PDA

Bekijk Volledige Versie : De islam is een dode akker wat betreft wetenschap en kunst sinds al ca 1500



binloser
10-02-11, 17:27
Waar ligt het aan dat binnen de Islam geen ontwikkeling op gebied van wetenschap en kunst (sport trouwens ook niet) plaatsvind zoals in Azie en nu zelfs in sommige Afrikaanse landen. Ikzelf denk dat het komt omdat het gehele leven is gestructureerd in regeltjes en de koran een boek is dat het enige en laatste woord spreekt. Dat leidt tot een cultuur - wat heet cultuur? - en mentaliteit van inertie en erop rekenen dat het na de dood allemaal pas komt. 72 maagden bijv..

fisherman1969
10-02-11, 18:51
Waar ligt het aan dat binnen de Islam geen ontwikkeling op gebied van wetenschap en kunst (sport trouwens ook niet) plaatsvind zoals in Azie en nu zelfs in sommige Afrikaanse landen. Ikzelf denk dat het komt omdat het gehele leven is gestructureerd in regeltjes en de koran een boek is dat het enige en laatste woord spreekt. Dat leidt tot een cultuur - wat heet cultuur? - en mentaliteit van inertie en erop rekenen dat het na de dood allemaal pas komt. 72 maagden bijv..

Dit is slechts voor een klein gedeelte waar , maar het is meer de armoe die daar toe leidt , slechts een klein topje van alle mensen kan gaan studeren in die landen en vergeet niet dat, veel Moslim meisjes niet mogen studeren (vraag het maar aan de TALIBAN ).

cummonisto
10-02-11, 18:59
vraag maar aan de blanke overheersing en slavendrijvers.

fisherman1969
10-02-11, 19:13
vraag maar aan de blanke overheersing en slavendrijvers.

Wat een stom antwoord de slavendrijvers waren over het algemeen Arabisch en ook nog MOSLIMS bovendien (de blanken deden zaken met ze en kochten de slaven!
En waar was de blanke overheersing in het Aziatische deel waar de meesten MOSLIMS nog wonen???

fisherman1969
10-02-11, 19:31
vraag maar aan de blanke overheersing en slavendrijvers.

Heb nog een tip voor je !
Kijk ff op het nieuws nu over Zimbwave , hoe de armoe kwam toen de ,,blanken,, weg gepest werden .
Een van de vruchtbaarste landen van Afrika komt om van de honger .

binloser
10-02-11, 19:33
vraag maar aan de blanke overheersing en slavendrijvers.

We zijn het dus eens. Blanke overheersing? Ja dat doordat zij wel zich ontwikkeld hadden en nog steeds de voorsprong vergroten. Wat dacht je trouwens van de huidige overheersing van islamitische volkeren door hun eigen overheid. Slavendrijvers? Is mij niet zo bekend dat dat plaatsvond in de islamitische landen.

Wizdom
10-02-11, 20:08
Waar ligt het aan dat binnen de Islam geen ontwikkeling op gebied van wetenschap en kunst (sport trouwens ook niet) plaatsvind zoals in Azie en nu zelfs in sommige Afrikaanse landen. Ikzelf denk dat het komt omdat het gehele leven is gestructureerd in regeltjes en de koran een boek is dat het enige en laatste woord spreekt. Dat leidt tot een cultuur - wat heet cultuur? - en mentaliteit van inertie en erop rekenen dat het na de dood allemaal pas komt. 72 maagden bijv..

Islam is pure wijsheid... Een ezel die een bibliotheek draagt is nog geen Professor... Je moet er wel wat mee doen... Vergeet niet dat de wetenschappelijke niveau van nu niet mogelijk was zonder de Islam... De Islam is de fundament geweest voor wetenschappelijke ontwikkeling... Sinds de Islam heeft wetenschap kunnen acceleren... De mens leeft al heel lang maar wetenschap heeft pas na komst van de Islam kunnen acceleren... De eerste universiteit was een Islamitische...

cummonisto
10-02-11, 20:15
Hollanders in Indonesië, Fransen in Noord Afrika, Britten in Midden Oosten.

mark61
10-02-11, 22:02
Hollanders in Indonesië, Fransen in Noord Afrika, Britten in Midden Oosten.

De vraag is nou net hoe dat is gekomen. Ik stel die vraag hier al jaren, niemand die erover wil praten.

fisherman1969
11-02-11, 00:01
De vraag is nou net hoe dat is gekomen. Ik stel die vraag hier al jaren, niemand die erover wil praten.

Ik wel hoor , de ISLAM zeevaarders hadden (watervrees *) , ze konden best navigeren maar zolang ze de kust maar konden zien of de wetenschap
dat er op zeker land achter zat b.v de Straat Gibraltar en via Singapore Indie bereikten ,waar toen al lang de NEDERLANDERS zaten.
Kortom ze gingen zover ze ook over land konden komen.
Bovendien waren ze op gebied van scheepsbouw niet vernieuwend , de schepen waren niet geschikt om b.v de oceaan over te steken of zoals de Hollanders toen al op walvis jacht gingen in de Poolzee .
ABEL TASMAN , al om Nieuwzeeland en Australie voer en anderen al in het huidige New york zaten .
Ja , ja allemaal mensen uit dat piepkleine KUT landje dat toen ook al gewoon HOLLAND was.
En dat in ongeveer de zelfde tijd dat de ISLAM om uitsluitend zgn om zuivere filantropische redenen ,over land hun geloof uit breidden
En nu hier nog denken dat het allemaal even vredelievend er aan toe ging
De geschieddenis zou totaal anders zijn als ze de capiciteiten en kunde hadden gehad van de westerse scheeps bouw en het doorzettings vermogen van de zeelieden uit die tijd.
Dit is stof genoeg om over na te denken.

*) dit bedoel ik niet krenkend want ze voeren ver over de INDISCHE oceaan maar wel langs de kust tot voorbij KENIA en zelfs Madagaskar maar de ,,grote,, oversteek dorsten of konden ze niet aan .

Zo ,ik en zeer benieuwd naar het kommentaar .

mark61
11-02-11, 07:18
Ik wel hoor , de ISLAM zeevaarders hadden (watervrees *) , ze konden best navigeren maar zolang ze de kust maar konden zien of de wetenschap

Kustvaarders of geen kustvaarders, China hebben ze er wel mee gehaald. Ik denk trouwens dat je ongelijk hebt, volgens mij staken Arabische zeevaarders wel degelijk de Indische Oceaan over.

Of eea iets met de islam te maken heeft staat te bezien. Ik zie geen verband, jij blijkbaar wel. Leg es uit?

sidi bibi
11-02-11, 08:22
Kustvaarders of geen kustvaarders, China hebben ze er wel mee gehaald. Ik denk trouwens dat je ongelijk hebt, volgens mij staken Arabische zeevaarders wel degelijk de Indische Oceaan over.

Of eea iets met de islam te maken heeft staat te bezien. Ik zie geen verband, jij blijkbaar wel. Leg es uit?

Gebrek aan hout misschien ? Handels- en oorlogsvloot. Voor die Spaanse armada's is zo'n beetje heel Spanje ontbost. In Nederland was dat toen ook een probleem. Goede houtsoorten. Al het hout, spanten oa, dat nu voor die Marokkaanse vissersvloot gebruikt wordt is geimporteerd.

knuppeltje
11-02-11, 08:47
De Arabische zeevaarders kwamen volgens mij niet uit de grote zandbak, die daar hadden watervrees. Volgens mij kwamen ze uit kustgebieden die door de Arabieren werden gekoloniseerd en bedreven ze daar allang handelsvaart. Dat dat later onder invloed van die kolonisten, waaronder ook handelaren zaten, uitgebreid is naar verdere streken is heel waarschijnlijk. Die handelaren en hun heersers roken hun kansen.

mark61
11-02-11, 08:48
Gebrek aan hout misschien ? Handels- en oorlogsvloot. Voor die Spaanse armada's is zo'n beetje heel Spanje ontbost. In Nederland was dat toen ook een probleem. Goede houtsoorten. Al het hout, spanten oa, dat nu voor die Marokkaanse vissersvloot gebruikt wordt is geimporteerd.

Na, het Osmaanse rijk had een flinke vloot waarmee ze op een gegeven moment de hele Middellandse Zee onveilig maakten.

Kweenie hoor, zou wel erg simpel zijn. Hout kan je invoeren. Oh dat zeg je ook al :hihi: Nou dat kon toen ook heur.

binloser
11-02-11, 10:21
Islam is pure wijsheid... Een ezel die een bibliotheek draagt is nog geen Professor... Je moet er wel wat mee doen... Vergeet niet dat de wetenschappelijke niveau van nu niet mogelijk was zonder de Islam... De Islam is de fundament geweest voor wetenschappelijke ontwikkeling... Sinds de Islam heeft wetenschap kunnen acceleren... De mens leeft al heel lang maar wetenschap heeft pas na komst van de Islam kunnen acceleren... De eerste universiteit was een Islamitische...

Vergeet niet dat de nul in de Algabra afkomstig was uit India. Het is een beetje zielig als ik steeds maar weer Moslims hoor refereren aan vroegere tijden en daarbij ontwikkelingen veel rooskleuriger en romantischer voorstellen dan ze in werkelijkheid waren. In ieder geval is er niet veel kennis aan jou blijven kleven; acceleren is acclereren. De Islamitische volkeren in het midden-oosten worden doodgedrukt door enerzijds de europese en anderszijds de aziatische beschaving. Waardoor? omdat ze in een droomwereld leven en in feite wachten op iets wat niet komen gaat; het hiernamaals.

mark61
11-02-11, 11:35
Vergeet niet dat de wetenschappelijke niveau van nu niet mogelijk was zonder de Islam.

Waarom niet? Wat heeft de islam te maken met de bezigheden van mensen die toevallig moslim waren?

Niets. Integendeel, de islam werkte hen eerder tegen. Totdat in de wereld van de islam elke intellectuele of vernieuwende bezigheid taboe werd.

Pizzaman
11-02-11, 11:48
Waarom niet? Wat heeft de islam te maken met de bezigheden van mensen die toevallig moslim waren?

Niets. Integendeel, de islam werkte hen eerder tegen. Totdat in de wereld van de islam elke intellectuele of vernieuwende bezigheid taboe werd.

De islam is op hetzelfde niveau blijven steken als de RK kerk ten tijde van de inquisitie.
Al zijn bepaalde feiten voor geen enkele kerk meer te ontkennen.

BTW de paus is maar wat jaloers op de groot moefties.
Zou hij zoveel te zeggen hebben dan geloofden alle christenen dat de wereld plat was.
Nu moet ie zich noodgedwongen beperken tot het zaniken over Darwin.

sidi bibi
11-02-11, 12:26
Na, het Osmaanse rijk had een flinke vloot waarmee ze op een gegeven moment de hele Middellandse Zee onveilig maakten.

Kweenie hoor, zou wel erg simpel zijn. Hout kan je invoeren. Oh dat zeg je ook al :hihi: Nou dat kon toen ook heur.

Dat onveilig maken is simpel, zie Somalië. Dat Osmaanse rijk had meer invloed op het zuid oostelijke deel van Europa waar wel geschikte boomsoorten voorkomen. Die zie ik in heel Noord-Afrika en het Midden oosten niet, gedrongen korte boomsoorten met trage groei. Nu wel maar dat zijn boomsoorten uit Australië. Ik zie niet dat ze in staat waren armada's te bouwen. De sub sahara is ook te ver.
Hout importeer je op dekladingen, daar waren die zeilschepen niet op gebouwd.
Maar goed, twas maar een gedachtengang. Misschien oa.
Ik ga, als ik visite heb altijd naar zo'n scheepswerf in Agadir waar ze die grote houten vissersboten bouwen, je krijgt een beetje het idee hoe het er toen aan toe ging, mooie meesterstukjes in ambachtelijk werk.

Slinger
11-02-11, 12:33
Na, het Osmaanse rijk had een flinke vloot waarmee ze op een gegeven moment de hele Middellandse Zee onveilig maakten.

Kweenie hoor, zou wel erg simpel zijn. Hout kan je invoeren. Oh dat zeg je ook al :hihi: Nou dat kon toen ook heur.

Verder dan de Middellandse Zee kwamen ze niet. Denk aan Lepanto.

mark61
11-02-11, 12:42
De islam is op hetzelfde niveau blijven steken als de RK kerk ten tijde van de inquisitie.
Al zijn bepaalde feiten voor geen enkele kerk meer te ontkennen.

BTW de paus is maar wat jaloers op de groot moefties.
Zou hij zoveel te zeggen hebben dan geloofden alle christenen dat de wereld plat was.
Nu moet ie zich noodgedwongen beperken tot het zaniken over Darwin.

De islam bestaat niet. Je bedoelt dat mensen in gebieden waar de islam overweegt niet zo vernieuwend zijn. Dat geldt ook voor Aborigines en Bhutanezen, om maar wat te noemen.

Waar heb je het in godsnaam over? Je begint weer te bazelen. Wat is een groot-moefti, weet je dat eigenlijk? Voor de derde keer: de islam kent geen commandostructuur, geen kerkorganisatie.

Moslims zouden nooit beweren dat de aarde plat is, en tot voor kort was Darwin ook geen probleem; dat geleuter is geïmporteerd uit de VS.

mark61
11-02-11, 12:44
Verder dan de Middellandse Zee kwamen ze niet. Denk aan Lepanto.

Nee. Osmaanse kooplieden hadden factorijen op Sumatra en in China, onder andere. Om over Arabische kooplieden, destijds burgers van het Osmaanse rijk, nog maar te zwijgen.

Het is wel zo dat gezien de geografie expansie over land meer voor de hand lag. Dat probeerden de Europeanen ook als eerste, tot ze werden tegengehouden door de Osmanen. Het was misschien / ws. de reden dat een nadeel tot een voordeel leidde.

Het lult hier altijd maar over zaken waar ze geen verstand van hebben.

knuppeltje
11-02-11, 12:59
Verder dan de Middellandse Zee kwamen ze niet. Denk aan Lepanto.

En hoe kwamen ze dan in Indonesië, per luchtballon?

Slinger
11-02-11, 13:49
En hoe kwamen ze dan in Indonesië, per luchtballon?

De Turkse vloot kwam daar echt niet, want het Suezkanaal bestond nog niet hoor. Indonesië is langzamerhand geïslamiseerd via handelscontacten.

Slinger
11-02-11, 13:50
Nee. Osmaanse kooplieden hadden factorijen op Sumatra en in China, onder andere. Om over Arabische kooplieden, destijds burgers van het Osmaanse rijk, nog maar te zwijgen.

Het is wel zo dat gezien de geografie expansie over land meer voor de hand lag. Dat probeerden de Europeanen ook als eerste, tot ze werden tegengehouden door de Osmanen. Het was misschien / ws. de reden dat een nadeel tot een voordeel leidde.

Het lult hier altijd maar over zaken waar ze geen verstand van hebben.

Jij had het toch over de Turkse vloot? Dat was een zaak van de Middellandse zee. Of wil je zeggen dat ze met hun galeien Afrika rondden?

Pizzaman
11-02-11, 14:01
Slaap lekker verder Mark, weet je wat, wordt ook een bekeerling.
Of heb je iets verkeerds gegeten.

De islam zoals die in de oosterse landen wordt beleden en uitgevoerd, is de ware islam.
dat horen we steeds weer. Ze zijn daar volkomen achterlijk en dat moeten we als voorbeeld zien.
D'r is hier geeneen die het ontkent, behalve een paar autochtone sufferds die er in trappen.
Zalig zijn de onnozelen, zij zullen er in lopen.

Hier heb je je 'islam zonder commandostructuur'.
http://www.corbisimages.com/images/67/DA42B519-B95F-47A0-8D9E-3D9F1FE54DDE/42-15278396.jpg

binloser
11-02-11, 17:04
De islam bestaat niet. Je bedoelt dat mensen in gebieden waar de islam overweegt niet zo vernieuwend zijn. Dat geldt ook voor Aborigines en Bhutanezen, om maar wat te noemen.

Waar heb je het in godsnaam over? Je begint weer te bazelen. Wat is een groot-moefti, weet je dat eigenlijk? Voor de derde keer: de islam kent geen commandostructuur, geen kerkorganisatie.

Moslims zouden nooit beweren dat de aarde plat is, en tot voor kort was Darwin ook geen probleem; dat geleuter is geïmporteerd uit de VS.

Over bazelen gesproken; Bijna alles wat je stelt is onzin. Zelfs de cultuur van de Aboriginals en de Buthanezen is heilig vergeleken met de zgn hedendaagse cultuur van de islam voorzover je iets kunt vergelijken met niets.

mark61
11-02-11, 17:07
De Turkse vloot kwam daar echt niet, want het Suezkanaal bestond nog niet hoor. Indonesië is langzamerhand geïslamiseerd via handelscontacten.

Yep, overzee.

Ongelooflijke druif :haha:

Er zijn, of waren niet al te lang geleden, nog dorpen op Sumatra waar Osmaans werd gesproken.

mark61
11-02-11, 17:08
Over bazelen gesproken; Bijna alles wat je stelt is onzin. Zelfs de cultuur van de Aboriginals en de Buthanezen is heilig vergeleken met de zgn hedendaagse cultuur van de islam voorzover je iets kunt vergelijken met niets.

Wat lul je?

mark61
11-02-11, 17:12
Slaap lekker verder Mark, weet je wat, wordt ook een bekeerling.
Of heb je iets verkeerds gegeten.

De islam zoals die in de oosterse landen wordt beleden en uitgevoerd, is de ware islam.
dat horen we steeds weer. Ze zijn daar volkomen achterlijk en dat moeten we als voorbeeld zien.
D'r is hier geeneen die het ontkent, behalve een paar autochtone sufferds die er in trappen.
Zalig zijn de onnozelen, zij zullen er in lopen.

Hier heb je je 'islam zonder commandostructuur'.

Waar brabbel je over? Je-weet-niks.

De Iraanse sji`a is een verhaal apart. Niet alleen is de sji`a een minderheidsstroming, de staatsinrichting van het huidige Iran is uniek en nog nooit eerder vertoond. Hij bestaat ook pas 32 jaar.

Ik hoor hier helemaal niks. Bron voor je onzin?

Waar zijn ze achterlijk, en wat is precies de link met de islam?

Het lult maar door hier allemaal. Kennis van zaken is alleen maar lastig voor de meningvorming.

Wat geeft jullie het recht de ongeïnformeerde, vooringenomen imbeciel uit te hangen?

Ga eerst maar es 6 jaar ofzo studeren, en kom dan terug.

Nitwits.

Joesoef
11-02-11, 17:51
Wat heeft de christelijke en de joodse wetenschap de laatste jaren voortgebracht?

(leen)
11-02-11, 21:48
De vraag is nou net hoe dat is gekomen. Ik stel die vraag hier al jaren, niemand die erover wil praten.

je bedoeld het leegroven van een land onder de noemer van het is toch onze achtertuin?

fisherman1969
11-02-11, 22:04
Kustvaarders of geen kustvaarders, China hebben ze er wel mee gehaald. Ik denk trouwens dat je ongelijk hebt, volgens mij staken Arabische zeevaarders wel degelijk de Indische Oceaan over.

Of eea iets met de islam te maken heeft staat te bezien. Ik zie geen verband, jij blijkbaar wel. Leg es uit?

Dat heb ik al min of meer gedaan .
Kijk maar bij Marokko houd de ISLAM op en bij INDONESIE ook.
Mijn reactie is puur op de kop van de topic .
Ik weet ook wel dat ze tot in China geweest zijn ,maar de Oceaan zijn ze nooit over gestoken, ondanks dat het goede navigators waren.
Ze voeren ong langs de kust van Somalie , Kenia staken over naar Madagaskar vervolgens Reunion, Mauritius ,Cargados eilenden ,diego garcia , en via de Chagos archipel, Maledives uiteindelijk naar Colombo en zaten dan in India ,omgekeert was een stuk moeilijker in verband met de wind ,maar dat hebben zo ook wel gedaan ,maar in Australie etc zijn ze nooit geweest .
Ook dorsten ze niet verder langs de Afrikaanse oostkust blijkbaar , vermoeddelijk door de eengezinde stammen van de Zoeloe koning .

Slinger
11-02-11, 22:18
Yep, overzee.

Ongelooflijke druif :haha:

Er zijn, of waren niet al te lang geleden, nog dorpen op Sumatra waar Osmaans werd gesproken.

Je bent een ongelooflijke draaikont.

Vertel nou eens, verliet de Turkse vloot, die naar je hierboven beweerde, de Middellandse Zee onveilig maakte, de Middellandse Zee?

Pizzaman
11-02-11, 22:19
Hij lult maar wat uit z'n half geislamiseerde nek, Slinger.
Straks bezorg je 'm nog een hartaanval.

fisherman1969
11-02-11, 22:23
En hoe kwamen ze dan in Indonesië, per luchtballon?

Over het land gedeeltelijk en ze staken de zeestraat Malakka over met
Sla er de geschiedenis maar op na.
Route :Iran ,Pakistan ,India , Mayanmar ,Thailand, Malesia straat MALAKKA over die niet zo breed is hoor! INDONESIE (waar toen al de Hollanders zaten )!!

fisherman1969
11-02-11, 22:37
Over het land gedeeltelijk en ze staken de zeestraat Malakka over met
Sla er de geschiedenis maar op na.
Route :Iran ,Pakistan ,India , Mayanmar ,Thailand, Malesia straat MALAKKA over die niet zo breed is hoor! INDONESIE (waar toen al de Hollanders zaten )!!

Rectificatie : dit laatse klopt niet , de ARABIEREN waren eerder op Sumatra !

rbn
11-02-11, 23:52
Vertel nou eens, verliet de Turkse vloot, die naar je hierboven beweerde, de Middellandse Zee onveilig maakte, de Middellandse Zee?

de atlantische oceaan maakte ze ook onveilig.. zweden, ierland, noorwegen en ijsland werden aangevallen door ottomanen.. ze kwamen zelfs tot newfoundland met hun schepen.. ook de rode zee en perzische golf was geen onbekend terrein voor de ottomaanse vloot..

Hatert
12-02-11, 00:01
Jij had het toch over de Turkse vloot? Dat was een zaak van de Middellandse zee. Of wil je zeggen dat ze met hun galeien Afrika rondden?

Is niet echt slim als je de beschikking hebt over havens in de Rode zee en Arabische Zee.

rbn
12-02-11, 00:01
Over het land gedeeltelijk en ze staken de zeestraat Malakka over met
Sla er de geschiedenis maar op na.
Route :Iran ,Pakistan ,India , Mayanmar ,Thailand, Malesia straat MALAKKA over die niet zo breed is hoor!

wie anders dan fisherman weet hier over te vertellen..
http://yoursmiles.org/psmile/captain/p0407.gif (http://yoursmiles.org/p-captain.php?page=)

mark61
12-02-11, 01:00
Hij lult maar wat uit z'n half geislamiseerde nek, Slinger.
Straks bezorg je 'm nog een hartaanval.

Onbenul. Stupider kan je niet worden. Of wacht, dat lukt je vast wel.

Twee nitwits die denken dat ze hun vooroordelen en minachting kracht bijzetten door te lullen over onderwerpen waar ze werkelijk geen ruk vanaf weten.

De een beweert historicus te zijn :haha:

mark61
12-02-11, 01:03
Dat heb ik al min of meer gedaan .
Kijk maar bij Marokko houd de ISLAM op en bij INDONESIE ook.
Mijn reactie is puur op de kop van de topic .

Ik weet ook wel dat ze tot in China geweest zijn ,maar de Oceaan zijn ze nooit over gestoken, ondanks dat het goede navigators waren.
Ze voeren ong langs de kust van Somalie , Kenia staken over naar Madagaskar vervolgens Reunion, Mauritius ,Cargados eilenden ,diego garcia , en via de Chagos archipel, Maledives uiteindelijk naar Colombo en zaten dan in India

Dat is geen antwoord op de vraag naar, in dit geval, het verband tussen islam en scheepvaart. Leg es uit?

Dat is oversteken, dat is geen 'kustvaart'.

mark61
12-02-11, 01:05
Je bent een ongelooflijke draaikont.

Vertel nou eens, verliet de Turkse vloot, die naar je hierboven beweerde, de Middellandse Zee onveilig maakte, de Middellandse Zee?

Wat lul je nou? Aan de ene kant is er de marine, aan de andere kant de koopvaardij. Nope, de Osmanen hebben nooit geprobeerd overzee gebieden te veroveren. En dan?

knuppeltje
12-02-11, 09:34
De Turkse vloot kwam daar echt niet, want het Suezkanaal bestond nog niet hoor. Indonesië is langzamerhand geïslamiseerd via handelscontacten.

Ik had het dus niet over een Turkse vloot.

Ik had het wel over kustgebieden die door de Arabieren werden gekolonialiseerd en waar al handelsvaart was. Die kustgebieden liggen dus niet allemaal rond de Middellandse zee.

Yep, en dat gebeurde dus zoals ik al zei door de handelsvaart. Ze kwamen in tegenstelling tot wat je eerder zei wel degenlijk verder dan de Middellandse Zee. Ongelooflijk hoe jij je eigen kunt tegenspreken.

Godsklere zeg, jij wilt voordoen alsof je alles van geschiedenis weet.

knuppeltje
12-02-11, 09:59
Over het land gedeeltelijk en ze staken de zeestraat Malakka over met
Sla er de geschiedenis maar op na.


Onzin.
Toen de legers van de kalif de smalle zeestraat tussen de hiel van Arabië en Azië overstaken, om vandaaruit hun kolonialistie uit te breiden, waren er daar aan de Aziatische kust al heel belangrijke havens waaruit handel met India werd bedreven.
De Arabieren kregen die havens in hun bezit. Dat kun je dus in geschiedenisboeken, die jij blijkbaar niet gelezen hebt vinden.

Van waaruit die Arabieren die handel dreven vind ik niet belangrijk, maar iemand beweerde dat ze de Middellandse Zee niet uitkwamen. Dat is dus heel onjuist. Hetzelfde geldt voor de Turken.

En zelfs de Hollanders bedreven zeer uitgebreidt zeehandel louter tussen verrre streken, denk maar aan de slavenhandel.

Kortom, er wordt weer een hoop gezwetst.

Wizdom
12-02-11, 10:44
Vergeet niet dat de nul in de Algabra afkomstig was uit India. Het is een beetje zielig als ik steeds maar weer Moslims hoor refereren aan vroegere tijden en daarbij ontwikkelingen veel rooskleuriger en romantischer voorstellen dan ze in werkelijkheid waren. In ieder geval is er niet veel kennis aan jou blijven kleven; acceleren is acclereren. De Islamitische volkeren in het midden-oosten worden doodgedrukt door enerzijds de europese en anderszijds de aziatische beschaving. Waardoor? omdat ze in een droomwereld leven en in feite wachten op iets wat niet komen gaat; het hiernamaals.

Leuk dat sprookje over die Indiase nul... Wat hebben de Indiers er dan mee gedaan? Where is the proof? Algebra komt van de Wiskundige El Jebr en dat was weer een Arabier.... Erg he... Dat de wetenschap daar vandaar komt en dat de mythe van de oorsprong van beschaving van de Grieken en Romeinen wordt doorgeprikt... En als de typo je enige argument is dan zit je op behoorlijke drijfzand te bouwen...

DNA
12-02-11, 12:10
Waar ligt het aan dat binnen de Islam geen ontwikkeling op gebied van wetenschap en kunst (sport trouwens ook niet) plaatsvind zoals in Azie en nu zelfs in sommige Afrikaanse landen. Ikzelf denk dat het komt omdat het gehele leven is gestructureerd in regeltjes en de koran een boek is dat het enige en laatste woord spreekt. Dat leidt tot een cultuur - wat heet cultuur? - en mentaliteit van inertie en erop rekenen dat het na de dood allemaal pas komt. 72 maagden bijv..

!!!!!!!!!!!!! u wish :lol:

de wens is wel de vader van de gedachte , zie ik maar weer :

Hi, achterlijk walgelijk intolerant haatdragend anti_religie fascist ::fplet:

wat een uiterst idioot onzin, onwetendheid , zeg :


I_ Islam als zodanig bestaat tegenwoordig niet meer op politiek, economisch, wetenschappelijk (in de vorm van islamitisch paradigmas, epistemologie, ethiek ...) , sociaal , juruidisch & ander niveaus :

zie hoe die seculaire of semi_seculaire "moslim" dictaturen islam misbruiken voor politiek & voor ander down _to_earth doeleinden tegen de wil & belangen van de moslim volkeren , actief gesteund daarin door het "democratisch" westen :

II_ Even the current rise of "democracy" in Tunisia & Egypt will just pave the way for islam in the long run ....western" democracy" as necessary phase for the current ignorant muslims to appreciate the very true universal objective nature of islam they couldn't taste under those dictatorships for example !

III_ All those equality principles extended to all humanity, freedom, individual freedom, human rights , religious tolerance ....were preached by islam for the first time in mankind's history ever , humanity never knew before :

This materialistic west without a soul had just turned those islamic original equality principles, norms & values into secular materialistic ones : not even original :


even those old Greek city _state direct "democracies" were fundamentally racist & exclusive : never knew those universal equality principles ....norms & values extended to all humanity for example islam was the first ever to preach ...


see how even the individualistic protestant reformation was inspired & triggered by individualistic & holistic Spanish islam , & therefore had fundamentally influenced protestant John Locke's philosophical liberalism & empirism ...

IV_Just know that even modern science itself wouldn't have existed without islam & muslims in the sense that muslims were the ones who invented the very empirical experimental grounds of modern science , thanks to that experience , dynamism, practice , constant search ...islamic spirit :

modern science as the legetimate natural daughter of islam due to the fact that islam elevates the use of reason, practice, experience, the seeking of knowledge in the broader sense , work, constant search ...to the level of religious duties, to the level of worship of God even :

True science is therefore a worship of God in islam when it's liberated from materialism as an ideology for example & from its materialistic mechanical paradigms dominating in exact sciences, & in human sciences nowadays such as that "newtonian_cartesian " paradigm !


Dit is bovendien de tijd van moslims ' ondergang die te wijten is aan het feit dat moslims hun eigen geloof hadden veraaden op allerlei manieren ....vandaar hun terecht & ruimschoots verdiend ondergang!


V_ Islam as such will come back & will have the last word :

western liberal secular democracies will be then defeated , gone & surpassed as just Eurocentric historic cultural political ...phases ...


VI_ see how ur own post_modernism had surpassed modernism : the first as the logical conclusion of the second :

see how post_modernism does flirt with nihillism :

meaning : western thought would only lead to nihillism at the end of the line :

Only God knows what kindda chaos, darkness , irrationalism , backwardness ; conflicts, wars intolerances ....post_modernism will be triggereing in the future :

But, don't worry : as islam helped medieval Europe out of dark age , islam will always be there to help u from ur current & future dark ages !



Besides:


see how post_modernism calls for pluralism & relativism even outside of western thought & outside of liberal democracy :

see how objectivity even does not exist , not even at the level of exact sciences, let alone elsewhere ...



www.muslimheritage.com

www.1001inventions.com


Go back to school, dummy !

Harts intelligentie
12-02-11, 13:13
Tragi_hilarisch westerse idiote Eurocentrisch & christelijk projecties op islam , zeg ! :lol: :zwaai: :fplet:

That anti_religion fascist loser is not a loser for nothing : binloser ! :lol:

binloser as a silly materialist who thinks that the very nature & function of the human spirit, love , consciousness, conscience , emotions ....are just material pocesses : just chemistry, just neuro_physiological biological things ... :lol:

just illusions : just survival strategies, including religions, morality & ethics ...

21st century "scientific " ignorance , brainwash & indoctrinations make_believe :

that's what one gets when one allows materialism as an ideology to dominate in exact sciences & in human sciences :

see that other topic on the matter :

"A christmas greeting from a muslim daughter !" :


http://www.maroc.nl/forums/het-nieuws-van-de-dag/322689-christmas-greeting-muslim-daughter-11.html

Slinger
12-02-11, 14:43
Wat lul je nou? Aan de ene kant is er de marine, aan de andere kant de koopvaardij. Nope, de Osmanen hebben nooit geprobeerd overzee gebieden te veroveren. En dan?

Jij bent er dus nu ook achter dat de Middellandse Zeevloot van de Turken niet ter zake deed, draaikont dat je bent.

mark61
12-02-11, 14:45
Jij bent er dus nu ook achter dat de Middellandse Zeevloot van de Turken niet ter zake deed, draaikont dat je bent.

Je bent te achterlijk voor woorden. Hier ga ik mijn energie niet aan besteden.

Slinger
12-02-11, 15:12
Je bent te achterlijk voor woorden. Hier ga ik mijn energie niet aan besteden.

Heel verstandig, dan voorkom je tenminste dat je opnieuw n de fout gaat.

Slinger
12-02-11, 15:17
Onzin.
Toen de legers van de kalif de smalle zeestraat tussen de hiel van Arabië en Azië overstaken, om vandaaruit hun kolonialistie uit te breiden, waren er daar aan de Aziatische kust al heel belangrijke havens waaruit handel met India werd bedreven.
De Arabieren kregen die havens in hun bezit. Dat kun je dus in geschiedenisboeken, die jij blijkbaar niet gelezen hebt vinden.

Van waaruit die Arabieren die handel dreven vind ik niet belangrijk, maar iemand beweerde dat ze de Middellandse Zee niet uitkwamen. Dat is dus heel onjuist. Hetzelfde geldt voor de Turken.

En zelfs de Hollanders bedreven zeer uitgebreidt zeehandel louter tussen verrre streken, denk maar aan de slavenhandel.

Kortom, er wordt weer een hoop gezwetst.

Wie zegt dat de Arabieren de Middellandse Zee niet uitkwamen? Daar kwamen ze nauwelijks. Ze waren helemaal gericht op handel met de gebieden aan de Indische Oceaan. Kijk maar op de kaart, dan begrijp je dat wel, en ook waarom de Turken in de Middellandse Zee zaten.

fisherman1969
12-02-11, 21:02
Dat is geen antwoord op de vraag naar, in dit geval, het verband tussen islam en scheepvaart. Leg es uit?

Dat is oversteken, dat is geen 'kustvaart'.

Heb ik toch gedaan ! door de zeevaarders onder de Arabische Moslims werdt hun geloof ook verspreid , de Europese zeelieden kwamen helaas voor de Moslims een beetje verder van huis en verspreiden het Christen dom o.a uit over Zuid en Noord Amerika , grote delen van Afrika die aan de kust gelegen waren ,ook naar Eilanden in de OceanEN ,kijK maar naar o.a
Azoren , Madera, Kaap Verdische eilanden , ST helens ,Trsistan da cunja , dan ff een andere Oceaan, met o.a Micronesie,,Solomons ,Vanuatu,Nauru,Marschall,Kiabatu,Tonga,Marquesas eilanden enz enz
En kustvaart is uitsluitend langs de kusten navigeren , en van eilandje naar eilandje varen , kijk b.b maar naar Engeland de eilandjes er om heen ,Zweden , Oostzee enze.
Niet voor niets is er onderscheidt tussen Kustvaart en K.H.V. (kleinhandelsvaart- heeft met tonnage te maken )de laatse varen over de hele wereld en je ziet ze ook overal omdat ze ook de rivieren verder op kunnen varen , als G.H.V .varen dat scheelt overladen van schip naar schip.
Mede door de ,,WESTERSE ,,zeevaarders is het Christendom over de hele wereld verspreid en dat kun je helaas niet zeggen van de Islam.
En de keren dat ze (iets verder van huis waren .o.a in Europa was op bekend terein zoals de Noordzee enz enz . wel altijd dicht onder de kust ( zie KUSTVAART ).

Harts intelligentie
13-02-11, 18:14
:lol:

:zwaai:

fisherman1969
13-02-11, 18:37
:lol:

:zwaai:

Dit bevestigd je machteloosheid , tegen de waarheid kun je nooit op.
:p

Harts intelligentie
13-02-11, 19:50
Dit bevestigd je machteloosheid , tegen de waarheid kun je nooit op.
:p

Integendeel zelfs joh :

wat waarheid trouwens ???

De opvatting van de waarheid , werkelijkheid , vrijheid, individueel vrijheid, mensen rechten, tolerantie ....zijn een kwestie van al dan niet cultureel sociaal moreel ethisch referentiekaders & islam is juist geen cultuur ...

Harts intelligentie
13-02-11, 19:50
:lol:

:zwaai:

Wizdom
13-02-11, 20:01
Algebra (van het Arabische woord Al-Djabr dat hereniging, verbinding of vervollediging betekent) is dat deel van de wiskunde dat zich bezighoudt met de betrekkingen van door letters en tekens aangeduide grootheden. In de algebra worden getallen voorgesteld door letters en bestaan er allerlei regels die zeggen hoe je met die letters moet rekenen. Het Nederlands stelkunde dat Simon Stevin probeerde in te voeren, werd nooit helemaal aanvaard. Het vakgebied is een veralgemening van wat als rekenen bekend staat.

De algebra kan worden onderverdeeld in:

Elementaire algebra: bestudeert de eigenschappen van reële getallen, en gebruikt symbolen om constanten en variabelen aan te duiden. Ook de regels die gelden voor uitdrukkingen en vergelijkingen met deze symbolen worden bestudeerd.
Abstracte algebra: bestudeert algebraïsche structuren zoals lichamen (Ned. term; in België: velden), groepen en ringen.
Lineaire algebra: bestudeert vectorruimtes en bijbehorende lineaire transformaties
Universele algebra: bestudeert de algebra die van toepassing is op alle deelgebieden.
Financiële algebra: bestudeert de algebra die zich met geld, beleggingen, rekeningen en dergelijke financiële zaken bezighoudt.
Computeralgebra: bestudeert algoritmen voor symbolische manipulatie van wiskundige objecten.

Een pagina uit Al-Chwarizmis hisab al-djabr wa al-muqabala[bewerken] TriviaOmstreeks het jaar 820 schreef de wiskundige Al-Chwarizmi een boek over het rekenen met letters: hisab al-djabr wa al-muqabala (Arabisch: حساب الجبر و المقابلة). De titel van dat boek gaf aanleiding tot het algemene gebruik van het woord algebra in het Westen.

Wizdom
13-02-11, 20:03
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/23/Image-Al-Kit%C4%81b_al-mu%E1%B8%ABta%E1%B9%A3ar_f%C4%AB_%E1%B8%A5is%C4%81 b_al-%C4%9Fabr_wa-l-muq%C4%81bala.jpg/220px-Image-Al-Kit%C4%81b_al-mu%E1%B8%ABta%E1%B9%A3ar_f%C4%AB_%E1%B8%A5is%C4%81 b_al-%C4%9Fabr_wa-l-muq%C4%81bala.jpg

Wizdom
13-02-11, 20:05
Op basis van de elementaire en fundamentele kennis van een Moslim en Arabier draaien alle computers op de wereld...

Bofko
13-02-11, 20:06
Algebra (van het Arabische woord Al-Djabr dat hereniging, verbinding of vervollediging betekent) is dat deel van de wiskunde dat zich bezighoudt met de betrekkingen van door letters en tekens aangeduide grootheden. In de algebra worden getallen voorgesteld door letters en bestaan er allerlei regels die zeggen hoe je met die letters moet rekenen. Het Nederlands stelkunde dat Simon Stevin probeerde in te voeren, werd nooit helemaal aanvaard. Het vakgebied is een veralgemening van wat als rekenen bekend staat.

De algebra kan worden onderverdeeld in:

Elementaire algebra: bestudeert de eigenschappen van reële getallen, en gebruikt symbolen om constanten en variabelen aan te duiden. Ook de regels die gelden voor uitdrukkingen en vergelijkingen met deze symbolen worden bestudeerd.
Abstracte algebra: bestudeert algebraïsche structuren zoals lichamen (Ned. term; in België: velden), groepen en ringen.
Lineaire algebra: bestudeert vectorruimtes en bijbehorende lineaire transformaties
Universele algebra: bestudeert de algebra die van toepassing is op alle deelgebieden.
Financiële algebra: bestudeert de algebra die zich met geld, beleggingen, rekeningen en dergelijke financiële zaken bezighoudt.
Computeralgebra: bestudeert algoritmen voor symbolische manipulatie van wiskundige objecten.

Een pagina uit Al-Chwarizmis hisab al-djabr wa al-muqabala[bewerken] TriviaOmstreeks het jaar 820 schreef de wiskundige Al-Chwarizmi een boek over het rekenen met letters: hisab al-djabr wa al-muqabala (Arabisch: حساب الجبر و المقابلة). De titel van dat boek gaf aanleiding tot het algemene gebruik van het woord algebra in het Westen.

Maar da's allemaal van vóór 1500.

Wizdom
13-02-11, 20:14
Perhaps one of the most significant advances made by Arabic mathematics began at this time with the work of al-Khwarizmi, namely the beginnings of algebra. It is important to understand just how significant this new idea was. It was a revolutionary move away from the Greek concept of mathematics which was essentially geometry.

Algebra was a unifying theory which allowed rational numbers, irrational numbers, geometrical magnitudes, etc., to all be treated as "algebraic objects". It gave mathematics a whole new development path so much broader in concept to that which had existed before, and provided a vehicle for future development of the subject. Another important aspect of the introduction of algebraic ideas was that it allowed mathematics to be applied to itself in a way which had not happened before. As Rashed writes in [11] (see also [10]):-

Al-Khwarizmi's successors undertook a systematic application of arithmetic to algebra, algebra to arithmetic, both to trigonometry, algebra to the Euclidean theory of numbers, algebra to geometry, and geometry to algebra. This was how the creation of polynomial algebra, combinatorial analysis, numerical analysis, the numerical solution of equations, the new elementary theory of numbers, and the geometric construction of equations arose.

Let us follow the development of algebra for a moment and look at al-Khwarizmi's successors. About forty years after al-Khwarizmi is the work of al-Mahani (born 820), who conceived the idea of reducing geometrical problems such as duplicating the cube to problems in algebra. Abu Kamil (born 850) forms an important link in the development of algebra between al-Khwarizmi and al-Karaji. Despite not using symbols, but writing powers of x in words, he had begun to understand what we would write in symbols as xn.xm = xm+n. Let us remark that symbols did not appear in Arabic mathematics until much later. Ibn al-Banna and al-Qalasadi used symbols in the 15th century and, although we do not know exactly when their use began, we know that symbols were used at least a century before this.

Al-Karaji (born 953) is seen by many as the first person to completely free algebra from geometrical operations and to replace them with the arithmetical type of operations which are at the core of algebra today. He was first to define the monomials x, x2, x3, ... and 1/x, 1/x2, 1/x3, ... and to give rules for products of any two of these. He started a school of algebra which flourished for several hundreds of years. Al-Samawal, nearly 200 years later, was an important member of al-Karaji's school. Al-Samawal (born 1130) was the first to give the new topic of algebra a precise description when he wrote that it was concerned:-

... with operating on unknowns using all the arithmetical tools, in the same way as the arithmetician operates on the known.

Omar Khayyam (born 1048) gave a complete classification of cubic equations with geometric solutions found by means of intersecting conic sections. Khayyam also wrote that he hoped to give a full description of the algebraic solution of cubic equations in a later work [18]:-

If the opportunity arises and I can succeed, I shall give all these fourteen forms with all their branches and cases, and how to distinguish whatever is possible or impossible so that a paper, containing elements which are greatly useful in this art will be prepared.

Sharaf al-Din al-Tusi (born 1135), although almost exactly the same age as al-Samawal, does not follow the general development that came through al-Karaji's school of algebra but rather follows Khayyam's application of algebra to geometry. He wrote a treatise on cubic equations, which [11]:-

... represents an essential contribution to another algebra which aimed to study curves by means of equations, thus inaugurating the beginning of algebraic geometry.

Let us give other examples of the development of Arabic mathematics. Returning to the House of Wisdom in Baghdad in the 9th century, one mathematician who was educated there by the Banu Musa brothers was Thabit ibn Qurra (born 836). He made many contributions to mathematics, but let us consider for the moment consider his contributions to number theory. He discovered a beautiful theorem which allowed pairs of amicable numbers to be found, that is two numbers such that each is the sum of the proper divisors of the other. Al-Baghdadi (born 980) looked at a slight variant of Thabit ibn Qurra's theorem, while al-Haytham (born 965) seems to have been the first to attempt to classify all even perfect numbers (numbers equal to the sum of their proper divisors) as those of the form 2k-1(2k - 1) where 2k - 1 is prime.

Al-Haytham, is also the first person that we know to state Wilson's theorem, namely that if p is prime then 1+(p-1)! is divisible by p. It is unclear whether he knew how to prove this result. It is called Wilson's theorem because of a comment made by Waring in 1770 that John Wilson had noticed the result. There is no evidence that John Wilson knew how to prove it and most certainly Waring did not. Lagrange gave the first proof in 1771 and it should be noticed that it is more than 750 years after al-Haytham before number theory surpasses this achievement of Arabic mathematics.

Continuing the story of amicable numbers, from which we have taken a diversion, it is worth noting that they play a large role in Arabic mathematics. Al-Farisi (born 1260) gave a new proof of Thabit ibn Qurra's theorem, introducing important new ideas concerning factorisation and combinatorial methods. He also gave the pair of amicable numbers 17296, 18416 which have been attributed to Euler, but we know that these were known earlier than al-Farisi, perhaps even by Thabit ibn Qurra himself. Although outside our time range for Arabic mathematics in this article, it is worth noting that in the 17th century the Arabic mathematician Mohammed Baqir Yazdi gave the pair of amicable number 9,363,584 and 9,437,056 still many years before Euler's contribution.

Let us turn to the different systems of counting which were in use around the 10th century in Arabic countries. There were three different types of arithmetic used around this period and, by the end of the 10th century, authors such as al-Baghdadi were writing texts comparing the three systems.

1. Finger-reckoning arithmetic.
This system derived from counting on the fingers with the numerals written entirely in words; this finger-reckoning arithmetic was the system used by the business community. Mathematicians such as Abu'l-Wafa (born 940) wrote several treatises using this system. Abu'l-Wafa himself was an expert in the use of Indian numerals but these:-

... did not find application in business circles and among the population of the Eastern Caliphate for a long time.

Hence he wrote his text using finger-reckoning arithmetic since this was the system used by the business community.

2. Sexagesimal system.
The second of the three systems was the sexagesimal system, with numerals denoted by letters of the Arabic alphabet. It came originally from the Babylonians and was most frequently used by the Arabic mathematicians in astronomical work.

3. Indian numeral system.
The third system was the arithmetic of the Indian numerals and fractions with the decimal place-value system. The numerals used were taken over from India, but there was not a standard set of symbols. Different parts of the Arabic world used slightly different forms of the numerals. At first the Indian methods were used by the Arabs with a dust board. A dust board was needed because the methods required the moving of numbers around in the calculation and rubbing some out as the calculation proceeded. The dust board allowed this to be done in the same sort of way that one can use a blackboard, chalk and a blackboard eraser. However, al-Uqlidisi (born 920) showed how to modify the methods for pen and paper use. Al-Baghdadi also contributed to improvements in the decimal system.

It was this third system of calculating which allowed most of the advances in numerical methods by the Arabs. It allowed the extraction of roots by mathematicians such as Abu'l-Wafa and Omar Khayyam (born 1048). The discovery of the binomial theorem for integer exponents by al-Karaji (born 953) was a major factor in the development of numerical analysis based on the decimal system. Al-Kashi (born 1380) contributed to the development of decimal fractions not only for approximating algebraic numbers, but also for real numbers such as π. His contribution to decimal fractions is so major that for many years he was considered as their inventor. Although not the first to do so, al-Kashi gave an algorithm for calculating nth roots which is a special case of the methods given many centuries later by Ruffini and Horner.

Although the Arabic mathematicians are most famed for their work on algebra, number theory and number systems, they also made considerable contributions to geometry, trigonometry and mathematical astronomy. Ibrahim ibn Sinan (born 908), who introduced a method of integration more general than that of Archimedes, and al-Quhi (born 940) were leading figures in a revival and continuation of Greek higher geometry in the Islamic world. These mathematicians, and in particular al-Haytham, studied optics and investigated the optical properties of mirrors made from conic sections. Omar Khayyam combined the use of trigonometry and approximation theory to provide methods of solving algebraic equations by geometrical means.

Astronomy, time-keeping and geography provided other motivations for geometrical and trigonometrical research. For example Ibrahim ibn Sinan and his grandfather Thabit ibn Qurra both studied curves required in the construction of sundials. Abu'l-Wafa and Abu Nasr Mansur both applied spherical geometry to astronomy and also used formulas involving sin and tan. Al-Biruni (born 973) used the sin formula in both astronomy and in the calculation of longitudes and latitudes of many cities. Again both astronomy and geography motivated al-Biruni's extensive studies of projecting a hemisphere onto the plane.

Thabit ibn Qurra undertook both theoretical and observational work in astronomy. Al-Battani (born 850) made accurate observations which allowed him to improve on Ptolemy's data for the sun and the moon. Nasir al-Din al-Tusi (born 1201), like many other Arabic mathematicians, based his theoretical astronomy on Ptolemy's work but al-Tusi made the most significant development of Ptolemy's model of the planetary system up to the development of the heliocentric model in the time of Copernicus.

Many of the Arabic mathematicians produced tables of trigonometric functions as part of their studies of astronomy. These include Ulugh Beg (born 1393) and al-Kashi. The construction of astronomical instruments such as the astrolabe was also a speciality of the Arabs. Al-Mahani used an astrolabe while Ahmed (born 835), al-Khazin (born 900), Ibrahim ibn Sinan, al-Quhi, Abu Nasr Mansur (born 965), al-Biruni, and others, all wrote important treatises on the astrolabe. Sharaf al-Din al-Tusi (born 1201) invented the linear astrolabe. The importance of the Arabic mathematicians in the development of the astrolabe is described in [17]:-

The astrolabe, whose mathematical theory is based on the stereographic projection of the sphere, was invented in late antiquity, but its extensive development in Islam made it the pocket watch of the medievals. In its original form, it required a different plate of horizon coordinates for each latitude, but in the 11th century the Spanish Muslim astronomer az-Zarqallu invented a single plate that worked for all latitudes. Slightly earlier, astronomers in the East had experimented with plane projections of the sphere, and al-Biruni invented such a projection that could be used to produce a map of a hemisphere. The culminating masterpiece was the astrolabe of the Syrian Ibn ash-Shatir (1305-75), a mathematical tool that could be used to solve all the standard problems of spherical astronomy in five different ways.

References (21 books/articles)

Other Web sites:


Astroseti (A Spanish translation of this article)
Math Forum



Article by: J J O'Connor and E F Robertson

Wizdom
13-02-11, 20:18
Maar da's allemaal van vóór 1500.

Dat neemt niet weg dat de Islam een enorme potentie heeft en da's wat anders dan een dode akker...

John2
13-02-11, 20:42
Leuk dat sprookje over die Indiase nul... Wat hebben de Indiers er dan mee gedaan? Where is the proof? Algebra komt van de Wiskundige El Jebr en dat was weer een Arabier.... Erg he... Dat de wetenschap daar vandaar komt en dat de mythe van de oorsprong van beschaving van de Grieken en Romeinen wordt doorgeprikt... En als de typo je enige argument is dan zit je op behoorlijke drijfzand te bouwen...

Vermoedelijk bedoelde je dat Algebra van het woord Al-Djabr afkomt maar daar heb je dan ook wel alles mee gehad wat het Arabisch betreft.
Eerst gingen we uit dat de piramide bouwers een kei waren in Algebra omdat binnen in de piramides gangenstelsels liepen die evenwijdig waren aan diverse zon en maan standen, helaas vonden ze hierna nog oudere gebouwen namelijk de tempels van de Inca's en diverse bouwsels zoals "stonehenge", hierdoor zijn er ook grot tekeningen ontcijferd en tot inzicht gekomen dat ver voor onze jaartelling mensen bij ongeluk berekeningen gebruikten die we nu Algebra noemen.
Verder vergeet je dat wetenschap nooit stil staat, iets wat nu wordt ontdekt is morgen al weer verouderd en dat is wetenschap.

Bofko
13-02-11, 20:45
Verder vergeet je dat wetenschap nooit stil staat, iets wat nu wordt ontdekt is morgen al weer verouderd en dat is wetenschap.

Algebra niet, hoor John. Algebra is forever. De grote, onbekende 'x' is tijdloos.

John2
13-02-11, 20:54
Algebra niet, hoor John. Algebra is forever. De grote, onbekende 'x' is tijdloos.
Ja daar heb je weer gelijk in sorry. :hihi:
Zie nu ineens iemand in de prehistorie een X op een boom kerven. :verward:

Wizdom
13-02-11, 20:57
Vermoedelijk bedoelde je dat Algebra van het woord Al-Djabr afkomt maar daar heb je dan ook wel alles mee gehad wat het Arabisch betreft.
Eerst gingen we uit dat de piramide bouwers een kei waren in Algebra omdat binnen in de piramides gangenstelsels liepen die evenwijdig waren aan diverse zon en maan standen, helaas vonden ze hierna nog oudere gebouwen namelijk de tempels van de Inca's en diverse bouwsels zoals "stonehenge", hierdoor zijn er ook grot tekeningen ontcijferd en tot inzicht gekomen dat ver voor onze jaartelling mensen bij ongeluk berekeningen gebruikten die we nu Algebra noemen.
Verder vergeet je dat wetenschap nooit stil staat, iets wat nu wordt ontdekt is morgen al weer verouderd en dat is wetenschap.

Ach beste John... Je mag het tegen beter weten in best wel ontkennen hoor maar de wijzen onder u weten wel beter...

Bofko
13-02-11, 21:00
Ja daar heb je weer gelijk in sorry. :hihi:
Zie nu ineens iemand in de prehistorie een X op een boom kerven. :verward:

Nee, toen nog niet. Maar toen-ie eenmaal 'uitgevonden' (of 'ontdekt') was (en ja, in de arabische wereld heel lang geleden) was-ie daar en zal blijven tot het einde der mensheid.

fisherman1969
13-02-11, 21:59
Onzin.
Toen de legers van de kalif de smalle zeestraat tussen de hiel van Arabië en Azië overstaken, om vandaaruit hun kolonialistie uit te breiden, waren er daar aan de Aziatische kust al heel belangrijke havens waaruit handel met India werd bedreven.
De Arabieren kregen die havens in hun bezit. Dat kun je dus in geschiedenisboeken, die jij blijkbaar niet gelezen hebt vinden.

Van waaruit die Arabieren die handel dreven vind ik niet belangrijk, maar iemand beweerde dat ze de Middellandse Zee niet uitkwamen. Dat is dus heel onjuist. Hetzelfde geldt voor de Turken.

En zelfs de Hollanders bedreven zeer uitgebreidt zeehandel louter tussen verrre streken, denk maar aan de slavenhandel.

Kortom, er wordt weer een hoop gezwetst.

Niks gezwets !
Ik denk dat je me niet goed hebt begrepen ,pak de wereld kaart er maar bij .
De ARBIEREN voeren via de kusten en kwamen van zelf via IRAN -Pakistan in India terecht.
Logisch het was dichterbij en voor hun en een logisch vervolg in de loop der jaren!
Dat waren een snoep reisje vergeleken bij de Hollanders die via Afrika ,Kaap de GOEDE HOOP de INDISCHE OCEAAN overstaken !
En niet alleen India ,ze voeren door tot aanJAPAN,CHINA ENZ ENZ AUSTRALIE en Nieuw Zeeland
En de slaven die kochten ze jawel van de ARABIEREN !!!die ze roofden in de binnenlanden , daar werden ze naar de Kustplaatsen gebracht bijna over geheel AFRIA van DAKAR tot Mombassa ,alwaar ze verkocht werden !
Aan de HOLLANDERS en andere gegadigden o.a De sulthans die de meesten vrouwelijke slaven betrokken via Somalie ,dat lag in Oost Afrika iets dichterbij dan b,v DAKAR

Er is nooit een ARABISCH schip de oceaan over gestoken met slaven !!


Dus ik begrijp jou niet ,ik heb zelf nog gezegd dat de ARABIEREN al in India zaten en handel dreven met China enz nooit gehoord van de ,,ZIJDEN ROUTES???
Verklaar ff waarom ze nooit de eilanden groep: Bali , Timor ,Soemba,Soembawa ,Floris en Nieuw Quinea bereikten??
En Australie niet ontdekten?
Nou mijn geschieddenis boeken is daar gen sprake van !
Of wou je beweren dat de Arabieren op Jan MAYEN eiland ,SPITSBERGEN of NOVA ZEMBLA zijn geweest ?? (dat zou ongeveer het zelfde zijn als wat de Nederlanders presteerden door in India /Indonesie terecht te komen)
ja zelf Japan en China , Nederlanders waren ook de eersten die in JAPAN een handels nederzetting mochten hebben !!

knuppeltje
14-02-11, 11:35
Niks gezwets !

:moe:

John2
14-02-11, 11:41
was-ie daar en zal blijven tot het einde der mensheid.

Dus hij vraagt geen asiel aan en we hoeven hem niet in te burgeren? :hihi:

The Alchemist
18-02-11, 19:00
binloser
Senior Member


Geslacht: Man
Berichten: 569
Geregistreerd: 21 januari 2005
Locatie: Nijmegen De islam is een dode akker wat betreft wetenschap en kunst sinds al ca 1500 - 10 februari 2011, 19:27

--------------------------------------------------------------------------------



Ooorspronkelijk geplaatst door binloser :

Waar ligt het aan dat binnen de Islam geen ontwikkeling op gebied van wetenschap en kunst (sport trouwens ook niet) plaatsvind zoals in Azie en nu zelfs in sommige Afrikaanse landen. Ikzelf denk dat het komt omdat het gehele leven is gestructureerd in regeltjes en de koran een boek is dat het enige en laatste woord spreekt. Dat leidt tot een cultuur - wat heet cultuur? - en mentaliteit van inertie en erop rekenen dat het na de dood allemaal pas komt. 72 maagden bijv..

.!!!!!!!!!!!!! wat een uiterst idioot onwetendheid & voorstelling van zaken, zeg : tragi_hilarisch :lol:



!!!!!!!!!!!!! u wish :lol:

de wens is wel de vader van de gedachte , zie ik maar weer :

Hi, achterlijk walgelijk intolerant haatdragend anti_religie fascist ::fplet:

wat een uiterst idioot onzin, onwetendheid , zeg :


I_ Islam als zodanig bestaat tegenwoordig niet meer op politiek, economisch, wetenschappelijk (in de vorm van islamitisch paradigmas, epistemologie, ethiek ...) , sociaal , juruidisch & ander niveaus :

zie hoe die seculaire of semi_seculaire "moslim" dictaturen islam misbruiken voor politiek & voor ander down _to_earth doeleinden tegen de wil & belangen van de moslim volkeren , actief gesteund daarin door het "democratisch" westen :

II_ Even the current rise of "democracy" in Tunisia & Egypt will just pave the way for islam in the long run ....western" democracy" as necessary phase for the current ignorant muslims to appreciate the very true universal objective nature of islam they couldn't taste under those dictatorships for example !

III_ All those equality principles extended to all humanity, freedom, individual freedom, human rights , religious tolerance ....were preached by islam for the first time in mankind's history ever , humanity never knew before :

This materialistic west without a soul had just turned those islamic original equality principles, norms & values into secular materialistic ones : not even original :


even those old Greek city _state direct "democracies" were fundamentally racist & exclusive : never knew those universal equality principles ....norms & values extended to all humanity for example islam was the first ever to preach ...


see how even the individualistic protestant reformation was inspired & triggered by individualistic & holistic Spanish islam , & therefore had fundamentally influenced protestant John Locke's philosophical liberalism & empirism ...

IV_Just know that even modern science itself wouldn't have existed without islam & muslims in the sense that muslims were the ones who invented the very empirical experimental grounds of modern science , thanks to that experience , dynamism, practice , constant search ...islamic spirit :

modern science as the legetimate natural daughter of islam due to the fact that islam elevates the use of reason, practice, experience, the seeking of knowledge in the broader sense , work, constant search ...to the level of religious duties, to the level of worship of God even :

True science is therefore a worship of God in islam when it's liberated from materialism as an ideology for example & from its materialistic mechanical paradigms dominating in exact sciences, & in human sciences nowadays such as that "newtonian_cartesian " paradigm !


Dit is bovendien de tijd van moslims ' ondergang die te wijten is aan het feit dat moslims hun eigen geloof hadden veraaden op allerlei manieren ....vandaar hun terecht & ruimschoots verdiend ondergang!


V_ Islam as such will come back & will have the last word :

western liberal secular democracies will be then defeated , gone & surpassed as just Eurocentric historic cultural political ...phases ...


VI_ see how ur own post_modernism had surpassed modernism : the first as the logical conclusion of the second :

see how post_modernism does flirt with nihillism :

meaning : western thought would only lead to nihillism at the end of the line :

Only God knows what kindda chaos, darkness , irrationalism , backwardness ; conflicts, wars intolerances ....post_modernism will be triggereing in the future :

But, don't worry : as islam helped medieval Europe out of dark age , islam will always be there to help u from ur current & future dark ages !



Besides:


see how post_modernism calls for pluralism & relativism even outside of western thought & outside of liberal democracy :

see how objectivity even does not exist , not even at the level of exact sciences, let alone elsewhere ...



MuslimHeritage.com - Discover 1000 Years of Missing History (http://www.muslimheritage.com)

1001 Inventions - Discover The Muslim Heritage In Our World | 1001 Inventions (http://www.1001inventions.com)


Go back to school, dummy !

fisherman1969
18-02-11, 20:40
binloser
Senior Member


Geslacht: Man
Berichten: 569
Geregistreerd: 21 januari 2005
Locatie: Nijmegen De islam is een dode akker wat betreft wetenschap en kunst sinds al ca 1500 - 10 februari 2011, 19:27

--------------------------------------------------------------------------------




.!!!!!!!!!!!!! wat een uiterst idioot onwetendheid & voorstelling van zaken, zeg : tragi_hilarisch :lol:



!!!!!!!!!!!!! u wish :lol:

de wens is wel de vader van de gedachte , zie ik maar weer :

Hi, achterlijk walgelijk intolerant haatdragend anti_religie fascist ::fplet:

wat een uiterst idioot onzin, onwetendheid , zeg :


I_ Islam als zodanig bestaat tegenwoordig niet meer op politiek, economisch, wetenschappelijk (in de vorm van islamitisch paradigmas, epistemologie, ethiek ...) , sociaal , juruidisch & ander niveaus :

zie hoe die seculaire of semi_seculaire "moslim" dictaturen islam misbruiken voor politiek & voor ander down _to_earth doeleinden tegen de wil & belangen van de moslim volkeren , actief gesteund daarin door het "democratisch" westen :

II_ Even the current rise of "democracy" in Tunisia & Egypt will just pave the way for islam in the long run ....western" democracy" as necessary phase for the current ignorant muslims to appreciate the very true universal objective nature of islam they couldn't taste under those dictatorships for example !

III_ All those equality principles extended to all humanity, freedom, individual freedom, human rights , religious tolerance ....were preached by islam for the first time in mankind's history ever , humanity never knew before :

This materialistic west without a soul had just turned those islamic original equality principles, norms & values into secular materialistic ones : not even original :


even those old Greek city _state direct "democracies" were fundamentally racist & exclusive : never knew those universal equality principles ....norms & values extended to all humanity for example islam was the first ever to preach ...


see how even the individualistic protestant reformation was inspired & triggered by individualistic & holistic Spanish islam , & therefore had fundamentally influenced protestant John Locke's philosophical liberalism & empirism ...

IV_Just know that even modern science itself wouldn't have existed without islam & muslims in the sense that muslims were the ones who invented the very empirical experimental grounds of modern science , thanks to that experience , dynamism, practice , constant search ...islamic spirit :

modern science as the legetimate natural daughter of islam due to the fact that islam elevates the use of reason, practice, experience, the seeking of knowledge in the broader sense , work, constant search ...to the level of religious duties, to the level of worship of God even :

True science is therefore a worship of God in islam when it's liberated from materialism as an ideology for example & from its materialistic mechanical paradigms dominating in exact sciences, & in human sciences nowadays such as that "newtonian_cartesian " paradigm !


Dit is bovendien de tijd van moslims ' ondergang die te wijten is aan het feit dat moslims hun eigen geloof hadden veraaden op allerlei manieren ....vandaar hun terecht & ruimschoots verdiend ondergang!


V_ Islam as such will come back & will have the last word :*)

western liberal secular democracies will be then defeated , gone & surpassed as just Eurocentric historic cultural political ...phases ...


VI_ see how ur own post_modernism had surpassed modernism : the first as the logical conclusion of the second :

see how post_modernism does flirt with nihillism :

meaning : western thought would only lead to nihillism at the end of the line :

Only God knows what kindda chaos, darkness , irrationalism , backwardness ; conflicts, wars intolerances ....post_modernism will be triggereing in the future :

But, don't worry : as islam helped medieval Europe out of dark age , islam will always be there to help u from ur current & future dark ages !



Besides:


see how post_modernism calls for pluralism & relativism even outside of western thought & outside of liberal democracy :

see how objectivity even does not exist , not even at the level of exact sciences, let alone elsewhere ...



MuslimHeritage.com - Discover 1000 Years of Missing History (http://www.muslimheritage.com)

1001 Inventions - Discover The Muslim Heritage In Our World | 1001 Inventions (http://www.1001inventions.com)


Go back to school, dummy !

Vraag me af waar onze ,,onpartijdige ,, Moderator AL-SAWT nu blijft
gezien jou uitgebreide in ,,fullcolor ,,aan gedikte niets zeggende alles ontkennende regels en voorzien van diverse fuckhandjes om vooral al krijzend en gillend je (on) gelijk probeert op te dringen.

*) Dat beweren alle geloven :rolleyes:

The_Grand_Wazoo
19-02-11, 15:05
Dat neemt niet weg dat de Islam een enorme potentie heeft en da's wat anders dan een dode akker...

Overigens zou het interessant zijn eens te overpeinzen wat er sinds ca 1500 binnen de islam gewijzigd is. Wat ik mij heb laten vertellen is dat dit zo ongeveer het moment is dat de conservatieven de liberalen stromingen weg begonnen te drukken.

Tomas
19-02-11, 15:26
Overigens zou het interessant zijn eens te overpeinzen wat er sinds ca 1500 binnen de islam gewijzigd is. Wat ik mij heb laten vertellen is dat dit zo ongeveer het moment is dat de conservatieven de liberalen stromingen weg begonnen te drukken.

Het zou mij niet verbazen dat het de overgang is geweest van de 'arabische' naar 'islamitische' wereld. De islam heeft namelijk met al dat vermoeiende gefantaseer over het verre verleden helemaal niks te maken. Nada. Ze begrijpen wel dat de huidige motor van de wereld, niet de christelijke, maar westerse wereld is. Dat het christendom niks te maken heeft met de huidige vaart der volkeren is wel te begrijpen, maar zelfreflectie ho maar.

Hatert
19-02-11, 15:32
Het zou mij niet verbazen dat het de overgang is geweest van de 'arabische' naar 'islamitische' wereld. De islam heeft namelijk met al dat vermoeiende gefantaseer over het verre verleden helemaal niks te maken. Nada. Ze begrijpen wel dat de huidige motor van de wereld, niet de christelijke, maar westerse wereld is. Dat het christendom niks te maken heeft met de huidige vaart der volkeren is wel te begrijpen, maar zelfreflectie ho maar.

Westerse sociologen beweren wat anders. Die zeggen juist dat door het karakter van het Protestantisme er een kapitalistische cultuur kon ontstaan die andere culturen nimmer gekend hebben.

Zie Max Weber en/of Anton Zijderveld.

Tomas
19-02-11, 15:43
Westerse sociologen beweren wat anders. Die zeggen juist dat door het karakter van het Protestantisme er een kapitalistische cultuur kon ontstaan die andere culturen nimmer gekend hebben.

Zie Max Weber en/of Anton Zijderveld.

De opkomst van het 'westen', zoals jij dat ook zo graag noemt, is ongeveer begonnen met het uiteenvallen van het christendom. Ik ontken ook helemaal niet dat het christendom invloed heeft (gehad) in Europa, maar alle wetenschappelijke voorspoed die we nu ervaren heeft nagenoeg geen enkele positieve input van het christendom gekregen, eerder andersom. Dat is vrij algemeen bekend. Dus is het vrij goed voorstelbaar dat de verandering van arabisch naar islamitische wereld hetzelfde, maar dan omgekeerd is gegaan.

John2
19-02-11, 16:06
Nee, toen nog niet. Maar toen-ie eenmaal 'uitgevonden' (of 'ontdekt') was (en ja, in de arabische wereld heel lang geleden) was-ie daar en zal blijven tot het einde der mensheid.

De arabische wereld inderdaad, maar heeft toch weinig of niets te maken met de Islam althans toen bestond de Islam nog niet?

Bron:Wiskunde in de piramide van Cheops (http://www.seriewoordenaar.nl/seriewoordenaar/content/Lees.asp?InleidingKey=56)

The_Grand_Wazoo
19-02-11, 17:32
Westerse sociologen beweren wat anders. Die zeggen juist dat door het karakter van het Protestantisme er een kapitalistische cultuur kon ontstaan die andere culturen nimmer gekend hebben.

Zie Max Weber en/of Anton Zijderveld.

Weber is wat dat betreft achterhaald. Overigens doet dit de vraag rijzen wat de verklaring is voor het succes van de Japanners, Chinezen enz.

Bofko
19-02-11, 17:45
De arabische wereld inderdaad, maar heeft toch weinig of niets te maken met de Islam althans toen bestond de Islam nog niet?

Bron:Wiskunde in de piramide van Cheops (http://www.seriewoordenaar.nl/seriewoordenaar/content/Lees.asp?InleidingKey=56)

Klopt. wetenschap en religie hebben niks met elkaar te maken. Er is niks islamitisch aan wiskunde. Dat de uitvinder of ontdekker een bepaald geloof heeft doet daar niets aan af.
En wiskunde bestaat natuurlijk al veel langer. Maar je hebt een aantal ondergebieden die ontstaan zijn in islamitische wereld rond het jaar 1000. Zoals algebra, goniometrie en integraalrekenen.

fisherman1969
19-02-11, 19:32
Weber is wat dat betreft achterhaald. Overigens doet dit de vraag rijzen wat de verklaring is voor het succes van de Japanners, Chinezen enz.

Wat dacht je van hard werken en een ijzersterke dicipline!

Wizdom
19-02-11, 20:33
Klopt. wetenschap en religie hebben niks met elkaar te maken. Er is niks islamitisch aan wiskunde. Dat de uitvinder of ontdekker een bepaald geloof heeft doet daar niets aan af.
En wiskunde bestaat natuurlijk al veel langer. Maar je hebt een aantal ondergebieden die ontstaan zijn in islamitische wereld rond het jaar 1000. Zoals algebra, goniometrie en integraalrekenen.

Why Does the Qur'an Open With Iqra' (Recite, Read)?
Written by mquran.org
Friday, 10 November 2006
The Divine command to proclaim Islam opens with the sublime imperative: iqra'. Usually translated as "recite," it also means to "rehearse aloud" or to "read." It is addressed to humanity, as the Prophet represents humanity in its relationship to God. Iqra' is thus a universal injunction, an opening for each individual to move away from imperfection and toward virtue and happiness both in this world and the next.

Iqra' is a command to read the signs the Creator placed in creation so that we can understand something of His Mercy, Wisdom, and Power. It is a command to learn, through experience and understanding, the meaning of His creation. Moreover, it is an infallible assurance that the creation can be read, that it is intelligible. The better we learn to read it, the better we grasp that the created world is a single universe whose beauty and harmony reflect the Guarded Tablet (85:21) upon which, by the Divine decree, all things are inscribed.

Every created thing resembles a pen that records its actions. But only humanity can read what is written. That is why the Qur'an tells us to "read" instead of to "behold" We are to know the creation, not just to experience it, as is the case with all other creations.

Science is the study of nature, of how the universe functions, and of the harmony and principles governing all interactions. It accumulates knowledge via observation and classification, explanation and experiment. The balanced order, delicate interrelatedness, and prolific dynamism thereof cannot be attributed to chance. Logic dictates that a Single, Supreme Being created and sustains all of this.

Every order or system is conceived and designed before it is established. Think of the Guarded Tablet as a detailed design, and the Qur'an as its verbal exposition. Given this, the universe may be considered a reflection in our world of that final design. We hardly can think of creation as a single universe, let alone conceive of a design and then produce one. Our duty is to read it and seek the full meaning of everything. We do this through trial and error, for that is the only way we can learn.

What sort of knowledge are we trying to acquire? There are many types of knowledge and understanding: that based on beholding or actively seeing something, inner (comprehensive knowledge) or outer (description and measurement), implementation of the lesser understanding (technology) or of the spiritual understanding (contemplation and worship, which yield wisdom), learning and teaching, self-based or other-based, the learner's or teacher's belief in independence of action or being, and of the believer's surrender and trust to the Creator.

Such diversity happens side by side and continually, for the universe contains certain laws and categories that condition all being and action within it. These laws and categories are placed therein by the Creator, Who administers and sustains their harmonious operation. Among them are the following:

• A movement from one to many, from simplicity to complexity

• A process of becoming, the coming into existence (within the many) of similar, diverse, or opposed elements

• A dynamic, enduring balance among the many

• Succession or alternation, the transfer of property, vigor, power, or knowledge from one to another

• Acquisition, loss, and reacquisition, or learning, forgetting, and relearning

• Striving and persevering, or energy and commitment

• Breaking down and recomposition, or analysis and synthesis

• Inspiration that uncovers and reveals, or intuition that pierces and makes clear.

Since humanity is subject to these and other conditions, people are very diverse in all aspects. However, as these natural differences and contrasts are in a dynamic, prolific balance, people have different (and changing) conceptions of and approaches to such matters as science and faith.

As a result of such diversity, some teachings—even those of the Prophet—may be lost sight of for a time. But one day they will be recollected and taught again. After such a large increase in the number and variety of people, the loss of traditions and histories, as well as fragmentation, is natural. All of these will be repaired, though, for this process has happened many times in the past and will happen again in the future.

Divinely inspired Scriptures, Prophets, and laws were sent successively, in part as an assurance of this process. The Prophet was blessed with a character that harmonized something of the distinguishing excellence of all previous Prophets. In him were blended the most profound spiritual knowledge and wisdom, the will to move and decisively order collective affairs, to inspire human hearts and direct their spiritual craving, to heal differences between people, and to achieve lasting reconciliation. He demonstrated the ideal balance, in individual as well as in collective affairs, between the claims of justice and compassion. His life is full of suffering, forbearance, steadfastness in defeat, and of relief, success, and victory. His style of expression was always brief, to the point, memorable, and perfect. Alongside the Qur'an, he was the fountainhead of a spiritual awakening and of a great and enduring civilization.

That is why responding to iqra' means wider responsibilities and a greater degree of inner and outer trial and striving for Muslims than for members of other religions. This greater trial is a means of grace and honor, for it enables a richer harmony of more diverse virtues in each Muslim and in the community.

Recent scientific discoveries have clarified certain Qur'anic verses. Such advances in knowledge occur successively, as the universe proceeds upon its decreed course and in the measure of understanding appointed for us. We must acknowledge and praise the efforts and achievements of researchers and scientists, but they should not lead us to ingratitude and insolence (the roots of unbelief). Rather, we should reaffirm our dependence upon the Creator for guidance both in our quest for and application of knowledge. We must not idolize ourselves, lest we be forsaken and left with the human will to power as the only judge in our affairs.

Should that happen, scientific research and achievement will remain with those who seek to use them for their own temporary advantage. Science will become a weapon against religion, a helpless servant of selfish and generally atheistic and materialistic ideologies. The end result might be an irretrievable degradation in the quality of individual and community life. We can see all around us that applying new technologies is making more and more people increasingly impatient, arrogant, irresponsible, and hard-hearted. Some even claim that they are answerable only to themselves, as if they were self-created! And yet their lives remain full of unhappiness, stress, anxiety, unsatisfied needs, and the delusion that they are free.

The sheer pace of the current scientific advance has turned human societies and individuals into laboratory experiments with no sure knowledge of the consequences or final outcome. To counteract this, we must see that the Divine command of iqra' is reunited with contemplation, that we relearn how to "read" consciously so that we can acquire true understanding and wisdom.

If we can do this, we will begin to deliver science from the futility and dry formalism in which it is bound, and help to clarify its philosophical foundations and social and moral relevance. We also will be able to indicate the true range of human perception, intellect, and intuition, and make people aware of their proper balance and use. Then, those who consciously study creation will read its signs with a religious seriousness and humility, and will acquire knowledge that is civilizing and beneficial for humanity.

That we are meant to read in this way and for this purpose is beyond doubt. The first thing created was the Pen, and the first word of the Revelation was iqra'. But to read in such a way requires that our inner and outer faculties be alert and harmoniously directed to the phenomena. Any defect in our inner faculties impacts the proper functioning of the others.

When referring to a malaise of the spirit, the Qur'an speaks of blindness, deafness, and dumbness. The Creator's signs are first "read" with the eyes. The first sounds of Revelation are "heard" with the ears, which then channels them to the understanding. All that is seen and heard is expounded, interpreted, and communicated by the tongue, so that understanding can be deepened.

If people have a poor inner life, they will be able to see, hear, or give voice to only that which affects their immediate survival or pleasure. Reading the signs will be impossible, for they will see only mechanically related bodies and surfaces, and their minds will focus on the rules and laws that will place them under control. As their inner life atrophies, contemplation and compassion will be replaced by ugliness, triviality, and barbarism. Left to themselves, such people will master neither their immediate needs and pleasures, nor their constant insecurity, anxiety, and dissatisfaction. In truth, they are blind, deaf, and dumb, and the universe is no more than a narrow prison for them.

Wizdom
19-02-11, 20:48
Islam started with word IQRA WHICH MEANS Read ,These were the first words of the Quran revealed unto Hazrate Mohammad [pbuh],One wonders when the beginning of a new form of life and religion cane into existence how come Muslims remained off the mainstream in this era of modernization and cultural development. The following statements of Quran make it essential for its believers to seek knowledge and education even if they have to travel to Far East or China. These are the words of the HAZRAT-E-MOHAMMAD, the prophet of God. The philosophy of Iqra is a binding force for a Muslim to know and let others know this world and here-in-after, the only way to understand Quran is have thru full knowledge of science and technology. Any one confronting the modern ways of science is not a true Muslim as it is the golden age of Islam which is the beginning of modern science and technology, this paper shall give a resume of the golden age its rise and fall. The internal upheavals of the Muslims itself were responsible for their decline.

Holy Prophet [saw] infused the spirit of acquiring knowledge among his followers and said ,Seek knowledge even if it is to be found in a place as far off as china, One can imagine and argue with those who day out and day in preach about sullah and quranic verses whose full meaning is not known to these so called Ulmah of this Muslim ferternity.The first modern university in this world had its humble beginning during the life of Prophet Mohammad[saw]At the battle of Badr which was won by the Muslims inspire of very less numbers 70 people of the enemies, the educated folk of Mecca were taken as prisoners, On seeing them tied with ropes ,he ordered all to be freed and asked his people to provide them same food and shelter as available to them, Then he passed the first revolutionary doctrine of first Islamic university establishment. He declared that each prisoner who teaches ten Muslim children how to read and write shall feel himself free man. This was the beginning of modern university culture in the world .See the respect bestowed to the literate who became to be recognized as teachers, There is no parallel system or religion in this world before the prophet Muhammad [saw]who started with word read and insisted on its followers to gain knowledge and make investigations. This distinction of Muslim culture made them to gain eminence and still we find little
Parallels to their golden age achetechture, science, medicine and mathematics

The first university established by Hazrate Mohammad had all teachers as non-Muslims so people denoting modern science and scientists as kafirs is not only misplaced and miles away from the truth of Islam, Islam and Quran are two portal of knowledge which stresses on seeking knowledge and use methods of research and investigation .Every verse in Quran insists on thinking and investigation, Thus the beginning of knowledge and its sustenance through research and investigation became the nature of Islamists in their glorious days of past. Once they disdained from it their fall and illiteracy became their cause of ruin, A brief review of the Islamic rise and fall reminds us till they acquired knowledge and kept themselves abreast with science and technology they prospered and decline begin with their insights and indulgence in extravagance ,wealth and evil ways of devil.

Harun al-Rashid ruled Islamic age is known as the Golden AgeIt was a period of intellectual activity in all fields: science, technology, literature biography, history, linguistics. Scholars, collected the sayings and actions of the Prophet this invented morfern citation and bibliograghy. This led to such memorable works as Sirat Rasul Allah, the "Life of the Messenger of God," by Ibn Ishaq, later revised by Ibn Hisham; one of the earliest Arabic historical works, such as al-Tabari's Annals is one of the oldest form of modern education and science documentation. .



Read more: The islamic contributions to the world of science and education (http://www.articlesbase.com/international-studies-articles/the-islamic-contributions-to-the-world-of-science-and-education-1460406.html#ixzz1Tuy6R7wm)
Under Creative Commons License: Attribution

Abu_Hurayrah
19-02-11, 20:57
The following statements of Quran make it essential for its believers to seek knowledge and education even if they have to travel to Far East or China.

...

Holy Prophet [saw] infused the spirit of acquiring knowledge among his followers and said ,Seek knowledge even if it is to be found in a place as far off as china, One can imagine and argue with those who day out and day in preach about sullah and quranic verses whose full meaning is not known to these so called Ulmah of this Muslim ferternity.

With regard to the hadeeth mentioned, “Seek knowledge even if you have to go as far as China, for seeking knowledge is a duty on every Muslim,” Shaykh al-Albaani said in Da’eef al-Jaami’: “(It is) fabricated.” (no. 906).

The proven hadeeth is that which was narrated by Ibn Maajah from the hadeeth of Anas ibn Maalik, who said: “The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: ‘Seeking knowledge is obligatory upon every Muslim.’” (220. Classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Sunan Ibn Maajah. What is meant by knowledge here is knowledge of sharee’ah (Islamic knowledge). Al-Thawri said: “It is the knowledge for which no person has any excuse for not knowing.” And Allaah knows best. Bron (http://www.islamqa.com/en/ref/13637)

Hatert
20-02-11, 00:17
De opkomst van het 'westen', zoals jij dat ook zo graag noemt, is ongeveer begonnen met het uiteenvallen van het christendom. Ik ontken ook helemaal niet dat het christendom invloed heeft (gehad) in Europa, maar alle wetenschappelijke voorspoed die we nu ervaren heeft nagenoeg geen enkele positieve input van het christendom gekregen, eerder andersom. Dat is vrij algemeen bekend. Dus is het vrij goed voorstelbaar dat de verandering van arabisch naar islamitische wereld hetzelfde, maar dan omgekeerd is gegaan.

De opkomst van het westen zou ik met de val van Andalusie willen laten beginnen.

De discussie of religie in het algemeen en het Christendom in het bijzonder een positieve input heeft geleverd voor alle wetenschappelijke voorspoed die we nu ervaren is een zweverige discussie en dient om de ideologische strijd tussen religieuzen en niet-religieuzen vorm te geven.

Ik persoonlijk kan die twee moeilijk van elkaar scheiden als we naar de input kijken en de invloed die ze op de maatschappij en elkaar hebben.

Ook is er een definitieprobleem. Wat definieer jij als 'positieve input', 'alle wetenschappeilijke voorspoed die we nu ervaren'.

Historische gezien heeft het Christendom een zeer belangrijke rol gehad in het behouden van kennis, het verspreiden ervan, het opzetten van wetenschappelijke instelingen, ethiek, normen en waarden, het beschaven van de mensen.

Als je naar het conserveren en doorgeven van wetenschappelijke kennis dan heeft hjet Chroistendom een essentieel rol gespeeld in veel van de wetenschappelijke voorspoed die we nu ervaren. (alle wetenschappelijke voorspoed is niet aannemelijk omdat 'alle' te absoluut is).

Dat het vrij algemeen is dat het christendom geen positieve input heeft geleverd in ... lijkt mij niet aannemelijk.

Het laatste wat je zei over arabische wereld gaat me net iets te evr qua gedachten, kortom ik begrijp het niet.

Ow ja, ik ben het trouwens niet eens met Weber en Zijderveld, maar naar ik weet is dit het meest verspreide idee over de moderne westerse cultuur.

Hatert
20-02-11, 00:21
Weber is wat dat betreft achterhaald. Overigens doet dit de vraag rijzen wat de verklaring is voor het succes van de Japanners, Chinezen enz.

Hoe bedoel je achterhaald? Bedoel je daarmee dat hetniet mee rd egangbare idee in de westerse wereld is omtrent moderniteit westerse cultuur, protestantisme etc...?

Slinger
20-02-11, 08:52
Hoe bedoel je achterhaald? Bedoel je daarmee dat hetniet mee rd egangbare idee in de westerse wereld is omtrent moderniteit westerse cultuur, protestantisme etc...?

Dat is het nooit geweest. Het is niet meer dan een theorie die door sommigen werd aangehangen.

The_Grand_Wazoo
20-02-11, 10:06
Hoe bedoel je achterhaald? Bedoel je daarmee dat hetniet mee rd egangbare idee in de westerse wereld is omtrent moderniteit westerse cultuur, protestantisme etc...?

Daarmee bedoel ik dat zijn verklaring voor de ontwikkeling van het kapitalisme die geruime tijd door een grootdeel van de historici in protestante landen werd aanvaard, nu niet meer als afdoende wordt beschouwd door historici in protestantse landen.

John2
20-02-11, 10:07
=Hatert;4629903]De opkomst van het westen zou ik met de val van Andalusie willen laten beginnen.
Als je de tijdslijnen van Andalusie bekijkt is het altijd al een rijke cultuur en gebied geweest.
1000 VC - 900 VC Klassieke Oudheid
800 VC - 400 VC IJzertijd
300 VC - 400 NC Romeinse Tijd
500 - 900 Vroege Middeleeuwen
1000 -1400 Late Middeleeuwen
1500 - 1700 Nieuwe Tijd
1800 - heden Nieuwste Tijd
In deze hele tijd spiraal kom je eigenlijk geen afbreuk tegen met uitzondering van enkele oorlogen waaronder die van in 411-425 verovert en vernielt de Vandalen-stam Andalusië en was in die tijd verdeeld in twee gebieden.
En van 711 tot 1090 toen dit gebied werd geteisterd door diverse oorlogen en onderlinge strijd tussen o.a. Generaal Al Mansur en Kalief Hisham II


De discussie of religie in het algemeen en het Christendom in het bijzonder een positieve input heeft geleverd voor alle wetenschappelijke voorspoed die we nu ervaren is een zweverige discussie en dient om de ideologische strijd tussen religieuzen en niet-religieuzen vorm te geven.

Ik persoonlijk kan die twee moeilijk van elkaar scheiden als we naar de input kijken en de invloed die ze op de maatschappij en elkaar hebben.

Ook is er een definitieprobleem. Wat definieer jij als 'positieve input', 'alle wetenschappeilijke voorspoed die we nu ervaren'.

Historische gezien heeft het Christendom een zeer belangrijke rol gehad in het behouden van kennis, het verspreiden ervan, het opzetten van wetenschappelijke instelingen, ethiek, normen en waarden, het beschaven van de mensen.

Als je naar het conserveren en doorgeven van wetenschappelijke kennis dan heeft hjet Chroistendom een essentieel rol gespeeld in veel van de wetenschappelijke voorspoed die we nu ervaren. (alle wetenschappelijke voorspoed is niet aannemelijk omdat 'alle' te absoluut is).

Dat het vrij algemeen is dat het christendom geen positieve input heeft geleverd in ... lijkt mij niet aannemelijk.

Het laatste wat je zei over arabische wereld gaat me net iets te evr qua gedachten, kortom ik begrijp het niet.

Ow ja, ik ben het trouwens niet eens met Weber en Zijderveld, maar naar ik weet is dit het meest verspreide idee over de moderne westerse cultuur.
Een hechte groep wetenschappers binnen een gemeenschap brengt altijd voorspoed, of dit nu in het Christendom is of binnen de Islam, dit zien we nog steeds terug binnen de Ziekenhuizen, maar ook binnen de bijvoorbeeld verzorgingstehuizen.

Hatert
20-02-11, 11:28
Dat is het nooit geweest. Het is niet meer dan een theorie die door sommigen werd aangehangen.

Onzin

Hatert
20-02-11, 11:36
Daarmee bedoel ik dat zijn verklaring voor de ontwikkeling van het kapitalisme die geruime tijd door een grootdeel van de historici in protestante landen werd aanvaard, nu niet meer als afdoende wordt beschouwd door historici in protestantse landen.

Niet meer afdoende beschouwd worden wil niet zeggen dat die idee aan de kant is gezet.

Slinger
20-02-11, 11:48
Onzin

Ik begrijp dat jij graag een overzichtelijk wereldbeeld wilt zien, met absolute waarheden, die voor eeuwig gelden. Helaas zit de wereld niet zo in elkaar, en de geschiedwetenschap al helemaal niet. Webers theorie mag dan een interessante weergave zijn, zoals alle economische theorieën geef zij slechts een deel van de waarheid weer. Bij het verschijnen kreeg hij meteen al veel kritiek, en nu wordt hij nauwelijks nog serieus genomen.

Zie voor een fundamentele kritiek, bijvoorbeeld, dit artikel (http://www.dick.wursten.be/Max%20Weber%20calvinisme.htm).

Hatert
20-02-11, 11:54
Ik begrijp dat jij graag een overzichtelijk wereldbeeld wilt zien, met absolute waarheden, die voor eeuwig gelden. Helaas zit de wereld niet zo in elkaar, en de geschiedwetenschap al helemaal niet. Webers theorie mag dan een interessante weergave zijn, zoals alle economische theorieën geef zij slechts een deel van de waarheid weer. Bij het verschijnen kreeg hij meteen al veel kritiek, en nu wordt hij nauwelijks nog serieus genomen.

Zie voor een eenvoudige, maar fundamentele kritiek, bijvoorbeeld, dit artikeltje (http://mens-en-samenleving.infonu.nl/filosofie/17548-cultuur-en-democratische-ontwikkeling-de-cultural-thesis.html).


Dat artikel is van een dergelijk laag niveau dat kan ik gewoon niet serieus nemen.

Ik raad je aan om eerst wat over Max Weber te lezen, dan zul je zien dat de schrijver van dat artikel Max Weber verkracht.

Slinger
20-02-11, 11:59
Dat artikel is van een dergelijk laag niveau dat kan ik gewoon niet serieus nemen.

Ik raad je aan om eerst wat over Max Weber te lezen, dan zul je zien dat de schrijver van dat artikel Max Weber verkracht.

Wat heb jij in te brengen tegen het argument dat het kapitalisme niet alleen in de calvinistische landen ontstond, maar ook in de Lutherse en katholieke gebieden?

Hatert
20-02-11, 12:19
Wat heb jij in te brengen tegen het argument dat het kapitalisme niet alleen in de calvinistische landen ontstond, maar ook in de Lutherse en katholieke gebieden?

Ik ben het natuurlijk niet eens met Max Weber maar de link naar het artikel wat je plaatste was gewoon bar en bar slecht.

(Ik zie dat je inmiddels de link naar dat artikel vervangen hebt, maar in mijn citaat van jouw reaktie is de link nog te vinden.)

Slinger
20-02-11, 12:40
Ik ben het natuurlijk niet eens met Max Weber maar de link naar het artikel wat je plaatste was gewoon bar en bar slecht.

(Ik zie dat je inmiddels de link naar dat artikel vervangen hebt, maar in mijn citaat van jouw reaktie is de link nog te vinden.)

Nou dan zijn we het eens.

Hatert
20-02-11, 12:48
Nou dan zijn we het eens.

Eens dat Max Weber theoretisch ongelijk heeft, maar oneens dat Max Weber's inzicht/theorie niet meer uitgedragen en aangehangen wordt in de Westerse wereld.

The Alchemist
20-02-11, 12:58
binloser
Senior Member


Geslacht: Man
Berichten: 569
Geregistreerd: 21 januari 2005
Locatie: Nijmegen De islam is een dode akker wat betreft wetenschap en kunst sinds al ca 1500 - 10 februari 2011, 19:27

--------------------------------------------------------------------------------



Oorspronkelijk geplaatst door binloser :

Waar ligt het aan dat binnen de Islam geen ontwikkeling op gebied van wetenschap en kunst (sport trouwens ook niet) plaatsvind zoals in Azie en nu zelfs in sommige Afrikaanse landen. Ikzelf denk dat het komt omdat het gehele leven is gestructureerd in regeltjes en de koran een boek is dat het enige en laatste woord spreekt. Dat leidt tot een cultuur - wat heet cultuur? - en mentaliteit van inertie en erop rekenen dat het na de dood allemaal pas komt. 72 maagden bijv..




.!!!!!!!!!!!!! wat een uiterst idioot onwetendheid & voorstelling van zaken, zeg : tragi_hilarisch :lol:



!!!!!!!!!!!!! u wish :lol:

de wens is wel de vader van de gedachte , zie ik maar weer :

Hi, achterlijk walgelijk intolerant haatdragend anti_religie fascist ::fplet:

wat een uiterst idioot onzin, onwetendheid , zeg :


I_ Islam als zodanig bestaat tegenwoordig niet meer op politiek, economisch, wetenschappelijk (in de vorm van islamitisch paradigmas, epistemologie, ethiek ...) , sociaal , juruidisch & ander niveaus :

zie hoe die seculaire of semi_seculaire "moslim" dictaturen islam misbruiken voor politiek & voor ander down _to_earth doeleinden tegen de wil & belangen van de moslim volkeren , actief gesteund daarin door het "democratisch" westen :

II_ Even the current rise of "democracy" in Tunisia & Egypt will just pave the way for islam in the long run ....western" democracy" as necessary phase for the current ignorant muslims to appreciate the very true universal objective nature of islam they couldn't taste under those dictatorships for example !

III_ All those equality principles extended to all humanity, freedom, individual freedom, human rights , religious tolerance ....were preached by islam for the first time in mankind's history ever , humanity never knew before :

This materialistic west without a soul had just turned those islamic original equality principles, norms & values into secular materialistic ones : not even original :


even those old Greek city _state direct "democracies" were fundamentally racist & exclusive : never knew those universal equality principles ....norms & values extended to all humanity for example islam was the first ever to preach ...


see how even the individualistic protestant reformation was inspired & triggered by individualistic & holistic Spanish islam , & therefore had fundamentally influenced protestant John Locke's philosophical liberalism & empirism ...

IV_Just know that even modern science itself wouldn't have existed without islam & muslims in the sense that muslims were the ones who invented the very empirical experimental grounds of modern science , thanks to that experience , dynamism, practice , constant search ...islamic spirit :

modern science as the legetimate natural daughter of islam due to the fact that islam elevates the use of reason, practice, experience, the seeking of knowledge in the broader sense , work, constant search ...to the level of religious duties, to the level of worship of God even :

True science is therefore a worship of God in islam when it's liberated from materialism as an ideology for example & from its materialistic mechanical paradigms dominating in exact sciences, & in human sciences nowadays such as that "newtonian_cartesian " paradigm !


Dit is bovendien de tijd van moslims ' ondergang die te wijten is aan het feit dat moslims hun eigen geloof hadden veraaden op allerlei manieren ....vandaar hun terecht & ruimschoots verdiend ondergang!


V_ Islam as such will come back & will have the last word :

western liberal secular democracies will be then defeated , gone & surpassed as just Eurocentric historic cultural political ...phases ...


VI_ see how ur own post_modernism had surpassed modernism : the first as the logical conclusion of the second :

see how post_modernism does flirt with nihillism :

meaning : western thought would only lead to nihillism at the end of the line :

Only God knows what kindda chaos, darkness , irrationalism , backwardness ; conflicts, wars intolerances ....post_modernism will be triggereing in the future :

But, don't worry : as islam helped medieval Europe out of dark age , islam will always be there to help u from ur current & future dark ages !



Besides:


see how post_modernism calls for pluralism & relativism even outside of western thought & outside of liberal democracy :

see how objectivity even does not exist , not even at the level of exact sciences, let alone elsewhere ...



MuslimHeritage.com - Discover 1000 Years of Missing History (http://www.muslimheritage.com)

1001 Inventions - Discover The Muslim Heritage In Our World | 1001 Inventions (http://www.1001inventions.com)


Go back to school, dummy !

fisherman1969
20-02-11, 13:00
Dat artikel is van een dergelijk laag niveau dat kan ik gewoon niet serieus nemen.

Ik raad je aan om eerst wat over Max Weber te lezen, dan zul je zien dat de schrijver van dat artikel Max Weber verkracht.

Natuurlijk ben jij het niet eens wat in dit stukje staat ,al was het alleen al om het feit dat Slinger het geplaatst heeft.
Ik heb het ook gelezen en ermankeert weinig aan wat niet klopt .
Waarom jij Max Weber hoger plaatst is mij een raadsel?

ik citeeer ff de omschrijving van Weber:

Onder het begrip verstehen verstaat Weber het begrijpen van het gedrag van mensen door je in ze in te leven. Hiervoor is grondig onderzoek vereist, geen simpele intuïtie. Weber is hierdoor van grote invloed geweest op de interpretatieve stroming in de sociologie. Wat betreft de causaliteit vindt Weber dat je altijd rekening moet houden met meer dan één oorzaak, en dat je, in tegenstelling tot bij de natuurwetenschappen, moet uitgaan van de waarschijnlijkheid en niet de zekerheid dat een verschijnsel zal optreden.

Om verschijnselen of ontwikkelingen in de samenleving (of verschillende samenlevingen) met elkaar te kunnen vergelijken, zijn overdreven generalisaties noodzakelijk. Hiertoe construeer je zogenaamde ideaaltypen, die je vervolgens aan de werkelijkheid toetst. Het woord ideaaltype dient overigens niet te worden opgevat als een ideaalbeeld of utopie.

Tot slot heeft Weber als eerste het belang van waardevrijheid in de sociologie benadrukt. Je moet proberen zo objectief mogelijk onderzoek te doen en college te geven. Alleen in de keuze voor het te behandelen onderwerp kunnen waarden een rol spelen. Overigens heeft Weber zelf zich niet altijd even strikt aan zijn eigen morele regels gehouden. Daarvoor was hij politiek te geëngageerd, met zijn liberale en nationalistische opvattingen

:rolleyes:

Hatert
20-02-11, 13:10
Natuurlijk ben jij het niet eens wat in dit stukje staat ,al was het alleen al om het feit dat Slinger het geplaatst heeft.
Ik heb het ook gelezen en ermankeert weinig aan wat niet klopt .
Waarom jij Max Weber hoger plaatst is mij een raadsel?

ik citeeer ff de omschrijving van Weber:

Onder het begrip verstehen verstaat Weber het begrijpen van het gedrag van mensen door je in ze in te leven. Hiervoor is grondig onderzoek vereist, geen simpele intuïtie. Weber is hierdoor van grote invloed geweest op de interpretatieve stroming in de sociologie. Wat betreft de causaliteit vindt Weber dat je altijd rekening moet houden met meer dan één oorzaak, en dat je, in tegenstelling tot bij de natuurwetenschappen, moet uitgaan van de waarschijnlijkheid en niet de zekerheid dat een verschijnsel zal optreden.

Om verschijnselen of ontwikkelingen in de samenleving (of verschillende samenlevingen) met elkaar te kunnen vergelijken, zijn overdreven generalisaties noodzakelijk. Hiertoe construeer je zogenaamde ideaaltypen, die je vervolgens aan de werkelijkheid toetst. Het woord ideaaltype dient overigens niet te worden opgevat als een ideaalbeeld of utopie.

Tot slot heeft Weber als eerste het belang van waardevrijheid in de sociologie benadrukt. Je moet proberen zo objectief mogelijk onderzoek te doen en college te geven. Alleen in de keuze voor het te behandelen onderwerp kunnen waarden een rol spelen. Overigens heeft Weber zelf zich niet altijd even strikt aan zijn eigen morele regels gehouden. Daarvoor was hij politiek te geëngageerd, met zijn liberale en nationalistische opvattingen

:rolleyes:

De eerste link die Slinger plaatste was onzin en was een zeer slechte weergave van Webers ideeen.

Wat jij citeert komt in geen van de links die Slinger geplaatst heeft voor en is ook geen onderwerp van discussie.

Slinger
20-02-11, 13:15
Eens dat Max Weber theoretisch ongelijk heeft, maar oneens dat Max Weber's inzicht/theorie niet meer uitgedragen en aangehangen wordt in de Westerse wereld.

Ik zeg niet dat hij niet meer aangehangen wordt, maar het zijn er niet veel meer. Hij kreeg trouwens al vanaf het begin forse kritiek. Dat is ook niet te verwonderen,l want hij zat in de hoek Marx, Engels.

H.P.Pas
20-02-11, 15:00
Daarmee bedoel ik dat zijn verklaring voor de ontwikkeling van het kapitalisme die geruime tijd door een grootdeel van de historici in protestante landen werd aanvaard, nu niet meer als afdoende wordt beschouwd door historici in protestantse landen.

Niet zo opzienbarend.
Weber had, anders dan bijvoorbeeld Marx, in het geheel niet de ambitie een 'afdoende verklaring' te leveren.

Harts intelligentie
20-02-11, 19:53
--------------------------------------------------------------------------------


Oorspronkelijk geplaatst door binloser :


Waar ligt het aan dat binnen de Islam geen ontwikkeling op gebied van wetenschap en kunst (sport trouwens ook niet) plaatsvind zoals in Azie en nu zelfs in sommige Afrikaanse landen. Ikzelf denk dat het komt omdat het gehele leven is gestructureerd in regeltjes en de koran een boek is dat het enige en laatste woord spreekt. Dat leidt tot een cultuur - wat heet cultuur? - en mentaliteit van inertie en erop rekenen dat het na de dood allemaal pas komt. 72 maagden bijv..


.!!!!!!!!!!!!! wat een uiterst idioot onwetendheid & voorstelling van zaken, zeg : tragi_hilarisch :lol:



!!!!!!!!!!!!! u wish :lol:

de wens is wel de vader van de gedachte , zie ik maar weer :

Hi, achterlijk walgelijk intolerant haatdragend anti_religie fascist ::fplet:

wat een uiterst idioot onzin, onwetendheid , zeg :


I_ Islam als zodanig bestaat tegenwoordig niet meer op politiek, economisch, wetenschappelijk (in de vorm van islamitisch paradigmas, epistemologie, ethiek ...) , sociaal , juruidisch & ander niveaus :

zie hoe die seculaire of semi_seculaire "moslim" dictaturen islam misbruiken voor politiek & voor ander down _to_earth doeleinden tegen de wil & belangen van de moslim volkeren , actief gesteund daarin door het "democratisch" westen :

II_ Even the current rise of "democracy" in Tunisia & Egypt will just pave the way for islam in the long run ....western" democracy" as necessary phase for the current ignorant muslims to appreciate the very true universal objective nature of islam they couldn't taste under those dictatorships for example !

III_ All those equality principles extended to all humanity, freedom, individual freedom, human rights , religious tolerance ....were preached by islam for the first time in mankind's history ever , humanity never knew before :

This materialistic west without a soul had just turned those islamic original equality principles, norms & values into secular materialistic ones : not even original :


even those old Greek city _state direct "democracies" were fundamentally racist & exclusive : never knew those universal equality principles ....norms & values extended to all humanity for example islam was the first ever to preach ...


see how even the individualistic protestant reformation was inspired & triggered by individualistic & holistic Spanish islam , & therefore had fundamentally influenced protestant John Locke's philosophical liberalism & empirism ...

IV_Just know that even modern science itself wouldn't have existed without islam & muslims in the sense that muslims were the ones who invented the very empirical experimental grounds of modern science , thanks to that experience , dynamism, practice , constant search ...islamic spirit :

modern science as the legetimate natural daughter of islam due to the fact that islam elevates the use of reason, practice, experience, the seeking of knowledge in the broader sense , work, constant search ...to the level of religious duties, to the level of worship of God even :

True science is therefore a worship of God in islam when it's liberated from materialism as an ideology for example & from its materialistic mechanical paradigms dominating in exact sciences, & in human sciences nowadays such as that "newtonian_cartesian " paradigm !


Dit is bovendien de tijd van moslims ' ondergang die te wijten is aan het feit dat moslims hun eigen geloof hadden veraaden op allerlei manieren ....vandaar hun terecht & ruimschoots verdiend ondergang!


V_ Islam as such will come back & will have the last word :

western liberal secular democracies will be then defeated , gone & surpassed as just Eurocentric historic cultural political ...phases ...


VI_ see how ur own post_modernism had surpassed modernism : the first as the logical conclusion of the second :

see how post_modernism does flirt with nihillism :

meaning : western thought would only lead to nihillism at the end of the line :

Only God knows what kindda chaos, darkness , irrationalism , backwardness ; conflicts, wars intolerances ....post_modernism will be triggereing in the future :

But, don't worry : as islam helped medieval Europe out of dark age , islam will always be there to help u from ur current & future dark ages !



Besides:


see how post_modernism calls for pluralism & relativism even outside of western thought & outside of liberal democracy :

see how objectivity even does not exist , not even at the level of exact sciences, let alone elsewhere ...



MuslimHeritage.com - Discover 1000 Years of Missing History (http://www.muslimheritage.com)

1001 Inventions - Discover The Muslim Heritage In Our World | 1001 Inventions (http://www.1001inventions.com)


Go back to school, dummy !