PDA

Bekijk Volledige Versie : Man steekt zichzelf in brand op de Dam in Amsterdam



Marsipulami
07-04-11, 13:12
Man steekt zichzelf in brand op de Dam in Amsterdam


<object width="640" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_N2m97Cx-4Y&hl=en_US&feature=player_embedded&version=3"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/_N2m97Cx-4Y&hl=en_US&feature=player_embedded&version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390"></embed></object>


Deze middag rond 12.30 uur heeft een man zichzelf in brand gestoken op de Dam, een plein in het centrum van Amsterdam. De man werd met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis overgebracht, zo meldt de Nederlandse politie.

Omstanders probeerden het vuur te doven en werden opgevangen door de politie. Volgens een woordvoerder van de Nederlandse politie gaat het om een poging tot zelfdoding. De man kon echter nog niet worden ondervraagd.

Op de Dam is de bewuste plek, vlak voor het Nationale Monument, afgezet. Omdat het een poging tot zelfdoding betreft, is de politie terughoudend in het verstrekken van informatie.

De Amsterdamse zender AT5 zette een filmpje van het incident op de website. "De site raakte overbelast, het filmpje wordt meer dan tienduizend keer per half uur aangeklikt", aldus een medewerker. De zender waarschuwde bezoekers van de website voor de "heftige" beelden. (anp/belga/adha)

Pizzaman
07-04-11, 13:15
Inmiddels is ie overleden, het betrof een uitgeprocedeerde asielzoeker uit Iran.
Tja... :droef:

Droevig, maar als iedereen zich in de fik stak als het niet ging zoals ie wilde?

Joesoef
07-04-11, 13:37
Inmiddels is ie overleden, het betrof een uitgeprocedeerde asielzoeker uit Iran.
Tja... :droef:

Droevig, maar als iedereen zich in de fik stak als het niet ging zoals ie wilde?


Hij was niet uitgeprocedeerd. Vermoedelijk een psychose wat hem er toe bracht.

Pizzaman
07-04-11, 13:44
Hij was niet uitgeprocedeerd. Vermoedelijk een psychose wat hem er toe bracht.

Ik kijk ook alleen maar in de Tele-G.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/9475861/__Man_die_zichzelf_in_brand_stak_overleden__.html? sn=binnenland
"Leers noemt de gebeurtenissen „zeer tragisch”. Hij wijst erop dat de procedures correct zijn verlopen en dat de man alle bestaande rechtsmiddelen tot zijn beschikking had."

Overigens kan ik me wel voorstellen dat ie in een psychose raakt.
Een normaal mens doet zoiets niet.

John2
07-04-11, 13:47
Zielig voor deze man.

marces
07-04-11, 14:20
Zeker droevig, hier moet onvoorstelbaar leed aan vooraf zijn gegaan.

John2
07-04-11, 15:23
Zeker droevig, hier moet onvoorstelbaar leed aan vooraf zijn gegaan.
Inderdaad, onvoorstelbaar veel leed.....te veel leed.

super ick
07-04-11, 15:33
Het zijn vaak Koerden. Zou dat een speciale reden hebben?

John2
07-04-11, 15:39
Het zijn vaak Koerden. Zou dat een speciale reden hebben?

Ja moet haast wel als je alleen jezelf in brandsteekt en niemand meesleept in je zelfmoord actie.

Eke
07-04-11, 16:30
Het gaat wel om een man-met zijn getraumatiseerde verleden- die beschutting zocht in toevallig onze samenleving.

Joesoef
07-04-11, 16:36
Ja moet haast wel als je alleen jezelf in brandsteekt en niemand meesleept in je zelfmoord actie.


:moe:

Eke
07-04-11, 17:20
Ja moet haast wel als je alleen jezelf in brandsteekt en niemand meesleept in je zelfmoord actie.

John, wat bedoel je ?

Zelf dacht ik (speculatief) het is een beschaafde man...hij zadelt een ander niet op met 'n statement. hijzelf als enige slachtoffer.


Over die mogelijke psychose....dat krijg je ook niet zomaar....hij moest toch terug naar Iran ? Daar moet je ook maar vertrouwen in hebben...er is niet eens een regimeverandering geweest. dus..hoezo veilig ?

jang0201
07-04-11, 17:22
Wat een drama voor de mensen die dit hebben zien gebeuren, zoiets gaat nooit van je netvlies af.

jang0201
07-04-11, 17:28
John, wat bedoel je ?

Zelf dacht ik (speculatief) het is een beschaafde man...hij zadelt een ander niet op met 'n statement. hijzelf als enige slachtoffer.


Over die mogelijke psychose....dat krijg je ook niet zomaar....hij moest toch terug naar Iran ? Daar moet je ook maar vertrouwen in hebben...er is niet eens een regimeverandering geweest. dus..hoezo veilig ?

En de mensen die dit gezien hebben, en het vuur probeerden te doven, zijn geen slachtoffers zeker?
Ook al zit je zo diep in de shit, er is altijd wel een oplossing ipv jezelf in de fik te steken.

Eke
07-04-11, 17:47
En de mensen die dit gezien hebben, en het vuur probeerden te doven, zijn geen slachtoffers zeker?




Ook al zit je zo diep in de shit, er is altijd wel een oplossing ipv jezelf in de fik te steken.


Waar denk je dan aan ?

Joesoef
07-04-11, 17:51
Ook al zit je zo diep in de shit, er is altijd wel een oplossing ipv jezelf in de fik te steken.


Niet voor iemand die in een psychose zit.

Eke
07-04-11, 17:53
Niet voor iemand die in een psychose zit.

Joesoef, je weet vrij zeker dat die man een psychose heeft gehad ?

Pizzaman
07-04-11, 18:04
Laten we nu eerst maar eens afwachten.
Misscdhien is het wel zo dat de rotte appels binnen worden gelaten,
en de goeden worden uitgewezen, maar het zou me verbazen.

Niet dat ik het niet ellendig vind - mogelijk laat hij een gezin achter.

Joesoef
07-04-11, 18:27
Joesoef, je weet vrij zeker dat die man een psychose heeft gehad ?


Nee maar het zou een en ander wel kunnen verklaren. Veel Iraniers houden van drama maar dit gaat verder dan dat.

Eke
07-04-11, 18:32
Nee maar het zou een en ander wel kunnen verklaren. Veel Iraniers houden van drama maar dit gaat verder dan dat.

Misschien was de man volledig bij zinnen en wilde hij ons iets duidelijk maken door z'n daad.

Op teletekst staat 'wanhoopsdaad'

Eric de Blois
07-04-11, 19:11
Misschien was de man volledig bij zinnen en wilde hij ons iets duidelijk maken door z'n daad.

Op teletekst staat 'wanhoopsdaad'

Ik denk dat iemand die echt zelfmoord wil plegen dit doet op een snelle manier en liefst daar waar geen omstanders zijn. Een mens die zichzelf in brand steekt tussen het publiek wil zonder twijfel een signaal afgeven. Er bestaat tussen het publiek ook goede kans dat de actie mislukt, hetgeen vermoedelijk de bedoeling was. Helaas is het minder goed afgelopen. Ik denk dat de man mogelijk ontstemt was over de behandeling van zijn asielverzoek hier. De grootste schuldige is in deze het land van herkomst welke de oorzaak is van de uitstroom van vluchtelingen.

ijsbergbeer
07-04-11, 20:24
Het gaat wel om een man-met zijn getraumatiseerde verleden- die beschutting zocht in toevallig onze samenleving.

Het zoveelste bewijs dat het hier zo slecht nog niet is ,in het verdervelijke Westen, zie ook de massa uit TUNESIE die desnoods hun leven riskeren om in het WESTEN te komen , de landen van melk en honing liggen allang niet meer in het M.O of N-AFRIKA of waar dan ook .

Umarvlie
08-04-11, 07:55
Ja moet haast wel als je alleen jezelf in brandsteekt en niemand meesleept in je zelfmoord actie.

De arme man is hoogstwaarschijnlijk tot deze tragische daad gekomen door het lezen van jouw commentaren in dit forum.

Eke
08-04-11, 08:51
De grootste schuldige is in deze het land van herkomst welke de oorzaak is van de uitstroom van vluchtelingen.

Het is duizenden jaren oud : vluchten uit je gemeenschap -gevaar voor eigen leven.

Alleen, het is steeds meer toegenomen...politieke redenen werden ook voor de deelnemers aan die gemeenschap een reden om bij afwijkend geluid te moeten vluchten.

Goed. Je vlucht voor je leven ...en DAN ?? En dan, Eric de Blois ?

Wordt je opgenomen door anderen, helpen ze je een oplossing te vinden,eventueel een ander land te benaderen...of wordt je afgewezen.


Opm. het is nog niet bekend wat de man vreesde, maar gezien z'n wanhoop ....is er veel meer aan de hand dan wat zou gelden voor 'een gelukszoeker' or whatever.

Eke
08-04-11, 08:54
Het zoveelste bewijs dat het hier zo slecht nog niet is ,in het verdervelijke Westen, zie ook de massa uit TUNESIE die desnoods hun leven riskeren om in het WESTEN te komen , de landen van melk en honing liggen allang niet meer in het M.O of N-AFRIKA of waar dan ook .


Het gaat in deze diskussie niet erom hoe goed wij het hebben-dat onderschrijf ik trouwens-
maar het gaat erom hoe de waarden van onze samenleving in de praktijk uitwerken.

Eric de Blois
09-04-11, 00:46
Goed. Je vlucht voor je leven ...en DAN ?? En dan, Eric de Blois ?

Als het alleen gaat om gevaar voor je leven kun je ook naar een minder rijk land vluchten. Daar zijn er veel van en die liggen ook niet zo ver verwijderd van het land van herkomst.

Joesoef
09-04-11, 07:23
Als het alleen gaat om gevaar voor je leven kun je ook naar een minder rijk land vluchten. Daar zijn er veel van en die liggen ook niet zo ver verwijderd van het land van herkomst.


Zoals?

super ick
10-04-11, 12:47
Er is een soort asielzoekersreisindustrie ontstaan waar criminele organisaties grote sommen geld aan verdienen.
Wie zijn de mensen dan die uit extreem arme landen komen en deze criminelen kennen en kunnen betalen?
Van alle asielzoekers die Nederland kunnen bereiken blijkt het overgrote deel economische vluchteling (begrijpelijk hoor maar geen beginnen aan)

Neem daarnaast de moeizame integratie van veelal laag- of ongeschoolden in een kenniseconomie en het is niet vreemd dat veel mensen er sceptisch tegenaan kijken.

John2
10-04-11, 14:45
De arme man is hoogstwaarschijnlijk tot deze tragische daad gekomen door het lezen van jouw commentaren in dit forum.

Mongool.

super ick
10-04-11, 21:18
Als het alleen gaat om gevaar voor je leven kun je ook naar een minder rijk land vluchten. Daar zijn er veel van en die liggen ook niet zo ver verwijderd van het land van herkomst.

En wat als het nu eens een gelukszoekers was en geen echte vluchteling? Ik kan me best voorstellen dat er Iraniers zijn die liever in Nederland willen wonen dan in Iran. Ik neem die man persoonlijk daarom helemaal niets kwalijk.

Vreselijk dat je tot een daad als zelfverbanding overgaat. Dat wijst op pure wanhoop of wellicht een geestesziekte.

Nu hard oordelen dat hij dan de stap maar niet had moeten nemen is ook een beetje gemakkelijk. Misschien kon hij de gevolgen wel niet goed inschatten.

7eloua
10-04-11, 21:30
En wat als het nu eens een gelukszoekers was en geen echte vluchteling? Ik kan me best voorstellen dat er Iraniers zijn die liever in Nederland willen wonen dan in Iran. Ik neem die man persoonlijk daarom helemaal niets kwalijk.

Vreselijk dat je tot een daad als zelfverbanding overgaat. Dat wijst op pure wanhoop of wellicht een geestesziekte.

Nu hard oordelen dat hij dan de stap maar niet had moeten nemen is ook een beetje gemakkelijk. Misschien kon hij de gevolgen wel niet goed inschatten.

Er heeft in de krant gestaan dat hij journalist was in eigen land die zaken publiceerde waar de regering niet zo blij mee was en hij zei dat hij in gevaar stond voor eigen leven. Zijn procedure zou in 2001 al gestart zijn en in 2009 had hij uitgesproken dat hij niet ver van een zelfmoord af stond. Nu is het dan 2011, dus hij heeft die zelfmoord niet meteen gepleegd.

Umarvlie
11-04-11, 07:53
Mongool.

Tja, iets zinnig is ook niet te verwachten. Bewijst mijn stelling dus.

John2
11-04-11, 08:20
Tja, iets zinnig is ook niet te verwachten. Bewijst mijn stelling dus.

Het bewijst alleen dat jij mensen wenst te veroordelen zonder enige kennis van zaken of persoonlijke kennis van de persoon in kwestie.
Jou uitspraak waarin jij mij beschuldigd is dan ook absurt en kwetsend.

Umarvlie
11-04-11, 08:23
Het bewijst alleen dat jij mensen wenst te veroordelen zonder enige kennis van zaken of persoonlijke kennis van de persoon in kwestie.
Jou uitspraak waarin jij mij beschuldigd is dan ook absurt en kwetsend.

Lees eerst je eigen commentaren dan meer eens goed door in het vervolg.

Pizzaman
11-04-11, 12:45
En wat als het nu eens een gelukszoekers was en geen echte vluchteling? Ik kan me best voorstellen dat er Iraniers zijn die liever in Nederland willen wonen dan in Iran. Ik neem die man persoonlijk daarom helemaal niets kwalijk.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand liever DAAR wil wonen.
Maar je kan hier niet iedereen houden, helaas.


Vreselijk dat je tot een daad als zelfverbanding overgaat. Dat wijst op pure wanhoop of wellicht een geestesziekte.
Mogelijk - maar is het een argument om dan maar iedereen hier te houden, of ze eruit te kukelen voordat ze dergelijke dingen gaan doen?
NB: brand in uitzettingscentrum Schiphol...


Nu hard oordelen dat hij dan de stap maar niet had moeten nemen is ook een beetje gemakkelijk. Misschien kon hij de gevolgen wel niet goed inschatten.
Ik betwijfel heel sterk of iemand niet snapt dat als ie zichzelf in de fik zet wat er dan gebeurt.
Dat het hem niet meer kon schelen daar kan ik nog in komen.


Er heeft in de krant gestaan dat hij journalist was in eigen land die zaken publiceerde waar de regering niet zo blij mee was en hij zei dat hij in gevaar stond voor eigen leven. Zijn procedure zou in 2001 al gestart zijn en in 2009 had hij uitgesproken dat hij niet ver van een zelfmoord af stond. Nu is het dan 2011, dus hij heeft die zelfmoord niet meteen gepleegd.
Dus met 'voorbedachten rade'.

Het sterkt mij wel in mijn conclusie.
Eerst perfect aangepaste kleermaker Gumus, nu deze man, die dan toch geen ongeletterde halve zool was.
Men houdt hier het kansloos tuig, want dat vindt men zielig.
kansrijken worden uitgezet. :cheefbek:

John2
11-04-11, 13:11
Lees eerst je eigen commentaren dan meer eens goed door in het vervolg.

Je moet bij mij wel heel ver gaan wil je een antwoord krijgen die ongepast is en dan nog zou ik niemand onterecht beschuldigen aan de oorzaak van de dood van iemand anders, elke norm van enig fatsoen wordt hiermee verworpen.

super ick
11-04-11, 14:31
Ik kan me niet voorstellen dat iemand liever DAAR wil wonen.
Maar je kan hier niet iedereen houden, helaas.


Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat ik het hem persoonlijk niet kwalijk kan nemen.


Mogelijk - maar is het een argument om dan maar iedereen hier te houden, of ze eruit te kukelen voordat ze dergelijke dingen gaan doen?
NB: brand in uitzettingscentrum Schiphol...


Nee, overigens zei ik dat ook niet.


Ik betwijfel heel sterk of iemand niet snapt dat als ie zichzelf in de fik zet wat er dan gebeurt.
Dat het hem niet meer kon schelen daar kan ik nog in komen.


Ik bedoel dat hij zijn beslissing hier naartoe te komen wellicht heeft onderschat en dat hij dat niet heeft overzien. Misschien dacht hij dat het gemakkelijker zou zijn.


Het sterkt mij wel in mijn conclusie.
Eerst perfect aangepaste kleermaker Gumus, nu deze man, die dan toch geen ongeletterde halve zool was.
Men houdt hier het kansloos tuig, want dat vindt men zielig.
kansrijken worden uitgezet. :cheefbek:

Volgens mij is 'zielig' geen criterium om een verblijfsvergunning te krijgen.

Pizzaman
11-04-11, 14:45
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat ik het hem persoonlijk niet kwalijk kan nemen.
Ik neem het hem ook niet kwalijk.
Wel degenen die het zo ver hebben laten komen.


Nee, overigens zei ik dat ook niet.
Vandaar ook de vraag.


Ik bedoel dat hij zijn beslissing hier naartoe te komen wellicht heeft onderschat en dat hij dat niet heeft overzien. Misschien dacht hij dat het gemakkelijker zou zijn.
De vraag is dus meer wat voor imago NL in het buitenland heeft.


Volgens mij is 'zielig' geen criterium om een verblijfsvergunning te krijgen.
Volgens mij is het juist de grootste gemene deler.
Immers het oplossen van zieligheid scoort politiek gezien dikke bonuspunten.

super ick
11-04-11, 22:04
Ik neem het hem ook niet kwalijk.
Wel degenen die het zo ver hebben laten komen.


Wie zijn dat dan?





De vraag is dus meer wat voor imago NL in het buitenland heeft.


1 van de rijkste landen waar het prima toeven is. 16e economie ter wereld! En dat allemaal op 1 stipje op de kaart. En de rijkdom wordt nog, enigzins, eerlijk verdeeld ook. Sterker nog, je krijgt er zelfs geld!
Ik kan ze echt allemaal volledig volgen.


Volgens mij is het juist de grootste gemene deler.
Immers het oplossen van zieligheid scoort politiek gezien dikke bonuspunten.

Ik geloof niet dat je bonuspunten scoort. Vorig jaar was iets van 80% voor een strenger asielbeleid. Daar moeten veel linkse kiezers bij gezeten hebben.

Pizzaman
12-04-11, 07:49
Wie zijn dat dan?
Onze regenten, en het deel van het volk dat zichzelf zoiets aandoet middels stemgedrag.



1 van de rijkste landen waar het prima toeven is. 16e economie ter wereld! En dat allemaal op 1 stipje op de kaart. En de rijkdom wordt nog, enigzins, eerlijk verdeeld ook. Sterker nog, je krijgt er zelfs geld!
Ik kan ze echt allemaal volledig volgen.
Ik ook. Het probleem is dat wij ze inderdaad volgen.
In de rij...



Ik geloof niet dat je bonuspunten scoort. Vorig jaar was iets van 80% voor een strenger asielbeleid. Daar moeten veel linkse kiezers bij gezeten hebben.
't gaat me niet om de bonuspunten... en die 80% was niet zo erg voor dat in bijvoorbeeld Groningen geen PvdA meer regeert :maf3:

Siah
17-04-11, 22:47
Op de vlucht voor democratie
by Kaambist Roostaie

“Dood aan Nederland”, schreeuwde iemand woedend tijdens de wake op de Dam. Daarmee wilde zij de aandacht op de juiste hoofdoorzaak vestigen. Een leuze die de bloedige handen van de Nederlandse overheid extra zichtbaar maakt. En in tegenstelling tot de mensen om ons heen, die de politieke bevingen van haar woede, plotseling door hun zenuwaderen voelden stromen, stond het witte Nationale Monument, dat door de duiven volgepoepte vrijheidsmasker er naar verwachting onverschillig bij.

Kambiz Roustayi heette hij! en geen nummer zonder naam. Een vluchteling, en geen psychopaat; zoals media, in het verlengde van hun gehollywoodiseerde traditie, haar kneedbare consumenten wil doen geloven.

Een vluchteling zoals alle andere vluchtelingen; met een verziekt verleden, en een verkankerd heden. Gevlucht voor de controle- en martelapparaten die ‘het Westen’ nog altijd zo graag exporteert; gevlucht voor jullie zogenaamde “precisie bommen”.

“Wie zegt ons dat we op een vluchtlijn niet weer alles terugvinden waarvoor we op de vlucht zijn?” vroeg ooit Gilles Deleuze zich af.

Éénmaal buiten de grens, dacht hij eerst dat het vluchten vaarwel-zeggen was; dacht dat hij verlost was; verlost van het vergiftigde verleden, van het martelapparaat, van de galg, die zo brutaal en koppig, in zijn moederland, op hem stond te wachten.

“Uit angst voor de slangen, neemt men in de hel, zijn toevlucht tot draak.” Zegt men.

Hier in Nederland, was voor hem het einde in zicht; wel, schijn bedriegt. Geen zichtbare galg te zien; wel brieven. Papieren, die je ieder ochtend wakker doen schrikken, die naar terugkeer stinken, naar de galg, naar de bommen. Maar aan de galg, duurt het maar heel kort. Een bom, duurt nog geen seconde. Maar die brieven, het oneindige afwachten, deze subtiele versie van uitroeiing, vraten zijn machteloze lichaam stukje bij beetje aan; jaren lang; dag in en dag uit. De hele asielprocedure, is een controle- en martelprocedure; een immorele verjagingsprocedure.

Een vluchteling, gevangen en vastgeketend aan papier en asielzoekerscentra, aan parasitaire onzekerheid, aan angst; met deportatie in het mistige zicht.

Hij slaat weer op de vlucht; Deze keer, van ‘onze’ stinkende democratie.
“Liever de betrouwbare vlammen, dan jullie moderne marteltechnieken,” zei hij tegen zichzelf. Niet uit wanhoop, zeker niet! Niet omdat hij het licht − of beter gezegd, de mirage − aan het eind van tunnel niet meer zag, maar om de tunnel zelf op te blazen.

Hij loopt naar het ‘vrijheidsmonument’, naar dat doorzichtige façade, bind zijn voeten vast, overgiet zich met benzine, en steekt zichzelf in brand.

“Hij wilde zijn eigen leven beëindigen om andere vluchtelingen te redden.” zei een vriend van hem.

Een altruïstische en politieke daad, in de voetsporen van Mohamed Bouazizi. Een gedurfde actie! Een concrete sociopolitieke gebaar van een gemarginaliseerde mens, in het gekrioel van het hectische centrum van A’damn, op het corrupte hart van Nederland. Een symbolische en onbagateliseerbare daad; een uitgekristalliseerde vorm van het onzichtbare leed van vluchtelingen. Een niet te negeren manifestatie, van de chronische en haast onherstelbare ziekte van de maatschappij.
Een bloedige tatoeage, een brandmerk op het voorhoofd van het collectieve geheugen van Nederland.

Ruik jij ook de stank van de infectie van ‘onze’ doodzieke sa’sa’samen-leving?!

Siah
17-04-11, 23:33
op de vlucht voor democratie