PDA

Bekijk Volledige Versie : Airstrikes fail to deter Gaddafi forces



mark61
24-03-11, 10:24
Western warplanes have hit Libya for a fifth night, but have so far failed to stop Muammar Gaddafi's tanks from shelling opposition-held towns.

A loud explosion was heard in Tripoli, the capital, early on Thursday, and smoke could be seen rising from an area where a military base is situated.

"We heard another explosion just now. We see smoke rising. There are people on rooftops. It seems to be in a military area near the engineering college [in the Tajoura area]," one resident told Reuters news agency.

Eight explosions were also heard in the east of the capital late on Wednesday.

Libyan state television said Western planes had struck in Tripoli and in Jafar, southwest of the capital.

"Military and civilian targets were attacked by colonialist crusaders," the report said.

Government officials have accused coalition forces of killing dozens of civilians, but have not shown reporters in the capital any evidence of such deaths. US military officials deny any civilians have been killed in airstrikes.

Some journalists were taken to a hospital early on Thursday morning and shown 18 charred bodies, which the government said were military personnel and civilians killed in the air strikes, Reuters reported.

Undeterred by raids

The US military said it had successfully established a no-fly zone over Libya's coastal areas and had moved on to attack Gaddafi's tanks.

The allies flew 175 sorties in 24 hours, and the US flew 113 of those, a US commander said.

Gerard Longuet, the French defence minister, said France had destroyed about 10 Libyan armoured vehicles over three days.

Undaunted by air strikes, pro-Gaddafi forces pressed ahead with their assaults on the towns of Misurata, Ajdabiya and Zintan.

Gaddafi's tanks rolled back into Misurata under the cover of darkness and began shelling the area near the main hospital, residents and opposition fighters said, resuming their attack after their guns were silenced on Wednesday by Western air raids. The city, around 200km east of Tripoli and home to a major oil refinery, remains of the the last opposition hold-outs in the west.

Government snipers in the coastal city, Libya's third largest, carried on firing indiscriminately, residents said. An opposition spokesman said the snipers had killed 16 people.

"Government tanks are closing in on Misurata hospital and shelling the area," a doctor in Misurata told Reuters on the phone before the line was cut off.

Four children were killed in the city on Tuesday as regime forces pressed their siege, a resident and a rebel spokesman said. It was impossible to independently verify the reports.

The Libyan government denies its army is conducting any offensive operations and says troops are only defending themselves when they come under attack.

But a resident in Zintan, 106km southwest of Tripoli, said Gaddafi's forces were bringing up more troops and tanks to bombard the opposition-held town.

Pro-democracy fighters had pushed Gaddafi's troops out of the town on Tuesday after enduring heavy shelling the day before, said Gaetan Vannay, a Swiss journalist observing events there. Rebels managed to capture four tanks during their attack, he said.

Meanwhile in the east, opposition fighters were pinned down outside the strategic junction at Ajdabiya after more than three days of trying to recapture the city.

Ajdabiya, around 160km south of the opposition stronghold of Benghazi, is connected by a straight inland road to Tobruk, near the Egyptian border. Despite coalition air strikes targeting Gaddafi's forces along the road between Benghazi and Ajdabiya, rebel forces have been unable to retake the town.

http://english.aljazeera.net/news/africa/2011/03/20113242425700917.html

Tsja, en wat nu. Nog 1980 tanks te gaan.

knuppeltje
24-03-11, 11:08
Western warplanes have hit Libya for a fifth night, but have so far failed to stop Muammar Gaddafi's tanks from shelling opposition-held towns....

Wat ik me afvraag is hoe ze eventuele wapentransporten voor Khadaffi vanuit Tsjaad bijvoorbeeld kunnen stoppen. Als dat niet kan, dan kan het nog heel lang duren voor het gedoe over is.

mark61
24-03-11, 11:17
Wat ik me afvraag is hoe ze eventuele wapentransporten voor Khadaffi vanuit Tsjaad bijvoorbeeld kunnen stoppen. Als dat niet kan, dan kan het nog heel lang duren voor het gedoe over is.

Dat is niet zo moeilijk. Tis een grotendeels plat en in ieder geval open land, daar zijn die transporten sitting ducks. Maar in de bebouwde kom 'chirurgisch' tanks opblazen zonder zelf geraakt te worden en veel burgers mee te nemen is weer wat anders.

Als ik het goed begrijp zijn dan die vaste luchtafweerinstallaties wel grotendeels aan puin; dat neemt niet weg dat ze mobiele hoeheetdat surface-to-airraketten hebben die het beheurlijk goed schijnen te doen. En de coalitie neemt natuurlijk zo weinig mogelijk risico.

Eh, Tsjaad? :hihi: Daar doen ze het nog met donderbussen.

Ik geloof ook niet dat hij meer apparatuur nodig heeft, met die 2000 tanks.

Hij heeft wel heel weinig personeel, als ik het goed begrijp. Niet meer dan 15.000 betrouwbare lui. Das erg weinig. Het verzet stelt geen ruk voor, anders waren die al weggeblazen.

Duidelijk geen jonge Sovjetpioniertjes of Iraanse basidji's die zich onder een tank werpen met een granaat. Arabieren zijn mietjes :hihi:

knuppeltje
24-03-11, 11:41
Dat is niet zo moeilijk. Tis een grotendeels plat en in ieder geval open land, daar zijn die transporten sitting ducks.

Eh, Tsjaad? :hihi: Daar doen ze het nog met donderbussen.

Ik geloof ook niet dat hij meer apparatuur nodig heeft, met die 2000 tanks.

Het verzet stelt geen ruk voor, anders waren die al weggeblazen.

Duidelijk geen jonge Sovjetpioniertjes of Iraanse basidji's die zich onder een tank werpen met een granaat.

Arabieren zijn mietjes :hihi:

Niet zo moeilijk? Ik heb er anderen meningen over gehoord. En om elke vrachtauto die door de woestijn rijdt, maar meteen op te blazen, dat is ook nogal grof.

Dat zal een lawaai geven dan. Maar mogelijk zou Tsjaad wel als doorvoerland kunnen dienen. In ieder geval heb ik op tv Tsjaad als een van die doorvoerlanden horen vernoemen.

Maar zo gauw die tanks buiten de bebouwde kom gaan opereren, zijn zij ook sitting ducks. Daar kan Khadaffi geen andere steden mee aanvallen dan hij nu in bezit heeft.

Het is in Libië wel een heel anders gestructureerde samenleving dan in het Oostblok en in Iran.

Oeps, lelijke Arabofoob. :jammer:

mark61
24-03-11, 12:29
Niet zo moeilijk? Ik heb er anderen meningen over gehoord. En om elke vrachtauto die door de woestijn rijdt, maar meteen op te blazen, dat is ook nogal grof.

Dat zal een lawaai geven dan. Maar mogelijk zou Tsjaad wel als doorvoerland kunnen dienen. In ieder geval heb ik op tv Tsjaad als een van die doorvoerlanden horen vernoemen.

Maar zo gauw die tanks buiten de bebouwde kom gaan opereren, zijn zij ook sitting ducks. Daar kan Khadaffi geen andere steden mee aanvallen dan hij nu in bezit heeft.

Het is in Libië wel een heel anders gestructureerde samenleving dan in het Oostblok en in Iran.

Oeps, lelijke Arabofoob. :jammer:

Oh vertel? 's Nachts is het moeilijk, ja. Overdag is toch elk konvooi wel te raken. Moet je wel weten wie zijn convooi het is.

Tsjaad is ingesloten door land. Ik zie de buurlanden niet snel meedoen met wapenleveranties. Ik denk trouwens niet dat dat hun eerste zorg is toch?

Ja eh gestructureerde samenleving, het gaat om de opofferingsgezindheid van de burgers. Dat soort aanvallen zijn denk ik heel effectief tegen tanks, als je tenminste de juiste granaten / mijnen hebt. Maar tis wel eh higher level ja.

knuppeltje
24-03-11, 17:46
Oh vertel? 's Nachts is het moeilijk, ja. Overdag is toch elk konvooi wel te raken. Moet je wel weten wie zijn convooi het is.

Tsjaad is ingesloten door land. Ik zie de buurlanden niet snel meedoen met wapenleveranties. Ik denk trouwens niet dat dat hun eerste zorg is toch?

Ja eh gestructureerde samenleving, het gaat om de opofferingsgezindheid van de burgers. Dat soort aanvallen zijn denk ik heel effectief tegen tanks, als je tenminste de juiste granaten / mijnen hebt. Maar tis wel eh higher level ja.

Ik zie het zomaar niet gebeuren.

Smokkel? In ieder geval zag en hoorde ik op tv er een paar geleerde heren over die aanvoerlijnen speculeren.

Ik denk toch dat het er mee te maken kan hebben. Libië is een tribale structuur. Ik denk dat dat meespeelt. Je moet uiteindelijk genoeg neuzen dezelfde kant op kunnen krijgen. Dat lijkt me met een stammen-structuur veel moeilijker dan in een land zonder dat stammen-gedoe.

mark61
24-03-11, 18:22
Ik zie het zomaar niet gebeuren.

Smokkel? In ieder geval zag en hoorde ik op tv er een paar geleerde heren over die aanvoerlijnen speculeren.

Ik denk toch dat het er mee te maken kan hebben. Libië is een tribale structuur. Ik denk dat dat meespeelt. Je moet uiteindelijk genoeg neuzen dezelfde kant op kunnen krijgen. Dat lijkt me met een stammen-structuur veel moeilijker dan in een land zonder dat stammen-gedoe.

Mja ik denk dat G voorlopig voorraden genoeg heeft, het zal niet zijn eerste zorg zijn.

Ja dat tribale. Ik hoor dat vooral een paar NLse wijsneuzen debiteren. Ik heb het nog geen Libiër erover horen hebben. En wat zou het uitmaken voor zelfmoordacties?

Er zijn toch duizenden mensen die in verzet zijn? En roepen dat ze hun leven voor de vrijheid willen geven? 'Fedayi', iemand die zijn leven wil opofferen, is een Arabisch begrip.

Iemand moet iets aan die 2000 tanks doen. De Fransen beweren dat ze dat wel ff in een paar weken gaan doen. Ik ben benieuwd hoe ze dat voor zich zien.

knuppeltje
25-03-11, 11:22
Mja ik denk dat G voorlopig voorraden genoeg heeft, het zal niet zijn eerste zorg zijn.

Ja dat tribale. Ik hoor dat vooral een paar NLse wijsneuzen debiteren. Ik heb het nog geen Libiër erover horen hebben. En wat zou het uitmaken voor zelfmoordacties?

Er zijn toch duizenden mensen die in verzet zijn? En roepen dat ze hun leven voor de vrijheid willen geven?

'Fedayi', iemand die zijn leven wil opofferen, is een Arabisch begrip.

Iemand moet iets aan die 2000 tanks doen. De Fransen beweren dat ze dat wel ff in een paar weken gaan doen. Ik ben benieuwd hoe ze dat voor zich zien.

Maar als dat embargo gaat werken, en zijn inkomsten uit olie ook nog eens worden bevroren, dan kan ook dat binnenkort voor hem een probleem opleveren.

Ok, ik heb dat van dat tribale niet verzonnen. Ik zag trouwens dat 90% van de bevolking in de kuststrook woont, 10% van het land.

Die hebben daar nu geen tijd voor. Zelfmoord acties? Is dat niet iets wat met een bepaalde cultuur te maken heeft?

Dat zet er nu met dat gebrek aan structuur en coördinatie ook zo naar uit. Dagelijks vallen er doden.

Is dat klassiek Arabisch of koeterwaals-Arabisch?

Schijnt nog een heel tijdje voor nodig te zijn. Gisteren heeft Khadaffie er weer een heel stel de steden ingestuurd waaruit ze eerst waren teruggetrokken als reactie op het bombarderen van de luchtafweer, havens en kazernes. Maar ze waren zo te gemakkelijk aan te vallen vanuit de lucht.

mark61
25-03-11, 11:39
Tis fantastisch klassiek Arabisch, Fedayin (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fedayin) Artikel is wat beperkt, gaat alleen over de bekendste.

Wat bedoel je nou? Dat Gadhafi eerst toegaf, onder druk van de bombardementen, maar er toen achter kwam dat zijn tanks alsnog werden aangevallen?

Zo had ik het nog niet gezien / bekeken. Dus het had al over kunnen zijn als die tanks niet waren aangevallen?

Ja in Noord-Afrika wonen de meeste mensen aan de kust, want de rest is grotendeels woestijn. Bovendien zijn er maar 6 miljoen Libiërs. In een grotendeels lege zandbak.

knuppeltje
25-03-11, 11:52
Tis fantastisch klassiek Arabisch, Fedayin (http://nl.wikipedia.org/wiki/Fedayin) Artikel is wat beperkt, gaat alleen over de bekendste.

Wat bedoel je nou? Dat Gadhafi eerst toegaf, onder druk van de bombardementen, maar er toen achter kwam dat zijn tanks alsnog werden aangevallen?

Zo had ik het nog niet gezien / bekeken. Dus het had al over kunnen zijn als die tanks niet waren aangevallen?

Heeft dat dan toch iets met bepaalde culturen te maken?

Blijkbaar wel.

Ze hadden die tanks al veel eerder moeten aanvallen, voordat Khadaffi in eerste instantie ermee vanuit de kazernes die opstandige steden introk. Maar toen was er volgens mij nog geen coalition die willing genoeg was om toen al in te grijpen.