PDA

Bekijk Volledige Versie : Op Amerikaanse leest geschoeide megakerken en TV-predikanten frauderen 25 miljard p/j



Hatert
10-01-11, 13:42
Regelmatig fraude bij megakerk

10-01-2011 11:58 | Kerkredactie

PASEDENA – Op Amerikaanse leest geschoeide megakerken en televisiepredikanten zijn de belangrijkste fraudeurs binnen het christendom. Dat concluderen Amerikaanse onderzoekers. Leiders van dergelijke organisaties plegen jaarlijks wellicht voor 25 miljard euro fraude.

Tot die conclusie komt het International Bulletin of Missionay Research, een Amerikaans kwartaalblad over zending wereldwijd.

De fraude komt vooral voor in groeperingen die het ‘welvaartsevangelie’ prediken, de wereld van televisiepredikanten en massabijeenkomsten. In Amerika, maar ook in andere delen van de wereld, trekken deze ‘kerken’ veel publiek. Hun boodschap is dat wie goed gelooft, en vooral veel geld geeft aan de voorganger of geloofsgemeenschap, grote persoonlijke welvaart en succes zal ontvangen.

De cijfers betreffen schattingen, die zijn gebaseerd op een studie van dr. David Barrett van het Center for the Study of Global Christianity (CSGC) in Pasedena, Californië. Hij neemt al meer dan twintig jaar de geldstromen binnen de christelijke wereld onder de loep. Samen met dr. Todd Johnson, directeur van het onderzoekscentrum, beweert hij dat het overgrote deel van de fraude binnenskamers wordt afgehandeld of met de mantel der liefde bedekt.

De onderzoekers illustreren hun bevindingen met tientallen voorbeelden. Zo trachtte een Braziliaanse evangelische leider 2 miljard dollar wit te wassen. Een Canadese voorganger stak vele miljoenen van gemeenteleden in eigen zak.

Bij de bank van het Vaticaan werd vorig jaar 20 miljoen euro in beslag genomen omdat het witgewassen geld betrof. Een Nigeriaanse voorganger van een gemeente in Oekraïne wordt ervan beschuldigd zijn gemeente voor tientallen miljoenen te hebben opgelicht.

Iedere vermeende fraudeur wordt in de rapportage van Barrett en Johnson bij naam genoemd. De Amerikaanse televisiedominee Benny Hinn zou bijvoorbeeld bij elke collecte tijdens samenkomsten enkele duizenden dollars uit de collectezak halen voor zijn persoonlijk gerief.

Het meeste geld wordt echter opgehaald door Kenneth Copeland. Hij legde in 2008 uit hoe God hem miljardair maakte. Wie hem volgde, kon delen in de rijkdom, aldus Copeland.

De onderzoekers citeren ook de United States Internal Revenue Service, die periodiek een overzicht publiceert van de meest voorkomende vormen van fraude. Volgens de organisatie is er een enorme toename van mensen die zichzelf ”bisschop” noemen en claimen leider van een kerk te zijn. Dat geeft hun belastingvoordelen.

Het CSGC-rapport spreekt niet over fraude in Nederland.

Reformatorisch Dagblad

Pizzaman
10-01-11, 17:40
Er bestaat geen twijfel aan dat de enige god die zij dienen de god van het grote geld is.
Halleluja, gimme the money!

Soldim
11-01-11, 08:36
Regelmatig fraude bij megakerk


Een ieder die aan een ander geld ontrekt met een op een God of religie gebaseert argument, pleegt in mijn optiek fraude.

Hatert
11-01-11, 09:52
Een ieder die aan een ander geld ontrekt met een op een God of religie gebaseert argument, pleegt in mijn optiek fraude.

Jouw atheistische subjectieve definitie is ongeschikt voor een samenleving. Die criminaliseert de meerderheid van de mensen die dat niet verdienen.

Pizzaman
11-01-11, 10:21
Een ieder die aan een ander geld ontrekt met een op een God of religie gebaseert argument, pleegt in mijn optiek fraude.
Daar mag van mij het milieu ook bij...


Jouw atheistische subjectieve definitie is ongeschikt voor een samenleving. Die criminaliseert de meerderheid van de mensen die dat niet verdienen.
Jouw godsdienst sluit so-wie-so al mensen uit.
Wie niet bij de club hoort, voldoet niet.

Criminaliseren doet die club zichzelf wel, daar hebben ze de khafirs niet voor nodig.

Hatert
11-01-11, 10:28
Daar mag van mij het milieu ook bij...


Jouw godsdienst sluit so-wie-so al mensen uit.
Wie niet bij de club hoort, voldoet niet.

Criminaliseren doet die club zichzelf wel, daar hebben ze de khafirs niet voor nodig.

Elke club sluit niet-leden uit.

Zijn definitie si gewoon te dom voor woorden. Je kunt eenvoudigweg niet stellen dat alles wat in naam van God opgehaald wordt door de kerken dat het dus dan maar fraude is. Er is bijvoorbeeld zoveel christelijke opvang en hulp dat daarmee wordt gefinancieerd dat je deze mensen tekort doet door zo'n domme kortzichtige subjectieve kafirmening.

knuppeltje
11-01-11, 10:30
Gaat er nu binnenkort ook zo'n dominee voor zijn toegestroomde schare in zijn mega-kerkgebouw, tranen met tuiten huilend, zijn schuld bekennen terwijl de tv-camera's draaien?

Of gebeurt dat alleen bij overspel?

Soldim
11-01-11, 11:04
Jouw atheistische subjectieve definitie is ongeschikt voor een samenleving.


Waarom? Mensen voorliegen om hun geld te krijgen is fraude. Ook wanneer je zelf in die leugen gelooft.



Die criminaliseert de meerderheid van de mensen die dat niet verdienen.

Ik denk niet dat de meerderheid van de mensheid zich bezig houdt met het ontrekken van geld aan anderen op basis op God religie gebaseerde argumenten.



Je kunt eenvoudigweg niet stellen dat alles wat in naam van God opgehaald wordt door de kerken dat het dus dan maar fraude is. Er is bijvoorbeeld zoveel christelijke opvang en hulp dat daarmee wordt gefinancieerd dat je deze mensen tekort doet door zo'n domme kortzichtige subjectieve kafirmening.


Hmmm, dus als ik en paar duizend bankrekeningen plunder en dat geld dan gebruik om een ziekenhuis te ondersteunen is het niet zo erg?

Pizzaman
11-01-11, 11:11
Waarom? Mensen voorliegen om hun geld te krijgen is fraude. Ook wanneer je zelf in die leugen gelooft.
Inderdaad, vraag maar aan de belastingdienst.
Wie te dom is o het te begrijpen krijgt zelfs hulp, dus da's ook geen excuus.
Geloven zou dan wel een excuus zijn?


Ik denk niet dat de meerderheid van de mensheid zich bezig houdt met het ontrekken van geld aan anderen op basis op God religie gebaseerde argumenten.
Ik vrees echter wel dat er een groot deel bestaat die nog steeds in het truukje trapt.


Hmmm, dus als ik en paar duizend bankrekeningen plunder en dat geld dan gebruik om een ziekenhuis te ondersteunen is het niet zo erg?
Het truukje bestaat er feiteijk uit dat je dat ziekenhuis wel ondersteunt, maar dan 99% in eigen zak steekt. Maar dat begrijpt men kennelijk niet.

Ik ben het eens een keer met je eens!