PDA

Bekijk Volledige Versie : Doden bij protesten in Arabische wereld



John2
18-02-11, 17:28
Doden en gewonden bij protesten in Arabische wereld

donderdag 17 februari 2011 19:19

De onrust in de Arabische wereld wordt met escalerende protesten in Jemen, Bahrein en Libië steeds groter. In deze landen zijn donderdag opnieuw doden gevallen bij harde confrontaties.

Protesten uin de Arabische wereld breiden zich uit Protesten uin de Arabische wereld breiden zich uit

Arabische storm
Na de protesten in Tunesië en Egypte, komt nu het volk in Jemen, Bahrein, Libië en Iran in opstand. Lees alles over deze nieuwe ontwikkelingen in het Elsevier-dossier Arabische storm
Naar het dossier

In Libië vielen zeker tien zeker doden bij de protesten tegen het regime van Moe'ammar Khaddafi.

Met scherp geschoten
Veiligheidstroepen en milities hebben in de Oost-Libische plaats al-Baida, 850 kilometer ten oosten van de hoofdstad Tripoli, met scherp op overwegend jonge demonstranten geschoten. Hierbij werden vier mensen gedood.

In de tweede stad van het land Benghazi vielen zes doden door een confrontatie tussen betogers en veiligheidsdiensten.

Dolken en stokken
Ook betogingen in de Jemenitische hoofdstad Sanaa liepen donderdag opnieuw uit op ongeregeldheden. Ongeveer 1.500 demonstranten tegen het regime van president Ali Abdullah Saleh kwamen in botsing met zo'n achthonderd aanhangers van het bewind, van wie sommigen met dolken en stokken zwaaiden.

Bij de botsingen vielen zeker veertig gewonden. De hoofdstad vormt sinds deze week het decor van bloedige betogingen voor en tegen het bewind.

Jemen is het armste land in de Arabische wereld. Van de bevolking moet 40 procent rondkomen van minder dan 2 euro per dag.

Bahrein
Tenslotte stond ook in Bahrein de dag in het teken van grootschalige protesten tegen de heersende macht. Het leger heeft de controle over grote delen van de hoofdstad Manamah overgenomen, nadat het veiligheidsapparaat met grof geweld een einde had gemaakt aan protesten tegen de regering van koning Hamad Ibn al-Khalifa.

Zeker vier mensen vonden werden gedood toen de politie en het leger onder meer met inzet van tanks een plein in Manamah een eind maakten aan de demonstraties.

Comatueuze oud-presidenten
Ongeveer tweehonderd mensen raakten gewond. Tientallen mensen zouden spoorloos zijn verdwenen tijdens de militaire operatie in de nacht van woensdag op donderdag. Deze mensen zijn waarschijnlijk gearresteerd door de ordediensten.

De opstanden in deze drie landen volgen op de protesten in Tunesië en later Egypte, waar de presidenten zijn verjaagd. Zowel Zine el-Abidine Ben Ali (Tunesië) als Hosni Mubarak (Egypte) zou intussen op sterven liggen.

Bron: Elsevier.

John2
18-02-11, 17:30
In Libië zou door regering medewerkers zelfs met handgranaten naar burgers zijn gegooid.

John2
19-02-11, 02:24
VN- meld meer als tientallen doden in Libie en Jemen

fisherman1969
19-02-11, 02:48
VN- meld meer als tientallen doden in Libie en Jemen

Ja ik hoorde het ook net nog ,de ARABISCHE WERELD staat op het punt in de brand te vliegen !
En hier maken sommige zich druk over het schoeisel van een hondje , als of het wereld nieuws betreft (hoe zot het ook is :wink:).
En ook de ,,JUBELSTEMMING ,, wat gewoon een normale zaak is ,
dat twee marine vaartuigen uit IRAN door het Suez kanaal varen ,ze hebben het nog nooit eerder aangevraagd , en bij mijn weten is er nog nooit een schip uit IRAN geweigerd om van deze verbinding gebruik te maken ,maar ja dat is koren op het politieke molentje van AL -SAWT !
Al met al resumerend:
Vreselijk wat de mogelijke gevolgen zullen zijn voor duizenden mensen en niet alleen MOSLIMS ook anderen zullen de gevolgen van de hunkering naar vrijheid wel eens (duur) moeten bekopen en dan doel ik in dit geval niet op het financiele gedeelte .

John2
19-02-11, 10:06
=fisherman1969;4629645]Ja ik hoorde het ook net nog ,de ARABISCHE WERELD staat op het punt in de brand te vliegen !
En hier maken sommige zich druk over het schoeisel van een hondje , als of het wereld nieuws betreft (hoe zot het ook is :wink:).
En ook de ,,JUBELSTEMMING ,, wat gewoon een normale zaak is ,
Het vreemste vind ik nog dat menig Moslim in Europa tegen de democratie is, terwijl hun broeders in het MO hun leven geven voor een beetje democratie?
Ik verwonder mij iedere keer weer hierover.


dat twee marine vaartuigen uit IRAN door het Suez kanaal varen ,ze hebben het nog nooit eerder aangevraagd , en bij mijn weten is er nog nooit een schip uit IRAN geweigerd om van deze verbinding gebruik te maken ,maar ja dat is koren op het politieke molentje van AL -SAWT !
Al Sawt is niet meer en niet minder een persoon die leeft op provocatie met alles wat met het westen te maken heeft, en ziet het liefste miljoenen mensen sterven in een oorlog als Israel er maar aan gaat.
Ook nu gaat er weer een delegatie van de NL regering naar het midden oosten waarbij de Gaza niet kan worden aangedaan, omdat hun veiligheid niet kan worden gegarandeerd door Hamas terroristen!


Al met al resumerend:
Vreselijk wat de mogelijke gevolgen zullen zijn voor duizenden mensen en niet alleen MOSLIMS ook anderen zullen de gevolgen van de hunkering naar vrijheid wel eens (duur) moeten bekopen en dan doel ik in dit geval niet op het financiele gedeelte .
Ja in hoeverre dit uit de hand gaat lopen voor deze mensen kunnen we alleen gissen met voorbeelden uit het verleden.
Vannacht kreeg ik een telefoontje van UNASOG dat het leger van Libië heeft ingegrepen met gevolg honderden doden en duizenden gewonden.
En dan vind ik het vreemd dat Italie als lid van de VN/EU enkele maanden geleden de hoerenloper Kadafi nog heeft ontvangen. :vreemd: