PDA

Bekijk Volledige Versie : Steenuil legt bouw van nieuwe wijk stil



Umarvlie
21-03-11, 09:00
Steenuil legt bouw van nieuwe wijk stil
door Frans Schrader

OCHTEN - Het ministerie van Landbouw verbiedt tot nader order de verdere bouw van een nieuwe woonwijk in het Betuwse dorp Ochten totdat de projectontwikkelaar een ander leefgebied heeft gevonden voor een daar levende steenuil. De ruim 60 centimeter grote vogel valt volgens de Flora- en Faunawet onder de beschermde diersoorten.

De bouw van 216 woningen, een kerk en een school in de nieuwe wijk Triangel is gestaakt nadat projectontwikkelaar John van Wanrooij na oponthoud door de vogeldiscussie vorig jaar een begin maakte met het bouwen van de eerste 69 huizen. De gemeente Ochten werd eind vorige week op de vingers getikt door het ministerie en gesommeerd de bouwwerkzaamheden per omgaande stil te leggen.

De steenuil zorgt in het dorp in de Neder-Betuwe voor heel wat opschudding. Wethouder Hans Keuken: „Volgens de regels van de wet mag de steenuil gewoon in Ochten leven. Het dier houdt zich schuil in stallen en schuren waar uilen en vleermuizen vaak huizen. Nu er nieuwbouw voor in de plaats komt, wil het ministerie eerst dat de projectontwikkelaar een verantwoord alternatief opstelt.

”De kerk in de strenggelovige gemeente was erg blij met de bouw. Voorzitter Klop van de bouwcommissie: „De gereformeerde kerk van Ochten is veel te klein. We zijn niet blij met dit laatste besluit.”Uilendeskundige Frans Jacobs van de stichting STONE. „Wij zijn er met klem tegen dat deze beschermde vogel van zijn broed- en jachtterrein wordt verbannen.”Projectontwikkelaar Van Wanrooij is niet vrolijk. „Eindelijk werd er vorig jaar groen licht gegeven voor de bouw in Ochten. Er was heel veel animo van starters. Maar hier is niemand blij mee.”

(Bron; Telegraaf)


Hmm .. ik vraag me af hoe een uil smaakt.....

mark61
21-03-11, 09:09
Ik vraag me af hoe refo smaakt.

knuppeltje
21-03-11, 09:30
Er zijn eigenlijk veel te weinig Steenuilen dus. Dat is mij in ieder geval allang duidelijk.

Eke
21-03-11, 10:05
http://people.zeelandnet.nl/bkorteknie/images/steenuil.gif



Het leuke van de Partij voor de Dieren vind ik dat ze werken vanuit respekt voor "de Schepping'...er zitten nl veel gelovigen bij die partij.


Wat heb je aan vrome woordjes ...als je de wereld om je heen laat verschralen.

Er is geen reeel probleem bij die kerk...ze kunnen altijd van 2 x per zondag overstappen op 3x per zondag een dienst. Kan iedereen een beurt krijgen....

Maar er blijft natuurlijk het probleem van de bedreigde natuur. Verrassend dat het Ministerie ingrijpt ten koste van de christelijke stemmer.




Umarvlie, wat een lekker diertje, he :) Zie dat snaveltje ? En die ogen ? Schitterend..

mark61
21-03-11, 10:10
Er zijn eigenlijk veel te weinig Steenuilen dus. Dat is mij in ieder geval allang duidelijk.

En meer dan genoeg refo's.