PDA

Bekijk Volledige Versie : Kind maakt jarenlang ongelukkiger



knuppeltje
31-01-11, 11:44
(Novum) - Ouders zijn jarenlang ongelukkiger van hun eerste kind. Vaders omdat ze minder inkomen te besteden hebben en hun vrije tijd kwijt zijn. Moeders omdat ze hun vrije tijd niet meer kunnen besteden zoals ze gewend zijn. Dat concludeert Babette Pouwels in een promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht.

Mannen houden zeven jaar last van een 'verminderd geluksgevoel'. Bij vrouwen houdt dit gevoel vijftien jaar lang aan.

De onderzoekster noemt het verrassend dat mannen veel klagen over het inleveren op vrije tijd. In de praktijk hoeven mannen die een kind krijgen volgens haar nauwelijks vrije tijd op te geven. "Het gaat waarschijnlijk vooral over de invulling van de vrije tijd."

Voor kersverse vaders zou het vaak wennen zijn dat een groot deel van hun vrije tijd en inkomen opgaat aan de kinderen. Voor vrouwen verandert de betekenis van werk vaak als een kind komt. "Voor de geboorte van het kind draagt betaald werk in belangrijke mate bij aan het gelul van vrouwen. Na de geboorte wordt werk veel minder belangrijk."

De oplossing is volgens Pouwels, zelf moeder van twee kinderen, dat ouders de taken eerlijk verdelen. Ook moeten de partners hun vrije tijd naar eigen invulling blijven besteden.

Pouwels baseert haar bevindingen op een groot Duits onderzoek. Daarin werden 1130 mannen en vrouwen die tussen 1984 en 2005 hun eerste kind kregen ieder jaar gevraagd hun geluksgevoel een cijfer te geven. (Trouw)

Zal weer wel niks van kloppen. Hoe komen we anders aan die overbevolking. :maf2:

nour_islam
31-01-11, 11:45
Voor vrouwen verandert de betekenis van werk vaak als een kind komt. "Voor de geboorte van het kind draagt betaald werk in belangrijke mate bij aan het gelul van vrouwen. Na de geboorte wordt werk veel minder belangrijk."

nour_islam
31-01-11, 11:49
Is bij het onderzoek ook rekening gehouden met andere variabelen. of is dat geluksgevoel dat ze waarderen met een cijfer louter afhankelijk van het hebben van een kind?
ik vind dit altijd onzin onderzoeken. ik ben zelf vader en moet toegeven dat je minder vrije tijd hebt (in die zin dat jet het kan invullen zonder rekening te houden met..) maar ik voel me zeker wel gelukkiger. Als ik thuis kom van werk dan voel ik blijheid als ik mijn kinderen zie en die dan vertellen wat ze hebben meegemaakt die dag.

mark61
31-01-11, 12:16
Is bij het onderzoek ook rekening gehouden met andere variabelen. of is dat geluksgevoel dat ze waarderen met een cijfer louter afhankelijk van het hebben van een kind?
ik vind dit altijd onzin onderzoeken. ik ben zelf vader en moet toegeven dat je minder vrije tijd hebt (in die zin dat jet het kan invullen zonder rekening te houden met..) maar ik voel me zeker wel gelukkiger. Als ik thuis kom van werk dan voel ik blijheid als ik mijn kinderen zie en die dan vertellen wat ze hebben meegemaakt die dag.

Ja das na 7 jaar zegt de studie ook :hihi:

nour_islam
31-01-11, 12:26
Ja das na 7 jaar zegt de studie ook :hihi:

oh op die manier. mijn oudste kind is 7 en 4 jaar terug was ik minstens net zo gelukkig als nu.

mark61
31-01-11, 12:44
oh op die manier. mijn oudste kind is 7 en 4 jaar terug was ik minstens net zo gelukkig als nu.

Hmm u bent atypisch :)

John2
31-01-11, 12:55
Hoe ongelukkig zouden de ouders van knuppeltje zijn geweest???

:hihi:

knuppeltje
31-01-11, 15:36
Hoe ongelukkig zouden de ouders van knuppeltje zijn geweest???

:hihi:

Die zijn de schok nooit meer te boven gekomen. :confused:

nour_islam
31-01-11, 15:51
Hmm u bent atypisch :)

u ook toch :)

maar even serieus, ik vind dit soort onderzoeken erg vaag en vraag me dan af hoe dat gaat. ze nemen 1200 mensen en van die 1200 mensen hebben er 800 kinderen en die geven aan dat na de geboorte van hun zoon/dochter ze minder gelukkig zijn of zo? wie concludeert dan dat die ongelukkigheidheid door de geboorte van die kinderen komt. je kan toch zoiets niet zomaar vaststellen lijkt mij ofwel?

in ieder geval, ik herken mij daar niet in. maar mijn leven was erg chaotisch totdat ik (mijn vrouw) kinderen kreeg

Bofko
31-01-11, 16:01
u ook toch :)

maar even serieus, ik vind dit soort onderzoeken erg vaag en vraag me dan af hoe dat gaat. ze nemen 1200 mensen en van die 1200 mensen hebben er 800 kinderen en die geven aan dat na de geboorte van hun zoon/dochter ze minder gelukkig zijn of zo? wie concludeert dan dat die ongelukkigheidheid door de geboorte van die kinderen komt. je kan toch zoiets niet zomaar vaststellen lijkt mij ofwel?

in ieder geval, ik herken mij daar niet in. maar mijn leven was erg chaotisch totdat ik (mijn vrouw) kinderen kreeg

Er zal niet direct 1 vraag gesteld zijn naar geluk. Da's een heel gevaarlijke en slechte vraag.
Maar wel flink aantal concretere vragen (over gedrag, stemming, levensbeschouwing, pessimisme, etc. in een bepaald tijdvak (voor de geboorte van kinderen en erna bijv.) en in een bepaalde situatie. Dan krijg je een soort geluksschaal van 1 tot 10 en kun je 2 tijdvakken met elkaar vergelijken..

Maar jouw verhaal is heel herkenbaar. Kinderen brengen, in het algemeen, structuur aan in je leven (net als vast werk bijv) en voor sommige mensen is dat erg noodzakelijk.

Fulanadetal
31-01-11, 16:22
Ja, de drie W's. Werk, Wijf, Woning. Komen dan vaak ook kinderen uit voort.

Bofko
31-01-11, 16:34
Ja, de drie W's. Werk, Wijf, Woning. Komen dan vaak ook kinderen uit voort.

Daar moet dan wel een 4e W bij.Wens.

Fulanadetal
31-01-11, 16:37
Mooi!

mark61
31-01-11, 18:06
u ook toch :)

maar even serieus, ik vind dit soort onderzoeken erg vaag en vraag me dan af hoe dat gaat. ze nemen 1200 mensen en van die 1200 mensen hebben er 800 kinderen en die geven aan dat na de geboorte van hun zoon/dochter ze minder gelukkig zijn of zo? wie concludeert dan dat die ongelukkigheidheid door de geboorte van die kinderen komt. je kan toch zoiets niet zomaar vaststellen lijkt mij ofwel?

in ieder geval, ik herken mij daar niet in. maar mijn leven was erg chaotisch totdat ik (mijn vrouw) kinderen kreeg

Mja ik heb geen kinderen en voorzag ook altijd dat ik er doodongelukkig van zou worden. Dus ik voel me gesterkt :strik:

Nee het blijft vaag inderdaad, maar misschien kan je toch iets meten.

Ik ben blij voor je dat het voor jou een verrijking was / is :)

mark61
31-01-11, 18:07
Maar jouw verhaal is heel herkenbaar. Kinderen brengen, in het algemeen, structuur aan in je leven (net als vast werk bijv) en voor sommige mensen is dat erg noodzakelijk.

Structuur zouden ze moeten verbieden :duivels:

mark61
31-01-11, 18:08
Ja, de drie W's. Werk, Wijf, Woning. Komen dan vaak ook kinderen uit voort.

Ik heb liever een Werkende Wagen :loens:

Bofko
31-01-11, 18:19
Structuur zouden ze moeten verbieden :duivels:

Hmm. Interessant.Structuur is vrijheidsbeperking of zo ? Of doel je op kinderen, de weliswaar je leven kunnen structureren, maar bijdragen aan overbevolking ?

tanger'73
31-01-11, 23:43
Ja das na 7 jaar zegt de studie ook :hihi:


Wacht maar af tot ze gaan puberen. Feit is dat je gewoon meer verantwoordelijkheden krijgt. Maar om daar nu ongelukkig van te worden lijkt mij raar.

tanger'73
31-01-11, 23:51
Mja ik heb geen kinderen en voorzag ook altijd dat ik er doodongelukkig van zou worden. Dus ik voel me gesterkt :strik:

Je moet er wel zelf plezier aan beleven, want anders doe je goed ze ellende te besparen?

Pizzaman
31-01-11, 23:52
Wacht maar af tot ze gaan puberen. Feit is dat je gewoon meer verantwoordelijkheden krijgt. Maar om daar nu ongelukkig van te worden lijkt mij raar.

Laat ze nou die kinderen eens nemen en vragen hoe gelukkig ze van hun ouders worden :hihi:

Enige samenhang durf ik wel te voorspellen.

H.P.Pas
01-02-11, 00:01
Mannen houden zeven jaar last van een 'verminderd geluksgevoel'.

Niet mijn ervaring; ik vond het spannend en hoogst interessant..
:eek: Ben ik wel gezond ?

Pizzaman
01-02-11, 00:02
Niet mijn ervaring.
:eek:Ben ik wel gezond ?

Als je kinderen hebt ben je in ieder geval 'daar' gezond.
Vooropgesteld dan dat ze inderdaad van jou zijn en niet van de buurman.

:roker: Heu...

tanger'73
01-02-11, 00:08
tamelijk kindonvriendelijke onderzoek. 'K kan me juist voorstellen dat je doodongelukkig wordt bij het verlies van een kind of er wat mee gebeurt. Als je ongelukkig bent omdat je kinderen hebt, dan spoor je niet. tenzij je natuurlijk zoiets hebt als antonie kamerling. Maar dat was zo triest, omdat hij er domweg niet van kon genieten.

Pizzaman
01-02-11, 00:11
.... tenzij je natuurlijk zoiets hebt als antonie kamerling. Maar dat was zo triest, omdat hij er domweg niet van kon genieten.

Volgens mij was dat al zo voordat er kinderen kwamen, en spoorde die van tevoren al niet zo best.
Mogelijk heeft het hem nog enige verlenging gegeven, toch zinvol dan.

tanger'73
01-02-11, 00:15
Volgens mij was dat al zo voordat er kinderen kwamen, en spoorde die van tevoren al niet zo best.
Mogelijk heeft het hem nog enige verlenging gegeven, toch zinvol dan.

Daar moet je niet in vergissen, want het is een ziekte met pieken en dalen. Die je doorgaans makkelijk met preparaten kunt onderdrukken. Ga er maar vanuit, als het zover is, dat je zelfs daarvan niet kunt genieten. Eigenlijk na hart en vaatziekte, volksziekte nummer 2.

Pizzaman
01-02-11, 00:19
Daar moet je niet in vergissen, want het is een ziekte met pieken en dalen. Die je doorgaans makkelijk met preparaten kunt onderdrukken. Ga er maar vanuit, als het zover is, dat je zelfs daarvan niet kunt genieten. Eigenlijk na hart en vaatziekte, volksziekte nummer 2.

Dat klopt wel, maar ik bedoel:

Kamerling heeft dat altijd al gehad, en het is beslist niet door de kinderen gekomen.
Mogelijk heeft het krijgen van kinderen enigszins opbeurend voor hem gewerkt.
Heb in ieder geval meerder male gezien dat ie het had over 'het mooiste van z'n leven'.

Nou dat moet toch IETS zeggen, dan.

fisherman1969
01-02-11, 00:38
Dat klopt wel, maar ik bedoel:

Kamerling heeft dat altijd al gehad, en het is beslist niet door de kinderen gekomen.
Mogelijk heeft het krijgen van kinderen enigszins opbeurend voor hem gewerkt.
Heb in ieder geval meerder male gezien dat ie het had over 'het mooiste van z'n leven'.

Nou dat moet toch IETS zeggen, dan.

Kinderen zijn voor bijna alle mensen een vervolg op hun eigen kind zijn.
Ik ben helaas geen opa geworden ,en mis enorm klein kinderen,en benijd zelfs soms de mensen van mijn leeftijd die trots met hun nageslacht lopen te pronken .
Kortom het hoort niet alleen bij het leven het is het leven
:)

tanger'73
01-02-11, 00:40
Dat klopt wel, maar ik bedoel:

Kamerling heeft dat altijd al gehad, en het is beslist niet door de kinderen gekomen.
Mogelijk heeft het krijgen van kinderen enigszins opbeurend voor hem gewerkt.
Heb in ieder geval meerder male gezien dat ie het had over 'het mooiste van z'n leven'.

Nou dat moet toch IETS zeggen, dan.

Absoluut en de kinderen stonden bij hem altijd voorop. Kinderen waren ook nooit aanleiding geweest voor treurnis. Want dat was los van de kinderen om altijd iets waar hij zelf mee in de knoei zat.

in die zin kan je eigenlijk stellen dat juist het kind tekort is gedaan. Maar iemand die al zo ver heen is, kan moeilijk rekening houden met de gevolgen.

Pizzaman
01-02-11, 00:44
Kinderen zijn voor bijna alle mensen een vervolg op hun eigen kind zijn.
Ik ben helaas geen opa geworden ,en mis enorm klein kinderen,en benijd zelfs soms de mensen van mijn leeftijd die trots met hun nageslacht lopen te pronken .
Kortom het hoort niet alleen bij het leven het is het leven
:)

Als je uit '69 bent zou het wel erg vroeg zijn hoor, om opa te worden.
Overigens is oom ook leuk. Misschien zit dat er in.

Tja het is niet iedereen gegeven om vader en vervolgens opa te worden.
Vooral niet in de hedendaagse wereld.

knuppeltje
01-02-11, 10:28
Niet mijn ervaring; ik vond het spannend en hoogst interessant..
:eek: Ben ik wel gezond ?

Misschien de uitzondering die de regel bevestigt? :haha: