PDA

Bekijk Volledige Versie : Berlusconi vervolgd voor seksaffaire



Bofko
16-02-11, 00:27
AMSTERDAM - De Italiaanse premier Silvio Berlusconi moet zich in de rechtbank verantwoorden voor betaalde seks met een minderjarige en machtsmisbruik. Het proces begint op 6 april.
Dat heeft onderzoeksrechter Cristina Di Censa dinsdag in Milaan bepaald. ''We hadden niets anders verwacht'', reageerde een advocaat van Berlusconi.
Het Openbaar Ministerie beschuldigt de premier ervan betaalde seks te hebben gehad met een ''aanzienlijk'' aantal jonge vrouwen onder wie de 17-jarige Marokkaanse nachtclubdanseres Karima El Maroug, ook bekend onder haar bijnaam Ruby.
Toen Ruby later werd gearresteerd in verband met een andere zaak, zou Berlusconi ontoelaatbare druk op de politie hebben uitgeoefend om haar vrij te laten.

Schande
Berlusconi ontkent alle aantijgingen. Volgens hem is de zaak politiek gemotiveerd. ''Ik kan alleen maar zeggen dat het een farce is'', zei hij eerder. ''Het enige doel van het onderzoek is om mij in de media te schande te maken.''
De 74-jarige premier, mediatycoon en miljardair Berlusconi kan maximaal twaalf jaar celstraf krijgen als de rechter hem schuldig bevindt aan ambtsmisbruik. Op betaalde seks met een minderjarige staat hoogstens 3 jaar.

Wet
In januari zwakte het Constitutionele Hof een wet af die Berlusconi beschermde tegen vervolging. Die regeling, die in 2010 werd aangenomen, bepaalde dat Berlusconi een beroep kon doen op zijn drukke bezigheden als regeringsleider om vervolging te ontlopen. Hetzelfde gold voor zijn ministers.
De hoogste rechters van Italië bepaalden echter dat dit niet te verenigen was met het in de Italiaanse grondwet verankerde gelijkheidsbeginsel. Rechters mochten voortaan per geval beoordelen of de premier in de rechtszaal moest verschijnen.

nu.nl

Een paar jaar geleden werd nog gedacht dat Berlusconi een soort post-moderne dictator zou kunnen worden.Met controle (door eigendom) op de media zou hij zichzelf onaantastbaar maken.Hij zal er zelf ook in geloofd hebben. Vanuit met name de linkse hoek klonk toen de alarmbel.


De 'Trias Politica' werkt.Dit is goed nieuws voor de democratie en een slechte tijd voor (would-be) dictators.

mark61
16-02-11, 08:49
Ik weet niet. Hij is al 30 keer aangeklaagd in de tijd dat hij in de politiek zit en nooit veroordeeld. Afijn, 2x geloof ik, maar dat was dan verjaard.

Sommigen zeggen dat er inderdaad een factie in het OM zit dat achter hem aanzit, I dunno. In any case gaat het nog lastig worden om seks te bewijzen, zo zonder 4 getuigen :hihi:

knuppeltje
16-02-11, 09:29
Hij zal in dienst van het landsbelang toch zeker weer wel een gelegenheidswetje uit zijn hoge hoed toveren zeker.

Stel je voor dat die smerige rechters, en het zijn deze keer nog vrouwen ook :fpotver:, weer de kans krijgen om politiek te gaan bedrijven, het hele land zou echt naar de knoppen gaan. Een regelrechte bananenrepubliek zou het dan worden.

Kan de paus niet een kerkelijke ban op een vervolging van Berlus uitvaardigen. Ze zijn daar nogal katholiek, dus dat gaat vast helpen. :confused: