PDA

Bekijk Volledige Versie : Leugenachtige joodse advocaat: Joodse wet gaat voor de Nederlandse wet



Hatert
10-01-11, 14:01
Herman Loonstein: Op het niveau van de profeten

07-01-2011 07:00 Ben tramper

http://www.refdag.nl/polopoly_fs/loonstein_h_103092_26_1_526214!image/750190267.jpg
Prof. mr. Herman Loonstein (52)

Als expert van de mozaïsche wetgeving en als moheel, iemand die besnijdenissen uitvoert, opereert hij al jaren in het hart van de orthodox-joodse gemeenschap in Nederland. Naast zijn advocatenpraktijk vervult hij tal van nevenfuncties, waaronder het voorzitterschap van de joodse scholengemeenschap Cheider in Amsterdam. Prof. mr. Herman Loonstein (52): „Mijn jongens hoeven van mij niet per se rabbijn te worden.”

Zijn kantoor in Amsterdam-Zuid is van boven tot beneden gevuld met wetboeken en dossiers. Overal liggen paperassen: op zijn bureau, op de tafel waaraan hij regelmatig overleg voert met bezoekers, op de witgelakte piano.

Speelt u wel eens?
„Ik?” reageert hij grinnikend. „Nee. Soms een cliënt die z’n emoties kwijt wil.”

Gunt u zichzelf er geen tijd voor?
„Het komt er niet van. Ik houd me graag aan het werk. Doe ik het zelf niet, dan zorgen anderen er wel voor.”

Maakt u lange dagen?
„Ik verveel me niet. Elke ochtend sta ik om halfzeven op. De eerste gang is die naar de synagoge, van zeven tot acht. Daarna breng ik m’n jongste zoon naar school. Vervolgens ga ik aan de slag. Meestal ben ik tot ’s avonds laat in de weer.”

Gaat u wel eens een nachtje door?
„Nee, nee. Mis ik m’n nachtrust, dan ben ik, om zo te zeggen, de volgende dag minder goed aanspreekbaar.”

Chagrijnig, bedoelt u?
„Nee, zo erg is het ook weer niet. Maar zonder rust vaart niemand wel, ik evenmin.”

Hoe bent u in de omgang met mensen?
„Ik denk dat mensen mij als nogal zakelijk ervaren. Iets wat ik in twee zinnen kan zeggen, zeg ik in twee zinnen. Houd het zo kort mogelijk – dat is mijn devies.”

Heeft u er moeite mee uw emoties te laten zien?
„Mensen mogen weten hoe ik in het leven sta. Geen enkel probleem. Ik word niet snel emotioneel. Alleen als ik onrecht waarneem. Dan kan ik heel goed laten merken wat dat met mij doet.”

U gaat dagelijks naar de synagoge. Blijft er daarnaast nog tijd over voor persoonlijke Schriftstudie?
„Thuis, in een vrij uurtje, grijp ik graag naar een boek uit m’n joodse bibliotheek. Ik houd ervan actuele vraagstukken tegen het licht van de rabbijnse literatuur te houden. Op de wijsheid die in de Talmoed ligt opgesloten, raak ik niet uitgekeken. Daar kan ik echt van genieten.”

Leidt de studie tot een dieper inzicht in Wie de Eeuwige is?
„Ik onderzoek de joodse bronnen niet om mijn Godsbegrip te vormen. Het gaat er mij om te weten hoe wij ons in het leven hebben te gedragen. Daarvoor ga ik te rade bij de Thora, een goddelijk werk.”

Van Abraham zegt de Allerhoogste dat hij Zijn vriend is. Dat duidt op een persoonlijke, verborgen omgang. Is dat een thema in uw leven?
„Kijk, het bestaan van God en het feit dat Hij Schepper is van de wereld, dat is voor mij een onbetwistbaar uitgangspunt. Dat gelóóf ik. Ik vind het aanmatigend van jezelf te denken een persoonlijke omgang met God te hebben. Je moet je houden aan de voorschriften, zoals de Thora en de traditie die voorschrijven. Dat is wat er van je wordt verlangd. Het is alleen aan de zeer groten onder Israël om vast te stellen of er sprake is van een persoonlijke band. Dan zit je op het niveau van de profeten. En profeten hebben we in deze tijd niet meer.”

Dat klinkt alsof u gelooft in een onpersoonlijke godheid.
„Misschien komt dat zo op u over omdat u redeneert vanuit een eigen, christelijke achtergrond. Het joodse geloof is wellicht niet zo mystiek van aard als het uwe, het heeft vooral een praktisch karakter en manifesteert zich in een groot aantal voorschriften. Niemand kan er in z’n leven aan voldoen.”

Hoe streng bent u voor uzelf?
„Wat is streng? Voor mij is het een enorm voorrecht van joodse afkomst te zijn. Er is geen volk dat zo vele duizenden jaren bestaat. Dat alleen al geeft aan dat het van de Allerhoogste is. Ik ben er trots op jood te zijn. Absoluut. Maar het schept ook verplichtingen. En die probeer ik zo goed mogelijk na te komen.”

U staat te boek als ultraorthodox.
„Ik zou niet weten wat ermee wordt bedoeld. Ik vind dat een heel nare uitdrukking.”

Een scheldwoord?
„Het wordt vaak gebezigd door mensen die liberaal zijn, maar zich toch orthodox willen blijven noemen. Waarschijnlijk omdat niemand ervan wil worden verdacht van de rechte leer af te wijken. Ik beschouw mijzelf als orthodox. Niet meer, niet minder.”

Zijn al die regels en regeltjes waarnaar u uw leven inricht, niet lastig? Klagen uw kinderen er nooit over?
„Net als alle andere ouders stellen m’n vrouw en ik grenzen. Dat is een kwestie van opvoeding. Onze jongens gaan van jongs af mee naar de synagoge. De twee oudsten hebben na de middelbare school een jaar een opleiding aan een Talmoedschool gevolgd. Een van de kinderen woont in Jeruzalem en volgt er voor het derde jaar joods onderwijs.

Natuurlijk hebben onze kinderen hun vragen. Wij proberen er antwoorden op te geven. Er zijn voorschriften waarvan de zin op het eerste gezicht helder is. Er zijn er die uitleg nodig hebben. Er zijn er ook die zo goddelijk zijn dat de ratio ons ontgaat. Die hebben we eenvoudigweg op te volgen.”

Ziet u uw zes zoons het liefste als rabbijn door het leven gaan?
„Nee, dat hoeft van mij echt niet per se. Een combinatie van een baan én betrokken inzet voor de joodse gemeenschap vind ik niet minder mooi of mooier dan een uitsluitend religieuze functie.”

Joodse voorschriften strijden soms met de Nederlandse wetgeving. Hoe gaat u daarmee om?
„Ik ben juist deze week bezig met een zaak in Den Haag: een joodse man kreeg een boete omdat hij op sabbat geen identiteitskaart droeg. U weet: de Nederlandse wet stelt dat verplicht. Maar joden mogen op sabbat geen voorwerpen dragen, dus ook geen identiteitsbewijs. Ik zie het niet als een probleem om het op die dag thuis te laten.”

Dat betekent dat u op sabbat, als u naar de synagoge gaat, de wet overtreedt.
„Klopt.”

En dat staat u zichzelf toe?
Glimlachend: „Kent u het opticiensarrest? Ooit verkocht een opticien na winkelsluitingstijd een bril aan een slechtziende. De man werd veroordeeld, maar kreeg van de Hoge Raad vrijspraak. De overtreding van de Wet op de winkelsluitingstijden woog minder zwaar dan de hulp aan een slechtziende. Zo zie ik het ook met het niet-dragen van een identiteitsbewijs. De Wet op de identificatieplicht is er vooral met het oog op het vangen van boeven.”

Een collega-advocaat betichtte u onlangs van vermenging van religie en staat vanwege het dragen van een baret in de rechtszaal. Geraakt?
„Zeker. Zijn beschuldiging is zeer onterecht. Ik vind een baret, keppel of hoofddoekje in de rechtszaal geen enkel probleem. Dat heeft niets met religieuze propaganda van doen. De man heeft excuses aangeboden. Te laat, vind ik. De kwestie ligt daarom bij de tuchtraad. Ik wil een principiële uitspraak waaruit blijkt dat hij zich zo niet tegenover mij mocht uitlaten.”

Is er onder de seculiere bevolking sprake van religieuze intolerantie?
„Ik ben er niet zo bang voor. Ik heb meer angst voor de intimidatie van een groep islamitische jongeren tegenover de joodse gemeenschap. Frits Bolkestein heeft onlangs gezegd dat er voor de joden in Nederland weinig toekomst is. Dat hij het gelijk aan zijn kant heeft, bewees Job Cohen niet lang daarna toen hij zei dat de Marokkanen in Nederland er net zo slecht aan toe zijn als de joden in de Tweede Wereldoorlog. Een bizarre vergelijking. De joden hebben zich altijd met hart en ziel voor Nederland ingezet. Eeuwenlang. Hoe kun je hen vergelijken met vele moslims die niet integreren en nauwelijks een bijdrage aan de samenleving leveren? Cohen is de weg kwijt. Als hij premier was geworden, hadden wij onze biezen gepakt. Dan zou hij de laatste jood van Nederland zijn geweest.”

Ziet u veel joden naar Israël vertrekken?
„Kijk alleen maar naar de leerlingenaantallen van Cheider: die laten een dalende trend zien. Ik hoor het mensen soms zeggen: Waarom zouden wij, als onze grootouders, blijven wachten tot het echt fout gaat?”

Dat klinkt overtrokken.
„Maar is het niet. Als advocaat sta ik regelmatig Marokkaanse crimineeltjes bij. Hun ouders hebben mij meer dan eens verteld wat er in de hoofden van extreem islamitische imams leeft. Dat is niet best, dat kan ik u verzekeren.”

U bent een man van recht en gerechtigheid. Hoe gaat u om met alle onrecht in de wereld? Stelt u er theologische vragen bij?
„De mens is van nature slecht, dat is de reden waarom er onrecht is. Dat begon al met Kaïn en Abel. De grote uitdaging waarvoor wij staan is om goede mensen te worden. Daartoe zijn we op de wereld gezet. De Allerhoogste heeft ons zo gemaakt dat wij in staat zijn vanuit een laag niveau op te klimmen tot grote hoogte. Ik stel daar verder geen vragen bij, ik geloof dat het zo is. Tegelijk vertrouw ik erop dat de Eeuwige het goede met ons voorheeft.”

Maar lijkt het tegendeel niet waar? Als er één volk is dat veel onrecht heeft ervaren, dan wel het joodse.
„U vraagt in feite naar het waarom van Auschwitz. Daar kan ik u geen antwoord op geven. Die vraag is te moeilijk.”

Wekt hij bij u nooit twijfels op?
„Besef je grote beperkingen! Dan stop je vanzelf met vragen. Kleuters vragen soms in het diepe te mogen zwemmen. Als hun ouders dat verbieden, zit er niets anders op dan te gehoorzamen. Later zullen ze inzien hoe wijs dat verbod van vader en moeder was.”

Wat als zo’n antwoord niet tevreden stelt?
„Mensen in nood moet je natuurlijk nooit tegenspreken. Dat heeft geen zin. Maar bedenk wel: geloven betekent vertrouwen. De Allerhoogste ziet doelen die wij in de verste verte niet kunnen waarnemen.”

Kunt u enige zin aan Auschwitz ontlenen?
„Nee. Ik ben er nooit geweest. Ik zal dat niet snel doen. Mijn grootouders, die er zijn omgekomen, zouden mij daarin hebben gesteund, denk ik. Soms hoor ik mensen beweren dat de Eeuwige Auschwitz heeft gebruikt om tot de vorming van de staat Israël te komen. Ik zeg hen dat niet na. Dat zou betekenen dat wij de Allerhoogste kunnen narekenen. Dat staat Hij ons, nietige mensen, niet toe.”


Levensloop Herman Loonstein

Mr. Herman Loonstein (Amsterdam, 1958) is een spilfiguur in de joodse gemeenschap in Nederland. De advocaat is bestuursvoorzitter van Cheider, de joodse scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs in Amsterdam, voorzitter van het Joods Begrafeniswezen, voorzitter van de Federatie Joods Nederland en bestuurslid van diverse andere organisaties. Loonstein was elf jaar hoogleraar Thora aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is gehuwd en vader van zes zoons. Als advocaat kreeg hij bekendheid toen hij in 2003 met succes een inwoner van Wassenaar bijstond in zijn schadeclaim tegen prinses Máxima na een ongeval.


RefDag

Soldim
10-01-11, 15:30
Leugenachtige joodse advocaat

'Advocaat' en 'leugenachtig' zijn voor mij al synoniem, ik zie niet zo in wat dat 'Joodse' er nu weer mee van doen heeft.

Slinger
10-01-11, 15:34
'Advocaat' en 'leugenachtig' zijn voor mij al synoniem, ik zie niet zo in wat dat 'Joodse' er nu weer mee van doen heeft.

In de belevingswereld van Hatert hoort dat onverbrekelijk bij elkaar.

Pizzaman
10-01-11, 15:42
de Nederlandse wet stelt dat verplicht. Maar joden mogen op sabbat geen voorwerpen dragen, dus ook geen identiteitsbewijs. Ik zie het niet als een probleem om het op die dag thuis te laten

Muha, nou dat is ook geen probleem. gewoon de boete betalen als je gepakt wordt,
inclusief administratiekosten. (in Euro graag, niet in shekels).

Vraagje: zouden niet-identificeerbare sabbatsgangers net zo lucratief zijn als flitsen in het struikgewas?

Hatert
11-01-11, 10:54
'Advocaat' en 'leugenachtig' zijn voor mij al synoniem, ik zie niet zo in wat dat 'Joodse' er nu weer mee van doen heeft.


Hoogleraar en voorzitter van één van de twee Joodse scholen in Amsterdam, Herman Loonstein (52), zucht diep. Te laat, te weinig, te slap. Zo omschrijft hij het optreden van politie en overheid tegen de jonge Marokkanen die de macht op de Nederlandse straten hebben overgenomen.

„Voorbeeld: afgelopen dinsdagochtend, even voor elf uur in Buitenveldert, op klaarlichte dag”, vertelt Loonstein. „Er wordt aangebeld bij het huis van een Joods gezin. Als de man opendoet, wordt hij door een groepje Marokkanen met tientallen eieren bekogeld. Daarbij scandeerden ze onverstaanbare leuzen.

De angst zit er goed in, zelfs bij de niet-extreem orthodoxen onder ons. Het tuig is waarschijnlijk op de woning afgekomen omdat er een mezoeza, een tekstkokertje, op de rechterdeurpost was aangebracht. Traditioneel Joods gebruik en in dit geval een baken voor terreur. Toen de mensen aangifte wilden doen, gaf de politie – als zo vaak – niet thuis. ’Nee, als jullie geen foto’s van de daders hebben, is er voor ons écht geen beginnen aan hoor’. Wanneer komen ze eigenlijk wel in actie? Als de eerste Jood het ziekenhuis is ingeslagen…”

Professor Loonstein laat zijn kinderen niet meer met het openbaar vervoer reizen. Want ook zij zijn ’herkenbaar’ en dus potentieel doelwit. „Zo ver is het dus gekomen”, zegt hij. „Er is veel te veel gedoogd. Job Cohen ging, toen hij nog burgemeester was, wél naar Marokkaanse instellingen om zijn medeleven te betuigen als er sprake was van antimoslim sentiment. Maar omgekeerd deed hij niets, toen Joodse burgers de stad verlieten, weg getreiterd door Marokkaanse straatschurken. In Amsterdam gaat geen dag voorbij of er is een ’incident’. In grote delen van de stad kun je als Jood niet meer over straat zonder slachtoffer van verbaal geweld te worden. Veel Joden keren Nederland de rug toe en emigreren. Naar Israël of Engeland, waar ze zich nog wél vrij kunnen bewegen.”

-------------------------------------------------------------------------------------------



Eierengooien blijkt baldadigheid / Amsterdam-Amstelland (28/06/2010)

Afgelopen zaterdag verweet Prof. Loonstein in De Telegraaf de Amsterdamse politie dat er niet werd opgetreden bij een melding van vermeend anti-semitisch gedrag door Marokkaanse jongeren. Het betrof een incident op dinsdag 22 juni in Amsterdam Buitenveldert waarbij de voordeur van een Joodse Amsterdammer door een groepje jongens met eieren werd bekogeld. De heer Loonstein heeft in De Telegraaf een onjuiste weergave van het incident gegeven.

In tegenstelling tot wat de heer Loonstein suggereerde, is er na het incident uitgebreid contact geweest tussen de buurtregisseur en de melder en is het contact met de politie naar tevredenheid van de melder verlopen.

Naar aanleiding van een vergelijkbaar incident bij dezelfde woning op zondag 27 juni, kwam de politie door de opmerkzaamheid van een buurtbewoner drie jongens van 12, 13 en 14 jaar op het spoor. Op het politiebureau bleek het te gaan om drie jongens van Joodse komaf die in de buurt woonachtig zijn. De jongens gaven toe niet alleen voor het incident van zondag 27 juni, maar ook voor het eerdere incident van dinsdag 22 juni, verantwoordelijk te zijn.

De politie Amsterdam-Amstelland neemt alle meldingen van ongelijkwaardigheid zeer serieus. Daarom hecht de politie er aan de feiten juist weer te geven.

Noot voor de redactie: De politie beperkt zich tot dit persbericht en zal geen aanvullende vragen beantwoorden.

Politie-Amsterdam-Amstelland PERSHOEK (http://pershoek.politie-amsterdam-amstelland.nl/pershoek/enkel-view.cfm?id=6190)


---------------------------------------------------------------------------------------------

Zijn reaktie op de ontmaskering van zijn onjuistheden/leugens:


Joodse klacht tegen politie

door Charles Sanders

AMSTERDAM, dinsdag

Herman Loonstein, advocaat en voorzitter van een Joodse school, dient een klacht in tegen de Amsterdamse politie vanwege ,,een klassiek voorbeeld van antisemitisme”.

Afgelopen zaterdag hekelde Loonstein in deze krant de politie, die volgens hem niet staat te springen om aangiften van anti-Joods gedrag op te nemen.
Daarbij doelde hij op incidenten waarbij Joodse gezinnen met eieren werden bekogeld, het brengen van de Hitlergroet door Marokkaans straattuig aan een rabbijn en het fysiek bedreigen van Joden in tram en bus.

Gisteren kwam de politie Amsterdam-Amstelland met een persbericht waarin zij stelt in de ’zaak van het eieren gooien’ drie jongeren van Joodse komaf te hebben opgespoord en dat de door de advocaat gedane suggesties ,,een onjuiste weergave van het incident blijken”.

Mr. Loonstein: ,,Als het om Marokkaanse criminelen gaat, noemt de politie nooit de etnische afkomst. Nu het mogelijk Joodse jongens zijn, ik ben daar trouwens nog lang niet van overtuigd, doen ze dat maar al te graag!”

http://telegraaf-.telegraaf.nl/daily/2010/6/29/TE/TE_2S_20100629_7/articles/artikel_TE_2S_20100629_7_63.php

Hatert
11-01-11, 10:56
Raar dat Wilders en zijn regering geen kamervragen stellen over het doelbewust overtreden van de wet vanwege godsdienstige redenen.

Pizzaman
11-01-11, 11:14
Raar dat Wilders en zijn regering geen kamervragen stellen over het doelbewust overtreden van de wet vanwege godsdienstige redenen.

Dat zal ongetwijfeld hiermee te maken hebben, plus dat de overtreder al voor het gerecht staat.


[Is er onder de seculiere bevolking sprake van religieuze intolerantie?
„Ik ben er niet zo bang voor. Ik heb meer angst voor de intimidatie van een groep islamitische jongeren tegenover de joodse gemeenschap. Frits Bolkestein heeft onlangs gezegd dat er voor de joden in Nederland weinig toekomst is. Dat hij het gelijk aan zijn kant heeft, bewees Job Cohen niet lang daarna toen hij zei dat de Marokkanen in Nederland er net zo slecht aan toe zijn als de joden in de Tweede Wereldoorlog. Een bizarre vergelijking. De joden hebben zich altijd met hart en ziel voor Nederland ingezet. Eeuwenlang. Hoe kun je hen vergelijken met vele moslims die niet integreren en nauwelijks een bijdrage aan de samenleving leveren? Cohen is de weg kwijt. Als hij premier was geworden, hadden wij onze biezen gepakt. Dan zou hij de laatste jood van Nederland zijn geweest.”

Hatert
11-01-11, 11:18
Dat zal ongetwijfeld hiermee te maken hebben, plus dat de overtreder al voor het gerecht staat.

Nee het is veel simpeler: Wilders is een agent van de joods-zionistische lobby. Hij zal nooit joodse of zionistische gebruiken die botsen met de Nederlandse rechtsorde aan de kaak stellen, die bedekt hij met de mantel der liefde of worden volkomen genegeerd.

Ook de joods-zionistische lobby misbruikt Marokkanen voor hun eigen belang. Dat is de opdrachten die ze vanuit Israel krijgen. Dat is de Europese en Amerikanen steun garanderen voor hun terreur en landroofpolitiek.

De europeanen beginnen langzaam te ontwaken uit hun schuldhypnose terzake de holocaust. Een nieuwe generatie die niet meer onder de indruk is van de holocaust en israel steeds vaker wel durven te bekritiseren.

De truc van de zionistische lobby is statistieken produceren dat het anti-semitisme stijgt en dat zou dan weer voornamelijk komen door Allochtonen, moslims in het algemeen en Marokkanen in het bijzonder. Ook hier lift men op de islamhaat, di9e de zionisten middels Greet Wilders Nederland in pompen, en de inetgratiediscussies.

Er is nog een zeer belangrijk doel van deze anti-semitisme-politiek van de joods-zionistische lobby, dat is namelijk de joden dwingen om joods te blijven en zich in te zetten voor de zionistische zaak door chantage van angst. Je ziet ook hoe de joodse tieners met angst worden klaargestoomd voor de verplichte miliataire dienstplicht. Dat kun je goed zien in de docu Defamation League van een joodse documentaire maker. Helaas is de Nederlandse versie van Youtube verdwenen.

Het anti-semitisme zou toenemen doordat de islam niet deugt en dat Marokkanen onvoldoende zijn geintegreerd. Ook hier worden de keiharde leugens door de topfiguren van deze joods-zionistische de wereld in verspreid.

Pizzaman
11-01-11, 11:26
Ja die theorie ken ik. Op zich is het nog aardig geloofwaardig.

Helaas wordt de theorie ontkracht door de praktijk.
Ongeintegreerde kutmarokkaantjes heb ik vaak zal meegemaakt.
Ook dat ze bakken met geld kregen voor buurthuizen en wat al niet,
maar toch liever scooters gingen jatten en andere ongein uitvreten.
Van het overige heb ik nooit wat gemerkt.

Dus ofwel de zionisten zijn nog beter in het verbergen van dingen dan de RK kerk (lijkt me stug),
ofwel het is gewoon een lulverhaal.