PDA

Bekijk Volledige Versie : Wilders ziet voorlopig geen democratie in Midden-Oosten



Marsipulami
25-02-11, 10:09
'Met islam blijft elke democratie fake'

Uitgegeven: 25 februari 2011 07:08
Laatst gewijzigd: 25 februari 2011 10:03

Met de islam als dominante godsdienst zullen landen als Tunesië, Egypte en Libië nooit een democratie worden, stelt Geert Wilders in een gesprek met NU.nl. "Het kan net zo goed nog erger worden".


Wat vindt u van de ontwikkelingen in het Midden-Oosten?

"Die mensen willen af van de dictatuur. En als dat lukt ben ik blij voor ze. Maar er liggen enorme gevaren op de loer en het is de vraag of die niet worden onderschat."

"Ik las twee weken terug een onderzoek van het Pew Research Center, een gerenommeerd onderzoeksbureau. Pin me niet vast op de cijfers, maar daaruit blijkt dat 90 procent van de Egyptenaren vindt dat overspelige vrouwen mogen worden gestenigd. 80 procent vindt dat afvalligen mogen worden gedood."

"Dan hebben we het dus niet over het moslimbroederschap, maar over de gemiddelde Egyptenaar. Dat is dus heel serieus."

"In Libië zie je dat ook, daar rond Benghazi. Dat zijn strongholds van islamisten. Het is allemaal een dubbeltje op zijn kant. Het kan net zo goed erg of nog erger worden."

Kunt u die cijfers verklaren?

"Dat heb je in Gaza ook gezien. Het heeft ermee te maken dat je te maken hebt met corrupte regimes en het ontbreken van een middenklasse. Net zoals Hamas in Gaza is het moslimbroederschap in dat gat gesprongen."

"Als je geen eten had of je zoontje was ziek en moest naar het ziekenhuis, dan waren ze er voor je. Wiens brood je eet, wiens taal je spreekt. Zo werkt het."

Maar in Egypte bijvoorbeeld, was een groot deel van de protesterende groep internettende studenten onder de 30 jaar.

"Laat je niet voor de gek houden. Al die mensen die je op het Tahrirplein voor de camera's van Al Jazeera zag, zaten om de hoek op school op de American Univesity. Dat is dus niet de gemiddelde Egyptenaar. Mensen denken altijd dat wat je ziet, dat dat het is."

U verwacht dus eigenlijk niet dat er in het Midden-Oosten democratieën gaan ontstaan?

"Islam en democratie gaan niet samen. Dat is intrinsiek tegenstrijdig aan elkaar. Dat is zoiets als water en vuur. Dat wil niet zeggen dat moslims en democratie niet samengaan. Ik heb hier ook altijd het onderscheid gemaakt tussen de fascistische ideologie en de mensen."

Dus islam en democratie gaat niet samen, maar democratie met moslims wel.

"Maar dan moeten die moslims, dat is een beetje tegenstrijdig, meer en meer afstand nemen van de islam. Of je kan zeggen: hoe minder moslim je bent, hoe beter het kan. Als dat niet gebeurt zal het nooit kunnen en zal elke democratie fake zijn."

Zouden de opstanden voor een verlichting kunnen zorgen?

"Dat kan niet met de islam. Dat is onmogelijk. Luister naar de leuzen die je hoort vanuit Tripoli over het einde van Kaddafi. Luister naar die leuzen. Dat zijn religieuze teksten. Religieus!"

"Als ik tijd heb 's avonds kijk ik naar dertig -ik ben een totale gek wat dat betreft- Arabische zenders, Libische zenders, ik heb het allemaal. Luister naar wat ze zeggen. Dat zijn teksten, als je die zou horen zou je geloven dat het niet makkelijk is om daar voor verlichting te zorgen."

Wat roepen ze dan?

"Ze willen een kalifaat, een islamitisch rijk. De minister van Buitenlandse Zaken van Italië kwam ermee. Die zei: 'Hoor wat ze zeggen: honderdduizenden mensen roepen dat ze een kalifaat willen stichten in Libië'."

Ligt er geen taak voor de internationale gemeenschap...

"...ja hoe? Vertel eens hoe? Genocide is nergens in de wereld acceptabel. Je moet zorgen dat je druk uitoefent om dit soort foute dingen in de wereld te voorkomen, maar uiteindelijk kiest het Libische slash Egyptische volk."

"Het enige wat je kan doen is hopen dat het goed gaat en als het fout gaat je handen er vanaf trekken."

Het kan toch dat steeds minder moslims streng hun geloof belijden.

"Het gaat niet alleen om het belijden, maar ook om het politieke systeem. Iedereen is bang dat de sharia wordt ingevoerd als het moslimbroederschap de macht krijgt in Egypte. Terwijl, het staat al ik weet niet hoe lang in de grondwet. Wetten moeten onderhevig zijn aan de sharia. Geen journalist die het opschrijft."

In de katholieke kerk kreeg je afsplitsingen. Waarom kan dat niet bij de islam?

"Er zijn grote verschillen. De Koran is het woord van god, dat is niet in het christelijk geloof. In de tijd van Augustinus werd de tweerijkenleer verkondigd: De wet van god en de wet op aarde."

"Daar is al snel geaccepteerd dat er twee rijken zijn en dat de een zich niet altijd met de ander moet bemoeien. Dat is heel anders dan de op gebiedende wijze bevelen uit de Koran."

"Iedereen die zegt dat het christelijk geloof met de islam te vergelijken is heeft totaal geen kaas gegeten van de islam. Niet omdat ik het niet zou willen, maar omdat het niet kan. Ik kan ook niet van een auto een vliegtuig maken."

Mensen moeten dus los komen van het geloof om democratie mogelijk te maken.

"Dat zou moeten ja. Dat kan niet anders."

Ziet u dat gebeuren?

"Ik denk het niet. Tenzij moslims, of landen, afstappen van de islam zoals we die nu kennen. De islam kan niet veranderen, maar de mensen wel."

© NU.nl/Martin Kuiper en Lucas Benschop

knuppeltje
25-02-11, 10:13
Wat een lul!!!!

H.P.Pas
25-02-11, 10:16
Ik heb het er vanochtend met de krantenbezorger over gehad, die zag het weer heel anders.
:aanwal: Moeilijk toch allemaal.

John2
25-02-11, 10:19
Wat een lul!!!!

Wie van de drie?

A. Martin Kuiper
B. Lucas Benschop
C. Geert Wilders

knuppeltje
25-02-11, 10:20
Wie van de drie?

A. Martin Kuiper
B. Lucas Benschop
C. Geert Wilders

Als ik het niet dacht.

Slinger
25-02-11, 10:23
Wat een lul!!!!

Maar wel een lul die gelijk heeft,

knuppeltje
25-02-11, 10:25
Maar wel een lul die gelijk heeft,

Dus toch een lul.

John2
25-02-11, 10:27
Als ik het niet dacht.

Lullig antwoord op het gelul hier.

tanger'73
25-02-11, 10:33
Net zo fake als die angst voor democratie in zijn eigen partij.

Fulanadetal
25-02-11, 10:36
Wilders is van een generatie die hard bezig is voorbij te gaan en irrelevant te worden. Ik kan het weten, ik behoor ertoe.

Pizzaman
25-02-11, 10:37
Laten we nu maar eerst eens zien of ze een of andere lulllige ayatollah op de troon zetten,
of dat ze daadwerkelijk meer democratie gaan invoeren.

En dan lullen we verder over wie er nu het meest de lul is.

nl-x
25-02-11, 10:47
Ik vind eerder Marsipulami een lul; dat hij Wilders om de zoveelste onbenulligste scheet een topic gunt.

John2
25-02-11, 10:54
Laten we nu maar eerst eens zien of ze een of andere lulllige ayatollah op de troon zetten,
of dat ze daadwerkelijk meer democratie gaan invoeren.

En dan lullen we verder over wie er nu het meest de lul is.


Ik vind eerder Marsipulami een lul; dat hij Wilders om de zoveelste onbenulligste scheet een topic gunt.

Na al dit gelul nog één lullige vraag na al het gezeik?
Besneden of onbesneden das the question. :hihi:

H.P.Pas
25-02-11, 10:59
Na al dit gelul nog één lullige vraag na al het gezeik?
Besneden of onbesneden das the question. :hihi:

Wilders lijkt mij een typisch geval van een onbesneden klophengst (http://nl.wikipedia.org/wiki/Klophengst).

John2
25-02-11, 11:07
Wilders lijkt mij een typisch geval van een onbesneden klophengst (http://nl.wikipedia.org/wiki/Klophengst).
Ik geeft het tot moest even de link openen om te weten wat een klophengst is en inderdaad een goede benaming ben trots op je. :hihi:

Pizzaman
25-02-11, 11:10
Wilders lijkt mij een typisch geval van een onbesneden klophengst (http://nl.wikipedia.org/wiki/Klophengst).

LOL, houdt dat dan in dat de overige 'rustigere' politici in feiten ruinen zijn?

:lol:

John2
25-02-11, 11:16
LOL, houdt dat dan in dat de overige 'rustigere' politici in feiten ruinen zijn?

:lol:

Ja dan doet Italie het toch beter die heeft nog een echte dekhengst en 17 jarige merries.:jumping:

Pizzaman
25-02-11, 12:14
Ja dan doet Italie het toch beter die heeft nog een echte dekhengst en 17 jarige merries.:jumping:

Volbloed arabische veulens heb ik gehoord.. :loog:

John2
25-02-11, 12:19
Volbloed arabische veulens heb ik gehoord.. :loog:
Is italie ook arabisch dan?
:haha:

Pizzaman
25-02-11, 12:29
Is italie ook arabisch dan?
:haha:

JHinnik hinnik :hihi: (http://partyflock.nl/topic/1111788:Ruby_17_Marokkaanse_afkomst_betrapt_met_Be rlusconi_74.html)

H.P.Pas
25-02-11, 12:31
LOL, houdt dat dan in dat de overige 'rustigere' politici in feiten ruinen zijn?

:lol:

Een ruin kun je een kar laten trekken, met een hengst kunnen je fokken.
Een klophengst maakt stennis en is nergens voor te gebruiken.

Pizzaman
25-02-11, 12:32
Een ruin kun je een kar laten trekken, met een hengst kunnen je fokken.
Een klophengst maakt stennis en is nergens voor te gebruiken.

Paardenbief dan maar? bandiet

Jij zal 'm wel het liefst rood hebben.

Eke
25-02-11, 12:46
Een klophengst maakt stennis en is nergens voor te gebruiken.


Jaha, dat is Wilders'angst. Veel gehinnik maar weinig paardenhaar...(uh..wol)

Straks (na 20 jaar bv.) blijkt dat de Islam helemaal niet de oorzaak is geweest van het niet opbloeien van de volkeren in Noord-Afrika en M-O., maar onderdrukking !
En van het blijven bestaan van oeroude culturele/Sharia-gebruiken zoals stenigen en handen afhakken.Niks Islam. Gebrek aan ontwikkeling door dictatuur..

En blijkt 'het volk' (inclusief de vrouwen) haar eigen democratische bestuursvorm ontwikkeld te hebben.

Klophengst :hihi:

Fulanadetal
25-02-11, 13:22
He, dat doet me goed, al die paardenpraat. Ik voel me helemaal thuis.

Max Stirner
25-02-11, 16:56
Maar wel een lul die gelijk heeft,



Tsja.

De grootste onderdrukker van de mensen in het Midden Oosten zit al zo'n 1400 jaar op zijn wolk.

H.P.Pas
26-02-11, 09:17
Maar wel een lul die gelijk heeft,


Geert is van realiteit ongeveer even ver verwijderd als Khadaffi. Hij heeft teveel in zijn hersenschimmen geïnvesteerd om ze nog te kunnen corrigeren reageren dus dramt hij maar door als vanouds.