PDA

Bekijk Volledige Versie : Protesten tegen koranverbranding zetten door



Ederlezi
03-04-11, 09:48
Buitenland - De protesten in Afghanistan tegen de koranverbranding gaan vandaag door. Gisteren vielen daarbij tien doden en 83 gewonden in de Zuid-Afghaanse stad Kandahar.
door Marije Willems

De protesten gaan vandaag de derde dag in met een demonstratie in Kabul. De Talibaan hebben mensen opgeroepen om in opstand te komen, terwijl de overheidstroepen de schuld krijgen van geweld.

Koranverbranding in Florida
De woede richt zich tot een Amerikaanse dominee, die vorige week in Florida een koran verbrandde. De omstreden dominee, die vorig jaar op het laatste moment afzag van zijn plan op de verjaardag van de aanslagen van 9/11 een koran te verbanden, liet dat tien dagen geleden alsnog doen. Dominee Terry Jones hield een “proces” waarin hij als rechter de koran “veroordeelde” tot verbranding, zei hij tegen USA Today. Een collega voltrok het “vonnis”.

N-personeel onthoofd na verbranding
In Pakistan leiddde de koranverbranding direct al tot protesten. Vrijdag werden zeven buitenlandse employés van de Verenigde Naties in het Noord-Afghaanse Mazar-i-Sharif gedood bij de bestorming van hun gebouw door een menigte betogers. Deze protesteerden tegen de koranverbranding.

Obama veroordeelt verbranding
Obama de koranverbranding scherp veroordeeld, als ook de dodelijke protesten daartegen in Afghanistan. De ontheiliging van heilige teksten is een daad van “extreme intolerantie en fanatisme”, zei hij gisteren.

Bron (http://www.nrc.nl/nieuws/2011/04/03/protesten-tegen-koranverbranding-zetten-door/?utm_campaign=Feed%3A+NrcHandelsbladVoorpagina+%28 NRC+Handelsblad+%7C+Voorpagina%29)

knuppeltje
03-04-11, 12:01
Obama veroordeelt verbranding


Hij kan beter zijn cowboys zo snel mogelijk daar weghalen.

Max Stirner
03-04-11, 12:09
Niet dat die VN medewerkers overigens cowboys waren ..... Nepalezen, Europeanen en locals geloof ik.

Het heeft bij Max - idealistisch als hij is - lang geduurd voordat het kwartje viel, maar denk nu dat we inderdaad de boel de boel moeten laten en erkennen dat een te groot deel van deze mensen simpelweg knettergek gemaakt is, slachtoffer van een extreme ideologie.

knuppeltje
03-04-11, 12:13
Niet dat die VN medewerkers overigens cowboys waren .....

Dat zei ik ook niet.

Poesjkin
03-04-11, 14:04
Vreemd dat deze Afghanen niet kwaad zijn op het feit dat Khadafi zijn eigen volk - geloofsgenoten zelfs - uitmoordt.

Of zit er meer achter?

sidi bibi
03-04-11, 14:44
slachtoffer van een extreme ideologie.

Nou ja eentje, communisme, Bushisme.

En wie weet nog een snuifje papaverextracten, dat zou jij moeten weten.

Ederlezi
03-04-11, 16:47
Bizarre reactie:

Alleen idioten en onwetenden verbranden boeken

Het verbranden van de koran had geen enkel ander doel dan provoceren. Gefeliciteerd dominee Terry Jones met uw stompzinnige actie heeft u, indirect, de doden op uw geweten van de VN-medewerkers in Afghanistan. (?) Deze dominee kan trots zijn op zichzelf. Waarbij ik meteen maar even aanteken, dat de barbaren die de doden op hun geweten hebben een enkeltje naar hun schepper kunnen krijgen.

Het verbranden van boeken is misdadig. Zeker vanuit het oogpunt dat men weet, dat de acties die het ontketent de consequenties kunnen hebben waartoe het nu heeft geleid, dood en verderf zijn er gezaaid. Jones wist dat het verbranden van een koran haat zou zaaien. Het is een welbewuste actie, door die actie mag hij, wat mij betreft worden opgepakt wegens medeplichtigheid om vervolgens voor de rest van zijn leven opgeborgen te worden. Jones is een indirecte moordenaar.

Niemand in de beschaafde wereld verbrandt boeken. Toen de duivelsverzen van Rushdie werden verbrand stond de beschaafde wereld terecht op zijn kop en werd er krachtig geprotesteerd tegen deze vorm van censuur. Toen in de jaren dertig boeken in Duitsland werden verbrand was het stil in de wereld. Men mag hopen dat er wereldwijde veroordeling zal komen tegen de crimineel Jones. Het verbranden van boeken is al misdadig, het verbranden van een heilig boek is een stap verder. Jones pleegde een bewuste actie een koran te verbranden. Hij zal zijn actie rechtvaardigen door te tonen hoe barbaars er door een klein deel van de islamitische wereld wordt gereageerd. Daarin heeft hij zijn gelijk gekregen. Hulde aan de lutser Terry Jones. Deze redneck heeft Heinrich Heine nooit gelezen, of willen begrijpen toen hij in 1821 schreef:

Das war ein Vorspiel nur, dort wo man Bücher verbrennt, verbrennt man am Ende auch Menschen.

Bron (http://www.dagelijksestandaard.nl/2011/04/alleen-idioten-en-onwetenden-verbranden-boeken)

rbn
03-04-11, 17:00
Het heeft bij Max - idealistisch als hij is - lang geduurd voordat het kwartje viel, maar denk nu dat we inderdaad de boel de boel moeten laten en erkennen dat een te groot deel van deze mensen simpelweg knettergek gemaakt is, slachtoffer van een extreme ideologie.

niemand krijgt afghanistan getemd.. al stuur je de legers van 30 landen erop af.. afghanistan is niet tam te krijgen..

Mothership
03-04-11, 17:11
Er is geen enkele rechtvaardiging te vinden in de acties welke mensen hier hebben genomen nadat iemand 10.000 km verderop een boek met een paar honderd bladzijden heeft verbrand.

Ik wil beamen dat het hier een smakeloze actie betreft van deze dominee maar de gedragingen van enkele lieden hierop volgend zijn niet "terecht" noch "logisch".

Wie leest er nog een papieren boek ...op mijn e-reader staan duizenden digitale boeken inclusief de bijbel, koran en de pennevruchten van A. Hitler.
Wat opvalt als je zoekt op de term Joden in dit boek dan is het om de paar bladzijden raak. Slecht weer....schuld van de Joden. Werkeloosheid...schuld van de Joden. Vrouw weggelopen....uiteraard ook de schuld van een Jood.

Mijn interpretatie van het antisemitisme in dit boek is jaloezie t.o.v een in die tijd zeer succesvolle bevolkingsgroep. Iets anders kan ik er niet van maken. Als het allemaal niet zo'n trieste afloop had gehad dan is het bijna lachwekkend om te lezen.

Max Stirner
03-04-11, 21:03
niemand krijgt afghanistan getemd.. al stuur je de legers van 30 landen erop af.. afghanistan is niet tam te krijgen..


Hmm ja .. tís maar wat je onder 'tam krijgen' verstaat.

Als 'we' echt willen, veranderen we heel Afghanistan natuurlijk binnen 24 uur in één groot parkeerterrein

(.... of we laten één of andere idioot 20.000 km verderop een paar boekjes in de fik steken ...... dan doen de Afghanen dat zelf).


Het opbouwen van het land, het 'opvoeden' van de bevolking etc. is een ander verhaal, en lijkt inderdaad onbegonnen werk.

sidi bibi
03-04-11, 21:49
het 'opvoeden' van de bevolking etc.

Wat een onophoudelijk geleuter toch maar weer.

Wie moet er nou opvoeden ? Wij zeker. Nou dat weten ze zo onderhand wel, Russen, Amerikanen, coaliteis en dergelijke troep komt er continu eroverheen gedenderd.

Intrigerende opvoedkunde.

John2
03-04-11, 22:53
Gewoon een muur erom heen en iedere K4 weg daar, ook de hulpverlening.

Max Stirner
03-04-11, 23:53
Wat een onophoudelijk geleuter toch maar weer.

Wie moet er nou opvoeden ? Wij zeker. Nou dat weten ze zo onderhand wel, Russen, Amerikanen, coaliteis en dergelijke troep komt er continu eroverheen gedenderd.

Intrigerende opvoedkunde.


Ja, wij.

De opbouw van een democratische rechtsstaat, met goed werkende instanties, gelijke rechten voor man en vrouw etc etc was toch het ideaal ? Das dus opvoeden.

En dat lukt niet.

Vind dat toch tragisch voor de meisjes, etnische minderheden (Hazara bijv.) etc.

sidi bibi
04-04-11, 00:09
Ja, wij.

En dat lukt niet.



Niet wij.

Spellbreker
04-04-11, 03:01
Natuurlijk is die dominee een volstrekte idioot, maar rechtvaardigt het verbranden van een boek dergelijk geweld?
Dacht het niet.

Het willen opvoeden van de Afghanen zoals Max het noemt, is nogal aanmatigend, maar dat deze mensen in een aantal opzichten een voorbeeld aan het Westen kunnen nemen lijkt me glashelder.
Vrijheid om te studeren voor vrouwen en gelijke berechting zijn zaken waar je alleen tegen kunt zijn als je tot de Taliban behoort.

Daarentegen moeten we ons in het Westen wel degelijk realiseren dat onze vrijheid soms wat ver is doorgeslagen. Een 63-jarige die zonodig nog een kind moest baren is daar een misselijk voorbeeld van. Arm kind.

Desalniettemin wacht ik nog steeds op moslimprotesten tegen de moorden in Afghanistan zoals er geprotesteerd is tegen de koranverbranding.
Waarschijnlijk tot ik een ons weeg...

Toch nog een vraag aan sidi bibi: vind jij het prima als de meisjes en vrouwen in Afghanistan niet naar school kunnen omdat hen dat verboden wordt door een groep mannen? Die zelfs bereid zijn onderwijzers te vermoorden om hun zin door te drijven?

knuppeltje
04-04-11, 08:59
Waarom vinden geestelijke leiders het altijd nodig om gelovigen van andere godsdiensten op de kast te jagen? Puur geestelijke armoede volgens mij.
En maar leuteren over vrede door die gasten. En dat moet dan de westerse beschaving voorstellen.

Max Stirner
04-04-11, 09:12
Niet wij.


Dan laten we het aan de Saudi's en de Paki's over.


Ze zijn in Afghanistan niet altijd zo geestelijk gehandicapt geweest als nu, iets wat een ouwe hippie zoals jij toch zal weten ....:)
Die totale idiotie is iets van de laatste decennia; een gevolg van buitenlands imperialisme, chaos en - met name - hersenspoeling door islamitische haatbaarden.

Max Stirner
04-04-11, 09:15
En dat moet dan de westerse beschaving voorstellen.


Wie zegt dat ?

Westerse beschaving is dat zelfs dit soort idioten recht op vrijheid van meningsuiting hebben, dat we daar onze schouders over op halen.

Pizzaman
04-04-11, 09:15
Waarom vinden geestelijke leiders het altijd nodig om gelovigen van andere godsdiensten op de kast te jagen? Puur geestelijke armoede volgens mij.
En maar leuteren over vrede door die gasten. En dat moet dan de westerse beschaving voorstellen.

We hebben het hier ook over een geestelijk lijder... :maf2:
Het soort onbenullen dat verkondigt 'alles is liefde' en met dat argument buiten het huwelijk z'n secretaresse naait.
En z'n aanhang d'r bij. :stomp:

sidi bibi
04-04-11, 10:11
Natuurlijk is die dominee een volstrekte idioot, maar rechtvaardigt het verbranden van een boek dergelijk geweld?
Dacht het niet.

Het willen opvoeden van de Afghanen zoals Max het noemt, is nogal aanmatigend, maar dat deze mensen in een aantal opzichten een voorbeeld aan het Westen kunnen nemen lijkt me glashelder.
Vrijheid om te studeren voor vrouwen en gelijke berechting zijn zaken waar je alleen tegen kunt zijn als je tot de Taliban behoort.

Daarentegen moeten we ons in het Westen wel degelijk realiseren dat onze vrijheid soms wat ver is doorgeslagen. Een 63-jarige die zonodig nog een kind moest baren is daar een misselijk voorbeeld van. Arm kind.

Desalniettemin wacht ik nog steeds op moslimprotesten tegen de moorden in Afghanistan zoals er geprotesteerd is tegen de koranverbranding.
Waarschijnlijk tot ik een ons weeg...

Toch nog een vraag aan sidi bibi: vind jij het prima als de meisjes en vrouwen in Afghanistan niet naar school kunnen omdat hen dat verboden wordt door een groep mannen? Die zelfs bereid zijn onderwijzers te vermoorden om hun zin door te drijven?

In Afganistan zijn Boeddah beelden opgeblazen die 2000 jaar oud waren dacht ik.
Ik weet niet hoe lang Afganistan een islamitisch land is maar dat zou best wel eens 1000 jaar kunnen zijn. Geen moslim die er zich ooit aan gestoord heeft, 1000 jaar lang en nu ineens wel. Die beelden hadden er nu nog gewoon gestaan wanneer het land niet getergd was door decennialange buitenlandse inmenging.
Ik denk dat hetzelfde geldt voor vrouwen die naar school gaan, onderwijs genieten. In de hele islamitische wereld gaan vrouwen naar school, je denkt dat Afganistan een uitzondering is. Denk het niet.
Extremisme lokt extremisme uit.

knuppeltje
04-04-11, 10:17
Wie zegt dat ?

Westerse beschaving is dat zelfs dit soort idioten recht op vrijheid van meningsuiting hebben,..

Ik niet.

Meestal alleen voor de eigen soort idioten. Dus zo goed aanvaard is dat recht hier ook al niet.

sidi bibi
04-04-11, 10:34
Dan laten we het aan de Saudi's en de Paki's over.


Ze zijn in Afghanistan niet altijd zo geestelijk gehandicapt geweest als nu, iets wat een ouwe hippie zoals jij toch zal weten ....:)
Die totale idiotie is iets van de laatste decennia; een gevolg van buitenlands imperialisme, chaos en - met name - hersenspoeling door islamitische haatbaarden.

Ik denk dat de Afganen het uiteindelijk zelf op gaan lossen, dat komt vast wel goed.
De Amerikanen hebben Karzai geinstalleerd als president die qua instabiliteit niet onderdoet aan Khadaffi.
Volg dat gedrag van de VS niet zo goed, wie wel ,wie niet.

Max Stirner
04-04-11, 10:37
In Afganistan zijn Boeddah beelden opgeblazen die 2000 jaar oud waren dacht ik.
Ik weet niet hoe lang Afganistan een islamitisch land is maar dat zou best wel eens 1000 jaar kunnen zijn. Geen moslim die er zich ooit aan gestoord heeft, 1000 jaar lang en nu ineens wel. Die beelden hadden er nu nog gewoon gestaan wanneer het land niet getergd was door decennialange buitenlandse inmenging.
Ik denk dat hetzelfde geldt voor vrouwen die naar school gaan, onderwijs genieten. In de hele islamitische wereld gaan vrouwen naar school, je denkt dat Afganistan een uitzondering is. Denk het niet.
Extremisme lokt extremisme uit.


Inmenging vanuit Pakistan en Saudi-Arabië ... d.w.z. religieuze hersenspoeling.

Daar ligt denk ik de kern van de huidige problemen. En ik denk niet dat Afghanistan een uitzondering is, wel is het één van de meest treffende voorbeelden.


Toen die boeddhabeelden werden opgeblazen, was de Sovjet Unie al zeker 10-15 jaar weg en was er van directe Westerse inmenging ook geen sprake.

rbn
04-04-11, 11:59
Ze zijn in Afghanistan niet altijd zo geestelijk gehandicapt geweest als nu, iets wat een ouwe hippie zoals jij toch zal weten ....:)
Die totale idiotie is iets van de laatste decennia; een gevolg van buitenlands imperialisme, chaos en - met name - hersenspoeling door islamitische haatbaarden.

afghanistan is heden ten dage vermoedelijk beschaafder dan ooit.. toen de britten in de 19e eeuw stuk liepen op afghanistan waren ze verbaasd over de barbaarsheid en primitiviteit van de bevolking (al schijnen de engelsen daar zelf ook als beesten tekeer te zijn gegaan)..

rbn
04-04-11, 12:01
Toen die boeddhabeelden werden opgeblazen, was de Sovjet Unie al zeker 10-15 jaar weg en was er van directe Westerse inmenging ook geen sprake.

die boeddhabeelden waren entartete kunst..

Slinger
04-04-11, 12:02
afghanistan is heden ten dage vermoedelijk beschaafder dan ooit.. toen de britten in de 19e eeuw stuk liepen op afghanistan waren ze verbaasd over de barbaarsheid en primitiviteit van de bevolking (al schijnen de engelsen daar zelf ook als beesten tekeer te zijn gegaan)..

Dan moet je maar eens naar het straatbeeld in Kabul in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw kijken. Het was een moderne, bijna westerse stad.

sidi bibi
04-04-11, 12:09
Dan moet je maar eens naar het straatbeeld in Kabul in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw kijken. Het was een moderne, bijna westerse stad.

hoe wij dat deden om het beschaafde eurpa tot stand te brengen ( 1915)

http://www.marocantics.com/photos/uncategorized/tirailleursmarocains.jpg

Begin 1950 wilde Nederland nog effe doorgaan met een koloniale oorlog in Indonesië.

sidi bibi
04-04-11, 12:12
hoe wij dat deden om het beschaafde eurpa tot stand te brengen ( 1915)

http://www.marocantics.com/photos/uncategorized/tirailleursmarocains.jpg

Begin 1950 wilde Nederland nog effe doorgaan met een koloniale oorlog in Indonesië.

Slinger ik prik verkeerd, was voor rbn bedoeld.

rbn
04-04-11, 13:16
mooie foto, sidi..
een paar jaar geleden liep ik eens langs de boekenstalletjes aan de boulevard van de seine in parijs en stuite op honderden ansichtkaarten en foto's uit de koloniale periode in algerije.. zaten prachtige foto's tussen..

sidi bibi
04-04-11, 13:25
mooie foto, sidi..
een paar jaar geleden liep ik eens langs de boekenstalletjes aan de boulevard van de seine in parijs en stuite op honderden ansichtkaarten en foto's uit de koloniale periode in algerije.. zaten prachtige foto's tussen..

Er zijn veel fotos te vinden op internet.
Google op " ancienne photo maroc ", is ook leuk om een beetje een indruk te krijgen van het Marokko vanaf ongeveer 1900.

marces
04-04-11, 14:27
zo zie je maar weer wat die klote religies doen met mensen.....het moest verboden worden! De dominee is een idioot, die barbaren in Afghanistan zijn nog grotere idioten. We hadden ons nooit moeten bemoeien met dat land (en niet alleen met dat land), je steekt je hand in een wespennest.

super ick
04-04-11, 15:30
Ik denk dat de Afganen het uiteindelijk zelf op gaan lossen, dat komt vast wel goed.
De Amerikanen hebben Karzai geinstalleerd als president die qua instabiliteit niet onderdoet aan Khadaffi.
Volg dat gedrag van de VS niet zo goed, wie wel ,wie niet.

Afganistan is zo'n beetje het armste land ter wereld. De bevolking fokt maar door. Stammencultuur. Onherbergzaam en grotendeels oncontroleerbaar. In de ban gebracht van de redicale islam als dekmatel voor grootschalige papaverteelt.

Een kruidvat dat ik de Afganen niet zo snel tot een goed eind zie brengen. Net als in veel landen waar een stammencultuur heerst is de bevolking niet uniform genoeg om voor heel het land een levensvatbare acceptabele economie op te zetten.

Wat de 1 probeert te onwikkelen breekt de ander weer af.

Met grof geweld de tribale gebieden met wortel en tak uitroeien, inclusief honderduizenden onschuldige slachtoffers ziet niemand zitten. Terugdringen en een controleerbaar, begaanbaar gebied maken is het hoogst haalbare momenteel. En dan voorlopig alleen met hulp van het westen.

Vergeten we even wie goed of kwaad is en in wiens ogen ze dat dan zijn dan hebben ze elkaar minder geweld aangedaan dan de buitenlandse mogendheden. Hetzelfde geldt voor Irak en misschien later ook voor Libie.

Bovendien loop je nog grote kans als je de onderdrukten aan macht helpt dat zij onderdrukkers worden.
Niets doen werkt m.i. het best.

Max Stirner
04-04-11, 16:30
Dan moet je maar eens naar het straatbeeld in Kabul in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw kijken. Het was een moderne, bijna westerse stad.


Volop mooie vrouwen in minirokjes en hasj rokende Westerse hippies .... het toppunt van beschaving dus.

Nix meer van over, één en al ellende en religieuze waanzin.

sidi bibi
04-04-11, 19:16
Afganistan is zo'n beetje het armste land ter wereld. De bevolking fokt maar door. Stammencultuur. Onherbergzaam en grotendeels oncontroleerbaar. In de ban gebracht van de redicale islam als dekmatel voor grootschalige papaverteelt.

Een kruidvat dat ik de Afganen niet zo snel tot een goed eind zie brengen. Net als in veel landen waar een stammencultuur heerst is de bevolking niet uniform genoeg om voor heel het land een levensvatbare acceptabele economie op te zetten.

Wat de 1 probeert te onwikkelen breekt de ander weer af.

Met grof geweld de tribale gebieden met wortel en tak uitroeien, inclusief honderduizenden onschuldige slachtoffers ziet niemand zitten. Terugdringen en een controleerbaar, begaanbaar gebied maken is het hoogst haalbare momenteel. En dan voorlopig alleen met hulp van het westen.

Vergeten we even wie goed of kwaad is en in wiens ogen ze dat dan zijn dan hebben ze elkaar minder geweld aangedaan dan de buitenlandse mogendheden. Hetzelfde geldt voor Irak en misschien later ook voor Libie.

Bovendien loop je nog grote kans als je de onderdrukten aan macht helpt dat zij onderdrukkers worden.
Niets doen werkt m.i. het best.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat nou het beste is, tis verworden tot een grote chaos. Niets doen had een halve eeuw geleden moeten gebeuren, die lui zijn het slachtoffer van de waanzin uit de koude oorlog. Machtsspelletjes waar de gewone burger altijd maar weer het slachtoffer van is. Slinger beweert dat Kabul tussen 1960 en 1970 een moderne stad was. Als dat zo is wil dat zeggen dat de stammencultuur, religie ed er niks mee te maken heeft. Die was er toen ook al. Dan ligt het probleem bij de buitenlandse mogendheden

sidi bibi
04-04-11, 19:29
Volop mooie vrouwen in minirokjes en hasj rokende Westerse hippies .... het toppunt van beschaving dus.


Ja Max, das wel duidelijk.

Die hasj rokende hippies uit het verre verleden zie je hier in Marokko ook nog, een km of 20 ten noorden van Agadir zit dat gepeupel. Taghazout heet dat plaatsje. Dikke kerels met hangbuiken, kale koppen en met het restant van hun haar het toch nog voor elkaar krijgen een staartje bij elkaar te frunniken. De wazige hogere regionen blik, de houding van " alles komt goed ". Driftig aan hun joint rokend met vergeelde tanden. Hoe komt het eigenlijk dat die lui altijd van die magere, spierinkjesachtige wijven bij zich hebben ?

Misschien iets voor jou, ipv Kabul, eventueel kan ik je nog van wat mescaline kauwmateriaal voorzien, helemaal gratis. En dan beweren dat het in een islamitische staat allemaal puinhopen zijn.

John2
04-04-11, 19:57
Ja Max, das wel duidelijk.

Die hasj rokende hippies uit het verre verleden zie je hier in Marokko ook nog, een km of 20 ten noorden van Agadir zit dat gepeupel. Taghazout heet dat plaatsje. Dikke kerels met hangbuiken, kale koppen en met het restant van hun haar het toch nog voor elkaar krijgen een staartje bij elkaar te frunniken. De wazige hogere regionen blik, de houding van " alles komt goed ". Driftig aan hun joint rokend met vergeelde tanden. Hoe komt het eigenlijk dat die lui altijd van die magere, spierinkjesachtige wijven bij zich hebben ?

Misschien iets voor jou, ipv Kabul, eventueel kan ik je nog van wat mescaline kauwmateriaal voorzien, helemaal gratis. En dan beweren dat het in een islamitische staat allemaal puinhopen zijn.

Krijg ineens dat "peace" gevoel over me, dat oef oef oef, tam tam tam gevoel.

rbn
04-04-11, 20:03
Volop mooie vrouwen in minirokjes en hasj rokende Westerse hippies .... het toppunt van beschaving dus.


doe dan toch liever maar de taliban..

sidi bibi
04-04-11, 20:09
Krijg ineens dat "peace" gevoel over me, dat oef oef oef, tam tam tam gevoel.

Die snap ik niet, neem een joint en probeer het nog eens.

rbn
04-04-11, 20:09
Die hasj rokende hippies uit het verre verleden zie je hier in Marokko ook nog, een km of 20 ten noorden van Agadir zit dat gepeupel.

het noorden van marokko zal ook wel in trek zijn bij die lui.. spotgoedkoop goede kwaliteit hasj op straat te krijgen..

John2
04-04-11, 20:24
Die snap ik niet, neem een joint en probeer het nog eens.
Er komen ineens roze olifantjes uit mijn computer..............:hihi:

sidi bibi
04-04-11, 20:28
het noorden van marokko zal ook wel in trek zijn bij die lui.. spotgoedkoop goede kwaliteit hasj op straat te krijgen..

In het verleden zijn hier zelfs van die hippierelaxcentra geweest.

En wij maar denken dat Marokkanen niet flexibel zijn.

Ik ben 24 jaar geleden voor het eerst in Marokko geweest,toen was het echt erg, overal dat gesis. Snapte er niks van, vroeg aan mijn schoonzoon," wat is dit nu allemaal joh "! Hasj, zei ie.

Een jaar later ben ik in Tantan geweest, weer dat gesis. Was nu geen hasj maar wodka in plastic zakjes. Die drank in plastic zakjes zijn vaak de oorzaak wanneer een bruiloft totaal uit de hand loopt.
Maargoed, Tantan, die wodka was afkomstig van Russische vissersschepen, die lui deden niks, alle vis werd aangevoerd door Marokkanen die dat weer ruilden voor wodka. Leverde denk meer op of zo.
Islamitische landen zijn een wandelend theater, ik begeef me overal in, heb die tv 's-avonds niet nodig, elke dag wat.

sidi bibi
04-04-11, 20:32
Er komen ineens roze olifantjes uit mijn computer..............:hihi:

Ik bevat het steeds minder, nou ja, ga een uurtje naar je stamkroeg, giet je vol, heb het wat over hoofddoekjes en vertel het daarna nog eens.

Max Stirner
04-04-11, 21:00
Ja Max, das wel duidelijk.

Die hasj rokende hippies uit het verre verleden zie je hier in Marokko ook nog, een km of 20 ten noorden van Agadir zit dat gepeupel. Taghazout heet dat plaatsje. Dikke kerels met hangbuiken, kale koppen en met het restant van hun haar het toch nog voor elkaar krijgen een staartje bij elkaar te frunniken. De wazige hogere regionen blik, de houding van " alles komt goed ". Driftig aan hun joint rokend met vergeelde tanden. Hoe komt het eigenlijk dat die lui altijd van die magere, spierinkjesachtige wijven bij zich hebben ?

Misschien iets voor jou, ipv Kabul, eventueel kan ik je nog van wat mescaline kauwmateriaal voorzien, helemaal gratis. En dan beweren dat het in een islamitische staat allemaal puinhopen zijn.



Vreemd ja, je zou verwachten dat dat soort mensen werd omringd door een hele harem van rondborstige schoonheden .... :p

Dank voor de gastvrijheid .... :)

Max Stirner
04-04-11, 21:02
doe dan toch liever maar de taliban..



Ieder zijn voorkeur en hobbies .. :)

sidi bibi
04-04-11, 21:16
Vreemd ja, je zou verwachten dat dat soort mensen werd omringd door een hele harem van rondborstige schoonheden .... :p



" Komt goed " mentaliteit.

Denk dat ze het verschil niet eens meer zien. Wat een verzameling zeugen zeg. Tis alweer een paar jaar geleden, een Nederlander die daar rondstruinde, hoe kan het ook anders, ook nog een keer helemaal dement door de roezelige nevelen, artistieke aristocratie look. Nou, ik kan je verzekeren dat ie helemaal gestript is ondertussen. Eurpeanen is echt lachen hierro hoor.

Max Stirner
04-04-11, 21:19
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat nou het beste is, tis verworden tot een grote chaos. Niets doen had een halve eeuw geleden moeten gebeuren, die lui zijn het slachtoffer van de waanzin uit de koude oorlog. Machtsspelletjes waar de gewone burger altijd maar weer het slachtoffer van is. Slinger beweert dat Kabul tussen 1960 en 1970 een moderne stad was. Als dat zo is wil dat zeggen dat de stammencultuur, religie ed er niks mee te maken heeft. Die was er toen ook al. Dan ligt het probleem bij de buitenlandse mogendheden

Met alle respect ... maar ehm bent u cultuur-relativist ofzo ? :p


Je kan toch niet met droge ogen beweren dat de huidige waanzin in Afghanistan (en Pakistan, Saudi-Arabie, Iran, Somalië for that matter) helemaal niets met religie te maken heeft ?


Oost Europa was ook slachtoffer van de Koude Oorlog, Vietnam ook, Nicaragua ook ...

sidi bibi
04-04-11, 21:23
Oost Europa was ook slachtoffer van de Koude Oorlog,

Daarom worden we ook overspoeld door Roomse bezopen Polen.

Sarkozy, de steenpuist weet er toch ook weg mee.

Max Stirner
04-04-11, 21:26
" Komt goed " mentaliteit.

Denk dat ze het verschil niet eens meer zien. Wat een verzameling zeugen zeg. Tis alweer een paar jaar geleden, een Nederlander die daar rondstruinde, hoe kan het ook anders, ook nog een keer helemaal dement door de roezelige nevelen, artistieke aristocratie look. Nou, ik kan je verzekeren dat ie helemaal gestript is ondertussen. Eurpeanen is echt lachen hierro hoor.


Bij jou zitten ze op het strand onschuldig stoned nix te doen - zoals hippies bedoeld zijn.

Hier zitten ze nog steeds in alle geledingen van de maatschappij hun achterhaalde, hopeloos naïeve wereldverbeteraars-idealen in de praktijk te brengen ... das veel ernstiger

:p

sidi bibi
04-04-11, 21:38
Met alle respect ... maar ehm bent u cultuur-relativist ofzo ? :p


Deze had ik over het hoofd gezien, cultuur relativist:hihi:

Ook alweer zoiets in nevelen gehuld.

Ik ben helemaal niks, althans dat probeer ik, volgens HP Pas gaat het in de genen zitten, dat zooitje van cultuur, identiteit, religie, roots, filosofisch geleuter ed.

Allemaal aangeprate zeikzooi, leuke nabeschouwingen, intelectuele subsidivreterij en ga zo een uurtje door.

Het theater is de straat, je omgeving, de media, politiek. En jij daarin.

sidi bibi
04-04-11, 21:41
Bij jou zitten ze op het strand onschuldig stoned nix te doen - zoals hippies bedoeld zijn.

Hier zitten ze nog steeds in alle geledingen van de maatschappij hun achterhaalde, hopeloos naïeve wereldverbeteraars-idealen in de praktijk te brengen ... das veel ernstiger

:p

Nou ja, je noemde jezelf van de week nog idealist.

Dat zijn de ergsten.

Max Stirner
04-04-11, 22:24
Deze had ik over het hoofd gezien, cultuur relativist:hihi:

Ook alweer zoiets in nevelen gehuld.

Ik ben helemaal niks, althans dat probeer ik, volgens HP Pas gaat het in de genen zitten, dat zooitje van cultuur, identiteit, religie, roots, filosofisch geleuter ed.

Allemaal aangeprate zeikzooi, leuke nabeschouwingen, intelectuele subsidivreterij en ga zo een uurtje door.

Het theater is de straat, je omgeving, de media, politiek. En jij daarin.


Die nevelen kweek (:p) je zelf .... de vraag is uiteindelijk namelijk vrij simpel:

Vind je dat kannibalisme in principe slechts een kwestie van smaak is ?

BlackBox
04-04-11, 22:29
Slinger beweert dat Kabul tussen 1960 en 1970 een moderne stad was. Als dat zo is wil dat zeggen dat de stammencultuur, religie ed er niks mee te maken heeft. Die was er toen ook al. Dan ligt het probleem bij de buitenlandse mogendheden
Het klopt wat Slinger schrijft.
Tot aan de communistische staatsgreep van 1973 (monarchie verdreven) was Afghanistan het welvarendste en stabielste land van de regio.
Door die staatgreep is er een kleinschalige burgeroorlog begonnen die de communisten dreigden te verliezen. In 1979 viel de Sovjet Unie Afghanistan binnen om hun 'geloofsgenoten' te helpen.
Met behulp van de CIA zijn de Sovjets in 1989 verdreven. Vervolgens brak er een burgeroorlog uit onder de Moejahidien die in 1996 eindigde met de overwinning van de Taliban.

sidi bibi
04-04-11, 23:46
Het klopt wat Slinger schrijft.
Tot aan de communistische staatsgreep van 1973 (monarchie verdreven) was Afghanistan het welvarendste en stabielste land van de regio.
Door die staatgreep is er een kleinschalige burgeroorlog begonnen die de communisten dreigden te verliezen. In 1979 viel de Sovjet Unie Afghanistan binnen om hun 'geloofsgenoten' te helpen.
Met behulp van de CIA zijn de Sovjets in 1989 verdreven. Vervolgens brak er een burgeroorlog uit onder de Moejahidien die in 1996 eindigde met de overwinning van de Taliban.

Ja, ik bestrijd Slinger zijn beweringen niet. Dat gaat over de periode 1960 tot 1970.

Jij hebt het nu over de periode na 1973. Die is me bekend.

Ik wilde eraan toevoegen dat in de periode 1960 tot 1970 de clanstructuren en religie ook bestond, het is ingewikkelder maar even buiten beschouwing.
Die clanstructuren en religie waren geen belemmeringen tot het ontstaan van welvarendheid en stabiliteit in die periode. Ik denk dat de beschuldigingen dat die structuren de oorzaak zijn van de malaise onterecht zijn.
De oorzaak is buitenlandse inmenging.

BlackBox
05-04-11, 00:20
Ik wilde eraan toevoegen dat in de periode 1960 tot 1970 de clanstructuren en religie ook bestond, het is ingewikkelder maar even buiten beschouwing.
Die clanstructuren en religie waren geen belemmeringen tot het ontstaan van welvarendheid en stabiliteit in die periode. Ik denk dat de beschuldigingen dat die structuren de oorzaak zijn van de malaise onterecht zijn.
En in het heden hoeft het ook geen belemmering te zijn.


De oorzaak is buitenlandse inmenging.
Als de Amerikanen het in 1979 op zijn beloop hadden gelaten waren de communisten misschien uit zichzelf verdwenen. In 1989 was het over en uit met de Sovjet Unie. Maar dat is wijsheid achteraf.

Of de inval van 2001 nou echt terrorismebestrijding was, valt te betwijfelen. Het was eerder een wraakactie. En nu zit je met de gebakken peren. Want bij verlaten van Afghanistan winnen de Taliban en begint alles weer opnieuw of wordt het zelfs erger.

Hatert
05-04-11, 00:38
En in het heden hoeft het ook geen belemmering te zijn.

Als de Amerikanen het in 1979 op zijn beloop hadden gelaten waren de communisten misschien uit zichzelf verdwenen. In 1989 was het over en uit met de Sovjet Unie. Maar dat is wijsheid achteraf.

Of de inval van 2001 nou echt terrorismebestrijding was, valt te betwijfelen. Het was eerder een wraakactie. En nu zit je met de gebakken peren. Want bij verlaten van Afghanistan winnen de Taliban en begint alles weer opnieuw of wordt het zelfs erger.

Er wordt vaak gesugereerd dat de oorlog in Afghanistan, het vietnam van de Rusen, het einde van de koude oorlog in gang hebben gezet dan wel hebben bespoedigd In elk geval afghanistan heeft een cruciale rol gespeeld voor het einde van het communisme..

sidi bibi
05-04-11, 00:47
Die nevelen kweek (:p) je zelf .... de vraag is uiteindelijk namelijk vrij simpel:

Vind je dat kannibalisme in principe slechts een kwestie van smaak is ?

Ja, dat hokje. Mag ik een gevulde koek van u ?
Cultuur, in de strikte zin is conservatisme. Gruwelijk statisch. Dynamische koppen rollen het meest, meest besproken, meest verguisd.
Vb cultureel conservatisme is Wilders. Luchtbalonnenprediker.

Cultuur is Papoea's rond te laten springen in peniskokers, bedacht door lieden in Wassenaar in de tijd dat zij alleen een vliegticket konden kopen om het te bezichtigen. Dat moest behouden blijven voor hun onderscheidende functie.

sidi bibi
05-04-11, 01:04
En in het heden hoeft het ook geen belemmering te zijn.

Als de Amerikanen het in 1979 op zijn beloop hadden gelaten waren de communisten misschien uit zichzelf verdwenen. In 1989 was het over en uit met de Sovjet Unie. Maar dat is wijsheid achteraf.

Of de inval van 2001 nou echt terrorismebestrijding was, valt te betwijfelen. Het was eerder een wraakactie. En nu zit je met de gebakken peren. Want bij verlaten van Afghanistan winnen de Taliban en begint alles weer opnieuw of wordt het zelfs erger.

Mee eens.

Heb zelf veel vertrouwen in stabiliserend vermogen van een bevolking, duurt soms lang, jammer genoeg. En dan nog, zie het hooghartig amateuristisch vermogen van Europa in Libië.

BlackBox
05-04-11, 01:06
Er wordt vaak gesugereerd dat de oorlog in Afghanistan, het vietnam van de Rusen, het einde van de koude oorlog in gang hebben gezet dan wel hebben bespoedigd In elk geval afghanistan heeft een cruciale rol gespeeld voor het einde van het communisme..
Dat is de realiteit. Net zo als dat het de realiteit is dat de Afghanen een enorme prijs hebben betaald voor alle oorlogen.

John2
05-04-11, 09:03
Er wordt vaak gesugereerd dat de oorlog in Afghanistan, het vietnam van de Rusen, het einde van de koude oorlog in gang hebben gezet dan wel hebben bespoedigd In elk geval afghanistan heeft een cruciale rol gespeeld voor het einde van het communisme..


Dat is de realiteit. Net zo als dat het de realiteit is dat de Afghanen een enorme prijs hebben betaald voor alle oorlogen.

Idioten!!!

Max Stirner
05-04-11, 09:33
Er wordt vaak gesugereerd dat de oorlog in Afghanistan, het vietnam van de Rusen, het einde van de koude oorlog in gang hebben gezet dan wel hebben bespoedigd In elk geval afghanistan heeft een cruciale rol gespeeld voor het einde van het communisme..


Imperial overstretch ?

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Rise_and_Fall_of_the_Great_Powers

super ick
05-04-11, 15:09
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat nou het beste is, tis verworden tot een grote chaos. Niets doen had een halve eeuw geleden moeten gebeuren, die lui zijn het slachtoffer van de waanzin uit de koude oorlog. Machtsspelletjes waar de gewone burger altijd maar weer het slachtoffer van is. Slinger beweert dat Kabul tussen 1960 en 1970 een moderne stad was. Als dat zo is wil dat zeggen dat de stammencultuur, religie ed er niks mee te maken heeft. Die was er toen ook al. Dan ligt het probleem bij de buitenlandse mogendheden

De Talitubbies zijn recent gecreerd. Het zou dus best kunnen dat ze vanaf 1960 zo'n beetje de macht hebben gegrepen.
En stammencultuur zonder armoede komt maar zelden voor. Of er moeten kostbare delfstoffen aanwezig zijn.

The Phoenix
05-04-11, 19:16
How come these western so_called "civilizations" allow such medieval barbaric acts to take place ???

There should be laws against that ...........

That has nothing to do with the freedom of speech : that's the freedom of hate :

so, don't u say : "why do they hate us so much ???"

"Imperialistic paternalistic hypocrit victim rol Western Blaming the victim morality , psychology, mentality, "logics" .... is not a soultion ... either !

what a disgusting uncivilized barbaric primitive west for allowing such medieval primitive barbaric acts to take place ! :kotsen2:

Extremism breeds extremism , so ....

Don't be complaining if u get hit by the same extremism u have been triggering ... blame it of urselves then ....

Pizzaman
05-04-11, 19:19
Extremism breeds extremism , so ....

Don't be complaining if u get hit by the same extremism u have been triggering ... blame it of urselves then ....[/SIZE]

The 'kiss ass or die' manouvre won't work.
All there will be left of threathening terrorist countries will be a huge glassified parking lot. :fpetaf:

super ick
06-04-11, 08:40
Extremisten moeten hun gang kunnen gaan. Leg je ze een strobreed in de weg heb je stront aan de knikker. En dat is dan weer jou schuld. Had je ze maar met rust moeten laten.
Logica van een extremist.

Stopnaald
06-04-11, 12:48
Er is geen enkele rechtvaardiging te vinden in de acties welke mensen hier hebben genomen nadat iemand 10.000 km verderop een boek met een paar honderd bladzijden heeft verbrand.

Ik wil beamen dat het hier een smakeloze actie betreft van deze dominee maar de gedragingen van enkele lieden hierop volgend zijn niet "terecht" noch "logisch".

Eens. Beide zaken zijn niet goed te praten. Het verbranden niet, het moorden ook niet.


Wie leest er nog een papieren boek ...

IK zei de gek. Hoezo? Wat is er toch mis met papieren boeken? De geur, de ervaring, nooit is de batterij op, nooit zoeken naar waar je gebleven was en als kers op de taart: papieren boeken zullen altijd en voor iedereen bruikbaar zijn, terwijl die e-readers door steeds nieuwere/andere apparaten worden vervangen. Binnen 2 jaar zijn alle huidige e-readers achterhaald, aangezien de kleurenversie nu al volop in ontwikkeling is.
Wie kan garanderen dat jouw favo e-boek over 20 jaar nog leesbaar/toegankelijk is?

En dan heb ik het nog niet eens over de stripboeken of een boek als Lord Of The Rings, waarbij het toch wel heel fijn is als daar een mooie landkaart bij zit.


op mijn e-reader staan duizenden digitale boeken inclusief de bijbel, koran en de pennevruchten van A. Hitler.
Wat opvalt als je zoekt op de term Joden in dit boek dan is het om de paar bladzijden raak. Slecht weer....schuld van de Joden. Werkeloosheid...schuld van de Joden. Vrouw weggelopen....uiteraard ook de schuld van een Jood.

Mijn interpretatie van het antisemitisme in dit boek is jaloezie t.o.v een in die tijd zeer succesvolle bevolkingsgroep. Iets anders kan ik er niet van maken. Als het allemaal niet zo'n trieste afloop had gehad dan is het bijna lachwekkend om te lezen.

Hitler was een hopeloos slechte schrijver. Magoed, daar zijn er heel veel van....

Pizzaman
06-04-11, 13:00
IK zei de gek. Hoezo? Wat is er toch mis met papieren boeken? De geur, de ervaring, nooit is de batterij op, nooit zoeken naar waar je gebleven was en als kers op de taart: papieren boeken zullen altijd en voor iedereen bruikbaar zijn, terwijl die e-readers door steeds nieuwere/andere apparaten worden vervangen.
De geur? Muhahahaha is dat voor of na het in de brand steken.
Overigens is dat ook een punt, als je het boek zat bent kan je er nog nuttige warmte van hebben of je billen mee afvegen.
Probeer dat maar eens met een e-reader.


Hitler was een hopeloos slechte schrijver...
...maar het boek heeft toch een verbrandingswaarde van een niet te versmaden aantal kilojoules. :stout:
Overigens, Hitler zelf ook. :engel:

Stopnaald
06-04-11, 14:05
De geur? Muhahahaha is dat voor of na het in de brand steken.
Overigens is dat ook een punt, als je het boek zat bent kan je er nog nuttige warmte van hebben of je billen mee afvegen.
Probeer dat maar eens met een e-reader.

Foei Pizzaman, heb jij nooit zo'n ouderwets met leer ingebonden boek geroken? Alleen al deze geur brengt je jaren terug in de tijd....


...maar het boek heeft toch een verbrandingswaarde van een niet te versmaden aantal kilojoules. :stout:
Overigens, Hitler zelf ook. :engel:

Mwah...houd niet over hoor.

super ick
06-04-11, 14:55
als je het boek zat bent kan je er nog nuttige warmte van hebben of je billen mee afvegen.
Probeer dat maar eens met een e-reader.


Moet dat?

Pizzaman
06-04-11, 17:29
Foei Pizzaman, heb jij nooit zo'n ouderwets met leer ingebonden boek geroken?
Alleen al deze geur brengt je jaren terug in de tijd...
Ja muffe schimmel, doet me denken aan m'n oma... :maf3:
Nee joh ik lees dagelijks boeken, maar meestal geen zware kost - en uit de bieb.
Dus met zo'n mooi geplastificeerd omslag. En dan nog tijdschriften, stinken meestal naar drukinkt.
Ook lekker, schijnt dat sommige mensen oplosmiddelen snuiven...


Mwah...houd niet over hoor.
Met benzine brandt alles.


Moet dat?
Niks hoeft hoor. Nadeel van een e-reader is ook dat een verse pagina gebruiken ook geen soelaas biedt. :argwaan:

Mothership
07-04-11, 00:48
Eens. Beide zaken zijn niet goed te praten. Het verbranden niet, het moorden ook niet.



IK zei de gek. Hoezo? Wat is er toch mis met papieren boeken? De geur, de ervaring, nooit is de batterij op, nooit zoeken naar waar je gebleven was en als kers op de taart: papieren boeken zullen altijd en voor iedereen bruikbaar zijn, terwijl die e-readers door steeds nieuwere/andere apparaten worden vervangen. Binnen 2 jaar zijn alle huidige e-readers achterhaald, aangezien de kleurenversie nu al volop in ontwikkeling is.
Wie kan garanderen dat jouw favo e-boek over 20 jaar nog leesbaar/toegankelijk is?

En dan heb ik het nog niet eens over de stripboeken of een boek als Lord Of The Rings, waarbij het toch wel heel fijn is als daar een mooie landkaart bij zit.



Hitler was een hopeloos slechte schrijver. Magoed, daar zijn er heel veel van....

Oud trauma. Ooit eens op de middelbare school een spreekbeurt gehouden over kernenergie. Naar de bieb voor de info. Twee meter boeken over...vrouwen tegen kernenergie, vakbeweging tegen kernenergie, Jip en Janneke en STOP kernenergie etcetera. Amper een boek te vinden hoe het nu eigenlijk werkte.

Ik had toen al het idee dat die boekinkopers stalinistische ambtenaren waren die op de loonlijst van Moskou stonden. De laatste jaren ook niet meer naar zo'n links propaganda bolwerk geweest.

Nu haal je op een terrasje in Barcelona even de digitale kranten op en zijn unieke zeldzame boeken welke niet meer worden verkocht digitaal wel beschikbaar

super ick
07-04-11, 08:26
Nu haal je op een terrasje in Barcelona even de digitale kranten op

Zover? Ik haal de papieren exemplaren gewoon hier op de hoek.

Mothership
09-04-11, 22:56
Zover? Ik haal de papieren exemplaren gewoon hier op de hoek.

Was gedurende mijn vakantie. Hoefde niet eens uit de stoel.....en ik had gratis WIFI beschikbaar ter plekke voor de downstream :boogjes:

super ick
10-04-11, 12:48
Was gedurende mijn vakantie. Hoefde niet eens uit de stoel.....en ik had gratis WIFI beschikbaar ter plekke voor de downstream :boogjes:

IK begrijp het wel maar deze 'voorzet' wilde ik even inkoppen.
Voortaan zet ik er wel een :D bij.

John2
10-04-11, 14:35
Vraag me wel eens af wat er gebeurd met de misdrukken van de Koran bij een drukkerij?

super ick
10-04-11, 21:11
Vraag me wel eens af wat er gebeurd met de misdrukken van de Koran bij een drukkerij?

Er zijn moslims die zelf hun Koran verbranden als die bijvoorbeeld kapot is gegaan.
In de vuilnisbak gooien lijkt mij veel onwaardiger.