PDA

Bekijk Volledige Versie : Borsele meermaals ontsnapt aan ramp.



knuppeltje
26-03-11, 11:07
HILVERSUM In de kerncentrale van Borsele hebben zich sinds de jaren tachtig ernstige en 'onacceptabele' storingen voorgedaan, waarbij slechts door toeval geen grote ongelukken zijn gebeurd.

Dat zegt oud-hoogleraar elektriciteitsvoorziening Cees Andriesse in het radioprogramma Argos dat vandaag tussen 12.15 en 13.00 uur wordt uitgezonden op Radio 1.
Andriessen reageert op een lijst van 372 storingen die Borsele heeft gemeld bij de Kernfysische Dienst. De gegevens van de lijst zijn openbaar, maar hebben nauwelijks aandacht gekregen in de media.
Een van de ernstigste incidenten deed zich voor in 1986, tijdens een energiestofwisseling, waarbij een nieuwe transformator in bedrijf werd genomen. Door een storing viel de elektrische voeding uit en door een menselijke fout kwam slechts één noodstroom-dieselaggregaat in werking.
Geen van de drie noodkoelwaterpompen functioneerde, waardoor ook het noodstroom-dieselaggregaat zijn koelwater voorziening verloor en uitviel. De kerncentrale werd gered door een elektrische verbinding met een naburige kolencentrale, die noodstroom kon leveren.
Het ongeval bewijst volgens Andriessen dat de veiligheid van de kerncentrale tekortschoot. 'Men is door het oog van de naald gekropen en gered door het toeval. Onder iets andere omstandigheden had er een ernstige situatie kunnen optreden. Dat is onacceptabel.'
Een ander ernstig incident deed zich voor in oktober 1987, toen de centrale voor haar eigen bedrijfsvoering moest overschakelen op stroom uit het elektriciteitsnet. Dat mislukte.
Van de twee noodstroomaggregaten viel er één na zeven minuten uit. Daarna vielen ook de koelpompen, de noodkoelwaterpompen en de nevenkoelwaterpompen uit. Van de drie dieselaangedreven pompen werkten er één. Die voorkwam dat door onvoldoende koeling de kernsmelting had kunnen optreden. (Volkskrant)

Oeps dat is toch wel even slikken.

Ik vraag me af in hoeverre de atoomlobby invloed gaat krijgen in het vaststellen van de nieuwe regels voor de komende crash-test voor alle kerncentrales in Europa.

mark61
26-03-11, 11:17
372. Hoe krijg je het voor elkaar. Zou er iets van geleerd zijn? Ik betwijfel het.

Als centrale stelt dat ding niks voor, terwijl ie blijkbaar enorme risico's geeft. Lang leve kernenergie.

knuppeltje
26-03-11, 11:49
372. Hoe krijg je het voor elkaar. Zou er iets van geleerd zijn? Ik betwijfel het.

Als centrale stelt dat ding niks voor, terwijl ie blijkbaar enorme risico's geeft. Lang leve kernenergie.

De mens is ook in dit proces weer de meest onbetrouwbare factor.
Piet Vroon had volgens mij groot gelijk. De stelde dat de mens, in tegenstelling tot de zoogdieren, door zijn explosieve groei van de neocortex steeds meer in staat is dingen te ontwerpen en dingen te doen waarvan hij niet meteen de consequenties voor zichzelf ervaart, en die consequenties ook vaak vooraf door hem niet eens zijn in te schatten.

Maar dat neemt niet weg dat er wel eens een heel grote bezem door de directie van Borsele mag gaan. Maar nog liever zie ik al die centrales zo snel mogelijk opgeruimd. Behalve die, die er voor de medische zorg nodig zijn dan.

mark61
26-03-11, 13:43
Ik houd nooit zo van die neurologische cultuurverklaringen. Het is toch zonneklaar waarom er kerncentrales zijn?

Als bij een 'echt' bedrijf zulke fouten werden gemaakt, en zoveel, was het management allang vervangen.

TonH
26-03-11, 20:55
Probleem met kernenergie is en blijft dat er 'gewone bedrijfsvoering' plaats vind. Maar als er bij een kolencentrale iets ernstig mis gaat dan heb je daar lokaal ellende van. Wanneer er iets ernstig mis gaat met een kerncentrale moet je meteen gaan rekenen in halfwaardetijden en gevolgen voor meerdere generaties.
Iemand stelde pasgeleden dat het een industrie is waarbij een investering van honderden miljoenen in enkele seconden tot een schade kan leiden die in de miljarden loopt. En dat zijn er niet zo veel.

Toch blijft dat "vergissen is menselijk" en "andere processen zijn ook gevaarlijk, moeten we daar dan ook mee stoppen" belangrijke dooddoeners van de kernenergielobby. Ze hebben daarin prima geluisterd naar de luchtvaartindustrie. Alles is een uitzondering of freak incident. En veel andere dingen zijn statisch gezien veel gevaarlijker.
Tekenent vond ik dat de lobby er voor had gezorgd dat je de eerst dagen niets anders dan deze verhalen van experts hoorde die hun brood verdienen en carriere hebben gemaakt rond kernenergie. En nog steeds hoor je op BBC en France24 dat toontje bij de journalisten dat het incidenten zijn en dat het "ongewone waarden" zijn die men nu meet in de zee bij die centrales in Japan. De belangen van 'vested interests' dienen kennelijk afgedekt te worden.

knuppeltje
27-03-11, 10:06
Als bij een 'echt' bedrijf zulke fouten werden gemaakt, en zoveel, was het management allang vervangen.

Dat is veel te optimistisch gesteld.
Borsele is eigendom van Delta en Essent, dat zijn toch 'echte' bedrijven. Ook de eigenaar van die centrale in Japan is een 'echt' bedrijf. Ook de centrale in Duitsland die de vaten met kernafval in de zoutkoepels dumpte, waar ze nu liggen te lekken en waarvoor nu een vele vele miljoenen kostende oplossing wordt gezocht, is een echt bedrijf. Zo ook BP, die verantwoordelijk was voor die olieramp in de Perzische Golf. En zo kunnen we nog wel even door gaan met die 'echte' bedrijven.

mark61
27-03-11, 10:51
Dat is veel te optimistisch gesteld.
Borsele is eigendom van Delta en Essent, dat zijn toch 'echte' bedrijven. Ook de eigenaar van die centrale in Japan is een 'echt' bedrijf. Ook de centrale in Duitsland die de vaten met kernafval in de zoutkoepels dumpte, waar ze nu liggen te lekken en waarvoor nu een vele vele miljoenen kostende oplossing wordt gezocht, is een echt bedrijf. Zo ook BP, die verantwoordelijk was voor die olieramp in de Perzische Golf. En zo kunnen we nog wel even door gaan met die 'echte' bedrijven.

Als ik goed ben geïnformeerd worden die bedrijven op alle mogelijke manieren door de overheid geholpen, anders zouden die centrales nooit gebouwd zijn. Maar misschien ben ik verkeerd geïnformeerd.

Borsele is bijv. gebouwd door de PZEM, destijds een openbaar nutsbedrijf.

knuppeltje
27-03-11, 11:15
Als ik goed ben geïnformeerd worden die bedrijven op alle mogelijke manieren door de overheid geholpen, anders zouden die centrales nooit gebouwd zijn. Maar misschien ben ik verkeerd geïnformeerd.

Borsele is bijv. gebouwd door de PZEM, destijds een openbaar nutsbedrijf.

Zo lus ik er nog wel meer. Maar Delta en Exent zijn geen overheidsinstellingen, en zijn al sinds 1990 eigenaar van die centrale. Toen werd na landelijke reorganisatie van de hele energievoorzieningstructuur die centrale overgenomen.
Overigens had het eerste paarse kabinet al 1989 besloten dat die centrale in 2003 gesloten zou moeten worden. In 2002 besliste de Hoge Raad in een door het personeel van de centrale aangespannen zaak daar anders over.