PDA

Bekijk Volledige Versie : Marathon van Utrecht discrimineert Afrikaanse lopers met smerige truc.



Hatert
09-04-11, 09:42
Marathon van Utrecht weert Kenianen

Van onze verslaggever Mark van Driel − 09/04/11, 03:11

De marathon van Utrecht discrimineert door Nederlanders een veel hoger prijzengeld te bieden dan Keniaanse atleten. Dat vindt Art.1, het expertisecentrum ter bestrijding van discriminatie. Als een Keniaan over twee weken de marathon wint, verdient hij 100 euro. De beste Nederlander krijgt het honderdvoudige: 10.000 euro.

Dit opmerkelijke prijzenschema is bedacht om snelle buitenlanders weg te houden. Nadat de marathon de laatste vier jaar door Kenianen werd gewonnen, wilde wedstrijddirecteur Louran van Keulen Nederlandse atleten centraal stellen. Hij verwacht geen enkele Keniaan aan de start bij zijn 'Dutch Battle', al zijn ze formeel wel welkom. Een Nederlandse winnaar, dat is de bedoeling. Die verdient dan 10.100 euro.

Volgens Van Keulen is geen sprake van discriminatie. Hij zegt dat de truc met het prijzenschema na overleg met een jurist tot stand is gekomen. Kenianen simpelweg uitsluiten is onmogelijk. Dat zou discriminatie zijn. Hun komst nadrukkelijk ontmoedigen mag volgens hemwel.

Hoewel Art.1 spreekt van discriminatie, denkt het expertisecentrum niet dat de Utrechtse organisatie strafbaar is. Volgens zegsman Tim Looten is 'waarschijnlijk sprake van een gat in de wet'. Hij vergelijkt de kwestie met het EO-programma 40 dagen zonder seks. Dat sloot een homoseksueel uit, omdat zijn geaardheid niet in de formule zou passen.

De Commissie Gelijke Behandeling oordeelde destijds dat geen sprake was van een arbeidsrelatie. Dat kan volgens Art.1 ook hier gelden.
Het initiatief is in de atletiek overwegend met enthousiasme ontvangen. Kenianen domineren de Nederlandse wegwedstrijden al jaren. Vorig jaar werden de marathons van Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Enschede en Leiden door Kenianen gewonnen. In Amsterdam won een atleet uit Ethiopië, het enige land dat Kenia op de marathon partij kan bieden.

Van Keulen hoopt met zijn initiatief de Nederlandse wegatletiek te stimuleren. In plaats van zijn budget (50.000 tot 100.000 euro) te besteden aan Kenianen, heeft hij geïnvesteerd in trainingskampen en startgelden voor Nederlandse atleten. Er doen twintig lopers mee met persoonlijke records tussen 2.15 en 2.30. Vorig jaar won de Keniaan Kipchumba in 2.11.59. In 2003 won voor het laatst een Nederlander in Utrecht.

Marathonloper Rens Dekkers: 'Wij lopen het hele jaar al tegen Kenianen. Het is niet zo dat we de strijd uit de weg gaan. Maar het is mooi dat wij ook eens voorin kunnen strijden voor de winst.'

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/Sport/article/detail/1872521/2011/04/09/Marathon-van-Utrecht-weert-Kenianen.dhtml

mark61
09-04-11, 11:32
Ik begrijp het niet. Je hebt toch open en 'gesloten' nationale kampioenschappen. Als ze dat willen moeten ze het zó organiseren. Dit is debiel.

Het gaat er overigens niet om dat het Afrikanen zijn. Als Luxemburgers alle marathons wonnen zouden die worden uitgesloten. Hoe zit het met andere Europeanen?

Pizzaman
09-04-11, 11:37
Ik begrijp het niet. Je hebt toch open en 'gesloten' nationale kampioenschappen. Als ze dat willen moeten ze het zó organiseren. Dit is debiel.

Het gaat er overigens niet om dat het Afrikanen zijn. Als Luxemburgers alle marathons wonnen zouden die worden uitgesloten. Hoe zit het met andere Europeanen?

So-wie-so is betaalde sport nogal debiel.
Sponsors spreken soms af dat bepaalde centen bij bepaalde klasseringen horen.
Wordt iemand eerste, dan krijgt ie van sponsor X zeg maar 10.000, wordt ie tweede dan nog maar de helft.

Er is sprake van een soort 'prestatiedrang'... die de eerlijkheid vaak niet ten goed komt.

mark61
09-04-11, 11:48
So-wie-so is betaalde sport nogal debiel.
Sponsors spreken soms af dat bepaalde centen bij bepaalde klasseringen horen.
Wordt iemand eerste, dan krijgt ie van sponsor X zeg maar 10.000, wordt ie tweede dan nog maar de helft.

Er is sprake van een soort 'prestatiedrang'... die de eerlijkheid vaak niet ten goed komt.

Wat is daar gek aan? Gek is alleen dat de ene winnaar meer krijgt dan de andere. Dat gaat bij vrouwen ook al zo, al is men in het tennis nu overstag. Na jaren van geleidelijke aanpassing krijgen de mannelijke en vrouwelijke winnaars van Wimbledon nu hetzelfde prijzengeld. Nadat de Amerikaanse en Australische Opens dat al eerder had gedaan.

http://bleacherreport.com/articles/208929-equal-prize-money-at-wimbledon-the-debate-that-wont-go-away

Pizzaman
09-04-11, 11:51
Wat gek is aan betaalde sport? Dat het hele principe van sport eraan gaat.
Op een gegeven moment gaat het alleen nog om de centen.
Je kent vast de verhalen wel van de n bokser die betaald dwordt om te verliezen.
Of de F1, waar je al bij voorbaat weet wie kansloos is.

Voor het overige heb je volkomen gelijk. 't Is inderdaad DEBIEL.:fpetaf:

mark61
09-04-11, 11:56
Wat gek is aan betaalde sport? Dat het hele principe van sport eraan gaat.
Op een gegeven moment gaat het alleen nog om de centen.
Je kent vast de verhalen wel van de n bokser die betaald dwordt om te verliezen.
Of de F1, waar je al bij voorbaat weet wie kansloos is.

Voor het overige heb je volkomen gelijk. 't Is inderdaad DEBIEL.:fpetaf:

Ja nou ja, dat is dus professionele sport. Mensen die daar een dagtaak aan hebben moeten dan dus te vreten hebben. Ze voorzien duidelijk in een behoefte, dus gelden ze als werkzaam in de amusementsindustrie, zou ik zeggen. Dan vind ik het normaler dat Federer een hoop geld verdient dan die minkukels op tv, de Pauldeleeuwen zal ik maar zeggen. Ongevraagd, en van mijn centen. Zo, als dat niet pvv's klinkt weet ik het niet meer.

Als jij terug wil naar alleen amateursport gaat het niveau gewoon drastisch omlaag.

Het debiele zit voor mij in de stuntelige, discriminerende 'oplossing'.

Nelis70
10-04-11, 07:56
Is natuurlijk helemaal van de zotte.
En allemaal van die mooie redeneringen, waar ze waarschijnlijk zelf ook nog in geloven....

mark61
10-04-11, 11:33
Ik ziet allemaal Afrikanen rennen :vreemd:

Bofko
10-04-11, 12:15
Ik ziet allemaal Afrikanen rennen :vreemd:

Rotterdam is Utrecht nie.

mark61
10-04-11, 12:16
Rotterdam is Utrecht nie.

Oh, ik nam aan dat het maar meteen nation wide werd ingevoerd.

My bad, excuses.

super ick
10-04-11, 12:26
Ik vind € 100 een mooi bedrag voor iets meer dan 2 uurtjes werken :hihi:

Pizzaman
11-04-11, 12:59
Ja nou ja, dat is dus professionele sport. Mensen die daar een dagtaak aan hebben moeten dan dus te vreten hebben. Ze voorzien duidelijk in een behoefte, dus gelden ze als werkzaam in de amusementsindustrie, zou ik zeggen.
Daar heb je ook gelijk in. Alleen: de absurdistische bedragen!


Dan vind ik het normaler dat Federer een hoop geld verdient dan die minkukels op tv, de Pauldeleeuwen zal ik maar zeggen. Ongevraagd, en van mijn centen. Zo, als dat niet pvv's klinkt weet ik het niet meer.
Kijk maar uit. Alweer ben ik het met je eens.
Minkukels als Deleeuwen vreten ongevraagd en nodeloos van belastingcenten.


Als jij terug wil naar alleen amateursport gaat het niveau gewoon drastisch omlaag.
Dat misschien wel. Maar het zou wel de 'sport' terug brengen in sport.
Veel sporten zijn gewoon totaal verkloot. Je weet zelf wel voorbeelden genoeg denk ik.


Het debiele zit voor mij in de stuntelige, discriminerende 'oplossing'.
Zit wat in. Het stompzinnige ervan zal wel zijn, dat het sponsorgeld tienmaal hoger is dan het prijzengeld.
Stel daar komt Jan L.. van de hoek en wint die marathon, krijgt ie 10.000.
Komt er een Keniaan, dan wint ie 100 euro. Nouja, echter die Keniaan komt niet hierheen lopen... reken maar dat het prijzengeld in het niet valt bij wat een echt goede loper aan sponsorgeld vangt.
Overigens zie ik ook wel een 'Nieuwe Nederlander' een gooi doen, en dan? :hihi:
Eigenlijk moet ik hier dus om lachen, dit soort stompzinnige 'maatregelen'.

Dus discriminatie? Ja, waarschijnlijk wel. Of 't effect sorteert, ik betwijfel het. ze zetten alleen zichzelf voor paal, degenen die met dit soort dommigheden komen.

Hatert
18-04-11, 11:07
http://foksuk.nl/content/formfield_files/formcartoon_7815_b206cce828f711ef7fbf50653374c77fc 2a48779.gif

Hatert
18-04-11, 21:47
Keniaan Mutai wint marathon

18-04-11 18:35 uur

Geoffrey Mutai heeft vandaag de marathon van Boston afgelegd in een ongeëvenaarde tijd. De Keniaanse atleet, vorig jaar tweede in de Rotterdam, won de 42 kilometer en 195 meter in de Amerikaanse stad in de officieuze tijd van 2 uur, 3 minuten en 2 seconden.

Daarmee bleef hij ruim onder het oude wereldrecord van de Ethiopiër Haile Gebrselassie, die in 2008 in Berlijn 2.03.59 liep.

(ANP/Redactie)

http://www.parool.nl/parool/nl/225/BUITENLAND/article/detail/1877111/2011/04/18/Keniaan-Mutai-loopt-wereldrecord-op-marathon.dhtml

mark61
25-04-11, 13:06
25 april 2011, 12:55
Michel Butter wint veelbesproken marathon van Utrecht
door Bart Hinke
Sport

Michel Butter heeft vanmiddag de marathon van Utrecht gewonnen. Hij deed dat in een tijd van 2 uur, 17 minuten en 35 seconden. Tweede werd de Keniaan Mutai Kipkorir. Olfert Molenhuis werd derde.

Het was voor langeafstandsloper Butter uit Beverwijk zijn debuut op de marathon. Omdat er geen prijzengeld was gereserveerd voor buitenlandse deelnemers was het aantal deelnemende Kenianen, vrijwel altijd winnaars van marathons, minimaal. In de laatste twee kilometer haalde Butter de Keniaanse koploper Kipkorir nog in. Daardoor won hij niet alleen de ‘Dutch Battle’, de wedstrijd in de wedstrijd, maar ook de marathon in zijn geheel.

De Utrecht Marathon had over publiciteit niet te klagen. Keniaanse atleten werden ontmoedigd om mee te doen door het prijzengeld (hoofdprijs 10.000 euro) te reserveren voor Nederlandse marathonlopers. Dit leidde tot ophef, niet in het minst in Kenia zelf. Zo sprak het dagblad Daily Nation van een ‘schande’. Een Nederlandse zakenman in Nairobi besloot uit eigen zak 9.900 euro uit te loven voor een buitenlandse winnaar. Die is er niet gekomen.

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/04/25/michel-butter-wint-omstreden-marathon-van-utrecht/