PDA

Bekijk Volledige Versie : Christelijk gebod wint van commercie en seculieren: Zondag moeten de winkels dicht!



Hatert
02-03-11, 12:14
'Winkels Westland op zondag terecht dicht'

ANP − 02/03/11, 11:17


DEN HAAG - Het is terecht verboden dat de winkels in de gemeente Westland op zondag open zijn. Het kabinet kwam vorig jaar maart met het verbod omdat de gemeente geen toeristische aantrekkingskracht heeft. Dat heeft de Raad van State woensdag laten weten.

De Westlandse gemeenteraad vond dat de winkels wel open mochten, maar op verzoek van burgemeester Sjaak van der Tak werd het besluit vernietigd. De gemeenteraad ging tegen dit besluit in beroep bij de Raad van State. Die oordeelde dat het kabinet het besluit mocht vernietigen, omdat Westland 'weliswaar een bepaalde ambitie heeft op het gebied van toerisme, maar te weinig toeristische aantrekkingskracht om zondagopening van winkels toe staan'.

Volgens de Winkeltijdenwet mogen winkels alleen op zondag open als gemeenten toeristisch zijn.

'Winkels Westland op zondag terecht dicht' - Economie - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/1854354/2011/03/02/Winkels-Westland-op-zondag-terecht-dicht.dhtml)

Hatert
02-03-11, 23:48
Seculiere staat? Het is alleen van belang als moslims iets willen, dan is het land te klein en moet de seculiere inrichting van het land met hand en tand verdedigd worden.

sidi bibi
02-03-11, 23:58
Seculiere staat? Het is alleen van belang als moslims iets willen, dan is het land te klein en moet de seculiere inrichting van het land met hand en tand verdedigd worden.

Die gristenen hebben het zelfs voor elkaar gekregen dat heel Marokko van de zondagsrust geniet.

Hatert
03-03-11, 00:37
Die gristenen hebben het zelfs voor elkaar gekregen dat heel Marokko van de zondagsrust geniet.

Niet bij ons in de Rif.

Karin.N
03-03-11, 06:10
Niet bij ons in de Rif.



De wereld wordt steeds kleiner. Het kan best dat er straks christenen zich in de rif vestigen.

H.P.Pas
03-03-11, 07:47
Seculiere staat? Het is alleen van belang als moslims iets willen, dan is het land te klein en moet de seculiere inrichting van het land met hand en tand verdedigd worden.

Nederland is dus geen seculiere staat.
En dat vind jij fout.
Of goed ?
Of kan het je niet schelen, zolang je maar iets te kankeren hebt ?


Als het thema hier te lande in de politiek opduikt, wat regelmatig gebeurt, komt de tegenstand meestal van de vakbond en van de middenstanders. En ook wel van protestants-christelijk rechts maar dat telt politiek nauwelijks mee.

Eke
03-03-11, 12:58
Als het thema hier te lande in de politiek opduikt, wat regelmatig gebeurt, komt de tegenstand meestal van de vakbond en van de middenstanders. En ook wel van protestants-christelijk rechts maar dat telt politiek nauwelijks mee.



"Deze uitspraak hoort bij het 1e raadsbesluit van de gemeenteraad, genomen in november 2009.
In het voorjaar van 2010 heeft de gemeenteraad daarom een gewijzigd 2e besluit genomen over de winkelopenstell ing op zondag. Dit was nodig omdat CDA-minister van der Hoeven aangaf op welke punten het 1e besluit niet goed was. Dit besluit is niet voorgedragen voor vernietiging maar alleen geschorst. Na de schorsing.
Op dit moment ligt er dus nog een schorsingsverzo ek bij de Raad van State over dat 2e besluit. Omdat het 2e besluit op die punten verbeterd die is aangegeven door het ministerie, ben ik vol vertrouwen dat deze wel rechtsgeldig en de winkels op termijn ook in Museum Westland op zondag open mogen. " John Witkamp
Bron :Westlanders.nu - Regering mocht zondagsopening van winkels in Westland verbieden (http://westlanders.nu/index.php/community/gemeente-nieuws/4491-regering-mocht-zondagsopening-van-winkels-in-westland-verbieden-)

Bij de reakties op dit plaatselijke nieuws zie je de uitspraak van HP bevestigd worden: het is de kleine winkelier die beschermd moet worden tegen de -in dit geval-grootgrutter, die over voldoende werknemers beschikt om hen op zondag in te zetten.


Overigens : Westland ? Komt Maarten 'Hart niet uit dat gebied ?
In ieder geval is er wel een Museum Westland te bezoeken.En leuk, hoor !



--------------------------------------------------------------------------------


Nieuw bij Boerenbont (westlands' winkel):

Een prachtige collectie Bunzlau aardwerk. Kent u het al? Het is stoer en stevigaardewerk met steeds meer motieven, voornamelijk in blauw - wit- groen.Het komt uit Polen ( !!! :) )en wordt met de handgemaakt. Het motief wordt erop gestempeld en daarna wordt het aardewerk twee keer geglazuurd. Daardoor kan het tegen een stootje en gaan er niet snel schilfers vanaf. Het kan in magnetron, vaatwasser en oven.
En het is super!

Ook nieuw in de winkel zijn de originele geblokte pompdoeken. Ze zijn verkrijgbaar in de kleuren blauw, groen en rood. Mooie kwaliteit in de maat 50 x 50 cm. Ook bijpassende handdoeken!

-----------------------------------------------------------------------------http://www.derodeklaver.nl/Images/welkom.jpg

winkeltje De rode klaver :

http://www.derodeklaver.nl/Images/490.jpg



"U kunt bij ons terecht voor allerlei bereidingen van het fruit en de groenten die we kweken en oogsten op onze boerderij. Alle jams zijn halfzoet, en er wordt alleen gebruik gemaakt van eigen oogst. Op = op dus. Daarnaast hebben we ieder jaar een klein assortiment van tuinzaden, tuinplanten, handgemaakte wolproducten en nog zo wat artikelen in wisselende samenstelling.

Een deel van de opbrengst is voor KNGF Geleidehonden. Momenteel adopteren we pup 'Honey'. " Dus....bij de Rode KLaver.


Hoezo niet toeristisch ??? De burgemeester kent z'n eigen gebied niet goed...

http://www.westlandsmuseum.nl/images/img3.jpg

De Nederhof. begin 20ste eeuw ,in Honselersdijk.

sidi bibi
03-03-11, 19:22
Niet bij ons in de Rif.

Ook niet het overheidsapparaat, banken ed.

Hier niet, zelfs de tertiaire sector rust uit. Alleen levensmiddelen zijn open, restaurants ed.

Als ze hier over de Sahara beginnen te praten staat heel het land op z'n kop, ik krijg hier het gevoel dat als de Rif zich ging afscheiden er eigenlijk geen mens van wakker ligt. Nou ja, de Istiqlal misschien.

Hatert
03-03-11, 20:00
De wereld wordt steeds kleiner. Het kan best dat er straks christenen zich in de rif vestigen.

Ja maar dat wil niet zeggen dat de zondag dan gerespecteerd wordt als rustdag. De boeren daar kennen geen vaste rustdag.

H.P.Pas
03-03-11, 20:04
De boeren daar kennen geen vaste rustdag.

En daar blijven ze bij.
De boeren hier kennen wel een vaste rustdag.
En daar blijven ze ook bij.
Big deal.

Hatert
03-03-11, 20:05
Ook niet het overheidsapparaat, banken ed.

Hier niet, zelfs de tertiaire sector rust uit. Alleen levensmiddelen zijn open, restaurants ed.

Als ze hier over de Sahara beginnen te praten staat heel het land op z'n kop, ik krijg hier het gevoel dat als de Rif zich ging afscheiden er eigenlijk geen mens van wakker ligt. Nou ja, de Istiqlal misschien.

Wij boeren kennen dat niet in de Rif. Als er werk is moet er gewerkt worden.

Ik ben tegenstander dat de Rif zich afscheidt. Dat willen de Riffijnen niet eens. De Rifijnnen willen zoals elke Marokkaan een overheid die hun belangen dient en niet die van corrupte lieden en van buitenlandse mogendheden die hun land als speeltuin en martelkamer gebruiken.

Hatert
03-03-11, 20:06
En daar blijven ze bij.
De boeren hier kennen wel een vaste rustdag.
En daar blijven ze ook bij.
Big deal.

No big deal maar je bewering dat heel Marokko van een zondagrust geniet is onjuist.

Hatert
03-03-11, 20:09
Nerderland is dus geen seculiere staat.
En dat vind jij fout.
Of goed ?
Of kan het je niet schelen, zolang je maar iets te kankeren hebt ?


Als het thema hier te lande in de politiek opduikt, wat regelmatig gebeurt, komt de tegenstand meestal van de vakbond en van de middenstanders. En ook wel van protestants-christelijk rechts maar dat telt politiek nauwelijks mee.


Of Nederland seculier of niet seculier is intresseert mij niet zoveel, wat mij wel intresseert is het feit dat moslims om de oren worden geslagen met dat Nederland een seculier land is en dat seculariteit van dit land in gevaar komt als zij hun wensen kenbaar maken aan de overheid.

Dat is wat mij intresseert.

H.P.Pas
03-03-11, 20:09
No big deal maar je bewering dat heel Marokko van een zondagrust geniet is onjuist.

Dat was ik niet, dat was Sidi Bibi.
Die k4s lijken ook allemaal op elkaar.

H.P.Pas
03-03-11, 20:28
Of Nederland seculier of niet seculier is intresseert mij niet zoveel, wat mij wel intresseert is het feit dat moslims om de oren worden geslagen met dat Nederland een seculier land is en dat seculariteit van dit land in gevaar komt als zij hun wensen kenbaar maken aan de overheid.

Dat is wat mij intresseert.

Dat is dan tamelijk kortzichtig.
Ik wil daar nog wel wat over uitweiden; als het je interesseert.

Hatert
03-03-11, 20:44
Dat is dan tamelijk kortzichtig.
Ik wil daar nog wel wat over uitweiden; als het je interesseert.

Het zijn wel de argumenten die worden gebruikt tegen moslims.

Ik heb geen zin om lange ingewikkelde theoretische stukken te lezen. Maar als je kort, krachtig en duidelijk daar wat over kunt zeggen dan intresseert mij dat wel.

Hatert
03-03-11, 20:45
Dat was ik niet, dat was Sidi Bibi.
Die k4s lijken ook allemaal op elkaar.

Ja foutje, maar de context van mijn reaktie heeft dus te maken met zijn bijdrage.

Karin.N
03-03-11, 22:16
Ja maar dat wil niet zeggen dat de zondag dan gerespecteerd wordt als rustdag. De boeren daar kennen geen vaste rustdag.

Als boer zul je zowiezo weinig rustdagen hebben. Het leven op een boerderij gaat 7 dagen per week door.

H.P.Pas
03-03-11, 23:20
Het zijn wel de argumenten die worden gebruikt tegen moslims.

Ik heb geen zin om lange ingewikkelde theoretische stukken te lezen. Maar als je kort, krachtig en duidelijk daar wat over kunt zeggen dan intresseert mij dat wel.

Ik zal kort houden.
Religieuze minderheden zitten in een seculiere staat logischerwijze in een comfortabeler positie als in een niet seculiere.
Historisch waren zij dan ook veelal drijvende krachten achter de seculairisering van de staat. Zo geschied in o.a. de USA, Engeland en Nederland.
Als jou als lid van een religieuze minderheid de seculairiteit van de staat niet interesseert, ben je kortzichtig.

Hatert
03-03-11, 23:27
Ik zal kort houden.
Religieuze minderheden zitten in een seculiere staat logischerwijze in een comfortabeler positie als in een niet seculiere.
Historisch waren zij dan ook veelal drijvende krachten achter de seculairisering van de staat. Zo geschied in o.a. de USA, Engeland en Nederland.
Als jou als lid van een religieuze minderheid de seculairiteit van de staat niet interesseert, ben je kortzichtig.

Ik geloof niet dat religieuze minderheden de drijvende kracht zijn achter de secularisering. Dat zijn in mijn ogen de maconieke loges.

Vanuit westerse blik heb je gelijk dat het mij wel moet interesseren. Maar ik kijk er niet naar met een westerse blik maar met mijn islamitische blik. Ik ga ervanuit dat religieuze vrijheid normaal is.

Daarnaast vind ik secularisatie op zichzelf een geloof geworden die misbruikt wordt om juist bepaalde (lees islamitische) religieuze minderheden van hun rechten te onthouden.

Hatert
03-03-11, 23:27
Als boer zul je zowiezo weinig rustdagen hebben. Het leven op een boerderij gaat 7 dagen per week door.

Dat bedoel ik

H.P.Pas
03-03-11, 23:51
Ik geloof niet dat religieuze minderheden de drijvende kracht zijn achter de secularisering.


Dan vergis je je deerlijk.
Rigoreuze scheiding van kerk in staat is op aandrang van de kerken in de Amerikaanse grondwet vastgelegd.


Dat zijn in mijn ogen de maconieke loges.

:auw2:
Ik zal maar doen of ik dit niet gelezen heb.


Vanuit westerse blik heb je gelijk dat het mij wel moet interesseren. Maar ik kijk er niet naar met een westerse blik maar met mijn islamitische blik.

Dat is schroevendraaien met een hamer.


Ik ga ervanuit dat religieuze vrijheid normaal is.

Boeiend. Volgens Abu Hurayra staat er de doodstraf op, volgens WIZ is het crimineel.


Daarnaast vind ik secularisatie op zichzelf een geloof geworden die misbruikt wordt om juist bepaalde (lees islamitische) religieuze minderheden van hun rechten te onthouden.

Feitelijke politieke medestanders kunnen knap op je zenuwen werken. Breek me de bek niet los.
Welke rechten worden de Islamitische religieuze minderheid in Nederland onthouden ?

mark61
03-03-11, 23:55
Ik geloof niet dat religieuze minderheden de drijvende kracht zijn achter de secularisering. Dat zijn in mijn ogen de maconieke loges.

Qué? :maf2:

Eric de Blois
04-03-11, 02:19
Seculiere staat? Het is alleen van belang als moslims iets willen, dan is het land te klein en moet de seculiere inrichting van het land met hand en tand verdedigd worden.

K4hater,

Nederland is geen seculiere staat, dat staat nergens in de grondwet.

sidi bibi
04-03-11, 03:49
Wij boeren kennen dat niet in de Rif. Als er werk is moet er gewerkt worden.

Ik ben tegenstander dat de Rif zich afscheidt. Dat willen de Riffijnen niet eens. De Rifijnnen willen zoals elke Marokkaan een overheid die hun belangen dient en niet die van corrupte lieden en van buitenlandse mogendheden die hun land als speeltuin en martelkamer gebruiken.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de Rif nauwelijks ken. Boeren in de Souss zijn er nauwelijks behalve dan die schapen en geitenhouders, vaak kleinschalig. Koeien is niet te doen. Graan wordt wel ingezaaid maar mislukt meestal, dit jaar ook, de regen was te vroeg. De Sahrawi komen elk voorjaar met enorme geitenkudde's in vrachtwagens aangevoerd alles wat overblijft van het graan inzaaien begrazen.
Groente en fruit ziet er zo'n beetje uit als het Westland maar dan plastic kassen, meestal Europees/Marokkaans management. Citrus is voorjaarseizoen.
Die kleinschalige boerenbedrijven sterven allemaal uit, is ook niet economisch, waterverspilling door openluchtbouw. In de Rif zal toch ook wel die trek van platteland naar stad plaatsvinden.
Al met al, de Souss is elke zondag een oase van rust, hoe je het wend of keert, te danken aan de gristenen. Ik zie het niet als typisch Marokkaans.

Dat de Soussies de Riffijnen met maffiosi vergelijken kan ik ook niks aan doen.

sidi bibi
04-03-11, 03:58
Welke rechten worden de Islamitische religieuze minderheid in Nederland onthouden ?

Vijf maal daags het gebedsoproep over de stad uitschallen, denk zo.