PDA

Bekijk Volledige Versie : Kamermeerderheid wil af van onverdoofd ritueel slachten



Eric de Blois
07-04-11, 18:47
Kamermeerderheid wil af van onverdoofd ritueel slachten

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/article/detail/1871942/2011/04/07/Kamermeerderheid-wil-af-van-onverdoofd-ritueel-slachten.dhtml)

Marco Visser − 07/04/11, 19:19

http://www.trouw.nl/static/FOTO/pe/6/13/7/media_xl_570652.jpg

Ritueel geslachte dieren voor het Offerfeest.

De PvdA twijfelt niet langer en steunt het voorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren) om een einde te maken aan het onverdoofd ritueel slachten van dieren. Met de PvdA erbij is er een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor, want eerder schaarden PVV, SP, GroenLinks en D66 zich al achter de PvdD.

Thieme wil af van de uitzondering in de wet die het joodse en islamitische slachters toestaat dieren zonder verdoving te slachten. Haar partij heeft er veel moeite mee dat het vaak onnodig lang duurt voordat het dier het bewustzijn verliest. Bij een rund kan het zelfs vier minuten duren voordat hij dood is nadat zijn nek is doorgesneden. Ook wetenschappers en dierenartsen geven aan dat dieren die ritueel worden gedood extra stress en pijn ervaren.

CDA, ChristenUnie en SGP willen geen verbod op het onverdoofd ritueel slachten. Ook de VVD twijfelt, omdat een verbod de vrijheid van godsdienst zou raken. Rabbijn Raphael Evers noemde een verbod eerder 'een rechtstreekse breuk met de Nederlandse traditie van tolerantie en godsdienstvrijheid'. 'Dit onderwerp raakt onze vrijheid van religie.'

Volgens Evers wordt verdoving voor of na de slacht niet toegestaan door het Jodendom. 'De Conference of European Rabbis bevestigt, dat geen van haar aangesloten rabbijnen-leden uit alle Europese landen verdoving toestaan," aldus de verklaring. Toch bepaalde het Europees Hof van de Rechten van de Mens in 2000 dat een verbod op onverdoofd ritueel slachten niet in strijd is met de vrijheid van godsdienst.
Zo is in de Scandinavische landen en in Zwitserland de rituele slacht al verboden, zonder dat het Europese Hof deze landen op de vingers tikte.

De Kamer praat volgende week over het voorstel van Thieme.

Karin.N
07-04-11, 18:52
Op zich goed dat men eindelijk eens stil staat bij onnodig dierenleed.

Maar mag er dan aub ook aandacht komen voor het traject geboorte tot aan rit naar slachthuis toe. Die laatste paar minuten, oke zijn ook belangrijk, maar de maanden daarvoor ook!

Joesoef
07-04-11, 18:58
Beetje last van boter op de hoofd. Varkens en koeien worden van hot naar her gereden binnen de eeg vanwege subsidies.

Eric de Blois
07-04-11, 19:19
Beetje last van boter op de hoofd. Varkens en koeien worden van hot naar her gereden binnen de eeg vanwege subsidies.

Er is ook veel kritiek op de behandeling van varkens, koeien en kippen. Weinig ruimte in stallen, Legbatterijen, afgeknipte snaveltjes etc. Snel fokken en snel sterven. Allemaal zaken waar goed en aandachtig naar gekeken moet worden. En niet alleen gekeken, vooral ook gehandeld. Alle vormen van dierenmishandeling moet worden aangepakt, dus ook ritueel slachten.

toetsenbord
07-04-11, 19:28
Sure, lekker de aandacht afleiden van wat er nou echt aan de hand is op deze verrotte aarde.

Eric de Blois
07-04-11, 19:39
Sure, lekker de aandacht afleiden van wat er nou echt aan de hand is op deze verrotte aarde.
Dan kunnen we ook wel stoppen met genieten. Dat elders oorlogen worden gevoerd, mensen sterven van honger, gebieden worden getroffen door natuurrampen, maakt nog niet dat wij ons niet zouden kunnen bezighouden met klein leed.

ijsbergbeer
07-04-11, 20:13
Sure, lekker de aandacht afleiden van wat er nou echt aan de hand is op deze verrotte aarde.

JA bij sommige mensen telt een dier niet mee ,
Heb deze week de redding gezien van een hondje in JAPAN de vreugde met het weerzien van zijn eigenares ,was ontroerend deze redding van een hondje koste mogelijk meer als een maand loon van 10 mensen in sommige landen.
Hadden zwe daarom dat diertje aan z,n lot over moeten laten??
NEE WEET JE WAAROM ??
Omdat het MENSEN waren die het dier hebben gered.
Ik ben absoluut geen vegetarier ,maar wel tegen onnodig dierenleed.
EN dat er elders in de wereld mensen zijn die anderen ALS BEESTEN afslachten*) ,omdat ze 20.000 k.m verder op een KORAN VERBRAND WERDT DOOR EEN OF ANDERE IDIOOT!!!


*) Onthoofding enzenz
en dan de MOSLIMS onderling die elkaar naar de strot vliegen ,en de mensen in AFRIKA die dat ook doen ! zij gedragen zich minder als beesten die doden over het algemeen alleen om te eten en meestal snel en pijnloos.

Ik heb een vraag voor je en ook aan alle voorstanders van ritueel slachten: stel je bent ter dood veroordeeld
door middel van je keel doorsnijden , je mag eerst een verdovend spuitje krijgen zodat je niks meer weet of merkt (dit is bewezen bij elke operatie ).
WAT ZOU JIJ DOEN?

ijsbergbeer
07-04-11, 20:17
Op zich goed dat men eindelijk eens stil staat bij onnodig dierenleed.

Maar mag er dan aub ook aandacht komen voor het traject geboorte tot aan rit naar slachthuis toe. Die laatste paar minuten, oke zijn ook belangrijk, maar de maanden daarvoor ook!

Volkomen met je eens ,ik heb het gezien die beesten beseften echt wel dat er iets aan de hand was de lucht van bloed , de doodsangst in hun ogen enz , de rit ernaar toe ,en wat voor leven hebben ze gehad?
:droef:

Max Stirner
07-04-11, 22:08
Mooi.

Goed nieuws voor de dieren - het fenomeen bio-industrie lijkt me geen goed argument om die beesten óók nog eens op een barbaarse, pijnlijke methode te doden.

Als we er nog een stel religieuze scherpslijpers mee kunnen beledigen, is dat een mooie extra bonus.

Tomas
07-04-11, 22:16
De dieren zijn razend enthousiast. Ze staan te popelen hoor ik.

Hatert
07-04-11, 22:41
Als ik geld zou hebben zou ik nu een slachterij net over de grens met Belgie overnemen.

mark61
07-04-11, 22:54
Bizar, zo'n landje in de greep van de islamofobie. In geen honderd jaar heeft zich iemand in het onderwerp slachten verdiept.

De hele bio-industrie zuigt, maar nee, die laatste 5 seconden zijn opeens bijzonder gewichtig.

ronald
07-04-11, 23:34
Op zich goed dat men eindelijk eens stil staat bij onnodig dierenleed.

Maar mag er dan aub ook aandacht komen voor het traject geboorte tot aan rit naar slachthuis toe. Die laatste paar minuten, oke zijn ook belangrijk, maar de maanden daarvoor ook!

Het is niet zo zeer het doden van dieren waar men tegen is. Alle nu geslachte dieren hadden best wel dood gemogen maar niet op de manier dat veel bloed laat zien. Het zien van bloed wekt bij de meeste mensen weerzien. Een dier met een open bloed gutsende wond kan op veel meer medelijden rekenen dan een dier dat stilletjes wegkwijnt. Zo werkt het met emoties. Naast de opinies dat dieren meer leed hebben wanneer ze ritueel (met een lang vlijmscherp mes) wordt geslacht zijn er evenveel ook gegronde opinies dat het niet zo is. Hoe het is wanneer het met lievere methodes wordt geslacht wordt geslacht, wordt niet eens goed in kaart gebracht. Ik vind wat dr.Gardin meldt. Door haar autisme is dr. Grandin extreem gevoelig, waardoor ze zich ging identificeren met dieren die pijn leden. Als hoogleraar aan Colorado State University is ze een van de belangrijkste Amerikaanse experts op het gebied van slachting van dieren en voorstander van shechita. Ze betoogt dat een dier bij een Joodse rituele slachting, waarbij een lang mes gebruikt wordt, slechts licht in elkaar krimpt en zich niet bewust is van de insnijding voor het zijn bewustzijn verliest. Zij zet dit af tegen de "diervriendelijker" manier van slachten.

Ik vind de moraal van De Partij voor de Dieren hypocriet. De partij is een politieke partij en geen dierenclub. Het meeste leed van dieren geschiedt bij haar fokmethoden, voedingsculturen, massa-industrie, vervoersmartelgangen, bio-industie en over consumptie van vlees en ook vaak misgaan bij het slachten. Als politieke partij die zegt "voor de dieren" te zijn zou al deze misstanden met vuur moeten bestrijden in de politieke arena. Maar nee. De bio-industrie wordt weinig bekritiseerd omdat daar te grote belangen een rol spelen en als politieke partij moet je niet te veel tegen de haren instrijken. Heeft de partij ooit extra belasting op vlees laten leggen zoals dat bij benzine gebeurt om mede het overmatig rijden in te dammen? Ze kijkt wel uit want ook zij is een radertje wat heel mooi meedraait in de overmatige consumptiewereld. Waar ze en een stelletje meedolende andere partijen met ieder zijn vooral eigen belang en agenda wel meekomen, is een emotioneel probleem bij zichzelf, maar bloed is en blijft toch het dier.

Max Stirner
07-04-11, 23:36
Bizar, zo'n landje in de greep van de islamofobie. In geen honderd jaar heeft zich iemand in het onderwerp slachten verdiept.

De hele bio-industrie zuigt, maar nee, die laatste 5 seconden zijn opeens bijzonder gewichtig.



Het duurt niet zelden langer dan een minuut. Soms nog langer.

En aangezien het (ook) heel veel moslims klaarblijkelijk helemaal niets interesseert hoe 'halal' het betreffende dier tijdens zijn leven is behandeld - daar hebben we ook op dit forum talloze voorbeelden van gezien - gaan ze toch wel naar De Vuur.

ronald
07-04-11, 23:39
Bizar, zo'n landje in de greep van de islamofobie. In geen honderd jaar heeft zich iemand in het onderwerp slachten verdiept.

De hele bio-industrie zuigt, maar nee, die laatste 5 seconden zijn opeens bijzonder gewichtig.

De Duitsers verboden het Joodse rituele slachten overal waar ze kwamen. Ze vielen Nederland in mei 1940 binnen en in augustus van datzelfde jaar was shechita er verboden. De Nazi's vonden deze manier van slachten niet humaan.....

Olive Yao
07-04-11, 23:50
Ik vind de moraal van De Partij voor de Dieren hypocriet. De partij is een politieke partij en geen dierenclub. Het meeste leed van dieren geschiedt bij haar fokmethoden, voedingsculturen, massa-industrie, vervoersmartelgangen, bio-industie en over consumptie van vlees en ook vaak misgaan bij het slachten. Als politieke partij die zegt "voor de dieren" te zijn zou al deze misstanden met vuur moeten bestrijden in de politieke arena. Maar nee. De bio-industrie wordt weinig bekritiseerd omdat daar te grote belangen een rol spelen en als politieke partij moet je niet te veel tegen de haren instrijken. Heeft de partij ooit extra belasting op vlees laten leggen zoals dat bij benzine gebeurt om mede het overmatig rijden in te dammen? Ze kijkt wel uit want ook zij is een radertje wat heel mooi meedraait in de overmatige consumptiewereld. Waar ze en een stelletje meedolende andere partijen met ieder zijn vooral eigen belang en agenda wel meekomen, is een emotioneel probleem bij zichzelf, maar bloed is en blijft toch het dier.

Ronald, hoe kom je hier nu bij? De Partij voor de Dieren is tegen de bio-industrie en ageert daartegen.

.

ronald
07-04-11, 23:54
Ronald, hoe kom je hier nu bij? De Partij voor de Dieren is tegen de bio-industrie en ageert daartegen.

.

Ageren vind ik niet genoeg. In de politiek probeer je politieke maatregelen te treffen. Maar het blijkt dat het nu even populair en gemakkelijk scoren is terwijl de strijd met die bio-industrie maar soft wordt gevoerd.

Max Stirner
08-04-11, 00:00
De Duitsers verboden het Joodse rituele slachten overal waar ze kwamen. Ze vielen Nederland in mei 1940 binnen en in augustus van datzelfde jaar was shechita er verboden. De Nazi's vonden deze manier van slachten niet humaan.....

Stoffige boekjes & tradities, autistische wetenschappers, two wrongs make a right, Hitler ...


Heb je nog meer goede argumenten om het onnodig doodmartelen van dieren te rechtvaardigen ?

ronald
08-04-11, 00:06
Stoffige boekjes & tradities, autistische wetenschappers, two wrongs make a right, Hitler ...


Heb je nog meer goede argumenten om het onnodig doodmartelen van dieren te rechtvaardigen ?

Ik vind het slachten van dieren zoals dat in de schieta gebeurt niet martelen. Het is wel een vorm van dood maken ja. Daar is het onnodig pijn doen van dieren vanaf hun geboorte al verboden. Moet ik wel wat hebben aan wat gebral van onwetenden? Dacht het niet.

H.P.Pas
08-04-11, 00:08
Heb je nog meer goede argumenten om het onnodig doodmartelen van dieren te rechtvaardigen ?

Voor wat betreft de bio-industrie wel: iets anders zou geld kosten.
De voorgestelde maatregel daarentegen is absoluut gratis.
Gratuit had ik bijna gezegd...

Max Stirner
08-04-11, 00:11
Daar is het onnodig pijn doen van dieren vanaf hun geboorte al verboden..



Dus onverdoofd slachten is 'nodig'?

Max Stirner
08-04-11, 00:13
Voor wat betreft de bio-industrie wel: iets anders zou geld kosten.
De voorgestelde maatregel daarentegen is absoluut gratis.
Gratuit had ik bijna gezegd...


Nope.

Dit gaat heel erg veel geld kosten, de halal biznizz in NL schijnt nogal groot te zijn.

ronald
08-04-11, 00:27
Dus onverdoofd slachten is 'nodig'?

Als je een dier wilt eten dan is doden nodig. Binnen sommige geloven is onverdoofd slachten ook nodig. Het gaat er dan om hoe vakkundig dit gebeurt en dat is waar je je in moet verdiepen wat dat inhoudt.

ronald
08-04-11, 00:30
Nope.

Dit gaat heel erg veel geld kosten, de halal biznizz in NL schijnt nogal groot te zijn.

Nee, de bio-industrie aanpakken kost pas geld. En aan de grote jongens komt men liever niet.

ronald
08-04-11, 01:50
autistische wetenschappers

Ik heb wel bewondering voor zo'n autist hoor. Bij jou is zoiets bij voorbaat onmogelijk zie ik.

http://www.grandin.com/

Eric de Blois
08-04-11, 02:30
Bizar, zo'n landje in de greep van de islamofobie. In geen honderd jaar heeft zich iemand in het onderwerp slachten verdiept.

De hele bio-industrie zuigt, maar nee, die laatste 5 seconden zijn opeens bijzonder gewichtig.

Daar ben ik het mee eens. Er moet ook nodig wat gedaan worden aan de leefomstandigheden van te slachten dieren. Maar de bio-industrie wordt natuurlijk wel in stand gehouden door de consument.

Eric de Blois
08-04-11, 02:33
Als ik geld zou hebben zou ik nu een slachterij net over de grens met Belgie overnemen.
Misschien het overwegen waard om in het land van herkomst zo'n bedrijf over te nemen? Ritueel slachten staat in veel europese landen ter discussie namelijk. Dan ben je ook af van dat vervelende straatbeeld van k4's en homo's.

Umarvlie
08-04-11, 08:18
Ik was even de commentaren in de Telegraaf aan het lezen (veel leuker dan de column van Youp met ik bekennen) en zag het volgende:


dieren lijden jaren kippen gepropt in kleine hokjes en megastallen daar hoor je niks over . maar geen probleem ,rij dan door naar belgie en koop daar me vlees maar . nederland gaat veel inkomsten verliezen en dan draaien ze alles weer terug .in plaats dat ze wat aan pedofielen gaan doen dat is een veel groter probleem hier , maar nee dat is geen prioriteit .

dani, amsterdam

Hatert?

marces
08-04-11, 08:19
Ik kan het er alleen maar mee eens zijn. Alles wat we doen om het dierenwelzijn op te krikken is goed. Dit neemt echter niet weg dat we ook naar alle misstanden in de bio-industrie moeten kijken, want daar is ook veel op aan te merken.
Wat mij altijd zo opvalt is dat religieuzen altijd de mond vol hebben over het respect voor het leven (geen euthenasie, geen abortus enz.), maar dat voor dieren dit totaal niet geldt. Nu ook weer, er is geen Christelijke partij die voor dit verbod is. Een dierenleven is kennelijk niks waard.

mark61
08-04-11, 08:43
Het duurt niet zelden langer dan een minuut. Soms nog langer.

En aangezien het (ook) heel veel moslims klaarblijkelijk helemaal niets interesseert hoe 'halal' het betreffende dier tijdens zijn leven is behandeld - daar hebben we ook op dit forum talloze voorbeelden van gezien - gaan ze toch wel naar De Vuur.

Een heel dierenleven <> de laatste minuut. Prioriteiten prioriteiten.

Ik zal je theologisch onderbouwde advies doorgeven.

mark61
08-04-11, 08:46
De Duitsers verboden het Joodse rituele slachten overal waar ze kwamen. Ze vielen Nederland in mei 1940 binnen en in augustus van datzelfde jaar was shechita er verboden. De Nazi's vonden deze manier van slachten niet humaan.....

Nee, dan gas :cheefbek:

Maarre, waarom zeg je dit? Je ziet een parallel? Ja, ik ook.

(leen)
08-04-11, 08:47
Tjah weer die koeien en schaapjes,

Nooit hoor je wat over de enorme aantallen kippen die hangend aan een ketting de messen tegenkomen,en is ze zo slim om haar nekje in te trekken word ze levend gekookt in het veren bad.
Al de kippen dan ook maar verdoven dan?

mark61
08-04-11, 08:48
Binnen sommige geloven is onverdoofd slachten ook nodig.

Waarom?

(leen)
08-04-11, 08:55
Als ik geld zou hebben zou ik nu een slachterij net over de grens met Belgie overnemen.

Hehe Belgë, wat daar mag wil jij niet eten,
Wat hier slachtafval is wordt daar bewerkt tot halffabrikaat en hier weer bewerkt tot iets consumptiefs,
Hele emmel vol:schrik: lekker hoor!

H.P.Pas
08-04-11, 09:25
Nope.

Dit gaat heel erg veel geld kosten, de halal biznizz in NL schijnt nogal groot te zijn.

Kom, kom Max, die wijkt dan uit naar Baarle-Nassau.
We leven in een geglobaliseerde economie.
Afgezien daarvan; het kost onze dierlievende Koos Alberts-fans in ieder geval geen cent. En dat is het belangrijkste.

mark61
08-04-11, 09:28
Nope.

Dit gaat heel erg veel geld kosten, de halal biznizz in NL schijnt nogal groot te zijn.

Die stelt niks voor bij de rest van de vleesindustrie. En daar wordt allang verdoofd. Geen uitzondering maken is dus goedkoper. Ik denk niet dat in al die landen waar het verbod al geldt massaal vlees wordt geïmporteerd, dat zou halal vlees veel duurder maken, en voor moslims, net als voor de rest, is geld belangrijker dan principes.

marces
08-04-11, 09:29
Kom, kom Max, die wijkt dan uit naar Baarle-Nassau.
We leven in een geglobaliseerde economie.
Afgezien daarvan; het kost onze dierlievende Koos Alberts-fans in ieder geval geen cent. En dat is het belangrijkste.

Sommige mensen hebben principes en houden niet van Koos Alberts

H.P.Pas
08-04-11, 09:29
Binnen sommige geloven is onverdoofd slachten ook nodig.


Nodig ? Waarvoor in Godsnaam ? Sommige geloven lijken op een gekkenhuis ?

mark61
08-04-11, 09:30
Sommige mensen hebben principes en houden niet van Koos Alberts

Ook niet als ie halal geslacht is.

H.P.Pas
08-04-11, 09:31
Sommige mensen hebben principes en houden niet van Koos Alberts

Sure. Die hebben geen kamerneerderheid.

mark61
08-04-11, 09:31
Nodig ? Waarvoor in Godsnaam ? Sommige geloven lijken op een gekkenhuis ?

Het staat in het Boek. Dat moet voldoende argumentatie zijn.

Ik betwijfel overigens dat zoiets ergens staat. Het geeft wel blijk van een gestoorde geest, ja.

Misschien hoort het bij de notie in sommige geloven dat lijden Goed is.

marces
08-04-11, 09:33
Sure. Die hebben geen kamerneerderheid.

Nee, helaas niet in dit geval.

Soldim
08-04-11, 10:05
Tjah weer die koeien en schaapjes,

Nooit hoor je wat over de enorme aantallen kippen die hangend aan een ketting de messen tegenkomen,en is ze zo slim om haar nekje in te trekken word ze levend gekookt in het veren bad.
Al de kippen dan ook maar verdoven dan?

Als kippen verdoofd worden, wordt het gedaan door ze door een 220V bad te trekken -- worden ze ook niet blij van.

Max Stirner
08-04-11, 10:11
Een heel dierenleven <> de laatste minuut. Prioriteiten prioriteiten.

Ik zal je theologisch onderbouwde advies doorgeven.


Je doet net alsof ik hier de bio-industrie sta te verdedigen.

Het één is geen excuus voor het ander, dat sowieso.


Mijn theologische advies betreft de hypocrisie van veel gelovigen die onder 'halal' slechts schijnen te verstaan het onverdoofd, onder religieus geprevel, de strot afsnijden van zo'n dier, terwijl ze aan het dierenwelzijn net zo'n maling hebben als de gemiddelde kilo-knaller-shopper.

Max Stirner
08-04-11, 10:18
Kom, kom Max, die wijkt dan uit naar Baarle-Nassau.
We leven in een geglobaliseerde economie.
Afgezien daarvan; het kost onze dierlievende Koos Alberts-fans in ieder geval geen cent. En dat is het belangrijkste.


En we leveren wapens aan Khadaffi, want ander doet China het.

Zie alleen maar variaties op het two wrongs make a right-principe


(Max eet hooguit twee of drie keer per maand vlees en eet verder zover mogelijk biologisch - niet alle Koos Alberts fans zijn hetzelfde)

(leen)
08-04-11, 10:23
Als kippen verdoofd worden, wordt het gedaan door ze door een 220V bad te trekken -- worden ze ook niet blij van.

Je doelt op electronarcose,dat kan btw ook droog.
Zou veel meer moeten gebeuren maar omdat een hen dan van zich afschijt gebeurt dat te weinig,de veren van een ondergescheten hen kan je namelijk niet meer gebruiken voor de donsindustie.
2 geleidingen waarbij haar nekje word gerekt en gesneden zijn goedkoper, sneller en onverslijtbaar.
Korte hennen heben pech,

Of de dieren elkaar waarschuwen of dat het een instinct is weet ik niet maar aan de poten ophangen gaat nog wel, ze blijven dan best wel rustig hangen,
zodra ze de bocht omkomen richting verwerking gaan ze tekeer,vreemd om te zien.