PDA

Bekijk Volledige Versie : Schietpartij winkelcentrum Alphen a/d Rijn



John2
09-04-11, 12:02
Momenteel is er een grote schietpartij aan de gang in het winkelcentrum met vele doden.
Verder nieuws volgt.

John2
09-04-11, 12:04
#
WilliamBoer‎ RT @JorisBobeldijk: RT @johnvandertol: Omwonenden melden meerdere doden in het winkelcentrum in Alphen aan den Rijn #schietpartij #alphen
Twitter -
3
3 seconden geleden
#

supestw‎ RT @johnvandertol: Omwonenden melden meerdere doden in het winkelcentrum in Alphen aan den Rijn #schietpartij #alphen
Twitter -
7
7 seconden geleden
#

4ernst‎ Omwonenden melden meerdere doden in het winkelcentrum in Alphen aan den Rijn #schietpartij #alphen Zouden 6 doden gevallen zijn!
Twitter -
11
11 seconden geleden
#

MarkvDroffelaar‎ Mogelijk meerdere doden bij schietpartij winkelcentrum Alphen aan den Rijn
Twitter -
27
27 seconden geleden
#

binnenland‎ Dode bij schietpartij Alphen aan den Rijn: Bij een schietpartij in Alphen aan den Rijn zou volgens de eerste ber...
Dode bij schietpartij Alphen aan den Rijn - Binnenland | Het ...‎ - telegraaf.nl

John2
09-04-11, 12:05
ALPHEN AAN DEN RIJN - Bij een schietpartij in Alphen aan den Rijn zou volgens de eerste berichten een dode zijn gevallen. Meerdere personen zouden zwaargewond zijn geraakt.

De schietpartij vond plaats in winkelcentrum Ridderhof, in een C1000 supermarkt. Volgens berichten op Twitter zouden er tientallen kogels zijn afgevuurd. De schutters schoten mogelijk met machinegeweren.

"Schietpartij in mijn supermarkt, twee minuten van mijn huis vandaan. Ze waren gewapend met machinegeweren", twittert Alphenaar Screamer HS.

De hulpdiensten zijn met groot materieel uitgerukt.

Het is de tweede schietpartij in een week in de Zuid-Hollandse stad. Daarbij vielen twee doden en raakten er nog twee anderen gewond.

LATER MEER Telegraaf

John2
09-04-11, 12:19
Ooggetuigen: vier doden bij schietpartij in Alphen

vandaag 12:27

ALPHEN AAN DEN RIJN - Aan de Ridderhof in Alphen aan den Rijn is zaterdagmiddag een schietpartij geweest. Omwonenden melden dat er vier doden zijn gevallen.

De schietpartij zou zijn gebeurd om iets na 12 uur.

Later meer.

John2
09-04-11, 12:21
http://www.telegraaf.nl/jsp/foto_window.jsp?id=http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00835/Alphen_2_835323d.jpg&caption=%20&copyright=%20&artid=9495005&artsec=binnenland&artparsec=binnenland&arttit=Doden%20bij%20schietpartij%20Alphen%20aan%2 0den%20Rijn

John2
09-04-11, 13:14
4 doden 9 gewonden en dader schiet zichzelf dood na de daad.

Nu live op nos journaal.

Hatert
09-04-11, 13:23
Als blijkt dat het een Nederlandse man is dan vind ik dat we de Nederlandse cultuur ter discussie moeten stellen voor de terreur die het ons land bezorgt. We moeten die achterlijke cultuur meteen hard aanpakken en ervoor zorgen dat het geen kans krijgt om voort te woekeren.

John2
09-04-11, 13:25
Als blijkt dat het een Nederlandse man is dan vind ik dat we de Nederlandse cultuur ter discussie moeten stellen voor de terreur die het ons land bezorgt. We moeten die achterlijke cultuur meteen hard aanpakken en ervoor zorgen dat het geen kans krijgt om voort te woekeren.

Maakt het iets uit hoe of wat die man/vrouw zou zijn, gezien het aantal doden en gewonden die zijn gevallen?
Laat ik het anders stellen Hatert, "Vind jij als het een Moslim zou zijn geweest dat alle Moslims het land vrijwillig moeten verlaten?"

Hatert
09-04-11, 13:29
Maakt het iets uit hoe of wat die man/vrouw zou zijn, gezien het aantal doden en gewonden die zijn gevallen?
Laat ik het anders stellen Hatert, "Vind jij als het een Moslim zou zijn geweest dat alle Moslims het land vrijwillig moeten verlaten?"

Ik vind dat we de achterlijke cultuur die voor deze daad verantwoordelijk is moeten bestrijden. We moeten jou ook gaan screenen want jij behoort ook tot die groep met dezelfde cultuur als de dader.

Ik wordt kotsmisselijk van deze moordcultuur.

John2
09-04-11, 13:50
=Hatert;4656978]Ik vind dat we de achterlijke cultuur die voor deze daad verantwoordelijk is moeten bestrijden.
Dat zo wie zo, en ik neem aan dat de overheid er ook alles aan doet om deze zaken tot een minimum te beperken.


We moeten jou ook gaan screenen want jij behoort ook tot die groep met dezelfde cultuur als de dader.
Maak je niet druk, ik word ieder jaar gescreent door diverse instantie's.


Ik wordt kotsmisselijk van deze moordcultuur.
Dit valt in Nederland nog wel mee, dit in verhouding met andere landen in de wereld.

John2
09-04-11, 13:51
Momenteel 6 doden inclusief de dader.

StevieK
09-04-11, 13:53
Als blijkt dat het een Nederlandse man is dan vind ik dat we de Nederlandse cultuur ter discussie moeten stellen voor de terreur die het ons land bezorgt. We moeten die achterlijke cultuur meteen hard aanpakken en ervoor zorgen dat het geen kans krijgt om voort te woekeren.


Ik denk niet dat er 1 Christenijke K4 deze daad goedkeurd.

Dus dit zegt niets over de cultuur, maar over een eenmans actie


Daar tegenover worden zelfmoord acties waarbij grote aantal slachtoffers vallen en waarvan de dader een islamitsche achtergrond heeft door een groot deel van deel
moslims, niet worden afgekeurd.

Dus over een achterlijke cultuur gesproken

Hatert
09-04-11, 13:58
Ik denk niet dat er 1 Christenijke K4 deze daad goedkeurd.

Dus dit zegt niets over de cultuur, maar over een eenmans actie


Daar tegenover worden zelfmoord acties waarbij grote aantal slachtoffers vallen en waarvan de dader een islamitsche achtergrond heeft door een groot deel van deel
moslims, niet worden afgekeurd.

Dus over een achterlijke cultuur gesproken

Haha....zie de slachtpartijen in de derde wereld. Nederland weigert tot op heden haar excuses te maken voor de slachtpartijen in Indonesie.

StevieK
09-04-11, 14:04
Haha....zie de slachtpartijen in de derde wereld. Nederland weigert tot op heden haar excuses te maken voor de slachtpartijen in Indonesie.

Ik dacht dat we het over die schietpartij hadden en niet over Indonesie..... effe bij de les blijven, want jij geeft een reactie op de schietpartij.

Betreft Indonesie, als je mij zendtijd organiseerd dat wil ik wel excuus aanbieden en veel meer Nederlanders zouden dat willen, want een groot deel staan NIET achter deze acties in Indonesie,

Maar schijnbaar dat jij wel achter zelfmoordacties staat of andere daden met groot aantal doden als gevolg wraak in naam van Allah.

Ik veracht alle mensen die doden naam van God,

ik hoop dat jij ook durft te zeggen dat jij alle mensen veracht in naam doden van Allah

Ik denk dat jij zelfs de moord op Theo van Gogh rechtvaardigd

John2
09-04-11, 14:11
Ik veracht alle mensen die doden naam van God,

ik hoop dat jij ook durft te zeggen dat jij alle mensen veracht in naam doden van Allah

Ik denk dat jij zelfs de moord op Theo van Gogh rechtvaardigd

Hier sluit ik me volledig bij aan!!!

John2
09-04-11, 14:11
Hoe komt een man van 25 aan een volautomatisch vuurwapen?

John2
09-04-11, 14:15
vk urgent Bij een schietpartij in winkelcentrum Ridderhof in Alphen aan den Rijn zijn even na twaalven 6 doden en 4 'heel zwaar gewonden' gevallen. Dat heeft waarnemend burgemeester Eenhoorn bekendgemaakt. Een van de doden is de dader, die zelfmoord pleegde. Zijn identiteit wordt vooralsnog niet vrijgegeven.

*
© anp
*

Het is een ramp van enorme omvang die Alphen heeft getroffen. Een schietpartij die zijn weerga niet kent

Waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn
*
© anp
*

Bij de kassa's schoot hij zichzelf door het hoofd. Eerste loste hij heel veel schoten, daarna ontstond er paniek. Ik heb zijn geweer weggeschopt.

Ramon Vleerlaag (34) op Alphen Nieuws

De dader heeft om zich heen geschoten met een automatisch wapen, op een moment dat het druk was in het winkelcentrum. Er zijn daarnaast 5 middelzwaar gewonden en, twee lichtgewonden. Maar waarschijnlijk zijn er nog meer gewonde slachtoffers, aldus Eenhoorn.

Beleidsteam
Hij spreekt van 'een bijna niet te begrijpen situatie'. 'Het beleidsteam zet al het mogelijke in werking om mensen op te vangen, alle justitiële en politionele acties te nemen die nodig zijn, maar vooral om mensen die getroffen zijn zo goed mogelijk te helpen.'

Het winkelcentrum is ontruimd en de politie heeft een inval gedaan. Ook is een breed gebied rondom het winkelcentrum afgezet.

De schutter zou volgens ooggetuigen zelfmoord hebben gepleegd, maar de politie kon dat nog niet bevestigen.

De burgemeester overlegt vanmiddag met minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie).

Mitrailleur
Volgens het Leidsch Dagblad en meerdere ooggetuigen is er mogelijk een mitrailleur gebruikt. Volgens de krant is de dader een man gekleed in in een bomberjack en legerbroek. Hij zou een kind in de rug hebben geschoten. Dat is vervolgens naar het ziekenhuis gebracht.

Een winkelier meldt tegenover de NOS (geluidsfragment) dat hij een man 'al schietend met een mitrailleur' voorbij zag komen. Volgens de ooggetuige zijn er zeker vijf tot tien doden en veel gewonden gevallen. De dader zou zichzelf door het hoofd hebben geschoten.

Ooggetuigen
Ooggetuigen van de schietpartij in winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn zijn zaterdagmiddag opgevangen in het nabijgelegen kerkelijk centrum De Bron. Dat liet een medewerkster van het centrum weten.

'Er zijn hier naar schatting honderd mensen aanwezig', aldus de medewerkster. Volgens haar is de sfeer onrustig, omdat veel mensen zijn geschokt door het geweld. De politie is aanwezig om de mensen te vragen wat zij gezien hebben.

Er gingen geruchten over een mogelijke tweede schutter, maar die is volgens de politie niet aangetroffen.

Buitenwijk
Het is nog niet precies duidelijk wat zich in het winkelcentrum, dat in een buitenwijk ligt, heeft afgespeeld. Twee supermarkten in het complex zijn ontruimd en het winkelcentrum is afgesloten, aldus twee ondernemers. Meer informatie konden zij niet geven.

Het beleidsteam van de gemeente, met waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn is inmiddels bijeengekomen op het stadhuis.

Volgens het Leidsch Dagblad kan het Rijnland Ziekenhuis het grote aantal slachtoffers niet aan, en zijn een aantal gewonden overgebracht naar andere ziekenhuizen in de regio.
Dit is een vk urgent artikel. Deze pagina wordt elke 5 minuten automatisch ververst.

Hatert
09-04-11, 14:38
Ik dacht dat we het over die schietpartij hadden en niet over Indonesie..... effe bij de les blijven, want jij geeft een reactie op de schietpartij.

Betreft Indonesie, als je mij zendtijd organiseerd dat wil ik wel excuus aanbieden en veel meer Nederlanders zouden dat willen, want een groot deel staan NIET achter deze acties in Indonesie,

Maar schijnbaar dat jij wel achter zelfmoordacties staat of andere daden met groot aantal doden als gevolg wraak in naam van Allah.

Ik veracht alle mensen die doden naam van God,

ik hoop dat jij ook durft te zeggen dat jij alle mensen veracht in naam doden van Allah

Ik denk dat jij zelfs de moord op Theo van Gogh rechtvaardigd

Dat van Indonesie is nog erger, daar worden de moorden als collectief begaan. En de Nederlandse cultuur weet dat die slachtpartijen veel erger zijn maar toch geven ze geen excuses.

Een ander leuke punt vind ik het feit dat als je moordt voor materiele zaken zoals bij een bankoverval of een land zoals irak aanvallen om hun grondstoffen leeg te plunderen dan wordt dat veel minder erg gezien als je iemand vermoordt met een ideologische/religieuze motief.

John2
09-04-11, 14:44
Dat van Indonesie is nog erger, daar worden de moorden als collectief begaan. En de Nederlandse cultuur weet dat die slachtpartijen veel erger zijn maar toch geven ze geen excuses.

Een ander leuke punt vind ik het feit dat als je moordt voor materiele zaken zoals bij een bankoverval of een land zoals irak aanvallen om hun grondstoffen leeg te plunderen dan wordt dat veel minder erg gezien als je iemand vermoordt met een ideologische/religieuze motief.
Open dan een topic over dat land en de problemen maar vervuil deze topic niet aub.
Indonesië heeft niets te maken met dit drama.

StevieK
09-04-11, 15:04
Dat van Indonesie is nog erger, daar worden de moorden als collectief begaan. En de Nederlandse cultuur weet dat die slachtpartijen veel erger zijn maar toch geven ze geen excuses.

Een ander leuke punt vind ik het feit dat als je moordt voor materiele zaken zoals bij een bankoverval of een land zoals irak aanvallen om hun grondstoffen leeg te plunderen dan wordt dat veel minder erg gezien als je iemand vermoordt met een ideologische/religieuze motief.

Welke Nederlandse Cultuur????? het is de regering die nooit geen excuus heeft aangeboden.

denk jij dat ik dat rechtvaardig, neen in een ander topic heb ik het boek van Max Havelaar aangekaart, dit boek is later verfilmd, ja, ik heb me geschaamd als christenen als de schijnheilige landheren(=slavendrijvers) voor in de kerk zaten, en dat terwijl hun slaven werden gemarteld. Ik schaam me daar voor als christen.

Ja, ik schaam me er ook voor wat ze in Indonesie gedaan hebben, maar wat ik er aan veranderen, ben ik daar dan ook schuldig aan ??? , Ik was indertijd nog zelfs vloeibaar wat er allemaal gebeurd is.
Ik vind het ook schandalig, ja ik als K4, dat de Nederlanderse regering nog nooit geen excuus heb aangeboden.

Maar ja, jij schaamt je schijnbaar nooit wat jouw medegenoten hebben gedaan, misschien was dat wel allemaal gerechtvaardigd in jouw ogen.
Dat betreft bij jij bang want jij durft jouw medegenoten, of het nu geloofs of landgenoten zijn niet te bekritiseren voor de fouten die ze ook in het verleden begaan hebben, of het kan ook zijn dan je balk in de ogen heb en niets wilt zien.


Trouwens ieder moord is niet terechtvaardigen.

Maar
Rechtvaardig jij de moord op Theo van Gogh,

In je hart zal je het wel niet rechtvaardigen, want zo zit jij niet in elkaar, op het forum heb je best wel een grote mond, maar in het dagelijks leven zou je best wel een toffe peer zijn die niet van aggressie en vechtpartijen houd en vooral kan je niet tegen onrecht.

Maar ja, ieder antwoord dat je geeft is nooit goed. Zou je het rechtvaardigen dan krijg je alle K4 over je heen. Zou je het niet rechtvaardigen dan krijg je ruzie met een aantal (niet allemaal) geloofs genoten

Hatert
09-04-11, 15:13
Welke Nederlandse Cultuur????? het is de regering die nooit geen excuus heeft aangeboden.

denk jij dat ik dat rechtvaardig, neen in een ander topic heb ik het boek van Max Havelaar aangekaart, dit boek is later verfilmd, ja, ik heb me geschaamd als christenen als de schijnheilige landheren(=slavendrijvers) voor in de kerk zaten, en dat terwijl hun slaven werden gemarteld. Ik schaam me daar voor als christen.

Ja, ik schaam me er ook voor wat ze in Indonesie gedaan hebben, maar wat ik er aan veranderen, ben ik daar dan ook schuldig aan ??? , Ik was indertijd nog zelfs vloeibaar wat er allemaal gebeurd is.
Ik vind het ook schandalig, ja ik als K4, dat de Nederlanderse regering nog nooit geen excuus heb aangeboden.

Maar ja, jij schaamt je schijnbaar nooit wat jouw medegenoten hebben gedaan, misschien was dat wel allemaal gerechtvaardigd in jouw ogen.
Dat betreft bij jij bang want jij durft jouw medegenoten, of het nu geloofs of landgenoten zijn niet te bekritiseren voor de fouten die ze ook in het verleden begaan hebben, of het kan ook zijn dan je balk in de ogen heb en niets wilt zien.


Trouwens ieder moord is niet terechtvaardigen.

Maar
Rechtvaardig jij de moord op Theo van Gogh,

In je hart zal je het wel niet rechtvaardigen, want zo zit jij niet in elkaar, op het forum heb je best wel een grote mond, maar in het dagelijks leven zou je best wel een toffe peer zijn die niet van aggressie en vechtpartijen houd en vooral kan je niet tegen onrecht.

Maar ja, ieder antwoord dat je geeft is nooit goed. Zou je het rechtvaardigen dan krijg je alle K4 over je heen. Zou je het niet rechtvaardigen dan krijg je ruzie met een aantal (niet allemaal) geloofs genoten

De nederlandse regering is de vertegenwoordiger van de collectieve cultuur. De Nederlandse cultuur is collectief schuldig aan de slachtpartijen want die regering is gekozen door het volk. Zolang ze geen excuses maken kan er geen genezing optreden. Ze ontkennen hun schuld. Dat komt omdat ze meer een schuldcultuur hebben dan een schaamtecultuur. Deze achterlijkheden moeten erkend worden anders kan dit weer terugkomen en zullen de slachtpartijen zich herhalen.

(leen)
09-04-11, 15:49
Als blijkt dat het een Nederlandse man is dan vind ik dat we de Nederlandse cultuur ter discussie moeten stellen voor de terreur die het ons land bezorgt. We moeten die achterlijke cultuur meteen hard aanpakken en ervoor zorgen dat het geen kans krijgt om voort te woekeren.

Alle mannen die hier wonen zijn Nederlands...

Hatert
09-04-11, 15:54
Alle mannen die hier wonen zijn Nederlands...

Ik niet.

(leen)
09-04-11, 15:57
Ik niet.

Dat komt vanzelf als je hier blijft,.

H.P.Pas
09-04-11, 16:25
Ik niet.



Kom, kom.
Alternatief krities-bewust progressieve kankerpit met derde wereld-complex.
Je valt bijna onder monumentenzorg.

Joesoef
09-04-11, 16:26
Hoe komt een man van 25 aan een volautomatisch vuurwapen?

Meegenomen van zijn werk nadat hij te horen kreeg ontslagen te zijn.

John2
09-04-11, 16:34
Meegenomen van zijn werk nadat hij te horen kreeg ontslagen te zijn.

Onmogelijk en ook een dom antwoord, zeker gezien dit drama voor de nabestaanden.

John2
09-04-11, 16:34
Ook 3 andere winkelcentra's gesloten uit voorzorg!?

StevieK
09-04-11, 17:14
De nederlandse regering is de vertegenwoordiger van de collectieve cultuur. De Nederlandse cultuur is collectief schuldig aan de slachtpartijen want die regering is gekozen door het volk. Zolang ze geen excuses maken kan er geen genezing optreden. Ze ontkennen hun schuld. Dat komt omdat ze meer een schuldcultuur hebben dan een schaamtecultuur. Deze achterlijkheden moeten erkend worden anders kan dit weer terugkomen en zullen de slachtpartijen zich herhalen.

Jij ontwijkt antwoorden

Slinger
09-04-11, 17:30
Als blijkt dat het een Nederlandse man is dan vind ik dat we de Nederlandse cultuur ter discussie moeten stellen voor de terreur die het ons land bezorgt. We moeten die achterlijke cultuur meteen hard aanpakken en ervoor zorgen dat het geen kans krijgt om voort te woekeren.

Iedereen vindt wel eens iets.

H.P.Pas
09-04-11, 17:43
Ik acht de Nederlandse regering mede verantwoordelijk voor het toelaten van jouw soort randdebielen.
Er zijn er genoeg hier geboren, we hoeven er niet meer te importeren. :fpetaf:

Het Nederlandse nieuwe denken in een notedop:
De regering is overal verantwoordelijk voor en mag zich nergens mee bemoeien.

John2
09-04-11, 17:46
vk UPDATE Bij een schietpartij in winkelcentrum Ridderhof in Alphen aan den Rijn zijn even na twaalven 6 doden en 4 'heel zwaar gewonden' gevallen. Dat heeft waarnemend burgemeester Eenhoorn bekendgemaakt. Een van de zwaargewonden overleed aan het eind van de middag.

*
© ap
*
© anp
*

Het is een ramp van enorme omvang die Alphen heeft getroffen. Een schietpartij die zijn weerga niet kent

Waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn
*
© anp
*
Kaartgegevens ©2011 - gebruiksvoorwaarden
*
© anp
*

Bij de kassa's schoot hij zichzelf door het hoofd. Eerste loste hij heel veel schoten, daarna ontstond er paniek. Ik heb zijn geweer weggeschopt.

Ramon Vleerlaag (34) op Alphen Nieuws
*
© ap
*
© anp

Een van de doden is de dader, die zelfmoord pleegde. Zijn identiteit wordt vooralsnog niet vrijgegeven.

Automatisch wapen
De dader heeft om zich heen geschoten met een automatisch wapen, op een moment dat het druk was in het winkelcentrum. Er zijn daarnaast 5 middelzwaar gewonden en, twee lichtgewonden. Maar waarschijnlijk zijn er nog meer gewonde slachtoffers, aldus Eenhoorn.

De gemeente heeft een speciaal telefoonnummer opengesteld waarop het publiek vragen kan stellen over de schietpartij. Het nummer is 0172-465073. Het politiebureau aan de Kees Mustersstraat 2 is ingericht als opvanglocatie voor familie van slachtoffers.

Beleidsteam
Eenhoorn spreekt van 'een bijna niet te begrijpen situatie'. 'Het beleidsteam zet al het mogelijke in werking om mensen op te vangen, alle justitiële en politionele acties te nemen die nodig zijn, maar vooral om mensen die getroffen zijn zo goed mogelijk te helpen.'

Het winkelcentrum is ontruimd en de politie heeft een inval gedaan. Ook is een breed gebied rondom het winkelcentrum afgezet.

Het Openbaar Ministerie sluit 'honderd procent uit' dat er een tweede dader of schutter betrokken was bij de schietpartij in Alphen aan den Rijn. Dat heeft de gemeente laten weten via Twitter. Er deden speculaties de ronde dat dit wel het geval zou zijn.

Mitrailleur
Volgens het Leidsch Dagblad en meerdere ooggetuigen is er mogelijk een mitrailleur gebruikt. Volgens de krant is de dader een man gekleed in in een bomberjack en legerbroek. Hij zou een kind in de rug hebben geschoten. Dat is vervolgens naar het ziekenhuis gebracht.

Een winkelier meldt tegenover de NOS (geluidsfragment) dat hij een man 'al schietend met een mitrailleur' voorbij zag komen. Volgens de ooggetuige zijn er zeker vijf tot tien doden en veel gewonden gevallen. De dader zou zichzelf door het hoofd hebben geschoten.

Ooggetuigen
Ooggetuigen van de schietpartij zijn zaterdagmiddag opgevangen in het nabijgelegen kerkelijk centrum De Bron. Dat liet een medewerkster van het centrum weten.

'Er zijn hier naar schatting honderd mensen aanwezig', aldus de medewerkster. Volgens haar is de sfeer onrustig, omdat veel mensen zijn geschokt door het geweld. De politie is aanwezig om de mensen te vragen wat zij gezien hebben.

Er gingen geruchten over een mogelijke tweede schutter, maar die is volgens de politie niet aangetroffen.

Buitenwijk
Het is nog niet precies duidelijk wat zich in het winkelcentrum, dat in een buitenwijk ligt, heeft afgespeeld. Twee supermarkten in het complex zijn ontruimd en het winkelcentrum is afgesloten, aldus twee ondernemers. Meer informatie konden zij niet geven.

Het beleidsteam van de gemeente, met waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn is bijeengekomen op het stadhuis.

Volgens het Leidsch Dagblad kan het Rijnland Ziekenhuis het grote aantal slachtoffers niet aan, en moest een aantal gewonden overgebracht worden naar andere ziekenhuizen in de regio.

Begin deze maand was er ook een schietpartij in Alphen aan den Rijn. Daarbij kwamen twee mensen om het leven. Voor zover bekend houden de twee schietpartijen geen verband met elkaar.

Pizzaman
09-04-11, 18:44
Het Nederlandse nieuwe denken in een notedop:
De regering is overal verantwoordelijk voor en mag zich nergens mee bemoeien.

Wij hebben onze eigen verantwoordelijkheid de regering te kiezen.
Soms vraag ik me wel af, hoe lang nog voor de stenen door het raam van het torentje vliegen. :vreemd:

soussie
09-04-11, 19:05
Over welk soort hebben we het?

John2
10-04-11, 11:22
De dader van de schietpartij in Alphen aan den Rijn is de 24-jarige Tristan van der V. Hij was lid van een schietvereniging. Hij had een vergunning voor vijf wapens, en drie wapens in bezit. Het is niet duidelijk of hij daarmee geschoten heeft.
Dat heeft Officier van Justitie Kitty Nooy bekendgemaakt op een persconferentie.

Geen ex-militair
De autochtone Alphenaar woonde bij zijn vader. Die woning wordt momenteel onderzocht. Van der V. is geen ex-militair. 'Het gerucht daarover klopt niet,' aldus Nooy. Ook heeft hij zijn familieleden niet gedood of verwond, zoals ook werd gesuggereerd. De dader heeft geen geschiedenis met explosieven.

Voor winkelcentrum Ridderhof, waar de schietpartij plaatsvond, trof de politie een auto aan, waarin een briefje werd gevonden. Daarop stond dat er in 3 andere winkelcentra in Alphen aan den Rijn explosieven zouden liggen. Uit voorzorg zijn die ontruimd en afgezet. Momenteel wordt daar onderzoek gedaan.

In 2003 is de man in contact geweest met de politie wegens de Wet wapens en munitie, maar het OM heeft hem uiteindelijk niet vervolgd, aldus Nooy. Waarom de zaak indertijd werd geseponeerd kon Nooy niet zeggen.

De man heeft een afscheidsbrief achtergelaten in de woning van zijn moeder. Over de inhoud van de brief kon Nooy geen informatie verstrekken omdat zij pas tien minuten voor de persconferentie de brief in handen heeft gekregen.

Politie
De politie in Alphen aan den Rijn krijgt bijstand van korpsen vanuit het hele land. Op dit moment zijn 150 politiemensen bezig met het onderzoek naar de schietpartij, aldus zei korpschef Jan Stikvoort tijdens de persconferentie.

Bij winkelcentrum De Ridderhof en de drie andere ontruimde winkelcentra houden momenteel nog eens zo'n honderd agenten een oogje in het zeil. 'Op het plaats delict vindt nog forensisch onderzoek plaats. We gaan uiterst minutieus te werk', aldus de korpschef.

De schietpartij in het winkelcentrum vond plaats tegen 12:00 uur en heeft in totaal zeven mensen het leven gekost.

John2
10-04-11, 12:36
Meisje (10) door hoofd geschoten
Alphen aan den Rijn - Onder de gewonden van het schietdrama in Alphen aan den Rijn is een meisje van 10 jaar. Ze werd voor de ogen van haar vader door haar hoofd geschoten.

Foto: ANP

Vader Gert was met zijn twee dochtertjes aan het winkelen in winkelcentrum Ridderhof toen er geschoten werd. Op dat moment wierp hij zich op een van zijn dochters. Vervolgens werd het andere meisje door haar hoofd geschoten, zegt haar vader tegen de NOS.

Het slachtoffertje raakte zwaargewond en ligt nu in het ziekenhuis.

Eric de Blois
10-04-11, 23:06
Als blijkt dat het een Nederlandse man is dan vind ik dat we de Nederlandse cultuur ter discussie moeten stellen voor de terreur die het ons land bezorgt. We moeten die achterlijke cultuur meteen hard aanpakken en ervoor zorgen dat het geen kans krijgt om voort te woekeren.
Ons land? Wat voor terreur bezorgt de nederlandse cultuur Marokko?

Eric de Blois
11-04-11, 03:01
Ik vind dat we de achterlijke cultuur die voor deze daad verantwoordelijk is moeten bestrijden. We moeten jou ook gaan screenen want jij behoort ook tot die groep met dezelfde cultuur als de dader.

Ik wordt kotsmisselijk van deze moordcultuur.

Ja, en dat zegt een model haatmarokkaan die zelf een vuurwapen heeft en zijn kinderen daar mee wil leren omgaan.


Nou nee ik ben tegenstander van plastieke pistooltjes omdat ik vind dat mijn kids met echte wapens overweg moeten kunnen.


Mijn dubbelloopsgeweer is laatst in beslaggenomen, maar ik heb hem gelukkig teruggekregen omdat ik aan alle voorwaarden voldoe om zo'n wapen te mogen hebben.

Vast wel. Bij de minst gerinkste kritiek ervaar jij meteen een onbeheerste haataanval. Zie het volgende voorbeeld:



Blank met een donkere bos haar.

En jij homohater, jij hield ook je bek toen Rikky melding maakte van het feit dat zijn echtegenoot op zijn oog was geslagen bij het verlaten van een homobar door twee in nederland niet thuishorenden. Die bijdragen over de mishandeling van Rikky's echtgenoot zijn overigens keurig verwijderd hier. Er zullen bij het geweld tegen homo's misschien ook wel enige volksgenoten betrokken zijn, ja. Goed dat jij je bezig houdt met het kleine en het grote niet wilt zien. Dat zal wel te maken hebben met loyaliteit met het eigen volk. Jij mag ons achterlijk noemen. Je mag ons ook haten. Dat bevorderd in ieder geval de door jou kennelijk gewenste segregatie tussen diverse etnische groepen. En wie ben ik om je daarvan te weerhouden?


Je kankermoer is homohater. Ik schijt op je kankerkop kankerhond.

Joesoef
11-04-11, 07:47
'Tristan was een schizofrene en wapenverliefde eenling'


www.ad.nl


Tristan van der Vlis.
UPDATE Familieleden en bekenden van de 24-jarige Tristan van der Vlis zeggen dat de schutter die het bloedblad aanrichtte, leed aan schizofrenie. Daarnaast was hij bovenal een suïcidale en wapenverliefde eenling die woede mee torste tegen autoriteiten als de politie en de overheid. Ook liet hij meerder malen weten dat hij mensen zou neerschieten.
Een oom van Tristan vertelt dat de familie op de hoogte was van zijn psychische problemen, maar deze actie van hem nooit verwacht had. 'Tristan zat al jaren in de knoop, maar dit heeft niemand zien aankomen,' zegt de oom van Tristan zichtbaar geëmotioneerd. 'Hij worstelde met psychische problemen, was schizofreen, maar we weten gewoon niet hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Tristan was enig kind in een gelovig gezin, schizofreen en als lid van een schietvereniging in het bezit van wapens. 'Iedereen, ook zijn ouders, zijn er helemaal kapot van,' aldus de oom. Familie omschrijft Tristans ouders Hans en Marieke als lieve en aardige mensen. De gelovige Hans zou Tristans passie voor wapens hebben gedeeld.

Eenling
Familie en bekenden van Tristan spreken van een 'eenling'. Een man zonder vrienden. Nooit een vriendin gehad. Een zieke geest. Altijd bozig. Een jongen die conflicten zocht. Die zich in zijn ouderlijk huis opsloot met gewelddadige videospelletjes. En het altijd maar over wapens had. Hoe dodelijker, hoe beter. Of de Alphenaar medicijnen gebruikte voor zijn psychiatrische problemen, is onduidelijk.

Aankondingingen
Uit verklaringen van bekenden en familie gisteren en vandaag blijkt dat Tristan het altijd trots over zijn wapens had en ook meerdere malen heeft geroepen dat hij mensen zou neer schieten. 'Hij heeft gedaan wat hij altijd al zei dat hij zou doen: mensen neerschieten,' zegt oud-collega Rachid Lima. 'Hij zei meer dan eens dat hij het gemeentehuis of het politiebureau zou binnenlopen en ze allemaal wel eens kapot zou schieten.'

Mensen die anoniem wensen te blijven laten weten dat Tristan nooit buiten was. 'Hij was echt altijd bezig met die spelletjes en zijn wapens. En hij had zijn mond vol over mitrailleurs en M-16's.' Ook was hij gek op zijn auto, een Mercedes die hij van zijn vader kreeg. 'Supertrots was hij daarop. Hij had op een dag verduisterende folie op de ramen geplakt. Die folie is deels verboden en dat wist hij en zei daarover: als ik ooit een agent aan mijn auto zie komen, dan maak ik hem kapot.'

Schuur vol met wapens
Voormalig klasgenoot John van Meeteren keek naar eigen zeggen 'nauwelijks op' van Tristans daad. Ze zaten samen in de derde klas. 'Ik dacht: dat móet Tristan zijn geweest.' Van Meeteren denkt meteen aan wat de jongen in zijn jaren op middelbare school in de berging van zijn flat had liggen: wapens. 'Hij en zijn vader hadden een hele verzameling. Hij was altijd bezig met die geweren. De schuur lag er vol mee.'

Zoals iemand van 18 toeleeft naar het halen van zijn rijbewijs, zo leefde Tristan toe naar het krijgen van een wapenvergunning. 'Toen hij 18 werd wilde hij direct zijn wapens. Hij wilde zo snel mogelijk vijf wapens. Tristan had het nooit over brommers of meisjes, zoals wij op die leeftijd, maar altijd over geweren en pistolen. Hij zei ook heel goed te weten hoe hij aan illegale wapens kon komen,' zegt oud-collega André van de Werken, die met Tristan werkte in het magazijn van Brookland.

Wapenvergunning
Onduidelijk is hoe Tristan met zijn psychiatrische problemen vijf wapenvergunningen kon krijgen. De politie onderzoekt dit nog. Ook wordt bekeken of hij één van zijn semi-automatische heeft omgebouwd tot een volautomatisch. Tristan sloot zich in december 2007 aan bij schietvereniging De Dagschutters in Nieuwkoop. De voorzitter weigert commentaar.

Nieuwe leden van schietclubs mogen niet ernstig in aanraking zijn geweest met de politie en zij moeten een Verklaring omtrent gedrag kunnen overleggen. In Tristans geval was dit waarschijnlijk geen probleem. Op 16-jarige leeftijd verwondde hij zich met een luchtdrukpistool. Tot een strafzaak kwam het niet, dus een strafblad had hij waarschijnlijk niet.

Ontslagen
Na het afronden van het vmbo versleet hij banen als schoonmaker en chauffeur, maar kon ook zijn laatste baan op een magazijn van C1000 niet behouden. Sindsdien was hij werkloos. Laurens Moinier vermoedt dat de neiging conflicten op te zoeken een rol hebben gespeeld. Moinier werkte samen met Tristan bij distributiecentrum Brookland aan de rand van hun woonplaats. 'Tristan was meer dan gemiddeld betrokken bij onenigheid. Daarvoor is hij ook ontslagen. Hij was een buitenstaander.'

Lees meer over de schietpartij en de dader in het AD vandaag. (Redactie) 11/04/11 07u42

John2
11-04-11, 07:51
Pijnlijk zeer pijnlijk voor iedereen.

John2
11-04-11, 08:25
'Wapens kunnen zijn omgebouwd'
ALPHEN AAN DEN RIJN - Politie en justitie onderzoeken of de drie wapens die Tristan van der Vlis gebruikte in winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn waren omgebouwd. Dat zei hoofdofficier van justitie Kitty Nooy zondag. Daarin zou mogelijk de verklaring kunnen zitten hoe het mogelijk was dat de dader van het bloedbad in Alphen aan den Rijn over volautomatische wapens beschikte.

Van der Vlis beschikte namelijk over een wapenvergunning. Daarmee krijg je in Nederland geen toestemming voor het bezit van een volautomatisch vuurwapen, maar wel voor een semi-automatisch wapen. Een semi-automatich exemplaar is echter vaak makkelijk om te bouwen tot volautomatisch.