PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrijheid van meningsuiting vs vermeende kapitalistische belang Modegigant, wie wint?



Hatert
08-03-11, 10:48
Modegigant Vuitton verbiedt Darfur-schilderij

Van onze verslaggeefster Aimée Kiene − 08/03/11, 07:51

http://www.volkskrant.nl/static/FOTO/pe/18/1/13/media_xl_553963.jpg
Het omstreden schilderij 'Darfurnica' van kunstenares Nadia Plesner is nu te zien in Heart, museum voor moderne kunst, in Herning, Denemarken. In het midden de jongen met de tas.

AMSTERDAM - Kunstenares Nadia Plesner (29) spant een kort geding aan tegen het Franse modemerk Louis Vuitton. Zij doet dit om onder een dwangsom uit te komen die haar door de rechter is opgelegd.

Plesner moet 5.000 euro per dag betalen aan Louis Vuitton, zolang zij op exposities of haar website het kunstwerk Darfurnica laat zien, waarop een designtas staat die overeenkomsten vertoont met een ontwerp van Vuitton. Plesner is het bedrijf inmiddels zo'n 190 duizend euro schuldig.

Rietveld
De Deense Plesner, student aan de Rietveldacademie in Amsterdam, wil met Darfurnica- gebaseerd op Guernica van Picasso - aandacht vragen voor de humanitaire ramp in de Soedanese provincie Darfur.

Volgens Louis Vuitton vertoont de tas op het schilderij een 'verwarrende' gelijkenis met de Audra Bag, intellectueel eigendom van het modebedrijf. Plesner tekende het jongetje met handtas in 2008, omdat zij zich verbaasde over het feit dat de media continu berichtten over 'nikszeggende celebreties' als Paris Hilton (met chihuahua en designtas) en nauwelijks over het conflict in Darfur. Zij maakte T-shirts en posters met de afbeelding, die ze op internet verkocht. De opbrengst ging naar Darfur.

Op last van Louis Vuitton stopte Plesner in 2008 met de verkoop van de T-shirts, maar ze besloot de tekening van het jongetje te gebruiken in een kunstproject. Zij dacht het beeldmerk te kunnen gebruiken in een schilderij, omdat dan 'de artistieke vrijheid van de kunstenaar geldt'.

Principiële kwestie
Tot de grote verbazing van Plesners advocaat Jens van den Brink heeft de rechtbank daar geen boodschap aan gehad: 'De rechter heeft alleen naar het intellectueel eigendom gekeken en te weinig laten meewegen wat deze uitspraak betekent voor de vrijheid van meningsuiting en de artistieke vrijheid van de kunstenaar. Het is een interessante principiële kwestie, waarover niet veel rechtspraak is geweest. Plesner gebruikt de tas als een symbool, niet om Louis Vuitton te beschuldigen van misdaden.'

Daar denkt het tassenmerk anders over, blijkens de beschikking: 'Zonder dat Louis Vuitton ook maar iets met de genocide in Darfur te maken heeft, wordt er een koppeling gemaakt tussen Louis Vuitton en haar producten enerzijds en de situatie in Darfur anderzijds.'


http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3372/beeldende-kunst/article/detail/1856985/2011/03/08/Modegigant-Vuitton-verbiedt-Darfur-schilderij.dhtml

Eke
08-03-11, 17:50
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Yams_at_refugee_camp_in_Chad.jpg


Tekst volgt nog, Hatert !

Joesoef
08-03-11, 17:55
Interessante jurisprudentie.

Eke
09-03-11, 10:52
Modegigant Vuitton verbiedt Darfur-schilderij

. Plesner gebruikt de tas als een symbool, niet om Louis Vuitton te beschuldigen van misdaden.'

Daar denkt het tassenmerk anders over, blijkens de beschikking: 'Zonder dat Louis Vuitton ook maar iets met de genocide in Darfur te maken heeft, wordt er een koppeling gemaakt tussen Louis Vuitton en haar producten enerzijds en de situatie in Darfur anderzijds.'

]

Louis Vuitton heeft juist een kans om zich te verdiepen in de situatie in Darfur en om tasjes op de markt te brengen met een Darfurboodschap ...inspiratie genoeg voor de ontwerpers.
Het kan de helft van haar inkomsten uit deze tasjes besteden aan de kampen, die er nog steeds zijn, en ze kan haar klantenkring vergroten. Misschien bevalt het hen wel..ook eens naar andere mensen omzien dan hun clientele. :p

Het is bedroevend dat zo'n goed verkopend tassenbedrijf zo moeilijk doet over een koppeling aan 'leegheid'. Zijn tassen per definitie niet leeg als ze uit het atelier komen :fucyc:

Wat mij betreft krijgt de schilderes haar gelijk. In ieder geval heeft ze aandacht gegenereerd voor de schrijnende situatie in Darfur ..

BlackBox
09-03-11, 14:13
http://www.volkskrant.nl/static/FOTO/pe/18/1/13/media_xl_553963.jpg


Prachtig.
Ook heel geschikt als bureaubladafbeelding.

Pizzaman
09-03-11, 23:13
Prachtig.
Ook heel geschikt als bureaubladafbeelding.

Als ze garanderen dat het niet afgeeft, zal ik overwegen het als pleepapier te gebruiken.
Overigens heb ik nog minder waardering voor Louis Vuitton.

Plastic tas van de Appie Heijn, functioneert ook. Is recyclebaar, ook nog. :engel:

BlackBox
10-03-11, 13:22
Als ze garanderen dat het niet afgeeft, zal ik overwegen het als pleepapier te gebruiken.
Ik heb hem nu als bureaubladafbeelding. Ziet er heel fraai uit.


Overigens heb ik nog minder waardering voor Louis Vuitton.
Damestasjes zijn voor dames.


Plastic tas van de Appie Heijn, functioneert ook. Is recyclebaar, ook nog. :engel:
Scannen en dan als bureaubladafbeelding gebruiken?

Hatert
12-03-11, 15:15
Recordjaar LVMH zorgt amper voor taxatiewijzigingen

Woensdag 9 februari 2011

LVMH, ’s werelds grootste maker van luxeproducten, wist over het afgelopen jaar een recordjaar te realiseren, vooral door de stijgende vraag vanuit China. Voor 2011 verwacht het bedrijf dat deze 2010 zelfs zal overtreffen. De resultaten waren grotendeels in lijn met de verwachtingen van analisten, maar de verwachtingen zijn beter dan verwacht. Toch hebben analisten voornamelijk hun eerder afgegeven positieve taxaties herhaald.

Door onze redactie

Recordjaar
Moet Hennessy Loui Vuitton (LVMH) maakte vorige week vrijdag bekend dat het over 2010 de EBIT heeft zien uitkomen op 4,32 miljard euro, waar analisten hadden gerekend op 4,36 miljard euro. De uiteindelijke nettowinst bedroeg 3,03 miljard euro, waarin de acquisitie van Hermes verwerkt zat. De omzet kwam uit op 20,3 miljard euro.

Waar Louis Vuitton, dat accessoires en koffers produceert, met dubbele cijfers een recordjaar beleefde, wist de drankentak met daarin het champagnemerk Moët & Chandon te herstellen van de gevolgen van de economische crisis in 2009. Tot slot waren de horloges van onder meer TAG Heuer weer gewild.

De cijfers waren redelijk in lijn met de verwachtingen van analisten, maar sommigen van hen waren teleurgesteld aangezien concurrenten van LVMH recent nog resultaten naar buiten brachten die de verwachtingen ruimschoots overtroffen.

De honger van China naar luxegoederen was de grootste drijfveer voor de goede resultaten. CEO van LVMH Bernard Arnault stelt dat de markt voor luxegoederen een nieuwe groeicyclus is ingegaan en hij verwacht dan ook dat LVMH zal blijven profiteren van Aziatische consumenten.

Arnault stelde verder dat het content is met de het lage schuldniveau, maar wilde niet aangeven of LVMH bereidt is om een deel van zijn verkregen inkomsten terug te geven aan zijn aandeelhouders nadat hij aankondigde om het dividend te laten stijgen met 27% tot 2,10 euro per aandeel over 2010.

Voor 2011 verwacht LVMH dat de omzet van horloges en juwelen, die goed zijn voor 3% van de winst, zullen stijgen met 29% en nog eens 11% in 2012.

Consensus
Voor het aandeel staan momenteel 20 koop en 9 houdadviezen uit tegenover slechts 1 verkoopadvies. Hierdoor is de consensus zeer positief te noemen. Gezien het feit dat de meeste analisten hebben vastgehouden aan hun positieve advies kan er gesproken worden van een goed sentiment.

Gemiddeld hebben analisten een koersdoel uitstaan van 120,28 euro en hebben zij hierin vooralsnog geen wijzigingen aangebracht, met uitzondering van de analisten van Exane BNP Paribas. Zij hebben op 7 februari hun koersdoel verlaagd met 2 euro naar 134 euro, omdat de wijn- en drankendivisie hen negatief heeft verrast. Toch zien de analisten geen veranderingen in de positieve trends in het aandeel en houden zij dan ook vast aan hun ‘outperform-advies’ voor LVMH. Het gemiddeld koersdoel van 120,28 resulteert in een verwacht rendement van minder dan 1%.

Het aandeel is het afgelopen jaar fors gestegen en mede daarom zien sommige analisten nog maar een beperkt opwaarts potentieel. Over 2010 steeg de koers namelijk met 57%, waardoor het een van de grootste stijgers was van de CAC40-index. In 2011 heeft LVMH echter tot dusver ongeveer 5% van zijn waarde verloren.

Diverse beleggers hebben over de afgelopen maand aandelen in de luxegoederensector ingewisseld voor aandelen in goedkopere sectoren zoals media. Deze worden namelijk meer blootgesteld aan een herstel in de volwassen markten zoals Europa en de Verenigde Staten.

http://www.analist.nl/berichten/2011/02/09/8606/Recordjaar+LVMH+zorgt+amper+voor+taxatiewijziginge n

Hatert
10-05-11, 14:27
Kunstenares wint geding tegen Vuitton


Redactie − 04/05/11, 15:53

http://static3.volkskrant.nl/static/FOTO/pe/7/7/12/media_xl_623397.jpg
Nadia Plesner werkt aan Darfurnica. © Nadia Plesner

De Deense kunstenares Nadia Plesner, die studeert aan de Amsterdamse Rietveldacademie, heeft woensdag een kort geding gewonnen dat zij had aangespannen tegen modehuis Louis Vuitton. Plesner wilde met de rechtszaak onder de dwangsom uitkomen die de rechter haar eerder dit jaar oplegde.

Plesner gebruikt in een van haar kunstuitingen (exposities en website), tegen de zin van de modegigant, een tas die overeenkomsten vertoont met een ontwerp van Vuitton. Met het desbetreffende schilderij, Darfurnica (gebaseerd op Guernica van Picasso), wil de Deense aandacht vragen voor de humanitaire ramp in de West-Sudanese regio Darfur.

Plesner maakte het schilderij van een jongetje met een designtas in zijn hand, omdat zij zich wil verzetten tegen de vele berichten in de media over 'nikszeggende celebrities'.

De rechtbank in Den Haag bepaalde woensdag dat het belang van Plesner (vrije meningsuiting via haar werk) zwaarder weegt dan het belang van Vuitton (bescherming van eigendom). Het gebruik van Plesner van het ontwerp wordt door de rechtbank aangemerkt als functioneel en proportioneel.

Eerder werd bekend dat Plesner 5.000 euro per dag zou moeten betalen aan Vuitton. De dwangsom was inmiddels opgelopen naar een kleine 200.000 euro.

Plesner zegt in een reactie enorm blij te zijn met de uitspraak. 'Ik moest huilen toen ik het hoorde, de uitkomst is zoveel beter dan ik had gedacht, ik had niet verwacht dat de trechtbank mij 100 procent in het gelijk zou stellen', aldus Plesner.


http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2676/Cultuur/article/detail/1900227/2011/05/04/Kunstenares-wint-geding-tegen-Vuitton.dhtml

Pizzaman
10-05-11, 14:39
Ik heb hem nu als bureaubladafbeelding. Ziet er heel fraai uit.
Ik kijk liever naar wat anders :hihi:


Damestasjes zijn voor dames.
Vertel mij wat, ik heb er hier twee rondlopen.


Scannen en dan als bureaubladafbeelding gebruiken?
Naaaaaahhhhh!


BTW blij dat die dame het proces heeft gewonnen.
Op zich vind ik het 'kunstwerk' van het niveau Fitna (tuut-ttu boingbong knippen en plakken)
maar dat zo'n handtasfetisjist effe gaat bepalen wat je op een plaatje mag zetten,
laat ie liever z'n chihuahua gaan trainen. :p