PDA

Bekijk Volledige Versie : Versluierd verzet



John2
14-03-11, 19:45
Versluierd verzet
Auteur: Elizabeth Rubin
/ Fotograaf: Lynsey Addario

*
Een hoogzwangere vrouw is gestrand. Met haar moeder wacht ze tot haar man haar ophaalt.
http://magazine.nationalgeographic.nl/wp-content/uploads/2010/11/Afghanistan7.jpg

*
Veel Afghaanse vrouwen zien zelfmoord als enige uitweg voor de mishandelingen door hun man of andere familieleden, of voor de ellende van oorlog en armoede. Vrouwen die het overleven, zijn vaak zo bang voor straf dat ze zeggen dat de gasfles is ontploft bij het koken.
http://magazine.nationalgeographic.nl/wp-content/uploads/2010/11/Afghanistan2.jpg

*
Bibi Aisha vluchtte op 12-jarige leeftijd voor haar man. Als straf sneden haar echtgenoot en een paar andere mannen haar oren en neus af.
http://magazine.nationalgeographic.nl/wp-content/uploads/2010/11/Afghanistan5.jpg

*
Op deze trouwerij in Kabul is de 18-jarige Fershta de bruid. Ze draagt een groene jurk, een kleur die in de islam welvaart en het paradijs symboliseert.
http://magazine.nationalgeographic.nl/wp-content/uploads/2010/11/Afghanistan6.jpg
*
Even buiten Kabul krijgen Afghaanse vrouwen schietles van Italiaanse carabinieri, onderdeel van de NAVO-macht.



Afghaanse vrouwen zijn altijd in hun vrijheid beperkt door armoede, oorlog en stamtradities. Nu vechten ze voor een rechtvaardig leven.

25 jaar geleden sierde het indringende portret van een Afghaans meisje met groene ogen het omslag van National Geographic. De vluchtelinge werd het symbool van het door oorlog verscheurde Afghanistan. Ook nu is het gezicht van Afghanistan dat van een jonge vrouw: Bibi Aisha, die door toedoen van haar man geen neus en oren meer heeft. Hij sneed ze af omdat ze het had gewaagd weg te lopen voor de mishandelingen die ze thuis moest doorstaan.

Waarom doen mannen (soms ook schoonmoeders) de vrouwen in hun familie zoiets aan? Is het doordat de traditionele Afghaanse samenleving, die lang niets dan oorlog en isolement heeft gekend, zich plotseling geconfronteerd ziet met de moderniteit? En in welke bevolkingsgroepen komen deze praktijken het meest voor? Er bestaan duidelijke verschillen tussen Hazaren, Tadzjieken en Oezbeken. De grootste en tegelijk conservatiefste groep zijn echter de Pasjtoen (Pathanen), die al sinds eind negentiende eeuw de politiek domineren.

In het halvemaanvormige gebied van de Pasjtoen, tussen de provincies Farah in het westen en Koenar in het noordoosten, wordt het leven vanouds bepaald door de Pasjtoenwali, een normenstelsel waarin de eer van de man centraal staat. Die eer wordt afgemeten aan drie bezittingen: zar (goud), zamin (grond), en zan (vrouwen). Een man die eerzaam wil leven, bekommert zich om drie dingen: melmastia (gastvrijheid), nanawati (onderdak) en badal (vergelding of gerechtigheid).

Hoe gastvrijer een man zich betoont, hoe groter zijn aanzien. Ook als er een wildvreemde of een vijand voor de deur staat, is een man het aan zijn eer verplicht hem binnen te vragen. En komt er iemand aan zijn grond, goud of vrouwen, dan moet een man wraak nemen om zijn eer niet te verliezen. Een man zonder eer is als een man zonder schaduw, zonder eigendom, zonder waardigheid.

John2
14-03-11, 19:46
http://magazine.nationalgeographic.nl/wp-content/uploads/2010/11/Afghanistan4.jpg

*
De actrice Trena Amiri rijdt ongesluierd en met blote onderarmen met een vriendin door Kabul. In het relatief ruimdenkende Kabul is ze het mikpunt van boze blikken, getoeter en scheldkanonnaden.
http://magazine.nationalgeographic.nl/wp-content/uploads/2010/11/Afghanistan3.jpg
*
Onder de Taliban was onderwijs voor vrouwen verboden, maar sinds de val van hun bewind in 2001 is het weer toegestaan.
http://magazine.nationalgeographic.nl/wp-content/uploads/2010/11/Afghanistan1.jpg

Veel Afghaanse vrouwen zien zelfmoord als enige uitweg voor de mishandelingen door hun man of andere familieleden, of voor de ellende van oorlog en armoede. Vrouwen die het overleven, zijn vaak zo bang voor straf dat ze zeggen dat de gasfles is ontploft bij het koken.

Joesoef
14-03-11, 19:50
Ik ben onder de indruk dat je nationalgeographic site hebt gevonden maar om nu alles van die site hier te plakken is ook wat overdreven.

John2
14-03-11, 21:22
Ik ben onder de indruk dat je nationalgeographic site hebt gevonden maar om nu alles van die site hier te plakken is ook wat overdreven.

Moest vandaag als getuige in een kamer wachten waar dit nummer lag.
Raad je aan het gehele verhaal te lezen, een advocaat wees mij erop.
Aan de andere kant vraag ik me af of het enige nut heeft om zaken van nationaal geographic hier te plaatsen, immers objectieve nieuws is hier een schande.

Joesoef
14-03-11, 21:47
Moest vandaag als getuige in een kamer wachten waar dit nummer lag.
Raad je aan het gehele verhaal te lezen, een advocaat wees mij erop.


Ben al tig jaar abbo van NG. Mooie foto's, goede verhalen.

sidi bibi
14-03-11, 22:09
als getuige


:schok:.........

John2
14-03-11, 22:14
Ben al tig jaar abbo van NG. Mooie foto's, goede verhalen.

Goeie keus Joesoef je stijgt in mijn waarde, nee ik heb geen abbo en lees ze meestal op het ziekenhuis of rechtbank, en er staan inderdaad altijd diepgravende verhalen in.

fisherman1969
14-03-11, 22:35
:schok:.........

Vraag me af waardoor je geschokt bent ?
Gezien de reacties op de aardschok die JAPAN teisterde . waarop nagenoeg niet gereageerd word of deze beelden die al jaren bekend zijn !dezelfde foto heb ik ook al eerder hier geplaatst reacties nihil!
Het schijnt te mogen volgens de TALIBAN die de KORAN iets anders uit leggen als gebruikelijk is, trouwens wat is een vrouw daar? een baar machine niks meer niks minder.
In dat kader kan ik me voorstellen dat je geschokt bent.

sidi bibi
14-03-11, 23:49
Vraag me af waardoor je geschokt bent ?
Gezien de reacties op de aardschok die JAPAN teisterde . waarop nagenoeg niet gereageerd word of deze beelden die al jaren bekend zijn !dezelfde foto heb ik ook al eerder hier geplaatst reacties nihil!
Het schijnt te mogen volgens de TALIBAN die de KORAN iets anders uit leggen als gebruikelijk is, trouwens wat is een vrouw daar? een baar machine niks meer niks minder.
In dat kader kan ik me voorstellen dat je geschokt bent.

Jawel, die ellende in Japan volg ik wel. Maar moet ik hier dan gaan vertellen hoe erg ik het vind ?

Ik begrijp niet zo goed wat het gedrag van de Taliban op een Marokkaans forum te zoeken heeft. Gedragen zij zich dan zo, moeten ze verantwoording afleggen voor wat er een halve aardbol verder zich afspeelt ? Kritiek op Marokkanen en Islam mag wat mij betreft best maar doe dat dan gerelateerd aan de levenswijze van Marokkanen zelf.

fisherman1969
15-03-11, 00:33
Jawel, die ellende in Japan volg ik wel. Maar moet ik hier dan gaan vertellen hoe erg ik het vind ?

Ik begrijp niet zo goed wat het gedrag van de Taliban op een Marokkaans forum te zoeken heeft. Gedragen zij zich dan zo, moeten ze verantwoording afleggen voor wat er een halve aardbol verder zich afspeelt ? Kritiek op Marokkanen en Islam mag wat mij betreft best maar doe dat dan gerelateerd aan de levenswijze van Marokkanen zelf.

HET IS N.V.D nou dat klopt al niet ,maar over halve aardbol gesproken ,als iemand in Amerika een kind sexueel misbruikt dan zijn er 80 of meer reactie ,s en dat heeft niks met Marokkanen te maken , net zo goed als de duizenden topic, over Israel .
Dus dat de TALIBAN als onderwerp gebruikt worden ligt voor de hand.

sidi bibi
15-03-11, 01:22
HET IS N.V.D nou dat klopt al niet ,maar over halve aardbol gesproken ,als iemand in Amerika een kind sexueel misbruikt dan zijn er 80 of meer reactie ,s en dat heeft niks met Marokkanen te maken , net zo goed als de duizenden topic, over Israel .
Dus dat de TALIBAN als onderwerp gebruikt worden ligt voor de hand.

Je hebt wel gelijk hoor, ik sprak voor mezelf. Vraag me bij veel onderwerpen af wat het hier doet.
Voor mij is het informatief, gewoon belangstelling.