PDA

Bekijk Volledige Versie : PVV krijgt toch steun van extreem-rechts



Hatert
16-02-11, 07:44
PVV krijgt toch steun van extreem-rechts

AMSTERDAM - De PVV krijgt nog steeds steun van rechts-extremisten, ook al wil de partij daar niets mee te maken hebben. Prominenten van de voormalige Centrumdemocraten (CD) en van de neonazistische Nederlandse Volks-Unie (NVU) tekenden ondersteuningsverklaringen voor de provinciale statenverkiezingen van 2 maart.

Dat blijkt uit onderzoek van de antifascistische onderzoeksgroep Kafka, waaruit De Volkskrant vandaag citeert. De groep Kafka bezocht stembureaus in 17 van de 20 kieskringen, waar de ondersteuningsverklaringen ter inzage liggen, nodig om mee te kunnen doen aan de verkiezingen.

'Klopt'
Opmerkelijke namen op de lijst zijn Wim Elsthout en Ruud Enthoven, tot 1999 lid van de Centrumdemocraten en betrokken bij de 'doorstart' van die partij onder de naam Conservatieve Democraten. 'Het klopt dat ik mijn handtekening heb gezet', zegt Elsthout, 'maar ik wil er verder niet op ingaan.'

'Balen'
Hero Brinkman, PVV-Kamerlid en lijsttrekker in de provincie Noord-Holland, zegt niet op de hoogte van de steunverklaringen te zijn geweest, 'anders hadden we ze natuurlijk nooit ingediend.' Hij baalt ervan dat de namen nu naar buiten komen. 'Hoe vaak moet ik nog zeggen dat wij geen fascistische of rechts-extremistische partij zijn?'
(EBO)

16/02/11 08u21

AD