PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlanders kapen 'onze' organen weg - Belgische patiënten op wachtlijsten sterven



Marsipulami
17-01-11, 09:31
Nederlanders kapen 'onze' organen weg - Belgische patiënten op wachtlijsten sterven


Jaarlijks krijgt een twintigtal Nederlandse patiënten een orgaan in Vlaanderen. Op die manier ontlopen ze de strenge criteria en lange wachtlijsten in eigen land. Ze verlengen zo wel de Belgische wachtlijsten, terwijl er nu al Belgische patiënten op wachtlijsten sterven.

"Op termijn betekent de opname van buitenlandse patiënten de doodsteek voor ons systeem", zegt professor Johan Vanhaecke van het transplantatiecentrum Leuven. "Natuurlijk moeten we menselijk blijven, maar de cijfers tonen aan dat onze solidariteit problematisch is", zegt ook huisarts en oud-senator Patrik Vankrunkelsven. "We kunnen ons dat eigenlijk niet veroorloven. In 2009 zijn achttien Belgische hartpatiënten overleden terwijl ze op een wachtlijst stonden."

België beschikt over een systeem waarbij iedereen donor is, tenzij hij bezwaar maakt, en heeft daarom meer orgaandonoren. Zo zijn er in ons land 26 donoren per miljoen inwoners, in Nederland is dat amper de helft.

Een mogelijke oplossing schuilt in de beperking van Nederlandse patiënten op Belgische wachtlijsten en een herziening van de transferregels binnen Eurotransplant, een organisatie die gegevens centraliseert over patiënten en beschikbare organen. Ze ziet er ook op toe dat het aantal gegeven organen min of meer in evenwicht is met het aantal dat een land krijgt. (belga/vsv)
17/01/11 08u25

knuppeltje
17-01-11, 11:49
Oeps, wie zou daar het meest aan verdienen?

Joesoef
17-01-11, 11:53
Hollandersnkrijgen de leftovers,mtoch?

Pizzaman
17-01-11, 14:35
Organen gaan altijd naar de meest geschikte ontvanger.
't zou een slchte zaak zijn als het een geldkwestie werd.
Hoewel ik wel vermoed dat geld een rol speelt.

Kan overigens ook niet alleen geld zijn - heeft te maken met bloedgroepen, genetica e.d.
Dus ook al bulk je van het geld, soms heb je toch pech.

Mark
17-01-11, 14:42
domme belgen :D

Bofko
17-01-11, 14:43
Ja Mars, straks komt er misschien nog wel een orgaan van jou terecht in een Nederlandse atheist.

Marsipulami
17-01-11, 15:46
Ja Mars, straks komt er misschien nog wel een orgaan van jou terecht in een Nederlandse atheist.


Een Amerikaan gaat naar de dokter en vraagt aan hem een nieuw stel hersenen.
De dokter vraagt of hij Hollandse of Belgische moet hebben.
Vraagt die Amerikaan wat het verschil is, zegt de dokter, de Hollandse kosten 10.000 euro en de Belgische 100 euro.
Vraagt die Amerikaan waarom die Hollandse zoveel kosten, waarop de dokter zegt: ooit al een Hollander gezien met hersenen ?

mark61
17-01-11, 15:56
Ja Mars, straks komt er misschien nog wel een orgaan van jou terecht in een Nederlandse atheist.

Erger nog, omgekeerd :eek:

mark61
17-01-11, 15:57
Tis werkelijk van de zotte. Omdat NL een lamlullenregering heeft die het Belgische systeem niet durft in te voeren plunderen wij gewoon Vlaanderen.

Ik vind sowieso dat wie geen donor is ook niet zal ontvangen. Opzouten, uitvreters.

mark61
17-01-11, 15:59
Organen gaan altijd naar de meest geschikte ontvanger.
't zou een slchte zaak zijn als het een geldkwestie werd.
Hoewel ik wel vermoed dat geld een rol speelt.

Kan overigens ook niet alleen geld zijn - heeft te maken met bloedgroepen, genetica e.d.
Dus ook al bulk je van het geld, soms heb je toch pech.

Eerst goed lezen, dan reageren:

België beschikt over een systeem waarbij iedereen donor is, tenzij hij bezwaar maakt, en heeft daarom meer orgaandonoren. Zo zijn er in ons land 26 donoren per miljoen inwoners, in Nederland is dat amper de helft.

naam
17-01-11, 16:22
Eerst goed lezen, dan reageren:

België beschikt over een systeem waarbij iedereen donor is, tenzij hij bezwaar maakt, en heeft daarom meer orgaandonoren. Zo zijn er in ons land 26 donoren per miljoen inwoners, in Nederland is dat amper de helft.

Mijn hypothese is dat het komt door het CDA en de andere christelijke partijen.
Die hebben het daar niet zo op.

mark61
17-01-11, 16:39
Mijn hypothese is dat het komt door het CDA en de andere christelijke partijen.
Die hebben het daar niet zo op.

Jazeker, u kunt uw hypothese bewezen achten lijkt me :hihi:

Maar mooi dat de andere partijen daar niets aan deden, terwijl ze toch echt altijd een meerderheid hadden.

naam
17-01-11, 16:47
Jazeker, u kunt uw hypothese bewezen achten lijkt me :hihi:

Maar mooi dat de andere partijen daar niets aan deden, terwijl ze toch echt altijd een meerderheid hadden.

Uitruil met andere belangen. Organen doneren wordt dan de handelswaar.
Letterlijk wrang.

mark61
17-01-11, 17:45
Uitruil met andere belangen. Organen doneren wordt dan de handelswaar.
Letterlijk wrang.

Is dat zo gegaan? Volgens mij is er nooit een serieuze discussie, zo eentje met argumenten over geweest. Dus wellicht heb je gelijk haha.

Wat een slappe hap. Niemand heeft een goede reden, maar we doen het mooi niet. Ingehaald worden door België, vroeger gold dat nog als een schande :hihi:

barfly
17-01-11, 20:04
Onbegrijpelijk dit! In zuid Amerika kosten organen geen habbekrats.

(leen)
17-01-11, 21:42
Onbegrijpelijk dit! In zuid Amerika kosten organen geen habbekrats.

niet te lang geleden nog een artikel gelezen over chinese ter dood veroordeelden,
die mensen waren gewoon levende voorraad..

barfly
17-01-11, 21:49
niet te lang geleden nog een artikel gelezen over chinese ter dood veroordeelden,
die mensen waren gewoon levende voorraad..

En hoeveel koste dat?

knuppeltje
18-01-11, 09:47
En hoeveel koste dat?

Dat doodmaken, niet veel denk ik. Die organen brachten weer wel veel op blijkbaar.

Pizzaman
18-01-11, 11:09
En hoeveel koste dat?

Hangt er van af hoe lang je ze nog moest voeren etc.