PDA

Bekijk Volledige Versie : Kerk beboet (2750 euro) voor geluidsoverlast



Marsipulami
25-01-11, 14:11
Afrikaanse kerk Borgerhout beboet voor geluidsoverlast

Een Afrikaanse kerk uit Borgerhout (Antwerpen) moet een toontje lager zingen. Letterlijk dan, want de erediensten zijn te luidruchtig. De Antwerpse strafrechter heeft de vzw Jesus The Light Mission veroordeeld tot een boete van 2.750 euro voor geluidsoverlast. Na klachten van de omwonenden ging de dienst milieutoezicht op 13 december 2009 het geluid opmeten. Met 50 decibels zat de kerkdienst ruimschoots over de maximum toegelaten 35 decibels. Op 13 maart 2010 volgde er een nieuwe meting en ook dan was er een duidelijke overschrijding.

De rechtbank stelde in zijn vonnis dat geluidshinder ontoelaatbaar is, aangezien het een ernstige inbreuk betekent op de levenskwaliteit van de omwonenden en het bovendien ook van weinig respect getuigt voor hun nachtrust. De vzw liet verstek gaan op zijn proces. (belga/lpb)

25/01/11 14u46

Fulanadetal
25-01-11, 14:40
Dergelijke geloofsgemeenschappen kenmerken zich vaak door een tamelijk enorme geluidsinstallatie. Sprekers en zangers maken zeer dankbaar gebruik van de microfoon.
Voor studie heb ik een half jaartje een soortgelijke kerkgemeenschap in Latijns Amerika gevolgd. Ik werd soms echt doodmoe van de herrie. Vaak leek de norm er te zijn: "Hoe luider hoe vromer".

Sjarlus
25-01-11, 14:44
Dergelijke geloofsgemeenschappen kenmerken zich vaak door een tamelijk enorme geluidsinstallatie. Sprekers en zangers maken zeer dankbaar gebruik van de microfoon.
Voor studie heb ik een half jaartje een soortgelijke kerkgemeenschap in Latijns Amerika gevolgd. Ik werd soms echt doodmoe van de herrie. Vaak leek de norm er te zijn: "Hoe luider hoe vromer".
De vroomheid moet bij anderen ingepeperd worden, anders is er niets aan.

Fulanadetal
25-01-11, 15:02
De vroomheid moet bij anderen ingepeperd worden, anders is er niets aan.

Ach ja, ingepeperd. Kijk in Afrika en Latijns Amerika is het heel normaal.
Daar loopt niemand met een decibellenmetertje. Ze zijn blij en de hele wereld mag het horen. Alles is wat luider, niet alleen de christenen. In een hotel in Dar Es Salaam ben ik verleden jaar een hele nacht wakker gehouden door zo'n kerkje aan de voet van het gebouw. Ze hielden een soort wake met veel loven en prijzen van de Heer op extreem luide toon. Wel zeer muzikaal en ritmisch, maar toch.
Blijkbaar maakt daar zelfs het hotelmanagement zich niet druk over geluidsoverlast. Gelukkig was ik op doorreis. Hoe christelijk ik zelf ook moge wezen, mijn nachtrust is me veel waard.

Die kerk in Borgerhout moet maar eens ondervinden hoeveel mooier het onversterkt gezang kan klinken dan ingeblikt microfoongeluid.