PDA

Bekijk Volledige Versie : NS stapt over op halalkoffie



Eric de Blois
16-02-11, 23:22
NS stapt over op halalkoffie

'Fascistisch' koffiebeleid verleden tijd

DOOR STEVEN VAN DER JAGT | 11 FEBRUARY 2011 | BINNENLAND

http://www.speld.nl/wp-content/uploads/halal1-250x250.jpg

De automaten, railtenders en kiosken van de Nederlandse Spoorwegen zullen per 1 juni 2011 uitsluitend nog 100% halalkoffie schenken. Dit heeft het bestuur van de NS bekend gemaakt na een klacht, ingediend door anti-racismeorganisatie Nederland Bekent Kleur. Islamitische organisaties reageren verheugd.

Om voor het halalkeurmerk in aanmerking te komen moet de koffie aan een flink aantal voorwaarden voldoen. Zowel kweken, plukken, branden als malen van de koffiebonen dienen onder strikt toezicht plaats te vinden. Bij geen van deze processen mogen dieren op een wijze geslacht worden die indruist tegen de islamitische hadith. Ook voor de fret, waarover in de islamitische voorschriften weinig melding wordt gemaakt, kan in deze geen uitzondering worden gemaakt.

René Danen van Nederland Bekent Kleur is blij met het bereikte resultaat, maar hekelt het ‘gedateerde en op vooroordelen geschoeide koffiebeleid van de spoorwegen’. “De samenleving is diverser geworden, de jaren ‘50 zijn voorgoed voorbij. Dat de Nederlandse Spoorwegen hier in al die jaren nooit op ingesprongen zijn is een veredelde vorm van fascisme. Hier is jarenlang sprake geweest van een stelselmatige buitensluiting van een bevolkingsgroep die niet meer uit onze samenleving weg te denken is.”
Islamitische organisaties reageren verheugd op de nieuwe stap van de Nederlandse Spoorwegen. “Het was mij nooit helemaal duidelijk hoe haram koffie van de NS of koffie in het algemeen kon zijn, maar evenmin trof ik ergens een aanwijzing aan dat het halal was”, aldus Hamit Ordanoglu, hoofd persvoorlichting en sanitairvernieuwing van de Turkse religieuze organisatie Milli Görüş. “Weinig Nederlandse moslims zullen erbij stilstaan, maar wie zegt dat achter het kopje koffie in de spitstrein geen onrein geslachte kip, koe, gordeldier of zelfs varken schuilgaat? Ik ben blij dat de NS tot bekering is gekomen.”

De NS heeft laten weten verdere stappen te ondernemen om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar halalproducten. In de komende jaren zal onderzoek plaatsvinden naar halalrookpalen voor rokende islamitische passagiers en halalconducteursfluitjes voor islamitisch personeel. Voor een halal OV-chipkaart, zoals gesuggereerd door Nederland Bekent Kleur, lijkt de tijd ‘om logistieke redenen’ nog niet rijp.

Bron: De Speld (http://www.speld.nl/2011/02/11/ns-stapt-over-op-halalkoffie/)

Joesoef
17-02-11, 05:03
Errug flauw :moe:

Karin.N
17-02-11, 07:54
Errug flauw :moe:



Klopt, maar dat geldt momenteel voor veel topics.

Maar da's mi te wijten aan beheer zelf :aanwal:

John2
17-02-11, 08:33
Ach ja uren vertraging en zich druk maken om de koffie die toch al niet te zuipen was de laatste maanden.
Maar keuzes mogen er niet meer worden gemaakt en de nederlander wordt verplicht halal te zuipen en te vreten.
Bedankt nederland.

Karin.N
17-02-11, 08:40
Ach ja uren vertraging en zich druk maken om de koffie die toch al niet te zuipen was de laatste maanden.
Maar keuzes mogen er niet meer worden gemaakt en de nederlander wordt verplicht halal te zuipen en te vreten.
Bedankt nederland.

Deze reactie doet me denken aan vorig jaar op de basisschool. Eind maart kondigde de schoolleider aan dat er op 1 april een snoepautomaat geplaatst zou worden. Onderzoek had uitgewezen dat snoep wo marsrepen ed goed waren voor de leerprestaties van de kinderen. En in zakjes chips zaten veel gezonde koolhydraten. De halve school stond op z'n kop. Bleek gewoon een simpele 1 april grap.

Heb trouwens nog nooit gehoord van halalkoffie.........Volgens mij kun je nog wel kiezen voor de haram thee.

mark61
17-02-11, 08:43
Ach ja uren vertraging en zich druk maken om de koffie die toch al niet te zuipen was de laatste maanden.
Maar keuzes mogen er niet meer worden gemaakt en de nederlander wordt verplicht halal te zuipen en te vreten.
Bedankt nederland.

http://smarties.web-log.nl/photos/uncategorized/2008/03/27/600px2_duplo_lego_bricks.jpg

Ik vrees edoch dat Duplo nog te hoog gegrepen is voor je.

John2
17-02-11, 08:45
Deze reactie doet me denken aan vorig jaar op de basisschool. Eind maart kondigde de schoolleider aan dat er op 1 april een snoepautomaat geplaatst zou worden. Onderzoek had uitgewezen dat snoep wo marsrepen ed goed waren voor de leerprestaties van de kinderen. En in zakjes chips zaten veel gezonde koolhydraten. De halve school stond op z'n kop. Bleek gewoon een simpele 1 april grap.

Heb trouwens nog nooit gehoord van halalkoffie.........Volgens mij kun je nog wel kiezen voor de haram thee.

Civetkatkoffie is halal

Gemaakt van uitwerpselen gadver!!!

Bron: Civetkatkoffie is halal - Trouw (http://www.trouw.nl/krantenarchief/2010/07/21/3135685/Civetkatkoffie_is_halal.html)

Fulanadetal
17-02-11, 08:45
Ja Karin, de Speld wordt soms op de verkeerde manier serieus genomen.

Verder sluit ik me voor dit artikel wel aan bij Joesoef.

super ick
17-02-11, 08:51
NS stapt over op halalkoffie

'Fascistisch' koffiebeleid verleden tijd

DOOR STEVEN VAN DER JAGT | 11 FEBRUARY 2011 | BINNENLAND

http://www.speld.nl/wp-content/uploads/halal1-250x250.jpg

na een klacht, ingediend door anti-racismeorganisatie Nederland Bekent Kleur. Islamitische organisaties reageren verheugd.

René Danen van Nederland Bekent Kleur is blij met het bereikte resultaat,


“Het was mij nooit helemaal duidelijk hoe haram koffie van de NS of koffie in het algemeen kon zijnaldus Hamit Ordanoglu, hoofd persvoorlichting en sanitairvernieuwing van de Turkse religieuze organisatie Milli Görüş. “Weinig Nederlandse moslims zullen erbij stilstaan

Bron: De Speld (http://www.speld.nl/2011/02/11/ns-stapt-over-op-halalkoffie/)

Typisch voorbeeld van dhimmiegedrag.

Om je te bescheuren wat een klootzakken zeg!

Fulanadetal
17-02-11, 08:54
Asjeblieft jongens. DE SPELD!!

knuppeltje
17-02-11, 09:07
Heel belangrijk nieuws. Eindelijk dringt ook bij de NS-directie door dat ze hun tijd nuttig dienen te besteden. Is veel belangrijker dan de treinen op tijd te laten rijden en dat er voldoende toiletten op aanwezig zijn.

mark61
17-02-11, 09:16
Typisch voorbeeld van dhimmiegedrag.

Om je te bescheuren wat een klootzakken zeg!

Duplo?

super ick
17-02-11, 15:18
Heb je nog een emmetrtje over? Kom het direct ophalen.

John2
17-02-11, 15:20
Heb je nog een emmetrtje over? Kom het direct ophalen.

Blijf van mij duplo af wil je. :hihi:

tanger'73
17-02-11, 15:54
Grappig.

Joesoef
17-02-11, 16:43
Artikel komt van de speld (dat is satire). Mislukte satire in dit geval.

Eric de Blois
17-02-11, 16:43
Grappig.
Vond ik ook. Altijd leuk de speld. Daar las ik ook over een nieuw soort kip die van legbatterijen houdt. Daar is de partij voor de dieren heel blij mee. Waaom altijd slecht nieuws plaatsen en niet iets wat leuk is of gewoon goed nieuws is?

tanger'73
17-02-11, 16:49
Vond ik ook. Altijd leuk de speld. Daar las ik ook over een nieuw soort kip die van legbatterijen houdt. Daar is de partij voor de dieren heel blij mee. Waaom altijd slecht nieuws plaatsen en niet iets wat leuk is of gewoon goed nieuws is?


Erg leuk, laatst kwamen ze met Willem van oranje was moslim. Moderator ibnRuhsd trapte daar op eerste gezicht in, kon ik mij nog herinneren.