PDA

Bekijk Volledige Versie : Egypt army tries to clear Tahrir



mark61
13-02-11, 11:15
Soldiers have moved to try and clear pro-democracy protesters from Tahrir Square in Cairo [Reuters]

Scuffles have broken out in Cairo's Tahrir Square as soldiers tried to remove activists from the epicentre of Egypt's uprising which resulted in the president stepping down.

Hundreds of protesters remained in the square on Sunday and organisers said they would not leave until more of their demands are met.

Meanwhile, normality was slowly returning to the rest of Egypt, at the start of the first working day since Hosni Mubarak was toppled during the weekend.

Soldiers shoved pro-democracy protesters aside to force a path for traffic to start flowing through Tahrir Square for the first time in more than two weeks.

The tents, where protesters camped out during the 18 days of protests, were removed.

Protester Ashraf Ahmed said the military could tear down his tent, but that he was not going to leave "because so much still needs to be done. They haven't implemented anything yet.''

Al Jazeera's James Bays, reporting from Cairo, said the confrontations between troops and protesters was something of a "flashpoint".

"I think it reflects a bigger problem, that the military believes that now Mubarak is out, it's time for stability. But some of the protesters think not enough has been done yet. They don't want to clear that square until the army has handed over to a civilian government."

Protest organisers have threatened more rallies if the ruling Supreme Military Council fails to accept their agenda for reform.

"If the army does not fulfil our demands, our uprising and its measures will return stronger," Safwat Hegazi, a protest leader, said.

Organisers want the dissolution of parliament and the lifting of a 30-year-old state of emergency.

Cabinet to stay

The spokesman for the cabinet, appointed when Mubarak was still in office, said on Sunday that it will not undergo a major reshuffle and will stay to oversee a political transformation in the coming months.

"The shape of the government will stay until the process of transformation is done in a few months, then a new government will be appointed based on the democratic principles in place," the spokesman told Reuters, adding that it was possible some portfolios could change hands in that period.

The Supreme Military Council vowed on Saturday to hand power to an elected, civilian government.
Click here for more of Al Jazeera's special coverage

The military will "guarantee the peaceful transition of power in the framework of a free, democratic system which allows an elected, civilian power to govern the country to build a democratic, free state", a senior army officer announced on state television.

The council also pledged to honour its international treaties - in an apparent nod to the country's 1979 peace treaty with Israel.

"The Arab Republic of Egypt is committed to all regional and international obligations and treaties," the military statement read.

Binyamin Netanyahu, the Israeli prime minister, welcomed the assurance, saying the "longstanding peace treaty between Israel and Egypt ... is the cornerstone for peace and stability in the entire Middle East".

Later on Saturday, Egyptian state television reported that prosecutors had begun an investigation into three former ministers from Mubarak's government.

Travel bans

Travel bans were imposed on former prime minister Ahmed Nazif and former interior minister Habib al-Adli, who were both sacked by Mubarak before he stepped down from the presidency on Friday.

A travel ban was also imposed on Anas el-Fekky, the information minister, who had been reappointed in a cabinet that had been swiftly sworn in as a concession to protesters. Shortly afterwards, Egypt's current prime minister Ahmed Shafiq told a private Egyptian television station that el-Fekky had resigned and that his resignation had been accepted.

Al Jazeera's Sherine Tadros, reporting from Cairo, said the bans were likely to be welcomed by pro-democracy activists, some of whom vowed to remain in the capital's Tahrir Square until their agenda for democratic reform is fully accepted.

"People out on the streets at the beginning were very much calling for the end of the regime, they were saying they don't want any of these people to remain in Egypt," she said.

"After the step down of President Hosni Mubarak they will be looking for accountability and that is what Egyptian authorities are now providing."

Our producer reports scattered fighting as army removes barricades

Our correspondent said questions now remain over how the military's transition to civilian rule will take place.

"I’m worried about the future," one Egyptian told Al Jazeera. "Nobody knows what's coming. We need to rebuild our country and economy because we are venturing into the unknown."

Despite the uncertainty, celebrations continued in Cairo and other parts of the country a day after Mubarak stepped down, handing power to the military.

Al Jazeera's online producer, Evan Hill, reported some instances of fighting between the army and protesters in Cairo as the military worked to dismantle barricades that protesters promptly put back in place in their effort to remain in the square.

For the most part, however, the day proceeded without any major incidents, following 18 days of rallies in Tahrir Square that culminated in a mass celebration on Friday at the news that Mubarak had stepped down.

The highest-ranking figure in Egypt is now Field Marshal Mohammed Hussein Tantawi, the country's defence minister and head of the military supreme council.

Egypt army tries to clear Tahrir - Middle East - Al Jazeera English (http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2011/02/201121344230580591.html)

Hmmm

John2
13-02-11, 11:21
Leger wil vertrek demonstranten Tahrirplein
EGYPTECAIRO - De betogers op het Tahrirplein in de Egyptische hoofdstad Caïro moeten hun boeltje pakken en vertrekken. „We willen geen demonstranten meer op dit plein na vandaag”, aldus het hoofd van de militaire politie Mohamed Ibrahim Moustafa Ali zondag.

Foto: AFP

Het plein in het centrum van Caïro was dagenlang het epicentrum van het verzet tegen het bewind van president Hosni Mubarak. Die vertrok vrijdag, maar zijn regering bleef aan. Het leger heeft het heft momenteel in handen in Egypte.

Veel demonstranten hebben het plein na de val van Mubarak verlaten, maar honderden bleven achter. Zij stellen ontevreden te zijn over de beslissingen die het leger tot nog toe genomen heeft. Ooggetuigen meldden aan het einde van de zondagochtend dat duizenden betogers terugkeren naar het plein om het leger alsnog te dwingen een interimregering in te stellen.

En zo zie je dat er eigenlijk nog niets is veranderd, dan alleen het gezicht van de werkelijke leiders in dit land.

Wizdom
13-02-11, 12:02
En zo zie je dat er eigenlijk nog niets is veranderd, dan alleen het gezicht van de werkelijke leiders in dit land.

Er is wel een hoopvol teken en dat is dat de lokale officieren de bevelen van de top negeren...

Zij negeren de bevelen en keren terug naar de barakken en geven aan dat het de taak van de politie is om de bevolking te manen naar huis te keren...

John2
13-02-11, 12:06
Er is wel een hoopvol teken en dat is dat de lokale officieren de bevelen van de top negeren...

Zij negeren de bevelen en keren terug naar de barakken en geven aan dat het de taak van de politie is om de bevolking te manen naar huis te keren...
Enerzijds heb jij hierin gelijk, voor de revolutie is het een goed teken dat officieren ter plaatse tegen de bevelen ingaan, nu alleen maar hopen dat dit niet de opmars is tot gehele ongehoorzaamheid en we gewapende milities zien ontstaan die zich keren tegen de bevolking.

Wizdom
13-02-11, 12:09
Enerzijds heb jij hierin gelijk, voor de revolutie is het een goed teken dat officieren ter plaatse tegen de bevelen ingaan, nu alleen maar hopen dat dit niet de opmars is tot gehele ongehoorzaamheid en we gewapende milities zien ontstaan die zich keren tegen de bevolking.

De geschiedenis zal het leren... De bevolking krijgt de leider die het verdient...

John2
13-02-11, 12:16
De geschiedenis zal het leren... De bevolking krijgt de leider die het verdient...

Dan verdienen ze toch wel een groot leider, gezien het verloop van de revolutie en ik gun hun dit ook van harte.

mark61
13-02-11, 12:18
De geschiedenis zal het leren... De bevolking krijgt de leider die het verdient...

Dat was dan achtereenvolgens een Faroek, een Nasser, een Sadat en een Moebarak. Alleen de eerste is min of meer door het westuh geïnstalleerd. Na, zijn vader dan.

Jij hebt geen hoge pet op van Egyptenaren blijkbaar.

Wizdom
13-02-11, 12:29
Dat was dan achtereenvolgens een Faroek, een Nasser, een Sadat en een Moebarak. Alleen de eerste is min of meer door het westuh geïnstalleerd. Na, zijn vader dan.

Jij hebt geen hoge pet op van Egyptenaren blijkbaar.

Ik vind dat het Egyptische volk zich heldhaftig heeft getoond en bidt tot ALLAH (SWT) om een deugdzame leider... ALLAH (SWT) is Barnhartig jegens de Moslims...

mark61
13-02-11, 12:35
Ik vind dat het Egyptische volk zich heldhaftig heeft getoond en bidt tot ALLAH (SWT) om een deugdzame leider... ALLAH (SWT) is Barnhartig jegens de Moslims...

Dat vind ik ook, al heeft Allah er niets mee te maken. Je verzint het dat ze bidden om de een of andere leider. Dat imbeciele, patriarchale geroep om leiders moet nou maar es afgelopen zijn. Ze roepen om een parlementaire democratie, in case you didn't notice.

Je leidt de aandacht af. Je beweerde dat ze de leiders kregen die ze verdienden. Wat hebben de Egyptenaren misdaan dat ze wrede dictators verdienen?

Jij bent ook een anti-Arabische racist?

De geschiedenis wijst uit dat Allah in het geheel niet barmhartig was jegens de moslims. Integendeel, zou ik zeggen. Geterroriseerd door hun eigen leiders, overlopen door het westen, armoede, ellende. Wat is daar barmhartig aan? Die put olie die sommigen kregen? Die dankzij de koeffar van waarde werd?

knuppeltje
13-02-11, 12:43
Soldiers have moved to try and clear pro-democracy protesters from Tahrir Square in Cairo [Reuters]

Ho, ho, meneer Reuters. Ze zijn nog steeds met duizenden op het plein. Kijkt u maar eens naar Al Jazeera. En ze zeggen dat ze het plein niet opgeven voordat er een civiele regering is. En daarvoor willen ze weer met de regelmaat van de klok nieuwe massademonstraties blijven organiseren.

Ok, het is lastig voor hen dat hun tenten worden afgebroken door het leger, en dat het verkeer doorgang moet hebben van dat leger, maar weg zijn ze er voorlopig nog lang niet. Het zijn volhouders daar.

Maar goed, het leger heeft bekend gemaakt dat het aanstaande vrijdag de noodtoestand wil opheffen, als alles goed gaat.

Het kan natuurlijk ook zijn dat dat is omdat anders onze Sjonny gelijk heeft als hij weer eens zegt dat er dus niets veranderd is. Maar dat hoeft zo niet te zijn natuurlijk.

mark61
13-02-11, 13:01
Ho, ho, meneer Reuters. Ze zijn nog steeds met duizenden op het plein. Kijkt u maar eens naar Al Jazeera. En ze zeggen dat ze het plein niet opgeven voordat er een civiele regering is. En daarvoor willen ze weer met de regelmaat van de klok nieuwe massademonstraties blijven organiseren.

Ok, het is lastig voor hen dat hun tenten worden afgebroken door het leger, en dat het verkeer doorgang moet hebben van dat leger, maar weg zijn ze er voorlopig nog lang niet. Het zijn volhouders daar.

Maar goed, het leger heeft bekend gemaakt dat het aanstaande vrijdag de noodtoestand wil opheffen, als alles goed gaat.

Het kan natuurlijk ook zijn dat dat is omdat anders onze Sjonny gelijk heeft als hij weer eens zegt dat er dus niets veranderd is. Maar dat hoeft zo niet te zijn natuurlijk.

Try, staat er :)

Als die opheffing maar niet de eeuwige wortel blijft. 'Je zou de noodtoestand opheffen' - 'Ja, als de toestand weer normaal is. Maar jullie gaan niet weg' - 'Ja, omdat jullie de noodtoestand niet opheffen' :cheefbek:

Ik denk persoonlijk dat we iedereen ff tijd moeten gunnen.

Is er een algemeen geaccepteerde manier van overgang van dictatuur naar democratie? Eerst presidentsverkiezingen, dan parlement, dan grondwet? Dat zijn 3! = 6 permutaties. Kies jij ff de goeie uit, wil je ? :hihi:

Als je besluit over te gaan op het Duitse of Italiaanse model is die president niet interessant. Die hang je er later nog wel aan, als piek op de kerstboom. Maar dan moet je dat dus eerst opnemen in de grondwet. Maar wie moet dat dan opnemen?

In voorkomende gevallen dacht ik dat ze eerst een brede commissie organiseren om een nieuwe grondwet op te stellen. Met vertegenwoordigers uit alle geledingen enzo. En die dan in een referendum voorleggen.

Meanwhile kan je partijen gaan organiseren, die moeten dan afdelingen oprichten, besturen kiezen, kandidaten stellen. Als je dat eerlijk doet duurt dat minstens een half jaar, ws. wel een jaar. Als je volgende maand verkiezingen houdt is 90% nog niet georganiseerd.

Maar het leger zou voor de vorm een technocratenkabinet kunnen aanstellen, dat geeft wat meer vertrouwen denk ik. Partijlozen. Amr Moussa als premier, of el Baradei.

Jaja ome Mark regelt het wel :haha:

Wizdom
13-02-11, 13:13
Dat vind ik ook, al heeft Allah er niets mee te maken. Je verzint het dat ze bidden om de een of andere leider. Dat imbeciele, patriarchale geroep om leiders moet nou maar es afgelopen zijn. Ze roepen om een parlementaire democratie, in case you didn't notice.

Je leidt de aandacht af. Je beweerde dat ze de leiders kregen die ze verdienden. Wat hebben de Egyptenaren misdaan dat ze wrede dictators verdienen?

Jij bent ook een anti-Arabische racist?

De geschiedenis wijst uit dat Allah in het geheel niet barmhartig was jegens de moslims. Integendeel, zou ik zeggen. Geterroriseerd door hun eigen leiders, overlopen door het westen, armoede, ellende. Wat is daar barmhartig aan? Die put olie die sommigen kregen? Die dankzij de koeffar van waarde werd?

Wat voor bestuur er ook komt er zal een leider naar voren schuiven. Dat is nu eenmaal de natuur van de mens... Iemand die datgene vertolkt waar de mensen in geloven... En die de mensen het vertrouwen geven om het land te besturen...

Allah (SWT) heeft overal en met alles te maken... Zei het observerend danwel handelend... Dat is niet aan ons maar aan de Almachtige (SWT)... Hij is uniek in zijn doen en laten... En wij weten alleen datgene wat hij heeft geopenbaard...

Als je de geschiedenis van het Westen hebt gevolgd dan weet je hoe goed het de Islam bevolking het vergaan is tot dat de Islam in de harten ging verzwakken... Islam die in de harten verzwakt is een prooi voor corruptie en verraad... Dat hebben we maar al te vaak zien gebeuren... En we weten ook wat het gevolg daarvan is...

Nu is het aan de Moslim volkeren zelf om daar wel of geen lering uit te trekken... Allah (SWT) is daar duidelijk over... Nu moeten alleen de mensen ernaar handelen...

mark61
13-02-11, 13:24
Wat voor bestuur er ook komt er zal een leider naar voren schuiven. Dat is nu eenmaal de natuur van de mens...

Nee. Sinds enige tijd zijn mensen gecharmeerd van ideeën, en wie die uitvoert, en hoeveel personen dat zijn, is minder interessant.


Allah (SWT) heeft overal en met alles te maken...


Dan heeft Hij de pest aan moslims.


Als je de geschiedenis van het Westen hebt gevolgd dan weet je hoe goed het de Islam bevolking het vergaan is tot dat de Islam in de harten ging verzwakken...

Lees deze zin nou es over. Hij is onbegrijpelijk. Dus als ik de geschiedenis van Finland bestudeer kom ik iets te weten over de islambevolking, whatever that may be?

Maar ik vroeg dus, waarom verdienen de Egyptenaren wrede dictators?

Hoeveel keer moet je hier een vraag stellen voor je antwoord krijgt?

Wizdom
13-02-11, 13:30
Nee. Sinds enige tijd zijn mensen gecharmeerd van ideeën, en wie die uitvoert, en hoeveel personen dat zijn, is minder interessant.



Dan heeft Hij de pest aan moslims.



Lees deze zin nou es over. Hij is onbegrijpelijk. Dus als ik de geschiedenis van Finland bestudeer kom ik iets te weten over de islambevolking, whatever that may be?

Maar ik vroeg dus, waarom verdienen de Egyptenaren wrede dictators?

Hoeveel keer moet je hier een vraag stellen voor je antwoord krijgt?

Als de Egyptenaren tegen de Nassers en Sadat en al die andere corrupte lieden waren geweest en bij de les waren gebleven was dit niet gebeurt... Dat hebben ze deze niet gedaan... Ze waren te lui en wilden geen risico's nemen... De geschiedenis toont dus dat geen risico's nemen ook inhoudt dat je in een wurggreep verzeild... Die risico gaat langzaam maar is evenwel op den duur evenzo dodend en verstikkend... Daarom krijgt de bevolking de leider die ze verdient... Als ze nu hun eisen bewaken en alert blijven zal het ze niet nogmaals gebeuren...

Je begrijpt dat ik het niet eens ben met je subjectieve conclusies maar het is aan jou zelf om de juiste conclusies te trekken... Goede conclusies hebben de juiste input nodig en als je de juiste input hebt moet je de juiste instrument hanteren om deze af te wegen... Als je dat gedaan hebt kom je tot de goede conclusie... Als 1 van deze 2 hapert treedt de wet van Murphy in werking...

knuppeltje
13-02-11, 13:37
mark61;4626102]Try, staat er :)

Ik zag het, maar ondertussen wordt het maar voller en voller. Ondanks dat het leger hier en daar in de lucht schiet.


Als die opheffing maar niet de eeuwige wortel blijft. 'Je zou de noodtoestand opheffen' - 'Ja, als de toestand weer normaal is. Maar jullie gaan niet weg' - 'Ja, omdat jullie de noodtoestand niet opheffen' :cheefbek:

Die kans zit erin, maar dat zou niet verstandelijk zijn voor het behoud van het vertrouwen in het leger. Doorpakken, dat is het beste volgens mij


Ik denk persoonlijk dat we iedereen ff tijd moeten gunnen.

Ik denk niet dat ze moeten treuzelen. In ieder geval heeft die Shafiq nu ook al de komst van nieuwe ministers bekend gemaakt, die ook allemaal vooraf gescreend zullen worden. Er zit dus vooruitgang in, maar ze moeten niet gaan treuzelen. Maar ook Shafiq was een veel te trouw maatje van MU, en dat is niet in zijn voordeel.


Kies jij ff de goeie uit, wil je ? :hihi:

Ok, doe ik even voor je, zo ben ik ook alweer.
Shafiq en alle foute ministers opstappen en het leger benoemt een zakenkabinet, of technocraten-kabinet, net hoe je het noemen wil, dat de lopende zaken oppakt waar nodig is, geholpen door internationaal gerespecteerde juristen een nieuwe grondwet opstelt. Dat laatste is trouwens zo gebeurt, hoeft niet meer in te staan dan: iedereen is gelijk.
Tevens bereidt nieuwe kabinet nieuwe verkiezingen voor, te houden binnen 6 maanden.
Ondertussen houdt het leger de wacht, voor mijn part laat ze al dat mooie dure speelgoed op het plein staan, het volk ziet dat graag en ze kunnen ermee hun goeie wil tonen.


Als je besluit over te gaan op het Duitse of Italiaanse model is die president niet interessant. Die hang je er later nog wel aan, als piek op de kerstboom. Maar dan moet je dat dus eerst opnemen in de grondwet. Maar wie moet dat dan opnemen?

Ha, ha, een Berlus-type in een moslimland, dat gaat niet lang duren voordat er weer een revolutie uitbreekt. En Angela kijkt veel te zuur uit haar ogen.
Maar het Duitse voorbeeld zou zo slecht nog niet zijn denk ik, veel beter dan een Frans volgens mij.


Meanwhile kan je partijen gaan organiseren,

Ok, verkiezing over 6 maanden. Dat moet genoeg tijd zijn voor die partijen.

Jaja ome Mark regelt het wel :haha:[/QUOTE]

Ja, ja, dat zullen we wel zien. :blowen:

mark61
13-02-11, 13:58
Ik zag het, maar ondertussen wordt het maar voller en voller. Ondanks dat het leger hier en daar in de lucht schiet.

...

Ja, ja, dat zullen we wel zien. :blowen:

Doorpakken zeker, met dat kabinet dan. Maar je denkt toch niet dat een volk zonder ervaring met democratie in 6 maanden serieuze partijen opricht, die zonder gekrakeel een bestuur en kandidaten kiezen? Dat duurt hoor. Egypte is groot.

Wel onmiddellijk noodtoestand beëindigen, politieke gevangenen vrij, vrijheid meningsuiting, vergadering, etc.

Politie doorlichten. Geheime dienst aanpakken.

Eh, Berlus en Merkel zijn premiers. Ik wed dat jij niet de presidenten van I en D kan noemen. Ik iig niet :hihi: En dat is nou net wat ik bedoel. Wat voor systeem wil je? Sterke man, Frankrijk, VS, GB, of coalitieregeringen?

knuppeltje
13-02-11, 14:19
mark61;4626174]Doorpakken zeker, met dat kabinet dan. Maar je denkt toch niet dat een volk zonder ervaring met democratie in 6 maanden serieuze partijen opricht, die zonder gekrakeel een bestuur en kandidaten kiezen? Dat duurt hoor. Egypte is groot.

Ok, maak er voor mijn part 10 maanden van. Maar het volk zal toch echt wezenlijke veranderingen willen zien. Maar ik geloof dat ze toch aan september willen vasthouden.
Als ik het goed begrepen heb heeft het leger nu de rol van de president overgenomen en hebben ze de ministers zowat onder curatele gesteld.


Wel onmiddellijk noodtoestand beëindigen, politieke gevangenen vrij, vrijheid meningsuiting, vergadering, etc.
Politie doorlichten. Geheime dienst aanpakken.

Yep, zo snel mogelijk. Het plein is weer afgeladen.


Eh, Berlus en Merkel zijn premiers. Ik wed dat jij niet de presidenten van I en D kan noemen. Ik iig niet :hihi: En dat is nou net wat ik bedoel. Wat voor systeem wil je? Sterke man, Frankrijk, VS, GB, of coalitieregeringen?

Duitsland: Wulff.
Italië: Napolitano.
Zelf gegoogeld. :haha:

Maar ik had het over een Berlus-type, als president voor Egypte, dat zou pas echt lachen worden.

Doe maar een coalitieregering met een president die de handtekeningen mag zetten en de lintjes doorknippen, lijkt mij het beste

mark61
13-02-11, 14:31
Parlement ontbonden. Op zich een prima idee.

knuppeltje
13-02-11, 14:41
Parlement ontbonden. Op zich een prima idee.

Yep. Zag het ook. En het leger schijnt nu alle macht te grijpen, de ministers staan onder curatele.
Maar toch belooft het leger verkiezingen in september.

mark61
13-02-11, 14:48
Yep. Zag het ook. En het leger schijnt nu alle macht te grijpen, de ministers staan onder curatele.
Maar toch belooft het leger verkiezingen in september.

Grondwet opgeschort. Is dat nog lekker? :hihi: Of maakt dat ook niet uit...

knuppeltje
13-02-11, 15:21
Grondwet opgeschort. Is dat nog lekker? :hihi: Of maakt dat ook niet uit...

Die moest toch al veranderd worden, dat kan nu in een keer doorgaan.

Als ze willen natuurlijk.