PDA

Bekijk Volledige Versie : Verkiezing live voor onze burgers in het buitenland



John2
02-03-11, 20:44
NOS Dossier - Provinciale Statenverkiezingen 2011 - Overzicht (http://nos.nl/dossier/210939-provinciale-statenverkiezingen-2011/tab/128/live/wmv/)

TonH
02-03-11, 21:13
NOS Dossier - Provinciale Statenverkiezingen 2011 - Overzicht (http://nos.nl/dossier/210939-provinciale-statenverkiezingen-2011/tab/128/live/wmv/)

Dank je maar mijn internetverbinding is net genoeg om Radio1 te kunnen beluisteren. En daar wordt ik al ziek genoeg van. :fpetaf:

Overigens mag ik niet voor dit spectakel stemmen. Voor de 2e Kamer wel. Tja...

John2
02-03-11, 21:24
Dank je maar mijn internetverbinding is net genoeg om Radio1 te kunnen beluisteren. En daar wordt ik al ziek genoeg van. :fpetaf:

Overigens mag ik niet voor dit spectakel stemmen. Voor de 2e Kamer wel. Tja...

Jammer.

Maar jullie mogen niet stemmen, ik weet het niet zeker, maar dit zoek ik even uit hoe dit precies zit, wat zover ik weet mag een Nederlands burger ten altijden stemmen, misschien dat de regels sinds 2007 zijn veranderd.

Joesoef
02-03-11, 21:33
Jammer.

Maar jullie mogen niet stemmen, ik weet het niet zeker, maar dit zoek ik even uit hoe dit precies zit, wat zover ik weet mag een Nederlands burger ten altijden stemmen, misschien dat de regels sinds 2007 zijn veranderd.


Weet het antwoord zelfs zonder nadenken, enkel logica.

Pizzaman
02-03-11, 21:33
Jooohnnnyyyy gefeliciteerd he
SP en PVV ongeveer even groot (voorlopig, echt tellen moeten ze nog).

Daar zie je toch dat bepaalde punten gewoon erg overeen komen.
Allebei een hekel aan bonusvreters etcetera! :fplet:

John2
03-03-11, 23:13
Overigens mag ik niet voor dit spectakel stemmen. Voor de 2e Kamer wel. Tja...
Ik heb het even nagevraagd, maar jij had gewoon mogen stemmen.


Weet het antwoord zelfs zonder nadenken, enkel logica.
Vertel!!!

mark61
03-03-11, 23:58
Ik heb het even nagevraagd, maar jij had gewoon mogen stemmen.

Nee.

Eerste Kamer niet voor Nederlanders in het buitenland? | Radio Nederland Wereldomroep (http://www.rnw.nl/nederlands/article/eerste-kamer-niet-voor-nederlanders-het-buitenland)

TonH
04-03-11, 00:11
Ik heb het even nagevraagd, maar jij had gewoon mogen stemmen.


Mag ik die info van je? Want ik ben nergens meer in NL ingeschreven en mocht ook al niet meer aan de gemeenteraads verkiezingen meedoen. Voor welke gemeente had ik dan moeten stemmen?
Zo ook met deze verkiezingen. Ik ben in geen enkele provincie meer ingeschreven. En nee, ook niet bij dat verzamelbureau in Den Haag. Ik heb nog mijn Nederlandse nationaliteit en paspoort, maar dat is het dan ook wel. Ik moet zelfs in 2013 een Grieks rijbewijs aanvragen omdat het RDW weigert aan Nederlanders in het buitenland een verlenging van hun rijbewijs te leveren.

Ik snap dus geheel dat ik niet voor de Provinciale Staten mag stemmen. Alleen zit daar in Nederland die rare kronkel aan vast dat die daarop de Eerste Kamer kiezen. En dat is weer een onderdeel van de Staten Generaal. Van die mag ik alleen voor de Tweede Kamer stemmen, maar op de kamer van reflectie, die de door mijn gekozen parlementariërs controleert en corrigeert, mag ik geen invloed hebben. Raar, maar waar.

BTW ben ik eigenlijk van mening dat mensen zoals ik, zodra ze ook geen belastingen meer in Nederland betalen en er permanent niet meer wonen eigenlijk ook geen stemrecht meer moeten hebben voor die Tweede Kamer. Maar da's een andere discussie.

Toch zou ik niet eens gek opkijken wanneer er toch nog iets was dat ik niet weet... Zo blijkt nu dat ik wel degelijk niet op een Nederlands Europarlementslid had hoeven stemmen, maar gewoon op een Griek. Hier wonend en werkend mocht ik gewoon hier stemmen. Daarom stond er dus op dat stemformulier uit Nedeland de vraag of ik nergens anders gestemd had. Volgende keer dus maar.

Overigens: wie controleert dat ik wél hier ook gestemt zou hebben? Volgens mij niemand. En dat betekent dat ik dus eigenlijk twee maal kan stemmen voor het EP?!

:auw2:

H.P.Pas
04-03-11, 00:11
Vertel!!!

Een expat heeft geen woonplaats in Nederland; zijn papieren worden in den Haag gedeponeerd. Hij kan dus voor gemeenteraad van zijn woonplaats en de staten van zijn woonprovincie niet stemmen, want die heeft hij niet.

Dudelk ?

TonH
04-03-11, 00:13
Nee.

Eerste Kamer niet voor Nederlanders in het buitenland? | Radio Nederland Wereldomroep (http://www.rnw.nl/nederlands/article/eerste-kamer-niet-voor-nederlanders-het-buitenland)

Dank voor die link Mark. Je zette hem net neer terwijl ik het antwoord aan John aan het schrijven was.

TonH
04-03-11, 00:34
Een expat heeft geen woonplaats in Nederland; zijn papieren worden in den Haag gedeponeerd. Hij kan dus voor gemeenteraad van zijn woonplaats en de staten van zijn woonprovincie niet stemmen, want die heeft hij niet.

Dudelk ?

Een extra kieskring of 'provinicie Buitenland' zou een oplossing zijn. Las in die link van Mark dat het om 300.000 kiesgerechtigde Nederlanders gaat. Volgens mij zijn er minder in Zeeland!

Voor de Tweede Kamer verkiezingen zitten alle expats in de kieskring Den Haag. Dus het kan wel.
Overigens mag ik hier ook niet voor de provincie stemmen. Dat blijkt in Duitsland ook zo te zijn. Voor een systeem als Nederland of Duitsland kun je je daar wat bij voorstellen. Want je laat dan burgers van een andere staat in priciepe oordelen over oorlog en vrede. Maar hier in Griekenland IS er geen Senaat en die provincies kiezen niets. Dus dat ik daar niet voor mag stemmen is ook krankzinnig. Waarom gemeente wel? Toch maar naar het Europees Hof?

:roker:

John2
04-03-11, 07:39
Nee.

Eerste Kamer niet voor Nederlanders in het buitenland? | Radio Nederland Wereldomroep (http://www.rnw.nl/nederlands/article/eerste-kamer-niet-voor-nederlanders-het-buitenland)

Dank je voor deze link, die ik zeker vandaag nog eens een paar mensen zal voorhouden.


Mag ik die info van je? Want ik ben nergens meer in NL ingeschreven en mocht ook al niet meer aan de gemeenteraads verkiezingen meedoen. Voor welke gemeente had ik dan moeten stemmen?
Zo ook met deze verkiezingen. Ik ben in geen enkele provincie meer ingeschreven. En nee, ook niet bij dat verzamelbureau in Den Haag. Ik heb nog mijn Nederlandse nationaliteit en paspoort, maar dat is het dan ook wel. Ik moet zelfs in 2013 een Grieks rijbewijs aanvragen omdat het RDW weigert aan Nederlanders in het buitenland een verlenging van hun rijbewijs te leveren.

Ik snap dus geheel dat ik niet voor de Provinciale Staten mag stemmen. Alleen zit daar in Nederland die rare kronkel aan vast dat die daarop de Eerste Kamer kiezen. En dat is weer een onderdeel van de Staten Generaal. Van die mag ik alleen voor de Tweede Kamer stemmen, maar op de kamer van reflectie, die de door mijn gekozen parlementariërs controleert en corrigeert, mag ik geen invloed hebben. Raar, maar waar.

BTW ben ik eigenlijk van mening dat mensen zoals ik, zodra ze ook geen belastingen meer in Nederland betalen en er permanent niet meer wonen eigenlijk ook geen stemrecht meer moeten hebben voor die Tweede Kamer. Maar da's een andere discussie.

Toch zou ik niet eens gek opkijken wanneer er toch nog iets was dat ik niet weet... Zo blijkt nu dat ik wel degelijk niet op een Nederlands Europarlementslid had hoeven stemmen, maar gewoon op een Griek. Hier wonend en werkend mocht ik gewoon hier stemmen. Daarom stond er dus op dat stemformulier uit Nedeland de vraag of ik nergens anders gestemd had. Volgende keer dus maar.

Overigens: wie controleert dat ik wél hier ook gestemt zou hebben? Volgens mij niemand. En dat betekent dat ik dus eigenlijk twee maal kan stemmen voor het EP?!

:auw2:
Emigranten, kunnen nu inderdaad nog niet stemmen voor provincie/gemeenteraad.
Maar personen die werken in het buitenland en personen die in opdracht van de overheid in het buitenland verblijven verliezen deze recht niet, maar moeten wel een maand van te voren een stemkaart aanvragen en vermelden dat hij verblijft in het buitenland, stemmen kan dan bij volmacht of op het consulaat.


Een expat heeft geen woonplaats in Nederland; zijn papieren worden in den Haag gedeponeerd. Hij kan dus voor gemeenteraad van zijn woonplaats en de staten van zijn woonprovincie niet stemmen, want die heeft hij niet.
Dudelk ?
Dat weet ik Pas, ik kwam er nu ook net achter hoe het in elkaar stak, ik ging gemakshalve uit van mijn eigen situatie als ik in het buitenland zat.
Verder zou je laatste adres kunnen dienen als kiesdistrict, dus dit hoeft geen probleem te zijn.


Toch maar naar het Europees Hof?
:roker:
Zou inderdaad een uitkomst zijn, want stemmen is een recht die wij verworven hebben en zou dus belachelijk zijn als grenzen dit zouden tegenhouden zeker binnen europa.

TonH
06-03-11, 21:30
Verder zou je laatste adres kunnen dienen als kiesdistrict, dus dit hoeft geen probleem te zijn.

Beste oplossing zou zijn het opheffen van de 1e Kamer. Wanneer wordt dat nou gekozen? Ergens in mei? Door wie? NIET door de burgers. Zal het een afspiegeling zijn van de PS-verkiezingen? Hoeft niet: er wordt nu in de achterkamertjes heftig koe-gehandeld...
Alternatief? Geef NL-rechters het recht wetten aan de grondwet te toetsen en de Raad van State kan een Hooggerechtshof worden. Klaar.
Oh ja, en schaf dan ook meteen die provincies af. Die extra bestuurslaag is in een land met de grote van een postzegel en een zo beperkte bevolking echt niet nodig. Scheelt enorm veel bestuurderen en controleerderen. En verder wordt daarmee het democratisch gat daadwerkelijk een beetje gedicht.
:fpetaf:

John2
06-03-11, 23:33
Beste oplossing zou zijn het opheffen van de 1e Kamer. Wanneer wordt dat nou gekozen? Ergens in mei? Door wie? NIET door de burgers. Zal het een afspiegeling zijn van de PS-verkiezingen? Hoeft niet: er wordt nu in de achterkamertjes heftig koe-gehandeld...
Alternatief? Geef NL-rechters het recht wetten aan de grondwet te toetsen en de Raad van State kan een Hooggerechtshof worden. Klaar.
Oh ja, en schaf dan ook meteen die provincies af. Die extra bestuurslaag is in een land met de grote van een postzegel en een zo beperkte bevolking echt niet nodig. Scheelt enorm veel bestuurderen en controleerderen. En verder wordt daarmee het democratisch gat daadwerkelijk een beetje gedicht.
:fpetaf:

Natuurlijk heb jij hierin gelijk, maar..... als je alles afschaft weet ik niet meer waar ik mijn belasting voor betaald:hihi:
Maar je hebt gelijk de eerste kamer kunnen we zekers weggooien.

super ick
07-03-11, 07:51
Beste oplossing zou zijn het opheffen van de 1e Kamer. Wanneer wordt dat nou gekozen? Ergens in mei? Door wie? NIET door de burgers. Zal het een afspiegeling zijn van de PS-verkiezingen? Hoeft niet: er wordt nu in de achterkamertjes heftig koe-gehandeld...
Alternatief? Geef NL-rechters het recht wetten aan de grondwet te toetsen en de Raad van State kan een Hooggerechtshof worden. Klaar.
Oh ja, en schaf dan ook meteen die provincies af. Die extra bestuurslaag is in een land met de grote van een postzegel en een zo beperkte bevolking echt niet nodig. Scheelt enorm veel bestuurderen en controleerderen. En verder wordt daarmee het democratisch gat daadwerkelijk een beetje gedicht.
:fpetaf:

Helemaal mee eens. Daar waar de overheid enorm vooruitstrevend was in het vermarkten van zorg, telefonie, energie, post, etc zo terughoudend is zij om zichzelf te reorganiseren.

Weg met provincies.
De eerste kamer zou nog enigzins een functie hebben als niet, ook daar de partijpolitiek dikwijls de leidraad is.

Overigens ben ik het van harte met jou eens: Als je niet (meer) in Nederland woont en er geen belasting betaald moet het stemrecht (voor die periode) ook vervallen.

H.P.Pas
07-03-11, 09:06
Weg met provincies.


Fryslân fortwine ?
Nea !

Weg met de provincies lijkt me een prima recept om van Nederland één grote vreugdeloze VInex-locatie te maken.
Probleem is ook nu al dat Den Haag veel te veel te zeggen heeft; niet te weinig.

Pizzaman
07-03-11, 09:50
Fryslân fortwine ?
Nea !
Zo is 't maar net.


Weg met de provincies lijkt me een prima recept om van Nederland één grote vreugdeloze VInex-locatie te maken.
Probleem is ook nu al dat Den Haag veel te veel te zeggen heeft; niet te weinig.

De gemeenten zouden meer te zeggen moeten hebben, naar mijn idee.
Het bestuur dichter bij de bevolking.

De eerste kamer kan d'r uit.

mark61
07-03-11, 09:55
De provincies gaan o.a. over ruimtelijke ordening. Als gemeentes daarover gingen was het land al helemaal volgebouwd. Die ruiken makkelijk verdiend geld. De provincie verdient er niet aan.

TonH
07-03-11, 15:33
De provincies gaan o.a. over ruimtelijke ordening. Als gemeentes daarover gingen was het land al helemaal volgebouwd. Die ruiken makkelijk verdiend geld. De provincie verdient er niet aan.

Je kent vast dat verhaal van jaren her nog wel over die ambtenaren in Gelderland cq Arnhem? Waarbij je, wanneer er vergaderingen in Stadhuis of Provinciehuis waren je de ambtenaren over de Markt zag lopen van het ene gebouw naar het andere omdat gemeenteambtenaren volksvertegenwoordigers waren bij de provincie en provincieambtenaren bij de gemeente? :D

Nederland is klein genoeg om ruimtelijke ordening niet op een pseudo gedecentraliseerd nivo, provincies, te doen, maar gewoon vanuit een plek. Dat komt de coördinatie alleen maar ten goede en vooral de transparantie.
En niet alleen ruimtelijke ordening. Maar ook andere terreinen waar de provincies het voor het zeggen hebben. Twee bestuurslagen zou zat moeten zijn voor een land van dat formaat en die grote mate van eenvormigheid.

mark61
07-03-11, 16:32
Je kent vast dat verhaal van jaren her nog wel over die ambtenaren in Gelderland cq Arnhem? Waarbij je, wanneer er vergaderingen in Stadhuis of Provinciehuis waren je de ambtenaren over de Markt zag lopen van het ene gebouw naar het andere omdat gemeenteambtenaren volksvertegenwoordigers waren bij de provincie en provincieambtenaren bij de gemeente? :D

Nederland is klein genoeg om ruimtelijke ordening niet op een pseudo gedecentraliseerd nivo, provincies, te doen, maar gewoon vanuit een plek. Dat komt de coördinatie alleen maar ten goede en vooral de transparantie.
En niet alleen ruimtelijke ordening. Maar ook andere terreinen waar de provincies het voor het zeggen hebben. Twee bestuurslagen zou zat moeten zijn voor een land van dat formaat en die grote mate van eenvormigheid.

Nee, die ken ik niet :D

Blijft een feit dat gemeenten maar wat graag grond verkopen aan projectontwikkelaars om de gemeentekas te spekken; de provincie heeft voorzover ik weet geen financieel belang daarbij. Verder lijkt het me handig dat de provincie het openbaar vervoer coördineert; om dat nou vanuit Den Haag te doen, kweenie.

Grootte vind ik op zich geen argument.

Maar goed, ik heb er geen verstand van.

TonH
07-03-11, 16:46
Grootte vind ik op zich geen argument.

Maar goed, ik heb er geen verstand van.

Schreef je nou ergens dat je getrouwd was? Ben benieuwd wat mevrouw Mark61 er van vindt. :hihi:

Grond verkopen is hier een wat moeilijk onderwerp momenteel :moeilijk: ... Grond is van alle burgers en de opbrengsten moeten dan ook naar de staat. Dan ben je ook meteen van dat gemeentelijke gesjoemel/gehannes af.

Verder heerst er rond het openbaar vervoer nog altijd de rare gedachte in Nederland dat er 'lange afstanden' zijn. IC-treinen afschaffen en van het hele spoortraject een metro maken, dat om de paar minuten een kleinere trein laat rijden. En dat landelijk coördineren graag. Dat dan alle bussen daarop prima moeten aansluiten lijkt me ook zo klaar als een klontje. De huidige opzet slaagt daar volgens mijn info nog steeds niet in. Andere opzet dus. OOK landelijk coördineren. Nog meer? Oh, kaartjes... :haha: Ook de landelijke overheid maakt er om haar moverende redenen regelmatig een puinzooi van...