PDA

Bekijk Volledige Versie : Geloofsopvoeding is geen garantie voor gelovigheid



Eric de Blois
28-01-11, 15:59
Geloofsopvoeding is geen garantie voor gelovigheid

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/religie-filosofie/opinie/article3389660.ece/Geloofsopvoeding_is_geen_garantie_voor_gelovigheid _.html) OPINIE, 22 Januari 2011, Paul Vermeer

Al in 1983 constateerde de Utrechtse pedagoge Trees Andree dat een geloofsopvoeding enkel kans van slagen heeft indien geloof voor ouders zelf van betekenis is. Een bevinding die nadien in verschillende Nederlandse en Vlaamse onderzoeken is bevestigd.

Nu wil ik hiermee niet zeggen dat niet-gelovige ouders hun kinderen maar beter niet met de christelijke traditie in aanraking kunnen brengen. Dat is op zich prima, maar op basis van bestaand onderzoek kun je voorspellen dat een basale identificatie met het christelijk geloofsgoed gedoemd is te mislukken.

Een succesvolle geloofsopvoeding verlangt ook dat beide ouders dezelfde boodschap uitzenden naar het kind. Dat lukt niet met een gelovige en een ongelovige ouder. Wat voor de een van belang is, is dat voor de ander niet. Waar moeten kinderen zich dan mee identificeren?

Maar zelfs dan is ‘succes’ niet verzekerd. Voor het overdragen van religieuze betrokkenheid dienen ouders, en dan vooral de moeder, zich vooral te presenteren als betrokken leden van een geloofsgemeenschap. Ten tweede ontkerkelijken veel kinderen zodra ze volwassen zijn. Uiteindelijk brengen kerkelijke ouders net zoveel kerkelijke als onkerkelijke kinderen voort. Het langetermijneffect van een geloofsopvoeding op de religieuze betrokkenheid van het kind moet daarom niet overschat worden en is volgens ons onderzoek in meer dan 58 procent van de gevallen niet blijvend.

Eric de Blois
28-01-11, 16:12
http://1.bp.blogspot.com/_gXji77SXfsQ/SRwDWIOuZPI/AAAAAAAAAGw/4hYFILnvI6E/s400/Kindergebed.jpg


Al in 1983 constateerde de Utrechtse pedagoge Trees Andree dat een geloofsopvoeding enkel kans van slagen heeft indien geloof voor ouders zelf van betekenis is. Een bevinding die nadien in verschillende Nederlandse en Vlaamse onderzoeken is bevestigd.

'Heere zegen deze spijze amen'. Dat heb ik als kind domweg moeten opzeggen voor het eten.

Niet eens met de bovenstaande bevinding dus. Mijn ouders waren beiden zeer gelovig en gingen iedere zondag naar de kerk. Mijn vader was ook nog eens lid van de kerkenraad in Vlaardingen, deed veel werk voor de kerk daar. Alle scholen die ik doorlopen heb waren christelijk. In Lunteren heb ik nog op verzoek van mijn ouders op catechisatie gezeten. Mijn hele familie was trouwens christelijk. Dat heeft kennelijk allemaal niets uitgemaakt. Ik ben atheïst geworden toen ik constateerde dat de zoete verhaaltjes van een liefdevolle god uit de kinderbijbel niet overeenkwamen met de harde taal uit het oude testament. De meest effectieve methode om tot het atheïsme te komen is paradoxaal genoeg de bijbel aandachtig lezen.