PDA

Bekijk Volledige Versie : VVD raadslid verschijnt met hoofddoek op bij raadsvergadering.



Hatert
16-03-11, 14:03
wo 16 mrt 2011, 14:14

Rel in Amsterdamse VVD over hoofddoek

AMSTERDAM - De gemeenteraadsleden van de VVD in Amsterdam hebben onenigheid gekregen over de discussie over hoofddoekjes. Raadslid Werner Toonk verscheen woensdagmiddag met een hoofddoek bij de raadsvergadering.

Werner Toonk "Ik wil in deze tolerante stad dat ambtenaren met een hoofddoek zowel voor als achter de balie kunnen staan", zegt Toonk tegen RTV Noord-Holland. Hij wilde niet zeggen of er ruzie is in de fractie. “Dat moet u aan mijn collega's vragen”.

Collega-raadslid Frank van Dalen is niet blij met de hoofddoekactie. Volgens hem gaat de discussie over een veel breder onderwerp dan alleen een hoofddoek.

Aanleiding van de discussie is een voorstel van VVD-Tweede Kamerlid Jeanine Hennis Plasschaert. Ze wil een verbod van hoofddoekjes en andere religieuze symbolen op het stadhuis.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9280397/__VvD_er_met_hoofddoek_naar_werk__.html

mark61
16-03-11, 14:18
politieke h**r

Umarvlie
16-03-11, 14:19
politieke h**r

ehh gigolo dan toch zeker.....

knuppeltje
16-03-11, 14:33
ehh gigolo dan toch zeker.....

Waarom?

Hoeren kunnen alleen maar vrouwen zijn?

Umarvlie
16-03-11, 15:59
Waarom?

Hoeren kunnen alleen maar vrouwen zijn?

Hij had een hoofddoek op dus kan hij geen hoer zijn .. zo goed?

Pizzaman
16-03-11, 20:00
Hij had een hoofddoek op dus kan hij geen hoer zijn .. zo goed?

Waarom? Mag toch bij alle functies worden gedragen?

Deze knakker is wel degelijk een politieke hoer.
Naait namelijk anderen, voor de centen. :stout:

Hatert
16-03-11, 21:22
woensdag 16 maart 2011

Mijn persoonlijke mening over hoofddoeken voor en achter de balie

Gisteren verklaarde Jeanine Hennis, lid van de Tweede Kamer voor de VVD, in de Pers het debat te willen voeren over wanneer je een hoofddoek draagt. Haar inzet zou zijn: geen hoofddoek achter de stadhuisbalie. Het Parool berichtte vervolgens dat de Amsterdamse VVD verdeeld is. In de krant quotes van raadsleden voor- en tegen het hoofddoekjesverbod. 'Het gaat niet om hoofddoekjes' hoor ik later, 'maar om alle religieuze uitingen'. Dat maakt het wat mij betreft nog erger: het gaat dus wél om hoofddoekjes en daarnaast kennelijk om nog meer, maar in ieder geval om hoofddoekjes!

Sinds gisteren is me vaak gevraagd of ik dit standpunt deel. Daarom mijn persoonlijke mening. Ik voel helemaal niets voor een breed debat over die hoofddoek. En ik kan er niet bij dat er liberalen zijn die ambtenaren willen verbieden een hoofddoek te dragen. Met zo'n verbod is het hek van de dam en is de volgende discussie waar we de grens leggen. Wat doen we met iemand die namens de overheid via de telefoon met burgers communiceert? En als we straks beeldtelefoon hebben, of gaan skypen of facetimen? Of iemand die eens in de paar weken een burger op het spreekuur krijgt? Of een beleidsambtenaar die bijvoorbeeld eens in de paar weken bij een burger op bezoek gaat om zich ter plaatse in een probleem te verdiepen? Allemaal verbieden om een hoofddoek te dragen? Come on! Get real!

Natuurlijk hoort een overheid neutraal te zijn. Als een moslim een paspoort komt halen, wordt 'ie net zo behandeld als een christen of jood, net als een zwarte of witte een blonde of een donkere een kansrijke of een kansarme en ga maar door. De overheid handelt neutraal. En als het even kan efficiënt en slagvaardig. Dat paspoort wordt tegen minimale kosten geproduceerd en zo snel mogelijk geleverd, het liefst met een glimlach. En of dat nu een glimlach van een homo, een bejaarde of moslimmeid of een ander is, dat is mij om het even.

Ik wil dat alle Amsterdamse ambtenaren – zonder én met hoofddoek weten – dat ze wat mij betreft welkom zijn om in Amsterdam gewoon hun werk te doen en dat ik ze een warm hart toe dragen. Ik zie graag dat we mensen beoordelen op de resultaten die ze leveren, niet op de kleren die ze aan hebben. En ik zal me ervoor inzetten dat we mensen voor bepaalde functies niet op voorhand uitsluiten omdat ze een bepaald geloof aanhangen, of dwingen om een hoofddoek af te zetten. Dat staat haaks op de vrijheid die ik nastreeft, en past niet bij Amsterdam, een stad die bestaat uit vele culturen en die bekend staat (of stond?) om tolerantie.

Zolang ik lid ben van de VVD, zal ik mij ervoor inzetten dat namens de VVD mensen met een hoofddoek om welkom zijn in Amsterdam, zowel voor de balie van het stadhuis als erachter! En om dat persoonlijke standpunt kracht bij te zetten, draag ik vanmiddag tijdens de zitting van de Amsterdamse gemeenteraad een hoofddoek. Uit respect voor alle ambtenaren en in het bijzonder die met een hoofddoek die zich dag in dag uit inzetten voor deze liberale en wat mij betreft tolerante stad!


http://www.wernertoonk.nl/hoofddoek