PDA

Bekijk Volledige Versie : NIS in opspraak



Umarvlie
05-04-11, 14:08
NIS in opspraak

AMSTERDAM - Het Nederlands-Israëlitisch Seminarium heeft sinds 1960 slechts één rabbijn opgeleid, terwijl de opleiding al jaren miljoenen aan subsidie ontvangt.

De opleiding voor rabbijnen en godsdienstleraren in Amsterdam kreeg sinds 1991 minstens 2,5 miljoen, blijkt uit onderzoek van HP/De Tijd. De enige die er sinds 1960 als rabbijn afstudeerde is Raphael Evers, rector van het NIS en tevens bekend als mediarabbijn.

“Het seminarium ligt al eeuwen te slapen,” zegt Irene Zwiep, hoogleraar Hebreeuws aan de UvA, in het artikel in HP/De Tijd. Zij zit sinds enkele jaren in de Academische Raad van het NIS, die erop moet letten dat het NIS de kwaliteit goed bewaakt. Zwiep: “Ze hebben de hele ontwikkeling in de kwaliteitszorg gemist.”

Nan Dodde, oud-hoogleraar onderwijsgeschiedenis van de Erasmus Universiteit die onderzoek deed naar joods onderwijs ziet geen toegevoegde waarde in het seminarium: “Het bestaansrecht van het NIS is nul. Evers bedenkt telkens nieuwe cursussen om de boel maar een beetje draaiend te houden, maar inhoudelijk stelt het niks voor.”

Prominente joden trokken aan de bel over het slechte functioneren van het seminarium en haar rector. Volgens hen gaat het subsidiegeld ook deels naar de hoge onkosten van de rector.

(Bron: Telegraaf)

knuppeltje
05-04-11, 14:11
Stelletje smerige oplichters.

Pizzaman
05-04-11, 14:57
Stelletje smerige oplichters.
Zeker weten. Subsidieslurpende volksverlakkerij.

Maar wat ik nu zie mis ik bij bepaalde 'bevolkingsgroepen':

Prominente joden trokken aan de bel ...

Datr bedoel ik nu steeds met 'het blijft stil aan de overkant'.
Deze 'overkant' geeft WEL aan hoe het moet. :fpetaf:

mark61
05-04-11, 15:01
Zeker weten. Subsidieslurpende volksverlakkerij.

Maar wat ik nu zie mis ik bij bepaalde 'bevolkingsgroepen':


Datr bedoel ik nu steeds met 'het blijft stil aan de overkant'.
Deze 'overkant' geeft WEL aan hoe het moet. :fpetaf:

Ja? Wat hebben ze dan sinds 1960 teruggestort in de staatskas?

:rolleyes:

Pizzaman
05-04-11, 15:07
Ja? Wat hebben ze dan sinds 1960 teruggestort in de staatskas?

:rolleyes:

:duim: Er is in ieder geval sprake van goede wil.
Maar heb jij de cijfers dan paraat voor allebei? :roken:
Vor die andere partij heeft er eentje de kosten in ieder geval berekend... :fpetaf:

ronald
05-04-11, 21:53
Het vervolg van het artikel:


Transparant

Het NIS weerspreekt de beschuldigingen en laat weten dat er naast de rabbijn ongeveer dertig studenten op andere niveaus zijn afgestudeerd aan het instituut. "Vergelijk het met de BAMA-structuur, waar ook op verschillende niveaus kan worden afgestudeerd," zo laat het curatorium van het NIS weten in een schriftelijke reactie.

Verder wijst het curatorium er op dat het NIS een volledig transparant instituut is, waar elk jaar een accountantscontrole plaatsvindt. Misstanden zouden nog nooit aangetroffen zijn.

Ook rector Evers doet de beweringen af als "Onzin" "Er zijn sinds die tijd absoluut rabbijnen afgestudeerd, zes in totaal, inclusief ikzelf. Ook zijn er 25 docenten afgeleverd."

„Een rabbinale studie duurt ontzettend lang”, zegt Evers. „Ikzelf heb pas dit jaar de titel behaald. Terwijl ik in 1972 ben begonnen.”

Volgens Evers zijn er twee examencommissies binnen het seminarium die bepalen of een rabbijn of docent aan het NIS afstudeert. „Een interne en een externe commissie van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK). Daarnaast is er nog een aantal opleidingen, bijvoorbeeld de opleiding tot besnijder of voorzanger, die niet door die twee commissies worden geëxamineerd, maar waarvoor speciale commissies zijn die een student beoordelen. Die commissie bestaat dan bijvoorbeeld uit doktoren en rabbijnen.”

Momenteel studeren er veertig studenten aan het seminarium. Twaalf van hen volgen de opleiding tot rabbijn.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/9456700/__NIS_in_opspraak__.html?p=12,1

John2
05-04-11, 22:15
NIS opgericht door Koning Willem I bij Koninklijk Besluit van 26 februari 1814, is meer dan alleen een opleiding voor Rabbies, ze beheren ook het Joods stamboek, Joods archief en diverse gebouwen, zowel binnen Nederland als daarbuiten.
Vele instellingen en regeringen maken gebruik hiervan en is het geld dubbel en dwars waard als stukje cultureel erfgoed.

H.P.Pas
05-04-11, 22:30
Vele instellingen en regeringen maken gebruik hiervan en is het geld dubbel en dwars waard als stukje cultureel erfgoed.
Tpt vandaag had ik er nog nooit van gehoord.
En jij ook niet.

John2
05-04-11, 22:41
Tpt vandaag had ik er nog nooit van gehoord.
En jij ook niet.

Als half Rus met Joodse voorouders heb ik zeker gehoord van deze organisatie, immer de Joden konden alleen een paspoort krijgen in Rusland als ze konden aantonen inderdaad joods te zijn en via de stamboek gegevens van het NIS kon dit worden aangetoont.

mark61
05-04-11, 23:26
Bizar trouwens. Financiert de NLse overheid ook katholieke seminaria? Hoe was het ook weer, seculier, scheiding kerk en staat.

Weer een gevalletje schuldgevoel afkopen.

John2
06-04-11, 00:04
Bizar trouwens. Financiert de NLse overheid ook katholieke seminaria? Hoe was het ook weer, seculier, scheiding kerk en staat.

Weer een gevalletje schuldgevoel afkopen.

Iedere stichting kan subsidie aanvragen dus waarom niet, de hoogte van de susidie is afhankelijk van de waarde en de jaarlijkse kosten.

mark61
06-04-11, 00:10
Iedere stichting kan subsidie aanvragen dus waarom niet, de hoogte van de susidie is afhankelijk van de waarde en de jaarlijkse kosten.

Een seculiere overheid financiert geen religieuze hobbies.

Lul niet uit je nek over waarde en kosten. Snel naar bed, het licht uit, handjes boven de dekens. Het is veel te laat voor jou.

ronald
06-04-11, 01:43
Iedere stichting kan subsidie aanvragen dus waarom niet, de hoogte van de susidie is afhankelijk van de waarde en de jaarlijkse kosten.


De maatschappelijke waarde is een belangrijk punt. Dat belang toetst de overheid en zal het dan ten dele financieel ondersteunen. Een religieus instituut kan er ook voor kiezen totaal onafhankelijk van de overheid te zijn opdat zij zo weinig overheidsbemoeienissen zal ondervinden. Over het algemeen is in Nederland wel de tendens dat men een striktere scheiding van kerk en staat wil realiseren maar oude instituten kan zij niet zo maar van zich af duwen juist vanwege ie maatschappelijke waarde. Zo heeft de staat wel bereikt dat kerkgebouwen niet meer onder haar zorg vallen. Aan de andere kant wil zij bv wel opleidingsinstituten voor Imams vanuit Nederlandse bodem promoten om zo "Nederlandse" imams te kweken. Dit was in het verleden ook met de opleiding tot rabbijn van Nederlandse bodem. Buitenlanders schijnen pas met Koninklijk Besluit te worden aangesteld meen ik.

http://www.up.ac.za/dspace/bitstream...%281998%29.pdf

"In Nederland bestaan er ook kerkelijke seminaria die in het universitaire bestel
zijn opgenomen, die door en vanwege de kerken worden bestuurd en door
de overheid worden gesubsidieerd: de Theologische Universiteit der Gereformeerde
Kerken te Kampen en de Katholieke Theologische Universiteiten
te Utrecht en te Tilburg7• Deze theologische universiteiten zijn door de
overheid als zogenoemde "aangewezen instellingen" erkend; zij dienen net
als alle universitaire instellingen te voldoen aan eisen van kwaliteit en
doelmatigheid."
Het NIS is ook zo'n instituut. Vandaar dat Irene Zwiep (niet verwonderlijk eigenlijk dat zij het NIS slaperig vindt maar dat is haar probleem met de oude traditie en religieuze kennis en waarde) zich van overheidswege zich mee bemoeit. Aan de andere kant is het NIS nooit alleen een vergelijkbare universitaire instituut als de bv de KTU in Utrecht. Je kunt er wel rabbijn worden ("groot seminar") maar haar aanbod en overgrote aandacht gaat meer naar het opleiden van leerkrachten ("klein seminar") en van bepaalde vaklui.

Pizzaman
06-04-11, 08:45
Bizar trouwens. Financiert de NLse overheid ook katholieke seminaria? Hoe was het ook weer, seculier, scheiding kerk en staat.
Je zou je verbazen (maar d'r zal wel moeilijker achter te komen zijn).
Of misschien zou het jou evenmin verbazen als mij.
En er meer een 'zie je wel' effect zijn. :stout:


Weer een gevalletje schuldgevoel afkopen.
Klopt. Voordeel is dat ze hier tenminste geen terroristen opleiden.

mark61
06-04-11, 08:51
Klopt. Voordeel is dat ze hier tenminste geen terroristen opleiden.

Hoe weet je dat? Ze leiden ideologen op voor een terroristische staat :ego:

En waar wordt dat wel gedaan? Aan islamitische basisscholen?

Umarvlie
06-04-11, 08:55
Bizar trouwens. Financiert de NLse overheid ook katholieke seminaria? Hoe was het ook weer, seculier, scheiding kerk en staat.

Weer een gevalletje schuldgevoel afkopen.

We subsidieren (zwaar) het koningshuis wat eerst een Protestants instituut is maar tegenwoordig ook Rooms-Katholieke invloeden heeft.

Pizzaman
06-04-11, 09:03
Hoe weet je dat? Ze leiden ideologen op voor een terroristische staat :ego:
:stout: nee da's een prachtig instituut, een buffer voor de westerse samenleving (zegt Geert). :stout:


En waar wordt dat wel gedaan? Aan islamitische basisscholen?
Uiteraard dan de andere he:http://www.nederlandpolitiek.nl/geen-subsidie-als-palestijnen-terrorisme-verheerlijken/i/169080/

mark61
06-04-11, 09:31
We subsidieren (zwaar) het koningshuis wat eerst een Protestants instituut is maar tegenwoordig ook Rooms-Katholieke invloeden heeft.

We betalen het staatshoofd en naaste familie ja, dat lijkt me niet zo vreemd. Enfin je kan er wat volk afhalen.

Nee, het is geen instituut mbt. religie. Waarom denkt iedereen dat toch? In NL is om te beginnen het koningshuis een recent verschijnsel, en itt veel andere Noordeuropese landen speelt de monarch geen rol in de godsdienst.

mark61
06-04-11, 09:32
:stout: nee da's een prachtig instituut, een buffer voor de westerse samenleving (zegt Geert). :stout:

Uiteraard dan de andere he:http://www.nederlandpolitiek.nl/geen-subsidie-als-palestijnen-terrorisme-verheerlijken/i/169080/

Geert slaat zoveel bevooroordeelde wartaal uit. Wat er zo leuk is aan steile joden tov. steile moslims ontgaat mij volledig. Hij moest de torah en talmoed es doorlezen.

We hadden het over het Nederlandse onderwijs. Wat haal jij er nou weer bij?

John2
06-04-11, 09:43
Een seculiere overheid financiert geen religieuze hobbies.

Lul niet uit je nek over waarde en kosten. Snel naar bed, het licht uit, handjes boven de dekens. Het is veel te laat voor jou.

Weinig religieuze hobbies Mark, jij vergeet bijvoorbeeld dat in het archief, ook heel veel oorlogdocumentatie is opgeslagen, maar ook waardevolle documenten die door de Nazi waren gestolen.
Maar ook het verhaal van dat er één rabi is afgeleverd klopt al niet, dus dag Mark je valt weer door de mand.

Pizzaman
06-04-11, 10:00
Geert slaat zoveel bevooroordeelde wartaal uit. Wat er zo leuk is aan steile joden tov. steile moslims ontgaat mij volledig. Hij moest de torah en talmoed es doorlezen.
Hoeveel ":stout: :stout: :stout:" moeten d'r bij dan...
Al dat gelazer over moslims en Israel van Geert vind ik vaak ook een beetje teveel hoor.


We hadden het over het Nederlandse onderwijs. Wat haal jij er nou weer bij?
Uh, ik dacht dat je 't over subsidie aan terroristen wilde hebben.
Niet of islam-scholen terroristen zouden opleiden. :argwaan:
Het betreft basisscholen, me dunkt dat die kinderen ook groter worden, en dan zelf gaan nadenken.
In alle reli-scholen wordt bedenkelijk gedachtengoed in kleine kinderen geinstalleerd.
Onze Sint is de beste, etcetera. Wie daar geld voor over heeft... ik niet.

John2
06-04-11, 10:06
De maatschappelijke waarde is een belangrijk punt. Dat belang toetst de overheid en zal het dan ten dele financieel ondersteunen. Een religieus instituut kan er ook voor kiezen totaal onafhankelijk van de overheid te zijn opdat zij zo weinig overheidsbemoeienissen zal ondervinden. Over het algemeen is in Nederland wel de tendens dat men een striktere scheiding van kerk en staat wil realiseren maar oude instituten kan zij niet zo maar van zich af duwen juist vanwege ie maatschappelijke waarde. Zo heeft de staat wel bereikt dat kerkgebouwen niet meer onder haar zorg vallen. Aan de andere kant wil zij bv wel opleidingsinstituten voor Imams vanuit Nederlandse bodem promoten om zo "Nederlandse" imams te kweken. Dit was in het verleden ook met de opleiding tot rabbijn van Nederlandse bodem. Buitenlanders schijnen pas met Koninklijk Besluit te worden aangesteld meen ik.

http://www.up.ac.za/dspace/bitstream...%281998%29.pdf

"In Nederland bestaan er ook kerkelijke seminaria die in het universitaire bestel
zijn opgenomen, die door en vanwege de kerken worden bestuurd en door
de overheid worden gesubsidieerd: de Theologische Universiteit der Gereformeerde
Kerken te Kampen en de Katholieke Theologische Universiteiten
te Utrecht en te Tilburg7• Deze theologische universiteiten zijn door de
overheid als zogenoemde "aangewezen instellingen" erkend; zij dienen net
als alle universitaire instellingen te voldoen aan eisen van kwaliteit en
doelmatigheid."
Het NIS is ook zo'n instituut. Vandaar dat Irene Zwiep (niet verwonderlijk eigenlijk dat zij het NIS slaperig vindt maar dat is haar probleem met de oude traditie en religieuze kennis en waarde) zich van overheidswege zich mee bemoeit. Aan de andere kant is het NIS nooit alleen een vergelijkbare universitaire instituut als de bv de KTU in Utrecht. Je kunt er wel rabbijn worden ("groot seminar") maar haar aanbod en overgrote aandacht gaat meer naar het opleiden van leerkrachten ("klein seminar") en van bepaalde vaklui.

Oudheden, oorsprongen en traditie's worden niet meer gewaardeerd in Nederland, misschien een Idee voor de Joden en de Christenen (Orthodox) ons terug te trekken naar onze oorsprongen met medeneming van eeuwen oude boeken en relikiwiën.
Ik hoorde namelijk dat er stukjes grond te koop zijn in de bezette gebieden en dat het makkelijker is een bouwvergunning te krijgen van Israel dan een subsidie van de EU.. :stout:

knuppeltje
06-04-11, 10:07
In alle reli-scholen wordt bedenkelijk gedachtengoed in kleine kinderen geinstalleerd.

In een andere topic nam je het nog zo op voor een bijzondere school. Je verdedigde nog wel hartstochtelijk de vermeende rechten van die gesloten club.

Pizzaman
06-04-11, 10:33
In een andere topic nam je het nog zo op voor een bijzondere school. Je verdedigde nog wel hartstochtelijk de vermeende rechten van die gesloten club.

Wat ik er van vind (ik vind het volkomen overbodige onzin maar dat wist je al),
is wat anders dan wat ik vind van het recht van de betreffende club om hun 'hobby' uit te voeren.
Zolang zij mij (of een ander) daarmee niet hinderen, noem ik dat vrijheid.

Ik ben ook geen nudist, toch zal ik het recht van die mensen verdedigen.
Evenmin ben ik een homo, maar ik zie ook niet in waarom ik dat dan niet kan verdedigen.
Immers dat is keuzevrijheid - de grens ligt waar de vrijheid van de een de vrijheid van de ander belemmert.

Het dragen van de hoofddoek in zo'n school vind ik het eisen van toegang tot de hondententoonstelling - met je aangelijnde alligator.

John2
06-04-11, 10:40
Het dragen van de hoofddoek in zo'n school vind ik het eisen van toegang tot de hondententoonstelling - met je aangelijnde alligator.

Een alligator aan de lijn moet kunnen, het is anders als je een kat of een vlooiencircus meeneemt en toegang eist.
Aan de andere kant als je met hoofddoek aangelijnd een katholieke school wenst te bezoeken moet dit ook geen probleem zijn, zeker niet als de begeleider van deze Moslima dan een pedofiele priester is. :stout:

Pizzaman
06-04-11, 10:42
He John wat ranzig weer :rolleyes:
Aanlijnen hoeft alleen in Parijs hoor.

BTW is een 'pedofiele priester' nou een contaminatie, of een pleonasme :stout:

John2
06-04-11, 10:48
He John wat ranzig weer :rolleyes:
Aanlijnen hoeft alleen in Parijs hoor.

BTW is een 'pedofiele priester' nou een contaminatie, of een pleonasme :stout:
Zou zeggen een contaminatie waardoor pleonasme ontstaat.
Heb trouwens nog geen priester zien lopen in Parijs met een lijntje, wel noord afrikanen die lijntjes in de aanbieding hebben alsof het chinezen was.

:engel:Was mijn handen in onschuld:engel:
(of was het ik was mijn handen om bewijs te verduisteren)