PDA

Bekijk Volledige Versie : "Binnen vier jaar klonen we uitgestorven mammoet"



Marsipulami
17-01-11, 16:56
"Binnen vier jaar klonen we uitgestorven mammoet"


De permafrost in Siberië smelt steeds sneller door de opwarming van ons klimaat en brengt onverwachte schatten naar boven, zoals dit quasi perfect bewaarde baby-mammoetje dat 40.000 jaar geleden stierf.

Akiri Iritani, een professor aan de unief in het Japanse Kyoto, zegt dat hij een mammoet kan klonen. "Ik denk dat we een redelijke kans hebben om binnen vier à vijf jaar een gezonde mammoet te verwekken", beweert de wetenschapper. Het kan volgens Iritani door een techniek die zijn collega Teruhiko Wakayama ontwikkelde. Die slaagde er in 2008 in een muis te klonen die al zestien jaar dood was.


Er zijn al heel wat films gemaakt en boeken geschreven over het klonen van lang uitgestorven dieren, en hoewel hoog in entertainmentwaarde, leek zoiets vooralsnog puur fantasie. Want hoewel de procedure om zo'n dier te klonen ondertussen theoretisch zou kunnen, is er quasi perfect DNA van het uitgestorven beest voor nodig, en dat is nu eenmaal niet voorhanden.

Gelukt met een muis

Maar aan het Riken Centre for Developmental Biology slaagde professor Teruhiko Wakayama erin om een muis te klonen uit bevroren huidcellen van een muis die al 16 jaar dood was. Volgens Iritani is de techniek die hij daarvoor ontwikkelde perfect bruikbaar om een mammoet te klonen met een celkern uit huidcellen of spiercellen van bevroren mammoetfossielen uit Siberië.

Het plan

Het plan is als volgt: volgende zomer trekt Iritani naar Siberië om er in de door de opwarming van de aarde steeds sneller smeltende permafrost een mammoet te vinden. Uit een goed monster met zacht weefsel haalt Iritani vervolgens een celkern met de techniek die zijn collega Wakayama ontwikkelde. Die celkern moet vervolgens worden ingebracht in de eicel van een Afrikaanse olifant, die als draagmoeder voor de mammoet zal fungeren.

Volgens Iritani zijn we dan al wel twee jaar verder. De draagtijd van een een olifant is minstens anderhalf jaar na bevruchting, waardoor er dus ten vroegste over een goeie vier à vijf jaar een mammoetje zou kunnen worden geboren.

Business met beenderen in de toendra

Het vinden van een goed, bruikbaar stuk mammoet lijkt niet evident, maar de opwarming van ons klimaat steekt daar een handje toe. De jongste jaren is in de Siberische toendra, meer bepaald in het laaggelegen deel van de Kolyma in de Russische autonome republiek Jakoetië, een heuse industrie ontstaan rond fossielen die worden prijsgegeven door de smeltende permafrost. De Jakoeten, een nomadenvolk dat met rendieren door het land trekt, stuiten er voortdurend op beenderen van uitgestorven dieren en ook steeds vaker op erg goed bewaarde karkassen van ondermeer mammoeten.

Tussen 200 en 4.000 roebel voor kilo uitgestorven dier
Ze krijgen tussen 200 en 4.000 roebel (tussen 5 en 100 euro) per kilo voor beenderen van uitgestorven dieren, naargelang de kwaliteit. Een goed bewaarde en volledige schedel haalt zelfs tot 200.000 roebel (5.000 euro), een bedrag waar een Jakoet normaal twee jaar moet voor werken. Privéverzamelaars hebben al 15.000 euro neergeteld voor één van de enorme slagtanden van een mammoet en klanten, onder wie steeds meer inkopers voor musea in groeilanden in ondermeer Azië, tellen tot 150.000 euro neer voor een volledig skelet.

Twee sneeuwscooters en jaarvoorraad eten voor perfect bewaard mammoetje
De regio is bijzonder moeilijk bereikbaar en geïsoleerd, maar de buit is overvloedig en voor wie zijn weg kent op de toendra liggen "de fossielen voor het oprapen" blijkbaar. Dat geldt ook voor het Jamal-schiereiland, waar de Nenetsen met hun 500.000 rendieren rondtrekken. In mei 2007 stuitte één van de rendierherders er op de overblijfselen van een 40.000 jaar oude baby-mammoet. De herder bewaarde het fossiel van het kalfje een maand buiten aan zijn tent - zolang duurde het voor wetenschappers het konden komen oppikken - en zelfs daarna zag het er onwaarschijnlijk goed bewaard uit (grote foto bij dit artikel). De wetenschappers kochten het mammoetkalfje voor twee sneeuwscooters en een jaarvoorraad eten.

4.000 jaar geleden uitgestorven

De uitgestorven mammoeten zouden zich ongeveer tussen 2,4 en 5,4 miljoen jaar geleden hebben afgesplitst van de voorouders van de Aziatische olifant, terwijl hun gemeenschappelijke voorouder zich ongeveer tussen 4,2 en 9 miljoen jaar geleden heeft afgesplitst van de gemeenschappelijke voorouder met de Afrikaanse olifant. Niet de mens, maar wel een klimaatsverandering ligt aan de basis van het uitsterven van de mammoet. De geleidelijke opwarming deed de mammoet vanaf 14.000 jaar geleden terugtrekken naar Noord-Siberië, waar die ongeveer 4.000 jaar geleden is uitgestorven.

Niet eerste uitgestorven dier dat gekloond is

Het is overigens niet de eerste keer dat een uitgestorven dier zou gekloond worden. In januari 2009 werd een Pyrenese steenbok geboren na een kloonpoging. Het kalfje overleed echter kort na de geboorte aan longproblemen. De wetenschappers gebruikten daarvoor weefsel dat ze uit het oor van het laatste overlevende vrouwtje in 1999 hadden genomen. Ze haalden lichaamscellen uit het weefsel halen en fuseerden die met eicellen van geiten waar de celkern uit verwijderd was. De embryo's die daaruit ontstonden werden ingebracht in gedomesticeerde geiten, die als surrogaatmoeder dienden.

In totaal werden er 285 embryo's ontwikkeld, waarvan er 54 geplaatst bij in totaal twaalf steenbokken en kruisingen tussen steenbokken en gedomesticeerde geiten. Daaruit kwam één succesvolle dracht.

Tasmaanse duivel

In Australië proberen ze een al sinds 2002 de 75 jaar geleden uitgestorven Tasmaanse tijger te klonen, voorlopig zonder resultaat. Er zijn overigens een pak ethische bezwaren tegen het klonen van uitgestorven dieren. (mvl)
17/01/11 11u45

Mark
17-01-11, 17:56
leuk! :)

Mark
17-01-11, 17:57
. Er zijn overigens een pak ethische bezwaren tegen het klonen van uitgestorven dieren. (mvl)
17/01/11 11u45

wat een onzin, al die mensen altijd met hun ethiek, flikker lekker op.

barfly
17-01-11, 21:02
Ik hoop dat ze snel de Megalodon weten te klonen. Lekker rustig aan 't strand.

Joesoef
17-01-11, 21:03
Kunnen we alvast dodo recepten gaan uitwisselen?

sjo
17-01-11, 21:40
Ik hoop dat ze snel de Megalodon weten te klonen. Lekker rustig aan 't strand.

Ik hoop toch echt dat het mislukt. Stel je voor dat ze Napoleon gaan klonen.

gr.
sjo

barfly
17-01-11, 22:00
Ik hoop toch echt dat het mislukt. Stel je voor dat ze Napoleon gaan klonen.

gr.
sjo

Tsja, dan zit 'ie meteen in Scheveningen.

(leen)
17-01-11, 22:20
Ik hoop toch echt dat het mislukt. Stel je voor dat ze Napoleon gaan klonen.

gr.
sjo

gehe gister nog een kloon van michael jackson gezien,
bij madame tussaud.

Marsipulami
17-01-11, 22:24
Een lapje mammoetbiefstuk in bearnaisesaus met friet en salade.

Marsipulami
17-01-11, 22:27
Wat gebeurt er als je het dna van een vlieg inbrengt in een menselijke eicel van een draagmoeder ?

Marsipulami
17-01-11, 22:31
YouTube - The Fly (1986), Last Scene

barfly
17-01-11, 22:50
Wat gebeurt er als je het dna van een vlieg inbrengt in een menselijke eicel van een draagmoeder ?

Stel dat dat zou kunnen. Is dat dan de schuld van God of van de mensen?

Marsipulami
17-01-11, 23:06
Stel dat dat zou kunnen. Is dat dan de schuld van God of van de mensen?

Bwoah ik zou niet van schuld spreken eerder van evolutie van de soorten. Jacques Monod verklaarde evolutie door toevallige mutaties en invariante reproductie nadien. De sterkste mutaties overleven en de rest gaat ten onder.

fisherman1969
17-01-11, 23:43
Stel dat dat zou kunnen. Is dat dan de schuld van God of van de mensen?

Tja dat is een vraag waar alle GEESTELIJKE leiders nu al angstdromen van krijgen hun hele theorie gaat dan niet meer op !
Stel zeg we klonen onze voorvaders van pak weg 20.000 jaar geleden( die nooit van Jesus of Mohammed ) hebben gehoord ?

Al Sawt
17-01-11, 23:53
Kunnen we alvast dodo recepten gaan uitwisselen?

Volgens VOC verslagen was dodo niet te vreten.

fisherman1969
18-01-11, 00:20
Volgens VOC verslagen was dodo niet te vreten.
Blijkbaar moeten ze wel erge honger gehad hebben gezien het feit dat de Dodo letterlijk is opgevreten ,maar maakt het wat uit ?
De mens heeft al vele diersoorten uitgeroeid .
En niet alleen door de HOLLANDERS hoor.

Soldim
18-01-11, 07:14
Wat gebeurt er als je het dna van een vlieg inbrengt in een menselijke eicel van een draagmoeder ?

Dan gaat die eicel dood.

knuppeltje
18-01-11, 09:52
Ik weet niet, met Dolly liep het ook al niet goed af. En nu wil Mars zelfs dna van een vlieg in een menselijk eicel inbrengen. Van een fruitvlieg zeker. Ben benieuw wat voor fruit we dan weer krijgen. Zal vast geen Turks fruit zijn.

Mark
18-01-11, 09:59
Wat gebeurt er als je het dna van een vlieg inbrengt in een menselijke eicel van een draagmoeder ?

Nee Mars, dan moet je een teleportmachine ontwikkelen en er een vlieg en mens in doen aan de ene kant die gecombineerd aan de andere kant eruit komen :)

H.P.Pas
18-01-11, 11:04
Wat gebeurt er als je het dna van een vlieg inbrengt in een menselijke eicel van een draagmoeder ?
Wat gebeurt er als een volwassen katholiek een mier neukt ?

H.P.Pas
18-01-11, 11:12
Er zijn overigens een pak ethische bezwaren tegen het klonen van uitgestorven dieren. (mvl)


Ik ken er niet één.
Ik kan nog wel bezwaren bedenken maar geen ethische.

Olive Yao
18-01-11, 11:16
Misschien ook weer neanderthalers?

Pizzaman
18-01-11, 12:03
Misschien ook weer neanderthalers?

Die kan ik zelf wel fokken. :moeilijk:

Pizzaman
18-01-11, 12:06
Ik weet niet, met Dolly liep het ook al niet goed af. En nu wil Mars zelfs dna van een vlieg in een menselijk eicel inbrengen. Van een fruitvlieg zeker. Ben benieuw wat voor fruit we dan weer krijgen. Zal vast geen Turks fruit zijn.
Ik vond die van stier Herman (http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i001525.html) veel mooier, hadden ze een gen dat dan in de melk zou koemn, en a'alles was onder controle'...
Muhahahahaha alleen werd het en stier en die geeft geen melk. :hihi:


Wat gebeurt er als een volwassen katholiek een mier neukt ?

Kweenie, dan start de Paus een actiegroep?
Moeten er eerst wel honderden mieren komen klagen.

sidi bibi
18-01-11, 19:54
Bwoah ik zou niet van schuld spreken eerder van evolutie van de soorten. Jacques Monod verklaarde evolutie door toevallige mutaties en invariante reproductie nadien. De sterkste mutaties overleven en de rest gaat ten onder.

Toch heeft de creator klonen voorzien, niet voor niets is een deel van de drie-eenheid met lichaam en ziel ter hemele gevaren, dat vermaledijde gecreeerde zou vast, na het vinden van een perkamentachtig huidstukje er een honderdduizend-eenheid van gemaakt hebben. En die drukte erna, met hemelvaarten.