PDA

Bekijk Volledige Versie : Koning Marokko kondigt hervormingen aan



Hatert
09-03-11, 23:22
Koning Marokko kondigt hervormingen aan

ANP/AFP − 09/03/11, 23:26

RABAT - De Marokkaanse koning Mohammed VI heeft woensdag constitutionele hervormingen aangekondigd, die in een referendum aan het volk zullen worden voorgelegd. Dat zei hij in zijn eerste toespraak sinds de betogingen tegen de regering afgelopen maand begonnen.

Een commissie zal zich buigen over hervormingen en in juni haar bevindingen voorleggen aan de koning.

Oproep
Na een oproep via social media waren op 20 februari duizenden mensen in Marokko de straat opgegaan. De betogers eisten onder meer dat de regering aftreedt en dat het parlement wordt ontbonden. Daarna zou via een grondwetswijziging een parlementaire democratie moeten worden gemaakt. De koning zou dan een ceremoniële functie moeten gaan vervullen


http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/1857778/2011/03/09/Koning-Marokko-kondigt-hervormingen-aan.dhtml.

mark61
09-03-11, 23:52
Nou ik ben benieuwd wat dat gaat worden. Een beetje zwanger bestaat niet. Of de koning heeft de soevereiniteit, of het volk. Of Allah natuurlijk, Maar niet iedereen tegelijk of een beetje.

Bofko
09-03-11, 23:58
Nou ik ben benieuwd wat dat gaat worden. Een beetje zwanger bestaat niet. Of de koning heeft de soevereiniteit, of het volk. Of Allah natuurlijk, Maar niet iedereen tegelijk of een beetje.

Is gewoon het Nederlandse model. Kan prima.

mark61
10-03-11, 00:00
Is gewoon het Nederlandse model. Kan prima.

Hier is het volk soeverein :ego: Of anders toch het CDA, tot voor kort. Maar God en Koningin niet meer, geloof ik.

Bofko
10-03-11, 00:12
Hier is het volk soeverein :ego: Of anders toch het CDA, tot voor kort. Maar God en Koningin niet meer, geloof ik.

Voila. Het Marokkaanse volk soeverein en Mo VI hoeft niet te vluchten.

mark61
10-03-11, 00:18
Voila. Het Marokkaanse volk soeverein en Mo VI hoeft niet te vluchten.

Somehow denk ik niet dat Mo dat in gedachten heeft :hihi:

Bofko
10-03-11, 00:30
Somehow denk ik niet dat Mo dat in gedachten heeft :hihi:
Ja, heerlijk toch ? Goed leventje blijven leiden , maar dan zonder verantwoordelijkheden en bedreigingen.

mark61
10-03-11, 00:37
Ja, heerlijk toch ? Goed leventje blijven leiden , maar dan zonder verantwoordelijkheden en bedreigingen.

Ik denk dat in zijn frame of mind hij dan het risico loopt te worden verdreven. Payback time. Aangezien hij zelf geen onderscheid maakt tussen privébezit en staatskas kunnen anderen dan ook wel de hele buit gaan opvragen. Of het is gewoon trots, nogal vernederend om nominaal staatshoofd te worden. Zo is ie niet opgevoed.

Maar als ik zo die foto zag vandaag is ie inderdaad toe aan een lange vakantie. Af en toe wat lintjes knippen, wat surfen, beetje skiën.

Bofko
10-03-11, 00:44
Ik denk dat in zijn frame of mind hij dan het risico loopt te worden verdreven. Payback time. Aangezien hij zelf geen onderscheid maakt tussen privébezit en staatskas kunnen anderen dan ook wel de hele buit gaan opvragen. Of het is gewoon trots, nogal vernederend om nominaal staatshoofd te worden. Zo is ie niet opgevoed.

Maar als ik zo die foto zag vandaag is ie inderdaad toe aan een lange vakantie. Af en toe wat lintjes knippen, wat surfen, beetje skiën.

Altijd leuk speculeren over des konings motieven en geestesgesteldheid. Maar ze hebben toch redelijke en moderne adviseurs, denk ik.

Ik denk dat met Ceausescu de laatste echte wereldvreemde dictator is verdwenen. Zelfs Khadaffi is rationeler.

mark61
10-03-11, 00:56
Altijd leuk speculeren over des konings motieven en geestesgesteldheid. Maar ze hebben toch redelijke en moderne adviseurs, denk ik.

Ik denk dat met Ceausescu de laatste echte wereldvreemde dictator is verdwenen. Zelfs Khadaffi is rationeler.

Jaha, heel leuk :hihi:

Mja, ik weet niet. Koningen staan in een lange traditie, worden soms wereldvreemd opgevoed, en zien het misschien niet zo helder. Bovendien is mij niet helemaal helder met welke krachtenvelden hij rekening moet houden. Je hebt het leger, islamisten, rijke zakenlieden, paleisintriges...

BlackBox
10-03-11, 01:19
Ik denk dat met Ceausescu de laatste echte wereldvreemde dictator is verdwenen. Zelfs Khadaffi is rationeler.
Vervreemding komt toch sneller dan je denkt.
Ik ben laatst toehoorder geweest bij een gesprek tussen twee Hollandse dames.
1 van de 2 vertelde uitvoerig waarom ze niet langer fan van Marco Borsato kan zijn.
Marco Borsato is een eigen bedrijf begonnen dat verleden jaar over de kop is gegaan.
Om iets voor Marco te doen hebben vrienden van hem een benefietconcert georganiseerd dat ook op de tv is uitgezonden.
Maar wat de ex-fan van Marco onstemd heeft is dat ondanks de misère Marco nog steeds in een kast van een huis woont en een paar sleeën op zijn oprit heeft staan. Het grootste gedeelte van zijn fans heeft het aanzienlijk minder breed.


En het is nog erger.
De echtgenote van de vaste liedjes schrijver van Marco Borsato is verleden jaar van hem gescheiden omdat hij verscheidene keren betrapt is op vreemd gegaan zijn.
De nieuwste cd van Marco Borsato is een reflectie van het leed dat de heren verleden jaar is overkomen.
Maar de ex-fan van Marco Borsato vindt het een walgelijke vertoning. Twee heren die over luxe problemen componeren en zingen terwijl velen in de samenleving het steeds moeilijker hebben om de touwtjes aan elkaar te knopen.

sidi bibi
10-03-11, 08:09
Jaha, heel leuk :hihi:

Mja, ik weet niet. Koningen staan in een lange traditie, worden soms wereldvreemd opgevoed, en zien het misschien niet zo helder. Bovendien is mij niet helemaal helder met welke krachtenvelden hij rekening moet houden. Je hebt het leger, islamisten, rijke zakenlieden, paleisintriges...

Denk dat de functie van Mo al heel lang ceremonieel is, beetje speelbal van de entourage, hij gaat zijn volk denk duidelijk maken dat ie in de toekomst niet elke dag meer komt lintjesknippen, vrijdags niet meer zijn gebed laat zien, de ceremonies van onderscheidingen en aanstellingen met dat geloop en drie buigingen gaat vereenvoudigen. Lijkt me razend vermoeiend. Uitputtend.

Dat jaar in jaar uit, dag in dag uit aanhoudende gezeur over de Sahara kwestie diplomatiek op een volwassen manier met gelijkwaardige partners afhandelen. Hoef je geen groene marsjes meer te organiseren wat een nogal achterlijke indruk geeft van een bevolking.

Nationalisme beetje temperen, beetje nationale trots is niet verkeerd maar het moet geen ontstijging boven de rest van het wereldgebeuren worden.

Verder doen ze het best goed vinnik, ambitieus zijn ze wel, de laatste tien jaar is echt wel veel veranderd.

super ick
10-03-11, 08:14
Denk dat de functie van Mo al heel lang ceremonieel is, beetje speelbal van de entourage, hij gaat zijn volk denk duidelijk maken dat ie in de toekomst niet elke dag meer komt lintjesknippen, vrijdags niet meer zijn gebed laat zien, de ceremonies van onderscheidingen en aanstellingen met dat geloop en drie buigingen gaat vereenvoudigen. Lijkt me razend vermoeiend. Uitputtend.

Dat jaar in jaar uit, dag in dag uit aanhoudende gezeur over de Sahara kwestie diplomatiek op een volwassen manier met gelijkwaardige partners afhandelen. Hoef je geen groene marsjes meer te organiseren wat een nogal achterlijke indruk geeft van een bevolking.

Nationalisme beetje temperen, beetje nationale trots is niet verkeerd maar het moet geen ontstijging boven de rest van het wereldgebeuren worden.

Verder doen ze het best goed vinnik, ambitieus zijn ze wel, de laatste tien jaar is echt wel veel veranderd.

Leve de koning.

sidi bibi
10-03-11, 10:21
Leve de koning.

Ja, zo af en dan. Zo'n land vol Marokkanen.:bril:

BlackBox
10-03-11, 13:16
HM the King addresses speech to the nation:

http://www.map.ma/eng/sections/main1/hm_the_king_addresse/view (http://www.map.ma/eng/sections/main1/hm_the_king_addresse/view)

Bofko
10-03-11, 23:57
Vervreemding komt toch sneller dan je denkt.
Ik ben laatst toehoorder geweest bij een gesprek tussen twee Hollandse dames.
1 van de 2 vertelde uitvoerig waarom ze niet langer fan van Marco Borsato kan zijn.
Marco Borsato is een eigen bedrijf begonnen dat verleden jaar over de kop is gegaan.
Om iets voor Marco te doen hebben vrienden van hem een benefietconcert georganiseerd dat ook op de tv is uitgezonden.
Maar wat de ex-fan van Marco onstemd heeft is dat ondanks de misère Marco nog steeds in een kast van een huis woont en een paar sleeën op zijn oprit heeft staan. Het grootste gedeelte van zijn fans heeft het aanzienlijk minder breed.

Vervreemding ten top.

Nieuws draagt daaraan bij. Media dragen daar aan bij, Marshall McLuhan : The media IS the message. De uitdaging is om daar doorheen te kijken. Nieuws is niet normaal, nieuws is geen werkelijkheid maar een afwijking van het normale, van het werkelijke. Ik zie velen (hier ook) die nieuws als wereldbeeld-bepalend zien en het kaf niet meer van het koren kunnen onderscheiden. Het journaal speelt een veel te belangrijke rol in het persoonlijke gelluksgevoel.

super ick
11-03-11, 09:12
Ja, zo af en dan. Zo'n land vol Marokkanen.:bril:

Ja ze kliteen bij elkaar he, dat is bekend. :D

sidi bibi
11-03-11, 09:38
Ja ze kliteen bij elkaar he, dat is bekend. :D

De diversiteit. Hoe hou je die in het gareel. Arme Mo.

sjo
11-03-11, 20:10
De diversiteit. Hoe hou je die in het gareel. Arme Mo.

Je zult maar koning zijn over dat zootje ongeregeld. Zou ie daar die plofkop van hebben ? In elk geval die zorgelijke blik. Allemaal zenuwen.


Ik wil niet met hem ruilen. Hoewel; hij ook niet met mij natuurlijk......

gr.
sjo

sidi bibi
11-03-11, 20:37
Je zult maar koning zijn over dat zootje ongeregeld.

gr.
sjo

Nou, nou. Elk individu heeft hier zijn eigen verkeersregels.
Gisteren het journaal gezien, over de toekomst trokken ze een half uur uit. Heb 2 keer 5 minuten zitten turven hoe vaak het woord "constitutioneel" werd gebruikt. Kwam voor het hele journaal op 109 keer uit. Samen met de uitdrukkingen "democratie" en "rechten van de mens" vulde dat het halve journaal. De aanstellingen om de hervormingen te realiseren met dat 3 maal hoofdknikken waarvan ik niet snap dat er nog nooit iemand een whiplash aan overgehouden heeft.
Kortom een hoop inhoudloos gelul, niks bv om de macht van de clans in te dammen.
Reciteren, van de wieg tot het graf, op den duur geloven ze het wel.