PDA

Bekijk Volledige Versie : Egytische minister-precident: Mubarak treed vannacht af



knuppeltje
10-02-11, 15:32
De Egyptische minister-president Ahmed Shafiq heeft bekend gemaakt dat Mubarak vannacht aftreedt.

Het leger heeft bekend gemaakt de rechten van de protesters te blijven respecteren. (AL Jazeera)
Nu maar afwachten wat er van waar zal blijken.

rbn
10-02-11, 15:48
'Mubarak treedt vanavond af'

De Egyptische president Mubarak treedt vanavond af. Dat hebben twee bronnen bronnen dichtbij de president bevestigd tegenover de Amerikaanse omroep ABC.

Tegenover de Britse BBC zei premier Ahmed Shafiq even daarvoor al dat Mubarak vanavond 'mogelijk' zou opstappen. Volgens hem is het scenario dat Mubarak vertrekt binnen de NDP, de partij van de president, besproken.

Volgens Hossan Badrawi, de secretaris-generaal van de NDP, spreekt Mubarak mogelijk vanavond het volk toe, aldus de Britse omroep. Hij hoopt dat Mubarak de macht overdraagt aan vice-president Omar Suleiman.

Volgens AP heeft een hoge militair de demonstranten meegedeeld dat aan al hun eisen tegemoet wordt gekomen. De militaire top is volgens het persbureau al de hele dag bijeen. Toen een ABC-verslaggever de hoge militair vroeg of dit betekende dat Mubarak aftreedt, zou hij geantwoord hebben: 'Vanavond eindigt het allemaal'. Dat meldt de omroep.

Op de staatstelevisie legde een hoge militair een verklaring af van de hoge raad van de strijdkrachten. Daarin zei hij dat ze bij elkaar zullen blijven komen om de situatie in de gaten te houden, en dat hun eerste prioriteit blijft het Egyptische volk en hun eigendommen te beschermen.

Het vertrek van president Mubarak is al ruim twee weken de voornaamste eis van de honderdduizenden demonstranten. Ook vandaag protesteert weer een groep op het Tahrirplein in de hoofdstad Caïro. Voor morgen staat een nieuwe 'miljoenenmars' gepland.

'Mubarak treedt vanavond af' - VK Dossier: Onrust in het Midden-Oosten - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/4936/VK-Dossier-Onrust-in-het-Midden-Oosten/article/detail/1833469/2011/02/10/Mubarak-treedt-vanavond-af.dhtml)

Spoetnik
10-02-11, 16:07
'Vanavond eindigt het allemaal'

Dit kan ook onheilspellend klinken...

Anyways, misschien kan Mubarak politiek asiel aanvragen in Israel.

knuppeltje
10-02-11, 16:18
'Vanavond eindigt het allemaal'

Dit kan ook onheilspellend klinken...

Anyways, misschien kan Mubarak politiek asiel aanvragen in Israel.

Grote kans dat het leger in feite achter de schermen de boel overneemt, en dat er tegen het eind van het jaar die verkiezingen komen. Ondertussen kan het allemaal, inclusief een nieuwe grondwet en overgang naar democratische struktuur, goed worden voorbereid. Misschien nog het beste cenario als er ook echte veranderingen ten goede komen.

We zullen zien. Spannend zal het zeker worden. Ok, is het nu ook al.

Die zullen hem wel niet uitleveren denk ik.

Max Stirner
10-02-11, 16:40
Die zullen hem wel niet uitleveren denk ik.


Ook al zou dat misschien wel rechtvaardig zijn, gevolg is natuurlijk dat dictators hierdoor niets meer te verliezen hebben en zich dus nog meer vastklampen aan de macht.

Dus het lijkt me handiger om Mubarak en zijn Tunesische lotgenoot een rustige oude dag te gunnen en zo te stimuleren dat anderen hun voorbeeld volgen.

Spoetnik
10-02-11, 16:45
Ook al zou dat misschien wel rechtvaardig zijn, gevolg is natuurlijk dat dictators hierdoor niets meer te verliezen hebben en zich dus nog meer vastklampen aan de macht.

Dus het lijkt me handiger om Mubarak en zijn Tunesische lotgenoot een rustige oude dag te gunnen en zo te stimuleren dat anderen hun voorbeeld volgen.

Maar wel de pluk-ze-wet toepassen natuurlijk.

Saudie-Arabie kan nu een dorp gaan bouwen voor ex-dictators.

Max Stirner
10-02-11, 16:47
Maar wel de pluk-ze-wet toepassen natuurlijk.

Saudie-Arabie kan nu een dorp gaan bouwen voor ex-dictators.


OK, $70 miljard is wel een héél royaal pensioentje ....

Spoetnik
10-02-11, 17:06
Via Al-Jazeera:
6:49pm: Alan Fisher, Al Jazeera correspondent, notes the military's Supreme Council has only ever held three open sessions in its history. 1967, 1973 - and today.

6:44pm: Al Jazeera's Sherine Tadros reports the military presence in downtown Cairo has increased in recent hours, with greater numbers of tanks making a highly visible presence.

Gaan ze de straten schoonvegen ?

Abu_Hurayrah
10-02-11, 17:52
De Egyptische minister-president Ahmed Shafiq heeft bekend gemaakt dat Mubarak vannacht aftreedt.

Het leger heeft bekend gemaakt de rechten van de protesters te blijven respecteren. (AL Jazeera)
Nu maar afwachten wat er van waar zal blijken.

Shaykh Fawzan on al-jazeera network


قال العلامة صالح بن فوزان الفوزان ، عضو هيئة كبار العلماء :

"وقناة الجزيرة فيها شر كثير فيها شر كثير وفيها تحريش وفيها يؤتى بأناس يتخبطون في امور الدين وفي مسائل الفقه ويحرمون ما أحل الله أو يحلون ما حرم الله في فتاواهم وهذا خطر شديد الاستماع للخبر فيها في قناة الجزيرة شرها مستطير الآن .. وكل ينسب إليها الشر ولا يمدحها أحد "


Source: http://www.albaidha.net/vb/showthread.php?t=24201

Bron: http://www.salafitalk.net/st/viewmessages.cfm?Forum=6&Topic=12094

Al Sawt
10-02-11, 18:25
Maar wel de pluk-ze-wet toepassen natuurlijk.

Saudie-Arabie kan nu een dorp gaan bouwen voor ex-dictators.
Hopelijk kan het in toekomst worden verbouwd tot een rehabilitatie centrum naar Goelagmodel.

(leen)
10-02-11, 18:32
komen er nu verkiezingen of zou het leger de macht proberen te grijpen?

cummonisto
10-02-11, 18:38
http://i52.tinypic.com/28jfm1t.jpg

koe-barak

Fulanadetal
10-02-11, 19:07
Texto completo del manifiesto:

"Expresamos, en primer lugar, nuestra inmensa gratitud hacia el pueblo tunecino que ha sido, sin lugar a dudas, el precursor de una nueva era de las luces en nuestros países, la del renacimiento ciudadano. Expresamos también con rotundidad nuestro apoyo al pueblo egipcio en su lucha decisiva contra la tiranía y por la instauración de la democracia. Nos inclinamos ante aquellas y aquellos que han dado su vida para que se realice el sueño confiscado en nuestros países desde hace decenios, el de unas sociedades más justas y más humanas, regidas por las reglas del Estado de Derecho, universalmente establecidas: soberanía popular en la elección de nuestros representantes y gobernantes, separación de poderes, igualdad ante la ley, redistribución equitativa de las riquezas, erradicación de la corrupción y garantía de las libertades individuales y colectivas, incluidas las libertades de opinión y creencia.

Lo decimos alto y fuerte, ningún país árabe puede ya sustraerse a este movimiento incontenible que se ha adjudicado claramente la tarea de poner fin al reinado de la arbitrariedad. El amanecer que se ha iniciado en el mundo árabe tiene ahora el color de la dignidad recuperada y de la libertad. Por todas partes, los pueblos han tomado nota de ello. Llamamos, pues, a los intelectuales donde quiera que se encuentren a que expresen su solidaridad con las aspiraciones de los pueblos árabes, en particular del pueblo egipcio, en esta fase crítica. Llamamos, finalmente, a todas las instancias de la Comunidad Internacional a que se pongan del lado de los luchadores por la libertad, denunciando la represión salvaje de la que están siendo víctimas y reconociendo sin ambages la legitimidad de las aspiraciones de nuestros pueblos a liberarse del yugo de la opresión y construir la democracia".

Primeros firmantes:

Adonis, escritor (Líbano)

Abdellatif Laâbi, escritor (Marruecos)

Khalida Saïd, crítica literaria (Líbano)

Issa Makhlouf, escritor (Líbano)

Amin Maalouf, escritor (Líbano)

Kamal Boullata, pintor (Palestina)

Tahar Ben Jelloun, escritor (Marruecos)

Salah Stétié, escritor (Líbano)

Mohammed Berrada, escritor (Marruecos)

Mohammed Bennis, poeta (Marruecos)

Qassim Haddad, escritor (Bahrein)

Abdessalam Cheddadi, historiador (Marruecos)

Jabbar Yassin, escritor (Irak)

Anouar Benmalek, escritor (Argelia)

Aicha Arnaout, poeta (Siria)

Zouleikha Abu Richa, escritora (Jordania)

Joumana Haddad, escritora (Líbano)

Khalid Darwish, escritor (Palestina)

Yassin Adnan, escritor (Marruecos)

Mahi Binebine, pintor (Marruecos)

Amin Salih, escritor (Bahrein)

Fouad Laroui, escritor (Marruecos)

Ahmed El Maanouni, cineasta (Marruecos)

Karim Bennani, pintor (Marruecos)

Najwan Darwish, escritor, periodista (Palestina)

Mohammed Tozy, sociólogo (Marruecos)

Nasser Soumi, pintor (Palestina)

Amina Saïd, poeta (Túnez)

Mohammed Hmoudane, escritor (Marruecos)

Abdelkader Lagtaa, cineasta (Marruecos)

Siham Benchekroun, escritora (Marruecos)

Bouthaïna Azami, escritora (Marruecos)

Driss Allouch, escritor, periodista (Marruecos)

Hicham Fahmi, escritor (Marruecos)

Abdelhadi Saïd, escritor (Marruecos)

Dominique Eddé, periodista (Líbano)

Driss Chouika, cineasta (Marruecos)

Farida Benlyazid, cineasta (Marruecos)

Vénus Khoury-Ghata, escritora (Líbano)

Etel Adnan, escritora (Líbano)

Gérard Khoury, historiador (Líbano)

Nabil Abi Chacra, Forum cultural libanés (Líbano)

Jamal Boudouma, escritor (Marruecos)

Simone Fattal, escultor (Líbano)

Nabil El Azan, director de teatro (Líbano)

Abderrahman Djelfaoui, escritor (Argelia)

Habib Tengour, escritor (Argelia)

Abderrahim Yamou, pintor (Marruecos)

Habib Samrakandi, profesor de Universidad (Marruecos)

Driss Ksikes, escritor (Marruecos)

Mohammed Nedali, escritor (Marruecos)

Abdellatif Bazi, periodista (Marruecos)

Nadir Boumaza, profesor de Universidad (Argelia)

Salah Boussrif, poeta (Marruecos)

Habib Selmi, escritor, periodista (Túnez)

Saïd Boukrami, escritor (Marruecos)

Faraj Bayrakdar, escritor (Siria)

Salah Guemriche, escritor (Argelia)

Sabah Kharrat Zouein, escritora (Líbano)

Abdallah Saaf, profesor de Universidad (Marruecos)

Ahmed Bouzfour, escritor (Marruecos)

Noureddine Saadi, escritor (Argelia)

Traducción: Alberto Nadal para VIENTO SUR

sjo
10-02-11, 19:38
Ook al zou dat misschien wel rechtvaardig zijn, gevolg is natuurlijk dat dictators hierdoor niets meer te verliezen hebben en zich dus nog meer vastklampen aan de macht.

Dus het lijkt me handiger om Mubarak en zijn Tunesische lotgenoot een rustige oude dag te gunnen en zo te stimuleren dat anderen hun voorbeeld volgen.

Hoort het schorum zich niet in Den Haag bij het int.nat. hof te melden ?

gr.
sjo

mark61
10-02-11, 20:21
Ook al zou dat misschien wel rechtvaardig zijn, gevolg is natuurlijk dat dictators hierdoor niets meer te verliezen hebben en zich dus nog meer vastklampen aan de macht.

Dus het lijkt me handiger om Mubarak en zijn Tunesische lotgenoot een rustige oude dag te gunnen en zo te stimuleren dat anderen hun voorbeeld volgen.

Waarom? Flink straffen schrikt ook af, dat ze er niet eens aan beginnen. Dictators zijn toch altijd bang voor wraak voor hun gigantische misdaden.

Waarom verdedig jij toch altijd de slechteriken? Kleine misdadigertjes wil je streng straffen, grote moet je ongemoeid laten en een rustige oude dag gunnen. Waarom?

mark61
10-02-11, 20:21
Hosni kan elk moment aan zijn toespraak beginnen. Enfin, ze zetten het bandje zo op :hihi:

Wizdom
10-02-11, 20:23
'Vanavond eindigt het allemaal'

Dit kan ook onheilspellend klinken...

Anyways, misschien kan Mubarak politiek asiel aanvragen in Israel.

Ze hebben vast nog wel een plekkie voor hem in Tel Aviv... Kan ie de andere verraders een goede voorbeeld geven...

Spoetnik
10-02-11, 21:04
sja wat moet je er van zeggen... het protest zal doorgaan

Abu_Hurayrah
10-02-11, 21:10
http://i52.tinypic.com/28jfm1t.jpg

Allahu akbar.

Fulanadetal
10-02-11, 21:11
Wat verschrikkelijk. Die man stuurt aan op een bloedbad.

Spoetnik
10-02-11, 21:16
Mubaraks' Ceausescu moment?

Fulanadetal
10-02-11, 21:18
CNN zegt dat de mensen optrekken van het plein naar het paleis van Mubarak.
Wat ontzettend gevaarlijk.

Max Stirner
10-02-11, 21:55
Waarom verdedig jij toch altijd de slechteriken? Kleine misdadigertjes wil je streng straffen, grote moet je ongemoeid laten en een rustige oude dag gunnen. Waarom?


Dat leg ik net uit ..... puur pragmatisch, om een bloedbad te voorkomen.


(Was mijn idee ... helaas al ingehaald door de actualiteit... het wordt een Ceausecuutje, geen Jaruzelskietje)

mark61
10-02-11, 21:59
Dat leg ik net uit ..... om een bloedbad te voorkomen.

Misdadigers moeten gestraft worden. Maar jij wil grote misdadigers appeasen, en kleine keihard straffen.

Hij richt dat bloedbad al permanent aan.

Al Sawt
10-02-11, 22:11
Mubaraks' Ceausescu moment?Met Gods wil!

Max Stirner
10-02-11, 22:14
Misdadigers moeten gestraft worden. Maar jij wil grote misdadigers appeasen, en kleine keihard straffen.

.




Jij wil wraakgevoelens laten prevaleren, ook al gaat dat ten koste van wellicht duizenden mensenlevens - die misschien gespaard zouden worden als die ouwe gek een 'eervolle' aftocht naar het bejaardentehuis zou worden gegarandeerd


(Magoed, tís helaas al een achterhaalde discussie - nu breekt écht de pl**ris uit).

knuppeltje
11-02-11, 08:16
Hij wil in het harnas sterven, daar moet toch wat aan te doen zijn.

Wie zij dat ook weer, Wim Kan?

mark61
11-02-11, 08:51
Jij wil wraakgevoelens laten prevaleren, ook al gaat dat ten koste van wellicht duizenden mensenlevens - die misschien gespaard zouden worden als die ouwe gek een 'eervolle' aftocht naar het bejaardentehuis zou worden gegarandeerd


(Magoed, tís helaas al een achterhaalde discussie - nu breekt écht de pl**ris uit).

Niks wraak. Misdaad en straf, heel simpel. Niemand bedreigt hem trouwens. Hij blijft juist zitten omdat hij weet dat hij dat veilig kan doen.

Ik denk dat ie niet weggaat zonder bloedvergieten. Ik neem aan dat ze hem vandaag gaan halen in zijn hut. En dan is het afwachten wat het leger doet. Dat is ook verdeeld, horizontaal begrijp ik. Ergens tussen kolonels en up en majoors en lager. Of tussen geronten en jongeren.

knuppeltje
11-02-11, 09:31
In een column kwam ik de oude verzuchting tegen dat mensenrechten bij westerse normen en waarden horen.
Wat is precies westers? Als de Syrische geheime dienst Facebook gebruikt om dissidenten in de gaten te houden, is dat dan westers?
Onlangs zag ik een uitstekende documentaire over de Vietnamoorlog, Hearts and Minds van Peter Davis. Een Amerikaanse generaal beweert dat het leven van Aziaten weinig betekent.
Veel is er aan deze houding niet veranderd.
We zouden het erg vinden als in West-Europa de geheime dienst nagels van burgers uittrekt, maar tegelijkertijd lijken wij te denken dat ze in het Midden-Oosten zo aan die praktijken gewend zijn geraakt dat ze van het martelen niets meer voelen.
Wij ontkennen graag een gedeelde menselijkheid waardoor wij het onteerde individu moeiteloos als collateral damage kunnen zien.
Wat zijn een paar uitgetrokken nagels als je er stabiliteit en een open Suezkanaal voor terugkrijgt? (Arnon Grunberg)

Zou die generaal hetzelfde denken over Egyptenaren?

Godsklere zeg, wat een oetlul.

mark61
11-02-11, 09:35
In een column kwam ik de oude verzuchting tegen dat mensenrechten bij westerse normen en waarden horen.
Wat is precies westers? Als de Syrische geheime dienst Facebook gebruikt om dissidenten in de gaten te houden, is dat dan westers?
Onlangs zag ik een uitstekende documentaire over de Vietnamoorlog, Hearts and Minds van Peter Davis. Een Amerikaanse generaal beweert dat het leven van Aziaten weinig betekent.
Veel is er aan deze houding niet veranderd.
We zouden het erg vinden als in West-Europa de geheime dienst nagels van burgers uittrekt, maar tegelijkertijd lijken wij te denken dat ze in het Midden-Oosten zo aan die praktijken gewend zijn geraakt dat ze van het martelen niets meer voelen.
Wij ontkennen graag een gedeelde menselijkheid waardoor wij het onteerde individu moeiteloos als collateral damage kunnen zien.
Wat zijn een paar uitgetrokken nagels als je er stabiliteit en een open Suezkanaal voor terugkrijgt? (Arnon Grunberg)

Zou die generaal hetzelfde denken over Egyptenaren?

Godsklere zeg, wat een oetlul.

Grunberg? Hij klaagt dat toch juist aan, of lees ik het verkeerd?

Die generaals denken dat het volk er voor hen is, ipv. omgekeerd. Zoals zoveel leiders. Wilders denkt toch ook dat de meute er ter meerdere eer en glorie van hem is?

Sjarlus
11-02-11, 09:50
[...]Die generaals denken dat het volk er voor hen is, ipv. omgekeerd. Zoals zoveel leiders. Wilders denkt toch ook dat de meute er ter meerder eer en glorie van hem is?
Wilders, Mubarak, die generaals en de profeet verschillen niet zoveel van elkaar.

mark61
11-02-11, 10:00
Wilders, Mubarak, die generaals en de profeet verschillen niet zoveel van elkaar.

Ik heb eigenlijk geen idee over de profeet. Als ie al bestaan heeft. Geen betrouwbare biografie beschikbaar. Ik snap het verband niet helemaal. Je moet het altijd over islam hebben? :cheefbek:

Max Stirner
11-02-11, 10:07
Niks wraak. Misdaad en straf, heel simpel. Niemand bedreigt hem trouwens. Hij blijft juist zitten omdat hij weet dat hij dat veilig kan doen.

Ik denk dat ie niet weggaat zonder bloedvergieten. Ik neem aan dat ze hem vandaag gaan halen in zijn hut. En dan is het afwachten wat het leger doet. Dat is ook verdeeld, horizontaal begrijp ik. Ergens tussen kolonels en up en majoors en lager. Of tussen geronten en jongeren.



Wraak / genoegdoening is één van de hoofdredenen om iemand uberhaupt te straffen. (Voorbeeldfunctie / afschrikking is een andere .... ja)


In deze denk ik dat het gevalletje Ben Ali - waarvoor geloof ik door Tunesie al uitlevering aan SA is gevraagd - de andere dictators in de regio zodanig afschrikt dat zij nooit 'vrijwillig' de macht zullen opgeven en dus min of meer noodgedwongen voor de 'alles-of-niets-optie' gaan.

knuppeltje
11-02-11, 13:17
Grunberg? Hij klaagt dat toch juist aan, of lees ik het verkeerd?

Die generaals denken dat het volk er voor hen is, ipv. omgekeerd. Zoals zoveel leiders. Wilders denkt toch ook dat de meute er ter meerdere eer en glorie van hem is?

Dat lees je goed, hij doet dat onmiskenbaar. Daarom plaatste ik het. Grunberg heeft zijn eigen manier van zeggen, maar hij is heel duidelijk in zijn afkeer. Ik mag hem wel. Zijn boeken ook trouwens.

Hij wel denk ik. En Wilders kijkt ook als zo'n geschifte generaal uit zijn ogen.

knuppeltje
11-02-11, 13:24
Volgens Al Jazeera heeft de Deense ministerpresident verklaard dat Mubarak moet opstappen.
Die heeft misschien ook al gezien dat er al vele duizenden voor het paleis en het gebouw van de staatstelevisie demonstreren. En vele duizenden zijn onderweg daar naartoe.

Oeps, zouden ze dat in Washington en Brussel fijn vinden?

Paris.Casa
11-02-11, 13:36
Al Arabiya reports President Mubarak left Cairo

Slinger
11-02-11, 13:42
Volgens Al Jazeera heeft de Deense ministerpresident verklaard dat Mubarak moet opstappen.
Die heeft misschien ook al gezien dat er al vele duizenden voor het paleis en het gebouw van de staatstelevisie demonstreren. En vele duizenden zijn onderweg daar naartoe.

Oeps, zouden ze dat in Washington en Brussel fijn vinden?

Waarom niet?

mark61
11-02-11, 14:30
Egyptians hold 'Farewell Friday'

Pro-democracy protesters in Tahrir Square have vowed to take the protests to a 'last and final stage' [AFP]

Massive crowds have gathered across Egypt, including hundreds of thousands of protesters in and around Cairo's Tahrir [Liberation] Square, calling for Hosni Mubarak, the Egyptian president, to stand down.

Pro-democracy activists in the Egyptian capital marched on the presidential palace and state television buildings, while many also gathered at Liberation Square, on Friday, the 18th consecutive day of protests.

At the state television building, thousands have blocked people from entering or leaving, accusing the broadcaster of supporting the current government and of not truthfully reporting on protests.

"The military has stood aside and people are flooding through [a gap where barbed wire has been moved aside]," Al Jazeera's correspondent at the state television building reported.

He said it was not clear if they planned to storm the building, but said that "a lot of anger [was] generated" after Mubarak's speech last night, where he repeated his vow to complete his term as president.

"The activity isn't calm, but there are a lot of people here who are tired of not having their demands met," he said.

Outside one presidential palace where protesters had gathered in Cairo, our correspondent reported that there was a strong military presence, but that there was "no indication that the military wants to crack down on protesters ... in Cairo".

She said that army officers had engaged in dialogue with protesters, and that remarks had been largely "friendly".

Tanks and military personnel had been deployed to bolster barricades around the palace.

Reports indicate, however, that Mubarak and his family have left Cairo, bound for an as yet unconfirmed destination, though Mohammed Abdellah, a spokesman of Mubarak's National Democratic Party, told the AFP news agency that the president was bound for his residence at the Red Sea resort of Sharm al-Shaikh.

In Tahrir Square, meanwhile, hundreds of thousands of protesters gathered, chanting slogans against Mubarak and calling for the military to join them in their demands.

Our correspondent at the square said the "masses" of pro-democracy campaigners there appeared to have "clear resolution" and "bigger resolve" to achieve their goals than ever before.

He also said, however, that protesters were "confused by mixed messages" coming from the army, which has at times told them that their demands will be met, yet in communiques and other statements supported Mubarak's staying in power until at least September.

Army statement

In a statement read out on state television at midday, the military announced that it would lift a 30-year-old emergency law but only "as soon as the current circumstances end".

The military said it would also guarantee changes to the constitution as well as a free and fair election, and it called for normal business activity to resume.

Many protesters, hoping for Mubarak's resignation, had anticipated a much stronger statement.

Al Jazeera's correspondent in Tahrir Square said people there were hugely disappointed and vowed to take the protests to "a last and final stage".

"They're frustrated, they're angry, and they say protests need to go beyond Liberation [Tahrir] Square, to the doorstep of political institutions," she said.

Protest organisers have called for 20 million people to come out on "Farewell Friday" in a final attempt to force Mubarak to step down.

'Anything can happen'

Hossam El Hamalawy, a pro-democracy organiser and member of the Socialist Studies Centre, said protesters were heading towards the presidential palace from multiple directions, calling on the army to side with them and remove Mubarak.

"People are extremely angry after yesterday's speech," he told Al Jazeera. "Anything can happen at the moment. There is self-restraint all over but at the same time I honestly can't tell you what the next step will be ... At this time, we don't trust them [the army commanders] at all."

An Al Jazeera reporter overlooking Tahrir said the side streets leading into the square were filling up with crowds.

"It's an incredible scene. From what I can judge, there are more people here today than yesterday night," she said.

"The military has not gone into the square except some top commanders, one asking people to go home ... I don't see any kind of tensions between the people and the army but all of this might change very soon if the army is seen as not being on the side of the people."

Hundreds of thousands were participating in Friday prayers outside a mosque in downtown Alexandria, Egypt's second biggest city.

Thousands of pro-democracy campaigners also gathered outside a presidential palace in Alexandria.

Egyptian television reported that large angry crowds were heading from Giza, adjacent to Cairo, towards Tahrir Square and some would march on the presidential palace.

Protests are also being held in the cities of Mahala, Tanta, Ismailia, and Suez, with thousands in attendance.

In a televised address to the nation on Thursday, Mubarak said he was handing "the functions of the president" to Vice-President Omar Suleiman. But the move means he retains his title of president.

"I have decided to stick... by my responsibility in protecting the constitution and the people's interests until the power and responsibility are handed over to whomever the voters chose next September, in free and fair elections," the president said.

Halfway through his much-awaited speech late at night, anticipation turned into anger among protesters camped in Tahrir Square who began taking off their shoes and waving them in the air.

'Go home'

Immediately after Mubarak's speech, Suleiman called on the protesters to "go home" and asked Egyptians to "unite and look to the future."

"Youth of Egypt, heroes of Egypt, go back to your homes and businesses. The country needs you so that we build, develop and create," Suleiman said.

"Do not listen to tendentious radios and satellite televisions which have no aim but ignite disorder, weaken Egypt and distort its image."

More than 1,000 protesters moved overnight towards the presidential palace in the upscale neighbourhood of Heliopolis in central Cairo.

Union workers have joined the protests over the past few days, effectively crippling transportation and several industries, and dealing a sharper blow to Mubarak’s embattled regime.

The US and EU said the announcement to transfer some powers to the vice-president was grossly insufficient and falls short of genuine reforms demanded by the people.

"The Egyptian people have been told that there was a transition of authority, but it is not yet clear that this transition is immediate, meaningful or sufficient," Barack Obama, the US president, said in a statement.

Egyptians hold 'Farewell Friday' - Middle East - Al Jazeera English (http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2011/02/201121125158705862.html)

cummonisto
11-02-11, 14:51
Al Arabiya reports President Mubarak left Cairo

het land staat in brand en hij is naar sharm el sheikh om te genieten van whisky en zijn privé buikdanseres.

Joesoef
11-02-11, 15:44
Hoeveel wc's zijn er eigenlijk bij dat plein?

Spoetnik
11-02-11, 16:09
Party time in Egypte..

Exit Mubarak.

Fulanadetal
11-02-11, 16:12
Fantastisch. De jongeren hebben het geklaard. Zonder geweld van hun kant.
Ontroerend!

Joesoef
11-02-11, 16:18
Twitter (http://twitter.com/#search?q=egypt)

mark61
11-02-11, 16:46
Hoeveel wc's zijn er eigenlijk bij dat plein?

Geen. Het meurt als een dolle, zo vernam ik.

mark61
11-02-11, 16:46
Maar nou begint het pas. Hou de junta in de gaten.

Spoetnik
11-02-11, 16:57
Eerste reactie van een Arabisch land:

Qatari government statement carried by Reuters: "This is a positive, important step towards the Egyptian people's aspirations of achieving democracy and reform and a life of dignity."

mark61
11-02-11, 17:03
Eerste reactie van een Arabisch land:

Qatari government statement carried by Reuters: "This is a positive, important step towards the Egyptian people's aspirations of achieving democracy and reform and a life of dignity."

Qatar is altijd wat dwars :hihi:

Ze kunnen ook moeilijk anders, al Jazeera is er gevestigd. Wie a zegt moet ook b zeggen :hihi:

Spoetnik
11-02-11, 17:03
Muhammad Hosni Sayyid Mubarak (Arabic: محمد حسني سيد مبارك‎, Egyptian Arabic pronunciation: [mæˈħæmːæd ˈħosni ˈsæjːed moˈbɑːɾɑk], Muḥammad Ḥusnī Sayyid Mubārak; born May 4, 1928[1]) was the fourth President of Egypt from 1981 to 2011.

Hosni Mubarak - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Mubarak)

Het is nu al aangepast op wikipedia :haha:

Spoetnik
11-02-11, 17:36
Feest ook in de arabische gemeenschap in het noorden van Israel.

Olive Yao
11-02-11, 17:38
Maar nou begint het pas. Hou de junta in de gaten.

Idd. Niet te vroeg juichen.

Spoetnik
11-02-11, 17:39
Feest in Beirut

The AFP news agency reports that many people are honking their car horns and setting off fireworks in the capital, Beirut.

mark61
12-02-11, 01:34
Feest in Beirut

The AFP news agency reports that many people are honking their car horns and setting off fireworks in the capital, Beirut.

Die mogen hun eigen verrotte politieke klasse ook wel es opschudden, van welke godsdienst ook.

Abu_Hurayrah
12-02-11, 07:39
Hoeveel dagen zal Egypte zonder regering blijven? Zullen ze het voorbeeld van België volgen?

knuppeltje
12-02-11, 08:22
Hoeveel wc's zijn er eigenlijk bij dat plein?

Zeikert. :fpotver:

knuppeltje
12-02-11, 08:47
Geweldig dat het ze toch is gelukt, en op die manier.
Ze zijn er nog lang niet. Er zal nog heel wat water door de Nijl stromen voordat er een democratie regime is bestendigd, ook al zal die er waarschijnlijk niet helemaal zo uitzien als bij ons. Het leger blijft voorlopig toch de grootste machtsfactor, maar heeft gelukkig een heel andere reputatie dan die legers in de Zuid-Amerika een aantal decennia geleden.
Maar zo bang als ze eerst waren zullen ze volgens mij niet meer zo gauw worden, en dat is al dikke winst op zich.

mark61
12-02-11, 14:51
Hoeveel dagen zal Egypte zonder regering blijven? Zullen ze het voorbeeld van België volgen?

Is de regering dan afgetreden? Niks van gehoord.

Altijd zo lastig voor fundi's en dictatuurlovers om de werking van fatsoenlijk staatsbestuur te doorgronden.

Een president is compleet overbodig. Het zou in bijv. Duitsland of Italië niet eens opvallen als de president er niet was.

Tis me ook niet duidelijk of Suleiman nog een baan heeft, en if so, waar die uit bestaat.

EDIT: Al Jazeera: Hoge Raad heeft aangekondigd dat de regering aanblijft tot een nieuwe aantreedt.

Je kan weer rustig gaan slapen. Alleen is het natuurlijk wel zielig voor jouw vrome dictator, die nooit had mogen worden afgezet.

In jouw islamitische heilsstaat wordt al Jazeera zeker ook verboden?

mark61
12-02-11, 14:54
Geweldig dat het ze toch is gelukt, en op die manier.
Ze zijn er nog lang niet. Er zal nog heel wat water door de Nijl stromen voordat er een democratie regime is bestendigd, ook al zal die er waarschijnlijk niet helemaal zo uitzien als bij ons. Het leger blijft voorlopig toch de grootste machtsfactor, maar heeft gelukkig een heel andere reputatie dan die legers in de Zuid-Amerika een aantal decennia geleden.
Maar zo bang als ze eerst waren zullen ze volgens mij niet meer zo gauw worden, en dat is al dikke winst op zich.

En het leger weet wat ze te wachten staat als ze het te bont maken. Ze hebben trouwens al een hoop uitspraken gedaan waar je ze aan kan houden / herinneren.

Het schijnt dat ze het Turkse model voor ogen hebben. Democratie met zekere grenzen. Daar valt wel mee te leven.

Alleen is er dus een trend in de wereld dat het leger een BV vormt die optreedt als multnational. In Egypte, Turkije, Birma, Iran, China, to name but a few. Staat in een staat. Gelegaliseerde corruptie in de vorm van verankerde privileges. Toch zou dat voor Egypte al een stap vooruit zijn.

Marsipulami
12-02-11, 15:30
http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/12/0/11/album_large_4050641.jpg