PDA

Bekijk Volledige Versie : Kadhafi, de waanzinnige. Hoe gevaarlijk is de kolonel?



Marsipulami
22-03-11, 22:46
Kadhafi, de waanzinnige

maandag 21 maart 2011, 05u00

Hoe gevaarlijk is de kolonel?


BRUSSEL - Met Moammar Kadhafi heeft de 'coalition of the willing' een van de meest irrationele wereldleiders tegenover zich. Hoe gevaarlijk is de kolonel?

Van onze redacteur

Wat deed kolonel Kadhafi op het moment dat de aanval tegen zijn land van start ging? Hij liet een groepje buitenlandse journalisten rondleiden in zijn kamp, in het hartje van de Libische hoofdstad Tripoli. In een doolhof van gangen en versterkte muren, zagen ze - aldus The New York Times - honderden aanhangers een lied zingen ter ere van hun leider.

Onder de sympathisanten waren veel vrouwen en kinderen. Ze zeiden dat ze naar het kamp gekomen waren om als menselijk schild op te treden tegen mogelijke aanvallen. 'Als ze Moammar Kadhafi willen raken, moeten ze eerst ons raken, want wij zijn allemaal Moammar Kadhafi', zei Ghazad Muftah, een 52-jarige weduwe.

De scène is illustratief voor de 'waanzin' waarin Kadhafi en zijn trouwste volgelingen verkeren. Ook de toespraken die de kolonel sinds operatie Odyssey Dawn van start ging, gehouden heeft, geven een inkijk in zijn 'vreemde denkwereld'. Zo is er zijn brief aan 'broeder' Barack Obama.

'Aan onze zoon, excellentie Barack Hussein Obama', schrijft de kolonel. 'Ik heb je al eerder gezegd dat ik je als een zoon blijf zien, ook al zouden onze landen oorlog tegen elkaar voeren. Mijn beeld van jou blijft onveranderd. Ik heb het hele Libische volk achter mij en ik ben bereid om te sterven. Ik heb alle mannen, vrouwen en kinderen achter mij staan. Al-Qaeda is een gewapende organisatie die door Algerije, Mauritanië en Mali beweegt. Wat zou jij doen als ze Amerikaanse steden in handen zouden hebben en bewapend zouden zijn? Wat zou jij doen? Zeg het en ik volg je voorbeeld.'

Misschien is de brief nog om te lachen, maar in de toespraken die daarop volgen, wordt de toon almaar dreigender. 'De Middellandse Zee zal een slagveld worden', dreigt hij in een kort audiofragment op de Libische staatstelevisie. En hij kondigt aan dat de wapendepots geopend worden voor de bevolking zodat die zich kan verdedigen tegen de 'onrechtvaardige kruistocht'. 'Het Libische volk is bereid de kruisvaarders te bekampen.'

Dat hij de aanval een kruistocht noemde, was te verwachten. Dat soort retoriek doet het altijd goed in de Arabische wereld. Hij vergelijkt de Europese leiders met Mussolini en Hitler. 'Jullie zijn misschien wel machtig, maar jullie kunnen ons niet verslaan. Dit is geen tijd van legers, dit is de tijd van het volk', zegt hij via de telefoon op de staatstelevisie.

Hij maakt van de aanval op Libië ook een aanval op de islam. 'Jullie hebben aan de wereld laten zien dat jullie barbaren zijn. Wij zijn een vredig volk. Wij hebben jullie niet aangevallen, er is geen rechtvaardiging voor deze oorlog. Jullie doel is de islam te verslaan, maar die wordt met deze aanval alleen maar machtiger. En de wereld kijkt toe.'

De vraag is natuurlijk of hij zijn dreigementen hard kan maken. Zal de Middellandse Zee inderdaad bloedrood kleuren? Zal hij terroristische aanslagen gaan plegen?

Dat deed hij toen Amerikaanse vliegtuigen in 1986 bombardementen uitvoerden op Tripoli. Twee jaar later gaf hij opdracht een vliegtuig van Pan Am in volle vlucht op te blazen. Boven het Schotse Lockerbie vielen 259 doden.

De meeste analisten zijn het erover eens dat Kadhafi op dit moment niet in staat is terroristische aanslagen te plegen. In de Italiaanse krant Il Giornale zei hij wel dat hij front zou vormen met Al-Qaeda mocht Libië aangevallen worden door het Westen. Maar die uitspraak tekent vooral de holheid van zijn retoriek, want had hij de schuld van de opstand in zijn land eerder niet in de schoenen van Al-Qaeda geschoven?

Maar Kadhafi heeft ook nog mosterdgas. Volgens de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens, waartoe Libië in 2004 toetrad, beschikt het regime van de kolonel over meer dan 10 ton mosterdgas, waarmee hij 'veel kwaad' kan aanrichten, aldus de VS. De Amerikaanse stafchef Mike Mullen verklaarde dat ze die voorraden nauwkeurig in de gaten houden.

Een woordvoerder van opstandelingen in Misrata zei gisteren dat Kadhafi de tactiek van de verschroeide aarde volgt. 'Hij verwoest en verbrandt alles op zijn pad.'


Dominique Minten