PDA

Bekijk Volledige Versie : Egyptische president Moebarak stapt op



Marsipulami
11-02-11, 16:24
Egyptische president Moebarak stapt op Belga

VRT vr 11/02/2011 - 17:17

In Egypte heeft vicepresident Omar Suleiman op de staatstelvisie gezegd dat president Hosni Moebarak opstapt. In de straten van Caïro is een explosie van gejuich opgestegen toen het nieuws bekend werd.

Belga In heel Egypte hebben ook vandaag weer meer dan een miljoen mensen betoogd. In de hoofdstad Caïro zijn honderdduizenden mensen op de been, van wie er zo'n 200.000 naar het Tahrirplein getrokken zijn. Toen het nieuws bekend raakte, barstte er een luid gejuich los.

Eerder was bekendgemaakt dat Moebarak Caïro verlaten had en zich met zijn gezin naar Sharm el sheikh (kleine foto) aan de Rode Zee begeven had. Hij heeft daar een buitenverblijft en verbleef er de laatste tijd, sinds het losbarsten van het protest, wel vaker.

Daarna volgde het bericht dat er spoedig een "belangrijke mededeling" van het presidentschap zou volgen. Dat bleek dan de mededeling te zijn die gisteren al verwacht werd, namelijk dat Moebarak opstapt.

Van hoop naar woede

Gisteravond was de anticlimax na Moebaraks toespraak erg groot. Een grote menigte was op het Tahrirplein samengekomen in het centrum van de Egyptische hoofdstad Caïro. Toen er steeds meer duidelijke signalen kwamen dat president Hosni Moebarak zou opstappen, ontstond er een feestelijke stemming.

Maar de toespraak van Moebarak sloeg in als een bom toen bleek dat de president enkel bevoegdheden aan vicepresident Omar Suleiman zou overdragen en weigerde om op te stappen. De betogers schreeuwden leuzen tegen Moebarak en zwaaiden met schoenen, een belediging in de Arabische wereld. Duizenden omsingelden na de toespraak het gebouw van de radio en televisie. Dat zien zij als spreekbuis van het regime. Ze riepen ook het leger op om zich bij hen aan te sluiten.

VRT-correspondent Jens Franssen getuigt dat de sfeer in de Egyptische hoofdstad Caïro erg grimmig is geworden. Vooral de jongeren zijn ontgoocheld en heel kwaad. "Vele stemmen gaan op om naar het presidentiële paleis te trekken", zegt hij. "De vraag is dan wat het leger gaat doen. Dat zal vandaag mogelijk kleur moeten bekennen."

Eerder waarschuwde oppositielid Mohamed ElBaradei op Twitter dat Egypte gaat "ontploffen" en dat het leger moet tussenbeide komen om het land te redden.

Marsipulami
11-02-11, 16:26
Live: Vreugde op het Tahirplein in Caïro

Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.951593)

Chatoloog
11-02-11, 16:27
17 dagen van hevige protesten waren er nodig geweest en nu breken er lange feestdagen aan.
Ik ga mijn vakantie boeken om mee te vieren. Dit is een grote dag en het einde van een tiran die eigenlijk nog berecht hoort te worden voor zijn ontelbare misdaden.

Marsipulami
11-02-11, 16:43
17 dagen van hevige protesten waren er nodig geweest en nu breken er lange feestdagen aan.
Ik ga mijn vakantie boeken om mee te vieren. Dit is een grote dag en het einde van een tiran die eigenlijk nog berecht hoort te worden voor zijn ontelbare misdaden.


Nu maar hopen dat er geen burgeroorlog komt die 20 jaar duurt.

mark61
11-02-11, 16:54
17 dagen van hevige protesten waren er nodig geweest en nu breken er lange feestdagen aan.
Ik ga mijn vakantie boeken om mee te vieren. Dit is een grote dag en het einde van een tiran die eigenlijk nog berecht hoort te worden voor zijn ontelbare misdaden.

Ik zou nog even afwachten wat het leger gaan doen. Je kan alvast wel aan een ijsje likkend langs Moebarak's villa gaan slenteren natuurlijk :hihi: