PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland het Land van klompen, molens en boerka's



rbn
14-01-11, 12:44
http://2.bp.blogspot.com/_JZkH8BimtVo/SL51-rPD7vI/AAAAAAAAAWU/JTQCP-oKL8M/s400/krant002.jpg

voor wie denkt dat dit een historische foto uit afghanistan is of uit saudi-arabië komt bedrogen uit.. de protstantse vrouwen op deze foto zijn zo hollands als klompen en molens..

terwijl nederland wetten bedenkt om de boerka uit het straatbeeld te verwijderen was het vroeger bepaald geen ongewoon gebruik om protetstantse vrouwen in boerka's te zien lopen als uiting van rouw.. de boerka was hiermee onderdeel van de nederlandse cultuur..

tanger'73
14-01-11, 12:57
:hihi:

knuppeltje
14-01-11, 13:04
http://2.bp.blogspot.com/_JZkH8BimtVo/SL51-rPD7vI/AAAAAAAAAWU/JTQCP-oKL8M/s400/krant002.jpg

Oeps, mooie foto.

Hatert
14-01-11, 13:05
http://2.bp.blogspot.com/_JZkH8BimtVo/SL51-rPD7vI/AAAAAAAAAWU/JTQCP-oKL8M/s400/krant002.jpg

voor wie denkt dat dit een historische foto uit afghanistan is of uit saudi-arabië komt bedrogen uit.. de protstantse vrouwen op deze foto zijn zo hollands als klompen en molens..

terwijl nederland wetten bedenkt om de boerka uit het straatbeeld te verwijderen was het vroeger bepaald geen ongewoon gebruik om protetstantse vrouwen in boerka's te zien lopen als uiting van rouw.. de boerka was hiermee onderdeel van de nederlandse cultuur..


Veel van de islam-o-foben zitten met een onverwerkt verleden van hun eigen religieuze opvoeding die ze op moslims projecteren.

Ik zit al zo lang in Nederland dat ik een evolutie kan waarnemen van het onder woorden brengen van hun onverwerkte verleden.

tanger'73
14-01-11, 13:12
Veel van de islam-o-foben zitten met een onverwerkt verleden van hun eigen religieuze opvoeding die ze op moslims projecteren.

Ik zit al zo lang in Nederland dat ik een evolutie kan waarnemen van het onder woorden brengen van hun onverwerkte verleden.

:hihi:

knuppeltje
14-01-11, 13:25
Veel van de islam-o-foben zitten met een onverwerkt verleden van hun eigen religieuze opvoeding die ze op moslims projecteren.

Ik zit al zo lang in Nederland dat ik een evolutie kan waarnemen van het onder woorden brengen van hun onverwerkte verleden.

Zou zomaar kunnen. Nou ja, die hebben dan ook nog steeds gruwelijke herrineringen aan de met bloed overgoten overwinning op de eigen godsdienst tiranie uit het verleden. En zelfs die tiranie is nog steeds niet helemaal uitgebannen, zelfs niet in de politiek, die nog steeds teveel invloed van de zwarte kousen gemeenschap ondervindt.

Ik zie hier nogal wat onverwerkt verleden voorbij komen bij sommigen, vooral als het over bepaalde seks gaat.

Ach, ik kan goed geloven dat jij, met al jouw ervaringen, daar wel een heel boek over kan schrijven.

Pizzaman
14-01-11, 13:29
Zou zomaar kunnen. Nou ja, die hebben dan ook nog steeds gruwelijke herrineringen aan de met bloed overgoten overwinning op de eigen godsdienst tiranie uit het verleden. En zelfs die tiranie is nog steeds niet helemaal uitgebannen, zelfs niet in de politiek, die nog steeds teveel invloed van de zwarte kousen gemeenschap ondervindt.

Dat is dus exact wat Wilders bedoeld met 'achterlijk'.
Middeleeuws, uit de tijd, achterlopend, achterlijk.

Voor je 't weet hebben vrouwen ook geen stemrecht meer.
Hadden we hier ook. Ooit. Voordat we minder achterlijk werden. :student:

knuppeltje
14-01-11, 13:33
Dat is dus exact...

Sodeju, waarom vergat ik erweer een smiley bij te zetten.

Je moet hier verdomme ook overal rekening mee houden.

Slinger
14-01-11, 14:16
http://2.bp.blogspot.com/_JZkH8BimtVo/SL51-rPD7vI/AAAAAAAAAWU/JTQCP-oKL8M/s400/krant002.jpg

voor wie denkt dat dit een historische foto uit afghanistan is of uit saudi-arabië komt bedrogen uit.. de protstantse vrouwen op deze foto zijn zo hollands als klompen en molens..

terwijl nederland wetten bedenkt om de boerka uit het straatbeeld te verwijderen was het vroeger bepaald geen ongewoon gebruik om protetstantse vrouwen in boerka's te zien lopen als uiting van rouw.. de boerka was hiermee onderdeel van de nederlandse cultuur..

Uit welke bron heb je dit?

Geloof me, dit kunnen geen protestantse vrouwen zijn.

StevieK
15-01-11, 11:16
http://2.bp.blogspot.com/_JZkH8BimtVo/SL51-rPD7vI/AAAAAAAAAWU/JTQCP-oKL8M/s400/krant002.jpg

voor wie denkt dat dit een historische foto uit afghanistan is of uit saudi-arabië komt bedrogen uit.. de protstantse vrouwen op deze foto zijn zo hollands als klompen en molens..

terwijl nederland wetten bedenkt om de boerka uit het straatbeeld te verwijderen was het vroeger bepaald geen ongewoon gebruik om protetstantse vrouwen in boerka's te zien lopen als uiting van rouw.. de boerka was hiermee onderdeel van de nederlandse cultuur..



Bron

traliewoud: september 2008 (http://jurgen-smit.blogspot.com/2008_09_01_archive.html)


Originele Tekst

Op het eerste gezicht een foto van fundamentalistische vrouwen, ergens in het midden-oosten, van top tot teen gehuld in een boerka. Maar niets is minder waar. Deze vrouwen woonden, in de jaren dertig van de vorige eeuw gewoon te Wieringen & dragen een huik.

Indien er iemand in de familie overleden was moesten de vrouwen deze huik om. om zo te voorkomen dat de nog ronddwalende ziel van de overledene de aandacht op de vrouwen zou vestigen. simpelweg omdat vrouwen degene zijn die het leven doorgeven. Zij mochten in hun periode van rouw, die soms jaren kon duren, overigens ook al niet meezingen in de kerk.

Terwijl wij naar de tropen trokken om "vreemde" volken te bestuderen.
Geplaatst door Jürgen Smit op 13:32 0 reacties
Labels: knipselarchief

rbn
15-01-11, 12:10
Uit welke bron heb je dit?

Geloof me, dit kunnen geen protestantse vrouwen zijn.

zie bovenstaande post van steviek.. alsook 'klein arabisch prentenboek' van lucas catherine (je weet wel, de auteur die je voor antisemiet hebt staan uitmaken (http://www.maroc.nl/forums/4076614-post306.html)).. daarnaast komt het ook hier aan de orde:

"Oude rouwgewaden zijn de zwarte, lange, wijde mantels, die veel op de pij van een monnik leken. De mannen droegen hierbij een zwarte hoed met de lamfer. De vrouwen een wijde kap, de huik of sloof geheten. De uitdrukking “die arme sloof” is van dit kledingstuk afkomstig. Later werd de sloof vervangen door de grote zwarte doek, waarin de vrouw zich geheel kon verbergen. Deze doek werd “falie” genoemd. Begin 1900 werd dit boerse rouwkleed vervangen door een tule sluier die op de hoed bevestigd werd en voor het gehele gezicht hing.

Zware rouw duurde twee jaar en zes weken en werd aangenomen voor een vader, moeder of kinderen. Lichte rouw duurde een jaar en zes weken en werd aangenomen bij overlijden van een ander familielid."
Stamboom van der Steen (http://www.stamboomvandersteen.nl/Lees_verder_dood_en_begraven.html)

het moet in nederland blijkbaar wijdverspreid zijn geweest dat christelijke vrouwen hun gezicht verborgen onder boerka achtige dracht tijdens perioden van rouw aangezien er een bekende uitdrukking uit is voortgekomen: 'op z'n falie geven'.. falie heeft betrekking op het verbergen van het gezicht.. het gezicht sluieren en het hoofd bedekken door christelijke vrouwen is onderdeel van het culturele erfgoed van nederland..

een gristelijk vrouwke uit het grensgebied belgië/nederland:

http://users.telenet.be/GenealogieVanElsacker/Vrouw%20uit%20Loenhout.jpg

http://textile-collection.nl/weblog/fotos/Winterdag%202010%202.jpg

In de middeleeuwen verstond men onder een falie een mantel die de vrouwen omsloegen, een soort regenmantel ook wel huik genoemd. Tegenwoordig betekent het ook sluier. De falie was een zwart zijden of wollen stuk stof van circa 3 bij 1 m en aan de korte zijden vaak franjes. De stof werd dubbelgeslagen over het hoofd en met een speld op de ondermuts of faliemuts vastgemaakt. De vrouw was als het ware helemaal verhuld in de falie. Wilde zij zich afzonderen van de anderen?

In de Camera Obscura van Nicolaas Beets (pseudoniem van Hildebrand) komt falie nog voor in het verhaal Het Noordbrabantsche meisje: 'Gij moest haar naar de kerk hebben zien gaan; met de breede zwarte falie, eerst hangende over de schouders met vrij wat meer gratie dan waarmee bijvoorbeeld mijn nicht haar mantille draagt, en dan bij 't ingaan van de deur, over 't hoofd, dat haar lief, dévoot gezichtje er effentjes uitstak.'

berthi.web-log.nl: (http://berthi.web-log.nl/berthi/2010/01/index.html)

rbn
15-01-11, 12:28
Veel van de islam-o-foben zitten met een onverwerkt verleden van hun eigen religieuze opvoeding die ze op moslims projecteren.

Ik zit al zo lang in Nederland dat ik een evolutie kan waarnemen van het onder woorden brengen van hun onverwerkte verleden.


vermoedelijk heb je nog gelijk ook ja..

afgunst zal ook een rol spelen.. christelijke tradities raken almaar meer verwaterd.. kerken lopen leeg; christelijke regels raken in onbruik.. christenen moeten met lede ogen aanzien dat veel moslims om hun heen wel de geloofsregels naleven.. spijs- en kledingwetten zijn nog vol van kracht bij moslims.. dat zet kwaad bloed bij christenen.. vrouwen zijn in hun ogen een makkelijk doelwit en niet zonder toeval richten zich de meeste pijlen dan ook op moslima's.. van alle islamitische geboden ligt de hoofddoekplicht het zwaarst onder vuur..

tanger'73
15-01-11, 13:16
vermoedelijk heb je nog gelijk ook ja..

afgunst zal ook een rol spelen.. christelijke tradities raken almaar meer verwaterd.. kerken lopen leeg; christelijke regels raken in onbruik.. christenen moeten met lede ogen aanzien dat veel moslims om hun heen wel de geloofsregels naleven.. spijs- en kledingwetten zijn nog vol van kracht bij moslims.. dat zet kwaad bloed bij christenen.. vrouwen zijn in hun ogen een makkelijk doelwit en niet zonder toeval richten zich de meeste pijlen dan ook op moslima's.. van alle islamitische geboden ligt de hoofddoekplicht het zwaarst onder vuur..


Gek man, men heeft het dikwijls over achterlijke cultuur, zou dat ook voor deze gelden?

Hatert
15-01-11, 13:29
vermoedelijk heb je nog gelijk ook ja..

afgunst zal ook een rol spelen.. christelijke tradities raken almaar meer verwaterd.. kerken lopen leeg; christelijke regels raken in onbruik.. christenen moeten met lede ogen aanzien dat veel moslims om hun heen wel de geloofsregels naleven.. spijs- en kledingwetten zijn nog vol van kracht bij moslims.. dat zet kwaad bloed bij christenen.. vrouwen zijn in hun ogen een makkelijk doelwit en niet zonder toeval richten zich de meeste pijlen dan ook op moslima's.. van alle islamitische geboden ligt de hoofddoekplicht het zwaarst onder vuur..

Een voorbeeldje.

Vroeger hadden ze het bijvoorbeeld veel vaker over dat moslims in het algemeen en vrouwen in het bijzonder niet van sex mogen genieten. Het heeft lange tijd geduurd voordat ze accpeteerden dat de islam geen taboe kent op het genieten van sex.

Dat was dus een typische ex-christelijke projectie van hun sexuele normen op die van de moslims.

Hatert
15-01-11, 13:29
Uit welke bron heb je dit?

Geloof me, dit kunnen geen protestantse vrouwen zijn.

Ehum...dat zegt een geschiedenisleraar!

Slinger
15-01-11, 16:15
zie bovenstaande post van steviek.. alsook 'klein arabisch prentenboek' van lucas catherine (je weet wel, de auteur die je voor antisemiet hebt staan uitmaken (http://www.maroc.nl/forums/4076614-post306.html)).. daarnaast komt het ook hier aan de orde:

"Oude rouwgewaden zijn de zwarte, lange, wijde mantels, die veel op de pij van een monnik leken. De mannen droegen hierbij een zwarte hoed met de lamfer. De vrouwen een wijde kap, de huik of sloof geheten. De uitdrukking “die arme sloof” is van dit kledingstuk afkomstig. Later werd de sloof vervangen door de grote zwarte doek, waarin de vrouw zich geheel kon verbergen. Deze doek werd “falie” genoemd. Begin 1900 werd dit boerse rouwkleed vervangen door een tule sluier die op de hoed bevestigd werd en voor het gehele gezicht hing.

Zware rouw duurde twee jaar en zes weken en werd aangenomen voor een vader, moeder of kinderen. Lichte rouw duurde een jaar en zes weken en werd aangenomen bij overlijden van een ander familielid."
Stamboom van der Steen (http://www.stamboomvandersteen.nl/Lees_verder_dood_en_begraven.html)

het moet in nederland blijkbaar wijdverspreid zijn geweest dat christelijke vrouwen hun gezicht verborgen onder boerka achtige dracht tijdens perioden van rouw aangezien er een bekende uitdrukking uit is voortgekomen: 'op z'n falie geven'.. falie heeft betrekking op het verbergen van het gezicht.. het gezicht sluieren en het hoofd bedekken door christelijke vrouwen is onderdeel van het culturele erfgoed van nederland..

een gristelijk vrouwke uit het grensgebied belgië/nederland:

http://users.telenet.be/GenealogieVanElsacker/Vrouw%20uit%20Loenhout.jpg

http://textile-collection.nl/weblog/fotos/Winterdag%202010%202.jpg

In de middeleeuwen verstond men onder een falie een mantel die de vrouwen omsloegen, een soort regenmantel ook wel huik genoemd. Tegenwoordig betekent het ook sluier. De falie was een zwart zijden of wollen stuk stof van circa 3 bij 1 m en aan de korte zijden vaak franjes. De stof werd dubbelgeslagen over het hoofd en met een speld op de ondermuts of faliemuts vastgemaakt. De vrouw was als het ware helemaal verhuld in de falie. Wilde zij zich afzonderen van de anderen?

In de Camera Obscura van Nicolaas Beets (pseudoniem van Hildebrand) komt falie nog voor in het verhaal Het Noordbrabantsche meisje: 'Gij moest haar naar de kerk hebben zien gaan; met de breede zwarte falie, eerst hangende over de schouders met vrij wat meer gratie dan waarmee bijvoorbeeld mijn nicht haar mantille draagt, en dan bij 't ingaan van de deur, over 't hoofd, dat haar lief, dévoot gezichtje er effentjes uitstak.'

berthi.web-log.nl: (http://berthi.web-log.nl/berthi/2010/01/index.html)

Lucas en Catherine zijn Belgen, je hebt het over het Belgisch-Nederlandse grensgebied en dan ook nog Hildebrand die het over een Noord-Brabants meisje heeft. Dit alles maakt het erg onwaarschijnlijk dat het hier om protestantse vrouwen gaat.

Maar goed, jij stelt dat het protestantse vrouwen zijn. Ik wacht dus op een bron waaruit blijkt dat het hier om protestantse vrouwen gaat.

Pizzaman
15-01-11, 16:36
In de middeleeuwen...

ROFLOL.

Eke
15-01-11, 17:21
Lucas en Catherine zijn Belgen, je hebt het over het Belgisch-Nederlandse grensgebied en dan ook nog Hildebrand die het over een Noord-Brabants meisje heeft. Dit alles maakt het erg onwaarschijnlijk dat het hier om protestantse vrouwen gaat.

Maar goed, jij stelt dat het protestantse vrouwen zijn. Ik wacht dus op een bron waaruit blijkt dat het hier om protestantse vrouwen gaat.

Slinger, in het Dordts Museum hangt een schilderij van Cuijp. waarop 2 vrouwen te zien zijn die een huik dragen.
Deze huik wordt omschreven als een lange mouwloze mantel, die je over het hoofd aantrekt. Vooral rijkere vrouwen dragen deze als bescherming tegen striemende regen,ijzige wind en beukende hagelstenen.
Ik zag ook een lichtblauwe huik op een schilderij. (openhangend aan de voorkant).

Wieringen is trouwens vanaf 1200 een vrij geisoleerd eiland geweest tot rond 1920. Dat's prachtig om oude culturele gebruiken te bestuderen.

Met religie hadden deze kledingstukken geen connectie. Volgens mij kunnen de blauwe burka's en de zwarte huiken in dezelfde klerenkast gehangen worden : bedoeld als totale bescherming tegen een hard klimaat.

O ja, dat verstoppen achter een zwart stukje kant, vastgemaakt aan een zwart hoedje, tijdens een begrafenisplechtigheid, heb ik nog meegemaakt.
Zwarte schoenen, zwarte kousen, zwarte mantel, zwarte leren handschoenen en dan zo'n zwart hoedje met zwart gordijntje voor je gezicht.Geen wonder dat een klasgenootje van me flauw viel tijdens die begrafenis van een van de leraressen van ons ! De spanning werd haar te groot met zoveel zwaarte om haar heen......:hihi:

fisherman1969
15-01-11, 21:43
Veel van de islam-o-foben zitten met een onverwerkt verleden van hun eigen religieuze opvoeding die ze op moslims projecteren.

Ik zit al zo lang in Nederland dat ik een evolutie kan waarnemen van het onder woorden brengen van hun onverwerkte verleden.

Hou toch op met je onzin spuien !Ik heb al zo vaak gezegd dat mijn moeder en zus ook nog gescheiden in de kerk zaten van mij en m,n vader en jawel verplicht met hoofdoekje om *)
IEDER gaat met zijn tijd mee , je ziet dat nu niet meer en ook jou foto is niet bepaald van deze tijd .
Afgezien daarvan kwam het toen alleen voor in de dorpen waar nu nog de ,,zwarte kousen,, op zondagen van toepassing zijn.
ga maar ff kijken opzondag b.v in Bunschoten ,Staphorts enz

*) misschien begin je te begrijpen waarom ik Agnost ben :vingers:

fisherman1969
15-01-11, 21:52
http://2.bp.blogspot.com/_JZkH8BimtVo/SL51-rPD7vI/AAAAAAAAAWU/JTQCP-oKL8M/s400/krant002.jpg

voor wie denkt dat dit een historische foto uit afghanistan is of uit saudi-arabië komt bedrogen uit.. de protstantse vrouwen op deze foto zijn zo hollands als klompen en molens..

terwijl nederland wetten bedenkt om de boerka uit het straatbeeld te verwijderen was het vroeger bepaald geen ongewoon gebruik om protetstantse vrouwen in boerka's te zien lopen als uiting van rouw.. de boerka was hiermee onderdeel van de nederlandse cultuur..

Vraag me af hoe lang je bezig bent om dit afschuwlijke NIEUWS van de DAG op de kop te tikken .??
We leven niet meer in die tijd , ondanks dat zijn in landen zoals Afghanistan of Saudiarabie dit soort foto,s geen historie maar helaas de pure werkelijkheid !!!
Waarvan akte .
Afgezien van het feit dat de getoonde foto net zo goed in een ander land
genomen zou kunnen zijn want bron vermelding geld niet hier :engel:

Eke
15-01-11, 22:57
[img]de boerka was hiermee onderdeel van de nederlandse cultuur..

Het is mooi dat je zo'n aparte foto op de kop hebt weten te tikken,rbn.

Maar ik zou schrijven : de huik was een onderdeel van onze Nederlandse cultuurgeschiedenis en het is verrassend dat we dat soort zaken nog tegenkomen !

Dat zet je aan het denken. Bv. over onze huidige rouwverwerking..
Over boerka-dracht in een andere cultuur.. Bestaat er ook een rouwboerka (kleur) ?

Eke
15-01-11, 23:00
van alle islamitische geboden ligt de hoofddoekplicht het zwaarst onder vuur..


"Plicht" , rbn ? Weet jij dat heel zeker ?

En welk model dan van de sluierdrachten ? En waarom ?

fisherman1969
15-01-11, 23:47
Gek man, men heeft het dikwijls over achterlijke cultuur, zou dat ook voor deze gelden?

Ja zeker het is voor deze tijd niet meer van toepassing en ook (bijgeloof) speelde een rol vooral bij de zee visserij o.a Wieringen ,Spakenburg URK enz
Iedere stad had zo zijn eigen gewoontes al dan niet met godsdienst te maken. (carnaval .b.v wordt nu aangegrepen om lekker uit je bol te gaan )
iedereen doet mee ook al ben je niet KATHOLIEK )

fisherman1969
15-01-11, 23:52
Het is mooi dat je zo'n aparte foto op de kop hebt weten te tikken,rbn.

Maar ik zou schrijven : de huik was een onderdeel van onze Nederlandse cultuurgeschiedenis en het is verrassend dat we dat soort zaken nog tegenkomen !

Dat zet je aan het denken. Bv. over onze huidige rouwverwerking..
Over boerka-dracht in een andere cultuur.. Bestaat er ook een rouwboerka (kleur) ?

Ja reageerde iedereen maar zo !
Maar de foto is vooral geplaats om te laten zien hoe de mensen waren met hun bijgeloof EN DAT HET TOEN heel normaal was , en dat de Boerka tegenwoordig heel normaal zou moeten zijn .

Slinger
16-01-11, 00:46
Het is mooi dat je zo'n aparte foto op de kop hebt weten te tikken,rbn.

Maar ik zou schrijven : de huik was een onderdeel van onze Nederlandse cultuurgeschiedenis en het is verrassend dat we dat soort zaken nog tegenkomen !

Dat zet je aan het denken. Bv. over onze huidige rouwverwerking..
Over boerka-dracht in een andere cultuur.. Bestaat er ook een rouwboerka (kleur) ?

Het zou mooi zijn als hij er niet zo'n leugenachtig commentaar bij had gezet.

tanger'73
16-01-11, 01:57
Ja zeker het is voor deze tijd niet meer van toepassing en ook (bijgeloof) speelde een rol vooral bij de zee visserij o.a Wieringen ,Spakenburg URK enz
Iedere stad had zo zijn eigen gewoontes al dan niet met godsdienst te maken. (carnaval .b.v wordt nu aangegrepen om lekker uit je bol te gaan )
iedereen doet mee ook al ben je niet KATHOLIEK )


Kunnen we dan aannemen dat die hele zogenaamde Joods-christelijke traditie, annex cultuur achterlijk is?

justus
16-01-11, 05:55
Kunnen we dan aannemen dat die hele zogenaamde Joods-christelijke traditie, annex cultuur achterlijk is?

laten we eens vaststellen dat iedere religie te veel achterlijke denkbeelden heeft.

(leen)
16-01-11, 09:42
Kunnen we dan aannemen dat die hele zogenaamde Joods-christelijke traditie, annex cultuur achterlijk is?

als we eens gaan beginnen met het idee dat geloven zijn bedacht door leiders die geen leiders waren een tool bedacht hebben om het volk er onder te houden.
wat is er nou gemakkelijker dan iemand voor te houden dat ie voor eeuwig aan vlammen is overgeleverd als ie niet luisterd,pure bangmakerij.
tel daarbij de natuur van mensen bij met een wilde fantasie en je bent rond,
voor de agressors was het ook gelijk een stuk gemakkelijker om een legertje op de been te krijgen; sterven voor god is edel, lekker makkelijk en de baas van het leger kreeg over de rug van het volk weer meer landerijen en middelen,
zomaar, omdat mensen geloven wouden ze dergelijke dingen doen voor meerdere eer en glorie van god,een gegeven dat door tallozen versterkt of misbruikt wordt.

Eke
16-01-11, 10:49
Ja reageerde iedereen maar zo !
Maar de foto is vooral geplaats om te laten zien hoe de mensen waren met hun bijgeloof EN DAT HET TOEN heel normaal was , en dat de Boerka tegenwoordig heel normaal zou moeten zijn .

Hoi Fisherman !

Als een vrouw in haar Afghaanse cultuur -en die zijn er volgens interviews- zich beschermd voelt als het erg RUW is om haar heen -de dracht beschermt- zelf voor een boerka kiest begrijpt iedereen dat.

Maar deze 'ingewikkelde drachten' isoleren ook....en ontnemen je tijdelijk van een deel van jezelf ...de mogelijkheid om volwaardig te kunnen communiceren met de buitenwereld.

Als je in de rouw bent in een kleine gemeenschap herkennen de mensen elkaar ook aan hun vorm, hun manier van lopen, hun schoenen, ect."daar loopt tante Pietje..even vragen hoe het met haar gaat" maar in grotere gemeenschappen ben je een tentje op pootjes.

En over achterlijkheid gesproken : natuurlijk kent iedere cultuur ook bijgeloof ...:) Hoe irrationeel zijn we niet als mens !!!!!! Elke dag maar weer.

Eke
16-01-11, 10:59
Het zou mooi zijn als hij er niet zo'n leugenachtig commentaar bij had gezet.

Slinger, je bedoelt "Nederland, land van klompen, molens en boerka's "?


Ik vind de titel wel grappig gevonden als topictitel :hihi:
Het beledigt niet en maakt diskussies los.

Wat bij mij aankomt is dat ik 5 jaar geleden hier nog kon lezen dat een vrouw VRIJ is om al of niet te kunnen kiezen voor een hoofddoekje als uitingsvorm van haar geloof
en dat rbn het NU over een hoofddoekjesplicht heeft. Ik ben benieuwd naar zijn reaktie...

rbn
16-01-11, 11:52
Lucas en Catherine zijn Belgen, je hebt het over het Belgisch-Nederlandse grensgebied en dan ook nog Hildebrand die het over een Noord-Brabants meisje heeft. Dit alles maakt het erg onwaarschijnlijk dat het hier om protestantse vrouwen gaat.


de topicfoto (die ook in het boek van lucas catherine staat) komt uit wieringen.. en wieringen is van oudsher zo protestants als de hel..
kijk maar op onderstaande kaart.. wieringen is dat eilandje rechtsonder texel.. verder doet het er niet veel toe of het voornamelijk katholieken of protestanten waren die de polder-boerka in ere hielden bij hun traditionele rouwverwerking op het platteland.. het punt is dat de boerka onderdeel is van het culturele erfgoed van christelijk nederland.. geen exotisch produkt uit een ver moslimgewest; het is zo hollands als tulpen en kaas..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/Nederlandgodsdienst1849.PNG

rbn
16-01-11, 12:06
"Plicht" , rbn ? Weet jij dat heel zeker ?

En welk model dan van de sluierdrachten ? En waarom ?

jazeker.. het bedekken van het hoofd is een religieuze plicht voor de moslima jegens allaah.. de vier islamitische wetsscholen zijn het daar unaniem over eens.. tussen de moslimjuristen bestaat alleen verschil van mening of het bedekken van de handen en gezicht een plicht of aanbeveling is..

rbn
16-01-11, 12:16
Ja reageerde iedereen maar zo !
Maar de foto is vooral geplaats om te laten zien hoe de mensen waren met hun bijgeloof EN DAT HET TOEN heel normaal was , en dat de Boerka tegenwoordig heel normaal zou moeten zijn .

de foto is geplaatst om te laten zien dat de boerka geen wereldvreemd, achterlijk, exotisch importprodukt is van analfabete moslimimmigranten uit een ver gewest maar dat de boerka onderdeel is van het christelijk culturele erfgoed in nederland.. van brabant tot aan de kop van noord-holland kwam het voor op het platteland.. wijdverspreid..

rbn
16-01-11, 12:20
Afgezien van het feit dat de getoonde foto net zo goed in een ander land
genomen zou kunnen zijn want bron vermelding geld niet hier :engel:

dat was precies m'n punt.. ;)

rbn
16-01-11, 12:31
O ja, dat verstoppen achter een zwart stukje kant, vastgemaakt aan een zwart hoedje, tijdens een begrafenisplechtigheid, heb ik nog meegemaakt.
Zwarte schoenen, zwarte kousen, zwarte mantel, zwarte leren handschoenen en dan zo'n zwart hoedje met zwart gordijntje voor je gezicht.Geen wonder dat een klasgenootje van me flauw viel tijdens die begrafenis van een van de leraressen van ons ! De spanning werd haar te groot met zoveel zwaarte om haar heen......:hihi:

:hihi:


los van begrafenisrituelen schijnen nederlanders vroeger veel zwart gedragen te hebben.. had dat een speciale betekenis?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-O4NPMDYQ.jpg

rbn
16-01-11, 12:34
:D nederlandse meisjes werden vroeger al vanaf jongs af aan gedwongen een hoofddoek te dragen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-M7MA4WVD.jpg

rbn
16-01-11, 12:37
Kunnen we dan aannemen dat die hele zogenaamde Joods-christelijke traditie, annex cultuur achterlijk is?

goed punt!
wilders kan wel inpakken met z'n geblaat.. de boerka is hollandscher dan zijn parfumkapsel..

tanger'73
16-01-11, 16:01
laten we eens vaststellen dat iedere religie te veel achterlijke denkbeelden heeft.

Echter de hele maatschappij en de samenleving is ervan doordrenkt. Hele steden zijn gebouwd rondom kerken.

tanger'73
16-01-11, 16:05
als we eens gaan beginnen met het idee dat geloven zijn bedacht door leiders die geen leiders waren een tool bedacht hebben om het volk er onder te houden.
wat is er nou gemakkelijker dan iemand voor te houden dat ie voor eeuwig aan vlammen is overgeleverd als ie niet luisterd,pure bangmakerij.
tel daarbij de natuur van mensen bij met een wilde fantasie en je bent rond,
voor de agressors was het ook gelijk een stuk gemakkelijker om een legertje op de been te krijgen; sterven voor god is edel, lekker makkelijk en de baas van het leger kreeg over de rug van het volk weer meer landerijen en middelen,
zomaar, omdat mensen geloven wouden ze dergelijke dingen doen voor meerdere eer en glorie van god,een gegeven dat door tallozen versterkt of misbruikt wordt.


mensen hebben doorgaans in de religie een vastomlijnde eigen verantwoordelijkheid, los van profane denkbeelden.

tanger'73
16-01-11, 16:08
goed punt!
wilders kan wel inpakken met z'n geblaat.. de boerka is hollandscher dan zijn parfumkapsel..


Duidelijk dat hij nergens respect voor kent. tis dan ook geen echte hollander.

tanger'73
16-01-11, 16:11
:hihi:


los van begrafenisrituelen schijnen nederlanders vroeger veel zwart gedragen te hebben.. had dat een speciale betekenis?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-O4NPMDYQ.jpg

'K heb thuis ook foto's helemaal in deze klederdracht staan. Bovendien hebben Buitenlanders nog steeds deze indruk van hollanders.

tanger'73
16-01-11, 16:16
:D nederlandse meisjes werden vroeger al vanaf jongs af aan gedwongen een hoofddoek te dragen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-M7MA4WVD.jpg

schattig hoor. Maar kennelijk zien anderen hier een wereldvreemde achterlijke cultuur in?

mark61
16-01-11, 18:37
Ik dacht niet dat iemand in NL ooit ontkend heeft dat je hier ook achterlijke heidenen had en hebt, al is de rouwboerka denk ik toch wel afgeschaft nu.

Ronddolende zielen :hihi: Das lekker christelijk.

Eke
16-01-11, 22:07
jazeker.. het bedekken van het hoofd is een religieuze plicht voor de moslima jegens allaah.. de vier islamitische wetsscholen zijn het daar unaniem over eens.. tussen de moslimjuristen bestaat alleen verschil van mening of het bedekken van de handen en gezicht een plicht of aanbeveling is..

Rbn, de basis voor jouw Geloven is de Koran .....en daaraan toegevoegd de Soennah, he ?

De Wetscholen putten daaruit....Dat is mensenwerk, dat interpreteren, zoals (oud) - protestanten zouden zeggen. Klopt dit ? Kun je dit zo stellen ?


“Als jullie over iets van mening verschillen, legt het dan voor aan Allah en de Boodschapper.”
(Soerat an-Nisaa’: 59)




Deze week kom ik er hopelijk nog op terug.:)

Eke
16-01-11, 22:53
Ronddolende zielen :hihi: Das lekker christelijk.

citaat :"De christelijke creolen geloven dat, voordat de ziel opstijgt naar God, deze ziel eerst ronddoolt in de leefomgeving van de persoon. Ter tevredenstelling van deze ronddolende ziel vinden rituelen plaats.



Direct na het sterven hullen de familieleden zich in (zwart met) witte rouwkleding. "


Enne...ze plakken ook nog foto's af van de overledene en van de spiegels in huis..."Jij hoort hier niet meer...vort, naar de hemelpoort" :)

bron :Rouwverwerking bij kinderen | (http://rouwverwerking.webs.com/surinaamsecreolen.htm)

fisherman1969
16-01-11, 23:31
Kunnen we dan aannemen dat die hele zogenaamde Joods-christelijke traditie, annex cultuur achterlijk is?

Wat kan mij dat nou schelen ?
NATUURLIJK IS ELK GELOOF ACHTERLIJK!
Je weet toch dat ik AGNOST ben vraag mij dus niet naar de bekende mening!
Ik ben nietvoor niets een Renegaat , ex Rooms Katholiek ,
ook zo,n geloof wat je met een stempel op je reet gedrukt krijgt bij je geboorte !en daarna wordt het er verder ingestampt !
ALS alle kinderen geen geloof leerden voor hun 12 jaar was er weinig geloof meer over!
Geloof is afhankelijk van waar je geboren bent *) net zo als Nationaliteit !
BESPOTTELIJK de wereld is van iedereen .
Waren er vroeger ook grenzen ?
Welke grenzen ?
Welke GOD bepaalde de landsgrenzen?
Waarom mogen vogels overal vliegen ?
Waarom hebben dieren schijtaan grenzen.

*) En daarna leer je dat jou geloof het enige echte en goede is !
wanneer worden al die gelovigen wakker ?
geloof is gebaseerd op angst en argwaan vooranderen gelovigen.
Geloof jij maar lekkerdoor in jou waanzinnige haat (kan je niks aan doen hoor het is erbij je ingepompt !
Bij sommigen kinderen ,dringt het iets sneller door ik was 8jaar en geloofde geen reet meer van GOD en je verplichte en gedwongen kerkgang !
Maar je hebt mensen bij wie nooit het muntje zal vallen ,laat ze geloven zolang ze er zelf vrede mee hebben en zich ook daar naar gedragen .

:engel:

tanger'73
16-01-11, 23:43
Wat kan mij dat nou schelen ?
NATUURLIJK IS ELK GELOOF ACHTERLIJK!
Je weet toch dat ik AGNOST ben vraag mij dus niet naar de bekende mening!
Ik ben nietvoor niets een Renegaat , ex Rooms Katholiek ,
ook zo,n geloof wat je met een stempel op je reet gedrukt krijgt bij je geboorte !en daarna wordt het er verder ingestampt !
ALS alle kinderen geen geloof leerden voor hun 12 jaar was er weinig geloof meer over!
Geloof is afhankelijk van waar je geboren bent *) net zo als Nationaliteit !
BESPOTTELIJK de wereld is van iedereen .
Waren er vroeger ook grenzen ?
Welke grenzen ?
Welke GOD bepaalde de landsgrenzen?
Waarom mogen vogels overal vliegen ?
Waarom hebben dieren schijtaan grenzen.

*) En daarna leer je dat jou geloof het enige echte en goede is !
wanneer worden al die gelovigen wakker ?
geloof is gebaseerd op angst en argwaan vooranderen gelovigen.
Geloof jij maar lekkerdoor in jou waanzinnige haat (kan je niks aan doen hoor het is erbij je ingepompt !
Bij sommigen kinderen ,dringt het iets sneller door ik was 8jaar en geloofde geen reet meer van GOD en je verplichte en gedwongen kerkgang !
Maar je hebt mensen bij wie nooit het muntje zal vallen ,laat ze geloven zolang ze er zelf vrede mee hebben en zich ook daar naar gedragen .

:engel:

Jou iets vragen moet zeker een grove incidentele fout zijn geweest. Want wat ik van jou weet is dat je definitief dorpsgek bent. Voor straks, niet onder je tong met die pillen, maar braaf en in z'n geheel doorslikken als ze weereens het licht komen uitdoen.

fisherman1969
16-01-11, 23:45
schattig hoor. Maar kennelijk zien anderen hier een wereldvreemde achterlijke cultuur in?

ja bespottelijk he?

tanger'73
16-01-11, 23:48
ja bespottelijk he?


Pas je op, dat ze je straks niet komen platspuiten met kalmeringsmiddelen?

fisherman1969
16-01-11, 23:54
Jou iets vragen moet zeker een grove incidentele fout zijn geweest. Want wat ik van jou weet is dat je definitief dorpsgek bent. Voor straks, niet onder je tong met die pillen, maar braaf en in z'n geheel doorslikken als ze weereens het licht komen uitdoen.

Goh zeg LEER je dat uit de KORAN?
Ik heb ff gezocht maar kan alleen het tegendeel vinden !
Maar kan je niks aan doen hoor ! zit in waar en hoe je opgevoed bent !
:rolleyes:

tanger'73
16-01-11, 23:59
Goh zeg LEER je dat uit de KORAN?
Ik heb ff gezocht maar kan alleen het tegendeel vinden !
Maar kan je niks aan doen hoor ! zit in waar en hoe je opgevoed bent !
:rolleyes:


u de dorpsgek, moet dan ook niet kijken in de Koran. Sages van Jules Verne passen u als gegoten en uiteraard die van 1001 nachten met sultans.

fisherman1969
17-01-11, 00:05
[QUOTE=tanger'73;4609006]Pas je op, dat ze je straks niet komen platspuiten met kalmeringsmiddelen?[/QUOTE

Zielig hoor om je op deze laffe wijze te verdedigen!
Met schelden kon je het niet redden ,dus dan maar zo .
:kotsen:

En nog ff voor de goede orde ,ik kan zonder verzorging alles zelf dus ook
injecteren!
Dat leren koopvaardij officieren n.l ook medische kennis !:student:

tanger'73
17-01-11, 00:08
[QUOTE=tanger'73;4609006]Pas je op, dat ze je straks niet komen platspuiten met kalmeringsmiddelen?[/QUOTE

Zielig hoor om je op deze laffe wijze te verdedigen!
Met schelden kon je het niet redden ,dus dan maar zo .
:kotsen:

En nog ff voor de goede orde ,ik kan zonder verzorging alles zelf dus ook
injecteren!
Dat leren koopvaardij officieren n.l ook medische kennis !:student:

verdedigen geenszins, ik voorzie u echter van billijk advies. Kennelijk wilt het muntje alsmaar niet vallen? Maar dat neem ik u in die zin zoals u weet, gezien uw toestand natuurlijk niet kwalijk.

Eric de Blois
17-01-11, 00:32
@tanger'73

Even tussendoor, sorry

Hoe zit dat nu met Ome Willem (Edwin Rutten), uit Willemstad? Wel een gedoe om én gezagvoerder :cool: te zijn van een ruimteschip en ook nog prominent lid van dit forum zijn...

tanger'73
17-01-11, 00:36
@tanger'73

Hoe zit dat nu met Ome Willem (Edwin Rutten), uit Willemstad? Wel een gedoe om én gezagvoerder :cool: te zijn van een ruimteschip en ook nog prominent lid van dit forum.


Die heb ik in het Bèta-kwadrant achtergelaten, omdat hij mij als ongewenste allochtoon had uitgemaakt.

Pizzaman
17-01-11, 08:17
Die heb ik in het Bèta-kwadrant achtergelaten, omdat hij mij als ongewenste allochtoon had uitgemaakt.

Maar was een broodje poep nou halal of niet :engel:

knuppeltje
17-01-11, 08:37
Echter de hele maatschappij en de samenleving is ervan doordrenkt. Hele steden zijn gebouwd rondom kerken.

Heel vaak eerst bij of rondom kastelen, omwille van de veiligheid. De kerken kwamen daarna.

tanger'73
17-01-11, 12:10
Maar was een broodje poep nou halal of niet :engel:


nuqDaq 'oH puchpa' 'e' Hab SoSII' Quch!

ome willem heeft op Kronos (1 lichtjaar hier vandaan), helaas de doodstraf gekregen.

tanger'73
17-01-11, 12:27
Heel vaak eerst bij of rondom kastelen, omwille van de veiligheid. De kerken kwamen daarna.


Dankzij de investituurstrijd, verwierf de kerk wereldlijke en geestelijke macht tot ongekende hoogtes.

knuppeltje
17-01-11, 12:42
Dankzij de investituurstrijd, verwierf de kerk wereldlijke en geestelijke macht tot ongekende hoogtes.

Dat laatste is zelfs ook mij bekend.

Maar dat doet niets af aan het feit dat in het verre verleden mensen om veiligheidsredenen gingen wonen bij en rondom kastelen. In tijd van nood konden ze makkelijk daarheen vluchten. Dat breide zich dan weer uit, en zo ontstonden er steeds grotere leefgemeenschappen, die uiteindelijk konden uitgroeien tot steden. De kerken volgden automatisch.

tanger'73
17-01-11, 12:50
Dat laatste is zelfs ook mij bekend.

Maar dat doet niets af aan het feit dat in het verre verleden mensen om veiligheidsredenen gingen wonen bij en rondom kastelen. In tijd van nood konden ze makkelijk daarheen vluchten. Dat breide zich dan weer uit, en zo ontstonden er steeds grotere leefgemeenschappen, die uiteindelijk konden uitgroeien tot steden. De kerken volgden automatisch.


Daar kan ik je geen ongelijk in geven, totdat met de komst van de kerken die ineens hele steden en landerijen met gevolg en al in bezit namen. En eveneens stedebouwkundig voor het zeggen kregen.

Muwahhidah
03-04-14, 10:25
http://2.bp.blogspot.com/_JZkH8BimtVo/SL51-rPD7vI/AAAAAAAAAWU/JTQCP-oKL8M/s400/krant002.jpg

voor wie denkt dat dit een historische foto uit afghanistan is of uit saudi-arabië komt bedrogen uit.. de protstantse vrouwen op deze foto zijn zo hollands als klompen en molens..

terwijl nederland wetten bedenkt om de boerka uit het straatbeeld te verwijderen was het vroeger bepaald geen ongewoon gebruik om protetstantse vrouwen in boerka's te zien lopen als uiting van rouw.. de boerka was hiermee onderdeel van de nederlandse cultuur..lol....

Muwahhidah
03-04-14, 10:27
waarom staan ze op foto je ziet toch niets

----->http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/372153-vrouw-emiraten-innoveert-powerpoint-5.html

Muwahhidah
03-04-14, 10:30
sommige Hollanders zijn zo dom, en maar klagen over mensen in andere landen, hun eigen geschiedenis kennen ze niet. idioten zoek een leven