PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlander overtreedt Belgische bouwvoorschriften



Marsipulami
08-04-11, 13:02
Jeroen Brouwers moet Zutendaalse woning afbreken

10:53 11 Jeroen Brouwers moet zijn woning in een Zutendaals natuurgebied binnen de vier jaar afbreken. Dat heeft de rechtbank van Tongeren beslist. De rechter was mild voor de inmiddels 70-jarige Nederlandse schrijver, maar de man riskeert toch een dwangsom van 125 euro per dag als hij het vonnis naast zich neerlegt.

De vorige eigenaar van het buitenverblijf werd vroeger al veroordeeld tot de afbraak van het gebouw, maar het vonnis werd nooit uitgevoerd. Brouwers werd nu schuldig bevonden aan het in stand houden van dit misdrijf.

Brouwers, die al bijna 20 jaar permanent in het weekendverblijf woont, moet ook het overdekt terras en de bergplaats van de woonst slopen. De rechter was immers van mening dat de natuurlijke habitat enkel gebaat is bij een volledig herstel in de oorspronkelijke toestand.

Meestal moet een huis na een vonnis van de rechtbank binnen het jaar worden afgebroken, maar de rechter hield rekening met de ouderdom en de gezondheidstoestand van Brouwers. Ook door zijn "grote verdienste voor de Nederlandse literatuur" gaf de rechter hem vier jaar de tijd om een andere verblijfplaats te zoeken.

"Opgelucht"

Paul Engelen, de advocaat van de schrijver, was tevreden met dat uitstel, maar had toch liever gezien dat er een uitdoofbeleid - lees: Jeroen Brouwers nog in het huis laten wonen en het na zijn vertrek afbreken - zou volgen. Volgens hem heeft de overheid de zaak veel te lang - meer dan tien jaar - laten aanslepen, hetgeen geen 'redelijke termijn' is.

Brouwers zelf reageert opgelucht. "Ik ben vooral blij dat ik niet meteen uit mijn huis moet", zei hij na de uitspraak van het vonnis.