PDA

Bekijk Volledige Versie : Europees eigenbelang gaat voor in Noord-Afrika



Hatert
17-03-11, 00:04
Europees eigenbelang gaat voor in Noord-Afrika

Coen de Jong, 16-03-2011 14:11

In plaats van ernaar te streven dat Noord-Afrika een democratische rechtsstaat wordt, moet Europa zijn eigen belangen in dat gebied nastreven. Met een moderne krijgsmacht.

Frans Timmermans maakt zich lichtelijk belachelijk met zijn pleidooi voor humanitair ingrijpen in Libië (Opinie & Debat, 1 maart). Hij is overigens niet de enige Europese politicus die een grote rol voor zichzelf ziet weggelegd op het wereldtoneel.

Pijnlijk
De waarheid is echter pijnlijk: de Europese landen stellen op het wereldtoneel weinig voor. Hoe machtelozer regeringen zijn, hoe grandiozer de plannen die ze lanceren. Er schijnt ook nog een mevrouw rond te lopen die zich minister van Buitenlandse Zaken van de EU noemt. Europa neemt het moraliseren graag voor zijn rekening, terwijl verwacht wordt dat de grote broer uit Washington het militaire gedeelte komt regelen.

De realiteit is echter dat de Amerikanen bepalen wat er gebeurt. De VS houden het Egyptische leger overeind en daarmee de koude vrede met Israël. Alleen de VS hebben een lucht- en zeemacht die er toe doet en militair optreden in het Middellandse Zeegebied vindt pas plaats als Washington het goedvindt.

Schande
Voor iedereen is wel duidelijk dat Europese landen, afgezien van schande spreken van het gedrag van Kadhafi, geen strategie hebben voor het Middellandse Zeegebied. En dat terwijl Noord-Afrika en de Levant, gelegen aan de zuidelijke flank van Europa, gebieden zijn waar strategische kwesties spelen als handelsroutes, toegang tot oliebronnen en migratiestromen. Europese landen als Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië zijn geen wereldmachten meer, maar economisch sterk genoeg om de rol van middelgrote mogendheid te spelen. In hun eigen achtertuin moeten ze in staat zijn een rol van betekenis te spelen. Dit staat los van de vraag of de inefficiënte Europese Unie de belangen moet behartigen of dat de regeringen in Berlijn, Parijs en Londen dit zelf regelen.

Tot nu toe ligt de focus op de humanitaire kwesties. Nobel, maar het raakt niet de kern. Een democratisch en rechtsstatelijk walhalla wordt Noord-Afrika op korte termijn zeker niet en Europa kan dat ook niet bewerkstelligen. In plaats van in Libië de ene factie te gaan helpen tegen de andere, kan Europa beter zijn eigen belangen nastreven. Ruimte voor Europa om invloed uit te oefenen is er volop. De Arabische wereld is ondanks de enorme olievoorraden economisch zwak, intern sterk verdeeld en permanent instabiel. Rusland en Turkije zijn momenteel niet in staat gebeurtenissen in de regio naar hun hand te zetten.

Handelsroutes
Met wat meer realisme en wat minder hoogdravendheid kan Europa zelf wel wat zaken regelen in dit gebied. Europese landen hebben belang bij het openhouden van de handelsroutes, de vrije doorvaart door het Suezkanaal en het indammen van de ongeregelde migratiestroom uit Noord-Afrika naar welvaartstaat Europa. Elke zichzelf respecterende mogendheid probeert de geopolitieke situatie in haar directe omgeving in haar voordeel te sturen, onder andere via de krijgsmacht. In Europa mogen militairen echter alleen worden gebruikt onder VN-vlag en voor de belangen van de ‘internationale gemeenschap’, wie of wat dat ook mag zijn.

Zou het een idee zijn om eens aandacht te besteden aan modernisering van de strijdkrachten in Europa, zodat die internationaal niet afzakken naar speelgoedlegers? Dat is een stuk realistischer dan wachten op de doorbraak van de mensenrechten, het feminisme en het pacifisme in de moslimwereld. Natuurlijk, uitgaven aan defensie zijn nooit populair en zeker niet in tijden van bezuinigingen. Daarnaast bestaat in Europa, anders dan in de VS, het idee dat wie voor investeringen in de krijgsmacht pleit per definitie een extremistisch, islamofoob en/of racistisch mens is.

Alternatief?
Maar wat is het alternatief? Europa kan niet eindeloos het opgeheven vingertje wapperen richting de VS en andere landen die wel hun eigen belangen nastreven.
En waarom zouden de VS doorgaan met de NAVO als Europa toch niets bijdraagt? Turkije, Rusland en andere landen blijven bovendien niet eeuwig passief toekijken in het Middellandse Zeegebied en de Balkan. Bij ongewijzigd beleid kunnen Europese landen daar niets tegenover stellen.

Europese landen zouden de helft van het budget voor de grotendeels ineffectieve ontwikkelingshulp in defensie kunnen investeren. Tegelijk kunnen we ophouden met internationale vredesmissies die niets oplossen, wel mensenlevens kosten en vooral dienen om irrelevante politici een goed gevoel te geven. Zo kan Europa in de nabije toekomst wellicht zelf conflicten in zijn eigen periferie voorkomen en beheersen. Maar ja, dat mag vast niet van Frans Timmermans.


Coen de Jong is politicoloog en historicus.

http://opinie.volkskrant.nl/artikel/show/id/8062/Europees_eigenbelang_gaat_voor_in_Noord-Afrika

Bofko
17-03-11, 01:58
Voila, blijkt maar weer eens dat het westen veel zwakker is dan menigeen denkt.Paralysed door de verschillen.

Slinger
17-03-11, 08:39
[B]
De realiteit is echter dat de Amerikanen bepalen wat er gebeurt. De VS houden het Egyptische leger overeind en daarmee de koude vrede met Israël. Alleen de VS hebben een lucht- en zeemacht die er toe doet en militair optreden in het Middellandse Zeegebied vindt pas plaats als Washington het goedvindt.



Gelukkig maar, dan blijft er tenminste nog iets van stabiliteit in de regio over. Overigens lijken de VS op dit moment, in het geval Lybië politiek nogal onmachtig.

mark61
17-03-11, 08:55
Voila, blijkt maar weer eens dat het westen veel zwakker is dan menigeen denkt.Paralysed door de verschillen.

Ja, maar nog altijd sterker dan de rest, m.u.v. de VS en China. Ik zie India niet zo hard gaan.

Warrig stuk vind ik het. Ik ben het wel eens met het uitgangspunt, maar de opbouw van het betoog is volkomen warrig en het taalgebruik gemelijk en rancuneus. Heel raar.

Hij wordt ook nooit concreet. Wat stelt hij nou eigenlijk voor met zijn gemoderniseerde Europese leger? Stoer gaan doen in Libië? Dat durft ie dan weer niet te zeggen.

Ik ben voor een Europees beleid en een Europees leger maar niet voor avonturen ver van huis.

Ik denk wel dat het in het belang van Europa is, en ook gedeeltelijk te beïnvloeden, dat de Noordafrikaanse landen democratieën worden.

mark61
17-03-11, 08:58
Gelukkig maar, dan blijft er tenminste nog iets van stabiliteit in de regio over. Overigens lijken de VS op dit moment, in het geval Lybië politiek nogal onmachtig.

Hoezo? Ze vinden het gewoon niet de moeite, hebben geen zin in en geen geld voor Irak 3, het is geen grote olieleverancier voor hen, en die olie komt er toch wel weer uit.

Slinger
17-03-11, 09:05
Hoezo? Ze vinden het gewoon niet de moeite, hebben geen zin in en geen geld voor Irak 3, het is geen grote olieleverancier voor hen, en die olie komt er toch wel weer uit.

Het probleem ligt in de ontbrekende internationale steun. Onder Obama en Clinton zullen de VS nooit op eigen houtje ingrijpen, wel eventueel in internationaal verband. Zie de problemen rond de noflyzone.

knuppeltje
17-03-11, 09:26
Het geeft toch een raar gevoel, dat geklungel in Brussel.
Jarenlang wordt er geroepen dat die landen geen democratieën zijn, en dus eigenlijk veel slechter zijn dan wij. Niet dat dat ooit een belemmering was om er olie te kopen en wapens te leveren. Maar nu ze het in sommige die landen echt proberen om van die dictators af te komen, nu wordt iedereen bang om zijn vingers eraan te branden. En dus zal Kadhaffi het voorlopig nog wel uitzingen, en over een aantal weken gaat de olietransport weer gewoon door.
Blijkbaar is olie- en wapenhandel toch veel aantrekkelijker met dictaturen dan met democratieën.
Wat zijn we toch weer moedig in Europa.

Slinger
17-03-11, 09:29
Het geeft toch een raar gevoel, dat geklungel in Brussel.
Jarenlang wordt er geroepen dat die landen geen democratieën zijn, en dus eigenlijk veel slechter zijn dan wij. Niet dat dat ooit een belemmering was om er olie te kopen en wapens te leveren. Maar nu ze het in sommige die landen echt proberen om van die dictators af te komen, nu wordt iedereen bang om zijn vingers eraan te branden. En dus zal Kadhaffi het voorlopig nog wel uitzingen, en over een aantal weken gaat de olietransport weer gewoon door.
Blijkbaar is olie- en wapenhandel toch veel aantrekkelijker met dictaturen dan met democratieën.
Wat zijn we toch weer moedig in Europa.

Wat moet er volgens jou gebeuren? Er opslaan?

mark61
17-03-11, 09:59
Het probleem ligt in de ontbrekende internationale steun. Onder Obama en Clinton zullen de VS nooit op eigen houtje ingrijpen, wel eventueel in internationaal verband. Zie de problemen rond de noflyzone.

Ze willen niet. Ze weten dat het niet ophoudt bij een beetje rondvliegen.

mark61
17-03-11, 09:59
Wat moet er volgens jou gebeuren? Er opslaan?

Ik ben voor een olieboycot. Simpel.

Dat houden zij echt veel korter vol dan wij.

Slinger
17-03-11, 10:04
Ze willen niet. Ze weten dat het niet ophoudt bij een beetje rondvliegen.

Dat laatste denk ik ook. Ze zijn dus voorzichtig.

knuppeltje
17-03-11, 10:24
Wat moet er volgens jou gebeuren? Er opslaan?

Het ziet ernaar uit dat elke poging tot ingrijpen al te laat komt.

Slinger
17-03-11, 10:33
Het ziet ernaar uit dat elke poging tot ingrijpen al te laat komt.

En de Arabische landen hebben het laten gebeuren.

mark61
17-03-11, 11:00
En de Arabische landen hebben het laten gebeuren.

Nou moet SA weer wel een leger sturen? Verwarrend allemaal.

knuppeltje
17-03-11, 11:18
En de Arabische landen hebben het laten gebeuren.

Tja, hoe is het mogelijk hè?
De andere Arabische landen hebben ook allemaal dictators aan het hoofd, en die willen heel graag blijven zitten waar ze zitten. Ok, in Tunesië en Egypte zijn ze weg, maar daar hebben ze nu wel wat anders aan hun hoofd.
Zolang wij afzijdig blijven, maar wel hun olie kopen en wapens leveren, blijven die daar dan ook voorlopig wel zitten. Ook Khadaffi.
Maar wat maakt het jou uit. Voor jou is het toch onmogelijk dat ze daar ook maar iets van democratie kunnen begrijpen.

Slinger
17-03-11, 11:23
Tja, hoe is het mogelijk hè?
De andere Arabische landen hebben ook allemaal dictators aan het hoofd, en die willen heel graag blijven zitten waar ze zitten. Ok, in Tunesië en Egypte zijn ze weg, maar daar hebben ze nu wel wat anders aan hun hoofd.
Zolang wij afzijdig blijven, maar wel hun olie kopen en wapens leveren, blijven die daar dan ook voorlopig wel zitten. Ook Khadaffi.
Maar wat maakt het jou uit. Voor jou is het toch onmogelijk dat ze daar ook maar iets van democratie kunnen begrijpen.

Wat ik maar wil zeggen is dat natuurlijk weer met de beschuldigende vinger naar Europa en de VS wordt gewezen, nu Kadaffi aan de winnende hand is. Maar juist de islamitische broeders in de regio hebben het laten afweten en niets gedaan om hem te stoppen. Overigens zou het 'westen' ook verketterd zijn als er wel was ingegrepen. Je kunt het echt nooit goed doen.

John2
17-03-11, 11:24
Ik ben voor een olieboycot. Simpel.

Dat houden zij echt veel korter vol dan wij.

Olieboycot treft alleen de bevolking en niet de regering, dus een waardeloos voorstel.

Liever een boycot zoals die nu is een verbod van export en import op wapens en onderdelen, iets wat een overheid wel voelt op een termijn van 3-6 maand als er niets meer vliegt en er een te kort aan munitie aandient .:duim:

rbn
17-03-11, 11:24
En dus zal Kadhaffi het voorlopig nog wel uitzingen, en over een aantal weken gaat de olietransport weer gewoon door.
\

kadaffie is een gepasseerd station voor europa en de vs..

Tomas
17-03-11, 11:25
Voor jou is het toch onmogelijk dat ze daar ook maar iets van democratie kunnen begrijpen.

Dat op het nieuws iedere keer gezegd wordt dat ze meer vrijheid en democratie willen, is dat nog niet per definitie waar. Eerder niet. De moslims hier moeten er niks van hebben. Of ze daar verder ontwikkeld zijn moet nog blijken. Voorzover ik weet is de economische situatie de trigger. Zie de toenemende vluchtelingenstroom. Waar het toe lijdt weet ik niet, en ik geloof niemand die het wel denkt te weten.

knuppeltje
17-03-11, 11:47
Dat op het nieuws iedere keer gezegd wordt dat ze meer vrijheid en democratie willen, is dat nog niet per definitie waar. Eerder niet. De moslims hier moeten er niks van hebben. Of ze daar verder ontwikkeld zijn moet nog blijken. Voorzover ik weet is de economische situatie de trigger. Zie de toenemende vluchtelingenstroom. Waar het toe lijdt weet ik niet, en ik geloof niemand die het wel denkt te weten.

Tja, volgens mij was die economische situatie voor de meesten daar zo slecht omdat ze juist elke vrijheid om daar verandering in aan te brengen mistten.
Ik heb een aantal keren iedere keer wekenlang Tunesië kris-kras doorkruist. Iedere keer weer vertelden hogeropgeleide mensen hoe verstikkend de toestand er voor hun was.
In Egypte, Libië en in andere Arabische landen lijkt mij dat hetzelfde te zijn.
Waar het allemaal toe zal leiden? Ik weet het ook niet.

knuppeltje
17-03-11, 11:51
\

kadaffie is een gepasseerd station voor europa en de vs..

Dat gaan we zien als er daar dadelijk de olietankers weer gaan aan en afvaren.

rbn
17-03-11, 12:19
Dat gaan we zien als er daar dadelijk de olietankers weer gaan aan en afvaren.

je bent te pessimistisch.. het is gedaan met kaddaffie.. het einde van zijn tijdperk is ingetreden..

Slinger
17-03-11, 12:20
je bent te pessimistisch.. het is gedaan met kaddaffie.. het einde van zijn tijdperk is ingetreden..


Ik had het ook gehoopt hoor, maar ik denk het niet. Hij is aan de winnende hand.

mark61
17-03-11, 12:38
je bent te pessimistisch.. het is gedaan met kaddaffie.. het einde van zijn tijdperk is ingetreden..


Hoe gaat dat praktisch in zijn werk? Hij heeft ik dacht 8 zonen met ieder een privéleger.

rbn
18-03-11, 20:08
Ik had het ook gehoopt hoor, maar ik denk het niet. Hij is aan de winnende hand.

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/18/obama-tegen-gaddafi-leg-wapens-neer-of-we-vallen-aan/

fisherman1969
18-03-11, 20:40
Olieboycot treft alleen de bevolking en niet de regering, dus een waardeloos voorstel.

Liever een boycot zoals die nu is een verbod van export en import op wapens en onderdelen, iets wat een overheid wel voelt op een termijn van 3-6 maand als er niets meer vliegt en er een te kort aan munitie aandient .:duim:

Dat wordt moelijk want de NEDERLANDERS zijn al jaren sinds 1600 *),,Hofleveranciers ,,
over de heel wereld net zoiets als kaas :haha:
Omgekeerd als de Arabische landen nu eens stoppen met olie te leveren ?
Dan kunnen wij geen wapens maken enz enz.:)

*)http://nl.wikipedia.org/wiki/Trippenhuis

Slinger
18-03-11, 20:40
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/18/obama-tegen-gaddafi-leg-wapens-neer-of-we-vallen-aan/

Dat had ik gistermiddag om tien voor half twee niet voorzien. Jij wel?