PDA

Bekijk Volledige Versie : PVV liet bezoekers van bijeenkomsten screenen



Joesoef
24-02-11, 14:30
nrc.nl :: Snelle duiding bij het belangrijkste nieuws (http://www.nrc.nl)
<time datetime="2011-02-24">24 februari 2011</time>, 15:27 (http://www.nrc.nl/nieuws/overzicht/2011/02/24/) PVV liet bezoekers van bijeenkomsten screenen

De PVV liet sympathisanten bij bijeenkomsten in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen screenen op justitiële antecedenten. Volgens privacydeskundigen had de PVV dit aan bezoekers moeten laten weten. Wie bij een bijeenkomst van de PVV aanwezig wilde zijn, moest in een email naam, voornaam, woonplaats en BSN-nummer vermelden. Op basis van die informatie werd door de Nederlandse opsporings- en inlichtingendiensten gescreend of iemand in aanraking met justitie was geweest, zo schrijft NRC Handelsblad vandaag.
Richard de Mos, die de PVV-bijeenkomsten organiseerde, stuurde de informatie naar de nationale terreurcoördinator (http://www.nctb.nl/) (NCTb). De NCTb gaf op basis daarvan advies of een geïnteresseerde een uitnodiging moest krijgen of niet. Bezoekers met relevante antecedenten als activisme kregen op advies van NCTb en politie geen uitnodiging van de PVV.




‘Alleen de overheid mag om BSN-nummers vragen’

Privacydeskundigen oordelen dat de PVV op basis van de Wet bescherming persoonsgegevens had moeten laten weten dat aanhangers met die gegevens zouden worden gescreend op antecedenten. Hoogleraar strafrecht Ybo Buruma noemt het in NRC Handelsblad ‘een ongelukkige ontwikkeling’. Volgens hoogleraar recht en informatisering Corien Prins mag ‘alleen de overheid’ om BSN-nummers vragen. Aan te nemen is dat dezelfde praktijk is gehanteerd bij de recente bijeenkomsten rond de Provinciale Statenverkiezingen.




NCTb: gegevens niet gedeeld met PVV

Nooit eerder trok een overheidsdienst als de NCTb standaard na wat bezoekers op hun kerfstok hebben. Volgens de NCTb worden de gegevens niet bewaard en niet met de PVV te hebben gedeeld wat bezoekers eventueel op hun kerfstok hadden. De NCTb deelde de informatie met ‘operationele organisaties’, maar kan niet uitsluiten dat deze ‘namen met de partij’ hebben gedeeld.

Pizzaman
24-02-11, 14:39
Ik ben bij meerder bijeenkomsten geweest, en wist ook dat je gescreend werd.
Dat werd er bij vermeld.

Wie dat niet heeft gelezen of het anderszins niet snapte heeft alleen zichzelf te verwijten.

tanger'73
24-02-11, 17:33
YouTube - TegenStemWijzer - Reconstructie

Pizzaman
24-02-11, 23:11
En wat moet dat nou voorstellen, alleen die van het pissen in de brievenbus vind ik op de PVV slaan.
Heb ik er eentje voor je.

YouTube - Rembo en Rembo - Mag dat? Hondenpoep

knuppeltje
25-02-11, 09:22
Kun je nagaan wat voor een achterban hij heeft.

Pizzaman
25-02-11, 09:43
Kun je nagaan wat voor een achterban hij heeft.

Een fikse grote... :lol:

knuppeltje
25-02-11, 09:45
Een fikse grote... :lol:

Ik wil er niet mee gezien worden.

rbn
25-02-11, 12:57
Ik wil er niet mee gezien worden.

zij vermoedelijk ook niet met jou

Tomas
25-02-11, 13:02
...alleen die van het pissen in de brievenbus vind ik op de PVV slaan.

Laten we het positief zien, en tevreden zijn met het feitje dat dat je in ieder geval niet is ontgaan.

knuppeltje
26-02-11, 10:41
zij vermoedelijk ook niet met jou

Het is niet te hopen van wel.