PDA

Bekijk Volledige Versie : Egypte: Welkom terug in de Arabische moederschoot!



Al Sawt
12-02-11, 20:01
Rotterdam, 12 febr.

Door onze redacteur Carolien Roelants | pagina 3
Machtsbalans in regio verschuift

Veel Arabische leiders kijken bezorgd naar de gevolgen van de val van president Mubarak voor de machtsbalans in het Midden-Oosten. Die was al aan het schuiven.

Veel Arabische leiders betreuren vandaag het aftreden van de Egyptische president Mubarak. In zijn uur van nood steunden zij hem openlijk of verholen. Het Saoedische leiderschap bijvoorbeeld waarschuwde vorige week de Amerikaanse regering dat het de hulp aan Mubarak zou overnemen als Washington die als drukmiddel zou afsnijden.

Sommige leiders zijn bang dat hun eigen ontevreden burgers wel eens extra kracht kunnen putten uit Mubaraks val om democratische hervormingen af te dwingen. De meeste Arabische landen hebben dezelfde problemen als Egypte – hoge (jeugd)werkloosheid, lage lonen, corruptie, politieke repressie én betogers – en hun heersers willen allemaal wel graag aan de macht blijven.

Maar er speelt meer mee. Arabische leiders maken zich grote zorgen over de stabiliteit van de regio. „Revolutie, revolutie tot de overwinning!”, scandeerden duizenden betogers gisteren in de Egyptische hoofdstad Kairo. Dat is een angstaanjagend geluid voor koningen en presidenten die nog rechtstreeks te maken hebben met de gevolgen van de laatste omwenteling, de Iraanse islamitische revolutie in 1979.

Die verjaarde juist gisteren en president Ahmadinejad verklaarde triomfantelijk dat „een nieuw Midden-Oosten verrijst zonder het zionistische regime en zonder Amerikaanse inmenging, een plaats waar de arrogante mogendheden geen plaats hebben”. De Iraanse autoriteiten hebben hun eigen oppositie in 2009 over een periode van een half jaar naar huis geslagen. Het is oppositieleiders Karroubi en Mousavi verboden maandag een solidariteitsbijeenkomst met de Egyptische protestbeweging te organiseren uit angst dat deze in een demonstratie tegen het regime verandert.

Maar de Egyptische betogers zijn voor propagandadoeleinden ingelijfd door het islamitische regime in Teheran. In de Iraanse berekening volgt op Mubarak, waarmee de betrekkingen slecht waren, hoe dan ook een bewind in Kairo dat grotere afstand zal bewaren tot de Verenigde Staten en Israël. Onder de Egyptische bevolking is het bondgenootschap met de VS en Israël erg impopulair. Op het Tahrirplein waren portretten van Mubarak met een Davidsster te zien.

De koningen van Saoedi-Arabië en Jordanië voerden met Mubarak de oppositie aan tegen Iran, dat zij ervan verdenken in het geheim kernwapens te ontwikkelen en zo zijn machtspositie doorslaggevend te versterken. Een van de eerste WikiLeaks-onthullingen was dat de Saoedische koning Abdullah Washington had opgeroepen tot een militaire aanval op de Iraanse nucleaire installaties.

Die Arabische oppositie is nu verder verzwakt. De laatste jaren is de machtsbalans in het Midden-Oosten al geleidelijk gaan schuiven in het voordeel van de losse alliantie van Iran, Syrië en Turkije en in het nadeel van de VS en Israël en hun Arabische bondgenoten. De laatste aanwijzing hiervan was de val van de door Washington gesteunde premier Saad Hariri in Libanon. Een door de Iraanse bondgenoot Hezbollah geselecteerde kandidaat-premier kreeg vorige maand een mandaat van het Libanese parlement om een nieuwe regering te vormen. In Beiroet werd gisteravond vuurwerk afgestoken na de bekendmaking van het aftreden van Mubarak.

Ook in de Gazastrook werd de val van Mubarak gevierd. Zijn alliantie met Israël kwam onder andere tot uiting in zijn medewerking aan de blokkade van het gebied, waar een andere bondgenoot van Iran, de Palestijnse organisatie Hamas, de macht heeft. Het nieuwe bewind in Kairo, ook al komt dat uit de naaste omgeving van Mubarak, zal coöperatief zijn.

Saoedi-Arabië moet ook niets hebben van Hezbollah en Hamas, in Saoedische ogen niet anders dan vooruitgeschoven posten van Iran. Minister van Buitenlandse Zaken prins Saud al-Faisal veroordeelde twee dagen geleden nog in een toespraak in Marokko „openlijke inmenging” door andere landen in Egypte. Het was duidelijk dat hij doelde op de herhaalde oproepen van Amerikaanse leiders tot Mubarak om de machtsoverdracht te versnellen. „Wij drukken onze sterkste afkeuring en scherpste veroordeling uit”, zei hij.

Een enkel Arabisch land is heel tevreden over de ontwikkelingen in Kairo. Syrië heeft zich altijd verzet tegen het Egyptische vredesverdrag met Israël. Syrië is ook een van de heel weinige Arabische bondgenoten van Iran. Jarenlang verkeerde het in een zwaar internationaal isolement omdat het zich tegen de westerse orde keerde. De afgelopen twee jaar is Syriës positie al langzaam verbeterd. Voor president Assad ziet de toekomst er niet slecht uit.


Dag isolement van Hamas, dag isolement van Syrie, dag isolement van Iran. Dag heulen met VS, dag heulen met Israel, dag heulen met Saoedie, dag heulen met PLO.

Welkom de acceptatie van Hamas, welkom de acceptatie van de Iraanse nucleaire programma.

De toekomst ziet er zonnig uit.

NRC

Max Stirner
12-02-11, 20:21
Dag isolement van Hamas, dag isolement van Syrie, dag isolement van Iran. Dag heulen met VS, dag heulen met Israel, dag heulen met Saoedie, dag heulen met PLO.

Welkom de acceptatie van Hamas, welkom de acceptatie van de Iraanse nucleaire programma.

De toekomst ziet er zonnig uit.

NRC



Dat het verjagen van een onderdrukker in land A zal gaan leiden tot de acceptatie van de onderdrukkers in land B en C lijkt me geen logische conclusie.

Eric de Blois
12-02-11, 20:28
Dag isolement van Hamas, dag isolement van Syrie, dag isolement van Iran. Dag heulen met VS, dag heulen met Israel, dag heulen met Saoedie, dag heulen met PLO.

Welkom de acceptatie van Hamas, welkom de acceptatie van de Iraanse nucleaire programma.

De toekomst ziet er zonnig uit.



Dat heulen met het westen heeft in ieder geval miljarden dollars opgeleverd die overigens zijn op gegaan aan de luxe uitspattingen van een klein groepje terwijl sommige onderdanen letterlijk wonen op een vuilnisbelt. De vraag is wat die 'arabische moederschoot' de gewone vrouw/man gaat bieden. Arabische leiders zijn bepaald geen toonbeeld van mededogen met onderdanen. Het wegvallen van een arabische dictator vormt meestal het begin van een nieuwe periode van dictatuur en schaamteloze zelfverrijking.

Wat moet Iran nu met een nucleair programma terwijl ze baden in olie? Dat gelooft geen hond.

John2
12-02-11, 20:33
Dag isolement van Hamas, dag isolement van Syrie, dag isolement van Iran. Dag heulen met VS, dag heulen met Israel, dag heulen met Saoedie, dag heulen met PLO.

Welkom de acceptatie van Hamas, welkom de acceptatie van de Iraanse nucleaire programma.

De toekomst ziet er zonnig uit.

NRC

Slechts één woord "idioot"!!!

Al Sawt
12-02-11, 21:21
Dat heulen met het westen heeft in ieder geval miljarden dollars opgeleverd die overigens zijn op gegaan aan de luxe uitspattingen van een klein groepje terwijl sommige onderdanen letterlijk wonen op een vuilnisbelt. Ik weet echt niet waar jij het over hebt.

Egypte krijgt maar 1.3miljard en geen miljarden. Het geld is door VS exclusief beschikbaar gesteld om wapenaankopen van Egypte te financieren. Uiteraard Amerikaanse wapens. Dus jouw gebrabbel over de miljarden dollars en de luxe is gebaseerd op totale onwetendheid.




De vraag is wat die 'arabische moederschoot' de gewone vrouw/man gaat bieden. Arabische leiders zijn bepaald geen toonbeeld van mededogen met onderdanen. Het wegvallen van een arabische dictator vormt meestal het begin van een nieuwe periode van dictatuur en schaamteloze zelfverrijking.
Wij verkeren in een politiek proces.
Inderdaad worden wij geregeerd door despoten met een hofhouding van verrijkende kliek. Maar in tegenstelling tot meeste landen, kennen de Arabische wereld een mate van welvaart en sociale zekerheid.

Daarnaast zijn er geen miljoenen doden gevallen door tirannie of genocides. Zoals in Europa.




Wat moet Iran nu met een nucleair programma terwijl ze baden in olie? Dat gelooft geen hond.
Los van het feit dat Iran inderdaad een nucleaire wapen ontwikkeld. Wil ik echter toch jouw bewering logenstraffen. Iran heeft groeiende behoefte aan energie. Hierdoor komt er minder olie vrij voor export.

Ook wil ik je verwijzen naar de Amerikaanse minister van BuZa Colin Powell, die zei dat Iran inderdaad redenen kent om nucleaire energie te rechtvaardigen.

Dus zelfs vertegenwoordiger van de Amerikaanse regering van Bush, erkende dat.

Dus bespaar mij jouw onzin.

Al Sawt
12-02-11, 21:23
Dat het verjagen van een onderdrukker in land A zal gaan leiden tot de acceptatie van de onderdrukkers in land B en C lijkt me geen logische conclusie.

Vrijheid in Egypte zal vrijheid brengen naar Syrie en rest van MO. Om te beginnen om de blokkade van Gaza te dwarsbomen.

fisherman1969
12-02-11, 21:26
T.A.V de plaatser van deze Topic ]Welkom in moeders schoot , zie onderstaande link daar slaan ze elkaar gewoon dagelijks dood [/B]!!

http://www.maroc.nl/forums/het-nieuws-van-de-dag/324847-sjiieten-en-soenieten-irak.html

Ik begrijp dat Uwe Alwetendheid AL SAWT , hier niet op zal reageren gezien de blamage en totaal van logica gespeende Kop van deze Topic .

FISHERMAN (dit keer met hoofdletters) :ego:

John2
12-02-11, 21:32
Wij verkeren in een politiek proces.


Wij???
Man jij zit veilig en droog achter je computer en hebt waarschijnlijk hooguit in een vakantie een land bezocht in het M.O., dus praat niet over "wij", schaam je!

Slinger
12-02-11, 21:37
Vrijheid in Egypte zal vrijheid brengen naar Syrie en rest van MO. Om te beginnen om de blokkade van Gaza te dwarsbomen.

Vrijheid in Syrië is een illusie. De Assadclan zit te sterk in het zadel en is, zoals gebleken is, gewetenloos en meedogenloos in het liquideren van tegenstanders.

Max Stirner
12-02-11, 22:12
Vrijheid in Egypte zal vrijheid brengen naar Syrie en rest van MO. Om te beginnen om de blokkade van Gaza te dwarsbomen.

Insjallah

Max Stirner
12-02-11, 22:17
Vrijheid in Syrië is een illusie. De Assadclan zit te sterk in het zadel en is, zoals gebleken is, gewetenloos en meedogenloos in het liquideren van tegenstanders.


Ben bang dat je gelijk hebt. Hebben we ook gezien in Iran ....

Ben ervan overtuigd dat Westerse schoothondjes minder ver kunnen gaan in de openlijke onderdrukking van protesten dan niet Westerse schoothondjes - Iran, Burma, Wit Rusland, Noord Korea enz.

mark61
12-02-11, 23:06
Vrijheid in Egypte zal vrijheid brengen naar Syrie en rest van MO. Om te beginnen om de blokkade van Gaza te dwarsbomen.

Ik zie het verband niet zo. Syrië wordt niet gesteund door ingebeelde bazen. En Assad is niet zo'n aardige man als Moebarak. Hij heeft al bewezen dat ie gerust 10.000 man vermoordt als het zo uitkomt, dus de Syriërs zullen zich wel 2x bedenken.

We gaan zien wat er in de rest van het MO gaat gebeuren. Eerst maar eens zien of Tunesië en Egypte op de rails komen. Ik heb niet veel vertrouwen in Tantawi. De Egyptenaren geloof ik ook niet :hihi:

Al Sawt
13-02-11, 02:02
T.A.V de plaatser van deze Topic ]Welkom in moeders schoot , zie onderstaande link daar slaan ze elkaar gewoon dagelijks dood [/B]!!

http://www.maroc.nl/forums/het-nieuws-van-de-dag/324847-sjiieten-en-soenieten-irak.html

Ik begrijp dat Uwe Alwetendheid AL SAWT , hier niet op zal reageren gezien de blamage en totaal van logica gespeende Kop van deze Topic .

FISHERMAN (dit keer met hoofdletters) :ego:
Wel zielig dat je op zo n manier aandacht voor je topic vraagt. Maar ik ben niet beroerd om daar te reageren. Lees mijn reactie.

Al Sawt
13-02-11, 02:06
Wij???
Man jij zit veilig en droog achter je computer en hebt waarschijnlijk hooguit in een vakantie een land bezocht in het M.O., dus praat niet over "wij", schaam je!
Ik wou bijna amen zeggen. Maar aan andere kant realiseer ik mij dat jij een trieste leven leidt. Aangezien jij Maroc.nl nodig hebt om jouw frustraties te spugen.

Al Sawt
13-02-11, 02:08
Ben bang dat je gelijk hebt. Hebben we ook gezien in Iran ....

Ben ervan overtuigd dat Westerse schoothondjes minder ver kunnen gaan in de openlijke onderdrukking van protesten dan niet Westerse schoothondjes - Iran, Burma, Wit Rusland, Noord Korea enz.

Zuid-Amerikanen zijn met je eens.

Al Sawt
13-02-11, 02:13
Ik zie het verband niet zo. Syrië wordt niet gesteund door ingebeelde bazen. En Assad is niet zo'n aardige man als Moebarak. Hij heeft al bewezen dat ie gerust 10.000 man vermoordt als het zo uitkomt, dus de Syriërs zullen zich wel 2x bedenken.

je vergist je met zijn vader.


We gaan zien wat er in de rest van het MO gaat gebeuren. Eerst maar eens zien of Tunesië en Egypte op de rails komen. Ik heb niet veel vertrouwen in Tantawi. De Egyptenaren geloof ik ook niet :hihiNope. Maar belangrijkste is dat as Egypte, Jordanie en Saoedie Arabie als Amerikaanse instrument van verraad, is doorbroken.

Dat is belangrijk en uitermate goed nieuws.

mark61
13-02-11, 04:13
je vergist je met zijn vader.
Nope. Maar belangrijkste is dat as Egypte, Jordanie en Saoedie Arabie als Amerikaanse instrument van verraad, is doorbroken.

Dat is belangrijk en uitermate goed nieuws.

Je denkt dat Bashir een lieverdje is? Ik niet. Ik zie het verschil niet, kan ie 10x in Londen hebben gestudeerd. Bovendien ben ik bang voor heisa, met die mix van christenen, sji`ieten, soennieten en Koerden. Zie Irak.

Jordanië doet er natuurlijk totaal niet toe in het geheel. Ik gun ze van harte een revolutie, maar de volgende dag zullen ze even arm wakker worden, zonder uitzicht op verbetering. In het gunstigste geval zijn ze dan arm zonder onderdrukkiing. Ik hoop wel dat ze dan de grens met Palestina opengooien, maar daar zouden ze nog spijt van kunnen krijgen.

Nou nog Marokko :hihi: Misschien kan de Arabische Liga dan eindelijk es ophouden met Israël steunen. Het gaan dan wel skere tijden worden.

Al Sawt
13-02-11, 16:40
Je denkt dat Bashir een lieverdje is? Ik niet. Ik zie het verschil niet, kan ie 10x in Londen hebben gestudeerd. Bovendien ben ik bang voor heisa, met die mix van christenen, sji`ieten, soennieten en Koerden. Zie Irak.

Jordanië doet er natuurlijk totaal niet toe in het geheel. Ik gun ze van harte een revolutie, maar de volgende dag zullen ze even arm wakker worden, zonder uitzicht op verbetering. In het gunstigste geval zijn ze dan arm zonder onderdrukkiing. Ik hoop wel dat ze dan de grens met Palestina opengooien, maar daar zouden ze nog spijt van kunnen krijgen.

Nou nog Marokko :hihi: Misschien kan de Arabische Liga dan eindelijk es ophouden met Israël steunen. Het gaan dan wel skere tijden worden.
Geopolitieke veranderingen brengen altijd armoede. Maar dat is zelfs positieve ontwikkeling. Want dan moeten de Arabische landen beseffen om samen te werken.

Totale neergang is nodig om totale vooruitgang te creëren.

Eric de Blois
13-02-11, 16:48
Totale neergang is nodig om totale vooruitgang te creëren.

Nou, neergang genoeg in het midden-oosten. Je kunt ook gewoon je klauwen uit de mouwen steken en aan het werk gaan. Dat helpt soms ook om vooruit te komen. Maar kennelijk is het prettiger met dollars alles in het westen te kopen.

tanger'73
13-02-11, 16:57
Nou, neergang genoeg in het midden-oosten. Je kunt ook gewoon je klauwen uit de mouwen steken en aan het werk gaan. Dat helpt soms ook om vooruit te komen. Maar kennelijk is het prettiger met dollars alles in het westen te kopen.


tegenwoordig kan je vrijwel alles uit het oosten kopen. En goedkoper.

Al Sawt
13-02-11, 17:05
Nou, neergang genoeg in het midden-oosten. Je kunt ook gewoon je klauwen uit de mouwen steken en aan het werk gaan. Dat helpt soms ook om vooruit te komen. Maar kennelijk is het prettiger met dollars alles in het westen te kopen.Opnieuw brengt onze Eric uitstekende argument.

Helaas wel een dat helaas doorspekt is met onwetendheid. Landen als Marokko, Egypte, Tunesie, Syrie, Jordanie en Libanon, hebben geen druppel olie. Toch hebben deze landen een welvaartspeil dat hoger is dan menig landen in Azie, Afrika en Latijns Amerika.

Ongelijkheid is in de Arabische wereld stuk kleiner dan in Zuid Amerika of Azie.
Dus bespaar mij jouw steekhoudende (lees nietszeggende) argument dat de Arabieren hun handen uit de mouwen moeten steken.

tanger'73
13-02-11, 17:08
Opnieuw brengt onze Eric uitstekende argument.

Helaas wel een dat helaas doorspekt is met onwetendheid. Landen als Marokko, Egypte, Tunesie, Syrie, Jordanie en Libanon, hebben geen druppel olie. Toch hebben deze landen een welvaartspeil dat hoger is dan menig landen in Azie, Afrika en Latijns Amerika.

Ongelijkheid is in de Arabische wereld stuk kleiner dan in Zuid Amerika of Azie.
Dus bespaar mij jouw steekhoudende (lees nietszeggende) argument dat de Arabieren hun handen uit de mouwen moeten steken.


Ben benieuwd of ze in sommige landen in Zuid Amerika nog aan siësta doen?

Eric de Blois
13-02-11, 17:13
Ben benieuwd of ze in sommige landen in Zuid Amerika nog aan siësta doen?

:slapen: Ja, vooral in Argentinië. Het is overigens volop vakantie hier.

tanger'73
13-02-11, 17:17
:slapen: Ja, vooral in Argentinië. Het is overigens volop vakantie hier.


Argentinië, is dat niet het land waar onlangs nog massaal voedselrellen hebben plaatsgevonden?

Al Sawt
13-02-11, 17:32
Ben benieuwd of ze in sommige landen in Zuid Amerika nog aan siësta doen?

Chili, tenminste als hij daadwerkelijk daar woont, is een van de welvarendste landen in Zuid Amerika.

Maar meeste landen in ZA hebben een zeer veel armoede. Maar kennelijk gaat het Eric eerder om de situatie in de Arabische wereld dan in zijn achtertuin.

Eric de Blois
13-02-11, 17:35
Opnieuw brengt onze Eric uitstekende argument.

Helaas wel een dat helaas doorspekt is met onwetendheid. Landen als Marokko, Egypte, Tunesie, Syrie, Jordanie en Libanon, hebben geen druppel olie. Toch hebben deze landen een welvaartspeil dat hoger is dan menig landen in Azie, Afrika en Latijns Amerika.

Onwetendheid? Heb ik een land genoemd? En heb ik bijvoorbeeld gezegd dat er in Marokko naar olie wordt geboord? J

Mijn antwoord was een reactie op jouw absurde theorie over vooruitgang:

Totale neergang is nodig om totale vooruitgang te creëren.
Ik heb daar andere ideeën over die ik graag met jou wilde delen.

Vooruitgang kan onstaan door werken. Eigenlijk alleen maar door werken. Zonder arbeid onstaat niets. Destruktie is juist funest voor vooruitgang.


Ongelijkheid is in de Arabische wereld stuk kleiner dan in Zuid Amerika of Azie.
Dus bespaar mij jouw steekhoudende (lees nietszeggende) argument dat de Arabieren hun handen uit de mouwen moeten steken.

Jij begon over neergang in het midden-oosten, niet ik. Ik gaf je alleen gelijk over het feit dat er sprake is van neergang. Maar natuurlijk is die neergang op zichzelf geen voorwaarde om tot vooruitgang te komen zoals jij beweert. Daar moeten de handen voor uit de mouwen. Dat was mijn insteek. En mijn woorden zit jij belachelijk te maken over olie in Marokko, wat ik niet beweerd heb.

Ongelijkheid in de arabische wereld kleiner dan in z-amerika? Man, er bestaan in Z-amerika geen leiders die een prive 474-400 hebben naast nog enige 777 en gulfstream's.

tanger'73
13-02-11, 17:37
Chili, tenminste als hij daadwerkelijk daar woont, is een van de welvarendste landen in Zuid Amerika.

Maar meeste landen in ZA hebben een zeer veel armoede. Maar kennelijk gaat het Eric eerder om de situatie in de Arabische wereld dan in zijn achtertuin.

chili is na pinochet tijdperk ronduit progressief en verdient goed met haar grondstoffen zoals koper uit de mijnbouw, aan de stijgende koperprijs op de wereldmarkt. Daar kan het alleen maar goed mee gaan.

Eric de Blois
13-02-11, 17:43
chili is na pinochet tijdperk ronduit progressief en verdient goed met haar grondstoffen zoals koper uit de mijnbouw, aan de stijgende koperprijs op de wereldmarkt. Daar kan het alleen maar goed mee gaan.

Ja, dat klopt. Er wordt ook veel wijn geëxporteerd en toerisme vormt ook een belangrijke bron van inkomsten. Het gaat heel goed. Alleen de zware aardbeving van vorig jaar vormde wel een onverwachte tegenslag voor de financieën. Dat kost heel veel geld.

Al Sawt
13-02-11, 18:14
Onwetendheid? Heb ik een land genoemd? En heb ik bijvoorbeeld gezegd dat er in Marokko naar olie wordt geboord? J
Nee, je had het over de Arabische wereld. Ik heb je alleen fijntjes op gewijzen dat niet alle Arabieren over dollars kunnen beschikken om vrijuit in het Westen te spenderen.


Mijn antwoord was een reactie op jouw absurde theorie over vooruitgang:
Is niet absurd.


Ik heb daar andere ideeën over die ik graag met jou wilde delen.

Vooruitgang kan onstaan door werken. Eigenlijk alleen maar door werken. Zonder arbeid onstaat niets.
Jij begon over neergang in het midden-oosten, niet ik. Ik gaf je alleen gelijk over het feit dat er sprake is van neergang. Maar natuurlijk is die neergang op zichzelf geen voorwaarde om tot vooruitgang te komen zoals jij beweert.
Nooit gehoord van een sociale contract? Waarin politieke leiders van een land een bevolking zoet houden met gesubsidieerde eten, energie en lage mate van welvaart. Juist om productiviteit in de kiem te smoren.

Want productiviteit brengt kapitaal met zich mee en met kapitaal kun je macht en kennis vergaren. Zaken die een middenstand kunnen creëren met een machtsfactor van betekenis.

De Arabische olielanden als Golfstaten leggen hun volk in de watten. Arabische landen zonder olie, proberen met beperkte middelen een welvaartsituatie te creëren dat net niet armoedig genoeg is voor opstand en niet te welvarend is voor empowerment van middenstand om assertief te worden.

Dat bedoel ik met stagnatie. Om sociale contract door te breken. Heb je neergang nodig. Dat de overheid niet meer in staat is of bereid om voedsel of energie te subsidiëren en daarmee haar verplichtingen te voldoen.

Dat zagen we in Egypte en dat is neergang. Dus de massa is in opstand gekomen en plotseling eisen ze ook democratie en politieke participatie. Dat bedoel ik met neergang gaat vooruitgang creëren.

Je kan mijn theorie absurd vinden. Dat kan. Maar het is helaas steekhoudend.

Destruktie is juist funest voor vooruitgang.Nee hoor. Destructie heeft Europa op welvaartsniveau gebracht.


Daar moeten de handen voor uit de mouwen. Mensen in de Arabische wereld werken langer en harder dan gemiddeld in het Westen. Het feit dat productie niet tot kapitaal leidt, heeft te maken met de overheden.

Maar daar komt gelukkig verandering in.


Dat was mijn insteek. En mijn woorden zit jij belachelijk te maken over olie in Marokko, wat ik niet beweerd heb.Jij beweert dat Arabieren dollars spenderen in het Westen en hun handen niet uit de mouwen steken. Dus kennelijk refereer je naar oliedollars in combinatie met een lagere arbeidsethos. Heb ik dat mis?


Ongelijkheid in de arabische wereld kleiner dan in z-amerika? Man, er bestaan in Z-amerika geen leiders die een prive 474-400 hebben naast nog enige 777 en gulfstream's. En in de Arabische wereld zijn dat er minderheid. Alleen golfregio. landen als Syrie, Algerije, Marokko, Egypte, Libanon, Jordanie, etc. moeten het doen met overheids vliegtuigen of militaire transportvliegtuigen.

Dus bespaar mij jouw nietszeggende argument.

John2
13-02-11, 18:54
Dus bespaar mij jouw nietszeggende argument.
Waarschuwing:Discussiëren met Al Sawt, is schadelijk voor uw referentiekader!

Harts intelligentie
13-02-11, 19:03
Romatisch Nassiristisch dromen die geen rekening houden met de internationaal werkelijkheid :

namelijk dat het gaat allemaal om belangen & machtsverhoudingnen :

Egypte kan niks anders dan binnen dat kader functioneren :

zie hoe het leger niks anders kan doen dan de peace treaty met israel & ander internationaal akkorden blijven honoreren ......

wake up, Al Sawt : die romantisch racistisch pan _Arabisme was een totaal mislukking .....we gaan die toch niet weer uit de ouwe kast halen , of wel soms ??? :lol:

fisherman1969
13-02-11, 19:10
Romatisch Nassiristisch dromen die geen rekening houden met de internationaal werkelijkheid :

namelijk dat het gaat allemaal om belangen & machtsverhoudingnen :

Egypte kan niks anders dan binnen dat kader functioneren :

zie hoe het leger niks anders kan doen dan de peace treaty met israel & ander internationaal akkorden blijven honoreren ......

wake up, Al Sawt : die romantisch racistisch pan _Arabisme was een totaal mislukking .....we gaan die toch niet weer uit de ouwe kast halen , of wel soms ??? :lol:

Ja hoor we gaan het nu ervaren zelfs hier vliegen de MOSLIMS elkaar bijna in de haren !
Is niet lollig hoor wel lulllig
:verward:

Harts intelligentie
13-02-11, 19:46
Ja hoor we gaan het nu ervaren zelfs hier vliegen de MOSLIMS elkaar bijna in de haren !
Is niet lollig hoor wel lulllig
:verward:


!!!!!!!!!!! :lol:

Ever heard of the freedoms of thought, of belief , of speech ???

Al Sawt
13-02-11, 22:17
Romatisch Nassiristisch dromen die geen rekening houden met de internationaal werkelijkheid :

namelijk dat het gaat allemaal om belangen & machtsverhoudingnen :

Egypte kan niks anders dan binnen dat kader functioneren :

zie hoe het leger niks anders kan doen dan de peace treaty met israel & ander internationaal akkorden blijven honoreren ......

wake up, Al Sawt : die romantisch racistisch pan _Arabisme was een totaal mislukking .....we gaan die toch niet weer uit de ouwe kast halen , of wel soms ??? :lol:

Leg mij dan uit wat jouw alternatief is?

fisherman1969
13-02-11, 22:39
Wel zielig dat je op zo n manier aandacht voor je topic vraagt. Maar ik ben niet beroerd om daar te reageren. Lees mijn reactie.

ZIELIG ? maar helaas wel de waarheid! ,en die mag uiteraard niet gehoord worden .
De ARABISCHE moeders schoot! waar ze g*d verdomme moeders met kinderen al op blazen!!
ZELFS AL ZITTEN ZE NOG IN HUN SCHOOT!
En dan ga je uit pure ellende weer het vervallen tot voorbeelden uit Europa ,
je praat over de toekomst met je stomme onwetendheid gebaseerd op een ding:HAAT!! vergetend dat je als moderator meer verantwoording hebt !
Zo is het toevallig ook nog eens een keer
:droef: en ZIELIG ook nog !

Al Sawt
13-02-11, 22:52
ZIELIG ? maar helaas wel de waarheid! ,en die mag uiteraard niet gehoord worden .
De ARABISCHE moeders schoot!
Moederschoot is een beeldspraak.

waar ze g*d verdomme moeders met kinderen al op blazen!!
ZELFS AL ZITTEN ZE NOG IN HUN SCHOOT!
Doel je op Israelische misdaden?


En dan ga je uit pure ellende weer het vervallen tot voorbeelden uit Europa ,
je praat over de toekomst met je stomme onwetendheid gebaseerd op een ding:HAAT!! vergetend dat je als moderator meer verantwoording hebt !
Zo is het toevallig ook nog eens een keer
:droef: en ZIELIG ook nog !
Zielig zijn mensen die met hoofdletters een bericht typen en daarmee schreeuwerig overkomen. Aangezien zij inhoudelijk niets toe te voegen hebben.

Al Sawt
13-02-11, 22:58
Ja hoor we gaan het nu ervaren zelfs hier vliegen de MOSLIMS elkaar bijna in de haren !
Is niet lollig hoor wel lulllig
:verward:
Ik pak iedereen aan. Ongeacht hun geloof, afkomst of politieke voorkeur.

tanger'73
14-02-11, 00:19
Ja, dat klopt. Er wordt ook veel wijn geëxporteerd en toerisme vormt ook een belangrijke bron van inkomsten. Het gaat heel goed. Alleen de zware aardbeving van vorig jaar vormde wel een onverwachte tegenslag voor de financieën. Dat kost heel veel geld.

Marokko is deze tijd van het jaar helemaal groen en visvangst in overvloed.

fisherman1969
14-02-11, 00:54
Ik pak iedereen aan. Ongeacht hun geloof, afkomst of politieke voorkeur.

Ja zeker geleerd van je voor vaderen :
De'Religie van vrede' maakte al 270 miljoen dodelijke slachtoffers ...Het totaal aantal Afrikaanse slachtoffers van de islam wordt dan ook geschat op 120 miljoen. Het aantal christenen dat vermoord werd tijdens de jihad ligt op ..... door hun eigen taal en de islam,' De veroveringen gingen meestal gepaard ...
xandernieuws.punt.nl/index.php?r=1&id=610012... - In cache

John2
14-02-11, 07:29
=Al Sawt;4626799]Moederschoot is een beeldspraak.
En wat betekend deze beeldspraak. veiligheid, geborgenheid, verzorging en onvoorwaardelijke liefde voor het ongeborende, het zijn toch wel zaken die je de Arabische liga zou toewensen maar helaas niet bezit.


Oorspronkelijk geplaatst door Al Sawt
Helaas wel een dat helaas doorspekt is met onwetendheid. Landen als Marokko, Egypte, Tunesie, Syrie, Jordanie en Libanon, hebben geen druppel olie. Toch hebben deze landen een welvaartspeil dat hoger is dan menig landen in Azie, Afrika en Latijns Amerika.
Olie dollars hoeven niet altijd de welvaart te bepalen, behalve olie zijn er nog veel delfstoffen die welvaart brengen en vaak meer waard zijn als olie, zo zijn er in deze gebieden gemakelijk uranium, fosfor, koper, lood en andere ertsen te winnen.
Dus als u het wil hebben over ontwetendheid, kijk eens in een spiegel.

knuppeltje
14-02-11, 10:29
Dag isolement van Hamas, dag isolement van Syrie, dag isolement van Iran. Dag heulen met VS, dag heulen met Israel, dag heulen met Saoedie, dag heulen met PLO.

Welkom de acceptatie van Hamas, welkom de acceptatie van de Iraanse nucleaire programma.

De toekomst ziet er zonnig uit.

NRC

Ik zou nog niet te vroeg juichen. Dat er wel eens veel zal kunnen veranderen, geloof ik ook wel. Maar eerst eens afwachten: wat en in hoever.

De tijd is ook allang voorbij om nog te denken dat je in al die landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika de neuzen een kant op kunt laten wijzen, zodra daar alle dictaturen zijn opgeruimd. Daar is geen enkele aanwijzing voor te vinden, wel voor het tegendeel. Tunesiërs zijn geen Arabieren, Egyptenaren geen Syriërs, Turken geen Irakezen, Markkanen geen Libiérs en ga zo maar door. Daarnaast hebben er een aantal landen sterk verschillende rivaliserende bevolkingsgroepen, is het niet omwille van richting in de islam of verschillende godsdiensten, dan wel om etnische redenen. Het zal het voor die landen nog heel lang niet meevallen om er dan toch een stabiele regering te vormen.
Kortom, een nieuw Pan-Arabisme kan dan mogelijk wel een goede zaak zijn, maar het blijft voorlopig een natte droom.

Ach, zelfs wij maken er met ons 'Verenigd Europa' ook nog lang niet alles van. Ik gun ze ook daarom al in het Midden-Oosten en Noord-Afrka de nodige tijd. Maar alleen zij beslissen of ze het willen - en doen

Dat atoomprogramma is trouwens een waanzinnige investering. Aan atoomwapens heeft niemand wat zolang je die toch niet kunt inzetten zonder dat je daar de gevolgen van voor jezelf kunt dragen. Het is een totale misinvestering.
Maar goed, dat is mijn mening en die geef ik graag voor een betere.

knuppeltje
14-02-11, 10:30
Vrijheid in Egypte zal vrijheid brengen naar Syrie en rest van MO. Om te beginnen om de blokkade van Gaza te dwarsbomen.

Dat hoop ik wel.

knuppeltje
14-02-11, 10:31
Vrijheid in Syrië is een illusie. De Assadclan zit te sterk in het zadel en is, zoals gebleken is, gewetenloos en meedogenloos in het liquideren van tegenstanders.

Zat Mubarak ook dacht hij.

The Alchemist
14-02-11, 21:03
Leg mij dan uit wat jouw alternatief is?

u're too naive , read this :

http://www.maroc.nl/forums/het-nieuws-van-de-dag/324891-tsunami-egypt-israeli-uri-avnery.html

This :

http://www.maroc.nl/forums/het-nieuws-van-de-dag/324038-robert-fisk-brutal-truth-about-tunisia.html


& this :



http://www.maroc.nl/forums/het-nieuws-van-de-dag/324895-robert-fisk-tyrants-exit-nations-joy.html

Slinger
14-02-11, 21:18
Zat Mubarak ook dacht hij.

Moebarak was een engeltje vergeleken met Assad.

Pizzaman
14-02-11, 21:25
Vrijheid in Syrië is een illusie. De Assadclan zit te sterk in het zadel en is, zoals gebleken is, gewetenloos en meedogenloos in het liquideren van tegenstanders.

In plaast van 'Moeder Schoot' is het dus meer 'Modder Schijt'.
Overigens was het meestal de Hamas die schoot. :moe:

Slinger
14-02-11, 22:14
In plaast van 'Moeder Schoot' is het dus meer 'Modder Schijt'.
Overigens was het meestal de Hamas die schoot. :moe:

En Assads leger, zie dit bericht over een bijna vergeten gebeurtenis, de slachting in Hama (http://www.w8.nl/hama.htm), met 40.000 doden.

John2
14-02-11, 22:14
In plaast van 'Moeder Schoot' is het dus meer 'Modder Schijt'.
Overigens was het meestal de Hamas die schoot. :moe:

Ach in zo'n grote kattebak valt de schijt niet eens op.

fisherman1969
14-02-11, 23:07
Moederschoot is een beeldspraak.
Doel je op Israelische misdaden?

Zielig zijn mensen die met hoofdletters een bericht typen en daarmee schreeuwerig overkomen. Aangezien zij inhoudelijk niets toe te voegen hebben.

Beeld spraak ? om je kapot te lachen (in moedersschoot loert de dood) .
En in je gebrek aan tegen woord schakel je gemaks halve en bij gebrek aan beter weten Israel*) maar weer eens in !:lol:
En aan je inhoudelinge toevoegingen ( je lijkt de tweede kamer wel ) :tik:
En kommentaar als ik enkel belangrijke punten accentueeer door ze vet af te drukken !
De vraag rijst waarom mag ik ze niet gebruiken en een ander wel ?

Resumerend : je kunt niet tegen mijn logica op die bovendien gewoon op waarheid berusten.

Dag meneer AL SAWT ik zou zeggen : schoenmakertje blijf bij je leest en kijk niet te veel dezelfde kant op anders sla je op je fikken , en dat doet zeer .

Berustend op een aan het ziekelijke grenzende ingekankerde haat, haal je bij elk onderwerp Israel er bij (over niets ter zake doende ) gesproken :p
Daarbij vergetend dat je behalve hier op deze site , je zelf belachelijk maakt met je eigen hoge dunk lijk je op een klein en zielig kind dat zijn zin niet krijgt !
Dag maak je niet druk , en vergeet niet ff naar het wereld nieuws kijken over IRAN (moedersschoot hondje??
En dan nog ff dit je hoeft niet per se in te loggen omdeze site te bekijken.
Echt gemeend door deze 71 jarige man die meer ervaring heeft in z,n leven heeft opgedaan dan als jij denkt.
Stof genoeg voor je om eens ernstig te gaan nadenken .

knuppeltje
15-02-11, 09:44
Moebarak was een engeltje vergeleken met Assad.

Er zijn geen engeltjes.

Dat jij dat denkt komt omdat die boef het ook Israël makkelijker maakte om ongestoord haar bezettingingspolitiek uit te voeren.

Het is allemaal zo hypocriet als het maar zijn kan van je, maar dat is voor jou nog nooit een probleem gebleken.

Slinger
15-02-11, 09:48
Er zijn geen engeltjes.

Dat jij dat denkt komt omdat die boef het ook Israël makkelijker maakte om ongestoord haar bezettingingspolitiek uit te voeren.

Het is allemaal zo hypocriet als het maar zijn kan van je, maar dat is voor jou nog nooit een probleem gebleken.

De moordpartijen die de Assadclan op zijn geweten heeft, zo ver is Moebarak nooit gegaan, hoor. En dat was ook de reden dat deze Egyptische opstand succesvol kon zijn.

knuppeltje
15-02-11, 10:17
De moordpartijen die de Assadclan op zijn geweten heeft, zo ver is Moebarak nooit gegaan, hoor.

En dat was ook de reden dat deze Egyptische opstand succesvol kon zijn.

Onder de oude Assad zeer zeker. Onder de jonge is er veel veranderd, niet dat ik er zou willen leven.

Ach, kijk eens aan. Is meneer de pessiemist ineens een optimist geworden.
Als dat maar lang stand houdt.

Slinger
15-02-11, 12:41
Onder de oude Assad zeer zeker. Onder de jonge is er veel veranderd, niet dat ik er zou willen leven.

Ach, kijk eens aan. Is meneer de pessiemist ineens een optimist geworden.
Als dat maar lang stand houdt.

Een goed begin is het halve werk. De nieuwe machthebbers hebben in elk geval een goede start gemaakt.

knuppeltje
16-02-11, 10:04
Een goed begin is het halve werk. De nieuwe machthebbers hebben in elk geval een goede start gemaakt.

We zullen zien wat het gaat opleveren, maar het wekt in ieder geval veel verwachtingen.

fisherman1969
16-02-11, 21:28
We zullen zien wat het gaat opleveren, maar het wekt in ieder geval veel verwachtingen.

Gezien de storm aan protesten die nu in veel Arabische landen aan de gang is en waar er steeds meer bij komen, is er al genoeg opgeleverd.
Ik hoop dat het verder zonder bloedvergieten vergaat ,maar ik vrees het ergste !
De,, Arabische Lente,, is gezien de onderlinge menings verschillen en de haat en nijd , kan het mogelijk een van de meest ricico volle omwentelingen worden uit de geschieddenis der mensheid !
:(

knuppeltje
17-02-11, 11:35
Gezien de storm aan protesten die nu in veel Arabische landen aan de gang is en waar er steeds meer bij komen, is er al genoeg opgeleverd.(

Nee.

Dat is het alleen als het in Egypte en die andere landen echt de goede kant opgaat.

fisherman1969
17-02-11, 13:03
Nee.

Dat is het alleen als het in Egypte en die andere landen echt de goede kant opgaat.*)

Dat is nu precies wat ik bedoelde ,eigenlijk begon alles in TUNESIE .
Ik citeer nog ff wat ik herb geschreven:
Gezien de storm aan protesten die nu in veel Arabische landen aan de gang is en waar er steeds meer bij komen, is er al genoeg opgeleverd.

M.a.w Ik bedoelde het aantal landen waar ook protesten zijn begonnen.
Verdeer schreef ik: *)en nu maar hopen dat de rest zonder bloed vergieten gaat.

fisherman1969
17-02-11, 17:55
Nee.

Dat is het alleen als het in Egypte en die andere landen echt de goede kant opgaat.

Zo te zien in Egypte wel ;
Maar in Bahrein weten ze niet wat de,,Moedersschoot,,zoals bedoeld door onze Hooggeleerde AL SAWT (plaatser van deze topic ) inhoud enfin kijk zelf maar ff:
Ordetroepen Bahrein verjagen demonstranten | nu.nl/buitenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/buitenland/2448889/ordetroepen-bahrein-verjagen-demonstranten.html)

tip :let vooral ff op de kindertjes