PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Erken 14-jarige Sahar als vluchteling'



Olive Yao
19-01-11, 09:00
'Erken 14-jarige Sahar als vluchteling'

ANP / NU.nl dinsdag 18 januari 2011


De 14-jarige Sahar Hbrahim Gel uit Sint Annaparochie moet erkend worden als vluchteling. Dat schrijft de VN-vluchtelingenorganisatie Unhcr in een brief aan haar advocaat Paul Stieger, zo bericht de Leeuwarder Courant dinsdag. Stieger heeft het bericht bevestigd.

De advocaat heeft de brief doorgestuurd aan minister Gerd Leers (Immigratie en Asiel). Sahar en haar familie dreigen op korte termijn te worden teruggestuurd naar Afghanistan.

De rechtbank in Den Bosch doet vermoedelijk deze week uitspraak in het beroep dat het gezin heeft aangespannen tegen de laatste afwijzing in hun procedure.

Leers liet dinsdag desgevraagd weten eerst op de uitspraak van de rechter te wachten en nu dus geen commentaar te geven.

Verwesterd

De Unhcr kan op grond van bepaalde criteria lidstaten het dringende advies geven een individu te erkennen als vluchteling en aldus bescherming te bieden.

In het geval van Sahar geldt volgens de VN-organisatie dat zij na tien jaar verblijf in Nederland te verwesterd is om terug te gaan naar Afghanistan. Wanneer zij naar het land terugkeert, loopt zij groot gevaar omdat ze volgens de Taliban en andere extremistische organisaties als ‘zedenloos’ wordt beschouwd, aldus de Unhcr.

Uniek geval

Advocaat Stieger weet niet hoeveel van dit soort meisjes in Nederland nog risico lopen op uitzetting. Maar de meeste Afghaanse pubermeisjes vielen onder de laatste grote pardonregeling, zodat hij vermoedt dat ''Sahar een uniek geval kan zijn’’. Hij noemt het ''zeer uitzonderlijk’’ dat de Unhcr zich met een specifiek geval bemoeit.

De uitspraken van de organisatie zijn niet bindend of dwingend, maar hebben wel gezag omdat de Unhcr een gezaghebbend instituut is. Volgens Stieger werd vorig jaar in Zweden ook een Afghaanse vrouw een verblijfsvergunning verleend omdat zij te verwesterd was.

De advocaat heeft de brief naar de rechtbank in Den Bosch gestuurd met het verzoek de zaak te heropenen. In dat geval zou de uitspraak over Sahar en haar familie langer op zich laten wachten.

Reactie Sahar

Sahar reageert rustig en bescheiden op het bericht de wending in haar zaak. Ze wacht de uitspraak af, stelt ze dinsdagmiddag terwijl ze op haar school bezig is met het maken van wiskundesommen. Sahar weet nog niet of ze naar aanleiding van de brief opnieuw zal verschijnen in televisieprogramma's. Het meisje was eerder onder meer te gast bij Pauw & Witteman.

John2
19-01-11, 09:19
'Erken 14-jarige Sahar als vluchteling'

ANP / NU.nl dinsdag 18 januari 2011


De 14-jarige Sahar Hbrahim Gel uit Sint Annaparochie moet erkend worden als vluchteling. Dat schrijft de VN-vluchtelingenorganisatie Unhcr in een brief aan haar advocaat Paul Stieger, zo bericht de Leeuwarder Courant dinsdag. Stieger heeft het bericht bevestigd.

Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen geeft advies, maar kan helaas geen eisen stellen aan landen, dus moeten in deze zin kun je veranderen in verwacht.

Pizzaman
19-01-11, 10:51
Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen geeft advies, maar kan helaas geen eisen stellen aan landen, dus moeten in deze zin kun je veranderen in verwacht.

Het zal wel in het ANP bericht zo gestaan hebben.
(de kwaliteit daarvan houdt gelijke tred met het onderwijs) :D

Waar het hier eigenlijk om gaat is dat een heel gezin nu zou kunnen blijven door een meisje van 14 jaar.
Overigens, wie is er nu verantwoordelijk voor het feit dat ze hier al tien jaar zijn.
Langzaam-aan acties bij diverse instanties?

En waar slaat het argument op dat 'ze volgens de Taliban en andere extremistische organisaties als ‘zedenloos’ wordt beschouwd'.
Die extremistische organisaties beschouwen ALLES als zedenloos.
Met het hierheen halen van alles wat dan niet extremistisch en/of Taliban is, lossen we alles op?

knuppeltje
19-01-11, 11:02
Ik geloof dat hier de halve kliek van Najibullah vrij rond loopt. Hebben talloze levens op hun geweten, worden zelfs niet berecht als ik het goed heb.

Wat een armoe.

Pizzaman
19-01-11, 12:01
Ik geloof dat hier de halve kliek van Najibullah vrij rond loopt. Hebben talloze levens op hun geweten, worden zelfs niet berecht als ik het goed heb.

Wat een armoe.

het zal niet de eerste keer zijn dat oorlogsmisdadigers en criminelen hier geaccepteerd worden as politiek vluchteling.
Die worden niet berecht, die hangen wij hier aan het subsidie-infuus.
En inderdaad, da's armoe. Voor degenen die de belasting daarvoor betalen.

was er ees betere controle en schopten we dat soort figuren er uit,
dan hadden we genoeg geld om de discussie over Sahar en haar familie niet te hoeven voeren.

John2
19-01-11, 12:12
Het zal wel in het ANP bericht zo gestaan hebben.
(de kwaliteit daarvan houdt gelijke tred met het onderwijs) :D

Waar het hier eigenlijk om gaat is dat een heel gezin nu zou kunnen blijven door een meisje van 14 jaar.
Overigens, wie is er nu verantwoordelijk voor het feit dat ze hier al tien jaar zijn.
Langzaam-aan acties bij diverse instanties?

En waar slaat het argument op dat 'ze volgens de Taliban en andere extremistische organisaties als ‘zedenloos’ wordt beschouwd'.
Die extremistische organisaties beschouwen ALLES als zedenloos.
Met het hierheen halen van alles wat dan niet extremistisch en/of Taliban is, lossen we alles op?
Maar schept wel verwarring en verwachtingen.


Ik geloof dat hier de halve kliek van Najibullah vrij rond loopt. Hebben talloze levens op hun geweten, worden zelfs niet berecht als ik het goed heb.

Wat een armoe.

Soms heel soms pakken ze er eentje.

Pizzaman
19-01-11, 12:29
Maar schept wel verwarring en verwachtingen.
...maar om nu te verwachten dat wij de PROFESSIONALS van het ANP gaan controleren... :haha:

Overigens ben ik het niet eens met die 'verwarring en verwachting' wat betreft de asielaanvragen.
Zo kan je ook praten over de belastingdiesnt, uiteindelijk moet je toch betalen.
Zo is het ook met asiel, je verblijft hier tijdelijk, en als het veilig is moet je weer terug.
Anders moet je voldoen aan de eisen voor immigranten.

Men weet dat, en krijgt bovendien nog gratis advocaten en wat al niet.
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.


Soms heel soms pakken ze er eentje.
Ja 0,5% van die 5%. Da's dan meer toeval, denk ik. :rolleyes:

knuppeltje
19-01-11, 12:30
Soms heel soms pakken ze er eentje.

Dat zou dan wel een hele prestatie zijn. Je moet maar kunnen, als ze gewoon vrij rondlopen en bekend is waar ze wonen. :maf3:

Pizzaman
19-01-11, 12:39
Dat zou dan wel een hele prestatie zijn. Je moet maar kunnen, als ze gewoon vrij rondlopen en bekend is waar ze wonen. :maf3:

.. ze kunne er toevallig over struikelen, of het kan zijn dat de politiewagen gejat wordt?

John2
19-01-11, 12:47
...maar om nu te verwachten dat wij de PROFESSIONALS van het ANP gaan controleren... :haha:

Overigens ben ik het niet eens met die 'verwarring en verwachting' wat betreft de asielaanvragen.
Zo kan je ook praten over de belastingdiesnt, uiteindelijk moet je toch betalen.
Zo is het ook met asiel, je verblijft hier tijdelijk, en als het veilig is moet je weer terug.
Anders moet je voldoen aan de eisen voor immigranten.

Men weet dat, en krijgt bovendien nog gratis advocaten en wat al niet.
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.


Ja 0,5% van die 5%. Da's dan meer toeval, denk ik. :rolleyes:
Heel soms moet je geluk hebben om er eentje te pakken inderdaad.


Dat zou dan wel een hele prestatie zijn. Je moet maar kunnen, als ze gewoon vrij rondlopen en bekend is waar ze wonen. :maf3:
Het probleem is knuppeltje dat ze meestal met valse papieren of zonder papieren hier terecht komen en hierdoor controle bijna onmogelijk is.
In de jaren dat ik werkzaam was op AZC Luttelgeest hebben we eenmaal iemand kunnen oppakken omdat toevallig een andere hem herkende als medewerker van een regering en dit ook kon tonen door foto's.
Maar de kans dat iemand wordt gepakt in een asiel centra is minimaal.

knuppeltje
19-01-11, 13:00
Heel soms moet je geluk hebben om er eentje te pakken inderdaad.

Nitwit,

Eerst ontbrak daarvoor de wettelijke mogelijkheid.

Daarna was er de onwil om de wet aan te passen.

Verder werden de daders hier op straat door verschillenden van hun vroegere slachtoffers erkend, aangegeven, maar gebeurde er verder niets.

Kletsmajoor.

Pizzaman
19-01-11, 13:07
Heeft ie toch gelijk hoor...



Eerst ontbrak daarvoor de wettelijke mogelijkheid.
Kortom moest je wachten totdat ze wat anders uitvraten (=5% pakkans)


Daarna was er de onwil om de wet aan te passen.

Verder werden de daders hier op straat door verschillenden van hun vroegere slachtoffers erkend, aangegeven, maar gebeurde er verder niets.
Ja pure logica, aangezien dat hier niet strafbaar was werd er nog minder met de aangifte gedaan dan anders.
Dus 't was weer 'geluk hebben' totdat ze ergens anders mee tegen de lamp liepen.

Zo geflipt vind ik 'm niet, wat dat betreft.
gelukkig is die 'bijna diplomatieke status' inmiddels voorbij.

knuppeltje
19-01-11, 13:31
Pizzaman;4610994]Heeft ie toch gelijk hoor...

Welnee, hoe kom je erop?


Kortom moest je wachten totdat ze wat anders uitvraten (=5% pakkans)

Nee slimmeke. De wet moest worden aangepast om buitenlandse misdadigers, die hier verbleven, aan te kunnen pakken voor hun misdaden in het buitenland.

Pizzaman
19-01-11, 13:34
Nee slimmeke. De wet moest worden aangepast om buitenlandse misdadigers, die hier verbleven, aan te kunnen pakken voor hun misdaden in het buitenland.

Ik zag liever dat ze degenen die elders al niet wilden deugen, gewoon daarginds lieten.
En desnoods even verwijderden.