PDA

Bekijk Volledige Versie : FC Twente boekt uitstekend resultaat tegen Zenit



John2
11-03-11, 01:54
FC Twente boekt uitstekend resultaat tegen Zenit

donderdag 10 maart 2011 | 20:03 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 11 maart 2011 | 00:21
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Foto: Lars

ENSCHEDE - FC Twente heeft zichzelf een uitstekende uitgangspositie verworven om de kwartfinale van de Europa League te bereiken. In de Grolsch Veste werd Zenit Sint Petersburg met 3-0 geklopt. Luuk de Jong (2x) en Denny Landzaat tekenden voor de Twentse treffers.

Dat FC Twente met die comfortabele marge naar Rusland kan afreizen mocht echter een klein wonder heten. Want een donderspeech zal het niet zijn geweest, maar coach Michel Preud'homme zal in de rust alles behalve de loftrompet hebben gestoken. Want dat FC Twente kon gaan rusten met een 1-0 voorsprong was volledig tegen de verhoudingen in. Preud'homme koos in zijn basisformatie voor meer zekerheid door Denny Landzaat als extra slot op de deur op het middenveld te posteren. Mark Janko begon daardoor op de bank. Het inbouwen van Landzaat bracht echter nooit de gewenste rust in het elftal. Zenit Sint Petersburg greep vanaf minuut één het initiatief en was veelvuldig gevaarlijk. Zo leek de Russische ploeg al na vijf minuten op voorsprong te komen, ware het niet dat de grensrechter zijn vlag hees voor buitenspel. Shirokov schoot, niet in buitenspelpositie, de bal langs Mihaylov, maar omdat Zenits '10' Danny de bal op de lijn beroerde, werd de treffer terecht afgekeurd.

Zenit is een ploeg van vele miljoenen. Zo werd Danny vastgelegd voor een som van rond de dertig miljoen euro. Een bedrag gelijk aan de hele begroting van FC Twente. Die miljoenen vertaalden zich in het veldspel. Zenit heerste, Twente liep achteruit. De vele foutieve inspeelpassen, mede door het vroeg druk zetten van Zenit, hielpen Twente daar niet bij.

Uit de eerste de beste aanval was het echter wel direct raak voor FC Twente. Theo Janssen werd eindelijk eens een keer vrijgespeeld, hij tikte de bal door op Nacer Chadli, die voorgaf. Zijn van richting veranderde voorzet werd knap binnengekopt door Luuk de Jong: 1-0. Die treffer druiste op dat moment volledig tegen de krachtsverhouding in.

De goal van De Jong veranderde door overigens niet veel aan. Zenit bleef pressen en bovendien goed voetballen. Grote kansen voor Danny (schot) en Bruno Alves (kopbal) waren echter niet besteed aan Zenit.

Na rust kwam er, zoals wel vaker dit seizoen, een ander FC Twente uit de kleedkamer. De absolute scherpte en concentratie die voor rust leek te ontbreken, was de tweede helft wel aanwezig. Nacer Chadli kreeg al vroeg na de thee een goede schietkans, maar zijn inzet verdween naast. Niet veel later was wel raak. Denny Landzaat kreeg de bal op de rand van de zestien meter: hij volleyde de 2-0 binnen. De sfeervolle Grolsch Veste ontplofte van blijdschap en ongeloof, dat hun ploeg na vele periodes van druk op 2-0 was gekomen.

Het leidde Twente's beste periode in, waarin de thuisploeg eindelijk eens wat grip op de wedstrijd kreeg. Desondanks bleef Zenit levensgevaarlijk. De Russen vonden echter telkens Nikolay Mihaylov op hun weg, die een uitstekende wedstrijd keepte. In de laatste minuut kopte Luuk de Jong ook nog eens Twente's derde binnen, uit een geweldige voorzet van Theo Janssen.

Het werd daardoor een wedstrijd die in alles de goede kant uitdraaide voor FC Twente. De Tukkers kunnen met een uitstekend gevoel naar Sint Petersburg afreizen, waar de tweede confrontatie met een van de beste teams in de Europa League wacht. Het zal voor heel Twente duidelijk zijn dat dat geen eenvoudige klus wordt. Maar als alles net zo mee zat als donderdagavond, ligt de kwartfinale binnen handbereik.

Mihaylov is blij met de winst: "Zenit had veel kansen, maar wij maken ze. 3-0 is een uitstekend resultaat, maar het is nog niet gespeeld. De verdediging was ongelooflijk goed vandaag. Douglas, Rosales... Iedereen eigenlijk. En ja ik ook. We hadden geluk en we hebben dat geluk ook gebruikt."

Nacer Chadli prijst zijn doelman Mihaylov: "Wat een ongelooflijke avond, we hebben tegen Europese topclub gespeeld en gewonnen. Zenit heeft paar goede kansen gehad, maar Mihaylov was sterk, hij pakte ze allemaal. Volgende week moeten we compact spelen. Dit mogen we niet meer weggeven."

Luuk de Jong: "Je kunt wel zeggen dat alles meezat. Zenit is heel goed. Ze kunnen snel de bal rondtikken. Gelukkig maken wij die 1-0. Mihaylov heeft een geweldige wedstrijd gekeept, hij hield ons in wedstrijd. Wat een geweldige wedstrijd heeft hij gekeept. Wij 5 serieuze doelkansen gehad, zij stuk of 9. Soms zit het mee... Dat zat het bij ons. Het gaat uit niet heel makkelijk worden, maar we moeten voor een goaltje gaan. Dan moeten zij er 5 maken."

"Voor mij was het een heel bijzondere avond. De trainer wilde een balvaste spits,dat werd ik. Ik voetbal meer vanuit de beweging dan Marc (Janko). Ik ben een speler die via combinaties probeert door de verdediging te komen. Dat pakte goed uit."

Janssen: " De eerste helft waren we soms wat te onrustig en kregen zij wel wat kansjes, maar ik heb niet het gevoel dat we zijn weggespeeld. De tweede helft hebben we het wel beter gedaan. Toen zijn we ook verdiend uitgelopen denk ik. Normaal gesproken mogen we dit natuurlijk niet meer weggeven. Ik zie ons eerlijk gezegd ook niet met 4-0 verliezen daar."

Score: 25. De Jong 1-0, 56. Landzaat 2-0, 92. De Jong 3-0.



Toppie boys volgende week nog even naar petersburg en we zijn weer een ronde verder.

Bofko
11-03-11, 09:34
Die voorzet van Janssen bij de 3e goal was werkelijk fenomenaal.
Bij de hoekvlag,uit stilstand. Verwoestende hard...1 rechte streep. De Jong hoefde zijn kop er maar tegen aan te zetten.

John2
11-03-11, 17:19
Die voorzet van Janssen bij de 3e goal was werkelijk fenomenaal.
Bij de hoekvlag,uit stilstand. Verwoestende hard...1 rechte streep. De Jong hoefde zijn kop er maar tegen aan te zetten.

Yep, Janssen kan een bal loeihard en toch nog precies neerleggen waar hij het wil, en benieuwd of Twente hem ook kan behouden.