PDA

Bekijk Volledige Versie : Kadafi is vertrokken



rbn
09-03-11, 12:46
'Kadaffi is Libië ontvlucht'

AMSTERDAM - Drie privétoestellen van de Libische leider Muammar Kaddafi zijn opgestegen van een militaire basis nabij Tripoli. Dat meldt Al-Jazeera.

De Arabische nieuwszender meldt dat de toestellen in drie verschillende richtingen zijn gevlogen, naar Caïro, Athene en Wenen. Volgens een verslaggever wordt de bewuste luchthaven vooral gebruikt door Kaddafi en zijn familie.

Het Franse persbureau AFP laat weten dat het toestel dat boven Griekenland vloog een Falcon 900 is, een vliegtuig van Libyan Airways dat regelmatig prominente passagiers vervoert. De piloot zou echter hebben ontkend dat er belangrijke personen aan boord zijn.

Het Griekse ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigt dat woensdagmorgen een Libisch toestel door het Griekse luchtruim gevlogen in de richting van Egypte.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/9227025/___Kadaffi_is_Libi_ontvlucht___.html?p=1,1

Sallahddin
09-03-11, 12:48
'Kadaffi is Libië ontvlucht'

AMSTERDAM - Drie privétoestellen van de Libische leider Muammar Kaddafi zijn opgestegen van een militaire basis nabij Tripoli. Dat meldt Al-Jazeera.

De Arabische nieuwszender meldt dat de toestellen in drie verschillende richtingen zijn gevlogen, naar Caïro, Athene en Wenen. Volgens een verslaggever wordt de bewuste luchthaven vooral gebruikt door Kaddafi en zijn familie.

Het Franse persbureau AFP laat weten dat het toestel dat boven Griekenland vloog een Falcon 900 is, een vliegtuig van Libyan Airways dat regelmatig prominente passagiers vervoert. De piloot zou echter hebben ontkend dat er belangrijke personen aan boord zijn.

Het Griekse ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigt dat woensdagmorgen een Libisch toestel door het Griekse luchtruim gevlogen in de richting van Egypte.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/9227025/___Kadaffi_is_Libi_ontvlucht___.html?p=1,1


echt ??? dat zou prachtig zijn !


waoo : i hope u're right ...

that criminal zionist fool must be brought to justice ....

rbn
09-03-11, 12:52
echt ??? dat zou prachtig zijn !


waoo : i hope u're right ...

that criminal zionist fool must be brought to justice ....

ben bang dat het een onzinbericht is.. kadafi zal niet zo gek zijn om naar wenen of athene te vliegen..

mark61
09-03-11, 13:01
http://english.aljazeera.net/mritems/Images/2011/3/9/20113954035354360_20.jpg

Libyan leader Muammar Gaddafi said rebels in his country are being drugged and armed by foreign forces

As proof, he said his security forces have captured several foreigners during one raid on Tuesday."

"Yesterday, the mosque that the security forces regained power over, they had in this mosque, they had weapons and alcohol has well. Some of them come from Afghanistan, some of them come from Egypt, some of them come from Algeria, just to misguide our children alleging that foreign influence was driving the rebel movement in this country, and he warned of the potential for colonisation of Libya.

Joesoef
09-03-11, 13:09
Hij is een kopje thee drinken in Oman, met Trixxie...

mark61
09-03-11, 13:11
Hij is een kopje thee drinken in Oman, met Trixxie...

Qaboos heeft hem nl. ontboden, dat is de machtigste baas van het MO. Heb ik gisteren geleerd van het Nederlandse nieuws. Omdat Nederland een ontwikkeld land is met vrije, hoogstaande, zeer goed ingelichte media.

TonH
09-03-11, 19:58
Omdat Nederland een ontwikkeld land is met vrije, hoogstaande, zeer goed ingelichte media.

Wow!!! En dat vinden ze echt? :duim:

Ok, dat Griekse "up yours" niet tegen jou bedoeld, Mark61. :hihi:

fisherman1969
09-03-11, 20:01
[QUOTE=Joesoef;4637829]Hij is een kopje thee drinken in Oman, met Trixxie...[/QUOTE

DASS EEN GOEIE ZEG :haha::haha:

Pizzaman
09-03-11, 22:44
Hij is een kopje thee drinken in Oman, met Trixxie...

Inderdaad een goeie, maar was jij niet degene die mauwde om meer respect voor het koningshuis? :lol:

super ick
10-03-11, 08:47
Inderdaad een goeie, maar was jij niet degene die mauwde om meer respect voor het koningshuis? :lol:

Laat hem. Joezoef is de koning van de oneliners.
Ik denk dat Joezoef de nick is van Geert Wilders.

mark61
10-03-11, 14:41
Rebels driven from Libyan oil town
Forces loyal to Muammar Gaddafi pound Az-Zawiyah, Brega and Ras Lanuf as world debates imposition of a no-fly zone.

Pro- and anti-government forces are locked in intense fighting for control of several cities and towns across Libya, where a near month-long uprising is threatening to end Colonel Muammar Gaddafi's more than 41-year-old rule.

Some of the fiercest fighting is taking place in the cities of Ras Lanuf, Brega and Bin Jawad, besides Az Zawiyah, 50km west of the capital Tripoli.
LIVE BLOG

Rebel forces in the port city of Ras Lanuf, which is the site of a key oil installation, are now retreating from their positions and heading further east.

Opposition fighters were seen trooping into cars and trucks by the hundreds and fleeing eastwards, after coming under intense mortar and rocket fire, as well as aerial bombardment earlier in the day.

Pro-Gaddafi forces hit an oil installation, as well as bombing a civilian house and the area around a hospital, opposition forces said.

"We've been wondering for the last few days about why Gaddafi has not employed his full forces, and today we've seen those forces in action," reported Al Jazeera's Tony Birtley, who is in Ras Lanuf.

"We were caught right in the middle as his forces out-flanked, and then out-bombed and out-shot the opposition forces. There was sustained aerial and artillery and mortar bombardment, and then following in by a flanking movement.

"There have been a number of casualties. We've seen trucks going along the highway, but that's being shelled by Gaddafi forces all the way along. I counted ... 50 shells falling.

"We've seen trucks with wounded lying in the back of pick-ups, and I think the casualty toll is going to be high. We also saw and heard extensive ground fire coming from the beach [in the north], we think there's been a flanking movement from the beach.

"But it seems like the major offensive that we thought was going to happen is underway now."

Engineers at the town's oil facilities have been burning off poisonous gas in case of a direct hit on the refinery, rebels say.

"We've been defeated. They are shelling and we are running away. That means that they're taking Ras Lanuf," a rebel fighter, dressed in military fatigues who gave his name as Osama, told the AFP news agency.

Assault on Ajdabiya

Al Jazeera's Jacky Rowland, reporting from Ajdabiya, said that the pro-Gaddafi forces are intensifying their counter-assault on the rebel forces there as well.

"The latest that we've heard on Thursday is that the Gaddafi forces are attacking by land from the west, along the coastal roads. They're also attacking from the south, from the desert," she said.
Flashpoint cities in Libya

"And, a key development, they're attacking as well from the sea, to the north. This clearly is a concerted effort to route the rebels from their western-most positions, and it comes on the heels of intense fighting from the two sides the day before."

Hoda Abdel-Hamid, our correspondent in Benghazi, reported that officials confirmed that Ras Lanuf and Brega, another town with key oil installations, had come under attack from gunboats. Brega was also under attack from the air, they said.

She reported that rebels in Benghazi feel the tide "may be reversing", and that there is a "realisation that this is going to be a long, long uprising".

Gaddafi's men also pounded Az Zawiyah with tanks and war planes.

"The revolutionaries control the centre of Zawiyah and Gadhafi's forces are surrounding it. It's 50-50," a resident who fled the city said.

"There was no one in the streets, the town is completely deserted, and there are snipers on the roofs," he said, adding that he did not know which side they were on.

Conflicting claims

Forces loyal to Gaddafi say they have wrested the city from the hands of rebels, a claim denied by those fighting against the Libyan leader.

Any independent confirmation of the claims and counter-claims, however, is difficult since journalists are unable to reach the city.

The rebel fighters are largely inexperienced. Abdul Razik Bubakar, 32, car mechanic who has joined anti-Gaddafi forces, told the AP news agency that he is learning how to use anti-aircraft gun on the fly.

"I didn't know anything about it. I just learnt in two or three days. Now I know how to use it, thanks to God. Now I am really quick using it, cleaning it and fixing it," said Bubakar.
Read more of our Libya coverage

"Maybe I don't have enough knowledge for this, but when I do it, thanks to God, it works out."

The battles are raging as rebels pile on pressure on the international community to impose a no-fly zone over Libya to cripple Gaddaf's airforce.

While several world powers have backed such a measure, the modalities are yet to be worked out with Hillary Clinton, the US secretary of state, saying such a move should be driven by the United Nations and not the United States.

NATO and European Union are beginning fresh talks on a no-fly zone on Thursday.

Jakob Kellenberger, the president of the Interational Committe of the Red Cross (ICRC), on Thursday warned that Libya was in a state of "civil war", and appealed for aid workers to be given greater access to the country.

Amid such discussions, Gaddafi has launched his own diplomatic effort, sending emissaries to Brussels and Cairo.

Journalists tortured

etc.

mark61
10-03-11, 14:43
Ik vrees het begin van het einde. Tenzij iemand iets gaat doen.

super ick
10-03-11, 16:47
Ik vrees het begin van het einde. Tenzij iemand iets gaat doen.



I.t.t. Egypte bestaat het leger uit veel Khadaffigetrouwen. Zonen en familie leiden diverse legeronderdelen daar waar Mubarak alleen een marionet was. Eerder heb ik al gezegd dat hij een bloedbad aan gaat richten. Vorige week werden er al mensen beschoten met tanks en gebombardeerd vanuit de lucht. De rebellen (zo noemt iedereen ze dus ik ook maar even tot de verhoudingen duidelijk zijn) hebben nagenoeg geen zware wapens en zijn militair gezien geen partij. De geest is uit de fles en Khadaffie kent geen enkele terughoudendheid meer.
Volgens mij denkt hij serieus dat hij de enige geschikte leider voor lybie is en zal daarom tot het gaatje gaan.

Wellicht dat er hooguit een paar kruisraketten in diverse paleizen en onderkomens van hem geschoten kunnen worden maar verder moeten mensen het zelf oplossen. Ingrijpen van buitenaf heeft het westen wel mee geleerd.

sidi bibi
10-03-11, 16:55
[QUOTE=super ick;4638574
Wellicht dat er hooguit een paar kruisraketten in diverse paleizen en onderkomens van hem geschoten kunnen worden maar verder moeten mensen het zelf oplossen. Ingrijpen van buitenaf heeft het westen wel mee geleerd.[/QUOTE]

Mee eens, ingrijpen zal ook niet tot minder slachtoffers leiden. Zelfs niet met een welgemikt schot voor Khadaffi, denk dat de clans door zullen gaan.

sjo
10-03-11, 19:22
Mee eens, ingrijpen zal ook niet tot minder slachtoffers leiden. Zelfs niet met een welgemikt schot voor Khadaffi, denk dat de clans door zullen gaan.

Zo gaat dat in die waardeloze tribale samenlevingen.

gr.
sjo

BlackBox
10-03-11, 20:41
Zo gaat dat in die waardeloze tribale samenlevingen.

gr.
sjo
Bestaan er ook waardevolle tribale samenlevingen?

super ick
11-03-11, 08:51
Mee eens, ingrijpen zal ook niet tot minder slachtoffers leiden. Zelfs niet met een welgemikt schot voor Khadaffi, denk dat de clans door zullen gaan.

Op nu.nl lees ik net het bericht dat de Amerikanen hulpverleners gaan sturen naar Oost-Lybie. Ze moesten ook bijna wel. Iedereen die volop kankert op die triggerhappy marines zat al uit te kijjken naar welke vorm van actie dan ook. Want tja, aan de andere kant kan de VS toch ook niet alleen toezien?
Het lijkt wel of ze bijna iets opgedrongen krijgen, de kolen weer eens uit het vuur halen voor de volledig vleugellamme VN. NATO kan en doet ook niets zonder de VS.

Achteraf krijgen ze de zwarte piet weer toegespeeld. Ze zullen de saten blijven in die regio.
Ze moeten helemaal niets doen.

sidi bibi
11-03-11, 09:52
Achteraf krijgen ze de zwarte piet weer toegespeeld. Ze zullen de saten blijven in die regio.
Ze moeten helemaal niets doen.

Kan wel maar de belangen van het Lybische volk boven het eigen belang.

Maar goed, het valt niet mee, komt wel goed in het electronische verkeer tijdperk.

Democratisch controlenetwerk. vroeg of laat hebben we die diplomaatjes niet meer nodig.

mark61
11-03-11, 11:28
Bestaan er ook waardevolle tribale samenlevingen?

:hihi:

en dat is 10

fisherman1969
11-03-11, 20:16
Op nu.nl lees ik net het bericht dat de Amerikanen hulpverleners gaan sturen naar Oost-Lybie. Ze moesten ook bijna wel. Iedereen die volop kankert op die triggerhappy marines zat al uit te kijjken naar welke vorm van actie dan ook. Want tja, aan de andere kant kan de VS toch ook niet alleen toezien?
Het lijkt wel of ze bijna iets opgedrongen krijgen, de kolen weer eens uit het vuur halen voor de volledig vleugellamme VN. NATO kan en doet ook niets zonder de VS.

Achteraf krijgen ze de zwarte piet weer toegespeeld. Ze zullen de saten blijven in die regio.
Ze moeten helemaal niets doen.

Dat is het beste wat de AMERIKANEN kunnen doen helemaal niks , want alles wat ze doen is toch niet goed en zelfs als ze niks doen straks ook niet !
LET MAAR OP MIJN WOORDEN. ;)

super ick
13-03-11, 09:53
Dat is het beste wat de AMERIKANEN kunnen doen helemaal niks , want alles wat ze doen is toch niet goed en zelfs als ze niks doen straks ook niet !
LET MAAR OP MIJN WOORDEN. ;)

Zelfs de grote kankeraars twijfelen nu of er iets moet gebeuren. Het komt er eigenlijk op neer dat de VS wel moet ingrijpen maar zonder dat ze daar iets over te zeggen hebben.
Ze moeten hun mensen ter beschikking stellen maar hoe precies? Dat zullen de forumridders in hun oneidige wijsheid achteraf wel even vanuit de luie stoel becommentarieren.

justus
13-03-11, 09:57
Bestaan er ook waardevolle tribale samenlevingen?

ja, de indianen, de aboriginals, de papoea's... allemaal samenlevingen met goede sociale verhoudingen en zorg voor elkaar.

sidi bibi
13-03-11, 10:34
Zelfs de grote kankeraars twijfelen nu of er iets moet gebeuren. Het komt er eigenlijk op neer dat de VS wel moet ingrijpen maar zonder dat ze daar iets over te zeggen hebben.
Ze moeten hun mensen ter beschikking stellen maar hoe precies? Dat zullen de forumridders in hun oneidige wijsheid achteraf wel even vanuit de luie stoel becommentarieren.

Wat een gezeur over Amerikanen. Feit is dat in de landen waar de revoltes plaatsvinden niemand iets aan de Amerikanen gevraagd heeft. Dus simpelweg erbuiten houden.
Wat wij ervan vinden is niet relevant, zij maken de dienst uit.
Zelfs in Lybië, waar de tegenstanders geen ongewapende burgers zijn, gebeurd relatief weinig. Inmengingen van Amerikanen leveren tot nu toe andere taferelen op.
Zorg in Europa eerst maar voor evenwichtige stabiele regeringen ipv de over elkaar heen rollende kontekruipers die alleen op eigen belang uit zijn.

mark61
13-03-11, 11:07
Wat een gezeur over Amerikanen. Feit is dat in de landen waar de revoltes plaatsvinden niemand iets aan de Amerikanen gevraagd heeft. Dus simpelweg erbuiten houden.
Wat wij ervan vinden is niet relevant, zij maken de dienst uit.
Zelfs in Lybië, waar de tegenstanders geen ongewapende burgers zijn, gebeurd relatief weinig. Inmengingen van Amerikanen leveren tot nu toe andere taferelen op.
Zorg in Europa eerst maar voor evenwichtige stabiele regeringen ipv de over elkaar heen rollende kontekruipers die alleen op eigen belang uit zijn.

Nouw, in Libië vragen ze wel degelijk al weken om een no-flyzone. En dat zal nog wel harder worden komende dagen. Gadaffi heeft bijna het hele land weer in handen.

Als we over een paar dagen geen beelden meer uit Libië krijgen weet je hoe laat het is. Dan kan het slachten gaan beginnen. Een BBC-ploeg is al flink bang gemaakt, een al-Jazeeracameraman in een hinderlaag vermoord. En waar geen camera's zijn kan je je gang gaan.

sidi bibi
13-03-11, 13:53
Nouw, in Libië vragen ze wel degelijk al weken om een no-flyzone. En dat zal nog wel harder worden komende dagen. Gadaffi heeft bijna het hele land weer in handen.

Als we over een paar dagen geen beelden meer uit Libië krijgen weet je hoe laat het is. Dan kan het slachten gaan beginnen. Een BBC-ploeg is al flink bang gemaakt, een al-Jazeeracameraman in een hinderlaag vermoord. En waar geen camera's zijn kan je je gang gaan.

Ik vind het geval Lybië best moeilijk, tis niet hetzelfde als in Tunesië en Egypte waar alleen ongewapende burgers in opstand kwamen. Wie vraagt die no-flyzone aan. Ik lees dat andere clans de clan van Khadaffi vergeven maar Khadaffi als persoon niet. Het lijkt een beetje op Afganistan ik denk dat bij ingrijpen het alleen erger wordt. Ik weet niet wat de positie van Khadaffi is in de Arabische wereld, althans de bevolking, hier in Marokko leg ik mijn oor welles te luisteren. De opinie is toch duidelijk anders dan die ten opzichte van Egypte en Tunesië. Hij zit een beetje op de lijn van Che, Shaves.

mark61
13-03-11, 17:18
Ik vind het geval Lybië best moeilijk, tis niet hetzelfde als in Tunesië en Egypte waar alleen ongewapende burgers in opstand kwamen. Wie vraagt die no-flyzone aan. Ik lees dat andere clans de clan van Khadaffi vergeven maar Khadaffi als persoon niet. Het lijkt een beetje op Afganistan ik denk dat bij ingrijpen het alleen erger wordt. Ik weet niet wat de positie van Khadaffi is in de Arabische wereld, althans de bevolking, hier in Marokko leg ik mijn oor welles te luisteren. De opinie is toch duidelijk anders dan die ten opzichte van Egypte en Tunesië. Hij zit een beetje op de lijn van Che, Shaves.

Die voorlopige raad vroeg dat aan, het enige dat enigszins op een organisatie lijkt. Sommige geïnterviewde individuen gaan veel verder, die vroegen om gericht bombardementen.

Ik vind het ook moeilijk. Maar de vraag ligt er dus wel.

Ja het is altijd makkelijk genieten van een Robin Hood als je zelf niet onder hem hoeft te leven. Was bij Saddam ook al zo.

sidi bibi
13-03-11, 18:30
Die voorlopige raad vroeg dat aan, het enige dat enigszins op een organisatie lijkt. Sommige geïnterviewde individuen gaan veel verder, die vroegen om gericht bombardementen.

Ik vind het ook moeilijk. Maar de vraag ligt er dus wel.

Ja het is altijd makkelijk genieten van een Robin Hood als je zelf niet onder hem hoeft te leven. Was bij Saddam ook al zo.

Tis belangrijk die Arabische renaissance te respecteren op basis van gelijkwaardigheid.
Die Europese en Amerikaanse terughoudendheid vind ik wel gepast, de verhoudingen zijn enorm gecompliceerd.
Revoluties zijn meestal niet fraai, tis triest maar het zij zo.
In Europa is dat veel gruwelijker verlopen om het enigzins acceptabel te laten verlopen en dan nog.
Zelf denk ik dat bijltjesdag er niet komt, voor een paar die hun kop boven het maaiveld uitstaken, Khadaffi is een slimme gluiperd in het machtspel, evenals Europeanen en Amerikanen.. Het volk houdt van hem beweert ie, dat wil die zo houden.

fisherman1969
13-03-11, 18:56
Hoe zo Khadaffi weg ?
Kijk ff naar het allerlaatse nieuws R.T.L volgens de ,,opstandelingen is er geen houden aan ,alles wordt afgeslacht wat niet vlucht .
Zo gaat dat op Arabische wijze gestoelde wereld .
Gelukkig bijkomstigheid is dat de opstandelingen zelf alle Westerse hulp hebben afgewezen , ja op het laatst een No fly Zone .
Alleen Frankrijk erkend de ,,nieuwe Regering,, sommige Libische ambassades waaronder die in Nederland kozen te vroeg eieren voor hun geld en haalden de vlag van Khadaffi weg . dat kan hun nog op (hangen) of breken!
:(

P.S zal me niks verbazen dat uiteraard het Westen of de Joden de schuld krijgen
as useal:rolleyes:

super ick
14-03-11, 13:27
Tis belangrijk die Arabische renaissance te respecteren op basis van gelijkwaardigheid.
Die Europese en Amerikaanse terughoudendheid vind ik wel gepast, de verhoudingen zijn enorm gecompliceerd.
Revoluties zijn meestal niet fraai, tis triest maar het zij zo.
In Europa is dat veel gruwelijker verlopen om het enigzins acceptabel te laten verlopen en dan nog.
Zelf denk ik dat bijltjesdag er niet komt, voor een paar die hun kop boven het maaiveld uitstaken, Khadaffi is een slimme gluiperd in het machtspel, evenals Europeanen en Amerikanen.. Het volk houdt van hem beweert ie, dat wil die zo houden.

Door het uitblijven van een no-fly-zone hebben de 'rebellen' geen schijn van kans. Met een no-fly-zone is de kans veel groter dat zij op sommige plaatsen stand kunnen houden.

Echt meevechten op de grond zou inderdaad alleen maar leiden tot nog meer doden.

Ik geloof ook niet dat Khadaffi over zou gaan tot massaslachtingen. Dat hangt echter wel af van de mate waarin hij die troepen ook daadwerkelijk in de hand heeft.
Hoe dan ook zullen er tegenstanders uit de weg geruimd gaan worden en wat de uitslag ook wordt het is maar afwachten of het er voor de libier beter op wordt.

Max Stirner
14-03-11, 14:24
. Ik weet niet wat de positie van Khadaffi is in de Arabische wereld, althans de bevolking, hier in Marokko leg ik mijn oor welles te luisteren. De opinie is toch duidelijk anders dan die ten opzichte van Egypte en Tunesië. Hij zit een beetje op de lijn van Che, Shaves.



Ongelovelijk ....

Omdat hij zulke mooie 5-sterrenhotels, paleizen en luxe-resorts voor bevriende dictatortjes in Afrika heeft gebouwd ?

sidi bibi
14-03-11, 16:54
Ongelovelijk ....



Dat inlevingvermogen.

sidi bibi
14-03-11, 17:48
het is maar afwachten of het er voor de libier beter op wordt.

Ik weet niet of de Lybiër het nou zo slecht heeft. Qua inkomen per hoofd van de bevolking is dat het hoogste in Noord Afrika, bijna 3 keer zo hoog dan in Marokko bv.
Een andere aanwijzing is de best grote aantallen gastarbeiders, meestal hebben de autochtonen dan niet echt te klagen, zeker niet in de Arabische landen.

Ik hou het op stammenrivaliteit, lees de ontstaansgeschiedenis van Lybië.

Verder ben ik ook maar een leek. Je zou er voor langere tijd heen moeten gaan.

Max Stirner
14-03-11, 22:25
Dat inlevingvermogen.


Waarom zou ik ? Vind het ongelovelijk.


Khadaffi is allerbeste vriendjes met de verrader/moordenaar van één van de weinige echte Robin Hoods die Afrika gekend heeft, plempt half Afrika vol met sjieke hotels, paleizen, resorts en andere zooi voor de plaatselijke elites en zijn hele familie leeft een poenerig jetset-leven in Europa.


Dat zo iemand blijkbaar toch op één of andere manier als 'man van het volk' wordt gezien ... kan er simpelweg niet bij.

H.P.Pas
14-03-11, 23:09
Dat zo iemand blijkbaar toch op één of andere manier als 'man van het volk' wordt gezien ... kan er simpelweg niet bij.

Pim had een villa met butler, een innig geleefde verstandhouding met zijn honden, geen haar, een semi-openbaar extravagant sexleven en zei wat de gewone man dacht.
Daar kon je toch ook gewoon bij ?

sidi bibi
14-03-11, 23:14
Waarom zou ik ? Vind het ongelovelijk.


Khadaffi is allerbeste vriendjes met de verrader/moordenaar van één van de weinige echte Robin Hoods die Afrika gekend heeft, plempt half Afrika vol met sjieke hotels, paleizen, resorts en andere zooi voor de plaatselijke elites en zijn hele familie leeft een poenerig jetset-leven in Europa.


Dat zo iemand blijkbaar toch op één of andere manier als 'man van het volk' wordt gezien ... kan er simpelweg niet bij.

Probeer eens.

De doorsnee man/vrouw/jongeren hier, stuk minder welvarend dan jij, voorlichting media, internet de laatste 5 jaar pas goed op gang gekomen, bijna niemand met eigen pc, komt pas de laatste 1, 2 jaar op gang, nooit een vakantie naar een ander land, Khadaffi niet populair bij eigen despoten.
Werken voor een westerse belegger voor 6 euro per dag terwijl de pouvoir de zakken vult, alle produkten die niet bij basisonderhoud horen net zo duur als in Europa.
De werkelijkheid, daar moet je ook bij kunnen komen.
Je denkt toch niet dat het wangedrag van medediktators hier uitgebreid belicht wordt.

Max Stirner
15-03-11, 10:00
Pim had een villa met butler, een innig geleefde verstandhouding met zijn honden, geen haar, een semi-openbaar extravagant sexleven en zei wat de gewone man dacht.
Daar kon je toch ook gewoon bij ?


Weet nog steeds niet zeker of ik dit nu een scherpe vergelijking moet vinden ...:

Pim betaalde e.e.a. niet uit de staatskas (aardgasopbrengsten bijv.), deed zichzelf niet zozeer voor als een 'Jan met de pet', maar meer als een eigenwijze liberaal die zijn excentrieke levenswijze bedreigd zag door religieuze intolerantie etc. en, last but not least, hij heeft niet de kans gekregen om 40 jaar lang precies het tegenovergestelde te doen van dat wat hij predikte ....

Max Stirner
15-03-11, 10:15
Probeer eens.

De doorsnee man/vrouw/jongeren hier, stuk minder welvarend dan jij, voorlichting media, internet de laatste 5 jaar pas goed op gang gekomen, bijna niemand met eigen pc, komt pas de laatste 1, 2 jaar op gang, nooit een vakantie naar een ander land, Khadaffi niet populair bij eigen despoten.
Werken voor een westerse belegger voor 6 euro per dag terwijl de pouvoir de zakken vult, alle produkten die niet bij basisonderhoud horen net zo duur als in Europa.
De werkelijkheid, daar moet je ook bij kunnen komen.
Je denkt toch niet dat het wangedrag van medediktators hier uitgebreid belicht wordt.


Dank je, point taken

Toch doet Khadaffi niet bepaald zijn best om al die poenerigheid aan het oog te onttrekken (in Ouagadougou heeft hij bij voorbeeld een complete regeringswijk, vol paleizen, boulevards, fonteinen, lelijke monumenten, sjieke hotels etc etc uit de grond getrokken, in een straatarm land) ...

Dat is voor iedereen te zien, bijna als ware het een provocatie .... blijft heel moeilijk te rijmen met het beeld van weldoener voor de armen

sidi bibi
15-03-11, 12:20
Dank je, point taken

Toch doet Khadaffi niet bepaald zijn best om al die poenerigheid aan het oog te onttrekken (in Ouagadougou heeft hij bij voorbeeld een complete regeringswijk, vol paleizen, boulevards, fonteinen, lelijke monumenten, sjieke hotels etc etc uit de grond getrokken, in een straatarm land) ...

Dat is voor iedereen te zien, bijna als ware het een provocatie .... blijft heel moeilijk te rijmen met het beeld van weldoener voor de armen

Je moet het een beetje als symboliek zien, dat rijtje Che, Chavez, Khadaffi. De laatste 2 zijn ook niet voor niets met elkaar bevriend, zg volksbevrijders, anti Amerikaans.
De werkelijkheid begint hier uiteraard ook door te dringen, ze zien dat Lybische propaganda gebral ook via sateliet, heb dat gisteravond een half uurtje bekeken, nou, daar wordt je echt onpasselijk van. Beetje stijl Noord Korea.
Het is allemaal verwarrend, ik noem Obama even als voorbeeld, zijn toespraak in Egypte over toenadering tot het Arabische volk. Maar er veranderd niks in Irak, positie tov Israel, Guantanamo enz. Ze zien Obama als de diktator die ze zelf gewend zijn, wat die zegt gebeurd. Hij faalt gruwelijk in hun ogen, het democratische proces kennen ze niet.
Het gaat zelfs nog gekker. Die Marokkaanse pouvoir is hier nu bezig een nep hervorming in te voeren, allemaal dezelfde retoriek als voorheen maar ze doen het nu met de complimentjes die uit de Westelijke wereld binnenkomen. Had van de week een discussie met iemand erover, wat er nou inhoudelijk gezegd wordt. Krijg ik als antwoord of ik niet gehoord had over de complimentjes die Obama aan Mo gegeven heeft. Die bijna paranoïdale politieke spelletjes.

super ick
15-03-11, 20:47
Je moet het een beetje als symboliek zien, dat rijtje Che, Chavez, Khadaffi. De laatste 2 zijn ook niet voor niets met elkaar bevriend, zg volksbevrijders, anti Amerikaans.
De werkelijkheid begint hier uiteraard ook door te dringen, ze zien dat Lybische propaganda gebral ook via sateliet, heb dat gisteravond een half uurtje bekeken, nou, daar wordt je echt onpasselijk van. Beetje stijl Noord Korea.
Het is allemaal verwarrend, ik noem Obama even als voorbeeld, zijn toespraak in Egypte over toenadering tot het Arabische volk. Maar er veranderd niks in Irak, positie tov Israel, Guantanamo enz. Ze zien Obama als de diktator die ze zelf gewend zijn, wat die zegt gebeurd. Hij faalt gruwelijk in hun ogen, het democratische proces kennen ze niet.
Het gaat zelfs nog gekker. Die Marokkaanse pouvoir is hier nu bezig een nep hervorming in te voeren, allemaal dezelfde retoriek als voorheen maar ze doen het nu met de complimentjes die uit de Westelijke wereld binnenkomen. Had van de week een discussie met iemand erover, wat er nou inhoudelijk gezegd wordt. Krijg ik als antwoord of ik niet gehoord had over de complimentjes die Obama aan Mo gegeven heeft. Die bijna paranoïdale politieke spelletjes.

Democratie is niet iets wat mondiaal implementeerbaar is. Het moet nu toch wel duidelijk zijn dat tegenstellingen tussen Soenieten en Sjiieten en de stammencultuur in sommige moslimlanden veel zwaarder weegt.

Volgens mij wordt de kloof tussen de burgers onderling ook steeds groter. Zij die in en rond de steden wonen en een (media)ontwikkeling meemaken en de 'plattelanders'
Of zie ik dat verkeerd?

Misschien denkt de gemiddelde Marokkaan ook wel dat de koning zijn zakken vult maar aan de andere kant houd hij wel alle kikkers in de kruiwagen. Kunnen Marokkanen dat zonder de koning ook voor elkaar krijgen denk je?

rbn
15-03-11, 21:32
Dat zo iemand blijkbaar toch op één of andere manier als 'man van het volk' wordt gezien ... kan er simpelweg niet bij.

die man heeft vroeger veel gedaan voor het gewone volk.. toen hij aan de macht kwam was libië één vd armste landen van afrika.. nog geen 10 jaar later was libië het rijkste land van afrika waar elke libiër van mee profiteerde.. hij heeft elk gezin in libië een gratis huis gegeven alsmede een gratis auto; gratis onderwijs en gratis ziekenverzorging.. daarnaast heeft hij jarenlang wereldwijd her en der lokale verzetsgroeperingen financieel gesteund.. wat je ook als steun aan het volk kunt beschouwen.. daarnaast had en heeft hij sinds jaar en dag een pesthekel aan het marokkaans koningshuis.. dat zal hij ongewtijfeld delen met veel mensen van het gewone volk..

Max Stirner
15-03-11, 23:11
die man heeft vroeger veel gedaan voor het gewone volk.. toen hij aan de macht kwam was libië één vd armste landen van afrika.. nog geen 10 jaar later was libië het rijkste land van afrika waar elke libiër van mee profiteerde.. hij heeft elk gezin in libië een gratis huis gegeven alsmede een gratis auto; gratis onderwijs en gratis ziekenverzorging.. daarnaast heeft hij jarenlang wereldwijd her en der lokale verzetsgroeperingen financieel gesteund.. wat je ook als steun aan het volk kunt beschouwen.. daarnaast had en heeft hij sinds jaar en dag een pesthekel aan het marokkaans koningshuis.. dat zal hij ongewtijfeld delen met veel mensen van het gewone volk..


OK, fair enough, ook al is dat met zoveel olie en zo weinig inwoners ook weer niet zo'n heel bijzondere prestatie .....

Dat Libië voor veel sub-Sahara Afrikanen een soort van beloofde land is, is wel een feit geloof ik ..... is trouwens ook veelzeggend over het niveau van de leiders in veel van die andere landen natuurlijk

Max Stirner
15-03-11, 23:23
Je moet het een beetje als symboliek zien, dat rijtje Che, Chavez, Khadaffi. De laatste 2 zijn ook niet voor niets met elkaar bevriend, zg volksbevrijders, anti Amerikaans.
De werkelijkheid begint hier uiteraard ook door te dringen, ze zien dat Lybische propaganda gebral ook via sateliet, heb dat gisteravond een half uurtje bekeken, nou, daar wordt je echt onpasselijk van. Beetje stijl Noord Korea.
Het is allemaal verwarrend, ik noem Obama even als voorbeeld, zijn toespraak in Egypte over toenadering tot het Arabische volk. Maar er veranderd niks in Irak, positie tov Israel, Guantanamo enz. Ze zien Obama als de diktator die ze zelf gewend zijn, wat die zegt gebeurd. Hij faalt gruwelijk in hun ogen, het democratische proces kennen ze niet.
Het gaat zelfs nog gekker. Die Marokkaanse pouvoir is hier nu bezig een nep hervorming in te voeren, allemaal dezelfde retoriek als voorheen maar ze doen het nu met de complimentjes die uit de Westelijke wereld binnenkomen. Had van de week een discussie met iemand erover, wat er nou inhoudelijk gezegd wordt. Krijg ik als antwoord of ik niet gehoord had over de complimentjes die Obama aan Mo gegeven heeft. Die bijna paranoïdale politieke spelletjes.



Over de buitenlandse politiek van Obama kan ik eerlijk gezegd ook niet zo enthousiast zijn, heb ook het idee dat bepaalde landen (Israël, Turkije, nu Saudi-Arabië) zich wel héél erg weinig van hem aantrekken ..... dat zal de gewone man op de Arabische straat toch ook zien en hem dus hem dus een slappeling vinden, een Oblabla

Over Marokko weet ik weinig, ben er ooit geweest toen ik 19 was - toen was het heel duidelijk een dictatuur van de koning, die was alomtegenwoordig ..

Had van afstand altijd wel een positief gevoel over M6 ..... zit je er niet gewoon 'te dicht op' in de zin dat je de positieve ontwikkelingen niet ziet omdat ze heel geleidelijk gaan ?

sidi bibi
15-03-11, 23:24
Democratie is niet iets wat mondiaal implementeerbaar is. Het moet nu toch wel duidelijk zijn dat tegenstellingen tussen Soenieten en Sjiieten en de stammencultuur in sommige moslimlanden veel zwaarder weegt.

Volgens mij wordt de kloof tussen de burgers onderling ook steeds groter. Zij die in en rond de steden wonen en een (media)ontwikkeling meemaken en de 'plattelanders'
Of zie ik dat verkeerd?

Misschien denkt de gemiddelde Marokkaan ook wel dat de koning zijn zakken vult maar aan de andere kant houd hij wel alle kikkers in de kruiwagen. Kunnen Marokkanen dat zonder de koning ook voor elkaar krijgen denk je?

Het is niet allemaal negatief, er is ook veel verandert de laatste 10 jaar. Marokko is nu bidonville vrij, veel gedaan aan de infrastructuur, minicredieten en vooral niet te vergeten de participatie van vrouwen in de maatschappij, vrouwenrechten. Dat laatste is ook duidelijk te merken, veel vrouwen in leidinggevende posities, ook zelfstandig zoals artsen, tandartsen, leraressen, je ziet overal creches. Credieten om een huis meteen af te bouwen, jonge architecten wat merkbaar is aan huizen die een stuk fraaier worden. De tralies beginnen warempel te verdwijnen. Organisatiestrukturen moeten wel verbetert worden, een weg die net geasfalteerd is en er dan achter komen dat ze de riolering vergeten zijn, waarna alles weer opengegooid wordt, van dit type.
Het valt natuurlijk ook niet mee om werkgelegenheid te realiseren, zie maar eens industrie naar je toe te trekken, geografische ligging, natuurlijke hulpbronnen, alles speelt een rol. Sociale zekerheid realiseren kost een berg met geld, neem je alle rijken hun poen af dan levert dat per hoofd van de bevolking nauwelijks wat op.
Ik denk dat het wel mogelijk is om van Marokko een redelijk welvarende staat te maken, die corruptie uitbannen waar overigens iedereen aan meedoet, sociaal gevoel opbouwen, niet die ummah, dat is gewoon nep, die gaat niet verder dan een arme voor de moskee een centime in de hand te drukken. Seculariteit zou ook een leuk idee zijn maar goed, dit forum zal het er wel niet mee eens zijn en Mo ook niet.
En dan die economische pouvoir, het hele land in bezit van Mo en een stuk of 10/12 clans, de zelfverheerlijking van Mo en zo, Hoe los je dat op, er zijn hier mensen die denken dat Mo het allemaal uit eigen zak betaalt. Daarna komen de onafhankelijke politieke partijen er wel, nu zijn het marionetten.

sidi bibi
15-03-11, 23:42
..... zit je er niet gewoon 'te dicht op'

Dat ook,ik zie best nog wel een hoop ellende. Ik ga af en toe naar Nederland en sluip dan weg zodat niemand het ziet omdat ik mij onplezierig voel, ik wel zij niet.

super ick
16-03-11, 09:02
hij heeft elk gezin in libië een gratis huis gegeven alsmede een gratis auto; gratis onderwijs en gratis ziekenverzorging

Hij heeft geinvesteerd in onderwijs en ziekenzorg.
Ieder gezin een huis en een auto is onzin. Datkan je zelf ook op je vingers natellen. Jij bent duidelijk nog nooit in Libie geweest.


daarnaast heeft hij jarenlang wereldwijd her en der lokale verzetsgroeperingen financieel gesteund.. wat je ook als steun aan het volk kunt beschouwen

Ja sure het gewone Libische volk staat massaal achter terroristische organisaties. Laat je eens nakijken man.

daarnaast had en heeft hij sinds jaar en dag een pesthekel aan het marokkaans koningshuis.. dat zal hij ongewtijfeld delen met veel mensen van het gewone volk..

Khadaffi heeft dus veel Marokkaanse fans.

rbn
16-03-11, 18:10
Hij heeft geinvesteerd in onderwijs en ziekenzorg.
Ieder gezin een huis en een auto is onzin. Datkan je zelf ook op je vingers natellen.

dat is te lezen in het boek Libya: the struggle for survival


Jij bent duidelijk nog nooit in Libie geweest.


:) hier 2 pagina's uit m'n ouwe paspoort met libische stempels..

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8T8PHOLX.jpg


Ja sure het gewone Libische volk staat massaal achter terroristische organisaties. Laat je eens nakijken man.

nou nou, dat valt wel mee.. hij heeft bijvoorbeeld jarenlang de polisario gesteund in hun strijd voor onafhankelijkheid van de westelijke sahara alsmede het palestijnse verzet.. hoewel ik tegen de polisario ben gaat het me te ver hun neer te zetten als een terreurorganisatie..