PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkanen-gemeenten



John2
30-03-11, 18:25
Project met Marokkanen-gemeenten mislukt
Miljoenen aan subsidies verloren

Miljoenen aan subsidies verloren
Verslaggever: Suzanne van Asseldonk Verslaggever: Linda Stoltenberg

Nederland telt 22 zogenaamde Marokkanen-gemeenten: steden die problemen hebben met Marokkaanse jongeren. In de afgelopen vier jaar ontvingen ze in totaal 32 miljoen euro, maar wat is er met dat geld gebeurd? Het project is mislukt, concluderen deskundigen. Waarom is er een speciaal project voor Marokkanen opgezet? Hoe heeft het kunnen mislukken?

De gemeente Helmond ontving de afgelopen jaren tonnen aan subsidie en pompte dat in een project voor gezinscoaches. Buurtbewoners plaatsen vraagtekens bij het project, want de Marokkaanse gezinscoach zou ze helpen met het kwijtschelden van boetes en proces-verbalen.

We spreken hierover met Forum-directeur Sadik Harchaoui en met Joanne van der Leun, hoogleraar criminologie van de Universiteit Leiden.

John2
30-03-11, 18:25
bron: http://www.eenvandaag.nl/criminaliteit/37538/project_met_marokkanen_gemeenten_mislukt

ijsbergbeer
30-03-11, 21:56
bron: http://www.eenvandaag.nl/criminaliteit/37538/project_met_marokkanen_gemeenten_mislukt

Geachte topic steller.
Met stijgende verbazing heb ik en vele met mij deze uitzending gezien.
Ik kon me haast niet voorstellen dat dit voorkomt , omdat ik ergens woon waar de Moslims gewoon mensen zijn met een ander geloof , maar verder gewone inwoners zijn , die een praatje maken ,kinderen die met elkaar spelen en de jongeren in hun pubertijd en iets ouder gewoon met elkaar omgaan.
Er zijn wel groepjes zo ver als ik het kan bekijken ,maar ook die zijn gemengd,,en zelfs omgang onder elkaar zowel jongens als meisjes.
Het (probleem) komt dus duidelijk voort uiteen meerderheid van jongeren van b.v een voetbal club of andere vereniging en ook geloof !
VoorbEelden ten over inVolendam zijn het duidelijk de R.K jongeren die zich antianders gelovigen keren m,n MOSLIMS in dit geval vroeger waren dat de protestandse.
In andere plaatsen was het b.v de anti Molukkers jongeren , die tijd geneest alle wonden , want daar hoor je gelukkig bijna niks meer over .
Maar zolang als er haatdragende mensen zijn zoals Wilders maar ook hier op deze site MAROC zijn haatdragende mensen die mede door de huidige techniek (computer) zich ten doel stellen om zoveel mogelijk mensen aansporen hier in Nederland (een vlekje op de Aardbol) vooral elkaar moeten haten om het ,,geloof,, waarmee ze jammer genoeg geboren zijn en alles afkeuren wat er hier ook gebeurt en alleen geloven dat hun eigen geloof het enige juiste is .
Dan heb ik het nog niet gehad over de (aangeboren haat ) die sommige mensen dragen t.o.z .v Kleurlingen, Joden ,zigeuners , homo sexuele, gehandicapten enz enz .
Over moraal gesproken :jammer: dat het zo moet gaan.

John2
30-03-11, 23:06
Hebben weinig mensen de uitzending gezien of is de schaamte zo groot dat men er niet over durft te praten of wil praten?

John2
30-03-11, 23:41
Afgelopen vrijdag kreeg ik een tip van iemand die me vertelde dat dagblad De Gelderlander na een doodsbedreiging een verhaal niet zou publiceren. Journalistiek ondenkbaar dacht ik meteen. Het ging om een interview met familie van één van de Marokkaanse jongens die op een gestolen scooter iemand in Nijmegen hadden doodgereden en vervolgens het ziekenhuispersoneel hadden bedreigd. Een groepje jongens zou zich vrijdagochtend hebben gemeld bij de redactie van de krant en geëist dat het interview niet gepubliceerd mocht worden. En dat als dat wel zou gebeuren de betreffende redacteur de dood stond te wachten. Best beangstigend, kan ik me zo voorstellen, maar geen reden om het verhaal, dat voor zaterdag gepland stond, dan maar niet te publiceren. Een verhaal mag nooit wijken voor een bedreiging, als journalisten daar aan toe gaan geven is het eind zoek. Dan bepaalt de bedreiger immers wat er wel of niet in de krant staat.

Dus ik besluit het verhaal te checken door te bellen met de redactie van De Gelderlander. De redactiechef is niet bereikbaar. De journalist evenmin. Dan maar de hoofdredacteur Kees Pijnappels. Bij hem kom ik niet verder dan zijn secretaresse. Die schrijft mijn nummers op en zal dhr. Pijnappels vragen mij terug te bellen. Als ik na anderhalf uur nog niets hoor, besluit ik terug te bellen. Meneer Pijnappels is al naar huis, maar heeft mijn nummer en zal mij bellen. Redactiechef Michiel Willems en journalist Frank Hermans zijn nog steeds niet bereikbaar. Hermans reageert evenmin op de door mij verstuurde mail naar hem om contact met me op te nemen. Zaterdag; het verhaal wordt inderdaad niet geplaatst in De Gelderlander. Geen woord wordt er over gerept. In het weekend is er nog steeds niemand van De Gelderlander die me belt of mailt. Maandag maar weer proberen dan. Dhr. Pijnappels heeft uw nummer, verzekert de secretaresse mij, hij weet van uw verzoek. Willems is inmiddels wel bereikbaar, hij zegt van niets te weten omdat hij 'enigszins autistisch' (in zijn eigen woorden) met zijn eigen verhalen bezig is en geeft mij het mobiele nummer van journalist Hermans. Die neemt niet op, dan maar inspreken. Belt me niet terug. Dan maar SMS-en. SMS-t me niet terug.

Dan een bericht van Geenstijl. Of ik al meer weet, want zij hebben het verhaal ook gehoord, maar niemand van De Gelderlander wil hen te woord staan. Ik leg uit dat niemand van De Gelderlander tot nu toe de moeite heeft genomen mij fatsoenlijk te woord te staan. Geenstijl is het net als ik zat en doet wat voor een website iets makkelijker is dan voor een televisieprogramma; ze publiceren het hele verhaal dan maar zonder reactie van De Gelderlander. Ik bel opnieuw de secretaresse van Pijnappels. Ja hoor, hij kent mijn verzoek. Maar weer krijg ik hem niet aan de lijn. Obama is makkelijker te spreken. Ik kan me intussen niet aan de indruk onttrekken dat de bedreiging zijn beoogde uitwerking heeft gehad; De Gelderlander publiceert niets, zwijgt in alle toonaarden over de bedreiging, belt zelfs journalisten die er vragen over hebben dagenlang niet terug en doet geen aangifte bij de politie.

Het bericht van Geenstijl zet echter de redactie blijkbaar toch aan het denken. Ze besluiten ineens aangifte te doen. Ook wordt er een berichtje geplaatst dinsdagochtend in de krant. Maar het gewraakte artikel, dat verschijnt niet. Want, zo stelt nu de hoofdredactie, dat heeft de geïnterviewde familie liever niet. Nee, natuurlijk niet! Die zijn ook bedreigd. Net zoals De Gelderlander. En door niet te publiceren doe je precies wat de bedreiger wil. Het woord lafaards spookt door mijn hoofd. Maak je eigen journalistieke afweging, laat je niet leiden door angst of bedreigingen en plaats nou gewoon dat artikel. En heb in ieder geval het fatsoen om collega-journalisten terug te bellen. Want je raadt het al, van dhr. Pijnappels heb ik nog steeds niets vernomen, van Frank Hermans evenmin. Vreemd, omdat Pijnappels wel de moeite neemt andere media te woord te staan om te vertellen dat hij not amused is dat er 'gelekt' is naar onder andere EénVandaag. Dat EénVandaag niets gepubliceerd heeft deert hem blijkbaar niet. Nee, dhr. Pijnappels wil de onderste steen boven en dreigt de 'deepthroat' zelfs met ontslag. Zo. Eindelijk ferme taal van Pijnappels. Alleen totaal misplaatst en tegen de verkeerde persoon als je het mij vraagt. De taal van een Lafaard met hoofdletter L...?

Stopnaald
31-03-11, 10:50
Allemaal geen verrassing, maar al jarenlang bekend en van de politici (kamerbreed) valt ook eigenlijk geen oplossing te verwachten.

Enig juiste oplossing:
1. Kinderbijslag afschaffen (voor iedereen, in én buiten NL, levert nog een leuke bezuiniging op ook) zodat het rüchsichlös fokken ontmoedigd wordt. Hiermee wordt het probleem iig niet nog groter.
2. Strafwet minderjarigen aanpassen, zodat elke straf verplicht uit 2 componenten bestaat en ook 12-minners aangepakt kunnen worden.
Component 1 richt zich op het kind. Sowieso moet excuus aanbieden aan het slachtoffer een verplicht onderdeel van de strafmaat worden. Daarnaast moet de rechter meer ruimte krijgen voor maatwerk, waarbij het belangrijk is dat enerzijds de straf in directe relatie staat tot het gedrag en anderszijds voldoende rekening wordt gehouden met de leeftijd en ontwikkeling van het kind.
Component 2 richt zich op de ouders. 1 kind in de juridische molen kan een "zwart schaap" zijn, maar 2 kinderen die zich misdragen, wijst voor mij op ondermaatse opvoeding. En dus ook op dit vlak de wet aanpassen, zodat rechters verplicht worden om hulp aan te bieden en ouders verplicht worden om deze hulp te accepteren en mee te werken. Zonder voldoende medewerking worden ALLE kinderen direct uit huis geplaatst. Voor 12-minners worden pleeggezinnen gezocht, oudere kids worden in internaten/tehuizen geplaatst.

Draconische maatregelen, ik weet het, maar ik ben ervan overtuigd dat een grote groep ouders, die het nu ronduit vertikken om hun verantwoordelijkheid te nemen, dan eieren voor hun geld zullen gaan kiezen.
Want naar mijn mening ligt het niet aan de kinderen, maar aan de ouders. En in het geval van marokkaanse ouders is dat nog duidelijker, want met de meisjes gaat het wél goed.

John2
31-03-11, 11:19
Allemaal geen verrassing, maar al jarenlang bekend en van de politici (kamerbreed) valt ook eigenlijk geen oplossing te verwachten.

Enig juiste oplossing:
1. Kinderbijslag afschaffen (voor iedereen, in én buiten NL, levert nog een leuke bezuiniging op ook) zodat het rüchsichlös fokken ontmoedigd wordt. Hiermee wordt het probleem iig niet nog groter.
2. Strafwet minderjarigen aanpassen, zodat elke straf verplicht uit 2 componenten bestaat en ook 12-minners aangepakt kunnen worden.
Component 1 richt zich op het kind. Sowieso moet excuus aanbieden aan het slachtoffer een verplicht onderdeel van de strafmaat worden. Daarnaast moet de rechter meer ruimte krijgen voor maatwerk, waarbij het belangrijk is dat enerzijds de straf in directe relatie staat tot het gedrag en anderszijds voldoende rekening wordt gehouden met de leeftijd en ontwikkeling van het kind.
Component 2 richt zich op de ouders. 1 kind in de juridische molen kan een "zwart schaap" zijn, maar 2 kinderen die zich misdragen, wijst voor mij op ondermaatse opvoeding. En dus ook op dit vlak de wet aanpassen, zodat rechters verplicht worden om hulp aan te bieden en ouders verplicht worden om deze hulp te accepteren en mee te werken. Zonder voldoende medewerking worden ALLE kinderen direct uit huis geplaatst. Voor 12-minners worden pleeggezinnen gezocht, oudere kids worden in internaten/tehuizen geplaatst.

Draconische maatregelen, ik weet het, maar ik ben ervan overtuigd dat een grote groep ouders, die het nu ronduit vertikken om hun verantwoordelijkheid te nemen, dan eieren voor hun geld zullen gaan kiezen.
Want naar mijn mening ligt het niet aan de kinderen, maar aan de ouders. En in het geval van marokkaanse ouders is dat nog duidelijker, want met de meisjes gaat het wél goed.

Zou het inderdaad aan de ouders liggen en aan de opvoeding dat jongeren ontsporen in de maatschappij, ik denk het juist niet, ik denk dat ieder ouder zijn best doet om de kinderen te beschermen, maar dat de grootste fout ligt bij de overheid, met te veel regeltjes.
Vroeger speelden wij ook op straat, maar moesten wij binnen komen als het donker werd, liep je nog op straat en kwam "neus" (onze wijkagent) je tegen werd je persoonlijk naar huis gebracht en koste je dit een week huis arrest.
Tegenwoordig zijn er wijk begeleiders die niets kunnen of mogen en dit weten de jongeren ook of geef je zelf één van de raddraaiers een draai om zijn oren zit je een nacht vast en moet je voor de rechter verschijnen, ook dit weten deze jongeren.
De hele cultuur en wet zou moeten veranderen wil je dit "hufter" gedrag tegen gaan.
Ook tegen mij gaan ze soms te keer en noemen ze me ouwe lul en vragen ze mij wat ik moet, en soms heel soms als ik nog zin heb ( :engel: ) daag ik uit en laat hem/hun zijn eerste klap geven of duw, waarna ik met gepaste dwang hem staande houd tot de politie er is.
De afgang tegenover de groep is vaak genoeg om deze persoon weer in het gereel te krijgen.

Pizzaman
31-03-11, 13:43
Zou het inderdaad aan de ouders liggen en aan de opvoeding dat jongeren ontsporen in de maatschappij, ik denk het juist niet, ik denk dat ieder ouder zijn best doet om de kinderen te beschermen, maar dat de grootste fout ligt bij de overheid, met te veel regeltjes.
Ik denk toch dat de fout bij de ouders ligt. Je moet maar eens durven kiezen.
Ook wij hier thuis hebben gekozen voor kinderen en een tweedehands Peugeotje,
in plaats van twee carrieres en een dikke Mercedes (om maar eens iets te noemen).
verder houden we het bij twee kids, want we willen ze graag zelf opvoeden.
Ik weet er ook die fokken gewoon door (al dan niet met als religeius motto 'gaat heeen en vermenigvuldigt u), en trappen de kids zodra ze op twee benen kunnen staan naar buiten, in weer en wind.

De overheid maakt wel regeltjes, waar je geacht wordt je aan te houden. Maar helaas controleren ze dat voor geen meter, en als ze dan controleren doen ze er nog geen ene ruk aan de vrantwoordelijken ook daadwerjkelijk ter verantwoording te roepen.


Vroeger speelden wij ook op straat, maar moesten wij binnen komen als het donker werd, liep je nog op straat en kwam "neus" (onze wijkagent) je tegen werd je persoonlijk naar huis gebracht en koste je dit een week huis arrest.
Ofwel vroeger bestonden er ook regels. Maar wie deed die week huisarrest, DE OUDERS. Moet je tegenwoordig eens bij ouders mee aankomen als politieagent. Dan rammen de ouders bijna die agent in elkaar. waar of ie zich mee bemoeit, en of meneer agent dan zelf wil komen oppassen. Ouders passen daarvoor...


Tegenwoordig zijn er wijk begeleiders die niets kunnen of mogen en dit weten de jongeren ook of geef je zelf één van de raddraaiers een draai om zijn oren zit je een nacht vast en moet je voor de rechter verschijnen, ook dit weten deze jongeren.
Dat hangt er van af waar je woont hoor. Ik verkoop ze hier rustig een schop onder hun reet, met de zekerheid dat ze er nog twee bij krijgen van hun vader als ze ermee thuis komen. BTW in Rotterdam was dat wel anders, daar moest je gewoon zo hard schoppen dat ze het beslist nergens durfden te melden uit angst voor nog een pak rammel (na die nacht cel dan, overigens de kans dat de politie daarvoor kwam was ook al nihil).


De hele cultuur en wet zou moeten veranderen wil je dit "hufter" gedrag tegen gaan.
Net zoiets als je tegenwoordig een inbreker je huis uit mag rossen, moet het ook zo zijn dat je bijv. een oud vrouwtje met raad EN DAAD terzijde mag staan zonder dat je als eerste wordt gearresteerd.


Ook tegen mij gaan ze soms te keer en noemen ze me ouwe lul en vragen ze mij wat ik moet, en soms heel soms als ik nog zin heb ( :engel: ) daag ik uit en laat hem/hun zijn eerste klap geven of duw, waarna ik met gepaste dwang hem staande houd tot de politie er is.
Bij mij durven ze dat nog lang niet... :p (misschien over meer dan 10 jaar)


De afgang tegenover de groep is vaak genoeg om deze persoon weer in het gereel te krijgen.
Als je het met woorden af kunt moet je het altijd doen. :fplet:

Joesoef
31-03-11, 13:47
Afgelopen vrijdag kreeg ik een tip van iemand die me vertelde dat dagblad De Gelderlander na een doodsbedreiging een verhaal niet zou publiceren. Journalistiek ondenkbaar dacht ik meteen. Het ging om een interview met familie van één van de Marokkaanse jongens die op een gestolen scooter iemand in Nijmegen hadden doodgereden en vervolgens het ziekenhuispersoneel hadden bedreigd. ..................


In vervolg graag MET bronvermelding.

http://www.eenvandaag.nl/weblogs/post/33267

Pizzaman
31-03-11, 13:49
In vervolg graag MET bronvermelding.

http://www.eenvandaag.nl/weblogs/post/33267

Is dat nou alweer, of hebben we het hier over dezelfde zaak als vorig jaar?

John2
31-03-11, 14:21
=Pizzaman;4650487]Ik denk toch dat de fout bij de ouders ligt. Je moet maar eens durven kiezen.
Ook wij hier thuis hebben gekozen voor kinderen en een tweedehands Peugeotje,
in plaats van twee carrieres en een dikke Mercedes (om maar eens iets te noemen).
verder houden we het bij twee kids, want we willen ze graag zelf opvoeden.
Ik weet er ook die fokken gewoon door (al dan niet met als religeius motto 'gaat heeen en vermenigvuldigt u), en trappen de kids zodra ze op twee benen kunnen staan naar buiten, in weer en wind.
Daar heb je wel een punt, dit was ook één van de redenen om met mijn werkzaamheden in het veld te stoppen en terug te keren naar Nederland op een vaste plek voor een stukje stabiliteit.


De overheid maakt wel regeltjes, waar je geacht wordt je aan te houden. Maar helaas controleren ze dat voor geen meter, en als ze dan controleren doen ze er nog geen ene ruk aan de vrantwoordelijken ook daadwerjkelijk ter verantwoording te roepen.
Oei, zijn wij niet met ons allen de overheid, moeten wij niet met ons allen ervoor zorgen dat de regels worden gerespecteerd.


Ofwel vroeger bestonden er ook regels. Maar wie deed die week huisarrest, DE OUDERS. Moet je tegenwoordig eens bij ouders mee aankomen als politieagent. Dan rammen de ouders bijna die agent in elkaar. waar of ie zich mee bemoeit, en of meneer agent dan zelf wil komen oppassen. Ouders passen daarvoor...
Tja dan Jeugdzorg/kinderbescherming inschakelen.


Dat hangt er van af waar je woont hoor. Ik verkoop ze hier rustig een schop onder hun reet, met de zekerheid dat ze er nog twee bij krijgen van hun vader als ze ermee thuis komen. BTW in Rotterdam was dat wel anders, daar moest je gewoon zo hard schoppen dat ze het beslist nergens durfden te melden uit angst voor nog een pak rammel (na die nacht cel dan, overigens de kans dat de politie daarvoor kwam was ook al nihil).
Ja hier ook nog wel, maar al moet ik zeggen dat het minder wordt de laatste jaren.


Net zoiets als je tegenwoordig een inbreker je huis uit mag rossen, moet het ook zo zijn dat je bijv. een oud vrouwtje met raad EN DAAD terzijde mag staan zonder dat je als eerste wordt gearresteerd.
En hier gaat het vaak mis, mijn zoon moest ik 6 maanden terug van het bureau halen omdat hij met twee vrienden twee oude mannen had ontzet die door een groep jongenren in elkaar werden geslagen omdat het homo's waren, zoon lief en zijn twee dienstmaatjes vast in de cel en een groep van 10 lekker rond blijven lopen.



Bij mij durven ze dat nog lang niet... :p (misschien over meer dan 10 jaar)
:p Tja mij kennen ze nu en gaat als een lopend vuurtje rond.


Als je het met woorden af kunt moet je het altijd doen. :fplet:
Natuurlijk, iedere vorm van geweld is te veel, maar soms kun je niet anders.


In vervolg graag MET bronvermelding.

http://www.eenvandaag.nl/weblogs/post/33267
Sorry!!!