PDA

Bekijk Volledige Versie : Een mens vergeet snel



Hatert
24-02-11, 12:59
Geplaatst 2011-02-24 om 08:21

Een mens vergeet snel

Luuk Koelman

Mag ik even uw aandacht voor Uri Rosenthal, onze minister van Buitenlandse Zaken? Zijn slordig gekleide hoofd verschijnt veelvuldig op tv, nu Libië in brand staat. In de straten van Tripoli worden burgers door helikopters en gevechtsvliegtuigen van de eigen regering aan flarden geschoten. Bronnen binnen de Verenigde Naties spreken zelfs van een genocide. Uri Rosenthal maakt zich grote zorgen. Al die Libiërs die het vege lijf willen redden. Voor je het weet, komen ze naar Europa en dat kan natuurlijk niet: “We zullen alles op alles moeten zetten om dat te voorkomen.”

Je mag dan als Libiër ooggetuige zijn van massale slachtingen, maar dat is nog geen reden een beroep te doen op de gastvrijheid van Europa - laat staan die van Nederland. Was getekend: Uri Rosenthal. De man van wie de ouders de Tweede Wereldoorlog overleefden, enkel omdat ze als vluchteling welkom waren in Zwitserland. Een mens vergeet snel, zullen we maar zeggen. Dat geldt trouwens ook voor Gerd Leers, minister van Immigratie en Asiel. Als burgemeester van Maastricht schreef hij vijf brand*brie*ven aan toenmalig staatssecretaris Albayrak. Daarin vroeg Leers om een verblijfsvergunning voor evenzoveel schrijnende asielgevallen binnen zijn gemeente. Eén verzoek werd ingewilligd, pal voor de val van het kabinet. De vier andere verzoeken bleven liggen. Waardoor Leers plots, als nieuwe minister van Immigratie en Asiel, over zijn eigen smeekbedes mocht beslissen. En dat deed hij. Hij wees zijn eerdere eigen verzoek direct af, want “ik heb nu een andere verantwoordelijkheid.” Dat is een zin waarover ik graag mag nadenken. Waarop doelt Leers? Zijn verantwoordelijkheid naar Wilders toe? Limburgers onder elkaar? De eigen carrière? Ik probeer het me voor te stellen. Vol medeleven ga je bij vijf families op de koffie. Je poseert met hun kinderen, spreekt je ontzetting uit, schudt vol ongeloof het hoofd. Je ogen zien vochtig, maar je blijft strijdbaar. Een klein beetje compassie, meer vraag je niet. Belangrijk is dat deze ongelukkigen weten dat zij er niet alleen voor staan.

Om hen een paar maanden later probleemloos de mid*delvinger te geven, want “ik heb nu een andere verantwoordelijkheid”. Gerd Leers en Uri Rosenthal, twee politici en hun prima ontwikkelde gevoel voor ethische kwesties. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.


Een mens vergeet snel (http://www.metronieuws.nl/columns/een-mens-vergeet-snel/SrZkbx!ISstTgnYsJRc2/)

John2
24-02-11, 13:03
tunnelvisie

tanger'73
24-02-11, 13:06
Beter zou zijn, iedereen die iets tegen Arabieren of die regio daar verderop heeft. Geen druppel olie meer vandaan halen. De nationale economieën voortaan op pis laten draaien.

Waarom niet de daad bij het woord voegen? Geen druppel olie uit liefde voor de democratie en vrijheid meer uit die contreien. Laten die Arabieren maar lekker zelf hun olie onder elkaar verhandelen, desnoods zelf opdrinken.

Mensen die iets tegen Arabieren of die regio in het bijzonder heeft, zijn toch zelfstandig en rijk genoeg om de eigen welvaart op basis van pis te laten draaien.

Soldim
24-02-11, 14:00
Luuk Koelman


Ik heb zelden zo'n slecht geschreven column gelezen.

Eric de Blois
24-02-11, 15:16
Beter zou zijn, iedereen die iets tegen Arabieren of die regio daar verderop heeft. Geen druppel olie meer vandaan halen. De nationale economieën voortaan op pis laten draaien.

Waarom niet de daad bij het woord voegen? Geen druppel olie uit liefde voor de democratie en vrijheid meer uit die contreien. Laten die Arabieren maar lekker zelf hun olie onder elkaar verhandelen, desnoods zelf opdrinken.

Mensen die iets tegen Arabieren of die regio in het bijzonder heeft, zijn toch zelfstandig en rijk genoeg om de eigen welvaart op basis van pis te laten draaien.

Die olie zit daar niet dankzij de arabieren, evenals het ook geen verdienste is van arabieren dat wij die olie kunnen gebruiken. Wij betalen veel te veel voor iets waar die arabieren niets voor hebben gedaan. Rijkdom is louter gebaseerd op producten van menselijk arbeid. Aan grondstoffen heb je niets zolang er in duitsland of welk land dan ook geen mensen zouden zijn die hun klauwen uit de mouwen steken en mooie auto's en vliegtuigen bouwen. In ruil voor de te dure olie koopt een arabische luchtvaarmaatschappij daar 75 airbus A 380's van. Zittend op een oliebron rijk worden van niets doen. Daarom ben ik ook een groot voorstander van de ontwikkeling en productie van vervoersmiddelen die gebruik maken van andere energiedragers zoals waterstof en alcohol. We blijven dan nog olie nodig hebben, maar wel minder.

knuppeltje
24-02-11, 15:32
Die olie zit daar niet dankzij de arabieren, evenals het ook geen verdienste is van arabieren dat wij die olie kunnen gebruiken. Wij betalen veel te veel voor iets waar die arabieren niets voor hebben gedaan.

Vertel eens, hebben wij dat aardgas en olie hier vroeger ooit in de grond gestopt?

Ok, gas tegenwoordig weer wel. Dat importeren we daar speciaal voor. Van de Russen als ik het goed heb. En die halen dat dan weer uit de Kaukasus, ook al niet van hen dus.

We zullen daar ook wel weer teveel voor betalen natuurlijk.

Spoetnik
24-02-11, 15:44
Die olie zit daar niet dankzij de arabieren, evenals het ook geen verdienste is van arabieren dat wij die olie kunnen gebruiken. Wij betalen veel te veel voor iets waar die arabieren niets voor hebben gedaan.

Inderdaad! Hoe durfen die arabieren en berbers bovenop onze olie te wonen!

knuppeltje
24-02-11, 15:48
Inderdaad! Hoe durfen die arabieren en berbers bovenop onze olie te wonen!

Dat is inderdaad knap irritant.

John2
24-02-11, 15:48
Beter zou zijn, iedereen die iets tegen Arabieren of die regio daar verderop heeft. Geen druppel olie meer vandaan halen. De nationale economieën voortaan op pis laten draaien.

Waarom niet de daad bij het woord voegen? Geen druppel olie uit liefde voor de democratie en vrijheid meer uit die contreien. Laten die Arabieren maar lekker zelf hun olie onder elkaar verhandelen, desnoods zelf opdrinken.

Mensen die iets tegen Arabieren of die regio in het bijzonder heeft, zijn toch zelfstandig en rijk genoeg om de eigen welvaart op basis van pis te laten draaien.

Ja laten we dit in Godsnaam doen.
Mo naar de kloten en het westen een versnelde doorvoering van alternatieven.

tanger'73
24-02-11, 15:51
Die olie zit daar niet dankzij de arabieren, evenals het ook geen verdienste is van arabieren dat wij die olie kunnen gebruiken. Wij betalen veel te veel voor iets waar die arabieren niets voor hebben gedaan. Rijkdom is louter gebaseerd op producten van menselijk arbeid. Aan grondstoffen heb je niets zolang er in duitsland of welk land dan ook geen mensen zouden zijn die hun klauwen uit de mouwen steken en mooie auto's en vliegtuigen bouwen. In ruil voor de te dure olie koopt een arabische luchtvaarmaatschappij daar 75 airbus A 380's van. Zittend op een oliebron rijk worden van niets doen. Daarom ben ik ook een groot voorstander van de ontwikkeling en productie van vervoersmiddelen die gebruik maken van andere energiedragers zoals waterstof en alcohol. We blijven dan nog olie nodig hebben, maar wel minder.


Vertel dat maar aan al die mensen die werk hebben dankzij dat spul. Als je pricipieel wilt zijn, dan moet je die olie in beheer van Arabieren boycotten en zelf niet aan de pomp gaan staan en voortaan ook je grutterswaar in papieren zakken kopen. Die uiteraard niet wordt bevoorraad door de logistieke sector, maar als vanouds komt op bakfietsen.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/1850622/2011/02/22/Olieprijs-explodeert-door-onrust-in-Libie.dhtml

nl-x
24-02-11, 15:54
Alles wat Nederland vroeger tot nu groot heeft gemaakt is gestolen of wel geplunderd.

Nee, ik zie Eric al: "Het is oneerlijk dat Afrika zoveel negers had. Natuurlijk hadden wij het recht 'er een paar' op te halen en verhandelen."

VOC++

knuppeltje
24-02-11, 15:55
Alles wat Nederland vroeger tot nu groot heeft gemaakt is gestolen of wel geplunderd.

Nee, ik zie Eric al: "Het is oneerlijk dat Afrika zoveel negers had. Natuurlijk hadden wij het recht 'er een paar' op te halen en verhandelen."

VOC++

Sterker nog, daar profeteren we nog steeds van.

Eric de Blois
24-02-11, 16:02
Vertel eens, hebben wij dat aardgas en olie hier vroeger ooit in de grond gestopt?

Ok, gas tegenwoordig weer wel. Dat importeren we daar speciaal voor. Van de Russen als ik het goed heb. En die halen dat dan weer uit de Kaukasus, ook al niet van hen dus.

We zullen daar ook wel weer teveel voor betalen natuurlijk.

Wij betalen teveel voor grondstoffen aan de eigenaar zijn van de grond. Die eigenaar wordt zo slapende schatrijk. Dat geldt ook voor aardgas wat wij aan de staat betalen.

Rijdom moet worden verdiend met arbeid, niet door toevallig met je reet op een bron te zitten.

Spoetnik
24-02-11, 16:11
Wij betalen teveel voor grondstoffen aan de eigenaar zijn van de grond. Die eigenaar wordt zo slapende schatrijk. Dat geldt ook voor aardgas wat wij aan de staat betalen.

Rijdom moet worden verdiend met arbeid, niet door toevallig met je reet op een bron te zitten.

Sja al dat water in Nederland krijgen de Nederlanders ook voor niets..

Eric de Blois
24-02-11, 16:11
Inderdaad! Hoe durfen die arabieren en berbers bovenop onze olie te wonen!

Dat is inderdaad knap irritant.

Dat zijn mijn woorden niet knuppel. Wel profiteren ze van iets waar ze niets voor doen, maar wel schofterig veel voor in rekening brengen. Dat is mijn bezwaar, en dat had jij ook wel begrepen. Daarom moeten we zo snel mogelijk van die afhankelijke positie af door over te gaan op andere energiedragers. De arabische landen hebben teveel macht over het westen.

Max Stirner
24-02-11, 17:43
Alles wat Nederland vroeger tot nu groot heeft gemaakt is gestolen of wel geplunderd.

Nee, ik zie Eric al: "Het is oneerlijk dat Afrika zoveel negers had. Natuurlijk hadden wij het recht 'er een paar' op te halen en verhandelen."

VOC++


For your info:

NL is in de eerste plaats rijk geworden door de handel met de Oostzee-regio

En de VOC heeft nooit in Afrikaanse slaven gehandeld; dat was de WIC, niet bepaald een zeer winstgevende onderneming trouwens.

Hatert
24-02-11, 17:45
Dat zijn mijn woorden niet knuppel. Wel profiteren ze van iets waar ze niets voor doen, maar wel schofterig veel voor in rekening brengen. Dat is mijn bezwaar, en dat had jij ook wel begrepen. Daarom moeten we zo snel mogelijk van die afhankelijke positie af door over te gaan op andere energiedragers. De arabische landen hebben teveel macht over het westen.

Jij bent echt dom.

Heb je wel eens bekeken wat de prijsopbouw is van 1 liter benzine? Om en nabij 2/3 gaat naar de belasting.

IK zal jou even snel een korte geschiedenis geven:

De imperialisten hebben al heel vroeg hun wetenschappers en onderzoekers de landen laten bestuderen en de grondstoffen in kaart gebracht. Aan de hand daarvan hebben ze grenzen getrokken en de landen onderling verdeeld. Frankrijk had haar Algerije, Italie haar Libie, Engeland en de USA hoofdzakelijk in het Midden-oosten.

Aan de hand daarvan wordsen koningen, en of dictators in het zadel gehouden danwel in het zadel geholpen. Zo zijn vrijwel alle koningen in de arabische wereld gecreerd door de westerse bloedhonden. Als een koning werd afgezet gingen de westerse hypocrieten gewoon verder met de dictaturen. De wetserse geheime diensten hebben vrijwel elke dictator of lkoning in hun handen.

Die kleine groepje landverraders, koningen, dictators etc...vullen hun zakken en de westerlingen krijgen vrijwel gratis de grondstoffen.

Die dictators hebben niets te zeggen over hun eigen grondstoffen, die enkele keer dat ze zogenaamd een boycot hadden gebruikt stelde niets voor, was meer voor de show want ze hebben gewoon niets te zegge.

Zo is het bijnja met elke derde wereld land gegaan. Elke derde wereld regering die niet naar de westerse hebzuchtige massamoordenaars luistert wordt vervangen danwel uitegmoord.

Lees bijvoorbeeld The economic hitman, een cia'er die vertelt hoe hij dat jarenlang heeft gedaan voor de USA.


En jij denkt dat de die dictators die in jullie handen zitten jullie onder druk kunnen zetten, wat een lachertje en wereldvreemdheid laat je hier zien.

Max Stirner
24-02-11, 17:46
Sterker nog, daar profeteren we nog steeds van.


Nee. t'is grotendeels onzin.

Hoewel ik je uiteraard niet het recht wil ontzeggen om jezelf een politiek-correct schuldgevoel aan te praten

H.P.Pas
24-02-11, 17:52
Alles wat Nederland vroeger tot nu groot heeft gemaakt is gestolen of wel geplunderd.


Bekt lekker.
Pizzamannenpraat.

tanger'73
24-02-11, 17:54
Jij bent echt dom.

Heb je wel eens bekeken wat de prijsopbouw is van 1 liter benzine? Om en nabij 2/3 gaat naar de belasting.

IK zal jou even snel een korte geschiedenis geven:

De imperialisten hebben al heel vroeg hun wetenschappers en onderzoekers de landen laten bestuderen en de grondstoffen in kaart gebracht. Aan de hand daarvan hebben ze grenzen getrokken en de landen onderling verdeeld. Frankrijk had haar Algerije, Italie haar Libie, Engeland en de USA hoofdzakelijk in het Midden-oosten.

Aan de hand daarvan wordsen koningen, en of dictators in het zadel gehouden danwel in het zadel geholpen. Zo zijn vrijwel alle koningen in de arabische wereld gecreerd door de westerse bloedhonden. Als een koning werd afgezet gingen de westerse hypocrieten gewoon verder met de dictaturen. De wetserse geheime diensten hebben vrijwel elke dictator of lkoning in hun handen.

Die kleine groepje landverraders, koningen, dictators etc...vullen hun zakken en de westerlingen krijgen vrijwel gratis de grondstoffen.

Die dictators hebben niets te zeggen over hun eigen grondstoffen, die enkele keer dat ze zogenaamd een boycot hadden gebruikt stelde niets voor, was meer voor de show want ze hebben gewoon niets te zegge.

Zo is het bijnja met elke derde wereld land gegaan. Elke derde wereld regering die niet naar de westerse hebzuchtige massamoordenaars luistert wordt vervangen danwel uitegmoord.

Lees bijvoorbeeld The economic hitman, een cia'er die vertelt hoe hij dat jarenlang heeft gedaan voor de USA.


En jij denkt dat de die dictators die in jullie handen zitten jullie onder druk kunnen zetten, wat een lachertje en wereldvreemdheid laat je hier zien.


Naast dit wordt een vat ruwe olie voor een habbekrats ingekocht en dan klaagt men nog over te duur.

Spoetnik
24-02-11, 17:59
Naast dit wordt een vat ruwe olie voor een habbekrats ingekocht en dan klaagt men nog over te duur.

100-120$ per vat nu.. Hetgeen mij deed denken (conspiracy) Gebruikt Qatar Al-Jazeera om de prijs van olie omhoog te schroeven?!

tanger'73
24-02-11, 18:07
100-120$ per vat nu.. Hetgeen mij deed denken (conspiracy) Gebruikt Qatar Al-Jazeera om de prijs van olie omhoog te schroeven?!

Hooguit dus 1,60 per standaard barrelliter. Rede te meer om moord en brand te schreeuwen, want het moet niet gekker worden. Straks gaan ze nog tegen die Arabieren oorlog voeren of iemand afzetten over deze krankzinnige prijs.

Joesoef
24-02-11, 18:09
Olieproductie en raffinage Libie is maar een paar procent van wat wordt reproduceert. Prijsstijging is dusdanig dat economieën vee; schade zullen ondervinden, eea zou ingrijpen wel eens kunnen bespoedigend.

Spoetnik
24-02-11, 18:56
Olieproductie en raffinage Libie is maar een paar procent van wat wordt reproduceert.

Mja, het wel 15% van de importen naar Europa. Bovendien produceert lybie voornamelijk het gemakkelijke "sweet crude oil". Daarvan is niet zo snel een vervanger voor te vinden. De meeste raffinaderijen in Europa kunnen alleen met die olie omgaan. Algerije en Nigerie produceren ook sweet crude maar die exporteren vnl. naar Amerika, dus als Europa nu van die markten gaat importeren dan zou je wel eens een biedingsoorlog kunnen krijgen.

Eric de Blois
24-02-11, 22:28
Vertel dat maar aan al die mensen die werk hebben dankzij dat spul. Als je pricipieel wilt zijn, dan moet je die olie in beheer van Arabieren boycotten en zelf niet aan de pomp gaan staan en voortaan ook je grutterswaar in papieren zakken kopen. Die uiteraard niet wordt bevoorraad door de logistieke sector, maar als vanouds komt op bakfietsen.

Olieprijs explodeert door onrust in Libië - Economie - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/1850622/2011/02/22/Olieprijs-explodeert-door-onrust-in-Libie.dhtml)

Daar ben ik het deels mee eens. Er komt gelukkig ook nog olie uit niet arabische landen daarvan moeten we meer gebruik maken. We moeten zoals ik heb geschreven veel geld en tijd stoppen in het ontwikkelen van alternatieven voor olie. We moeten de onevenwichtige machtspositie van het midden-oosten breken.

tanger'73
24-02-11, 23:59
Daar ben ik het deels mee eens. Er komt gelukkig ook nog olie uit niet arabische landen daarvan moeten we meer gebruik maken. We moeten zoals ik heb geschreven veel geld en tijd stoppen in het ontwikkelen van alternatieven voor olie. We moeten de onevenwichtige machtspositie van het midden-oosten breken.

Ware het niet dat het bijna allemaal opec exporterende landen zijn en vooral die in zuid-amerika nogal dikke vrienden met de Arabieren zijn.

Bovendien, wees gerust over die alternatieven voor olie. Want die moeten er vroeg of laat toch komen, aangezien op deze wijze van verslinding doorgaan de bronnen op den duur toch uitputten.

knuppeltje
25-02-11, 09:30
Rijdom moet worden verdiend met arbeid, niet door toevallig met je reet op een bron te zitten.

Dus gewoon maar weggeven dan zonder dat we er niets voor hoeven doen?

Maar waar hebben wij dat dan aan aanverdiend.:maf3:

knuppeltje
25-02-11, 09:43
Daarom moeten we zo snel mogelijk van die afhankelijke positie af door over te gaan op andere energiedragers.

De arabische landen hebben teveel macht over het westen.

Dat wij zo snel mogelijk onafhankelijk van de fossiele brandstof als olie af moeten weet ik allang. Maar wat mij betreft om het milieu, dat vind ik veel belangrijker dan de prijs.

Aangezien de innovatie op vervangende energiebronnen vaak door fiks stijgende prijzen van de fossiele brandstof een handje geholpen wordt, mag de prijs van de olie van mij best nog wat stijgen.

Dat is nogal betrekkelijk. Het is een spel van vraag en aanbod. Als de rijke niet-Arabische landen gezamenlijk veel meer tijd en energie in de ontwikkeling van alternatieve energiebronnen hadden gestolen, dan waren we allang onafhankelijk van die olieboeren.

Eerst die innovatie verwaarlozen - en dan gaan klagen over de olieprijs. :maf2:

Pizzaman
25-02-11, 11:29
Dat wij zo snel mogelijk onafhankelijk van de fossiele brandstof als olie af moeten weet ik allang. Maar wat mij betreft om het milieu, dat vind ik veel belangrijker dan de prijs.
Heb je ook wel gelijk in. Vooral ook even nuchter nadenken: die rommel raakt een keer op ook.


Aangezien de innovatie op vervangende energiebronnen vaak door fiks stijgende prijzen van de fossiele brandstof een handje geholpen wordt, mag de prijs van de olie van mij best nog wat stijgen.
Op zich heb je ook gelijk, probleem daarbij is dat in NL de prijzen tov de omliggend landen hoog zijn.
Dan kunnen we straks roepen, dat geen enkel NL transportbedrijf nog vervuild, nul uitstoot.
Heu... ja omdat ze allemaal failliet zijn.

En dan technisch achter lopende, roet uitbrakende vrachtwagens uit het Oostblok (veeeeel goedkoper) die het overnemen.
Lijkt me ook niet de manier.


Dat is nogal betrekkelijk. Het is een spel van vraag en aanbod. Als de rijke niet-Arabische landen gezamenlijk veel meer tijd en energie in de ontwikkeling van alternatieve energiebronnen hadden gestolen, dan waren we allang onafhankelijk van die olieboeren.
Nog erger, veel ontwikkelingen zijn de kop ingedrukt door de olieboeren.
De koninklijke Shell voorop.


Eerst die innovatie verwaarlozen - en dan gaan klagen over de olieprijs. :maf2:
De innovatie wordt ook verwaarloosd door de stijgende kosten.
Levert (althans direct) niks op dus is een van de dingen waarop wordt bezuinigd.