PDA

Bekijk Volledige Versie : Vergrijzing gaat samenleving ontwrichten



Joesoef
10-03-11, 06:32
http://www.vkbanen.nl/banen/artikel/Vergrijzing-kan-land-ontwrichten/320478.html

'Vergrijzing kan land ontwrichten'

09/03/2011 / Elsbeth Stoker



Dit jaar viert de eerste lichting babyboomers haar 65ste verjaardag. Richard Jackson vreest de gevolgen van de vergrijzingsgolf voor Europa, Rusland en China.

Europa dreigt zichzelf van de kaart te vegen. De bevolking vergrijst in rap tempo, en dat kan haast niet zonder gevolgen blijven, zegt Richard Jackson, directeur van het Global Aging Initiative uit Washington. ‘Het is misschien niet het verhaal dat Europeanen graag willen horen, maar mijn indruk is dat de Europese Unie momenteel op zijn top zit qua economische macht en dus ook aan politieke invloed.’
En dus moet men zich meer bewust zijn van de gevolgen die de vergrijzing kan hebben, stelt Jackson. Immers: nooit eerder vergrijsde de wereld in deze omvang en in dit tempo. De onderzoeker, die tevens verbonden is aan het Center for Strategic and International Studies en co-auteur is van The Graying of the Great Powers, maakt zich ernstige zorgen over de destabiliserende gevolgen van de vergrijzing. Want niet alleen Europa wordt er door geraakt. Ook China ontkomt er niet aan. En Rusland? ‘Dat land implodeert.’

In uw boek bent u pessimistisch over de toekomst van de Europese Unie, maar niet over die van de Verenigde Staten. Waarin verschillen deze grootmachten?
‘Als je bijvoorbeeld kijkt naar het aandeel van de westerse landen in de wereldeconomie, is dat groot. Maar dit aandeel zal steeds kleiner worden. En dat zal vooral ten koste gaan van de invloed van de Europese economieën. In 2009 waren Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Italië nog verantwoordelijk voor 24 procent van het totale bruto binnenlands product van de G20-landen. Volgens prognoses van de Carnegie Foundation wordt dat 10 procent in 2050.
‘Ook de invloed van de Verenigde Staten staat onder druk, maar verhoudingsgewijs een stuk minder. Niet dat de Amerikaanse samenleving geen last zal krijgen van de vergrijzing, maar door een relatief hoog geboortecijfer en immigratiecijfer zullen de gevolgen veel minder heftig zijn dan in Europa.
‘De kans is groot dat een oudere bevolking de nationale gemoedstoestand verandert. Oudere samenlevingen vermijden risico’s, de productiviteit neemt af en de tijdshorizon wordt beperkter. De zorg- en pensioenkosten stijgen, en dat gaat dan weer ten koste van investeringen in innovaties en educatie. Uiteindelijk werkt dat natuurlijk ook door op de economie en jouw internationale positie. Immers: als je minder geld hebt, kun je minder buitenlandse investeringen doen of militaire assistentie bieden bij internationale missies. Jouw invloed in de wereld neemt af.’

Hoe kun je je tegen deze negatieve spiraal wapenen?
‘Kijk je naar de Europese landen, dan zie je dat er veel verschillen zijn. Italië, Duitsland en sommige Oost-Europese landen zullen het meeste last krijgen van de vergrijzing.
‘De Nederlandse demografie doet het in vergelijking met andere landen niet eens zo slecht. Dankzij de goed gevulde pensioenpot heeft Nederland een voorsprong, bovendien is de armoede onder ouderen relatief laag. Een van de grootste opgaven voor Nederland wordt het in de hand houden van de zorgkosten.
‘Daarnaast blijft het verhogen van de arbeidsparticipatie een belangrijke factor. In Duitsland is het bijvoorbeeld heel normaal dat jonge moeders thuis blijven bij hun kinderen. Dat is eigenlijk geen houdbare situatie. Zeker niet omdat het geboortecijfer in Duitsland 1,3 is.
‘Niet dat ik zeg dat iedereen fulltime moet gaan werken of drie of vier kinderen moet krijgen. Je moet zoeken naar een maatschappij met een goede balans tussen werk en privé. In zo’n maatschappij stijgt het geboortecijfer vaak weer. Kijk bijvoorbeeld naar de Scandinavische landen.
‘Een land waaraan je geen voorbeeld moet nemen is Zuid-Korea. Daar is een schizofrene situatie ontstaan. Dat land heeft het hoogste percentage vrouwen met een middelbare schooldiploma. En het staat op de derde plaats als het gaat om vrouwen met een academische opleiding. Maar zodra deze vrouwen trouwen, neemt 60 procent ontslag.
‘Het is een cultuur waarin je moet werken tot 9 uur ’s avonds, vervolgens moet drinken met je baas en dan ook nog zijn koffertje naar huis mag dragen. Het is logisch dat niet allebei de partners zo’n baan kunnen hebben. Maar dat betekent niet dat de thuiszittende vrouw meer kinderen krijgt. Zuid-Korea heeft een geboortecijfer van 1,2.’

Hoe snel vergrijst China?
‘China’s arbeidsbevolking zal pieken tussen 2010 en 2015. Daarna zal het land dramatisch snel vergrijzen als gevolg van de éénkindpolitiek. In 2030 zal de gemiddelde leeftijd in China hoger liggen dan die in de Verenigde Staten.
‘Hier maak ik mij ernstige zorgen over. Het tempo van vergrijzing in China ligt zo hoog dat de kans klein is dat het land tegen die tijd al een goed functionerend sociaal vangnet en gezondheidszorgsysteem heeft opgetuigd.’

De ontwikkelingen in China gaan razendsnel en de Chinese regering is doodsbang voor onrust. Denkt u niet dat China haast zal maken met een sociaal stelsel?
‘Het klopt dat de Chinese regering zich ernstige zorgen maakt over de sociale onrust die kan ontstaan als mensen ontevreden worden over bijvoorbeeld de zorg.
‘Maar China heeft zijn industriële ontwikkeling in een paar decennia gepropt, terwijl westerse landen er meer dan een eeuw over hebben gedaan. De economische groei is zo snel gegaan dat de voorzieningen onvoldoende zijn aangepast. Dat heeft tijd nodig.
‘Dat geldt ook voor de samenleving. Een voorbeeld: families willen nog steeds liever een zoon dan een dochter. Men denkt dat als je een zoon hebt, er voor je gezorgd zal worden op je oude dag. Terwijl in feite de schoondochter voor je zorgt.
‘Het gevolg: echomachines worden van dorp naar dorp gebracht om te kijken welk geslacht het ongeboren kind heeft. Is het een meisje? Dan volgt vaak een abortus. Dit is verboden, maar het gebeurt toch. Het is echt schokkend als je naar de geboortecijfers kijkt. Bij het eerste kind is de verhouding tussen jongens en meisjes: 110 tegenover 100. En bij het tweede kind worden er 150 jongens op de 100 meisjes geboren, omdat men het dan nog belangrijker vindt dat er een jongen geboren wordt.
‘Op de lange termijn kan dit dramatische gevolgen hebben. Er ontstaat een tekort aan bruiden. Over het algemeen kan gezegd worden dat vrouwen eerder kiezen voor kansrijke mannen. Hierdoor zal er in een van de machtigste landen ter wereld een legertje van alleenstaande, arme, laagopgeleide mannen ontstaan, gewapend met testosteron en zonder uitzicht op een huwelijk. Naar schatting zal er een overschot zijn van 30 miljoen Chinese mannen in 2020.
‘Dat is niet alleen frustrerend voor hen, en gevaarlijk voor de rust in de Chinese samenleving. Maar ook de vraag rijst: wie zorgt er voor hun ouders? Er komt behalve een tekort aan bruiden, ook een tekort aan schoondochters. ’

Ook Rusland staat hoog op het lijstje van landen die last krijgen van de vergrijzing. Is de Russische situatie even zorgelijk als die van China?
‘Zorgelijker. Rusland implodeert. Het geboortecijfer ligt rond de 1,3. En dat terwijl een maatschappij eigenlijk een vervangingscijfer van 2,1 nodig heeft.
‘Maar het lage geboortecijfers is niet het enige probleem in Rusland. De levensverwachting van de Russen is nu stabiel, maar wel erg laag. Tot voor kort nam die zelfs af. Reden: riskant gedrag en een belabberde gezondheidszorg. Russische mannen worden momenteel een jaar of 60. Hun grootvaders leefden in de jaren vijftig nog langer.
‘Daar staat tegenover dat de Russen wel grote economische en politieke ambities hebben. Maar hoe kan je die ambities waarmaken als een ander demografisch lot op je wacht?’

Joesoef
10-03-11, 06:32
Aan de ene kant zegt u: de vergrijzing kan een samenleving ontwrichten. Maar aan de andere kant: een verouderde samenleving is behoudender en risicomijdend. Staat dat niet haaks op elkaar?

‘Een oudere samenleving vermijdt inderdaad risico’s, en de kans op oorlog is in een jongere samenleving groter. Ik maak me niet zozeer zorgen over het moment waarop de samenleving van China en Rusland vergrijsd zijn, maar ik maak me wel zorgen over de weg daar naartoe. Het vergrijzingsproces kan een destabiliserende factor worden - zeker in landen zonder een stabiele democratie.
‘Rusland heeft bijvoorbeeld straks simpelweg onvoldoende menselijk kapitaal om zijn doelen te bereiken. Legt Rusland zich neer bij zijn demografische lot? Of zullen ze - nu ze nog relatief veel jongeren hebben - op een agressieve manier hun doel bereiken?
‘In 2005 bestond de Russische bevolking nog voor eenvijfde uit jongeren tussen 15 en 24 jaar, in 2050 zal dat waarschijnlijk nog maar 10 procent zijn. Ik kan het niet voorspellen welke keuze Rusland zal maken, maar ik hou mijn hart vast.’

mark61
10-03-11, 08:38
‘Rusland heeft bijvoorbeeld straks simpelweg onvoldoende menselijk kapitaal om zijn doelen te bereiken..’ [/COLOR]

Welke zijn dat? Dat was toch gewoon graaien en wegwezen? Na, dat lukt prima. Het volk sterft langzaam uit, maar dat maakt niet uit als je alleen maar olie en gas aan het verkopen bent.

Een leeg Rusland lijkt me niet gek.

mark61
10-03-11, 08:49
[COLOR=Black] ‘De kans is groot dat een oudere bevolking de nationale gemoedstoestand verandert. Oudere samenlevingen vermijden risico’s, de productiviteit neemt af en de tijdshorizon wordt beperkter.

Een hele alarmerende theorie gebaseerd op één uit de lucht gegrepen aanname.

Traditioneel regeren overal ter wereld ouwe mannetjes. Dus beroerder kan het niet worden, qua euh nationale gemoedstoestand.

Hij vergeet te vertellen dat die vergrijzing een heel tijdelijk iets is. Het kost ff wat meer qua zorg en dan is het weer over. NL heeft zijn pensioen goed geregeld.

Mark
10-03-11, 10:11
Oftewel de hele wereld vergrijst en relatief gezien doet Nederland het niet zo gek.
Ik zie het probleem voor Rusland ook niet: zelfde hoeveelheid gas en olie te verdelen onder minder mensen = meer welvaart.
Want laten we eerlijk zijn 80% van de Russen doen zinloze baantjes puur gefinancieert door de olieinkomsten. Laat ze gewoon thuis blijven en geld incasseren zoals de Qatari doen.

knuppeltje
10-03-11, 10:15
Sjezus, wij ouderen hebben het weer gedaan. :jammer:

Maar een ding is zeker. Wij ouderen zorgen er in ieder geval al jaren niet meer voor dat de overbevolking, met alle rampzalige gevolgen van dien, alsmaar meer en meer toeneemt. Maar die verdomde jongeren weten maar van geen ophouden met al dat verrekt onzinnig gefok.
Die stumperds fokken om zo te zeggen nu al hun pensioen naar de kloten.

Er zit maar een ding op. Elke vrouw na het krijgen van haar eerste kind direct steriliseren. Alleen drastische maatregelen kunnen misscien nog helpen, geen half werk. :fpotver:

Mark
10-03-11, 10:22
Sjezus, wij ouderen hebben het weer gedaan. :jammer:

Maar een ding is zeker. Wij ouderen zorgen er in ieder geval al jaren niet meer voor dat de overbevolking, met alle rampzalige gevolgen van dien, alsmaar meer en meer toeneemt. Maar die verdomde jongeren weten maar van geen ophouden met al dat verrekt onzinnig gefok.
Die stumperds fokken om zo te zeggen nu al hun pensioen naar de kloten.

Er zit maar een ding op. Elke vrouw na het krijgen van haar eerste kind direct steriliseren. Alleen drastische maatregelen kunnen misscien nog helpen, geen half werk. :fpotver:

Volgens mij snap je het niet helemaal ouwe, het probleem is niet overbevolking maar een ongebalanceerde opbouw van de demografie. De jongeren zouden juist MEER kinderen moeten hebben om de grote groep ouderen nog te kunnen ondersteunen. Want itt alle fabeltjes hebben de ouderen niet geld opzij gezet om nu onderhouden te worden maar dit moet door de nieuwe generaties worden gefinancieerd.

En aangezien de babyboomers veruit de rijkste groep in Nederland is die ook nog eens de huizen in Nederland bezit die jongeren niet meer als starter kunnen betalen dat denk ik dat we nog maar eens goed moeten gaan praten over al die kosten en wie dat dan wel niet zou moeten betalen :)

Ik sowieso niet.

Max Stirner
10-03-11, 11:01
En aangezien de babyboomers veruit de rijkste groep in Nederland is die ook nog eens de huizen in Nederland bezit die jongeren niet meer als starter kunnen betalen dat denk ik dat we nog maar eens goed moeten gaan praten over al die kosten en wie dat dan wel niet zou moeten betalen :)

Ik sowieso niet.



Komt nog ns bij dat ze, uit idealisme (LOL), het onderwijs-systeem verklooit hebben, vele duizenden kansarme onopgeleide mensen hierheen hebben gehaald & alle aardgas-opbrengsten hebben opgesoupeerd aan onzin.

Om maar eens wat te noemen.


En dan zouden wij zeker hun elektrische fietsen en hun lidmaatschap van de geraniumkwekers-club moeten betalen ?

Dacht het niet. Herstelbetalingen lijkt me logischer.

knuppeltje
10-03-11, 11:01
Mark;4638298]Volgens mij snap je het niet helemaal ouwe,...

Ok, volgende keer zet ik er voor jou nog meer smileys bij.


De jongeren zouden juist MEER kinderen moeten hebben om de grote groep ouderen nog te kunnen ondersteunen.

Nee, de jongeren moeten dat helemaal niet. Het vergrijzingsprobleem is in ieder geval voor de rijke landen een marginaal probleem, het is immers tijdelijk. Met onze rijkdom kunnen wij dat makkelijk behappen. Het is niet meer dan een kwestie van de juiste politieke keuzes maken. Daar wringt de schoen en nergens anders.
Waarom wij in vergelijking met de arme landen nog meer onze bevolkingsgroei moeten omkeren, ligt in het feit dat onze ecologische footprint vele vele malen groter is dan de ecologische footprint in de arme landen.
Het is zonder meer schandalig dat een minderheid van de wereldbevolking het overgrote deel van de wereldvoorraden verbruikt.


Want itt alle fabeltjes hebben de ouderen niet geld opzij gezet om nu onderhouden te worden maar dit moet door de nieuwe generaties worden gefinancieerd.

Al die babyboomers die jarenlang hebben gewerkt, daar is ook pensioenpremie voor betaald. En in Nederland is dat ook nog veel beter geregeld dan in andere EU-landen.


En aangezien de babyboomers veruit de rijkste groep in Nederland is die ook nog eens de huizen in Nederland bezit die jongeren niet meer als starter kunnen betalen dat denk ik dat we nog maar eens goed moeten gaan praten over al die kosten en wie dat dan wel niet zou moeten betalen :)

De huidige rijke babyboomers hebben vaak veel langer gewerkt dan veel mensen van de huidige generatie mogelijk ooit zullen doen. Daarnaast is de levensverwachting van de huidige generatie hoger dan die voor de huidige babyboomers.

Alle economen, behalve die van de huidige regeringspartijen, zeggen dat de hele huizenmarkt op slot zit door de onbeperkte hypotheekrenteaftrek en de scheve huurpolitiek.
En dus zijn starters daarvan de dupe en nergens anders van.
Maar verandering van die rente aftrek en huurpolitiek is blijkbaar voor het volk onbespreekbaar. De regeringspartijen zijn tegen elke verandering, en zij zijn democratisch door het volk gekozen.


Ik sowieso niet.

Op welke partij heb je gestemd?

knuppeltje
10-03-11, 11:03
Komt nog ns bij dat ze het onderwijs-systeem verklooit hebben,.....


Het is aan jou goed te merken. :huill:

mark61
10-03-11, 11:08
Het is aan jou goed te merken. :huill:

:hihi: en nog wat tekens

mark61
10-03-11, 11:09
Volgens mij snap je het niet helemaal ouwe, het probleem is niet overbevolking maar een ongebalanceerde opbouw van de demografie. De jongeren zouden juist MEER kinderen moeten hebben om de grote groep ouderen nog te kunnen ondersteunen.

Overbevolking is natuurlijk wel het probleem. Hoeveel mensen wil jij in Nederland hebben om de bejaarden te onderhouden?

Ik zie het probleem niet, de tijdelijke grote grijze groep is ook meteen het rijkste leeftijdscohort. Dus laten ze lekker voor zichzelf zorgen.

Max Stirner
10-03-11, 11:17
Het is aan jou goed te merken. :huill:


Dank je. Ah, das toevallig, bedenk er ineens nog eentje:

De babyboomers zijn in zijn algemeenheid bovendien altijd een zeer respectloze generatie geweest, zowel t.o.v. de generatie voor hen - die dapper de Nazi's hebben bestreden en vervolgens dit land met vereende krachten hebben opgebouwd - als t.o.v. de jongere generaties, die zij hebben opgezadeld met een failliete boedel en een ontwrichte samenleving.


:)

Mark
10-03-11, 11:23
Al die babyboomers die jarenlang hebben gewerkt, daar is ook pensioenpremie voor betaald. En in Nederland is dat ook nog veel beter geregeld dan in andere EU-landen.




Op welke partij heb je gestemd?

Lol @ pensioenpremies... nou das mooi dan is er dus "ergens" een potje om de vergrijzing te financieren en kunnen we al die plannen om tot je 67ste te gaan werken schrappen.

Ik heb niet gestemd, woon niet meer in nederland en betaal dus ook geen belasting aan deze onzin in Nederland. Ik draag netjes mijn 13% inkomstenbelasting af aan de Russische overheid :p

knuppeltje
10-03-11, 11:24
De babyboomers - die dapper de Nazi's hebben bestreden
:)

Zie je wel. Ze hebben dat onderwijs inderdaad voor je verkloot.

De Babyboomers zijn in ieder geval na 1945 geboren Freiherr, Max von Munchausen.

Mark
10-03-11, 11:25
Zie je wel. Ze hebben dat onderwijs inderdaad voor je verkloot.

De Babyboomers zijn in ieder geval na 1945 geboren Freiherr, Max von Munchausen.

vandaar ook dat hij zegt dat de generatie voor hen de nazi's bestreden heeft....

of mis ik weer wat smileys :)

mark61
10-03-11, 11:28
die zij hebben opgezadeld met een failliete boedel en een ontwrichte samenleving.

Werkelijk, jij degenereert onderhand net zo snel als Schaap.

Nederland is nooit rijker geweest dan in 2008, heeft het bestgevulde pensioenpotje van de hele wereld, en het enige wat ontwricht is zijn de hoofden van een paar inboorlingen als jij.

knuppeltje
10-03-11, 11:33
Lol @ pensioenpremies... nou das mooi dan is er dus "ergens" een potje om de vergrijzing te financieren

en kunnen we al die plannen om tot je 67ste te gaan werken schrappen.

Ik draag netjes mijn 13% inkomstenbelasting af aan de Russische overheid :p

Op een paar pensioenfondsen na, gaat het weer aardig de goede kant op met de overigen. Zeker als de economie nog een beetje meer wil groeien.

Ik heb het altijd al eerlijker gevonden als men de ingang van de AOW en het pensioen zou koppelen aan de gemiddelde levensverwachting en het aantal gewerkte jaren. Over het juiste benodigde aantal jaren zouden we binnen de EU tot afspraken moeten zien te komen.

Dertien procent? Dat is de moeite niet. Maar toch zou ik er voor geen geld willen wonen. Werken ook niet trouwens.

knuppeltje
10-03-11, 11:35
of mis ik weer wat smileys :)

Nee, dat was een beetje stangen.

Mark
10-03-11, 11:41
Dertien procent? Dat is de moeite niet. Maar toch zou ik er voor geen geld willen wonen. Werken ook niet trouwens.

Tja dat zullen de meeste mensen wel zeggen. Maar die meeste mensen hebben hier nooit gewoond en baseren alles wat ze denken te weten over leven in Rusland op de media :)

mark61
10-03-11, 11:46
Tja dat zullen de meeste mensen wel zeggen. Maar die meeste mensen hebben hier nooit gewoond en baseren alles wat ze denken te weten over leven in Rusland op de media :)

Voor die 10% waar jij bij zit is het natuurlijk vantasties. Al blijft het wat koud. En de ehm wansmaak wat overheersend.

Max Stirner
10-03-11, 11:47
Werkelijk, jij degenereert onderhand net zo snel als Schaap.

Nederland is nooit rijker geweest dan in 2008, heeft het bestgevulde pensioenpotje van de hele wereld, en het enige wat ontwricht is zijn de hoofden van een paar inboorlingen als jij.



Mooi.

Dan doppen ze dus lekker hun eigen boontjes en worden wij - ploeterende jongere generaties - niet meer getrakteerd op Jan Nagels die een betweterig beroep doen op onze 'solidariteit'.

Opgelost.

knuppeltje
10-03-11, 11:57
Tja dat zullen de meeste mensen wel zeggen.

Maar die meeste mensen hebben hier nooit gewoond en baseren alles wat ze denken te weten over leven in Rusland op de media :)

Heel veel mensen.

Maar terwijl jij daar zit zie je misschien niet dat er hier op tv regelmatig wel een of andere docu van de BBC over Rusland verschijnt. En in die media verschijnen nogal eens heel opmerkelijke zaken.
Ik geloof weer wel dat voor een buitenlander met een goede baan bij een buitenlands bedrijf het leven heel wat aangenamer is dan voor de meeste Russen, ook in SPb..

Maar je hebt gelijk, door middel van de media bij te houden zul je een land nooit genoeg leren kennen. Maar ik wil er toch niet wonen.

H.P.Pas
10-03-11, 13:07
De babyboomers zijn in zijn algemeenheid bovendien altijd een zeer respectloze generatie geweest,

Wir sind zu allem fähig und für nichts zu gebrauchen, :cool:
En hebben voorzichtig geschat het BNP verzesvoudigd, als eerste Europese generatie überhaupt geen interne oorlogen gevoerd, de Koude Oorlog begraven, administratieve automatisering, internet, GSM en nog het een en ander nagelaten.
En, toegegeven, een overmaat aan huilebalken op de wereld gezet.

The_Grand_Wazoo
10-03-11, 15:54
Wir sind zu allem fähig und für nichts zu gebrauchen, :cool:
En hebben voorzichtig geschat het BNP verzesvoudigd, als eerste Europese generatie überhaupt geen interne oorlogen gevoerd, de Koude Oorlog begraven, administratieve automatisering, internet, GSM en nog het een en ander nagelaten.
En, toegegeven, een overmaat aan huilebalken op de wereld gezet.

Volgens mij ben jij veel te oud om aan deze discussie mee te mogen doen.

super ick
10-03-11, 17:38
Volgens mij ben jij veel te oud om aan deze discussie mee te mogen doen.


Pas maar op. Zwitsers zijn xenofoob en vuurwapengevaarlijk.