PDA

Bekijk Volledige Versie : Libische troepen richten bloedbad aan



Marsipulami
20-02-11, 10:51
Libische troepen richten bloedbad aan in Benghazi20/02/11, 08u56

Regering zet mortieren, scherpschutters en huurlingen in tegen demonstranten

DM UPDATE In de tweede grootste stad van Libië, Benghazi, voltrekt zich volgens ooggetuigen een massaslachting. Regeringstroepen hebben onder meer met machinegeweren op demonstranten geschoten, er is ook sprake van Afrikaanse huurlingen die zijn ingezet. Volgens Human Rights Watch vielen sinds het begin van het protest op woensdag al minstens 104 dodelijke slachtoffers, waarvan zeker 20 gisteren in Benghazi. Bronnen van de BBC hebben het over minstens 70 doden, gisteren in Benghazi. Er werd zelf een raket afgevuurd op een rouwstoet.

Het geweld escaleerde gisteren in Benghazi toen een begrafenisstoet van slachtoffers van het regeringsgeweld voorbij een veiligheidspost trok. Volgens getuigen gebruikten de regeringstroepen machinegeweren, mortieren en zelfs een raket tegen de rouwenden. Volgens leden van de oppositie werd die aanval niet uitgelokt, de veiligheidsdiensten stellen echter dat demonstranten vuurbommen naar hen hadden gegooid.

Scherpschutters

Er zijn ook getuigenissen van scherpschutters van het leger die vanop daken op de demonstranten schoten. Een dokter verklaarde aan de BBC dat gisteren in één kliniek 22 mensen overleden en dat veel gewonden nog in kritieke toestand waren. In een ander hospitaal was sprake van 47 doden en 900 gewonden. "Negentig procent van de schotwonden zijn in het hoofd, de nek, de borst, vooral in het hart", verklaarde een dokter aan de BBC.

De klinieken raken door hun bloedvoorraad, het personeel raakt uitgeput.

Getuigen melden ook dat Kadhafi elitetroepen in stelling brengt en huurlingen uit zwart Afrika mobiliseert.

Informatiestop

De toegang tot Facebook is geblokkeerd en de internetverbinding is onregelmatig, zeggen internetgebruikers in Tripoli en Benghazi. Het officiele persbureau beperkte de berichtgeving tot regeringsgezinde betogingen. De nieuwszender al-Jazeera meldde dat de medische hulpverlening in Benghazi niet is berekend op een bloedbad van deze omvang.

Arabisch netwerk

De autoriteiten hebben ook tientallen leden van een "Arabisch netwerk" opgepakt die het land proberen te destabiliseren. Volgens het autoritaire regime gaat het om "een buitenlands netwerk dat getraind is om de stabiliteit van Libië te beschadigen''.

De arrestanten zouden zich schuldig hebben gemaakt aan plunderingen, vandalisme en het in brand steken van onder meer ziekenhuizen, banken en gevangenissen. Volgens bronnen dichtbij het onderzoek gaat het om Tunesiërs, Egyptenaren, Sudanezen, Palestijnen, Syriërs en Turken. Ze zijn in verschillende steden gearresteerd. "Mogelijk zit Israël erachter.'' Leider Moeammar Kaddafi heeft nog geen commentaar gegeven op de gebeurtenissen. (anp/adb/lb)

Mark
20-02-11, 10:59
eindelijk iemand die Israel de schuld geeft van de opstanden. Immers de door Israel gesteunde schoothondjes van het westen zoals in Egypte... ehhh nee wacht even. Ohhh de schoothondjes in Libie.. nee wacht die zijn juist anti-westers! Hmmmm moeilijk moeilijk.

Hoe dan ook als het straks in Egypte en in Tunesie niet beter zal zijn dan voorheen na de revolutie zal achteraf wel blijken hoe de duivelse westerlingen en israeliers samen met de illuminatie dit allemaal georganiseerd blijken te hebben )))

Wizdom
20-02-11, 11:03
eindelijk iemand die Israel de schuld geeft van de opstanden. Immers de door Israel gesteunde schoothondjes van het westen zoals in Egypte... ehhh nee wacht even. Ohhh de schoothondjes in Libie.. nee wacht die zijn juist anti-westers! Hmmmm moeilijk moeilijk.

Hoe dan ook als het straks in Egypte en in Tunesie niet beter zal zijn dan voorheen na de revolutie zal achteraf wel blijken hoe de duivelse westerlingen en israeliers samen met de illuminatie dit allemaal georganiseerd blijken te hebben )))

Maak je geen zorgen... Het gaat deze keer Insha Allah goed komen... Het zal vast wel hier en daar trekken en duwen worden totdat de puzzelstukken in elkaar vallen... Maar goedkomen gaat het vast... De tijd van incompetente leiders aan de top heeft zijn langste tijd gehad... Als je wilt leiden moet je lijden en competent zijn...

Mark
20-02-11, 11:08
Maak je geen zorgen... Het gaat deze keer Insha Allah goed komen... Het zal vast wel hier en daar trekken en duwen worden totdat de puzzelstukken in elkaar vallen... Maar goedkomen gaat het vast... De tijd van incompetente leiders aan de top heeft zijn langste tijd gehad... Als je wilt leiden moet je lijden en competent zijn...

Ik hoop het echt :) Want een stabiele regio in het midden oosten waarbij de mensen uitzicht hebben op een betere situatie zonder onderdrukking en armoede kan alleen maar leiden tot een betere situatie voor iedereen. Ik denk dat een soort politiek systeem a la Turkije misschien nog wel kan werken in veel landen met een balans tussen leger en religieuze politieke partijen die leiden tot rust en kans op economische groei.

Lijkt mij dat de mensen in egypte etc etc domweg een betere economische positie willen en vrijheid in hun land.

Het zou bijzonder dom van het westen zijn dat te dwarsbomen. Bekende redenen als zijnde angst voor een fundamentalistische moslimpartij aan de macht, economische concurrentie of helpen van Israel zijn denk ik achterhaalde politiek. Wanneer een bevolking normaal kan leven verdwijnt extremisme en terrorisme vanzelf.

En noord afrika is niet te vergelijken met landen als Afganistan.

Het zal goed zijn als deze landen een economische boom doormaken waardoor er ook minder reden zal zijn tot spanningen met het "rijke" westen en als ze vrijheid in hun land hebben en dus ook geen haat meer hoeven te hebben naar het westen wegens steunen van hun onderdrukkers.

Mark
20-02-11, 11:09
Het enige wat ik vrees is dat nieuwe 'clans" nu de macht proberen te grijpen en zsm zichzelf in een soort van semi-dictatuur zullen inmetselen.

Aangezien ik in Rusland woon weet ik wel hoe een "democratie" na een sovjetdictatuur eruit kan zien.

Mark
20-02-11, 11:12
Ik denk trouwens niet dat het overal gaat lukken met deze revolutie, mijn idee:

Tunesie : ja
Egypte: ja
Marokko : nee
Iran: nee
Libie: nee
Bahrain: ja en daarna valt SA het land binnen
Yemen: ja
Algerije: geen idee
Syrie: nee

Marsipulami
20-02-11, 11:12
YouTube - Libya - 18 Feb 2011, Massacre in Benghazi, 18_02_2011 WORLDWIDE REVOLUTION 2011!!!

fisherman1969
20-02-11, 12:45
Ik hoop het echt :) Want een stabiele regio in het midden oosten waarbij de mensen uitzicht hebben op een betere situatie zonder onderdrukking en armoede kan alleen maar leiden tot een betere situatie voor iedereen. Ik denk dat een soort politiek systeem a la Turkije misschien nog wel kan werken in veel landen met een balans tussen leger en religieuze politieke partijen die leiden tot rust en kans op economische groei.

Lijkt mij dat de mensen in egypte etc etc domweg een betere economische positie willen en vrijheid in hun land.

Het zou bijzonder dom van het westen zijn dat te dwarsbomen. Bekende redenen als zijnde angst voor een fundamentalistische moslimpartij aan de macht, economische concurrentie of helpen van Israel zijn denk ik achterhaalde politiek. Wanneer een bevolking normaal kan leven verdwijnt extremisme en terrorisme vanzelf.

En noord afrika is niet te vergelijken met landen als Afganistan.

Het zal goed zijn als deze landen een economische boom doormaken waardoor er ook minder reden zal zijn tot spanningen met het "rijke" westen en als ze vrijheid in hun land hebben en dus ook geen haat meer hoeven te hebben naar het westen wegens steunen van hun onderdrukkers.

Goed gezien en gezegd !
:duim:

John2
20-02-11, 13:56
Het enige wat ik vrees is dat nieuwe 'clans" nu de macht proberen te grijpen en zsm zichzelf in een soort van semi-dictatuur zullen inmetselen.

Aangezien ik in Rusland woon weet ik wel hoe een "democratie" na een sovjetdictatuur eruit kan zien.

Noem jij dit een democratie in Rusland? :hihi:

Zolang er mensen (oudjes) bedelend bij kerken en markten zitten is er nog maar weinig democratie in Rusland, de zelfde kliek alleen een andere naam en iets meer vrijheden.

Mark
20-02-11, 14:04
vandaar ook de apostrophe om het woord democratie John.

Spoetnik
20-02-11, 15:28
Ik hoop het echt :) Want een stabiele regio in het midden oosten waarbij de mensen uitzicht hebben op een betere situatie zonder onderdrukking en armoede kan alleen maar leiden tot een betere situatie voor iedereen. Ik denk dat een soort politiek systeem a la Turkije misschien nog wel kan werken in veel landen met een balans tussen leger en religieuze politieke partijen die leiden tot rust en kans op economische groei.

Lijkt mij dat de mensen in egypte etc etc domweg een betere economische positie willen en vrijheid in hun land.

Het zou bijzonder dom van het westen zijn dat te dwarsbomen. Bekende redenen als zijnde angst voor een fundamentalistische moslimpartij aan de macht, economische concurrentie of helpen van Israel zijn denk ik achterhaalde politiek. Wanneer een bevolking normaal kan leven verdwijnt extremisme en terrorisme vanzelf.

En noord afrika is niet te vergelijken met landen als Afganistan.

Het zal goed zijn als deze landen een economische boom doormaken waardoor er ook minder reden zal zijn tot spanningen met het "rijke" westen en als ze vrijheid in hun land hebben en dus ook geen haat meer hoeven te hebben naar het westen wegens steunen van hun onderdrukkers.

Een samenhangend priksel van Mark, met meerdere zinnen? :verward:

John2
20-02-11, 15:34
vandaar ook de apostrophe om het woord democratie John.
Ahh vandaar................ pas je op dat je beide leiders niet tegen komt in de Metro, want ze moeten tegenwoordig nog wel eens gebruik maken van dit vervoer in Moscow en St. Petersburg.


Een samenhangend priksel van Mark, met meerdere zinnen? :verward:

Ja onze Expats doen het goed tegenwoordig. :fplet:

Mark
20-02-11, 15:59
Een samenhangend priksel van Mark, met meerdere zinnen? :verward:

het was uiteraard een cynische grap Spoetnik, jammer dat je dat niet zag.

The_Grand_Wazoo
20-02-11, 16:01
Zolang er mensen (oudjes) bedelend bij kerken en markten zitten is er nog maar weinig democratie in Rusland, de zelfde kliek alleen een andere naam en iets meer vrijheden.

Economische toestand <> politiek stelsel

Spoetnik
20-02-11, 16:09
het was uiteraard een cynische grap Spoetnik, jammer dat je dat niet zag.

Ik viel al bijna van mijn stoel.

Marsipulami
20-02-11, 17:19
YouTube - LIBYA, Bengasi 19/02/2011.mp4

tanger'73
20-02-11, 18:45
Die arabische despoten snappen kan ik niet. Nu blijkt dat khadiffi ook huurlingen uit tsjaad en niger voor zijn klusjes inzet.

Slinger
20-02-11, 18:57
Die arabische despoten snappen kan ik niet. Nu blijkt dat khadiffi ook huurlingen uit tsjaad en niger voor zijn klusjes inzet.

Ik snap ze wel, vooral die Kadaffi wel. Hij trekt gewoon alles uit de kast om aan de macht te blijven. En het zal hem worst wezen hoe er in de wereld over hem gepraat wordt.

Marsipulami
20-02-11, 19:16
Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.967578)

tanger'73
20-02-11, 19:37
Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.967578)


Domme zet van Khadaffi, dat zal alleen maar kwaad bloed zetten. Zijn heerschappij wordt onhoudbaar. Da's wat ik nou niet snap van deze debielen, opzettelijk je eigen wereldlijke en geestelijke ondergang tegemoet lopen ten koste van vele doden en gewonden.

Deze despoten die notabene in opdracht burgers door buitenlanders laten neermaaien behoren onmiddelijk worden verwijdert en gevierendeeld.

Kal-El B.V
20-02-11, 21:45
Kunnen die mensen daar ook Al Jazeera ontvangen ? Als dat zo is dan zal dit waarschijnlijk net zo snel gaan als in Tunesië en niet zoals in Egypte, had ik nooit kunnen denken.

fisherman1969
20-02-11, 22:15
Domme zet van Khadaffi, dat zal alleen maar kwaad bloed zetten. Zijn heerschappij wordt onhoudbaar. Da's wat ik nou niet snap van deze debielen, opzettelijk je eigen wereldlijke en geestelijke ondergang tegemoet lopen ten koste van vele doden en gewonden.

Deze despoten*? die notabene in opdracht burgers door buitenlanders laten neermaaien behoren onmiddelijk worden verwijdert en gevierendeeld.

Indd tuig van de bovenste rigel, mooi weer spelen ten koste van het volk.
En als hij oprot neemt ie miljarden mee om zijn leventje van hoeren en snoeren voort te zetten !
Ondertussen wel op tijd z,n reet naar westen*) draaien tijdens het ,,gebed,,
NU ben je het met mogelijk me eens? maar was Saddam Hoesein ook niet zoals Khadaffie ?
*Het zelfde Westen waar hij zo graag de lusten van over nam
*? Hoe staat het met de machtshebbers in IRAN ? die zijn toch ook geen haar beter .:aanwal:
Vreselijk wat zich nu allemaal afspeelt , want laten we eerlijk wezen het zijn wel de arme bevolking dus de,gewone man,, die gedood worden omdat ze voor hun famillie ,vrouw en kinderen een betere toekomst willen en daar heeft geloof niets mee te maken! :droef:

Marsipulami
21-02-11, 09:43
Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.967578)


Het is echt wel erg daar in Libië.

Marsipulami
21-02-11, 10:16
Libische overheidsgebouwen staan in brand

21/02/11, 10u32

© afp

Het centrale regeringsgebouw in de Libische hoofdstad Tripoli staat in brand, meldde een verslaggever van persbureau Reuters ter plaatse.

Bovendien hebben betogers in Tripoli volgens andere getuigen ook politiebureaus en lokale kantoren van de Volkscomités in brand gestoken. De hoofdkantoren van de staatstelevisie en staatsradio zijn volgens hen geplunderd.

De uitzendingen van de staatstelevisie en radio waren zondagavond stopgezet. Ze zijn maandagochtend hervat.

Frankrijk haalt burgers weg
Europese landen denken intussen verschillend over de situatie van hun landgenoten in Libië. Frankrijk roept de circa 750 Fransen in Libië op het land te verlaten. Het land sluit ook de scholen die het beheert in Libië, meldde minister Laurent Wauquiez (Europese Zaken) maandag.

De Fransen hebben zelf circa dertig landgenoten geëvacueerd uit de stad Benghazi. Daar zijn gewelddadige conflicten zijn tussen opstandelingen en regeringstroepen. Maar het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken vraagt de Duitsers alleen de regio rond Benghazi te mijden. (anp/mvdb)

tanger'73
21-02-11, 13:17
Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.967578)


Het is echt wel erg daar in Libië.

zeer ernstig, de gewetenloze monster schuwt zelfs de inzet van sluipschutters op weerloze betogers niet.

Marsipulami
21-02-11, 13:23
Minstens 60 doden bij nieuwe onlusten Tripoli

21/02/11, 10u32

DM UPDATE In de Libische hoofdstad Tripoli zijn in de nacht van zondag op maandag meer dan 60 mensen gedood bij protesten tegen het regime. Dat vernam Al-Jazeera uit medische bronnen.

De onlusten braken uit na een toespraak van Saif al-Islam, de zoon van de Libische leider Moammar al-Kadhafi. Duizenden anti-regeringsmanifestanten raakten op het Groene Plein in Tripoli slaags met aanhangers van Kadhafi.

In de voormiddag zagen inwoners van de Libische hoofdstad rook opstijgen uit de gebouwen van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Eerder was al brand gesticht in het parlementsgebouw. De opstandelingen vernielden ook meerdere theehuizen. De meeste winkels bleven overigens gesloten.

De protesten tegen het regime zijn al dagen aan de gang en hebben intussen al aan ongeveer 200 mensen het leven gekost. Tegenstanders beweren dat de steden Al-Baidha, Tobruk en Ajdabiya inmiddels door de opstandelingen gecontroleerd worden. Ook in Benghazi zouden de veiligheidstroepen en milities zijn teruggedrongen.

Het blijft intussen onduidelijk waar Kadhafi en zijn familie zich ophouden.Tegenstanders punderden ook de hoofdkantoren van de staatstelevisie en staatsradio. De uitzendingen van de staatstelevisie en radio waren zondagavond stopgezet. Maandagochtend zijn ze hervat.

Maandagochtend bestormden honderden gewapende mensen in Tripoli een grote bouwplaats van een Zuid-Koreaanse aannemer. De aanvallers verwondden ongeveer vijftien werknemers uit Bangladesh en drie uit Zuid-Korea.

Stammen sluiten zich aan bij protest

Verscheidene stammen sluiten zich aan bij de opstand tegen Kadhafi, aldus internetsites van de oppositie. Zo willen twee stammen de stad Sebha in het centrum van het land onder hun gezag brengen. Er zijn berichten dat Kaddafi in die stad verblijft.

Mohammed Bayou, tot een maand geleden regeringswoordvoerder, veroordeelde het geweld van het regime tegen de oppositie. Volgens mensenrechtenorganisaties hebben het leger en de politie in de afgelopen dagen zeker 230 actievoerders omgebracht. Bayou zei dat Saif al-Islam Kaddafi de dialoog met de oppositie moet aangaan.

Frankrijk haalt burgers weg

Europese landen denken intussen verschillend over de situatie van hun landgenoten in Libië. Frankrijk roept de circa 750 Fransen in Libië op het land te verlaten. Het land sluit ook de scholen die het beheert in Libië, meldde minister Laurent Wauquiez (Europese Zaken) maandag.

De Fransen hebben zelf circa dertig landgenoten geëvacueerd uit de stad Benghazi. Daar zijn gewelddadige conflicten zijn tussen opstandelingen en regeringstroepen. Maar het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken vraagt de Duitsers alleen de regio rond Benghazi te mijden. (belga/anp/mvdb)