PDA

Bekijk Volledige Versie : Veiligheidsraad unaniem over Libie



John2
23-02-11, 11:50
NEW YORK - De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties heeft dinsdagavond het gewelddadige optreden tegen anti-regeringsdemonstranten in Libië scherp veroordeeld. Daarmee wordt de Libische leider Moammar Gadhafi verder geïsoleerd. De Veiligheidsraad wil dat er per direct een einde komt aan het geweld.
In een verklaring zeiden alle vijftien leden van de raad zich 'ernstig zorgen' te maken over de situatie in het Noord-Afrikaanse land. De raad 'betreurt het harde optreden tegen vreedzame demonstranten en de honderden burgers die zijn gedood ten zeerste'. De verklaring kwam uren nadat Gadhafi in een televisietoespraak zwoer tot zijn 'laatste druppel bloed' te vechten en zijn aanhangers opriep de straten over te nemen.

Mensenrechten
De VN-raadsleden willen dat de Libische regering haar bevolking beschermt en de mensenrechten respecteert. Degenen die burgers aanvallen moeten daarvoor verantwoording afleggen en internationale mensenrechtenbewegingen en bewegingen die humanitaire hulp bieden moeten toegang tot het land krijgen, aldus de raadsverklaring.

Intussen neemt de steun voor Gadhafi in rap tempo af. In het buitenland hebben veel diplomaten het regime de rug toegekeerd. Dinsdag werd bekend dat de minister van binnenlandse zaken en een van de trouwste bondgenoten van Gadhafi, Abdel Fattah Younis, is opgestapt. Younis, tevens commandant van een machtige militaire eenheid, kondigde in Benghazi aan dat hij de kant van het volk koos. Hij riep het leger op dat ook te doen.

Eisen gerechtvaardigd
'Ik heb al mijn functies opgegeven als reactie op de revolutie van 17 februari. Ik ben ervan overtuigd dat de eisen van die revolutie gerechtvaardigd zijn', zei Younis, die een van de legerofficieren was die samen met Gadhafi in 1969 de coup pleegde die de Libische leider in het zadel hielp.

knuppeltje
23-02-11, 15:38
En nu?

Spoetnik
23-02-11, 16:38
VN kan niets. China en Rusland hebben veto recht en die wensen niet dat de VN zich gaat bemoeien met interne zaken van een land. Met name omdat dat hen kan treffen in de toekomst.

John2
23-02-11, 19:23
En nu?gezien de situaties in het verleden zoals Afghanistan Libanon, Irak en noem ze maar op denk ik weinig, om niet weer de woede van de islamitsche wereld op hun hals te halen.

fisherman1969
23-02-11, 19:31
gezien de situaties in het verleden zoals Afghanistan Libanon, Irak en noem ze maar op denk ik weinig, om niet weer de woede van de islamitsche wereld op hun hals te halen.

Daar zit wat in ware het niet dat Moslims gisteren riepen : HELP ONS.

John2
23-02-11, 19:44
Daar zit wat in ware het niet dat Moslims gisteren riepen : HELP ONS.
Gebeurde ook in 1979 in Libanon, 1991 Koeweit/Irak en later in Afghanistan, landen waar het geweld in verhouding beduidende hoger was als nu in Libie, dus wat mij betreft nee dank je, na alle jaren van dankbaarheid van de Islamhoek houd ik iedere vorm van hulp voor gezien, ze kunnen immers zo goed zonder hulp van het slechte westen, laten ze dit dan ook maar eens bewijzen dat dit inderdaad zo is, laat het midden Oosten zelf maar eens een vredes leger samenstellen die hulp bied en geeft naar internationaal recht.
De boten van Iran zijn door het suezkanaal en die kunnen dus zo in Syrie en Gaza mensen oppikken en door stomen richting Libie, het is dan nog maar een stukje lopen voor deze militairen!!!