PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse Fritzl



Hatert
13-01-11, 20:23
OM eist tbs tegen Nederlandse Fritzl

LEEUWARDEN - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft vandaag een celstraf van drie jaar en tbs met dwangverpleging geëist tegen een 43-jarige man uit Harlingen. De man zou in de periode van 2008 tot en met 2010 zijn vier dochters seksueel hebben misbruikt. De dochters zijn nu tussen de zeven en achttien jaar oud.

Volgens de officier van justitie was het huis 'doordrenkt van seks'. De man en zijn vrouw bedreven de liefde met een open slaapkamerdeur, terwijl de kinderen soms op de gang stonden. Het OM vindt dat de kans op herhaling te groot is en wil daarom dat de man tbs krijgt.

De zaak kwam aan het licht nadat twee kinderen, de jongste dochter en een zoon die verder niet in de zaak voorkomt, ergens anders gingen wonen. Volgens de officier van justitie ging het zichtbaar slecht met hen.

Gewend aan seks
Het meisje gaf haar pleegvader te kennen seks te willen, omdat ze dat thuis ook gewend was. Toen de pleegouders de Harlinger met de woorden van zijn dochter confronteerden, probeerde hij ten overstaan van zijn gezin zelfmoord te plegen met een mes.

Liefdesbrieven
Het OM vindt in twee gevallen dat er sprake is van verkrachting. De man stuurde zijn oudste dochter soms sms'jes en heuse liefdesbrieven, waarin hij zei zonder haar aandacht niet voort te kunnen leven. Ook tegen een andere dochter zei hij dat soort dingen.

Geweld
Volgens het OM heeft de man zijn dochters op die manier gedwongen seks te hebben. Vaak ging dat volgens de meisjes gepaard met geweld. Dan drukte hij bijvoorbeeld hun mond dicht omdat hij niet tegen het gehuil en geschreeuw kon.

Abortus
Een van de dochters onderging op haar dertiende een abortus. Het kind was mogelijk van haar vader.

De verdachte noemde een paar keer als motief dat hij zijn dochters liefde wilde geven. Zijn oudste dochter, van wie hij niet de biologische vader is, was hem het meest dierbaar. Met haar kon hij het beter vinden dan met zijn vrouw, zo zei hij. Haar gezicht had hij op zijn arm getatoeëerd. Hij wil dat nog met al zijn dochters doen.

Bekentenissen
De man, die in zijn jeugd zelf ook seksueel misbruikt zou zijn, bekende vrijwel alle delicten. Alleen het misbruik van zijn jongste dochter is volgens hem onwaar. De officier twijfelt echter niet aan haar verklaring. Daarin kwamen details naar boven over seksuele handelingen die een meisje van zeven jaar niet zomaar kan weten, aldus het OM.

Uitspraak volgt op 27 januari. (ANP/EK)

13/01/11 15u26


Algemeen Dagblad

Joesoef
13-01-11, 20:30
7 jaar :droef:

super ick
13-01-11, 20:57
7 jaar :droef:

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat de misbruikers vaak ook zelf misbruikt zijn. Wat is dat toch voor mechanisme?

Pizzaman
13-01-11, 23:10
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat de misbruikers vaak ook zelf misbruikt zijn. Wat is dat toch voor mechanisme?

Dat heet een smoesje.

Sommige misbruikers zijn zelf ook misbruikt. Hoe vaak is dat bewezen, en hoe vaak is het gewoon gelieg?
Dat weten wij niet, ik heb NOG NOOIT een zaak gelezen of gehoord waar ook echt de vader/moeder/pastoor van het de dader ook al veroordeeld was.
Ja je kan er geloof aan hechten. Maar bewijs van dat voorgaande misbruik?

Wel ken ik meerdere mensen die ooit zijn misbruikt. Zijn opgegroeid to beslist heel normale mensen.
Allen zeggen dat ze het zich niet voor kunnen stellen zelf ooit 'zoiets' uit te gaan halen.

Ik twijfel dus zeer sterk aan 'dat mechanisme'.

Vraagje: leeft de vader/moeder van deze dader nog? Ik denk van niet...

mark61
13-01-11, 23:52
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat de misbruikers vaak ook zelf misbruikt zijn. Wat is dat toch voor mechanisme?

Dat is een heel gebruikelijk mechanisme bij geweld in het algemeen.

mark61
13-01-11, 23:53
Die moeder moet trouwens ook worden opgesloten.

Pizzaman
14-01-11, 08:07
Die moeder moet trouwens ook worden opgesloten.

Weet je, je hebt gelijk.
In dat verhaal van die Fritzl 'zou moeder het ook niet hebben geweten'.
Jaja... medeplichtigheid komt hier om de hoek kijken, wat mij betreft. :student:

super ick
14-01-11, 08:41
Dat is een heel gebruikelijk mechanisme bij geweld in het algemeen.

Ben ik het niet mee eens.
Mijn vader was vroeger ook van de harde hand. Wie niet luisteren wilt moet maar voelen.
Niet extreem hoor maar toch, ik heb ze wel gehad.

Dat heeft voor mij altijd no.1 gestaan bij het opvoeden van mijn kinderen. Ik heb ze nooit met 1 vinger aangeraakt omdat ik weet hoe vernederend het is.

Wellicht komt daar ook mijn drive voor vechtsporten vandaan. Echter op straat ga ik veel liever een blokje om.
Ik moet echt fysiek in een hoek gedreven worden wil ik uithalen. Die grens ligt voor mij dus wellicht daardoor extra hoog.
Ik laat mij beledigen door minkukels die ik in een paar seconden uit zou kunnen schakelen.
Alleen als ik zie dat zwakkeren er uit gepikt worden om hen te bedreigen of in elkaar te timmeren, dan kan ik echt door het lint gaan.

Bij mij heeft het dus averrechts gewerkt.
Misschien dat er bij misbruik andere mechanismen meespelen. PIzzaman heeft wellicht ook wel een punt. (ik weet dat hoor je niet graag maar toch.........)

John2
14-01-11, 08:46
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat de misbruikers vaak ook zelf misbruikt zijn. Wat is dat toch voor mechanisme?

Misschien een afwijking in de hersenen?

knuppeltje
14-01-11, 11:01
Ben ik het niet mee eens.

Dat is totaal onbelangrijk.

Jij was misschien een heel lastig rotjong en verdiende je gewoon af en toe een hengst voor je kanis, of een flinke schop onder je kont, van je pappie. Maar dat is totaal niet vergelijkbaar met waarover het hier gaat.

Steeds weer blijkt achteraf dat veel daders zelf als kind slachtoffer waren van jarenlange verwaarlozing en mishandeling. Ook verwaarlozing is kindermishandeling trouwens. Zoiets werkt blijkbaar zo beschadigend, dat de gevolgen levenslang doorwerken in de psyche van de slachtoffer-daders.

Sommigen worden later zelf zo mepgraag dat ze uitsmijter worden. :haha:

Pizzaman
14-01-11, 13:19
Als het allemaal goed gaat hoef je je kinderen ook niet te meppen.
Echter er zijn er bij waarbij het noodzakelijk is.

Mijn dochter hoeft maar herinnerd te worden aan die ene tik op haar kont, 4 jaar geleden.
Het werkt nog steeds. Als 'uiterste redmiddel' inmiddels 4 jaar rente.

Iik heb vroewger ook wel eens een lel gekregen.
Maar je wist wel wanneer je 'm kon verwachten, en dat je 'm dan ook had verdiend.
Want dan ging je ook over alle grenzen heen.

Mishandeling heeft echter meer te maken met dat er gewoon geen grenzen zijn.
Je kan dan overal en nergens een dreun voor verwachten, en ook nog in idiote mate.
Ik kan me voorstellen dat mensen daar iets vreemds van meekrijgen.
Dan nog hoeft A niet automatisch te leiden tot B. En is het een zwak excuus.

Overigens moeten uitsmijters een goede zelfbeheersing hebben.
Anders is het meer 'hoe gaat de zaak zsm failliet omdat er niemand meer binnen durft'.

NB: ik vind het een zwak excuus omdat mensen zelf kunen bepalen waar grenzen liggen.
Volgens mij heeft het veel meer te maken met andere erfelijke factoren.
Zoals intelligentie (of juist een gebrek er aan), een achterbaks of lui karakter.
Wat je soms wel ziet is 'het zit in de familie'. Net als criminaliteit, wat te maken heeft met geen achting voor een ander hebben.

Inteelt speelt ook een rol. We weten al jaren uit het fokken van katten, honden e.d. dat je bepaalde eigenschappen kunt versterken.
Gezien inteelt bij mensen niet in de meest sociale families voorkomt, laat het effect zich raden.

knuppeltje
14-01-11, 13:30
Inteelt speelt ook een rol.

Ik vermoed dat jij vroeger zoveel klappen voor je kop hebt gekregen, dat je nu van gekkigheid niet weet wat voor onzin je uitkraamt.

super ick
14-01-11, 23:36
Dat is totaal onbelangrijk.

Jij was misschien een heel lastig rotjong en verdiende je gewoon af en toe een hengst voor je kanis, of een flinke schop onder je kont, van je pappie. Maar dat is totaal niet vergelijkbaar met waarover het hier gaat.

Steeds weer blijkt achteraf dat veel daders zelf als kind slachtoffer waren van jarenlange verwaarlozing en mishandeling. Ook verwaarlozing is kindermishandeling trouwens. Zoiets werkt blijkbaar zo beschadigend, dat de gevolgen levenslang doorwerken in de psyche van de slachtoffer-daders.

Sommigen worden later zelf zo mepgraag dat ze uitsmijter worden. :haha:

Verwaarlozing? In sommige extreme gevallen wellicht. Je moet in ieder geval behoorlijk verknipt zijn.

Ik ben portier geweest voor het geld. Maar een paar jaar hoor. Destijds pachtte ik deuren in Belgie. Daar gingen echt bedragen in om waar je van duizelde. Wij noemden een zaak destijds altijd een deurtje. Dat was de tijd van de megatenten. 1 deurtje leverde toen gemakkelijk 5.000 gulden per weekend op. Wij werkten altijd in groepjes van 4. Kan je nagaan hoe het uitgaansleven is veranderd! In sommige zaken waren makkelijk 1.500 a 2.000 man binnen. Met zijn vieren!
Moet je nu kijken wat je overhoop moet halen als je zoveel mensen bij elkaar haalt.

knuppeltje
15-01-11, 10:50
Verwaarlozing? In sommige extreme gevallen wellicht. Je moet in ieder geval behoorlijk verknipt zijn.

Sommige gevallen zijn inderdaad heel extreem.

Maar ik hoef het niet niet zelf te verzinnen, de praktijk heeft het allang zelf bewezen, en de ervoor opgeleiden vertellen het keer op keer.

Je zou ernaar kunnen luisteren.

super ick
15-01-11, 16:08
Sommige gevallen zijn inderdaad heel extreem.

Maar ik hoef het niet niet zelf te verzinnen, de praktijk heeft het allang zelf bewezen, en de ervoor opgeleiden vertellen het keer op keer.

Je zou ernaar kunnen luisteren.

Als je weet dat het gebeurt hoef je er nog geen begrip voor te hebben.
Aan de andere kant..........hoe kunnen kinderen zo ernstig verwaarloost worden terwijl de hele maatschappij er met hun neus bovenop zit?

Onlangs was daar nog een discussie over. Over de mogelijkheden van jeugdzorg en de ellenlange wegen die bewandelt moeten worden als ouders pertinent dwars liggen. Voordat e.e.a. rond is zijn die kinderen al volwassen.
En jeugdzorg is zodanig overbelast en de mensen, niet zelden met een HBO-opleiding, worden onderbetaald en krijgen dagelijks de strontemmer over zich heen van allerlei tokkies. Het verloop is gigantisch. Dossiers gaan van behandelaar naar behandelaar. Niet echt bevorderlijk voor de hulpbehoevenden. Iedere keer weer een ander gezicht en de achtergronden opnieruw toelichten. Het is een zooitje.

Pizzaman
15-01-11, 16:44
Ik vermoed dat jij vroeger zoveel klappen voor je kop hebt gekregen, dat je nu van gekkigheid niet weet wat voor onzin je uitkraamt.

Kijk het nou maar eens een keer goed na. :schreeuw:
Erfelijkheid is wel degelijk van belang.