PDA

Bekijk Volledige Versie : Amersfoort en Apeldoorn niet significant verschillend



Eric de Blois
16-02-11, 23:01
Amersfoort en Apeldoorn niet significant verschillend

Steden ‘statistisch identiek’

DOOR MIKE HUNT EN RICHARD VAN DER TOREN | 15 FEBRUARY 2011 | BINNENLAND ECONOMIE


http://www.speld.nl/wp-content/uploads/Apeldoorn-of-Amersfoort-336x250.jpg

De steden Amersfoort en Apeldoorn blijken niet significant van elkaar te verschillen. Dat is de opmerkelijke conclusie van een onderzoek dat hoogleraar kwantitatieve planologie Ester Hoogstraten in samenwerking met een data-analysebedrijf uit Bilthoven uitvoerde. “Het blijkt dat zo’n 93.5 % van de Nederlandse bevolking de steden simpelweg niet uit elkaar kunnen houden”, aldus Hoogstraten. “Waar het precies aan ligt is niet met zekerheid vast te stellen, al hebben we wat vermoedens. Zo hebben ze een gelijksoortig klinkerschema, een ongeveer even burgerlijke uitstraling, precies evenveel Blokkers, precies even weinig musea, en ze hebben respectievelijk 1634 en 1599 verkeersborden. Nagenoeg identiek dus. De nulhypothese staat nog fier overeind.”

Uit een steekproef onder de bevolking bleek onder meer dat beide steden bij Pim Pam Pet precies even vaak worden genoemd, bij ‘stad of dorp’ met een ‘A’. Ook het gebrek aan een spraakmakende voetbalclub in één der beide steden zorgt voor grote naamsonbekendheid en naamdifferentiatie tussen de twee. Sinds 2003 is de profvoetbalclub AGOVV in één van beide gemeenten gevestigd. Dit levert echter geen significant verschil in metingen op.
Ook voor bewoners zelf ligt het onderscheid lastig. Jan Visser, (52, vermoedelijk woonachtig in Amersfoort): “Ik woon volgens mij in Amersfoort, alhoewel ik dat niet helemaal zeker weet. Al die huizen lijken op elkaar. Aan de Hoofdweg op nummer 54, maar daar schiet je dus ook niets mee op. Ik heb zelfs een week in de verkeerde stad gewoond. Denk ik.” Plannen om de beide steden dan maar samen te voegen stuitten echter op weerstand onder de bevolking.

In de jaren ‘80 en ‘90 werd er veel geld geïnvesteerd in een mediacampagne om meer duidelijkheid te scheppen in het verschil tussen de twee steden. Met de slogan “even Apeldoorn bellen” leek deze campagne aanvankelijk een succes te zijn, maar volgens marketingonderzoek van Motivaction bleek dit effect maanden later al weer goeddeels verdwenen. Zelfs de meest recente marketingcampagne, inclusief aanslag op Koninginnedag, mocht niet baten: 1,5 jaar later denkt nog steeds 44% van de Nederlandse bevolking dat het noodlottige ongeval in Apeldoorn plaatsvond.

Bron: De Speld (http://www.speld.nl/2011/02/15/amersfoort-en-apeldoorn-niet-significant-verschillend/)