PDA

Bekijk Volledige Versie : Arnold Karskens : Je zou toch denken dat je gewenst bent



Joesoef
25-01-11, 07:29
#Afghanistan Je zou toch denken dat je gewenst bent

Door: Arnold Karskens
Gepubliceerd: vandaag 00:24
Update: vandaag 07:22



Arnold Karskens mocht in de Tweede Kamer komen vertellen over Kunduz, maar hij voelde zich niet bepaald welkom.



Duivels dilemma (http://www.depers.nl/buitenland/540318/Duivels-Dilemma.html)
We doen het voor de meisjes (http://www.depers.nl/binnenland/540365/We-doen-het-voor-de-meisjes.html)
'Politiemissie gaat levens kosten' (http://www.depers.nl/binnenland/540328/Politiemissie-gaat-levens-kosten.html)
Het blijft een eer: als genodigde je Afghanistan-ervaringen delen met de vaste Kamercommissies voor Buitenlandse Zaken, Defensie en Veiligheid en Justitie. De overlast, drie uur rijden vanuit mijn woonplaats Brussel, neem ik op de koop toe. Je bent gewenst, althans, dat denk ik.


DePers.nl - dinsdag 25 januari 2011 (http://www.depers.nl)

De toegang tot de burcht, die het Nederlandse parlement tegenwoordig is, vormt het eerste obstakel. ‘U staat als journalist op de lijst! Waar is uw perskaart?’ vraagt de portier. Mijn tegenwerping dat ik gast ben, maakt geen indruk. Geen perskaart, geen toegang. Drie telefoontjes later mag ik dan toch naar binnen en ga zitten op de zwarte klapstoeltjes van de Thorbeckezaal. Net op tijd om van de Afghaanse minister van Binnenlandse Zaken Bismillah Mohammadi te horen dat hij een nieuwe uitzending, waarover de volksvertegenwoordiging deze week een beslissing neemt, ‘levensbelangrijk’ vindt.
Mijn boosheid zakt als ik de vrouwelijke bode, donker pak, halflang haar, de commissieleden en andere genodigden koffie zie inschenken. ‘Mag ik ook?’ vraag ik. ‘Nee’, klinkt het bot. Het koffieapparaat in de hal accepteert alleen een Nederlandse chipknip. Een iets gemoedelijker bode met grijs haar komt een half uur later met een tussenoplossing: ‘U kunt koffie krijgen, maar die moet u buiten opdrinken.’
Daarvoor bedank ik. De hoorzitting met 28 sprekers is te interessant om ook maar iets te missen. Militaire commandanten en politiemensen vertellen wat volgens hen het nut is van de voorgenomen uitzending van 545 Nederlandse politietrainers en hun bescherming, naar met name de Noord-Afghaanse provincie Kunduz.
Ondertussen erger ik me aan de agenda-indeling. Pas na vijfenhalf uur, ver over de helft van de beschikbare spreektijd, komen de eerste tegenstanders van de missie aan het woord. Willem van der Put, directeur van de hulporganisatie HealthNet TPO, meent dat meer militairen de ‘geweldsspiraal voeden’.
Dan dient het volgende incident zich aan. Misschien is het de ronde Afghaanse hoed (pakol) op mijn hoofd die wantrouwen wekt, maar als ik een foto wil maken van de sprekers ijlt de vrouwelijke bode naar me toe. ‘U moet die wissen of de zaal verlaten.’ Wijzen op circa vijftien collega’s die ook foto’s en video-opnamen maken, biedt geen soelaas. Een foto deleten doe ik niet. Naar buiten dus.
SP-Tweede-Kamerlid Harry van Bommel weet me na een uur weer binnen te krijgen. Stilletjes neem ik plaats aan een tafel vooraan. Ditmaal briest een overijverige bode: ’Als u geen perskaart hebt, mag u hier niet zitten.’ Boos door zoveel brutaliteit, de stoel is vrij, been ik opnieuw weg, op de hielen gezeten door een griffierhulpje dat roept dat het allemaal op een misverstand berust.
‘Vijf jaar geleden ben ik ook al beledigd, bij een hoorzitting over Uruzgan!’ roep ik. ‘Toen is me het spreken ontnomen.’ Even later belt commissievoorzitter Nebahat Albayrak me op, zich verontschuldigend: ‘Mogen we toch op u rekenen?’
Dus ik meld me voor de derde maal. De missie is een absurd idee, is mijn stelling. Er wordt aandachtig geluisterd. In mijn achterhoofd denk ik: we moeten geen politietrainers naar Afghanistan sturen, we moeten Afghanen uitnodigen om hier lessen in gastvrijheid te geven!

John2
25-01-11, 07:40
we moeten geen politietrainers naar Afghanistan sturen, we moeten Afghanen uitnodigen om hier lessen in gastvrijheid te geven!

Natuurlijk je kunt beter Afghanistan hier nabouwen 40.000 Afghanen naar hier laten komen om ze op te leiden?

Wederom maakt de SP zich weer belachelijk door een man uit te nodigen die bevooroordeeld is.

mark61
25-01-11, 09:09
Ongelooflijk wat een idioten bij elkaar.

Traditioneel ritueel, de mensen die er verstand van hebben, en dus tegen zijn, moeten zo ver mogelijk uit de buurt worden gehouden. Toneelstukje. Waarom doen ze dit eigenlijk? Kost nodeloos geld en tijd.

Alleen zonder hoofddeksel mag je foto's nemen, anders ben je terrorist.

Stompzinnig Nederland ten voeten uit.

Karin.N
25-01-11, 09:43
[QUOTE=Joesoef; denk ik: we moeten geen politietrainers naar Afghanistan sturen, we moeten Afghanen uitnodigen om hier lessen in gastvrijheid te geven![/QUOTE]

Helemaal mee eens! Wanneer ik terug ben in Nederland valt me altijd weer die hufterigheid op.

tanger'73
25-01-11, 14:21
Ongelooflijk wat een idioten bij elkaar.

Traditioneel ritueel, de mensen die er verstand van hebben, en dus tegen zijn, moeten zo ver mogelijk uit de buurt worden gehouden. Toneelstukje. Waarom doen ze dit eigenlijk? Kost nodeloos geld en tijd.

Alleen zonder hoofddeksel mag je foto's nemen, anders ben je terrorist.

Stompzinnig Nederland ten voeten uit.


Wat dacht je van die shit met die koffie en briesende bodes? Geen wonder dat werken in Den Haag een gesel moet zijn.

tanger'73
25-01-11, 14:58
In mijn achterhoofd denk ik: we moeten geen politietrainers naar Afghanistan sturen, we moeten Afghanen uitnodigen om hier lessen in gastvrijheid te geven!

Hard nodig dankzij die generatie van zebbies wa l'foel, die we vandaag de dag hier hebben.

Pizzaman
25-01-11, 17:26
Natuurlijk je kunt beter Afghanistan hier nabouwen 40.000 Afghanen naar hier laten komen om ze op te leiden?

Wederom maakt de SP zich weer belachelijk door een man uit te nodigen die bevooroordeeld is.

Misschien kunnen we gewoon een grote volksverhuizing organiseren,
gaan zij hier wonen en wij daar. :maf2:

Spoetnik
25-01-11, 18:36
Misschien kunnen we gewoon een grote volksverhuizing organiseren,
gaan zij hier wonen en wij daar. :maf2:

Kunnen we eindelijk skieen in eigen land.

John2
25-01-11, 19:08
Misschien kunnen we gewoon een grote volksverhuizing organiseren,
gaan zij hier wonen en wij daar. :maf2:


Kunnen we eindelijk skieen in eigen land.

Deal..................................

Pizzaman
26-01-11, 10:22
Kunnen we eindelijk skieen in eigen land.

Zeiken over klimaat blijft toch wel de nationale hobby, dus maakt niet uit. ;)

Eric de Blois
26-01-11, 15:59
(...)denk ik: we moeten geen politietrainers naar Afghanistan sturen, we moeten Afghanen uitnodigen om hier lessen in gastvrijheid te geven!
Helemaal mee eens! Wanneer ik terug ben in Nederland valt me altijd weer die hufterigheid op.

Bestaat volks-aard? Ik dacht dat dit voor het politiek correcte deel van de samenleving toch wel taboe was. Nou ja, behalve natuurlijk wanneer het gaat om het afzeiken van 'eigen volk'.

Ik ben het wel met je eens hoor. Woon in Chili en zie wanneer ik af en toe terug ben in Nederland de verschillen. Chilenen zijn over het algemeen bescheiden, vriendelijk en gastvrij, dat zijn nederlanders zeker niet. Nederlanders vallen juist graag op, zijn luidruchtig in het openbaar, zijn vaak sarcastisch en bot. Maar ik neem aan Karin dat jij zo niet bent.

H.P.Pas
26-01-11, 16:35
Bestaat volks-aard? Ik dacht dat dit voor het politiek correcte deel van de samenleving toch wel taboe was. Nou ja, behalve natuurlijk wanneer het gaat om het afzeiken van 'eigen volk'.


Dart heeft meer met de Nederlandse volksaard dan met political correctness te maken. :bril:

tanger'73
26-01-11, 19:06
Ik ben het wel met je eens hoor. Woon in Chili en zie wanneer ik af en toe terug ben in Nederland de verschillen. Chilenen zijn over het algemeen bescheiden, vriendelijk en gastvrij, dat zijn nederlanders zeker niet. Nederlanders vallen juist graag op, zijn luidruchtig in het openbaar, zijn vaak sarcastisch en bot. Maar ik neem aan Karin dat jij zo niet bent.

'K ben eigenlijk benieuwd naar de aanleiding Nederland voorgoed te verlaten?

Eric de Blois
26-01-11, 19:27
'K ben eigenlijk benieuwd naar de aanleiding Nederland voorgoed te verlaten?

Gebrek aan ruimte, gebrek aan natuur, overbevolking, verstedelijking. In nederland is bijna geen natuur meer. Alles wordt door de mens gecontroleerd. Tien miljoen is al veel te veel voor zo'n klein land. En dan die vreselijke betonnen woningen. Waarom geen hout? En die regels. Veel mag niet. Winkel op de hoek van de straat; nee. Wonen op een camping: nee. Camperen in het bos; nee.
Te veel mensen op elkaar dat gaat op den duur wringen. Beter minder inkomsten, maar veel meer natuur en meer rust.

tanger'73
26-01-11, 19:34
Gebrek aan ruimte, gebrek aan natuur, overbevolking, verstedelijking. In nederland is bijna geen natuur meer. Alles wordt door de mens gecontroleerd. Tien miljoen is al veel te veel voor zo'n klein land. En dan die vreselijke betonnen woningen. Waarom geen hout? En die regels. Veel mag niet. Winkel op de hoek van de straat; nee. Wonen op een camping: nee. Camperen in het bos; nee.
Te veel mensen op elkaar dat gaat op den duur wringen. Beter minder inkomsten, maar veel meer natuur en meer rust.


Naast al die hufterigheid en verstikkende routine in het algemeen, vind ik jou hele goede beweegredenen hebben.

Eric de Blois
26-01-11, 19:51
Naast al die hufterigheid en verstikkende routine in het algemeen, vind ik jou hele goede beweegredenen hebben.

Ja, die hufterigheid en routine had ik nog niet genoemd maar horen er ook bij. Als ik af en toe terug ben in nederland vind ik het verschil echt opvallend. Je leert je land pas kennen zodra je een tijdje ergens anders woont. Maar er zijn ook goede dingen die ik achter heb gelaten. Zoals fiets- en wandelpaden. Ik begrijp nu dat veel allochtonen zich in NL niet thuis voelen. Die betonsteden zijn ook erg deprimerend. Men zou wat meer ruimte moeten geven voor een gezellige winkeltje op de hoek, veel groen, meer hout etc. Waarom mogen allochtonen zelf niet het gezicht van hun wijk bepalen? Waarom moet alles persé grootschalig en kil? Laatst zag ik iets over Marokko op tv hier, dat vond ik ook erg mooi. Mooie architectuur en vriendelijke, gastvrije mensen. Wat is er nu gezellig aan een vinexwijk? Wat is er gezellig aan een groot modern winkelgebouw? Geef mij maar dat kleine te krappe winkeltje waar je nog vriendelijk geholpen wordt en waar ze meer hebben dan je zou verwachten.

sidi bibi
26-01-11, 19:55
Gebrek aan ruimte, gebrek aan natuur, overbevolking, verstedelijking. In nederland is bijna geen natuur meer. Alles wordt door de mens gecontroleerd. Tien miljoen is al veel te veel voor zo'n klein land. En dan die vreselijke betonnen woningen. Waarom geen hout? En die regels. Veel mag niet. Winkel op de hoek van de straat; nee. Wonen op een camping: nee. Camperen in het bos; nee.
Te veel mensen op elkaar dat gaat op den duur wringen. Beter minder inkomsten, maar veel meer natuur en meer rust.

Kustlijn van maar liefst 6.435 km. Alle klimaatzones, echt fantastisch. Chili stond op de lijst bij mij maar dan de Atakama. Ben helemaal verslaaft aan woestijnzones. Het werd Marokko vanwege de afstand, ga vaak naar NL voor de kids of die komen hier. Zuid-Afrika, de westkust was het andere.
Wie weet, later, Marokko valt tegen, je mag als buitenlander nog minder dan in Nederland, zelfs vestiging op het platteland is niet toegestaan.

tanger'73
26-01-11, 20:00
Ja, die hufterigheid en routine had ik nog niet genoemd maar horen er ook bij. Als ik af en toe terug ben in nederland vind ik het verschil echt opvallend. Je leert je land pas kennen zodra je een tijdje ergens anders woont. Maar er zijn ook goede dingen die ik achter heb gelaten. Zoals fiets- en wandelpaden. Ik begrijp nu dat veel allochtonen zich in NL niet thuis voelen. Die betonsteden zijn ook erg deprimerend. Men zou wat meer ruimte moeten geven voor een gezellige winkeltje op de hoek, veel groen, meer hout etc. Waarom mogen allochtonen zelf niet het gezicht van hun wijk bepalen? Waarom moet alles persé grootschalig en kil? Laatst zag ik iets over Marokko op tv hier, dat vond ik ook erg mooi. Mooie architectuur en vriendelijke, gastvrije mensen. Wat is er nu gezellig aan een vinexwijk? Wat is er gezellig aan een groot modern winkelgebouw? Geef mij maar dat kleine te krappe winkeltje waar je nog vriendelijk geholpen wordt en waar ze meer hebben dan je zou verwachten.


'K ben er even stil van en luister aandachtig. Dat geldt ook voor het perspectief van onze autochtone huisemigrant sidi bibi vanuit het afrikaanse continent.

Eric de Blois
26-01-11, 20:05
Kustlijn van maar liefst 6.435 km. Alle klimaatzones, echt fantastisch. Chili stond op de lijst bij mij maar dan de Atakama. Ben helemaal verslaaft aan woestijnzones. Het werd Marokko vanwege de afstand, ga vaak naar NL voor de kids of die komen hier. Zuid-Afrika, de westkust was het andere.
Wie weet, later, Marokko valt tegen, je mag als buitenlander nog minder dan in Nederland, zelfs vestiging op het platteland is niet toegestaan.

Ja in het noorden heb je hele mooie contrasten. Turquoise meertjes, wit besneeuwde vulkanen, de woestijn, flamingo's, veel kleurscharkeringen in de bergen, etc.

Toch mooie architectuur daar in Marokko of vind je niet?

sidi bibi
26-01-11, 20:08
Ja, die hufterigheid en routine had ik nog niet genoemd maar horen er ook bij. Als ik af en toe terug ben in nederland vind ik het verschil echt opvallend. Je leert je land pas kennen zodra je een tijdje ergens anders woont. Maar er zijn ook goede dingen die ik achter heb gelaten. Zoals fiets- en wandelpaden. Ik begrijp nu dat veel allochtonen zich in NL niet thuis voelen. Die betonsteden zijn ook erg deprimerend. Men zou wat meer ruimte moeten geven voor een gezellige winkeltje op de hoek, veel groen, meer hout etc. Waarom mogen allochtonen zelf niet het gezicht van hun wijk bepalen? Waarom moet alles persé grootschalig en kil? Laatst zag ik iets over Marokko op tv hier, dat vond ik ook erg mooi. Mooie architectuur en vriendelijke, gastvrije mensen. Wat is er nu gezellig aan een vinexwijk? Wat is er gezellig aan een groot modern winkelgebouw? Geef mij maar dat kleine te krappe winkeltje waar je nog vriendelijk geholpen wordt en waar ze meer hebben dan je zou verwachten.

Mooie architectuur, waar dan ? Ik zie alleen maar vierkante betonnen getraliede koekendozen. Zeker een promotiefilm. Gastvrij, je loopt hier niet zomaar bij de buren naar binnen om een kaartje te leggen of een kop koffie. Al die zedelijke normen. Wat hier het meest storend is is de viezigheid overal, stranden vol plastic rotzooi, zelfs in natuurreservaten, die door Europa bekostigd worden, overal illegaal gestort vuil, bierblikken en wijnflessen. Die zuipen hier langs het strand en in het weinige natuur omdat dat thuis niet kan.

tanger'73
26-01-11, 20:11
Ja in het noorden heb je hele mooie contrasten. Turquoise meertjes, wit besneeuwde vulkanen, de woestijn, flamingo's, veel kleurscharkeringen in de bergen, etc.

Toch mooie architectuur daar in Marokko of vind je niet?

wat Marokko betreft ben ik verzot op die soeks boordevol bazaars en krappe winkelstraten. Wat natuur betreft (ruig landschap) kom je ook aan je trekken. Als je eenmaal je draai hebt gevonden is het zeker niet verkeerd. Maar dat geldt uiteraard ook voor chili, dat ik ook prachtig vind, ondanks er nooit te zijn geweest.

sidi bibi
26-01-11, 20:15
Ja in het noorden heb je hele mooie contrasten. Turquoise meertjes, wit besneeuwde vulkanen, de woestijn, flamingo's, veel kleurscharkeringen in de bergen, etc.

Toch mooie architectuur daar in Marokko of vind je niet?

Bij mij zijn de flamingo's uitgestorven, 10 jaar geleden waren ze er nog, lebberend in gitzwart vervuild water bij de monding van de Souss. Architectuur vind ik in Chili mooier, idd dat hout maar ook die kleuren, zit nog vaak op Chili te googelen, denk dat het in Chili meer leeft, vind het hier een beetje zombieachtig. D'r is hier 's-avonds niks te doen of je moet van leuteren in zo'n theehuis houden, altijd hetzelfde, meestal over de flous.

tanger'73
26-01-11, 20:19
Mooie architectuur, waar dan ? Ik zie alleen maar vierkante betonnen getraliede koekendozen. Zeker een promotiefilm. Gastvrij, je loopt hier niet zomaar bij de buren naar binnen om een kaartje te leggen of een kop koffie. Al die zedelijke normen. Wat hier het meest storend is is de viezigheid overal, stranden vol plastic rotzooi, zelfs in natuurreservaten, die door Europa bekostigd worden, overal illegaal gestort vuil, bierblikken en wijnflessen. Die zuipen hier langs het strand en in het weinige natuur omdat dat thuis niet kan.


Als je architectuur wilt zien, dan moet je die opzoeken in oude stadswijken. Die koektrommels is voornamelijk het resultaat van gastarbeiders die een lapje grond bezitten en vrij zijn elk gedrocht daarop te zetten. Uit gebrek aan bouwstedelijke richtlijnen.

Die rondslingerende troep is oorzaak van mentaliteits defecten. Je kankert er wel op los, voor wat dat betreft ben je altijd hollander gebleven.

Fulanadetal
26-01-11, 20:20
Als ik moest kiezen ging ik voor Latijns Amerika.
In ieder geval de gebieden waar ik een tijdje heb gezeten, goede herinneringen.
Misschien is Marokko voor een man prima, maar ik voelde me de keren dat ik er was erg
beperkt in mijn vrijheid. En bekoekeloerd.

sidi bibi
26-01-11, 20:21
wat Marokko betreft ben ik verzot op die soeks boordevol bazaars en krappe winkelstraten. Wat natuur betreft (ruig landschap) kom je ook aan je trekken. Als je eenmaal je draai hebt gevonden is het zeker niet verkeerd. Maar dat geldt uiteraard ook voor chili, dat ik ook prachtig vind, ondanks er nooit te zijn geweest.

Het noorden is mooier, door de interferentie met Europa denk. Vindt Tetouan en Chefchoaen erg mooi, veel stijlen in de architectuur, jammer dat het zo verwaarloosd wordt. Die souks en bazaars zijn leuk voor op vakantie maar als je hier woont ga je daar niet elke dag naar toe. D'r is helemaal geen origineel natuur hier, alleen in de bergen, de rest is eentonig doordat alles weggevreten is door geiten en schapen.

Eric de Blois
26-01-11, 20:22
Mooie architectuur, waar dan ? Ik zie alleen maar vierkante betonnen getraliede koekendozen. Zeker een promotiefilm. Gastvrij, je loopt hier niet zomaar bij de buren naar binnen om een kaartje te leggen of een kop koffie. Al die zedelijke normen. Wat hier het meest storend is is de viezigheid overal, stranden vol plastic rotzooi, zelfs in natuurreservaten, die door Europa bekostigd worden, overal illegaal gestort vuil, bierblikken en wijnflessen. Die zuipen hier langs het strand en in het weinige natuur omdat dat thuis niet kan.

O dat is jammer, ik had toch wel een positief beeld over marokko. Maar dat komt om wat ik op tv heb gezien.

Feit is dat ik in nederland te veel beton zie, dat werkt deprimerend op de bewoners. Nederlanders maken geen gezellige wijken meer, dat was vroeger misschien. Huizen lopen bij wijze van spreken van de lopende band. Er zou meer ambachtelijk moeten worden gebouwd. En meer gebruik van natuurlijke materialen. Beton zou taboe moeten worden in een nieuwe wijk. Geef mensen meer invloed in hoe de omgeving er uit moet zien. Minder huizen, meer groen. Mensen moeten weer het idee krijgen op de aarde te wonen, niet op een betonplaneet.

sidi bibi
26-01-11, 20:24
Je kankert er wel op los, voor wat dat betreft ben je altijd hollander gebleven.

Dat is het verschil tussen wonen of een keer op vakantie komen. Erg veel terugkomers aarden hier ook niet.

John2
26-01-11, 20:25
Ik denk dat ieder land zijn eigen charme heeft qua natuur maar ook qua bouw en mensen.
Alleen zoals Sidi aangaf over de troep en de rotzooi in de natuur, hebben we dit in Rusland ook, 100km van de bewoonde wereld waar geen wegen zijn hooguit een boeren zandweg waar je geen mens in dagen tegen komt, vind je toch afval van mensen waar ik me dood aan kan ergeren, maar toch hou ik van dat land en gooi de troep maar weer achter in de jeep en dat is ook wel weer een goed gevoel dat je soms ook nog eens voor vuilnisman kunt spelen.

Fulanadetal
26-01-11, 20:26
Ach er zijn best heel erg mooie dingen hoor. Ook mooie gebouwen. Die aarden gebouwen in het zuiden zijn mooi, net kleine kastelen.

Eric de Blois
26-01-11, 20:29
wat Marokko betreft ben ik verzot op die soeks boordevol bazaars en krappe winkelstraten. Wat natuur betreft (ruig landschap) kom je ook aan je trekken. Als je eenmaal je draai hebt gevonden is het zeker niet verkeerd. Maar dat geldt uiteraard ook voor chili, dat ik ook prachtig vind, ondanks er nooit te zijn geweest.

klinkt heel aantrekkelijk. Ik heb dat ook op tv gezien, ben van plan daar op vakantie te gaan. Het lijkt mij een gastvrij land.

Joesoef
26-01-11, 20:32
:hihi:


sidi bibi, ik begrijp het geklaag, kan je vertellen dat het overal het zelfde is, denk dat het de benauwde cultuur is die het erger maakt.

Elk land heeft zijn pros en cons.

Eric de Blois
26-01-11, 20:33
Ik denk dat ieder land zijn eigen charme heeft qua natuur maar ook qua bouw en mensen.
Alleen zoals Sidi aangaf over de troep en de rotzooi in de natuur, hebben we dit in Rusland ook, 100km van de bewoonde wereld waar geen wegen zijn hooguit een boeren zandweg waar je geen mens in dagen tegen komt, vind je toch afval van mensen waar ik me dood aan kan ergeren, maar toch hou ik van dat land en gooi de troep maar weer achter in de jeep en dat is ook wel weer een goed gevoel dat je soms ook nog eens voor vuilnisman kunt spelen.

Mooi John! Hier in Chili gooien ze afval ook overal weg. Je ziet het op de mooiste plekken. Ik vind dat heel jammer en zal jouw voorbeeld overnemen. Een goed voorbeeld doet goed volgen!

tanger'73
26-01-11, 20:37
Het noorden is mooier, door de interferentie met Europa denk. Vindt Tetouan en Chefchoaen erg mooi, veel stijlen in de architectuur, jammer dat het zo verwaarloosd wordt. Die souks en bazaars zijn leuk voor op vakantie maar als je hier woont ga je daar niet elke dag naar toe. D'r is helemaal geen origineel natuur hier, alleen in de bergen, de rest is eentonig doordat alles weggevreten is door geiten en schapen.


Die soeks en bazaars zijn als je architectuur en verhalen zoekt. Dan moet je in de oude stadsdelen zijn. Het noorden heeft inderdaad veel weg van Andalusië. Voorts zijn er grote verbeteringen gaande. Maar over het algemeen is de bevolking heel vriendelijk en hulpvaardig. Klootzakken heb je er ook in grote getale.

tanger'73
26-01-11, 20:41
Dat is het verschil tussen wonen of een keer op vakantie komen. Erg veel terugkomers aarden hier ook niet.


Da's duidelijk, het vergt enige tijd om ergens wortel te schieten. 'K pendel voorlopig steeds heen en weer, totdat ik het me kan veroorloven en ik er helemaal klaar voor ben. Want ik wil daar nooit en te nimmer ergens mee een beroep doen op de overheid, want dan zit ik in een hel.

tanger'73
26-01-11, 20:48
O dat is jammer, ik had toch wel een positief beeld over marokko. Maar dat komt om wat ik op tv heb gezien.

Feit is dat ik in nederland te veel beton zie, dat werkt deprimerend op de bewoners. Nederlanders maken geen gezellige wijken meer, dat was vroeger misschien. Huizen lopen bij wijze van spreken van de lopende band. Er zou meer ambachtelijk moeten worden gebouwd. En meer gebruik van natuurlijke materialen. Beton zou taboe moeten worden in een nieuwe wijk. Geef mensen meer invloed in hoe de omgeving er uit moet zien. Minder huizen, meer groen. Mensen moeten weer het idee krijgen op de aarde te wonen, niet op een betonplaneet.


chili lijkt me prachtig, heb een zwak voor fantastische bergsystemen als de andes.

John2
26-01-11, 20:51
Mooi John! Hier in Chili gooien ze afval ook overal weg. Je ziet het op de mooiste plekken. Ik vind dat heel jammer en zal jouw voorbeeld overnemen. Een goed voorbeeld doet goed volgen!

Hoop voor je dat het helpt en het is een kleine moeite, althans voor mij wel en vaak doen dan de mensen in de omgeving (zeker als je in een dorp leeft zoals ik in Rusland) automatisch mee met het opruimen in hun eigen omgeving.;)

tanger'73
26-01-11, 20:53
Als ik moest kiezen ging ik voor Latijns Amerika.
In ieder geval de gebieden waar ik een tijdje heb gezeten, goede herinneringen.
Misschien is Marokko voor een man prima, maar ik voelde me de keren dat ik er was erg
beperkt in mijn vrijheid. En bekoekeloerd.

'K snap wat je bedoelt, maar in grote steden zul je er weinig last van hebben. tenzij je natuurlijk langs die koffiehuizen loopt, maar dat heb je denk ik ook op het rembrandtplein.

tanger'73
26-01-11, 20:59
Bij mij zijn de flamingo's uitgestorven, 10 jaar geleden waren ze er nog, lebberend in gitzwart vervuild water bij de monding van de Souss. Architectuur vind ik in Chili mooier, idd dat hout maar ook die kleuren, zit nog vaak op Chili te googelen, denk dat het in Chili meer leeft, vind het hier een beetje zombieachtig. D'r is hier 's-avonds niks te doen of je moet van leuteren in zo'n theehuis houden, altijd hetzelfde, meestal over de flous.


Ja, je kan ook kleiduiven gaan schieten of berberapen bezoeken. Er is altijd wel iets wat je kan doen. Je helemaal klemzuipen zoals in holland gebruikelijk, kan daar ook. Ja, die flous, da's overal het onderwerp.

tanger'73
26-01-11, 21:10
klinkt heel aantrekkelijk. Ik heb dat ook op tv gezien, ben van plan daar op vakantie te gaan. Het lijkt mij een gastvrij land.

Gastvrij is het zeker, zelf ben ik nooit ergens geweigerd, ook al klinkt dat vreemd in de oren als Marokkaan zijnde. Ja, in Nederland getogen en genoten, verdring je niet zomaar.

Fulanadetal
26-01-11, 21:20
'K snap wat je bedoelt, maar in grote steden zul je er weinig last van hebben. tenzij je natuurlijk langs die koffiehuizen loopt, maar dat heb je denk ik ook op het rembrandtplein.

Haha op het Rembrandtplein ben ik nooit geweest! Nou ja ik heb er gewerkt maar niet op de Amsterdamse versie.

Gek genoeg voelde ik me juist in Tetouan (in Barrio) en Marrakech minder prettig dan in die kleine Atlasdorpjes. In die steden ben ik een keer bespuugd, en een keer gemept, en een keer "uitgescholden" voor "christen". Zonder enige aanleiding. Nou was de mepper een oude dame dus die was misschien dementerend. De spuger was een jonge man, in het voorbij lopen, hij trok er een rotgezicht bij. Heb het op dat moment maar niet aan mijn vriend laten merken die net voor me liep en het niet zag, hij is wat temperamentvol en zou erop geslagen hebben. En de "christenschreeuwer" holde hard weg toen mijn vriend achter hem aan holde. Nergens voor nodig, hij sprak/schreeuwde de waarheid. Volkomen genegeerd worden omdat ik vrouw ben, dat blijf ik ook erg moeilijk vinden. Natuurlijk, cultuur, ik moet er begrip voor hebben, maar het doet toch een soort pijn en ik zal daar nooit aan wennen.
Ook vervelend vond ik dat de schoonfamilie me geen seconde alleen kon laten.
Zelf wat rondkuieren mocht niet, want ja ik kon maar zomaar aan een mes geregen worden. Ik verveelde me dood.
In de Atlas was die invloed er niet en kon ik wat hardlopen (hoogtetraining!) en wandelen.

Alles bij elkaar ook anderhalf jaar doorgebracht in enkele landen in Centraal Amerika. Behalve een keer "witte kakkerlak" door een puber in Mexico-stad, verder niks geks, zelfs niet in de "slechtste" wijken. Relaxter, vrolijker en opener kwam het op me over. Heb die sfeer trouwens nergens meer gevonden, ook niet in Nederland of nog wat andere plaatsen. Eigenlijk heb ik heimwee. Maar er is teveel (mensen en dieren) wat me hier bindt.

sidi bibi
26-01-11, 21:22
:hihi:


sidi bibi, ik begrijp het geklaag, kan je vertellen dat het overal het zelfde is, denk dat het de benauwde cultuur is die het erger maakt.

Elk land heeft zijn pros en cons.

Is ook zo, ik geniet er wel van als ik de bergen, Atlas, inga of een lange zeewandeling met m'n honden maak. Maar als je er woont dan wil je meer, iets van een verenigsleven, gezamenlijke hobby's ed. Dat is er totaal niet. Heb het ook best druk, kweek exotische planten maar alles illegaal. Dat wil ik niet. Woon hier al 6 jaar, heb een Marokkaanse identiteitskaart, bankrekening, eigen huis, betaal belasting, dan wil je op een gegeven moment als normaal burger meedraaien. De waanzin zie je pas als je de rollen omdraait, stel dat Nederland al die repressies op buitenlanders uitoefend.
En idd die gesloten samenleving.

Fulanadetal
26-01-11, 21:26
Als je een of andere hobbyclub zou beginnen, zou je mensen meekrijgen?
Of mag het niet eens?

Overigens is het verenigingsleven in Nederland ook niet meer echt wat het
geweest is. Maar er is gelukkig nog genoeg.

John2
26-01-11, 21:27
Gastvrij is het zeker, zelf ben ik nooit ergens geweigerd, ook al klinkt dat vreemd in de oren als Marokkaan zijnde. Ja, in Nederland getogen en genoten, verdring je niet zomaar.

Waarom zou je ergens worden geweigerd?
Zover ik je ken (en we zijn vaak elkaars tegenpolen) gedraag jij je altijd normaal ook al forceer ik wel eens bewust.
Zou je zelfs nog niet bij mij thuis weigeren. :zweep: racist.

tanger'73
26-01-11, 21:28
Haha op het Rembrandtplein ben ik nooit geweest! Nou ja ik heb er gewerkt maar niet op de Amsterdamse versie.

Gek genoeg voelde ik me juist in Tetouan (in Barrio) en Marrakech minder prettig dan in die kleine Atlasdorpjes. In die steden ben ik een keer bespuugd, en een keer gemept, en een keer "uitgescholden" voor "christen". Zonder enige aanleiding. Nou was de mepper een oude dame dus die was misschien dementerend. De spuger was een jonge man, in het voorbij lopen, hij trok er een rotgezicht bij. Heb het op dat moment maar niet aan mijn vriend laten merken die net voor me liep en het niet zag, hij is wat temperamentvol en zou erop geslagen hebben. En de "christenschreeuwer" holde hard weg toen mijn vriend achter hem aan holde. Nergens voor nodig, hij sprak/schreeuwde de waarheid. Volkomen genegeerd worden omdat ik vrouw ben, dat blijf ik ook erg moeilijk vinden. Natuurlijk, cultuur, ik moet er begrip voor hebben, maar het doet toch een soort pijn en ik zal daar nooit aan wennen.
Ook vervelend vond ik dat de schoonfamilie me geen seconde alleen kon laten.
Zelf wat rondkuieren mocht niet, want ja ik kon maar zomaar aan een mes geregen worden. Ik verveelde me dood.
In de Atlas was die invloed er niet en kon ik wat hardlopen (hoogtetraining!) en wandelen.

Alles bij elkaar ook anderhalf jaar doorgebracht in enkele landen in Centraal Amerika. Behalve een keer "witte kakkerlak" door een puber in Mexico-stad, verder niks geks, zelfs niet in de "slechtste" wijken. Relaxter, vrolijker en opener kwam het op me over. Heb die sfeer trouwens nergens meer gevonden, ook niet in Nederland of nog wat andere plaatsen. Eigenlijk heb ik heimwee. Maar er is teveel (mensen en dieren) wat me hier bindt.


Het gaat me echt aan het hart om te horen wat je is overkomen. Da's geen beste indruk. Zie het maar als een incident en bedenk dat in Marokko analfabetisme welig tiert. Ja "gringo" is natuurlijk iets aangenamer als voor "puta" of dies meer (pardon my language) uitgemaakt worden.

Fulanadetal
26-01-11, 21:35
Cucaracha blanca was het in Mexico. Als je niet weet wat het betekent klinkt het best mooi.

In Marokko gewoon een beetje pech gehad waarschijnlijk. De taalbarriere speelt ook een rol.
In het Spaans red ik me prima maar Arabisch, nog steeds geen tijd voor gehad. Terwijl ik alle lesstof klaar heb liggen en de letters al ken. Vanaf deze zomer gaan er wat dingen van mijn programma en wil ik me er op storten. En dan weer naar Marokko, en dan is het vast anders.

tanger'73
26-01-11, 21:36
Is ook zo, ik geniet er wel van als ik de bergen, Atlas, inga of een lange zeewandeling met m'n honden maak. Maar als je er woont dan wil je meer, iets van een verenigsleven, gezamenlijke hobby's ed. Dat is er totaal niet. Heb het ook best druk, kweek exotische planten maar alles illegaal. Dat wil ik niet. Woon hier al 6 jaar, heb een Marokkaanse identiteitskaart, bankrekening, eigen huis, betaal belasting, dan wil je op een gegeven moment als normaal burger meedraaien. De waanzin zie je pas als je de rollen omdraait, stel dat Nederland al die repressies op buitenlanders uitoefend.
En idd die gesloten samenleving.

Gek genoeg hebben die Amerikanen daar geen last van, want Marrakech bijvoorbeeld is vanuit het centrum haast door ze overgenomen.

Fulanadetal
26-01-11, 21:37
Gek genoeg hebben die Amerikanen daar geen last van, want Marrakech bijvoorbeeld is vanuit het centrum haast door ze overgenomen.

Zou het kunnen zijn dat zij bepaalde rechten "kopen"?

tanger'73
26-01-11, 21:38
Als je een of andere hobbyclub zou beginnen, zou je mensen meekrijgen?
Of mag het niet eens?

Overigens is het verenigingsleven in Nederland ook niet meer echt wat het
geweest is. Maar er is gelukkig nog genoeg.


De beeldvorming rondom Marokkanen in Nederland zegt al genoeg, laat staan dat Nederlanders daarheen emigreren.

tanger'73
26-01-11, 21:40
Zou het kunnen zijn dat zij bepaalde rechten "kopen"?


onroerend goed in Marokko is voorlopig nog aardig in trek en zo ook die mooie huisjes met binnenpleintjes. Daar zijn buitenlanders zo verzot op.

Fulanadetal
26-01-11, 21:40
De beeldvorming rondom Marokkanen in Nederland zegt al genoeg, laat staan dat Nederlanders daarheen emigreren.

Maar dat heeft toch niks met verenigingsleven te maken?


Misschien worden we nog wel eens klimaatmigranten, als de boel hier onder loopt.

Fulanadetal
26-01-11, 21:42
onroerend goed in Marokko is voorlopig nog aardig in trek en zo ook die mooie huisjes met binnenpleintjes. Daar zijn buitenlanders zo verzot op.

Die zijn ook prachtig natuurlijk, en dankzij dat buitenlandse geld wordt het vast mooi opgeknapt. Wel zuur dat de Marokkanen zelf dan niet van die huizen kunnen genieten.

tanger'73
26-01-11, 21:42
Maar dat heeft toch niks met verenigingsleven te maken?


Misschien worden we nog wel eens klimaatmigranten, als de boel hier onder loopt.


'K denk dat hij plat gezegd samenscholing van kaaskoppen bedoelt? Zoiets als oranje vrijstaat.

tanger'73
26-01-11, 21:44
Die zijn ook prachtig natuurlijk, en dankzij dat buitenlandse geld wordt het vast mooi opgeknapt. Wel zuur dat de Marokkanen zelf dan niet van die huizen kunnen genieten.


Meestal zijn ze genoodzaakt om hun bezit te verkopen.

Fulanadetal
26-01-11, 21:45
Haha, dat het allemaal bij elkaar kruipt en dat rare taaltje spreekt en enge dingen eet zoals die rare zwarte harde stukjes chemisch afval en rauwe vissen?

sidi bibi
26-01-11, 21:47
Als je een of andere hobbyclub zou beginnen, zou je mensen meekrijgen?
Of mag het niet eens?



Ik zit bij een hobbyclub voor antieke gerestaureerde auto's in Agadir maar dat is maar een keer per half jaar. Het probleem is natuurlijk ook dat veel mensen er vaak geen geld voor hebben. Ik woon in een omgeving waar mensen echt moeten sappelen om rond te komen. In die kakkerswijken in Agadir zul je vast wel wat hebben, de dames daar hebben een fitness centrum de heren hebben een jachtclub, gaan in de bergen het weinige dat er nog leeft afknallen.
Je bent denk ik in de omgeving van Ouarzazate geweest met die kasbah's. Die zijn mooi, de omgeving ook. Mensen zijn er een stuk aardiger dan hier in de Souss, die zijn echt wel benepen.

John2
26-01-11, 21:50
Haha, dat het allemaal bij elkaar kruipt en dat rare taaltje spreekt en enge dingen eet zoals die rare zwarte harde stukjes chemisch afval en rauwe vissen?

We eten ook wel Couscous hoor. :ego:

Fulanadetal
26-01-11, 21:53
Ik zit bij een hobbyclub voor antieke gerestaureerde auto's in Agadir maar dat is maar een keer per half jaar. Het probleem is natuurlijk ook dat veel mensen er vaak geen geld voor hebben. Ik woon in een omgeving waar mensen echt moeten sappelen om rond te komen. In die kakkerswijken in Agadir zul je vast wel wat hebben, de dames daar hebben een fitness centrum de heren hebben een jachtclub, gaan in de bergen het weinige dat er nog leeft afknallen.
Je bent denk ik in de omgeving van Ouarzazate geweest met die kasbah's. Die zijn mooi, de omgeving ook. Mensen zijn er een stuk aardiger dan hier in de Souss, die zijn echt wel benepen.

Ja, Ouarzazate, daar kon ik even niet opkomen, en de kasbah's. Dat was leuk.
Ik had het daar daar mijn zin.

Een keer per half jaar is te weinig. Beter dan niets natuurlijk.
Maar stel je richt een orkestje op, of een plaatselijk vereniging voor natuurbescherming, ik noem maar wat. Mag je dat doen als buitenlander?

Fulanadetal
26-01-11, 21:54
We eten ook wel Couscous hoor. :ego:

Ja, maar toch...anders. Niet zoals het hoort.

tanger'73
26-01-11, 21:57
Ja, Ouarzazate, daar kon ik even niet opkomen, en de kasbah's. Dat was leuk.
Ik had het daar daar mijn zin.

Een keer per half jaar is te weinig. Beter dan niets natuurlijk.
Maar stel je richt een orkestje op, of een plaatselijk vereniging voor natuurbescherming, ik noem maar wat. Mag je dat doen als buitenlander?


Als je als buitenlander zover bent gekomen tot vragen, is het doorgaans bent over en paga daar (pardon my french).

sidi bibi
26-01-11, 21:59
Gek genoeg hebben die Amerikanen daar geen last van, want Marrakech bijvoorbeeld is vanuit het centrum haast door ze overgenomen.

Die zitten weer in gesloten buitenlandse clubjes, die heb je in Agadir ook. Toen ik hier pas woonde kende ik er een paar maar echt prettige ervaringen heb ik er niet mee. Het valt allemaal wel mee, het enigste wat ik wil is in een dorp wonen, lekker rustig tussen de achtergebleven boertjes. En zelfstandig iets ondernemen, gewoon op kleine schaal met wat mensen uit mijn omgeving. D'r is in Marokko best wel veel te doen.
Daar ben ik echt wel pissig over, nou ja, aan de reacties is het wel te merken.

Fulanadetal
26-01-11, 22:00
Als je als buitenlander zover bent gekomen tot vragen, is het doorgaans bent over en paga daar (pardon my french).

Oh. Tjonge. Dan zou ik het moeilijk hebben daar. Ik wil altijd dingen organiseren.

sidi bibi
26-01-11, 22:01
Zou het kunnen zijn dat zij bepaalde rechten "kopen"?

Dat kan ook maar aan dat kadootjes gedoe doe ik consequent niet mee.

tanger'73
26-01-11, 22:02
Die zitten weer in gesloten buitenlandse clubjes, die heb je in Agadir ook. Toen ik hier pas woonde kende ik er een paar maar echt prettige ervaringen heb ik er niet mee. Het valt allemaal wel mee, het enigste wat ik wil is in een dorp wonen, lekker rustig tussen de achtergebleven boertjes. En zelfstandig iets ondernemen, gewoon op kleine schaal met wat mensen uit mijn omgeving. D'r is in Marokko best wel veel te doen.
Daar ben ik echt wel pissig over, nou ja, aan de reacties is het wel te merken.

Heb je daar geen hammam's waar je uren in kunt doorbrengen en als uitgewrongen figuur naar buiten komt?

Fulanadetal
26-01-11, 22:02
Dat kan ook maar aan dat kadootjes gedoe doe ik consequent niet mee.

Nee verstandig. Uiteindelijk verkoop je je eigenwaarde.

tanger'73
26-01-11, 22:04
Oh. Tjonge. Dan zou ik het moeilijk hebben daar. Ik wil altijd dingen organiseren.


organiseren gaat je daar moeilijk af, zonder dat over je schouders mee wordt gekeken.

Fulanadetal
26-01-11, 22:05
Meekijken mag, beter is meedoen.

tanger'73
26-01-11, 22:09
Meekijken mag, beter is meedoen.

Aan kijken geen gebrek. Meedoen ook, als er wat te bietsen valt.

John2
26-01-11, 22:11
Ik zit bij een hobbyclub voor antieke gerestaureerde auto's in Agadir maar dat is maar een keer per half jaar. Het probleem is natuurlijk ook dat veel mensen er vaak geen geld voor hebben. Ik woon in een omgeving waar mensen echt moeten sappelen om rond te komen. In die kakkerswijken in Agadir zul je vast wel wat hebben, de dames daar hebben een fitness centrum de heren hebben een jachtclub, gaan in de bergen het weinige dat er nog leeft afknallen.
Je bent denk ik in de omgeving van Ouarzazate geweest met die kasbah's. Die zijn mooi, de omgeving ook. Mensen zijn er een stuk aardiger dan hier in de Souss, die zijn echt wel benepen.

Denk dat je het verschil kunt vergelijken met de stuge friezen in het noorden ten opzichte van het gemoedelijk zuid/oost nederland, ook hier zit een dag en nacht verschil.
Eigenlijk wel jammer dat het achteraf een beetje tegenvalt Sidi.

Fulanadetal
26-01-11, 22:16
Ik zit bij een hobbyclub voor antieke gerestaureerde auto's in Agadir maar dat is maar een keer per half jaar. Het probleem is natuurlijk ook dat veel mensen er vaak geen geld voor hebben. Ik woon in een omgeving waar mensen echt moeten sappelen om rond te komen. In die kakkerswijken in Agadir zul je vast wel wat hebben, de dames daar hebben een fitness centrum de heren hebben een jachtclub, gaan in de bergen het weinige dat er nog leeft afknallen.
Je bent denk ik in de omgeving van Ouarzazate geweest met die kasbah's. Die zijn mooi, de omgeving ook. Mensen zijn er een stuk aardiger dan hier in de Souss, die zijn echt wel benepen.

Ik weet het weer. We verbleven een paar nachten bij mensen die hun kasbah zo hadden ingericht dat ze toeristen konden ontvangen. Was nog een gedoe om daar te komen, maar de moeite waard. Eten op het dak. Vroeg opstaan om de zon te zien opkomen. Hele mooie dikke muren had dat gebouw.
Gezellig thee drinken met de familie.
Er werd zelfs een tocht op een kameel geregeld. Ik droom al eeuwen van een lange reis op een kameel. Dit was anderhalf uur maar toch ook al heel leuk.
Mooie ogen hebben ze.
Ja daar wil ik wel weer naartoe.

sidi bibi
26-01-11, 22:16
Ja, Ouarzazate, daar kon ik even niet opkomen, en de kasbah's. Dat was leuk.
Ik had het daar daar mijn zin.

Een keer per half jaar is te weinig. Beter dan niets natuurlijk.
Maar stel je richt een orkestje op, of een plaatselijk vereniging voor natuurbescherming, ik noem maar wat. Mag je dat doen als buitenlander?

Dat wel, heb hier wel een projectje gedaan op een lyceum, ben bevriend met het schoolhoofd. Die gaat soms naar familie in Frankrijk en de omgang is dan prettig omdat hij een indruk heeft hoe ik leef. We hebben de hele binnenplaats van die school met exotische planten volgezet, best mooi en apart. Kreeg nadien een oorkonde die heel trots bij mij aan de muur hangt. Heb ook leuke contacten met tuincentra in de omgeving maar die staan elkaar in de concurrentiestrijd naar het leven, moet daar zorgvuldig doorheen manouvreren om iedereen te vriend te houden. Ik doe alleen planten die uit woestijngebieden afkomstig zijn, weinig water en voor dit klimaat uitstekend geschikt zijn.

tanger'73
26-01-11, 22:16
Denk dat je het verschil kunt vergelijken met de stuge friezen in het noorden ten opzichte van het gemoedelijk zuid/oost nederland, ook hier zit een dag en nacht verschil.
Eigenlijk wel jammer dat het achteraf een beetje tegenvalt Sidi.

sous staat in het noorden van Marokko om haar krenterigheid en elheef bekend.

tanger'73
26-01-11, 22:20
Ik weet het weer. We verbleven een paar nachten bij mensen die hun kasbah zo hadden ingericht dat ze toeristen konden ontvangen. Was nog een gedoe om daar te komen, maar de moeite waard. Eten op het dak. Vroeg opstaan om de zon te zien opkomen. Hele mooie dikke muren had dat gebouw.
Gezellig thee drinken met de familie.
Er werd zelfs een tocht op een kameel geregeld. Ik droom al eeuwen van een lange reis op een kameel. Dit was anderhalf uur maar toch ook al heel leuk.
Mooie ogen hebben ze.
Ja daar wil ik wel weer naartoe.

Die zon is zeker prachtig, dankt haar naam maghreb ook daaraan. Maar jij zag hem opkomen, terwijl ondergang beter bij Marokko past.

Fulanadetal
26-01-11, 22:21
Dat wel, heb hier wel een projectje gedaan op een lyceum, ben bevriend met het schoolhoofd. Die gaat soms naar familie in Frankrijk en de omgang is dan prettig omdat hij een indruk heeft hoe ik leef. We hebben de hele binnenplaats van die school met exotische planten volgezet, best mooi en apart. Kreeg nadien een oorkonde die heel trots bij mij aan de muur hangt. Heb ook leuke contacten met tuincentra in de omgeving maar die staan elkaar in de concurrentiestrijd naar het leven, moet daar zorgvuldig doorheen manouvreren om iedereen te vriend te houden. Ik doe alleen planten die uit woestijngebieden afkomstig zijn, weinig water en voor dit klimaat uitstekend geschikt zijn.

Wat gaaf. Als je een foto zou hebben, kan je die dan eens plaatsen?
Ben dol op planten. Ken je de Stevia, dat zoete plantje? En willen avocado's lekker groeien bij jullie, toevallig?

Die tuincentra doen niet in woestijnplanten?

tanger'73
26-01-11, 22:24
Wat gaaf. Als je een foto zou hebben, kan je die dan eens plaatsen?
Ben dol op planten. Ken je de Stevia, dat zoete plantje? En willen avocado's lekker groeien bij jullie, toevallig?

Die tuincentra doen niet in woestijnplanten?


sidi bibi had een hele topic over zijn hupse bezigheden. Erg mooie planten en veel kennis over botanica hoor.

sidi bibi
26-01-11, 22:24
Heb je daar geen hammam's waar je uren in kunt doorbrengen en als uitgewrongen figuur naar buiten komt?

Ben er maar 2 keer geweest, de tweede keer veel te lang in het hete gedeelte, daar wordt je echt wel ziek van. Je omschrijving klopt wel.

Fulanadetal
26-01-11, 22:25
sous staat in het noorden van Marokko om haar krenterigheid en elheef bekend.

Zowel mijn vriend, die zelf uit het noorden komt als ik, buitenstaander, hadden de indruk dat zuidelijker de mensen wat rustiger en vriendelijker waren.
Net of er in het Noorden op luidere toon wordt gesproken, drukker en "bozer" (mediterraan temperament?).
Mijn vriend was nog nooit in het zuiden geweest. Omdat ik zeurde over
rondtrekken is het ervan gekomen. En dat viel hem dus op.
Klopt dat?

Er zijn veel krenterige Soussiemoppen he?

Fulanadetal
26-01-11, 22:25
sidi bibi had een hele topic over zijn hupse bezigheden. Erg mooie planten en veel kennis over botanica hoor.

Oh die moet ik dan eens opzoeken.

Fulanadetal
26-01-11, 22:26
Ben er maar 2 keer geweest, de tweede keer veel te lang in het hete gedeelte, daar wordt je echt wel ziek van. Je omschrijving klopt wel.

Nooit in hammam geweest. Moet je net als in sauna koud en warm afwisselen, en goed drinken?

tanger'73
26-01-11, 22:30
Ben er maar 2 keer geweest, de tweede keer veel te lang in het hete gedeelte, daar wordt je echt wel ziek van. Je omschrijving klopt wel.


halverwege jaren '80 was ik eens in moulay yacoub (befaamde sidi harazem Fes regio). Heb denk ik mijn huidige astma in dat badwater opgelopen? Maar tegenwoordig is het een prachtige relaxation en thermal experience.

sidi bibi
26-01-11, 22:30
Denk dat je het verschil kunt vergelijken met de stuge friezen in het noorden ten opzichte van het gemoedelijk zuid/oost nederland, ook hier zit een dag en nacht verschil.
Eigenlijk wel jammer dat het achteraf een beetje tegenvalt Sidi.

Het zou leuker kunnen maar weer een keer verhuizen weet ik niet, hoe krijg ik m'n honden mee, het gesjouw van 7 volle boekenkasten vanuit Nederland naar hier en weer ergens anders naar toe, pff. Het komt wel goed denk, van weerstand wordt je steeds vindingrijker.

tanger'73
26-01-11, 22:35
Zowel mijn vriend, die zelf uit het noorden komt als ik, buitenstaander, hadden de indruk dat zuidelijker de mensen wat rustiger en vriendelijker waren.
Net of er in het Noorden op luidere toon wordt gesproken, drukker en "bozer" (mediterraan temperament?).
Mijn vriend was nog nooit in het zuiden geweest. Omdat ik zeurde over
rondtrekken is het ervan gekomen. En dat viel hem dus op.
Klopt dat?

Er zijn veel krenterige Soussiemoppen he?

Het zuiden is echt een andere wereld, haast een cultuurshock als je nooit het demarcatielijn dat atlas heet bent overgestoken.

Fulanadetal
26-01-11, 22:35
halverwege jaren '80 was ik eens in moulay yacoub (befaamde sidi harazem Fes regio). Heb denk ik mijn huidige astma in dat badwater opgelopen? Maar tegenwoordig is het een prachtige relaxation en thermal experience.

Sidi Harazem, van dat lekkere water. Hoewel, ik geloof dat ik Sidi Ali lekkerder vond. Maar goed, aanrader dus?

Ik geloof niet dat een mens astma krijgt van water.

Fulanadetal
26-01-11, 22:36
Het zuiden is echt een andere wereld, haast een cultuurshock als je nooit het demarcatielijn dat atlas heet bent overgestoken.

Ah dus toch. Die Atlas is een wonder trouwens. Zo mooi!

sidi bibi
26-01-11, 22:38
Ik weet het weer. We verbleven een paar nachten bij mensen die hun kasbah zo hadden ingericht dat ze toeristen konden ontvangen. Was nog een gedoe om daar te komen, maar de moeite waard. Eten op het dak. Vroeg opstaan om de zon te zien opkomen. Hele mooie dikke muren had dat gebouw.
Gezellig thee drinken met de familie.
Er werd zelfs een tocht op een kameel geregeld. Ik droom al eeuwen van een lange reis op een kameel. Dit was anderhalf uur maar toch ook al heel leuk.
Mooie ogen hebben ze.
Ja daar wil ik wel weer naartoe.

Je bent ook in de omgeving van Zagora geweest als ik het goed lees. Ken die omgeving heel goed, de falilie van mijn schoonzoon komt daar vandaan, Zagora, rechte lijn naar het westen, Tazenagt rechte lijk naar het zuiden, daarro. 50 Km piste. Tis alleen in de winter veel te koud.

Fulanadetal
26-01-11, 22:39
Koud? Zou je niet verwachten. Maar wij waren er hoog zomer.

tanger'73
26-01-11, 22:40
Sidi Harazem, van dat lekkere water. Hoewel, ik geloof dat ik Sidi Ali lekkerder vond. Maar goed, aanrader dus?

Ik geloof niet dat een mens astma krijgt van water.


sisi harazem is bewezen gezond. Maar lekker bedoel je die in gekoelde flessen bij de soussie? Want regelrecht uit de bron op die berg daar, zoals ik heb gedaan, is nogal warm en drapperig. Kan ik mij nog herinneren.

Ben blij dat het louter bij astma bleef in dat gemeenschappelijk bad met legio huidziektes. Het is nu natuurlijk volkomen anders. Als kind, wist ik veel.

sidi bibi
26-01-11, 22:40
sous staat in het noorden van Marokko om haar krenterigheid en elheef bekend.

En dan nog erger. Die gebruiken bankbiljetten als matrasvulling.

Fulanadetal
26-01-11, 22:42
En dan nog erger. Die gebruiken bankbiljetten als matrasvulling.

Altijd nog beter dan op een Ijslandse bank.

tanger'73
26-01-11, 22:43
En dan nog erger. Die gebruiken bankbiljetten als matrasvulling.


godsamme, die bankbiljetten die nooit uit roulatie ter vernieuwing geraken. Vooral 10 en 20 dirham, die valt als papyruszaagsel zowat uit elkaar.

Fulanadetal
26-01-11, 22:45
sisi harazem is bewezen gezond. Maar lekker bedoel je die in gekoelde flessen bij de soussie? Want regelrecht uit de bron op die berg daar, zoals ik heb gedaan, is nogal warm en drapperig. Kan ik mij nog herinneren.

Ben blij dat het louter bij astma bleef in dat gemeenschappelijk bad met legio huidziektes. Het is nu natuurlijk volkomen anders. Als kind, wist ik veel.

Ja uit een fles hoor. Ook wel eens gedronken uit een berg daar (geen speciale bron) maar dat was niet drapperig.

Daar bij die kasbah in de buurt kregen we op een lange wandeling wel heel vriendelijk een beker water aangeboden, net uit de put.
Uit beleefdheid een slok genomen, het was zilt. De volgende dag had ik spuitpoep en koorts.
Is verzilting van waterputten een probleem in die regio? En verdroging?

tanger'73
26-01-11, 22:53
Ja uit een fles hoor. Ook wel eens gedronken uit een berg daar (geen speciale bron) maar dat was niet drapperig.

Daar bij die kasbah in de buurt kregen we op een lange wandeling wel heel vriendelijk een beker water aangeboden, net uit de put.
Uit beleefdheid een slok genomen, het was zilt. De volgende dag had ik spuitpoep en koorts.
Is verzilting van waterputten een probleem in die regio? En verdroging?


wat ik mij kan herinneren was een drukte van belang rond die heilzame bron. Het spoot er regelrecht uit. Als het olie was, had ik het wel gexploiteerd. Alhoewel de exploitatie van dat water ook geen windeieren heeft gelegd.

sidi bibi
26-01-11, 22:55
Wat gaaf. Als je een foto zou hebben, kan je die dan eens plaatsen?
Ben dol op planten. Ken je de Stevia, dat zoete plantje? En willen avocado's lekker groeien bij jullie, toevallig?

Die tuincentra doen niet in woestijnplanten?

Voorheen verkochten die tuincentra alleen planten met eetbare vruchten. Met het opkomen van de welvaart besteed men ook geld aan voor het oog mooie dingen. Gaan naar hotels, de rijken en buitenlanders. Alleen grote planten, ze hebben hier geen vensterbankplantjes.
Ik kweek planten uit Z-Afrika en het hele Amerikaanse woestijngebied, cactussen, aloë's, agaves maar ook bomen die een beetje bonsaiachtig blijven. Gewone bladplanten of bloemen niet. Kruidachtigenook niet.
Avocado, papaya, banaan enz groeit hier ook.
Foto's heb in niet.

Fulanadetal
26-01-11, 22:58
Voorheen verkochten die tuincentra alleen planten met eetbare vruchten. Met het opkomen van de welvaart besteed men ook geld aan voor het oog mooie dingen. Gaan naar hotels, de rijken en buitenlanders. Alleen grote planten, ze hebben hier geen vensterbankplantjes.
Ik kweek planten uit Z-Afrika en het hele Amerikaanse woestijngebied, cactussen, aloë's, agaves maar ook bomen die een beetje bonsaiachtig blijven. Gewone bladplanten of bloemen niet. Kruidachtigenook niet.
Avocado, papaya, banaan enz groeit hier ook.
Foto's heb in niet.

Banaan en papaya had ik inderdaad wel gezien, maar geen avocado, en daar ben ik nogal dol op, vandaar.

Is er qua CITES nog een beetje toezicht op wat er zoal verhandeld wordt?

tanger'73
26-01-11, 23:00
Banaan en papaya had ik inderdaad wel gezien, maar geen avocado, en daar ben ik nogal dol op, vandaar.

Is er qua CITES nog een beetje toezicht op wat er zoal verhandeld wordt?



Prachtige smakelijke en superluxe dadels voor het grote publiek tegenwoordig daar in Marokko.

sidi bibi
26-01-11, 23:01
Nooit in hammam geweest. Moet je net als in sauna koud en warm afwisselen, en goed drinken?

Ben alleen in het warme gedeelte geweest, volgens mij is het niet met koud en warm maar weet het niet meer. Was helemaal in het begin en kreeg vlak erna aansluiting op het waterleidingnet plus meteen een douche aangelegd erna.

sidi bibi
26-01-11, 23:11
Is er qua CITES nog een beetje toezicht op wat er zoal verhandeld wordt?

Nee, dat is alleen met import/export. Koop zaden in Europa, wordt steeds minder omdat ik al veel zaden van grotere planten zelf heb. Met penseeltje bestuiven. Hybridiseren doe ik ook, wel grappig omdat er een plant ontstaat die niet natuurlijk is.

Fulanadetal
26-01-11, 23:17
Nee, dat is alleen met import/export. Koop zaden in Europa, wordt steeds minder omdat ik al veel zaden van grotere planten zelf heb. Met penseeltje bestuiven. Hybridiseren doe ik ook, wel grappig omdat er een plant ontstaat die niet natuurlijk is.

Spannend! Is zo'n hybride dan steriel, of kan je daar ook weer mee verder?

Wel leuk hoor. Ik ben al helemaal opgewonden van een maaltje spinazie uit eigen tuin(tje), en lekkere tuinkruiden, en een tomaatje.

En verleden jaar te laat geleerd dat ik pompoenen een handje moet helpen met de bestuiving. Dit jaar beter dan maar.

Hebben jullie bijenverdwijnziekte ook daar? Hier zie ik bizar weinig bijen.
Ik sta te juichen als we er eens eentje in de tuin zien. Hommels en vlinders wordt ook minder, ondanks joekels van vlinderstruiken.

sidi bibi
26-01-11, 23:31
Spannend! Is zo'n hybride dan steriel, of kan je daar ook weer mee verder?

Wel leuk hoor. Ik ben al helemaal opgewonden van een maaltje spinazie uit eigen tuin(tje), en lekkere tuinkruiden, en een tomaatje.

En verleden jaar te laat geleerd dat ik pompoenen een handje moet helpen met de bestuiving. Dit jaar beter dan maar.

Hebben jullie bijenverdwijnziekte ook daar? Hier zie ik bizar weinig bijen.
Ik sta te juichen als we er eens eentje in de tuin zien. Hommels en vlinders wordt ook minder, ondanks joekels van vlinderstruiken.

Een hybride is soms steriel, niet altijd, je kunt doorhybridiseren met weer andere planten. Met bijen zijn hier ook problemen, hoorde dat toevallig een week of twee geleden. Bijen zijn hier wel volop aanwezig, ik heb een Eucalyptus in m'n tuin staan en als die bloeit gonst heel die boom van de duizenden bijen. Bij mij in de buurt is een Eucalyptusbos waar honing gewonnen wordt.
We zitten al een behoorlijke tijd off-topic dacht ik zo.:hihi:

Fulanadetal
26-01-11, 23:36
Ja arme Arnold, zelfs wij hebben geen oog voor hem. Kan iemand die arme man een
kopje koffie geven?

Blij te horen dat bij jou de bijen nog luid gonzen. Het is een mooi geluid.
Ik ga een brood uit de bakmachine halen. Welterusten allemaal!

Ook jij Arnold.

John2
26-01-11, 23:49
Slaap lekker allen, was hier in iedergeval gezelliger dan altijd de strijd op maroc.nl.

Thanks all for it.

tanger'73
26-01-11, 23:56
Ja arme Arnold, zelfs wij hebben geen oog voor hem. Kan iemand die arme man een
kopje koffie geven?

:hihi:

tanger'73
26-01-11, 23:58
Slaap lekker allen, was hier in iedergeval gezelliger dan altijd de strijd op maroc.nl.

Thanks all for it.

take care. :)

sidi bibi
27-01-11, 00:14
Slaap lekker allen, was hier in iedergeval gezelliger dan altijd de strijd op maroc.nl.

Thanks all for it.

Ook t'rusten allen.