PDA

Bekijk Volledige Versie : Geen Arabische lente, maar storm op komst



super ick
01-02-11, 21:35
Geen Arabische lente, maar storm op komst
dinsdag 1 februari 2011 15:04



De protesten in Egypte duren al acht dagen
Teheran, februari 1979. Op het vliegveld Mehrabad stapt uit een Amerikaans militair vliegtuig de Amerikaanse vier sterrengeneraal Robert Huyser. Generaal Husyer (1924-1997) is in opdracht van de Amerikaanse president Jimmy Carter in Teheran om de Iraanse militairen en de mannen van ayatollah Khomeini, de leider van de Iraanse revolutie, te spreken. ‘Mission to Tehran’ zou de laatste missie van een Amerikaanse generaal in Teheran blijken.

Volgens de Sjah was dit een mysterieuze missie. Achteraf begreep hij dat Carter reeds in Parijs contacten had laten leggen met de Khomeini. Maar wat deed Husyer in Teheran? Wat was zijn missie? Huyser ging rechtstreeks met de Iraanse legerleiding spreken. Daarnaast sprak hij met Mehdi Bazargan (1907-1995) die net terug was uit Parijs. In Parijs voerde Bazargan gesprekken met Khomeini.

Vrije verkiezingen
Bazargan was de leider van de Iraanse religieuze liberalen die hun lot in handen van Khomeini hadden gelegd. Hij zou een paar weken later de eerste minister-president van Khomeini worden. Religieuze liberalen werkten samen met Khomeini, terwijl de seculiere liberalen onder leiden van Shapour Bakhtiar (1915-1991) een liberaal kabinet hadden gevormd om de vrije verkiezingen te organiseren.

In hun ogen was de revolutie al gewonnen. Bakthiar hief de SAVAK, de geheime dienst van Sjah, op. Bazargan zal niet langer dan een jaar kunnen regeren. Hij wordt afgezet. En later zullen velen van zijn vrienden worden gevangen genomen. Het liberalisme, een westers fenomeen, was in welke vorm dan ook tegen de islam en moest worden uitgeroeid, aldus imam Khomeini.

Volgens de Sovjetkrant Pravda was generaal Huyser in Teheran bezig om een staatsgreep voor te bereiden. Maar in werkelijkheid was hij bezig om het bevriende leger, het Iraanse leger, te redden door een pact aan te gaan met Khomeini.

Neutraal
Generaal Huyser heeft twee zaken kunnen bewerkstelligen: de Sjah moest weg en het Iraane leger moest zich neutraal verklaren tegenover de demonstranten, de aanhanger van Khomeini. In de ogen van Carter zou het behoud van het Iraanse leger ertoe kunnen leiden dat indien Khomeini tot een Fidel Castro transformeert, het leger een staatsgreep kan plegen.

Waarom waren de Amerikanen zo optimistisch? Uit de Amerikaanse documenten is gebleken dat ‘there was clearly no hint of clerical despotism’. Dit dachten de Amerikanen gedurende de maanden januari en februari 1979.

Vandaag heeft het Egyptische leger zich neutraal verklaard tegenover de demonstranten en de Moslimbroederschap. Dit hebben ze ongetwijfeld gedaan in opdracht van de Amerikaanse president Barack Obama. Mubarak is al finished. Wellicht gaat hij nog enig verzet plegen voordat hij Egypte levend of dood verlaat. En Mohammad ElBaradei?

Religieus liberaal
In het beste geval is hij de Mehdi Bazargan van Egypte. Wie is dat? Bazargan was een religieus liberaal die de seculiere liberalen verraadt in ruil voor macht. Maar uiteindelijk belandde Bazargan in Dar Alkufr, het huis van ongeloof.

In het slechtste geval verandert hij in een mengsel van het nationalisme en islamisme, treedt hij in de voetsporen van Saddam Hussein en Jamal Abdol Nasser, en zal hij zich keren tegen Israël en Amerika. Met alle gevolgen van dien voor de regio én de wereld. ElBaradei zal zeker worden gesteund door Khameini, de leider van het islamitische Iran.

De Iraanse staatsmedia waarschuwen de Amerikanen dat ze de nalatenschap van de Egyptische Farao, president Mubarak, niet meer kunnen redden. Wat komt na een autoritair regime in Egypte? Chaos of het islamisme?

Jihadisten
En de democratie en de Arabische lente? Ja, de Arabische lente heb ik al gezien; zelfs de doden, mummies waren niet veilig voor de oprukkende plunderaars, de toekomstige jihadisten. Toevallig moest ik denken aan Irak. Wellicht zal het leger nadat een plein in Caïro naar Mohammad Atta wordt genoemd, een militaire junta willen vestigen. Dan zijn we weer terug naar het Egypte van Mubarak.

Vrienden, er komt geen lente in de Arabische wereld. Een storm is op komst.

Afshin Ellian

super ick
02-02-11, 08:27
Goh vandaag al 30 keer bekeken en geen reactie.
Mag de 'pret' van het demonstreren niet gedrukt worden ofzo?

mark61
02-02-11, 09:07
Afshin Ellian kan me echt niet meer boeien. Heeft dat nooit gekund. Vervolgens ga je vragen waarom niet. Dan ga ik vertellen waarom. Dan vind jij dat geen geldige argumenten. Dan zeg ik dat jij dat niet kan beoordelen. Dan vind jij mij arrogant. Dus why bother?

Kal-El B.V
02-02-11, 11:02
Ik begon te lezen, zag dat het over Iran ging, 'oh ik dacht dat dit over Egypte zou gaan, oh wacht even', scrollde naar beneden en zag wat ik al vermoedde, geschreen door ashin Ellian. Dan houdt het bij mij op. Inderdaad die man is echt niet interessant. Hij ziet overal hetzelfde spook in en probeert alles te verbinden met het bewind in Iran en doet dat vaak door zich in rare bochten te wringen. Zijn 'Iran' pavlov reactie is vergelijkbaar met wat sommigen in Amerika hebben met 9-11, die roepen elke keer als ze anderen willen overtuigen van de ernst van een zaak, of het nou nationale veiligheid is of winnen van verkiezingen, heel hard 9-11. Als een soort toverspreuk. Deze mensen zijn eeuwige 'born-agains', geloven in iets en als een ander daar niet in gelooft dan is die gevaarlijk naïef of deel van de 'vijfde kolonne'. En om de zoveel decennia hebben ze weer een nieuw geloof, dat ze dan weer met veel aggressiviteit op de ander willen overbrengen. En zuur ook, vreselijk negatief en zeikerds.

Het ergste is eigenlijk nog wel om te zien hoe deze mensen hun best doen om aaibaar over te komen in beeld, door de hele tijd te lachen om hun eigen opmerkingen en grappen, zaols deze Ellian doet en die ander knakker hoe heet die zogenaamde historicus, vaste gast nu bij wakker nederland. In ieder geval, treurig om te zien, want moeten we nu lachen om de situatie of moeten we het angstbeeld dat je creëert serieus nemen ?

Compleet de binding met de werkelijkheid kwijt. Aan welke Egyptische leider doet me dat denken ?

Soldim
02-02-11, 12:22
Goh vandaag al 30 keer bekeken en geen reactie.
Mag de 'pret' van het demonstreren niet gedrukt worden ofzo?

Het artikel snijdt geen hout... mij ontgaan voornamelijk de verbindingen tussen opgesomde feiten en verdachtmakingen en de conclussies die Ellian trekt.

Joesoef
02-02-11, 13:17
Die vent gaat steeds beroerder schrijven. Na 1e alinea dacht ik al waar gaat dit eigenlijk over, 2e alinea dit is vast Elian.

Snap werkelijk geen moer van het verhaal.

Fulanadetal
02-02-11, 13:22
Beetje last van tunnelvisie misschien?

Alleen de tijd zal leren wat dit alles teweeg gaat brengen.

Misschien zal het volk van Iran nu ook weer worden geïnspireerd. De staat is bang.
Ze feliciteren schijnheilig de actievoerders in Egypte en voeren thuis het aantal
executies flink op, voor als iemand gekke gedachten zou krijgen.

super ick
02-02-11, 18:03
Afshin Ellian kan me echt niet meer boeien. Heeft dat nooit gekund. Vervolgens ga je vragen waarom niet. Dan ga ik vertellen waarom. Dan vind jij dat geen geldige argumenten. Dan zeg ik dat jij dat niet kan beoordelen. Dan vind jij mij arrogant. Dus why bother?

Ik plaats een stuk omdat de invalshoek een hele andere is. In grote lijnen vind ik er wel iets inzitten. Na Mubarak wordt Egypte niet ineens stinkend rijk en zal toch grotendeels afhankelijk blijven van buitenlandse steun/hulp.

Het systeem Mubarak wijkt niet veel af van dat van Sadam, Assad, Gaduffy, etc. Als je de armoede even wegdenkt, want dat is niet alleen de schuld van Mubarak, dan kan je zomaar verdwijnen na openlijke kritiek op de machthebbers/het systeem maar dat kan in Libie en Syrie ook.

Na het verdwijnen van Mubarak zal er waarschijnlijk niet veel veranderen. Gelukkig is het leger onpartijdig in deze en blijft het bestaan. Anders zou Egypte wellicht, net als Irak, in chaos kunnen vervallen.
Armoede is de grootste oorzaak. Alles van waarde moet nu extra bewaakt worden. Zelfs het oudheidkundig museum in Cairo is al doelwit geweest van plunderaars. Misschien op zoek naar het gouden masker van Tout, wie zou het zeggen. Twee mummies gesloopt.

Niet te vroeg juichen dus voor de Egyptenaren. De Iraniers hebben zich zo ook in de vingers gesneden.
Niet dat je de situatie destijds 1 op 1 kunt vergelijken maar er zijn paralellen te ontdekken.
Ellian brengt het bijna als feit. Dat gaat mij ook te ver. Maja het zijn ook columns he, dan mag je veel.

fisherman1969
03-02-11, 00:00
Ik plaats een stuk omdat de invalshoek een hele andere is. In grote lijnen vind ik er wel iets inzitten. Na Mubarak wordt Egypte niet ineens stinkend rijk en zal toch grotendeels afhankelijk blijven van buitenlandse steun/hulp.

Het systeem Mubarak wijkt niet veel af van dat van Sadam, Assad, Gaduffy, etc. Als je de armoede even wegdenkt, want dat is niet alleen de schuld van Mubarak, dan kan je zomaar verdwijnen na openlijke kritiek op de machthebbers/het systeem maar dat kan in Libie en Syrie ook.

Na het verdwijnen van Mubarak zal er waarschijnlijk niet veel veranderen. Gelukkig is het leger onpartijdig in deze en blijft het bestaan. Anders zou Egypte wellicht, net als Irak, in chaos kunnen vervallen.
Armoede is de grootste oorzaak. Alles van waarde moet nu extra bewaakt worden. Zelfs het oudheidkundig museum in Cairo is al doelwit geweest van plunderaars. Misschien op zoek naar het gouden masker van Tout, wie zou het zeggen. Twee mummies gesloopt.

Niet te vroeg juichen dus voor de Egyptenaren. De Iraniers hebben zich zo ook in de vingers gesneden.
Niet dat je de situatie destijds 1 op 1 kunt vergelijken maar er zijn paralellen te ontdekken.
Ellian brengt het bijna als feit. Dat gaat mij ook te ver. Maja het zijn ook columns he, dan mag je veel.

Armoede is indd de grootste oorzaak !
Tragisch dat zo,n land met zijn grootse schatten zich zelf de das om doet.

super ick
03-02-11, 08:34
Armoede is indd de grootste oorzaak !
Tragisch dat zo,n land met zijn grootse schatten zich zelf de das om doet.

Het land doet niets. De mensen zijn de armoede en hun uitzichtloze situatie zat. Nu richt alles zich op Mubarak. Natuurlijk is dat een schoft maar geen grotere schoft dan gebruikelijk in de regio.
De armoede en de corruptie zijn niet weg te denken en zullen ook niet verdwijnen. Tenslotte blijft het Afrika.

knuppeltje
03-02-11, 09:03
Tenslotte blijft het Afrika.

Ongelooflijk wat een stom simplistisch superieuriteits-denken.

Ach ja, ze lopen daar nog allemaal in rieten schortjes en met pijl en boog rond natuurlijk

Soldim
03-02-11, 09:33
Ongelooflijk wat een stom simplistisch superieuriteits-denken.


Ssssst. Niets gaan roepen over bakermat der beschaving etc. Dat verstoord zijn wereldbeeld ;)

Marsipulami
03-02-11, 09:37
http://s4.concentra.be/imgpath/000/000/214/596/id214596-110203-canarypete-cartoon-1-jpg-550x500-n.jpg

knuppeltje
03-02-11, 09:43
Ssssst. Niets gaan roepen over bakermat der beschaving etc. Dat verstoord zijn wereldbeeld ;)

Vergeef me Soldim, maar af en toe kan ik me niet beheersen.

Ik weet, zoiets is niet beschaafd, maar zoveel stupiditeit is zelfs mij te gortig :confused:

knuppeltje
03-02-11, 09:44
http://s4.concentra.be/imgpath/000/000/214/596/id214596-110203-canarypete-cartoon-1-jpg-550x500-n.jpg

Ik neem aan dat dit typisch Belgen-humor is?

Marsipulami
03-02-11, 09:55
http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/10/11/5/album_large_4038650.jpg

super ick
03-02-11, 12:31
Ongelooflijk wat een stom simplistisch superieuriteits-denken.

Ach ja, ze lopen daar nog allemaal in rieten schortjes en met pijl en boog rond natuurlijk


:hihi: :hihi: :hihi:

hap hap

knuppeltje
03-02-11, 15:10
:hihi: :hihi: :hihi:

hap hap

Idioot, idioot.

Slinger
03-02-11, 16:07
Afshin Ellian kan me echt niet meer boeien. Heeft dat nooit gekund. Vervolgens ga je vragen waarom niet. Dan ga ik vertellen waarom. Dan vind jij dat geen geldige argumenten. Dan zeg ik dat jij dat niet kan beoordelen. Dan vind jij mij arrogant. Dus why bother?

Zijn verhaal is duidelijk genoeg, voor wie weet hoe revoluties verlopen. 't Is geen gemakkelijke waarheid.

Bar
03-02-11, 16:28
Ongelooflijk wat een stom simplistisch superieuriteits-denken.

Ach ja, ze lopen daar nog allemaal in rieten schortjes en met pijl en boog rond natuurlijk

Al die mensen die het moeten doen met 2 dollar per dag zullen na een machtswisseling echt niet een redelijk inkomen kunnen verwerven.
Gzien de te verwachten chaos zal het nog een stuk beroerder worden.

Typisch Afrika, zakmaarzegge.

H.P.Pas
03-02-11, 16:35
Zijn verhaal is duidelijk genoeg, voor wie weet hoe revoluties verlopen. 't Is geen gemakkelijke waarheid.


Werkelijk ?
Even uit mijn blote hoofd:

In het min of meer recente verleden hebben massale volksopstanden plaatsgegrepen in de volgende landen:

Portugal
Iran (2x)
Oost-Timor
Philippijnen
Roemenie
Tsjechoslowakije
Polen
DDR
Oekraïne
Thailand
Kirgisistan (2x)
Tunesië
Egypte

Me dunkt dat het verloop altijd nogal individueel geweest is.
Hoe het in Egypte gaat aflopen weet ik niet; Elian en jij ook niet.
Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen, zou je op zijn minst iets van het land moeten afweten.

Slinger
03-02-11, 17:41
Werkelijk ?
Even uit mijn blote hoofd:

In het min of meer recente verleden hebben massale volksopstanden plaatsgegrepen in de volgende landen:

Portugal
Iran (2x)
Oost-Timor
Philippijnen
Roemenie
Tsjechoslowakije
Polen
DDR
Oekraïne
Thailand
Kirgisistan (2x)
Tunesië
Egypte

Me dunkt dat het verloop altijd nogal individueel geweest is.
Hoe het in Egypte gaat aflopen weet ik niet; Elian en jij ook niet.
Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen, zou je op zijn minst iets van het land moeten afweten.

Er is in elk geval een verschil tussen een opstand en een revolutie. Wat het in Egypte wordt weten we nog niet.

Spoetnik
03-02-11, 17:43
Ik neem aan dat Elian in zijn nopjes is nu Mubarak's criminele op de demostranten zijn losgelaten. Ook zal Elian blij zijn dat buitenlandse perslieden hun leven niet meer zeker zijn.

mark61
03-02-11, 18:51
Ellian brengt het bijna als feit. Dat gaat mij ook te ver. Maja het zijn ook columns he, dan mag je veel.

Ellian wauwelt.

Kal-El B.V
03-02-11, 23:22
Die Ellian en anderen snappen niet wat een kulverhaal ze aan het houden zijn hiermee. Gewoon weg dom. Hij wil een punt maken over Egypte, maar heeft het dan vervolgens alleen maar over Iran. Twee compleet verschillende landen en culturen. Ik kan er gewoon niet bij met mn hoofd hoe dom dit is.

knuppeltje
04-02-11, 09:22
Typisch Afrika, zakmaarzegge.

Nog zo'n simplist.

Niemand in de hele wereld gelooft dat met het opstappen van Mubarak en zijn kliek onmiddellijk iedereen een redelijk tot goed inkomen zal krijgen.
Dat wordt hier dan ook door niemand beweerd.

Nu wordt een heel grote groep mensen bewust een menswaardig bestaan onthouden. Ook dat zal niet zomaar heel snel over zijn. Maar de weg naar echte verandering kan wel ingeslagen worden.

Het leger in Egypte is zo groot dat het met groot gemak de politietaken van de uiterst corrupt gebleken politie over kan nemen om de rust zo veel mogelijk te gaan bewaren.
Ze zullen wel moeten zo lang die politie niet is gereorganiseerd, en dat zal nog wel even duren. Vandaag gaan we daarvan een begin zien. Het leger is nu al een beetje geschrokken van de buitenlandse commentaren. Ook de vicepresident. Het plein zal niet ontruimd worden heeft hij tegen de pers verklaard. Nimmer voegde hij eraan toe.

knuppeltje
04-02-11, 09:25
Ik neem aan dat Elian in zijn nopjes is nu Mubarak's criminele op de demostranten zijn losgelaten. Ook zal Elian blij zijn dat buitenlandse perslieden hun leven niet meer zeker zijn.

Ik vind Elian een crimineel.

En intellectuele criminelen vind ik nog het ergste.

Ok, niet boos worden. Je kunt je altijd nog afvragen wat dat intellectuele bij hem voorstelt.

super ick
04-02-11, 15:41
Ik vind Elian een crimineel.

En intellectuele criminelen vind ik nog het ergste.

Ok, niet boos worden. Je kunt je altijd nog afvragen wat dat intellectuele bij hem voorstelt.

Ik vraag me eerder af wat dat crimineel voor moet stellen.

Intellectueel redt hij het natuurlijk niet bij jou niveau.

knuppeltje
04-02-11, 15:43
Ik vraag me eerder af wat dat crimineel voor moet stellen.

Intellectueel redt hij het natuurlijk niet bij jou niveau.

Haha, blijft weer lachen met jou.

mark61
04-02-11, 15:53
Intellectueel redt hij het natuurlijk niet bij jou niveau.

Dat is niet zo moeilijk.

No offense knuppelt :hihi:

super ick
04-02-11, 15:54
Haha, blijft weer lachen met jou.

Nee met jou. Jij denkt dat je alles en iedereen die een andere mening heeft maar voor dom kunt verslijten.

Ik sta ook niet achter Ellian maar het is wel verstandig het signaal wat van zijn column uitgaat op te vangen.
Dus niet te vroeg hosanna roepen nu de mensen in opstand komen tegen Mubarak.

1. Het systeem Mubarak is gangbaar in meer landen in de regio en we wisten het al lang.

2. Of het na de opstand beter wordt is uiterst twijfelachtig.

3. Egypte is niet arm door Mubarak. 72.000.000.000 mensen en een bnp van 99.000.000.000 is niet zoveel en zal met een ander regime niet snel meer worden. Sterker nog, als het de andere kant op gaat en de steun van het westen brokkeld af en het toerisme klapt in elkaar dan zijn de mensen veel verder van huis.

Teveel vraagtekens dus.

mark61
04-02-11, 16:07
Nee met jou. Jij denkt dat je alles en iedereen die een andere mening heeft maar voor dom kunt verslijten.

Ik sta ook niet achter Ellian maar het is wel verstandig het signaal wat van zijn column uitgaat op te vangen.
Dus niet te vroeg hosanna roepen nu de mensen in opstand komen tegen Mubarak.

1. Het systeem Mubarak is gangbaar in meer landen in de regio en we wisten het al lang.

2. Of het na de opstand beter wordt is uiterst twijfelachtig.

3. Egypte is niet arm door Mubarak. 72.000.000.000 mensen en een bnp van 99.000.000.000 is niet zoveel en zal met een ander regime niet snel meer worden. Sterker nog, als het de andere kant op gaat en de steun van het westen brokkeld af en het toerisme klapt in elkaar dan zijn de mensen veel verder van huis.

Teveel vraagtekens dus.

80 miljoen en 501 miljard. 99 miljard zou dramatisch zijn. As it is zitten ze tussen Marokko en Tunesië in, per capita BNP.

Dus als jij Egyptenaar was zou je rustig de boel de boel laten?

Het neemt allemaal niet weg dat Ellian onwetende wartaal uitslaat, met zijn djihadi's.

Spoetnik
04-02-11, 16:24
Ellian's held komt op voor de buitenlanders in Egypte:

Rosa Navarro, an American who was arrested and detained overnight at the Intelligence HQ, gives the BBC a disturbing account of her detention: "I went out with a friend yesterday to buy sim cards. We stopped by his house and while waiting for a cab we were approached by police officers in uniform. They asked us for our passports, released us and then came back two minutes later and we were arrested. We were interrogated and accused of being spies and in Egypt to bring down the Egyptian government. I was left blindfolded and sitting with around 50 or 60 other Westerners who had been picked up while waiting for a bus, or a taxi or just walking on the street. None of them, like myself, were arrested near the protest."

H.P.Pas
04-02-11, 16:28
Ik sta ook niet achter Ellian maar het is wel verstandig het signaal wat van zijn column uitgaat op te vangen.


Er zijn zoveel signalen. Waarom Elian en niet mijn oudoom Balthasar is hier de vraag.

knuppeltje
05-02-11, 10:05
Ik sta ook niet achter Ellian maar het is wel verstandig het signaal wat van zijn column uitgaat op te vangen.

1. Het systeem Mubarak is gangbaar in meer landen in de regio en we wisten het al lang.

2. Of het na de opstand beter wordt is uiterst twijfelachtig.

3. Egypte is niet arm door Mubarak. 72.000.000.000 mensen en een bnp van 99.000.000.000 is niet zoveel en zal met een ander regime niet snel meer worden. Sterker nog, als het de andere kant op gaat en de steun van het westen brokkeld af en het toerisme klapt in elkaar dan zijn de mensen veel verder van huis.

En waarom dan wel?

Helaas wel. Maar gangbaar is geen synoniem van goed. Die systemen moeten dan ook zo snel mogelijk verdwijnen.
Alweer proef ik bij jou dat democratie enkel maar hier kan werken. Het is niet alleen onjuist, maar er zit volgens mij ook een stevige portie kwaadaardigheid achter.
Daarnaast is het ook vreemd om wel hier af te geven op die zogenaamde moslimdictaturen omdat die haar eigen volk zo verschrikkelijk onderdrukken, zoals jij ook regelmatig doet, en nu gaan zeiken omdat in Egypte en andere landen miljoenen mensen van hun dictatuur af willen. Dat gezeik is uiterst ziek en kwaadaardig.

Een veel te doorzichtig smoesje om die dictatuur daar in stand te willen houden. Die corruptie van de dictatuur is veel te verstikkend. Een kleine toplaag graait nu zoveel ze kan. Vele miljoenen mensen zijn daar de dupe van.
Ik heb nergens beweerd dat als die dictatur weg is dat dan alles rozegeur en maneschijn is. Er kan wel een andere weg worden ingeslagen die voor meer rechtvaardigheid kan zorgen.
Een land en zijn volk dat te willen onthouden vind ik uiterst misdadig.

Waarom zou het toerisme wegvallen als er daar een democratie komt?
Kun jij dat in je glazen bol zien?
Godsklere, wat een gelul alweer.

En daarom moet er daar maar die dictatuur blijven, en er vele miljoenen de dupe ervan blijven?

Ik vind het allemaal zo'n kleingeestige manier van denken, dat ik er geen goed woord voor over heb.
Het kotsen staat me bij zoiets heel wat nader dan het lachen.

Slinger
05-02-11, 10:43
En waarom dan wel?

Helaas wel. Maar gangbaar is geen synoniem van goed. Die systemen moeten dan ook zo snel mogelijk verdwijnen.
Alweer proef ik bij jou dat democratie enkel maar hier kan werken. Het is niet alleen onjuist, maar er zit volgens mij ook een stevige portie kwaadaardigheid achter.
Daarnaast is het ook vreemd om wel hier af te geven op die zogenaamde moslimdictaturen omdat die haar eigen volk zo verschrikkelijk onderdrukken, zoals jij ook regelmatig doet, en nu gaan zeiken omdat in Egypte en andere landen miljoenen mensen van hun dictatuur af willen. Dat gezeik is uiterst ziek en kwaadaardig.

Een veel te doorzichtig smoesje om die dictatuur daar in stand te willen houden. Die corruptie van de dictatuur is veel te verstikkend. Een kleine toplaag graait nu zoveel ze kan. Vele miljoenen mensen zijn daar de dupe van.
Ik heb nergens beweerd dat als die dictatur weg is dat dan alles rozegeur en maneschijn is. Er kan wel een andere weg worden ingeslagen die voor meer rechtvaardigheid kan zorgen.
Een land en zijn volk dat te willen onthouden vind ik uiterst misdadig.

Waarom zou het toerisme wegvallen als er daar een democratie komt?
Kun jij dat in je glazen bol zien?
Godsklere, wat een gelul alweer.

En daarom moet er daar maar die dictatuur blijven, en er vele miljoenen de dupe ervan blijven?

Ik vind het allemaal zo'n kleingeestige manier van denken, dat ik er geen goed woord voor over heb.
Het kotsen staat me bij zoiets heel wat nader dan het lachen.

En waarom denk jij dat overal zo maar democratie kan ingevoerd worden? Daarvoor moet onder andere een bepaalde mentaliteit bij de bevolking aanwezig zijn.

knuppeltje
05-02-11, 12:16
En waarom denk jij dat overal zo maar democratie kan ingevoerd worden? Daarvoor moet onder andere een bepaalde mentaliteit bij de bevolking aanwezig zijn.

Tja, die democratische mentaliteit heerst er alleen maar hier zeker.

Vandaar natuurlijk dat die dictaturen moeten geholpen worden om ze kost wat kost in het zadel te houden. Want wat democratie is zullen ze daar toch nooit kunnen begrijpen natuurlijk.

Wat een walgelijk stukje superioriteitsdenken alweer.

Ik vind het allemaal zo kleingeestig als het maar zijn kan.

Slinger
05-02-11, 20:35
Tja, die democratische mentaliteit heerst er alleen maar hier zeker.

Vandaar natuurlijk dat die dictaturen moeten geholpen worden om ze kost wat kost in het zadel te houden. Want wat democratie is zullen ze daar toch nooit kunnen begrijpen natuurlijk.

Wat een walgelijk stukje superioriteitsdenken alweer.

Ik vind het allemaal zo kleingeestig als het maar zijn kan.

Wat ben je toch naïef. Denk je dat een land plotseling een democratie wordt als jij vindt dat dat maar eens moet gebeuren? Het wegjagen van een dictator is bij lange niet voldoende. Voor het ontstaan van een democratie zal er een hervorming moeten komen die diep ingrijpt in de samenleving en in het politieke systeem, en inderdaad, ook in de mentaliteit van de mensen. Een stelletje generaals die de ene machthebber inruilt voor de andere is echt niet genoeg.

fisherman1969
05-02-11, 22:02
En waarom dan wel?

Helaas wel. Maar gangbaar is geen synoniem van goed. Die systemen moeten dan ook zo snel mogelijk verdwijnen.
Alweer proef ik bij jou dat democratie enkel maar hier kan werken. Het is niet alleen onjuist, maar er zit volgens mij ook een stevige portie kwaadaardigheid achter.
Daarnaast is het ook vreemd om wel hier af te geven op die zogenaamde moslimdictaturen omdat die haar eigen volk zo verschrikkelijk onderdrukken, zoals jij ook regelmatig doet, en nu gaan zeiken omdat in Egypte en andere landen miljoenen mensen van hun dictatuur af willen. Dat gezeik is uiterst ziek en kwaadaardig.

Een veel te doorzichtig smoesje om die dictatuur daar in stand te willen houden. Die corruptie van de dictatuur is veel te verstikkend. Een kleine toplaag graait nu zoveel ze kan. Vele miljoenen mensen zijn daar de dupe van.
Ik heb nergens beweerd dat als die dictatur weg is dat dan alles rozegeur en maneschijn is. Er kan wel een andere weg worden ingeslagen die voor meer rechtvaardigheid kan zorgen.
Een land en zijn volk dat te willen onthouden vind ik uiterst misdadig.

Waarom zou het toerisme wegvallen als er daar een democratie komt?
Kun jij dat in je glazen bol zien?
Godsklere, wat een gelul alweer.

En daarom moet er daar maar die dictatuur blijven, en er vele miljoenen de dupe ervan blijven?

Ik vind het allemaal zo'n kleingeestige manier van denken, dat ik er geen goed woord voor over heb.
Het kotsen staat me bij zoiets heel wat nader dan het lachen.

Nou op een punt durf ik wel antwoord te geven :
Ik citeer je zelf ff :
Waarom zou het toerisme wegvallen als er daar een democratie komt?
Kun jij dat in je glazen bol zien?
Godsklere, wat een gelul alweer.

Toeristen gaan nu eenmaal niet graag naar een land waar een Dictatuur zoals b.v in IRAN heerst , je bent je leven niet zeker !

Trouwens er was NU TIJDENS DE OPSTAND in Egypte al sprake van ,,haat,, tegen alles wat Westers is !
Of volg je het nieuws niet ? het is in elk geval geen reclame voor de toekomst .
:confused:

super ick
05-02-11, 22:43
En waarom dan wel?

Helaas wel. Maar gangbaar is geen synoniem van goed. Die systemen moeten dan ook zo snel mogelijk verdwijnen.
Alweer proef ik bij jou dat democratie enkel maar hier kan werken. Het is niet alleen onjuist, maar er zit volgens mij ook een stevige portie kwaadaardigheid achter.
Daarnaast is het ook vreemd om wel hier af te geven op die zogenaamde moslimdictaturen omdat die haar eigen volk zo verschrikkelijk onderdrukken, zoals jij ook regelmatig doet, en nu gaan zeiken omdat in Egypte en andere landen miljoenen mensen van hun dictatuur af willen. Dat gezeik is uiterst ziek en kwaadaardig.

Een veel te doorzichtig smoesje om die dictatuur daar in stand te willen houden. Die corruptie van de dictatuur is veel te verstikkend. Een kleine toplaag graait nu zoveel ze kan. Vele miljoenen mensen zijn daar de dupe van.
Ik heb nergens beweerd dat als die dictatur weg is dat dan alles rozegeur en maneschijn is. Er kan wel een andere weg worden ingeslagen die voor meer rechtvaardigheid kan zorgen.
Een land en zijn volk dat te willen onthouden vind ik uiterst misdadig.

Waarom zou het toerisme wegvallen als er daar een democratie komt?
Kun jij dat in je glazen bol zien?
Godsklere, wat een gelul alweer.

En daarom moet er daar maar die dictatuur blijven, en er vele miljoenen de dupe ervan blijven?

Ik vind het allemaal zo'n kleingeestige manier van denken, dat ik er geen goed woord voor over heb.
Het kotsen staat me bij zoiets heel wat nader dan het lachen.

Nergens wil iemand Egypte iets onthouden en zeker geen democratie en meer rechtvaardigheid.

De kans is aanwezig dat deze revolutie de verkeerde kant op gaat. Van de regen in de drup of erger van de regen in de stortregen.

Verder kom je met een heel krom verhaal om je eerdere domme opmerking te verklaren. Mislukt.

mark61
06-02-11, 00:54
Trouwens er was NU TIJDENS DE OPSTAND in Egypte al sprake van ,,haat,, tegen alles wat Westers is !
Of volg je het nieuws niet ? het is in elk geval geen reclame voor de toekomst .
:confused:

Goed opletten als je tv kijkt. De demonstranten verwelkomen buitenlanders met open armen. Ingehuurd tuig en de geheime politie zitten achter buitenlanders aan.

knuppeltje
06-02-11, 08:23
Wat ben je toch naïef. Denk je dat een land plotseling een democratie wordt als jij vindt dat dat maar eens moet gebeuren?

Jij kunt vast wel laten zien waar ik dat beweerd heb.:maf3:

knuppeltje
06-02-11, 08:32
Nou op een punt durf ik wel antwoord te geven :
Toeristen gaan nu eenmaal niet graag naar een land waar een Dictatuur zoals b.v in IRAN heerst , je bent je leven niet zeker !

Trouwens er was NU TIJDENS DE OPSTAND in Egypte al sprake van ,,haat,, tegen alles wat Westers is !

Godsklere zeg.

Ik had het over een democratie, en niet over Iran.

Je bent absoluut gek.

Dat ze tegen de westerse steun aan het regime zijn lijkt me niet meer dan normaal. Ik ben daar ook tegen.
Maar haat tegen alles wat Westers is? Daar is op het plein niet veel van te merken. Daar roepen ze juist om het meest westerse wat er is: vrijheid.

En weer zijn ze met vele duizenden op het plein en wordt er weer in andere steden massaal geprotesteerd.

knuppeltje
06-02-11, 08:47
Nergens wil iemand Egypte iets onthouden

De kans is aanwezig dat deze revolutie de verkeerde kant op gaat. Van de regen in de drup of erger van de regen in de stortregen.

Verder kom je met een heel krom verhaal om je eerdere domme opmerking te verklaren. Mislukt.

Zo blind of huichelachtig als het maar kan zijn. Om te beginnen al die willen dat dit regime in stand blijft.

Die kans is er misschien wel, maar volgens mij is die niet zo heel groot. Het leger hangt er van de dollars aan elkaar, en ook voor hen geldt: wiens brood men eet..... Het komt er nu op aan wat Amerika beslist.
En ook al zal er voorlopig niet alles goed gaan, als er niet mee wordt begonnen komt er niets van.
Ik vind het trouwens ontzettend immoreel om van een al meer dan honderd jaar onderdrukt volk te eisen dat zij in een handomdraai een democratie opbouwen.
Geef ze de kans.
En daar heb jij natuurlijk allerlei argumenten voor.

super ick
06-02-11, 22:38
Zo blind of huichelachtig als het maar kan zijn. Om te beginnen al die willen dat dit regime in stand blijft.

Die kans is er misschien wel, maar volgens mij is die niet zo heel groot. Het leger hangt er van de dollars aan elkaar, en ook voor hen geldt: wiens brood men eet..... Het komt er nu op aan wat Amerika beslist.
En ook al zal er voorlopig niet alles goed gaan, als er niet mee wordt begonnen komt er niets van.
Ik vind het trouwens ontzettend immoreel om van een al meer dan honderd jaar onderdrukt volk te eisen dat zij in een handomdraai een democratie opbouwen.
Geef ze de kans.
En daar heb jij natuurlijk allerlei argumenten voor.

Moet ik in je oren tertteren dat ik graag een rechtvaardig regime zou willen zien in Egypte?
Ik hoop dat een omwenteling goed uitpakt.
Mensen hebben groot gelijk dat ze tegen het huidige regime in opstand zijn gekomen.
Verder blijft het een groot vraagteken, voor jou en voor mij.
Hopen dus maar dat het vooruitgang betekend.

Er zijn twee georganiseerde groepen in Egypte. Het leger en de broederschap. Niet gek om alle opties open te houden.

knuppeltje
07-02-11, 08:58
Moet ik in je oren tertteren dat ik graag een rechtvaardig regime zou willen zien in Egypte?
Ik hoop dat een omwenteling goed uitpakt.
Mensen hebben groot gelijk dat ze tegen het huidige regime in opstand zijn gekomen.
Verder blijft het een groot vraagteken, voor jou en voor mij.
Hopen dus maar dat het vooruitgang betekend.

Er zijn twee georganiseerde groepen in Egypte. Het leger en de broederschap. Niet gek om alle opties open te houden.

Ach, hoe ontroerend opeens. Ik krijg er tranen van in mijn broek.

Nee, veel te simpel. Er zijn daar diverse groeperingen. Ook al lijkt de Broederschap van die groepen nu de best georganiseerde.
Maar de Broederschap van nu anders dan die van zo'n 50 jaar geleden, maar blijkbaar nog steeds goed om er angst mee in te praten bij de tegenstanders van dit regime. Dit regime heeft zelf door zijn beleid de Broederschap in stand gehouden. De Broederschap heeft zich in de laatste decennia juist toegelegd op de verzorging van onderwijs, gezondheidszorg en woningen, omdat de graaiende corrupte overheid daarin gruwelijk tekort schoot. Het vermogen van alleen al Mubarak wordt geschat op zo'n 70 miljoen. Voor de hele graaiende kliek moet dat in de miljarden zijn.
Volgens mij genoeg om het in deze week opgelopen verlies te compenseren, en die gasten voor jaren op te bergen.

Tevens is er volgens diverse Egypte kenners geen enkele reden om aan te nemen dat de Broederscap de grootste partij bij de komende verkiezing zal zijn. Geschat wordt dat ze zo'n 20 percent van de stemmen kunnen behalen.

sjo
09-02-11, 21:27
Ach, hoe ontroerend opeens. Ik krijg er tranen van in mijn broek.

Nee, veel te simpel. Er zijn daar diverse groeperingen. Ook al lijkt de Broederschap van die groepen nu de best georganiseerde.
Maar de Broederschap van nu anders dan die van zo'n 50 jaar geleden, maar blijkbaar nog steeds goed om er angst mee in te praten bij de tegenstanders van dit regime. Dit regime heeft zelf door zijn beleid de Broederschap in stand gehouden. De Broederschap heeft zich in de laatste decennia juist toegelegd op de verzorging van onderwijs, gezondheidszorg en woningen, omdat de graaiende corrupte overheid daarin gruwelijk tekort schoot. Het vermogen van alleen al Mubarak wordt geschat op zo'n 70 miljoen. Voor de hele graaiende kliek moet dat in de miljarden zijn.
Volgens mij genoeg om het in deze week opgelopen verlies te compenseren, en die gasten voor jaren op te bergen.

Tevens is er volgens diverse Egypte kenners geen enkele reden om aan te nemen dat de Broederscap de grootste partij bij de komende verkiezing zal zijn. Geschat wordt dat ze zo'n 20 percent van de stemmen kunnen behalen.

De pensioen-opbouw van Moebarak schijnt 70 milliard te bedragen.

gr.
sjo

knuppeltje
10-02-11, 09:25
De pensioen-opbouw van Moebarak schijnt 70 milliard te bedragen.

gr.
sjo

Oeps.