PDA

Bekijk Volledige Versie : Bonussen en vroegere linkse idealen



Bofko
05-04-11, 10:40
AMSTERDAM - Voormalig FNV-voorzitter Lodewijk de Waal geeft zijn positie als commissaris bij ING niet op. PvdA-partijgenoot Ronald Plasterk uitte eerder ferme kritiek op De Waal vanwege zijn rol bij het toekennen van bonussen aan de ING-top. De Waal blijkt hiervoor echter niet te zwichten, zo zegt hij dinsdag in een artikel in het Nederlands Dagblad.

De Waal was als commissaris bij ING medeverantwoordelijk voor het besluit om de ING-top een forse bonus te verlenen over 2010. Na veel kritiek vanuit de Tweede Kamer besloten ING-topman Jan Hommen en zijn medebestuurders de bonus terug te geven. Plasterk vindt dat De Waals geloofwaardigheid ernstig is aangetast. „Als ik De Waal was, zou ik opstappen”, zei het Kamerlid.

„Het staat de heer Plasterk vrij om kritiek te leveren, daarvoor is hij tenslotte politicus”, zegt De Waal in het Nederlands Dagblad. „Ik heb andere verantwoordelijkheden en zal daar op een nader te bepalen moment een verklaring over afleggen, omdat ik vind dat ik mijn afwegingen moet verantwoorden.” In overleg met ING is voorlopig besloten tot een mediastilte, aldus De Waal.

De Waal kwam vorige week ook ter sprake vanwege de commotie bij hulporganisatie SNV, waar de oud-vakbondsman voorzitter was van de raad van toezicht. Zowel De Waal als directeur Dirk Elsen besloot op te stappen na publicaties over onder meer vriendjespolitiek, mogelijk onterechte dienstreizen, te hoge salarissen van de top en huurtoeslag voor een van de vier directeuren.

telegraaf.nl

:jammer:
Ik blijf dit soort praktijken onbegrijpelijk en triest vinden.Zo'n De Waal kan toch een meer dan een goedbelegde boterham verdienen zonder in die bonussencultuur verstrikt te raken ? Maar goed, ik zal hier wel een denkfout maken.Ben benieuwd naar zijn afwegingen.

mark61
05-04-11, 10:50
:jammer:
Ik blijf dit soort praktijken onbegrijpelijk en triest vinden.Zo'n De Waal kan toch een meer dan een goedbelegde boterham verdienen zonder in die bonussencultuur verstrikt te raken ? Maar goed, ik zal hier wel een denkfout maken.Ben benieuwd naar zijn afwegingen.

Het vlees is zwak. En schaamteloos ook nog.

Maja, dit is Nederland. Graaien is de norm. Mensen kunnen zich blijkbaar niks leukers voorstellen dan miljoenen op de bank. Die ze niet eens opkunnen, want of ze werken, of ze worden meteen na hun pensioen ziek :hihi:

Pizzaman
05-04-11, 11:57
Plasterk vindt dat De Waals geloofwaardigheid ernstig is aangetast. „Als ik De Waal was, zou ik opstappen”, zei het Kamerlid.


Leugen.

Als hij De Waal was, zou hij een nog dikkere bonus in z'n zak stoppen.
Nu zal ie dat doen wanneer ie de politiek verlaat, na enige aandacht aan z'n kinderen te hebben geschonken.

:fpetaf: regenten, zij verteren onze centen.

knuppeltje
05-04-11, 14:24
Hoeveel van alle prikkers hier zouden er niet voor zwichten?

Ik vrees dat de drang om rijk - en daarna nog rijker - te worden, in ons allemaal zit.

Maar dergelijke praktijken goed keuren vind ik niet zo best.

Pizzaman
05-04-11, 14:31
Hoeveel van alle prikkers hier zouden er niet voor zwichten?
Ik denk heel wat. Die doen zich echter nioet beter voor dan ze zijn.


Ik vrees dat de drang om rijk - en daarna nog rijker - te worden, in ons allemaal zit.
...echter niet de drang, om zich beter voor te doen dan men is.


Maar dergelijke praktijken goed keuren vind ik niet zo best.
....maar je wordt er wel rijk mee. :tranen:

knuppeltje
05-04-11, 14:34
...echter niet de drang, om zich beter voor te doen dan men is.

Hier op het forum?

Pizzaman
05-04-11, 14:35
Hier op het forum?

Daar al helemaal niet! :roken:

Bofko
05-04-11, 14:39
Hoeveel van alle prikkers hier zouden er niet voor zwichten?

Ik vrees dat de drang om rijk - en daarna nog rijker - te worden, in ons allemaal zit.

Maar dergelijke praktijken goed keuren vind ik niet zo best.

Is me te simpel. Een lotto-prijs bijv. zal iedereen natuurlijk dankbaar accepteren. Iedereen onderwerpt zich aan de spelregels.Er zit geen morele component aan.

Maar aan een bonus kleeft wel 'inleveren op de werkvloer', 'staatssteun', 'foute beslissingen in het verleden' en 'vriendjespolitiek' en 'landelijke bezuinigingen'.Er zit een overduidelijke morele component aan.

Verder is het ook een cultuurkwestie.Cultuur van een old boys network.Zo van: als je vraagtekens zet bij die bonus wordt je niet voor vol aangezien in de comissariatenwereld en dat kan je functioneren en of imago weer schaden. Het raakt aan de identiteit denk ik.De prikkers hier zitten niet in die cultuur.

marces
05-04-11, 14:42
Maja, dit is Nederland. Graaien is de norm. Mensen kunnen zich blijkbaar niks leukers voorstellen dan miljoenen op de bank. Die ze niet eens opkunnen, want of ze werken, of ze worden meteen na hun pensioen ziek :hihi:

Oh, is graaien typisch Nederlands dan? Dat denk ik toch niet, dit is een mondiaal probleem, je zegt het zelf al: het vlees (de mens) is zwak. Ik denk dat 90% (en dat is een erg optimistische schatting) van alle mensen die in de positie komen dat ze ook op die wijze over een flinke bonus kunnen beschikken, door de knieën gaan. Dat maakt het niet minder kwalijk, ik erger me er ook kapot aan, maar dat is nu eenmaal het gevolg van de kapitalistische maatschappij, zonder enige overheidsinvloed op dit vlak. En dat De Waal uitgerekend uit de linkse stal komt is heel cru.

super ick
05-04-11, 14:50
Links lullen, rechts vullen.

In het vakbondmilieu lulde en deed hij mee. In de bankwereld idem. Blkijkbaar geen eigen mening.

De overheid heeft hem, als voorwaarde voor de staatssteun in de RVC gezet en moet hem er nu direct weer uit halen.
Hypocriet figuur.
Met zijn lulsmoes dat hij later, als de tijd daar rijp voor is een verklaring af zal leggen. Wie slikt dat soort leugen?

Pizzaman
05-04-11, 14:51
Met zijn lulsmoes dat hij later, als de tijd daar rijp voor is een verklaring af zal leggen. Wie slikt dat soort leugen?

Wij, met z'n allen. :fpetaf:

jang0201
05-04-11, 18:48
Links lullen, rechts vullen.

In het vakbondmilieu lulde en deed hij mee. In de bankwereld idem. Blkijkbaar geen eigen mening.

De overheid heeft hem, als voorwaarde voor de staatssteun in de RVC gezet en moet hem er nu direct weer uit halen.
Hypocriet figuur.
Met zijn lulsmoes dat hij later, als de tijd daar rijp voor is een verklaring af zal leggen. Wie slikt dat soort leugen?


Het is 1 pot nat die linkse vakbondslui, links lullen en idd. rechts vullen, zie Kok. Rosemoller....

mark61
05-04-11, 23:21
Oh, is graaien typisch Nederlands dan? Dat denk ik toch niet, dit is een mondiaal probleem, je zegt het zelf al: het vlees (de mens) is zwak. Ik denk dat 90% (en dat is een erg optimistische schatting) van alle mensen die in de positie komen dat ze ook op die wijze over een flinke bonus kunnen beschikken, door de knieën gaan. Dat maakt het niet minder kwalijk, ik erger me er ook kapot aan, maar dat is nu eenmaal het gevolg van de kapitalistische maatschappij, zonder enige overheidsinvloed op dit vlak. En dat De Waal uitgerekend uit de linkse stal komt is heel cru.

Het is niet van Nederland alleen, maar wel typisch Nederlands. Duitse en Franse banken hebben zich niet zo krankjorem gedragen. De crisis kwam van de Angelsaksische kant, en NL hobbelde erachteraan, want wij vinden alles dat uit de VS komt prachtig.

Er zijn een aantal bankiers en financieel volk geweest die volkomen onverantwoordelijke beslissingen hebben genomen en daardoor de halve wereld in een crisis hebben gestort; ze zijn niet ontslagen, niet door hun aandeelhouders teruggefloten, er is er bijna geen een berecht en opgesloten.

Ze moesten met hangende pootjes naar de verfoeide overheid om hen te redden, terwijl het rechtse adagium altijd is: de staat moet oprotten, lang leve de vrije markt! Behalve als ze als een stel pubers te ver zijn gegaan, dan moet de staat ze weer redden.

En dan is de grootste ellende nog niet voorbij, of ze denken dat ze zich op kosten van de burgers weer kunnen volproppen. Hoezo moeten ze beloond worden voor hun incompetentie en wandaden?

De overheid heeft die invloed zelf opgegeven. De Nederlandse Bank deed maar wat de laatste jaren. DSB, Icesave, ze controleerden niet, en toen ze erachter kwamen dat ze er een zooitje van hadden gemaakt probeerden ze het te verhullen.

Intussen mag het old boysclubje gewoon doorgaan. Ze hebben zelfs de brutaliteit luidkeels te klagen dat iemand hun onverdiende miljoenen wil afpakken.

Als je dat ergens anders flikt in een industriële onderneming bijvoorbeeld, vlieg je eruit

Bofko
06-04-11, 01:33
Zag bij Pauw en Witteman een pittige discussie tussen Plasterk en Boele Staal , voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken.
Ik ben niet wijzer geworden. Boele Staal muikelde alleen maar over het belang van het bankwezen. Plasterk maakte handbewegingen van: wanneer komt je punt ? Pauw en Witteman als ervaren discussieleiders kwamen ook niet verder.'Pittige discussie' maar de sfeer bleef goed.....


Ik heb nog nooit een dergelijke wereldvreemde arrogantie in NL gezien. Dat meen ik, en ik heb heel wat gezien

Soldim
06-04-11, 07:21
Het is niet van Nederland alleen, maar wel typisch Nederlands. Duitse en Franse banken hebben zich niet zo krankjorem gedragen.

Valt tegen; vooral in Duitsland zijn er veel meer kleine banken die zich redelijk gedragen hebben maar een paar van de grotere banken hadden net zulke grote problemen als de Nederlandse banken. Sarko gaf veel discreter staatssteun ;)

Over de Zwitsers zullen we het maar niet hebben, in dit verband....

mark61
06-04-11, 07:51
Valt tegen; vooral in Duitsland zijn er veel meer kleine banken die zich redelijk gedragen hebben maar een paar van de grotere banken hadden net zulke grote problemen als de Nederlandse banken. Sarko gaf veel discreter staatssteun ;)

Over de Zwitsers zullen we het maar niet hebben, in dit verband....

Hehe. Maar in totaal zijn ze toch veel minder het schip in gegaan?

mark61
06-04-11, 08:01
Zag bij Pauw en Witteman een pittige discussie tussen Plasterk en Boele Staal , voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken.
Ik ben niet wijzer geworden. Boele Staal muikelde alleen maar over het belang van het bankwezen. Plasterk maakte handbewegingen van: wanneer komt je punt ? Pauw en Witteman als ervaren discussieleiders kwamen ook niet verder.'Pittige discussie' maar de sfeer bleef goed.....


Ik heb nog nooit een dergelijke wereldvreemde arrogantie in NL gezien. Dat meen ik, en ik heb heel wat gezien

Tsja, die Boele vindt Plasterk dan weer wereldvreemd. NL moet mee met de Angelsaksische beloningscultuur, vindt ie.

Muikelen? :vreemd:

:hihi:

knuppeltje
06-04-11, 08:59
Is me te simpel. Een lotto-prijs bijv. zal iedereen natuurlijk dankbaar accepteren. Iedereen onderwerpt zich aan de spelregels.Er zit geen morele component aan.

Maar aan een bonus kleeft wel 'inleveren op de werkvloer', 'staatssteun', 'foute beslissingen in het verleden' en 'vriendjespolitiek' en 'landelijke bezuinigingen'.Er zit een overduidelijke morele component aan.

Verder is het ook een cultuurkwestie.Cultuur van een old boys network.Zo van: als je vraagtekens zet bij die bonus wordt je niet voor vol aangezien in de comissariatenwereld en dat kan je functioneren en of imago weer schaden. Het raakt aan de identiteit denk ik.De prikkers hier zitten niet in die cultuur.

Al die negatieve effecten spelen maar zelden een rol bij de innerlijke drang om rijk te willen worden, liefst heel rijk, rijker dan de anderen.
Ik geloof totaal niet dat afgezien van een klein percentage, niet iedereen zijn kans zou grijpen als die kans voor zijn voeten zou liggen. Dat er binnen het old boys netwerk veel mogelijkheden liggen is geen reden om te denken dat er buiten die kring niet dezelfde drang aanwezig is.
Dat die kansen er niet voor iedereen zijn weggelegd doet daar in principe niets aan af.
Diverse malen is door rollenspel aangetoond hoever mensen bereid zijn te gaan in het oprekken van zijn of haar zogenaamde morele waarden.
Dat oprekken kan heel ver gaan. De gevolgen daarvan zien we elke dag in de krant en op de tv.

marces
06-04-11, 09:23
Het is niet van Nederland alleen, maar wel typisch Nederlands. Duitse en Franse banken hebben zich niet zo krankjorem gedragen. De crisis kwam van de Angelsaksische kant, en NL hobbelde erachteraan, want wij vinden alles dat uit de VS komt prachtig.

Er zijn een aantal bankiers en financieel volk geweest die volkomen onverantwoordelijke beslissingen hebben genomen en daardoor de halve wereld in een crisis hebben gestort; ze zijn niet ontslagen, niet door hun aandeelhouders teruggefloten, er is er bijna geen een berecht en opgesloten.

Ze moesten met hangende pootjes naar de verfoeide overheid om hen te redden, terwijl het rechtse adagium altijd is: de staat moet oprotten, lang leve de vrije markt! Behalve als ze als een stel pubers te ver zijn gegaan, dan moet de staat ze weer redden.

En dan is de grootste ellende nog niet voorbij, of ze denken dat ze zich op kosten van de burgers weer kunnen volproppen. Hoezo moeten ze beloond worden voor hun incompetentie en wandaden?

De overheid heeft die invloed zelf opgegeven. De Nederlandse Bank deed maar wat de laatste jaren. DSB, Icesave, ze controleerden niet, en toen ze erachter kwamen dat ze er een zooitje van hadden gemaakt probeerden ze het te verhullen.

Intussen mag het old boysclubje gewoon doorgaan. Ze hebben zelfs de brutaliteit luidkeels te klagen dat iemand hun onverdiende miljoenen wil afpakken.

Als je dat ergens anders flikt in een industriële onderneming bijvoorbeeld, vlieg je eruit

Ik ben het helemaal met je eens. Alleen bonussen worden niet alleen uitgekeerd bij banken maar bij de meeste grote bedrijven. En dat gebeurd wereldwijd helaas.
Natuurlijk is het zo dat mensen zwak zijn, daarom moet het systeem zo zijn ingericht, dat dit soort excessen niet mogelijk zijn. Je stipt het zelf al aan, de overheid heeft zich nu zover teruggetrokken, dat ze daar helemaal niks meer over te zeggen heeft.
Lang leve de vrij markteconomie! Laat het maar aan de markt over, dan komt alles goed! Dat bedoel ik natuurlijk spottend, we hebben allemaal aan den lijve kunnen ondervinden wat de gevolgen hiervan zijn.
En inderdaad, toen het fout ging op hangende pootjes aankloppen bij vadertje staat. En omdat hele bankwezen van levensbelang is voor onze economie, moest de staat wel bijspringen, ondanks het feit dat dit verschrikkelijk onrechtvaardig is. Zo hebben de banken ons in de tang....

Soldim
06-04-11, 09:47
Hehe. Maar in totaal zijn ze toch veel minder het schip in gegaan?

Hmm, de Duitsers:



As of August 2009, the volume of the government’s rescue programmes amounted to 24% of 2008
GDP, broadly comparable with that in other countries; the average EU country provided 26% of GDP and
the United States 26% of GDP (Stolz and Wedow, 2009)

Bron (http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/fulltext/5kmbm80pjkd6.pdf?expires=1302080067&id=0000&accname=guest&checksum=BAAC8017732E378860F9675C2BA0D6E4).

Nederland zat ergens rond de 30% geloof ik (de Belgen op 70 :hihi: ). Zwitserland kon ik niet vinden....

De Fransen inderdaad maar op een procent of 8.... die hadden natuurlijk weinig over de grens geinvesteerd ;)

Bofko
06-04-11, 09:53
Muikelen? :vreemd:

:hihi:

"niet opschieten met iets, waardoor een ander geërgerd raakt"
Da's Brabants kennelijk.

mark61
06-04-11, 10:41
Hmm, de Duitsers:

Bron (http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/fulltext/5kmbm80pjkd6.pdf?expires=1302080067&id=0000&accname=guest&checksum=BAAC8017732E378860F9675C2BA0D6E4).

Nederland zat ergens rond de 30% geloof ik (de Belgen op 70 :hihi: ). Zwitserland kon ik niet vinden....

De Fransen inderdaad maar op een procent of 8.... die hadden natuurlijk weinig over de grens geinvesteerd ;)

Zozo.

Die Fransen investeren in hun achtertuin, half Afrika. Die doen altijd wat zij zeggen. Inflatie of deflatie op commando :hihi:

mark61
06-04-11, 10:45
"niet opschieten met iets, waardoor een ander geërgerd raakt"
Da's Brabants kennelijk.

Leuk!